اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

midoahmed2002 06-05-2013 07:55 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

انا عندى سؤال بعيد عن الفوركس شوية
انا دلوقتى هتابع فوركس عن طريق التابليت بس ميتا تريدر بس هل محتاج اشترك فى باقة انترنت مخصوص لكده
او ان لو استخدمت الانترنت اليومى ال5 ميجا ييكفوا متابعة على الميتا تريدر ولا الميتا تريدر بسحب انترنت جامد
طبعا بتكلم على الشبكات المصرية سواء موبينيل او فودافون او اتصالات

maryocairo 06-05-2013 08:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARLOS (المشاركة 506152)
ايه ياماريو ازيك يامان ؟ عملت المليون ولا لسه ؟ :)

بالنسبه لسؤالك بامكانك تحريك الستوب لوز الى نقطه الربح اللي تراها مناسبه

او

بامكانك استعمال الـ trailing stop وتعييره حسب ماتراه مناسبا يعني مثلا كل 15 نقطه يتحرك يضع ستوب لوز ولايمكن وضعه اقل من 15 نقطه وايضا هناك customize تضع مقدار النقاط التي تريده منه التحرك ووضع الستوب

التريلينغ ستوب بسرعه يضرب وخاصه 15 نقطه (انا استخدمه للسكالبيغ) ومرات احرك الستوب العادي يدوي الى نقطه الربح التي اراها مناسبه

برنس البرنسات يا كارلوس ....ههههههههه لا لسة شويتين ع المليون

petersimon 06-05-2013 10:30 PM

مساء الخير

من يومين أبلغنى صديق أن فى حالة ما اذا حققت ارباح يعنى فى الفوركس هواجه مشكلة قانونية فى مسألة تحويل الأموال من خارج مصر لحسابى

سألت شخص أعرفه فى احد البنوك قالى لو تجاوزت الحد ال مقرره البنك المركزى والحد ده بيتغير كل فترة

سؤالى :

1- الكلام ده مظبوط ولا لأ ؟
2- ولو مظبوط المشكلة تكون عند مستوى قد ايه فى التحويلات ؟ يعنى عند مبلغ قد ايه يكون فى مشكلة ؟
3- وحلها ايه قبل ما نوصل لمرحلة اخطار البنك المركزى ؟ ولو وصلنا لمرحلة أن البنك المركزى رصد التحويل ايه الحل القانونى ؟

أ.نادر غيث 07-05-2013 12:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 506155)
انا دلوقتى هتابع فوركس عن طريق التابليت بس ميتا تريدر بس هل محتاج اشترك فى باقة انترنت مخصوص لكده
او ان لو استخدمت الانترنت اليومى ال5 ميجا ييكفوا متابعة على الميتا تريدر ولا الميتا تريدر بسحب انترنت جامد

انا مش مصري يعني ما اعرفش في شركات الاتصالات المصرية
لكن الي افيدك به انه الميتاتريدر برنامج خفيف ويعمل حتى بادنى سرعة اتصال نت ولا يستهلك الكثير من النت ..

يعني ما بياخدش دوانلود كتير وتقدر تشغله كل من فترة لاخرى خلال اليوم وليس باستمرار لترقب السعر ..

أ.نادر غيث 07-05-2013 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 506200)
مساء الخير

من يومين أبلغنى صديق أن فى حالة ما اذا حققت ارباح يعنى فى الفوركس هواجه مشكلة قانونية فى مسألة تحويل الأموال من خارج مصر لحسابى

سألت شخص أعرفه فى احد البنوك قالى لو تجاوزت الحد ال مقرره البنك المركزى والحد ده بيتغير كل فترة

سؤالى :

1- الكلام ده مظبوط ولا لأ ؟
2- ولو مظبوط المشكلة تكون عند مستوى قد ايه فى التحويلات ؟ يعنى عند مبلغ قد ايه يكون فى مشكلة ؟
3- وحلها ايه قبل ما نوصل لمرحلة اخطار البنك المركزى ؟ ولو وصلنا لمرحلة أن البنك المركزى رصد التحويل ايه الحل القانونى ؟

مساء الورد
شوف يا غالي دائماً التدقيق والرقابة تكون على الاموال الخارجة من البلد اكثر من الداخلة حتى لو كان بمبالغ صغيرة لانه تضر
بالاقتصاد لخروج العملة الصعبة منها ، لكن بحالة دخول الاموال اي الواردة وليس الصادرة بالعكس تفيد البلد ولكن لا بد من الرقابة
حتى لمحاربة غسيل الاموال او دعم جهات معادية داخل البلد الخ..

يعني حسب عملي في مصر حتى لو وصلت 5 الاف دولار او حتى اكثر لن يكون هناك مشاكل بمشيئة الله

midoahmed2002 07-05-2013 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 506240)

انا مش مصري يعني ما اعرفش في شركات الاتصالات المصرية
لكن الي افيدك به انه الميتاتريدر برنامج خفيف ويعمل حتى بادنى سرعة اتصال نت ولا يستهلك الكثير من النت ..

يعني ما بياخدش دوانلود كتير وتقدر تشغله كل من فترة لاخرى خلال اليوم وليس باستمرار لترقب السعر ..

تمام شكرا اخى ابو بشار جزاك الله خيراا

COWBOY 07-05-2013 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 506155)

اهلا بيك كما ذكر لك ابو بشار .. ان الميتا خفيف ولا يستهلك داتا .. واخيرا فودافون .. لها عرض 1 جيجا ب25 جنية شهريا .. هو افضل عرض الى الان وشبكة وخدمات فودافون الافضل ان شاء الله
http://www.vodafone.com.eg/vodafonep...01311588540620

اما عروض موبنيل واتصالات :( .. المهم ابتعد تمام عن عرض ال5 ميجا فاااااااااااااااااااشل .. ولن تحتاجة ابدا

maryocairo 07-05-2013 06:37 AM

التعزيز..هو ايه..وحاجة كويسة يعنى

midoahmed2002 07-05-2013 07:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 506257)

اهلا بيك كما ذكر لك ابو بشار .. ان الميتا خفيف ولا يستهلك داتا .. واخيرا فودافون .. لها عرض 1 جيجا ب25 جنية شهريا .. هو افضل عرض الى الان وشبكة وخدمات فودافون الافضل ان شاء الله
http://www.vodafone.com.eg/vodafonep...01311588540620

اما عروض موبنيل واتصالات :( .. المهم ابتعد تمام عن عرض ال5 ميجا فاااااااااااااااااااشل .. ولن تحتاجة ابدا

تمام شكرا يا كبير

midoahmed2002 07-05-2013 08:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryocairo (المشاركة 506305)
التعزيز..هو ايه..وحاجة كويسة يعنى

التعزيز هو انك تدخل صفقة معينة شراء او بيع وهى عاكسة عليك مثلا 100 بيب
بعد هذا الانعكاس تدخل نفس الصفقة
يعنى من الاخر دخول نفس البوزشن بتاعك ولكن من مكان مختلف بعد انعكاس البوزشن الاصلى عليك

الساعة الآن 10:04 AM