اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

اسلام ابن النيل 07-11-2013 05:39 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy89 (المشاركة 569335)
السلام عليكم
التست كان يدوي من 1-16 من شهر 10 و كانت كالاتي
0
-180
-60
-60
-120
-40
و كان الصافي 1560 تقريبا يعني 15% من الحساب و ده جدا ممتاز والمخاطرة جدا بسيطة ان شاء الله اشوف الاكسبيرت و اظبط الصفقات و نتابع سوا و جزاك الله حير اخي اسلام

اهلا بك اخى . ملاحظ انك جربت على 12 فتره زمنيه .. ودا شى كويس كل ما تزود الامان بيكون اكبر .. ايضا لا مشكله اذا كان الوقت لدى البعض لا يسمح يمكنه ان يجرب على 10 فترات او 7 او حتى 5 فترات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569395)
اها فهمت كلامك انا حاليا مشغل اكونت ديمو عليها وبعمل باك تست هخلصه ان شاء الله واكتب النتايج
بس من البداية كده الطريقة ماشاء الله مذهلة لدرجة انى مصدقتش فى الاول الباك تست ف قعدت اغير فى المواعيد وكده برده ماشاء الله رهيبة

ياشادى ياغالى .. سيبك من التجربه بالاكسبرتات .. النتيجه اللى راح تتوصللها بالاكسبريت غير دقيقه واهم عيب فيها انك مش بتفكر غير فى النتيجه فقط .. حاول تختبرها يدويا لان اليدوى بيديك افكار جديده تطور وكمان بتستفاد منه خبرات وبتلاحظ بعض الامور عمرك مهتكتشفها بالاكسبرتات وحتى انا نفسى مش عرفتا شرحها او اوصلها . الحكمه بتقول "" تشتغل يدوى عقلك يشتغل اما تشتغل اتوماتك عينك هيا اللى هتشتغل"
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexone (المشاركة 569465)
السلام عليكم
استاذ اسلام وعلى جميع الاخوة
في الحقيقة انا اشتغلت على الطريقة الاولة والثانية
وانشاء الله سوف اجرب هذة الطريقة
هوسي الطرق الرقمبة

ان شاء الله الطريقه الثالثه تعجبك . اتمنى توافينا بالنتائج
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569565)
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه جديده فى الفوركس وبشتغل على حساب تجريبى
وبحب الطرق الرياضيه جدا والنظريات بتاعتها وشوفت الموضوع ده امبارح وبدأت اجربه النهارده
انا عندى استفسار
يعنى مثلا لو الترند صاعد وانا كسبت منه النهارده الساعه 2 وهو صاعد وبكره فى نفس الوقت لقيته لسه صاعد فينفع ادخل شراء تانى واخلى البيع لثالث يوم لما اشوف تذبذب او هبوط

قصدى ليه ادخل صفقه وهى خسرانه ومحولش خسارتى لمكسب و فبكده اخلى النظريه ناجحه اكتر

اهلا بكى اختى .. صراحته ما فهمت سؤالك يخص اى طريقه هل الطريقه الاولى ام الثانيه ام الثالثه .. الاخوه هنا بيتكلمو عن الطريقه الثالثه .. راح اجاوبك اجابه عامه فى حد زاته اذا انتى حددتى ترند وفهمتى انه صاعد هنا ما فى اى داعى انك تشتغلى على اى طريقه اخرى . احنا مشكلتنا اننا مش بنقدر نحدد الترند صاعد ولا هابط وامتى هيعكس وهيعكس كام نقطه وهل هيرتد ولالا .. يعنى النظريه اللى انا نطرحتها هنا هى للتعامل مع السوق فى اى حال واى وقت لان ما فى رؤيه واضحه للحركه الخاصه بالسوق .. يعنى بعطيك مثال بسيط انتى ذكرتى انك ليه تدخلى صفقه عكس الترند اللى انتى شايفه لان ببساطه انتى مش ضامنه الترند دا صح ولا غلط .. ايضا فى الطريقه الثانيه والاولى دخولك عكس الترند يعنى ببساطه ارباح اكثر ..
بتمنالك التوفيق واى استفسار ان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى
اهم شى ما تستعجلى فى التداول على الحقيقى الى ان تتمكنى مدامك لسه جديده
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569576)
معلش عندي سؤال كمان الصفقه اللى الساعه 10 النهارده buy معملتش ربح او خساره
فماذا افعل فى اليوم التالى الساعه 10؟

اليوم اختى لسه مخلصش اعتقد انه غدا قبل الساعه عشره هيكون السوق تحرك . لان مش معقوله اطلاقا يظل 24 ساعه وما يتحرك 20 نقطه . وانتى لسه مكملتيش 12 ساعه .. فى اسوء الاحوال اذا ظل السوق وما تحرك 20 نقطه لا تدخلى وادخلى فى اليوم التالى بعد ما الصفقه المفتوحه تغلق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t19226 (المشاركة 569619)
صعبه يوم كامل اربع وعشرين ساعه يتذبذب بين عشرين نقطه شبه مستحيله

صح كلامك اخى
:1 (62)::1 (62)::1 (62):

shady hamza 07-11-2013 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 569675)
اهلا بك اخى . ملاحظ انك جربت على 12 فتره زمنيه .. ودا شى كويس كل ما تزود الامان بيكون اكبر .. ايضا لا مشكله اذا كان الوقت لدى البعض لا يسمح يمكنه ان يجرب على 10 فترات او 7 او حتى 5 فترات

ياشادى ياغالى .. سيبك من التجربه بالاكسبرتات .. النتيجه اللى راح تتوصللها بالاكسبريت غير دقيقه واهم عيب فيها انك مش بتفكر غير فى النتيجه فقط .. حاول تختبرها يدويا لان اليدوى بيديك افكار جديده تطور وكمان بتستفاد منه خبرات وبتلاحظ بعض الامور عمرك مهتكتشفها بالاكسبرتات وحتى انا نفسى مش عرفتا شرحها او اوصلها . الحكمه بتقول "" تشتغل يدوى عقلك يشتغل اما تشتغل اتوماتك عينك هيا اللى هتشتغل"

ان شاء الله الطريقه الثالثه تعجبك . اتمنى توافينا بالنتائج

اهلا بكى اختى .. صراحته ما فهمت سؤالك يخص اى طريقه هل الطريقه الاولى ام الثانيه ام الثالثه .. الاخوه هنا بيتكلمو عن الطريقه الثالثه .. راح اجاوبك اجابه عامه فى حد زاته اذا انتى حددتى ترند وفهمتى انه صاعد هنا ما فى اى داعى انك تشتغلى على اى طريقه اخرى . احنا مشكلتنا اننا مش بنقدر نحدد الترند صاعد ولا هابط وامتى هيعكس وهيعكس كام نقطه وهل هيرتد ولالا .. يعنى النظريه اللى انا نطرحتها هنا هى للتعامل مع السوق فى اى حال واى وقت لان ما فى رؤيه واضحه للحركه الخاصه بالسوق .. يعنى بعطيك مثال بسيط انتى ذكرتى انك ليه تدخلى صفقه عكس الترند اللى انتى شايفه لان ببساطه انتى مش ضامنه الترند دا صح ولا غلط .. ايضا فى الطريقه الثانيه والاولى دخولك عكس الترند يعنى ببساطه ارباح اكثر ..
بتمنالك التوفيق واى استفسار ان شاء الله اقدر اجاوبك قدر استطاعتى
اهم شى ما تستعجلى فى التداول على الحقيقى الى ان تتمكنى مدامك لسه جديده

اليوم اختى لسه مخلصش اعتقد انه غدا قبل الساعه عشره هيكون السوق تحرك . لان مش معقوله اطلاقا يظل 24 ساعه وما يتحرك 20 نقطه . وانتى لسه مكملتيش 12 ساعه .. فى اسوء الاحوال اذا ظل السوق وما تحرك 20 نقطه لا تدخلى وادخلى فى اليوم التالى بعد ما الصفقه المفتوحه تغلق

صح كلامك اخى
:1 (62)::1 (62)::1 (62):

تمام يا باشا انا قصدى باك تست بس يدوى طبعا لان انا اصلا معرفش الباك تست الاوتامتيك بيتعمل ازاى
انا بجرب على ساعات مختلفة وايام مختلفة عشان اقدر اوصل للصورة العامة بتبقى ازاى
تحياتى لك

shady hamza 08-11-2013 02:42 AM

السلام عليكم

ده موضوع جديد لاسلام كتبه فى المنتدى
المتاجره بالسعر فقط من ابسط الاستراتجيات الفعاله جدا

khaled_82 08-11-2013 07:59 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
استاذ اسلام ممكن ايميل حضرتك على الخاص للاهمية عشان للاسف لسة ماكملتش 50 مشاركة وجزاك الله خيرا

newmonmon 08-11-2013 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569576)
معلش عندي سؤال كمان الصفقه اللى الساعه 10 النهارده buy معملتش ربح او خساره
فماذا افعل فى اليوم التالى الساعه 10؟

شكرا لك اخى ابو النيل على ردك ولكنى لم اقصد تحرك السوق عشرين نقطه فى اليوم وانما فى الساعه
ما فهمته اننا ندخل السوق مثلا بيع الساعه 10 ونستى ضرب ستوب او تحقيق بروفيت وعلى هذا الاساس نكررها اونعكس الصفقه فى نفس الميعاد (10) اليوم التالى
ولكن احيانا تكون الساعه غير كافيه لتحرك السوق هل اترك الصفقة مفتوحه وافتح صفقة الساعة 11 فى نفس اليوم واسيب الاتنين شغالين
ولا اقفل صفقة عشره لما تيجى الساعة 11 بدون تحقيق ربح او خساره وفى هذا الحال مش هعرف هى كسبانه بيع ولا كسبانه شرا فهعمل ايه اليوم اللى بعده فى الساعه 10 اللى بيعتمد عليها
وشكرا لك

shady hamza 08-11-2013 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newmonmon (المشاركة 569982)
شكرا لك اخى ابو النيل على ردك ولكنى لم اقصد تحرك السوق عشرين نقطه فى اليوم وانما فى الساعه
ما فهمته اننا ندخل السوق مثلا بيع الساعه 10 ونستى ضرب ستوب او تحقيق بروفيت وعلى هذا الاساس نكررها اونعكس الصفقه فى نفس الميعاد (10) اليوم التالى
ولكن احيانا تكون الساعه غير كافيه لتحرك السوق هل اترك الصفقة مفتوحه وافتح صفقة الساعة 11 فى نفس اليوم واسيب الاتنين شغالين
ولا اقفل صفقة عشره لما تيجى الساعة 11 بدون تحقيق ربح او خساره وفى هذا الحال مش هعرف هى كسبانه بيع ولا كسبانه شرا فهعمل ايه اليوم اللى بعده فى الساعه 10 اللى بيعتمد عليها
وشكرا لك

لا يا غالى انت بتسيب الصفقة لغاية تانى يوم الساعة 10
صفقة الساعة 11 مالها اى علاقة بصفقة الساعة 10
يعنى انت تفتح صفقة الساعة 10 وتسيبها لحد تانى يوم الساعة 10

newmonmon 08-11-2013 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 569988)
لا يا غالى انت بتسيب الصفقة لغاية تانى يوم الساعة 10
صفقة الساعة 11 مالها اى علاقة بصفقة الساعة 10
يعنى انت تفتح صفقة الساعة 10 وتسيبها لحد تانى يوم الساعة 10

شكرا اخى شادى على ردك

الحسين شعيب 09-11-2013 07:44 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وااله واحشني كل اعضاء المنتدي
زي ما قال الاستاذ اسلم ان الطريقة التالتة اسهل واكتر امان
انا قرتها امبارح وركزت فيها جامد ويارب اكون فهمتها صح المرة دي
وعملت باك تيست من يوم 9/9/2013
ولقيت نتيجتها هايلة واكثر من رائعة
وان شاء الله هحاول ارفعه اليومين دول بس المشكلة اني مليش في برامج الجداول
بس ليا سؤال للاستاذ اسلام انا لاحظت ان كلامك عن الباك تيست اليدوي صحيح هو افضل من الاوتوماتيك لانك بتعرف حاجات تانية اهم من الطريقة نفسها
السؤال في حالة الصفقات الرابحة بنضاعف حسب المتوالية 1 2 2 4 4 8 8 16 16 لحد كدة تمام مفيش مشكلة
اما بالنسبة للصفقات الخاسرة احنا بنمشي في الاتجاه العكسي للمتولية ولا بنمشي في الاتجاه العكسي للصفقات السابقة
علشان يبقي السؤال مفهوم انا هضرب مثال/ نفترض لن البداية شراء النقطة ب 10 سنت وكان التتابع كالتالي
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت
اليوم التاسع حجم الصفقة هيكون كام
اي الترتيب W W L W L W L L
الترتيب الطبيعي 10 20 20 20 40 20 04 20 ؟
هل يكون بنفس قيمة اليوم الخامس 40 ام نمشي حسب المتوالية وندخل ب 10
ارجو الرد جزاكم الله خيرا

jemy89 09-11-2013 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحسين شعيب (المشاركة 570421)
بس ليا سؤال للاستاذ اسلام انا لاحظت ان كلامك عن الباك تيست اليدوي صحيح هو افضل من الاوتوماتيك لانك بتعرف حاجات تانية اهم من الطريقة نفسها
السؤال في حالة الصفقات الرابحة بنضاعف حسب المتوالية 1 2 2 4 4 8 8 16 16 لحد كدة تمام مفيش مشكلة
اما بالنسبة للصفقات الخاسرة احنا بنمشي في الاتجاه العكسي للمتولية ولا بنمشي في الاتجاه العكسي للصفقات السابقة
علشان يبقي السؤال مفهوم انا هضرب مثال/ نفترض لن البداية شراء النقطة ب 10 سنت وكان التتابع كالتالي
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت

السلام عليكم اخي
اعتقد العقود هتكون كالاتي
10
20
20
20
20
20
20
20
10
و الله اعلم

ibrahimt 10-11-2013 12:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحسين شعيب (المشاركة 570421)
اليوم الاول ربحت
اليوم الثاني ربحت
اليوم الثالث خسرت
اليوم الرابع ربحت
اليوم الخامس خسرت
اليوم السادس ربحت
اليوم السابع خسرت
اليوم الثامن خسرت

الطريقة الثالثة تحت التجربة ويبدو انها ممتازة

اعتقد ان الترتيب الصحيح حسب فهي كما يلي
اليوم الاول ربحت 10
اليوم الثاني ربحت 20
اليوم الثالث خسرت 20
اليوم الرابع ربحت 10
اليوم الخامس خسرت 20
اليوم السادس ربحت 10
اليوم السابع خسرت 20
اليوم الثامن خسرت 10