اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه الارباح 2 للحسابات الصغيره (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11115)

shobra 28-07-2011 11:20 PM

رد: استراتيجيه الارباح 2 للحسابات الصغيره

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedbalha (المشاركة 176328)
طب ياباشا كدة الخطين تقاطعو يبقى كدة في عكس اتجاه وهيصعد؟؟ وهنعمل ايه في الصفقات اللي خسرانه دلوقتي؟؟؟؟

هانفتح صفقه شرا ء واحده وبعد كل شمعه هابطه هانفتح صفقه شراء
وبالنسبه لصفقات البيع الخاسره فى ارتداد لو جابت منهم اى صفقه ربح هانقفلها يدوى على اى ربح

وما تقلقش كده كده الاكسبرت هيقفل جميع الصفقات عندما يكون الاجمالى ربح 1% من قيمه الحساب
ونكمل ونشوف ايه ايلى هايحصل ان شاء الله

ابو عافية 29-07-2011 12:05 AM

فكره عبقريه

shobra 29-07-2011 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عافية (المشاركة 176361)
فكره عبقريه

شهاده اعتز بها من اخ كريم بارك الله فيك ابو عافيه

shobra 29-07-2011 11:02 PM

الحمد لله وبعد نجاح الاستراتيجيه
نستكمل جنى الارباح ان شاء الله مع بدايه الاسبوع الجديد
اى استفسارات انا جاهز ان شاء الله

karimfotouh 04-11-2011 11:57 PM

الف شكر ياغالى

shobra 05-11-2011 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karimfotouh (المشاركة 228726)
الف شكر ياغالى

الشكر لله

أحمد الرويني 05-11-2011 01:12 PM

كل عام و أنتم بخير :) عيد سعيد

mikooo 05-11-2011 03:24 PM

استفسار
يعنى الخط الاخضر لما يقطع الخط الاحمر من تحت لفوق ندخل صفقات شراء بعد كل شمعة هابطة
و لما الخط الاحمر يقطع الخط الاخضر من اعلى لأسفل ندخل صفقات شراء مع كل شمعة صاعده

انا عايز اتأكد انا كده فهمتك صح و لا لأ

شكرا جدا لك

mikooo 05-11-2011 03:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 175506)
والان اخوانى موعدنا مع الشرح

قبل الشرح لازم نعرف الشروط

1- ان يكون حجم لوط الصفقه 1/300 يعنى لو الحساب قيمته 300 $ حجم اللوط سيكون 0.01$ عشره سنت فقط

وطبعا يجب التجربه على حساب تجريبى الاول لفتره

وهذا الحساب سوف اتابع عليه الورشه ان شاء الله

ومن شركه البارى MetaTrader 4 Alpari UK لاننا شغالين فى الورشه الثانيه على حساب شركه اف اكس ديدى

Login: 3098933

Investor : shobra2
والان نأتى للشرح

العمل على فريم الربع ساعه

العمل على زوج GBP/USD

طريقه الشراء عندما يقطع الخط الاخضر الخط الاحمر من اسفل الى اعلى يكون الاتجاه صاعد نفتح صفقه شراء وعند كل شمعه هابطه نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الصاعد سنفتح الصفقات بعد الشموع الهابطه)

طريقه جنى الربح عند بلوغ اى صفقه ربح 8 نقط سيتم تتبع الربح بمعنى انه سيتم وضع الاستوب مثلا عند 4 نقط وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه

طريقه الاستوب لا يوجد استوب وفى حاله اذا كان هناك صفقات كثيره مفتوحه بعضها خاسر وبعضها كسبان سيتم اغلاق جميع الصفقات اذا كان الاجمالى ربح

طريقه البيع عندما يقطع الخط الاحمر الخط الاخضر من اعلى الى اسفل يكون الاتجاه هابط نفتح صفقه بيع وعند كل شمعه صاعده نفتح صفقه شراء عند افتتاح الشمعه التى بعدها برجاء التركيذ فى الشرح كويس (فى حاله الاتجاه الهابط سنفتح الصفقات بعد الشموع الصاعده)

طريقه جنى الربح عند بلوغ اى صفقه ربح 8 نقط سيتم تتبع الربح بمعنى انه سيتم وضع الاستوب مثلا عند 4 نقط وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه

طريقه الاستوب لا يوجد استوب وفى حاله اذا كان هناك صفقات كثيره مفتوحه بعضها خاسر وبعضها كسبان سيتم اغلاق جميع الصفقات اذا كان الاجمالى ربح

طبعا الموضوع ده كله هيكون مرهق جدا طب نعمل ايه اقول لك لا تقلق اخى الحل موجود ان شاء الله

ستجد فى المرفقات افضل اكسبرت لاداره الصفقات ومعه الاعدادات وهو من تصميم الاخ اسامه بارك الله فيه ورزقه من حلاله واكثر من علمه

كل ما عليك انت افتح الصفقات والاكسبرت سيقوم بعمليه جنى الارباح

سؤال اخر طالما الخط الاخضر قطع الخط الاحمر من اسفل لأعلى طبيعى جدا انه فى نفس الوقت الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من أعلى لأسفل

shobra 05-11-2011 09:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 228852)
كل عام و أنتم بخير :) عيد سعيد

وانت بألف خير اخى احمد
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228902)
استفسار
يعنى الخط الاخضر لما يقطع الخط الاحمر من تحت لفوق ندخل صفقات شراء بعد كل شمعة هابطة
و لما الخط الاحمر يقطع الخط الاخضر من اعلى لأسفل ندخل صفقات شراء مع كل شمعة صاعده

انا عايز اتأكد انا كده فهمتك صح و لا لأ

شكرا جدا لك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mikooo (المشاركة 228904)
سؤال اخر طالما الخط الاخضر قطع الخط الاحمر من اسفل لأعلى طبيعى جدا انه فى نفس الوقت الخط الاحمر قطع الخط الاخضر من أعلى لأسفل

مرحبا اخى ليس مهم الوان الخطوط بقدر فهم الفكره فالخطوط ممكن انت تغير فيها براحنك من اعدادات المؤشر حسب الالوان ايلى انت بتحبها
وبالنسبه لى انا مزبطهم فى التمبليت ان الاخضر من فوق الاتجاه صاعد والاخضر من تحت يعنى الاتجاه هابط
والفكره بمنتهى البساطه انه عندما يتقاطع الخطين ويعطونا اشاره ان الاتجاه صاعد وحسب الوانهم زى ما انت مزبطهم اذا الشراء سيكون بعد كل شمعه هبطه واذا كان الاتجاه هابط فالبيع يكون بعد كل شمعه صاعده
برجاء للتذكير ان التجربه يجب ان تكون على حساب ديمو لان الاستراتيجيه ممتازه بس محتاجه ممارسه كتير وتدريب

الساعة الآن 02:49 AM