اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الصالون الأقتصادي للأصدقاء (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22778)

حمزة إبراهيم 09-01-2016 07:57 PM

رد: الصالون الأقتصادي للأصدقاء

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 847698)

الامثلة واضحة و كثيرة جدا و متكررة واهمها اللعب على نفسية المتاجر
ونلاحظ فى حالة هبوط عملة ما تجد انة تسود حالة من التشائم فى الاسواق
ويتم استثمار تلك الحالة عن طريق تسويق فكرة ان هذة العملة ستذهب الى مستويات متدنية جدا
لتكوين مراكز شراء جيدة و من ثم تنطلق هذة العملة الى اعلى بسرعة كبيرة
و العكس صحيح فى حالة الصعود وهذا ينطبق على العملات و الاسهم و جميع الادوات المالية

صحيح كلامك وفهمت قصدك الحين تمام وكمان بنلاحظ هالشئ احيانا في غير ادوات الاستثمار المالية كالعقار مثلا
لكن لدي سؤال آخر لو تكرمت..
في سوق الفوركس من هو اللي يصدر ويطلق هذه الاشاعات الخطيرة
هل البنك المركزي لدولة ما يقوم باطلاق مثل هالاشاعات عشان يستفيد ؟ او المحافظ الاستثمارية الكبيرة (الهوامير) ؟ او بالاتفاق بين اكثر من جهة ؟ اقصد من هم بالضبط ؟؟
وشكرا ليك يا برنس :)

BASSEM HASSANI 09-01-2016 08:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 847698)

الامثلة واضحة و كثيرة جدا و متكررة واهمها اللعب على نفسية المتاجر
ونلاحظ فى حالة هبوط عملة ما تجد انة تسود حالة من التشائم فى الاسواق
ويتم استثمار تلك الحالة عن طريق تسويق فكرة ان هذة العملة ستذهب الى مستويات متدنية جدا
لتكوين مراكز شراء جيدة و من ثم تنطلق هذة العملة الى اعلى بسرعة كبيرة
و العكس صحيح فى حالة الصعود وهذا ينطبق على العملات و الاسهم و جميع الادوات المالية

فعلا معاك حق يا أ\mahmoud ودا حدث معايا إمبارح فى صفقة على زوج NZDUSD وهو ارتكاذ الزوج على ترند صاعد ومنطقة جيدة للشراء ولكن السعر ضرب إستوب لوز للأسف فرغم التحليل إلا ان السعر اتجه الى مستويات إخرى وهى دى طبيعة السوق .

BASSEM HASSANI 09-01-2016 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزة طقش (المشاركة 847755)
صحيح كلامك وفهمت قصدك الحين تمام وكمان بنلاحظ هالشئ احيانا في غير ادوات الاستثمار المالية كالعقار مثلا
هل البنك المركزي لدولة ما يقوم باطلاق مثل هالاشاعات عشان يستفيد ؟ او المحافظ الاستثمارية الكبيرة (الهوامير) ؟ او بالاتفاق بين اكثر من جهة ؟ اقصد من هم بالضبط ؟؟

بالعكس يا أ\حمزة دا حتى سوق الفوركس من مميزاته أنه يتميز بالشفافيه

المطلقة ودى غير موجودة فى سوق زى الأسهم ,, ودا بيدل انه مفيش حد يقدر يتحكم فى السوق او انه ينشر

أى إشاعة والدليل على كدا ان أخبار سوق الفوركس بتبقى معروفة لكل المتداول من جميع أنحاء العالم ,,

ولاكن تدخلات البنوك بتبقى كل فترة وفترة وبيكون ليها أغراض معينه مش بشكل عشوائى كدا وخلاص ,,

ياريت تكون الفكرة وضحت .

حمزة إبراهيم 09-01-2016 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM HASSANI (المشاركة 847763)

المطلقة ودى غير موجودة فى سوق زى الأسهم ,, ودا بيدل انه مفيش حد يقدر يتحكم فى السوق او انه ينشر

أى إشاعة والدليل على كدا ان أخبار سوق الفوركس بتبقى معروفة لكل المتداول من جميع أنحاء العالم ,,

ولاكن تدخلات البنوك بتبقى كل فترة وفترة وبيكون ليها أغراض معينه مش بشكل عشوائى كدا وخلاص ,,

ياريت تكون الفكرة وضحت .

صح كلامك يا برنس :)
بكل تأكيد من مميزات الفوركس الشفافية ومن سابع المستحيلات نلاقي جهة معينة تقدر تلعب وتسيطر على السوق لحالها
بس انا بحاول افهم المقصود بشكل دقيق عن نقطة اللعب على نفسية المتاجر وافهمها بشكل أوضح

BASSEM HASSANI 09-01-2016 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزة طقش (المشاركة 847767)
صح كلامك يا برنس :)
بكل تأكيد من مميزات الفوركس الشفافية ومن سابع المستحيلات نلاقي جهة معينة تقدر تلعب وتسيطر على السوق لحالها
بس انا بحاول افهم المقصود بشكل دقيق عن نقطة اللعب على نفسية المتاجر وافهمها بشكل أوضح

دا مثال ممكن يوضح الفكرة أكتر وهو أن الشمعة المتعلم عليه فى الصورة دى أسمها Inverted hammer والشمعة

دى بتيجى دائما فى نهاية اتجاه هابط علشان تحوله الى اتجاه صاعد وتقدر تحقق منها ربح كويس جدا ولكن هنا

الشمعة إتكونت فعلا ولكن جه اتجاه هابط بعدها وليس صاعد وضربت استوب لوز ,,, أنا شايف بقى ان دا يعتبر

نوع من أنوع اللعب على نفسية المتاجرين فى السوق ودا لأن السوق اتجاهه العام كان هابط زى ما هو واضح فى الصورة التانية فكتير من

المتاجرين مش هيرضى يفوت فرصة زى دى وفى النهاية سوق الفوركس أصلا عبارة عن توقعات فممكن التوقعات دى تصيب او تخيب ,,

وإن شاء الله أ\mahmoud يوضح لك الفكرة أكتر .

حمزة إبراهيم 09-01-2016 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM HASSANI (المشاركة 847769)

دا مثال ممكن يوضح الفكرة أكتر وهو أن الشمعة المتعلم عليه فى الصورة دى أسمها Inverted hammer والشمعة

دى بتيجى دائما فى نهاية اتجاه هابط علشان تحوله الى اتجاه صاعد وتقدر تحقق منها ربح كويس جدا ولكن هنا

الشمعة إتكونت فعلا ولكن جه اتجاه هابط بعدها وليس صاعد وضربت استوب لوز ,,, أنا شايف بقى ان دا يعتبر

نوع من أنوع اللعب على نفسية المتاجرين فى السوق ودا لأن السوق اتجاهه العام كان هابط زى ما هو واضح فى الصورة التانية فكتير من

المتاجرين مش هيرضى يفوت فرصة زى دى وفى النهاية سوق الفوركس أصلا عبارة عن توقعات فممكن التوقعات دى تصيب او تخيب ,,

وإن شاء الله أ\mahmoud يوضح لك الفكرة أكتر .

شكرا ليك يا برنس :)
ولاحظ معاي مشاركة استاذ محمود رقم 5246
يقول استاذنا انه يتم تسويق فكرة معينة او توقع معين لمصحة جهات تستفيد من عكس التوقعات
أنا بس نفسي أعرف من هي الجهات هذه وكيف بالضبط يتم التسويق لمصلحتها :1 (4):
هالنقطة مهمة والله ومعلومة تفيدنا كلنا كمستثمرين في الفوركس
دمت بود :)

BASSEM HASSANI 09-01-2016 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزة طقش (المشاركة 847771)
شكرا ليك يا برنس :)
ولاحظ معاي مشاركة استاذ محمود رقم 5246
يقول استاذنا انه يتم تسويق فكرة معينة او توقع معين لمصحة جهات تستفيد من عكس التوقعات
أنا بس نفسي أعرف من هي الجهات هذه وكيف بالضبط يتم التسويق لمصلحتها :1 (4):
هالنقطة مهمة والله ومعلومة تفيدنا كلنا كمستثمرين في الفوركس
دمت بود :)

تمام ,,, أنا بس حبيت أوصل لك الفكرة زى ما أنا فاهمها وإن شاء الله ننتظر رد أ\mahmoud علشان يوضح لنا مين هم الجهات دى !!!

mahmoud0711 10-01-2016 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمزة طقش (المشاركة 847755)

ابرز ما يميز عصرنا الحالى يا صديقى هو الاعلام الذى اصبح له تاثير قوى جدا على حيتنا اليومية فى كل شئ
وبالتالى كل جهة قوية او لديها قدرات كبيرة لابد ان يكون لها ازرع اعلامية تدافع عن مصالحها و تروج لافكار معينة
وفى عام 2012 وتحديدا فى شهر يولية ( 7/2012 ) وصل سعر اليورو / دولار الى 1.2040 وسادة حالة من التوتر
والتشائم بالاسواق و لعبت هذة النغمة دورا كبير فى ذلك الوقت وكانت معظم التقارير تشير الى ان سعر
اليورو /دولار سيصل الى القرب من 1.1050 تقريبا على ما اذكر وتكونت قناعة كبيرة عند الجميع بذلك
ولكن ماذا حدث ... صعد السعر بقوة على مدار خمس اشهر ليصل 1.3300 فى شهر 12/2012
ولو راجعت الى المشاركات فى هذا الموضع فى ذالك الوقت ستجد تحذيرات كثيرة من هذا الكمين
ولكن يا عزيزى لايمكن تحديد جهات معينة بعينها مسئولة عن ترويج الشائعات و لكنها لعبة المصالح
تقبل تحياتى ودعواتى بالتوفيق

mahmoud0711 10-01-2016 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM HASSANI (المشاركة 847763)

ياريت تكون الفكرة وضحت .

نعم يا صديقى سوق الفوركس يتميز بالشفافية و لكن ليس هناك شئ مطلق الشفافية جزء
من قوانين الحوكمة وهذة القوانين مطبقة فى امريكا و اوربا و بعض الدول العربية وجزء من هذا
القانون يجبر الجهات المعنية على نشر البيانات بطريقة تصل الى الجميع كما ذكرت وهذا فعلا
متاح فى سوق الفوركس من الناحية الشكلية لكن ما لا نعرفة ان تسريب هذة البيانات ولو
بدقائق معدودة قبل نشرها يؤثر بشكل كبير مع بعض المستثمرين
وكذلك كما ذكرة فى المشاركة السابقة اصبح كثير من الجهات تلجاء للازع الاعلامية لانها بعيدة
عن قوانين الحوكمة و الشفافية
ودائما ستجد وجهات نظر كثيرة فى تلك المواضيع
تقبل تحياتى و دعواتى بالتوفيق

BASSEM HASSANI 10-01-2016 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 847851)

نعم يا صديقى سوق الفوركس يتميز بالشفافية و لكن ليس هناك شئ مطلق الشفافية جزء
من قوانين الحوكمة وهذة القوانين مطبقة فى امريكا و اوربا و بعض الدول العربية وجزء من هذا
القانون يجبر الجهات المعنية على نشر البيانات بطريقة تصل الى الجميع كما ذكرت وهذا فعلا
متاح فى سوق الفوركس من الناحية الشكلية لكن ما لا نعرفة ان تسريب هذة البيانات ولو
بدقائق معدودة قبل نشرها يؤثر بشكل كبير مع بعض المستثمرين
وكذلك كما ذكرة فى المشاركة السابقة اصبح كثير من الجهات تلجاء للازع الاعلامية لانها بعيدة
عن قوانين الحوكمة و الشفافية
ودائما ستجد وجهات نظر كثيرة فى تلك المواضيع
تقبل تحياتى و دعواتى بالتوفيق

أنا كنت مستنى رد منك من إمبارح ,, وفعلا كلامك مقنع جدا لأنه حتى لو فيه شفافيه فهى مش هتكون بنسبة 100 فى المية ودا الى بنشوفه على الشارت فعلا ,,, ولكن انا كنت مستند فى رأيى على كلام الدكتور إسامة عادل فى ويبنار تعلم الفوركس من الألف الى الياء لعام 2010 هو قال ان الفوركس بيتميز بالشفافيه المطلقة ولكن تقريبا هو قصده بمقارنة الفوركس بسوق زى الأسهم ,, وشكرا لك على التوضيح .

الساعة الآن 09:49 AM