اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

m4sry 17-04-2013 02:12 AM

رد: ★ ورشة التداول علي الاخبار ★

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 497564)
يا جماعة خبر زى النيوزلندى ده الواحد يدخل على انهى زوج
النيوزلندى ين معملش اى حاجة
وبحس ان النيوزلندى دولار والاسترالى نيوزلندى حركتهم بطيئة ؟؟

ياميدو الحركة بطيئة لان النتيجة جاءت كما المتوقع عشان كده الخبر تاثيره مش سريع لو كان فى اختلاف فى النتيجة كان هيبقى فى حركة قوية تتعوض فى الخبر القادم ان شاء الله .

hussien86 17-04-2013 02:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 497564)
يا جماعة خبر زى النيوزلندى ده الواحد يدخل على انهى زوج
النيوزلندى ين معملش اى حاجة
وبحس ان النيوزلندى دولار والاسترالى نيوزلندى حركتهم بطيئة ؟؟

غير كده انا اساسا مقدرش افتح صفقات عالاخبار:D ..علي منصة دي دي وصل الاسترالي نيوزلندي 17 السبريد والنيوزلندي دولار 12 :D:D

midoahmed2002 17-04-2013 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 497566)
ياميدو الحركة بطيئة لان النتيجة جاءت كما المتوقع عشان كده الخبر تاثيره مش سريع لو كان فى اختلاف فى النتيجة كان هيبقى فى حركة قوية تتعوض فى الخبر القادم ان شاء الله .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussien86 (المشاركة 497567)

غير كده انا اساسا مقدرش افتح صفقات عالاخبار:D ..علي منصة دي دي وصل الاسترالي نيوزلندي 17 السبريد والنيوزلندي دولار 12 :D:D

انا عامل سبريد ثابت ومريح دماغى :D بس ده ميمنعش انى لسه بتعلم اتاجر على الاخبار

midoahmed2002 17-04-2013 02:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 497566)

ان شاء الله يا كبير وشكرا على المعلومة يا كبير
بس الكلام ده على طول بيحصل لو المتوقع زى اللى حصل فعلا

www 17-04-2013 02:39 AM

برضو ضرب الاستوب الحمد لله
قادر الله وماشاء فعل ان لله وان اليه رايجعون

momobanker 17-04-2013 02:44 AM

الخبر متوسط الاهمية يا شباب لو كان قوى جدا كنتم هتشوفه فعلا قوة اتجاهه سواء صاعد ام هابط

m4sry 17-04-2013 03:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 497571)
ان شاء الله يا كبير وشكرا على المعلومة يا كبير
بس الكلام ده على طول بيحصل لو المتوقع زى اللى حصل فعلا

ايوة طالما النتيجة الفعليه جائت كما المتوقع تحزف الاوامر قبل التفعيل لان الحركة مش هتكون واضحة ولا قوية .

m4sry 17-04-2013 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة www (المشاركة 497575)
برضو ضرب الاستوب الحمد لله
قادر الله وماشاء فعل ان لله وان اليه رايجعون

يااخى ليه تنتظر تفعيل الامر طالما لقيت التحرك بطئ والنتيجة جائت كما المتوقع تتعوض ان شاء الله لكن بعد كدة خد بالك من الاخطاء دى عشان متوقعش فيها تانى .

m4sry 17-04-2013 03:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momobanker (المشاركة 497577)
الخبر متوسط الاهمية يا شباب لو كان قوى جدا كنتم هتشوفه فعلا قوة اتجاهه سواء صاعد ام هابط

الخبر لو كانت النتيجة الفعليه فيها انحراف عن المتوقع كان هيبقى فى تحرك قوي لكن النتيجة تسببت فى التذبذب الى حصل .

www 17-04-2013 06:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 497598)
يااخى ليه تنتظر تفعيل الامر طالما لقيت التحرك بطئ والنتيجة جائت كما المتوقع تتعوض ان شاء الله لكن بعد كدة خد بالك من الاخطاء دى عشان متوقعش فيها تانى .

عندك حق هو خطاء منى وشكرا يا غالى

fady 17-04-2013 08:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 497563)
تتعوض ان شاء الله
بس المفروض مكنتش اتفعلت كان اول ما شوفت النتيجة زي المتوقع تلغي الاوامر المعلقة او اول ما لقيت التحرك ضعيف تلغيها بدون تفكير ان شاء الله تتلاشي الاخطاء دى فى الاخبار القادمه .
بالتوفيق اخى الكريم .

انت ازاي بتلحق تشوف الناتيجة انا عقبال لما اعمل رفرش للصفحة بيكوت فات اكتر دقيقة

mhk720 17-04-2013 08:44 AM

10.30 السوق هيتقلب
متوقع انخفاض الباوند

yasser81 17-04-2013 09:13 AM

بما انها ورشة اخبار.... و نظرا لوجود الكثير من المشاكل اثناء الاخبار على عدة شركات على راسها ديدي.... خلينا نفكر بطريقة لمسايرة اتساع السبريد....
اولا ما معنى اتساع السبريد..سعر البيع يبقى ثابت لكن سعر الشراء هو الذي يتغير...اذا من اين سياتي الضرر... سواء من تفعيل اوامر الشراء من مناطق بعيدة و مش مرغوبة....او عدم اصابة الهدف لانو سعر البيع هو اللي لازم يصل و ما وصل...اذا صفقات البيع تفعل في مكانها عادي...
صفقات البيع تفعل من مكانها و الهدف لا مشكلة معاه المشكلة هنا عند الستوب لوز
اما صفقات الشراء تفعل في مكان بعيد و الهدف مش مشكلة...و الستوب مش مشكلة
ما هي الحلول بنظركم.....
انا ما عندي خبرة مع هذا النوع من الشركات انا مع هوت فوركس لا يوجد مشاكل اثناء الاخبار....لكن مع شركة اخرى سنحاول المسايرة...اقترح اوليا ان نفتح صفقات الشراء قبل نزول الخبر و نحط ستوب و هدف عادي.....ونعلق اوامر بيع عند نزول الخبر لكن بستوب بنا المعتاد و نضيف اليه اقصى اتساع ممكن للسبريد....في انتظار اقتراحاتكم

mhk720 17-04-2013 09:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 497640)
بما انها ورشة اخبار.... و نظرا لوجود الكثير من المشاكل اثناء الاخبار على عدة شركات على راسها ديدي.... خلينا نفكر بطريقة لمسايرة اتساع السبريد....
اولا ما معنى اتساع السبريد..سعر البيع يبقى ثابت لكن سعر الشراء هو الذي يتغير...اذا من اين سياتي الضرر... سواء من تفعيل اوامر الشراء من مناطق بعيدة و مش مرغوبة....او عدم اصابة الهدف لانو سعر البيع هو اللي لازم يصل و ما وصل...اذا صفقات البيع تفعل في مكانها عادي...
ما هي الحلول بنظركم.....
انا ما عندي خبرة مع هذا النوع من الشركات انا مع هوت فوركس لا يوجد مشاكل اثناء الاخبار....لكن مع شركة اخرى سنحاول المسايرة...اقترح اوليا ان نفتح صفقات الشراء قبل نزول الخبر و نحط ستوب و هدف عادي.....ونعلق اوامر بيع عند نزول الخبر لكن بستوب بنا المعتاد و نضيف اليه اقصى اتساع ممكن للسبريد....في انتظار اقتراحاتكم

انا وجهه نظرى طالما فى انزلاق سعرى وقت الاخبار والشخص يعمل على اسبريد ثابت
اذن الشركة مش تمام

michael thabet 17-04-2013 09:31 AM

اقتباس:

ما هي الحلول بنظركم.....

صدقنى كله يتوقف على الشركة واللى بيحصل انهم لو لاحظوا ان هناك حساب يحقق ارباح بشكل كويس ,يتم وضع الحساب على سيرفرات معينة تقوم بالslippage وزيادة السبريد
انا راى الشخصى ان نبحث عن بن ك نفتح معاه حساب كلنا مثل Dukascopy الفرع الاوربى او اقتراح اخر ان نوزع راس مالنا على شركتين او ثلاثة

michael thabet 17-04-2013 09:32 AM

يا جماعة عايز رابط فتح حساب مع Dukascopy الفرع الاوربى
اشكركم

yasser81 17-04-2013 09:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 497647)
صدقنى كله يتوقف على الشركة واللى بيحصل انهم لو لاحظوا ان هناك حساب يحقق ارباح بشكل كويس ,يتم وضع الحساب على سيرفرات معينة تقوم بالslippage وزيادة السبريد
انا راى الشخصى ان نبحث عن بن ك نفتح معاه حساب كلنا مثل Dukascopy الفرع الاوربى او اقتراح اخر ان نوزع راس مالنا على شركتين او ثلاثة

او ممكن 4 او 5 شركات انا عامل هكذا....ديكاسكوبي اجل ... لكن فيه دول لا يمكن الايداع منها الا عن طريق البنوك الالكترونية مثل بلدي........لذا انا احاول التاقلم مع ما هو موجود.... واعطي حلول للي تعودو على شركة ديدي بالخصوص.......انتظر اقتراحات عملية...و ارجو من من تعودو على انزلاقات الاسعار ان يحدثونا عن رايهم في ما سبق و ان اقترحت

michael thabet 17-04-2013 09:47 AM

استاذ ياسر , مامعنى عبارة( ديكاسكوبي اجل )

fady 17-04-2013 10:59 AM

باقي ٣٠ دقيقة توقعتكوا ايه انا شايف ان الشهر اللي فات بس كان قوي قوي لاكن الشهور اللي قبليها مكنش قوي

mhk720 17-04-2013 11:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 497681)
باقي ٣٠ دقيقة توقعتكوا ايه انا شايف ان الشهر اللي فات بس كان قوي قوي لاكن الشهور اللي قبليها مكنش قوي

اتوقع الهبوط القوى

michael thabet 17-04-2013 11:45 AM

هل مازلتو تتوقعوا الهبوط القوى
انا ضرب ستوب ودخلت تانى

yasser81 17-04-2013 02:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 497651)
استاذ ياسر , مامعنى عبارة( ديكاسكوبي اجل )

معناها لو تقدر تفتح حساب مع ديكاسكوبي ... ما الذي تنتظره..

m4sry 17-04-2013 03:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 497635)

انت ازاي بتلحق تشوف الناتيجة انا عقبال لما اعمل رفرش للصفحة بيكوت فات اكتر دقيقة

اكيد دة ضعف نت عندك الرفرش مش بياخد اكتر من ثوانى معدوده .

m4sry 17-04-2013 03:19 PM

[QUOTE=yasser81;497640]بما انها ورشة اخبار.... و نظرا لوجود الكثير من المشاكل اثناء الاخبار على عدة شركات على راسها ديدي.... خلينا نفكر بطريقة لمسايرة اتساع السبريد....
ما هي الحلول بنظركم.....
انا ما عندي خبرة مع هذا النوع من الشركات انا مع هوت فوركس لا يوجد مشاكل اثناء الاخبار....لكن مع شركة اخرى سنحاول المسايرة...اقترح اوليا ان نفتح صفقات الشراء قبل نزول الخبر و نحط ستوب و هدف عادي.....ونعلق اوامر بيع عند نزول الخبر لكن بستوب بنا المعتاد و نضيف اليه اقصى اتساع ممكن للسبريد....في انتظار اقتراحاتكم[/QUOTE
الدخول ماركت قبل صدور الخبر ممكن تدبل فيها حسابك وممكن تخسر فيها اكتر من نص حسابك يعنى مغامرة خطيره فى غنى عنها لان الاستوب لن يعمل به فى حدوث انزلاقات فى المنصه ممكن تلاقى الاستوب اتفعل ع 40 او 50 نقطة وانت عامل 10 نقط بسبب الانزلاق .

minismsm 17-04-2013 05:03 PM

الحمدلله تم اقتناص حوال 12 نقطة على الدولار كندي .. ( خبر الكندي ) :)

midoahmed2002 17-04-2013 05:42 PM

الحمد لله تم اقتناص 38 نقطة على يورو كندى
مبارك لكل اللى دخلوا مع الخبر

jode1200 18-04-2013 01:25 AM

[QUOTE=m4sry;497854]
اقتباس:

ما هي الحلول بنظركم.....
انا ما عندي خبرة مع هذا النوع من الشركات انا مع هوت فوركس لا يوجد مشاكل اثناء الاخبار....لكن مع شركة اخرى سنحاول المسايرة...اقترح اوليا ان نفتح صفقات الشراء قبل نزول الخبر و نحط ستوب و هدف عادي.....ونعلق اوامر بيع عند نزول الخبر لكن بستوب بنا المعتاد و نضيف اليه اقصى اتساع ممكن للسبريد....في انتظار اقتراحاتكم[/QUOTE
الدخول ماركت قبل صدور الخبر ممكن تدبل فيها حسابك وممكن تخسر فيها اكتر من نص حسابك يعنى مغامرة خطيره فى غنى عنها لان الاستوب لن يعمل به فى حدوث انزلاقات فى المنصه ممكن تلاقى الاستوب اتفعل ع 40 او 50 نقطة وانت عامل 10 نقط بسبب الانزلاق .

مشكور ياغالي على معلوماتك القيمة ولكن شركة هوت فوركس لاتصلح للتداول على الاخبار لانها ذات سبريد متغير ويمكنها ان ترفع السبريد اثناء الخبر لاي رقم تريده

بحجة ان الوقت هو وقت اخبار وبذلك تضرب الستوب او تستدعي المارجن كول :1::1::1::1::1:

jode1200 18-04-2013 01:40 AM

مبروووووووووووووووووك

michael thabet 18-04-2013 08:59 AM

سؤال لمن يتعامل مع دوكاسكوبى
هل يسمحوا بوضع اوامر معلقة قبل الخبر بدقيقة او نصف دقيقة؟
هل السبريد ثابت؟
اشكركم

mhk720 18-04-2013 10:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 498364)
سؤال لمن يتعامل مع دوكاسكوبى
هل يسمحوا بوضع اوامر معلقة قبل الخبر بدقيقة او نصف دقيقة؟
هل السبريد ثابت؟
اشكركم

انا مش بتعامل معاها
بس هرد عليك بخصوص الاسبريد مفيش حاجه اسمها اسبريد ثابت فى التعامل مع السوق مباشرتا

michael thabet 18-04-2013 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 498379)

انا مش بتعامل معاها
بس هرد عليك بخصوص الاسبريد مفيش حاجه اسمها اسبريد ثابت فى التعامل مع السوق مباشرتا

وهل دى ميزة ام عيب فى التعامل مع الاسواق مباشره؟

mohamedba 18-04-2013 11:21 AM

ايه رئيكم يا جماعة في خبر الباوند كمان 10 دقايق؟؟؟

yasser81 18-04-2013 11:28 AM

خبر في غاية الاهميه و اتوقع انو يكون ايجابي

zeoo torkt 18-04-2013 11:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 498379)

انا مش بتعامل معاها

شركة ديكسكوبي بتشتغل ع الاخبار عادي والاسبريد بتاعها بيفضل زي ما هو الا لو في كوارث طبيعية وقبل اغلاق السوق الاسبريد بيعلي فقط لكن باقي الاوقات عادي ع االيورو دولا نص نقطة واليورو ين نقطة والدولار ين اقل من النقطة في جميع الاوقات

لكن لا تشتغل بالمياتريد الافضل منصة الجي فوركس اسرع واامن وفيها خاصية السليباج الانزلاق السعري يعني لوحددته 3 نقاط مثلا مش هايفتح الصفقة لو البنك مش عايز يدخل الا بعد مابيعدي السعر 10 نقط

ودي خاصية لازم تبقي موجودة للي عايزين يتاجروا ع الاخبار بالذات

وانصحكم ياجماعة الي عايز يشتغل ع الاخبار يشغل اكسبيرت وقت الخبر وفيه خاصية السليباج علشان مايدخلش بعد مايكون السعر نط 30 او 40 نقط طبعا الشركة هاتدخلك بعد مايكون السعر عدي واحتمال السعر يعكس عليك ويبقي ملهاش لازمة

هحاول ادور ع الاكسبيرتات الي عندي الي فيها الميزة دي وبالتوفيق للجميع

ososelgin 18-04-2013 11:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedba (المشاركة 498398)
ايه رئيكم يا جماعة في خبر الباوند كمان 10 دقايق؟؟؟

خبر مهم جدا
يااريت اصحاب الخبره يفيدونا

mohamedba 18-04-2013 11:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 498402)
شركة ديكسكوبي بتشتغل ع الاخبار عادي والاسبريد بتاعها بيفضل زي ما هو الا لو في كوارث طبيعية وقبل اغلاق السوق الاسبريد بيعلي فقط لكن باقي الاوقات عادي ع االيورو دولا نص نقطة واليورو ين نقطة والدولار ين اقل من النقطة في جميع الاوقات

لكن لا تشتغل بالمياتريد الافضل منصة الجي فوركس اسرع واامن وفيها خاصية السليباج الانزلاق السعري يعني لوحددته 3 نقاط مثلا مش هايفتح الصفقة لو البنك مش عايز يدخل الا بعد مابيعدي السعر 10 نقط

وانصحكم ياجماعة الي عايز يشتغل ع الاخبار يشغل اكسبيرت وقت الخبر وفيه خاصية السليباج علشان مايدخلش بعد مايكون السعر نط 30 او 40 نقط طبعا الشركة هاتدخلك بعد مايكون السعر عدي واحتمال السعر يعكس عليك ويبقي ملهاش لازمة

أخي العزيز لو معاك الاكسبيرت هذا أرفقة لنا لو تكرمت ولك جزيل الشكر

fady 18-04-2013 11:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 498402)

انا مشكلتي مع fxdd الانزلق عندي تلت حلول 1- WWM
2 - NORDFX
3 fxdd و اشغل ال maximum deviation

michael thabet 18-04-2013 12:02 PM

خسارة فادحة بيع وشراء

fady 18-04-2013 12:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 498410)
خسارة فادحة بيع وشراء

ربنا يعوض عليك

abdala 18-04-2013 12:30 PM

بالتوفيــــــــــق للجميع

الساعة الآن 11:01 PM