اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

CARLOS 17-04-2013 11:14 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

كيف اغلق الصفقات بسرعه للسكالبينغ للعمله الواحده ؟

هل يوجد اختصارات للكيبورد للمنصه للاغلاق ؟

mostafabook 17-04-2013 12:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 497522)

اولا لاتستمع الى كلام الناس :D المهم تحليلك .. يوجد سببان سبب على الشارت ويعتمد ذلك على فنك وتحليلك .. او حتى بمراجعة .. تحليل غيرك لدعم تحليلك .. ولا اريد وضع تحليلى حتى لايتداخل مع معلوماتك فيسبب لك تشتيت .. تابع وشرة اليورو دولار بها الكثير والكثير من التحليللات المختلفة بمجهود الشباب
ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD
السبب الثانى وهو التحليل الاساسى
لاتهمل اخبار وتقارير اليورو الاقتصادية وتركز فقط على اخبار الدولار والاحداث التى يمر بها !! واطلع على هذا الموضوع
نقاش حول : ( اختلاف تأثير الاخبار الامريكية على الدولار الامريكى )

شكرا اختى الكريمه هدفنا واحد.. تقديم المساعدة وحب المشاركة :1 (21)::1 (21):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 497528)

بخصوص موضوع الانفجار الذي حدث ببوسطن لم يؤر وانما هي اشاعات حتى وان قام الرئيس اوباما بان القى خطاب فانه تحدث على الانفجار فقط وتاثيره بالفوركس قليل
مثل خوف الببعض من الزلازل بايران قد تؤثر على النفط
فهي لم تؤثر على النفط وسعره -لانها لم تضرب مثلا منطقه مصفاه نفط بايران مثلا-
واشاعه الحرب الكوريه وتاثيره على الدولار
كثير ما نرى مثل هذه الاشاعات التي يكون سببها التخوف فقط من تاثيرها على سوق العملات
عالم الفوركس لا يتاثر بمثل هذه الاحداث او اشاعاتها
،،
اما عن الجزء المختص بسبب ارتفاع اليوروا فلآنه حصل اليوم احداث كثيره بمنطقه اليوروا من جاتب عمله اليورو ومؤشرات هامه لعمله الدولار الامريكي
من سندات ومزادات،مؤشرات،حديث دراجي ....الخ من الاخبار الاقتصاديه الفوركسيه
اضافه الى التحليل الفني الذي يدعم ويؤكد ان التحليل الفني والاساسي هم وجهان لعمله واحده بحيث انه يصل الاسعار لمناطق هامه تخدم الزوج فنيا واقبال كلا من بائعين الدببه والمشترين الثيران على هذه المستويات الفنيه الهامه

شكرا استاذه جومانا شكرا استاذ كاو بوي
:1 (48):

mostafabook 17-04-2013 12:12 PM

سوال زكاء بقي
هو لو الواحد داخل صفقه لي الويكلي مثلا لازم يتابع الديلي و يشوف شموعه و مناطق ارتداده عشان يعرف ايه ال هيحصل في الويكلي
او لو واحد داخل صفقه لي الديلي ممكن يتابع الاربع ساعات مثلا شان يعرف السوف ماشي ازاي فممكن يكون في نقطقه ارتداد علي الاربع ساعات اروح امل هيدج انتوا بتعملوا كده ولا اه؟؟؟

سوال تاني بقي رسم الفيبوا علي الويكلي ممكن يمشي علي الاربع ساعات و الديلي ؟
يعني ارسمه علي الويكلي و خلاص ولا كل فريم ارسمه لوحده احسن ؟
اكرر اتذاري لكثره الاسئله :1 (48)::1 (48)::1 (48):

النسر الذهبى 17-04-2013 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 497730)
سوال زكاء بقي
هو لو الواحد داخل صفقه لي الويكلي مثلا لازم يتابع الديلي و يشوف شموعه و مناطق ارتداده عشان يعرف ايه ال هيحصل في الويكلي
او لو واحد داخل صفقه لي الديلي ممكن يتابع الاربع ساعات مثلا شان يعرف السوف ماشي ازاي فممكن يكون في نقطقه ارتداد علي الاربع ساعات اروح امل هيدج انتوا بتعملوا كده ولا اه؟؟؟

سوال تاني بقي رسم الفيبوا علي الويكلي ممكن يمشي علي الاربع ساعات و الديلي ؟
يعني ارسمه علي الويكلي و خلاص ولا كل فريم ارسمه لوحده احسن ؟
اكرر اتذاري لكثره الاسئله :1 (48)::1 (48)::1 (48):

اهلا مصطفي

نعم ممكن تتابع الفريم الصغير لتحديد نقاط الدخول والخروج وتحليل الشموع لكن لاتنسي ان الصفقة في اتجاه الفريم الكبير

وممكن ترسم الفيبوا علي الويكلي وتبقي مناطق ارتدادات قوية جدا بالنسبة للفريمات الأصغر وتتابعه عليها ولكن الافضل ان ترسم لكل فريم لوحده

mostafabook 17-04-2013 12:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 497737)

اهلا مصطفي

نعم ممكن تتابع الفريم الصغير لتحديد نقاط الدخول والخروج وتحليل الشموع لكن لاتنسي ان الصفقة في اتجاه الفريم الكبير

وممكن ترسم الفيبوا علي الويكلي وتبقي مناطق ارتدادات قوية جدا بالنسبة للفريمات الأصغر وتتابعه عليها ولكن الافضل ان ترسم لكل فريم لوحده

لاكن انا ممكن استعمل الموضوع ده بزكاء فمثلا ممكن انا اكون داخل شراء علي الويكلي و اللاقي نقطه ارتداد علي الديلي اروح امل هيدج صح

لكن ماذا تقصد بتحديد نقاط الدخول و الخروج ما انا كنت محددها في الويكلي يبقي استحدم الاصغر في التحليل ازاي

شكرا اخي النسر الذهبي لاكن انت تعلم ان العلم كبير و يحتاج الي اسئله للفهم :1::1:

forexeg 17-04-2013 02:42 PM

هو لما اجى اعمل امر معلق شراء من سعر مثلا 1.600
هل بيفتح عند سعر 1.597
عشان الاسبريد ؟

اما لو فتحت امر حى بيتاخد من النقاط المكسب التاليه
1.603= صفر مكسب
؟

النسر الذهبى 17-04-2013 02:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 497744)
لاكن انا ممكن استعمل الموضوع ده بزكاء فمثلا ممكن انا اكون داخل شراء علي الويكلي و اللاقي نقطه ارتداد علي الديلي اروح امل هيدج صح

لكن ماذا تقصد بتحديد نقاط الدخول و الخروج ما انا كنت محددها في الويكلي يبقي استحدم الاصغر في التحليل ازاي

شكرا اخي النسر الذهبي لاكن انت تعلم ان العلم كبير و يحتاج الي اسئله للفهم :1::1:

ممكن تستخدم الهيدج لو تتوقع ارتداد علي الفريم الصغير ولكن هنا انصحك بالدخول بلوت اصغر من لوت الصفقة الرئيسية لانك داخل عكس الأتجاه وعكس تحليلك علي الفريم الكبير يعني متعملش هيدج كامل ولكن الأفضل نصف هيدج

اقصد انك مثلا حللت اليورو علي الأسبوعي وقررت الشراء من 1.2700 وانته متابع علي اليومي تنتظر إشارة تاكيد مثلا من الشموع لو ظهرت معاك شمعة او نموذج عاكس للأتجاه قبل الهبوط إلي 1.2700 اللي انته ناوي تشتري منها مثلا ظهرت شمعة عاكسه عند 1.2760 دي تبقي نقطه دخولك الجديده لانه ممكن مينزلش ل 1.2700 وبكده تكون دخلت بناء علي اتجاه الفريم الأسبوعي ونقطه الدخول حددها الفريم اليومي لما ظهر شمعة عاكسة قرب منطقة الدخول اللي حددتها بناء علي الفريم الأسبوعي وبالمثل عند الخروج من الصفقة قرب المنطقة اللي انته حددتها للخروج لو وجدت علامات او اشارات عاكسه علي الفريم الصغير قبل الوصول للهدف ممكن تخرج قبل الهدف

وبالطبع اخي اسال كما تحب ونحن في الخدمة دائما :)

م.جمانه 17-04-2013 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARLOS (المشاركة 497691)

هتحتاج لاكسبرت اسال في هالقسم
منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات
بخصوص الاختصارات
MT4 من لوحة المفاتيح

COWBOY 17-04-2013 03:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARLOS (المشاركة 497691)

لايوجد يا صديقى .. لكن يمكنك استخدام سكريبت .. للاغلاق السريع .. يمكنك طلب ذلك من خلال قسم البرمجة :)
منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeg (المشاركة 497798)
هل بيفتح عند سعر 1.597
عشان الاسبريد ؟

1.603= صفر مكسب
؟

ببساطة يا صديقى .. عند تفعيل امر شراء سواء لايف او معلق تدخل على سعر البيع .. اذا يتم خصم الاسبريد من بداية الصفقة ولاتحتاج الى اضافتة للهدف او الاستوب ...
اما فى حالة البيع يتم اضافة الاسبريد للهدف والاستوب

النسر الذهبى 17-04-2013 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexeg (المشاركة 497798)
هل بيفتح عند سعر 1.597
عشان الاسبريد ؟

1.603= صفر مكسب
؟

لما تشتري انته بتدخل من سعر البيع + الأسبريد = وده هوه سعر الشراء ask
يعني لو السعر 1.6000 والأسبريد 3 نقاط وانته قمت بالشراء بيكون الدخول من 1.6003 ولما يوصل سعر البيع 1.6003 بيكون الصفقة = صفر مكسب

الساعة الآن 09:22 PM