اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

النسر الذهبى 07-02-2013 10:48 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود جاد (المشاركة 462512)
السلام عليكم
هي ايه الزوايا دي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

تستخدم الزوايا في التحليل الرقمي ويمكنك الاطلاع علي هذا الموضوع كبداية

تعلم التحليل الرقمي للفوركس والمتاجرة بالألة الحاسبة فقط

alameed 07-02-2013 10:48 PM

شكرا نسر

لكن انت تتوقع الصعود اولا الى 1.3460

وايضا هذا ما اتوقعه قبل الهبوط الحاد

wael0102003 07-02-2013 10:50 PM

اعتقد ان السعر فى طريقة لاعادة اختبار ترند الاربع ساعات المكسور عند 1.3435 وبعدها الهبوط الى 1.3345 وسيقابل هناك موفنج 200 وسيبداء رحلة تذبذب وفى حالة كسرة سيهبط الى 1.3275 اما الارتداد فسيتجة الى 1.348

momobanker 07-02-2013 11:54 PM

بالتوفيق يا شباب فى رحلة اليورو اللى بقى مجنون :)

أبو ياسر 08-02-2013 12:00 AM

رسم على أساس زاوية 90 بـ Time Cycle على 45 ساعة ، احترام قوي لمعظم أوتار وأقطار الشكل الهندسي ، ولكن يوجد خروج عن القناة الوهمية الهابطة بعدد كبير من الشموع :

رسم على أساس زاوية 144 بـ Time Cycle على 72 ساعة ، احترام أيضا لأوتار وأقطار الشكل الهندسي ، ولكنه لا يفسر توقف السعر فجأة بدون أسباب في بعض المناطق ، على الرغم من احترام واضح للخطوط الرئيسية وعدم الخروج عن القناة الهابطة :

السؤال لنسرنا الذهبي ، أي الرسمين أكثر صحة من وجهة نظره ، وان كنت أؤيد الرسم على زاوية 45 درجة ، الا أن هناك بعض المناطق الهامة أيضا التي يفسرها الرسم على زاوية 144 درجة ، أو هل يمكن دمج الرسمين معا بطريقة أخرى ؟!!!

أبو ياسر 08-02-2013 12:08 AM

معلش نسيت أرفع الشكل اللي عندي وعشان كده بسأل السؤال ده :1 (114)::1 (114)::1 (114):

هوه صحيح ممكن أكون عامل على السعر كماشة ، بس برضه مش مريح للعين ، أو مش ده اللي المفروض يكون الشكل عليه على الأقل

wael0102003 08-02-2013 01:07 AM

1 مرفق
فرصة الدخول مع الكسر

helw 08-02-2013 01:46 AM

اى كسر ممكن توضيح كثر يا أستاذ وائل

wael0102003 08-02-2013 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helw (المشاركة 462630)
اى كسر ممكن توضيح كثر يا أستاذ وائل

كسر المثلث سواء لاعلى او لاسفل

النسر الذهبى 08-02-2013 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462570)
رسم على أساس زاوية 90 بـ Time Cycle على 45 ساعة ، احترام قوي لمعظم أوتار وأقطار الشكل الهندسي ، ولكن يوجد خروج عن القناة الوهمية الهابطة بعدد كبير من الشموع :

رسم على أساس زاوية 144 بـ Time Cycle على 72 ساعة ، احترام أيضا لأوتار وأقطار الشكل الهندسي ، ولكنه لا يفسر توقف السعر فجأة بدون أسباب في بعض المناطق ، على الرغم من احترام واضح للخطوط الرئيسية وعدم الخروج عن القناة الهابطة :

السؤال لنسرنا الذهبي ، أي الرسمين أكثر صحة من وجهة نظره ، وان كنت أؤيد الرسم على زاوية 45 درجة ، الا أن هناك بعض المناطق الهامة أيضا التي يفسرها الرسم على زاوية 144 درجة ، أو هل يمكن دمج الرسمين معا بطريقة أخرى ؟!!!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462571)
معلش نسيت أرفع الشكل اللي عندي وعشان كده بسأل السؤال ده :1 (114)::1 (114)::1 (114):

هوه صحيح ممكن أكون عامل على السعر كماشة ، بس برضه مش مريح للعين ، أو مش ده اللي المفروض يكون الشكل عليه على الأقل

الله يكرمك يا ابو ياسر ايه الشخبطه دي كلها :1 (87):

والله يا باشا لا احب التعامل مع الزمن فهو امر شديد الصعوبة وقد يوهمك بسهولة انك علي صواب ثم تكتشف انك علي خطأ

ومعانا الشكل الحالي لليورو مشوه قليلا لانه نسي نفسه تقريبا وهوا عند الزاوية 180 ونزل تحتها بعشرين نقطه والشكل الرباعي اقرب للوضع الحالي لانه حركاته سريعة ومباشرة وارتد من ال 180 إلي 90 وهبط من 90 إلي 270

انا لم ارسم له زمنيا ولكن رسمتها الآن :1: وبعد عدة تجارب اري ان هذا الشكل افضل الزاوية 90 وفاصل 36 شمعة

واحترام قوي للترندات المستقبلية كما تري وفي السهم رقم واحد لم يغلق خارج الترند بشمعتين متتاليتين وكذلك في السهم رقم اتنين لم يستطيع الأغلاق بشمعتين متتاليتين ولم نفسه ودخل بسرعة زي ملم نفسه عند الزاوية 180 وطلع بسرعة

ده اللي وصلتله دلوقتي :1 (47): المهم سلوك الشكل عندي لان الزمن موضوع تقيل وكلها اجتهادات

تحياتي يا برنس :)

moda 08-02-2013 02:53 AM

مفيش اي حاجة جديدة يا شباب

النسر الذهبى 08-02-2013 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 462639)

الله يكرمك يا ابو ياسر ايه الشخبطه دي كلها :1 (87):

والله يا باشا لا احب التعامل مع الزمن فهو امر شديد الصعوبة وقد يوهمك بسهولة انك علي صواب ثم تكتشف انك علي خطأ

ومعانا الشكل الحالي لليورو مشوه قليلا لانه نسي نفسه تقريبا وهوا عند الزاوية 180 ونزل تحتها بعشرين نقطه والشكل الرباعي اقرب للوضع الحالي لانه حركاته سريعة ومباشرة وارتد من ال 180 إلي 90 وهبط من 90 إلي 270

انا لم ارسم له زمنيا ولكن رسمتها الآن :1: وبعد عدة تجارب اري ان هذا الشكل افضل الزاوية 90 وفاصل 36 شمعة

واحترام قوي للترندات المستقبلية كما تري وفي السهم رقم واحد لم يغلق خارج الترند بشمعتين متتاليتين وكذلك في السهم رقم اتنين لم يستطيع الأغلاق بشمعتين متتاليتين ولم نفسه ودخل بسرعة زي ملم نفسه عند الزاوية 180 وطلع بسرعة

ده اللي وصلتله دلوقتي :1 (47): المهم سلوك الشكل عندي لان الزمن موضوع تقيل وكلها اجتهادات

تحياتي يا برنس :)

شكله مظبوط زمنيا يا ابو ياسر :1: خط زمني للوصول للزاوية وخط زمني للتصحيح وعلي هذا الأساس المفروض اخر ميعاد للوصول إلي الزاوية 360 عند 1.3245 يوم الأربعاء الساعة 7 صباحا بتوقيت القاهرة إن شاء الله

نتابع ونشوف :)

wolfkamikaz 08-02-2013 03:26 AM

سيناريوهات متوقعة لليورو دولار

helw 08-02-2013 03:30 AM

يوم الاربعاء الساعه 7 صباحا
طب متفهمونا الدقه دى ينوبكم ثوب زوايا وعرفنها لكن ازاى الزمن بالدقه دى حتى واذا لم تصبها فكفايه المحاوله بالدقه

أبو ياسر 08-02-2013 03:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 462654)

شكله مظبوط زمنيا يا ابو ياسر :1: خط زمني للوصول للزاوية وخط زمني للتصحيح وعلي هذا الأساس المفروض اخر ميعاد للوصول إلي الزاوية 360 عند 1.3245 يوم الأربعاء الساعة 7 صباحا بتوقيت القاهرة إن شاء الله

نتابع ونشوف :)

:1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82): هية فعلا شخابيط يا هيما زي ما بتقول :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):
بس المشكلة ان الموضوع ناقص عندي حتة مهمة جدا ، ومتزعلش مني ، حتى انت مش فاهمني فيها خالص للأسف ، موضوع الـCycle Lines صحيح هوه اساسه الهدف الزمني حسب ما أعتقد وعلى حسب فهمي ، انما على مستوى شخصي أنا مش هاممني منها العامل الزمني زي ما انت فهمت ، انما اللي يهمني منها انها الأساس اللي بيترسم عليه الأوتار والأقطار بتاعت الشكل الهندسي ، ودي هية اللي مهمة جدا لأنها اذا اترسمت صح السعر بيحترمها بطريقة غير عادية وبتخلي المحلل أو المتاجر عنده القدرة على حصار السعر في كل حركاته وممكن من خلالها تكون استراتيجية متاجرة بالتكامل مع مستويات الزوايا نفسها ... أنا لا يهمني اليوم ولا الساعة بصورة أساسية (صحيح يبقى خير وبركة اننا نعرف نحلل ونتوقع الزمن كمان :1 (7)::1 (7)::1 (7):) انما الأساس في اللي قلته الخطوط السحرية اللي السعر بيحترمها ، واذا فعلا في يوم عرفت أرسمها صح ، ساعتها بس هعتمد طريقة الدورات السعرية طريقة المتاجرة الأساسية ليا مش هستخدمها كتحليل يدعم متاجرتي بتحليل تاني ، يا ريت لو تساعد في توضيح النقطة دي ، ويجازيك ربنا خير عننا كلنا ان شاء الله.

وعلى فكرة الأربعاء الساعة 6 صباحا هو نفس التوقيت المتوقع على الشكلين عندي وعند نفس المستوى السعري 1.3246 ... بس برضه الأهم اللي قلتلك عليه فوق :1 (82):

COWBOY 08-02-2013 03:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helw (المشاركة 462668)
طب متفهمونا الدقه دى ينوبكم ثوب زوايا وعرفنها لكن ازاى الزمن بالدقه دى حتى واذا لم تصبها فكفايه المحاوله بالدقه

باداة السيكل لاين مع الزويا .. تقدر تحدد دورة السعر وميعاد الانعكاس بفضل الله :)

COWBOY 08-02-2013 03:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462670)
:1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82): هية فعلا شخابيط يا هيما زي ما بتقول :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):
بس المشكلة ان الموضوع ناقص عندي حتة مهمة جدا ، ومتزعلش مني ، حتى انت مش فاهمني فيها خالص للأسف ، موضوع الـCycle Lines صحيح هوه اساسه الهدف الزمني حسب ما أعتقد وعلى حسب فهمي ، انما على مستوى شخصي أنا مش هاممني منها العامل الزمني زي ما انت فهمت ، انما اللي يهمني منها انها الأساس اللي بيترسم عليه الأوتار والأقطار بتاعت الشكل الهندسي ، ودي هية اللي مهمة جدا لأنها اذا اترسمت صح السعر بيحترمها بطريقة غير عادية وبتخلي المحلل أو المتاجر عنده القدرة على حصار السعر في كل حركاته وممكن من خلالها تكون استراتيجية متاجرة بالتكامل مع مستويات الزوايا نفسها ... أنا لا يهمني اليوم ولا الساعة بصورة أساسية (صحيح يبقى خير وبركة اننا نعرف نحلل ونتوقع الزمن كمان :1 (7)::1 (7)::1 (7):) انما الأساس في اللي قلته الخطوط السحرية اللي السعر بيحترمها ، واذا فعلا في يوم عرفت أرسمها صح ، ساعتها بس هعتمد طريقة الدورات السعرية طريقة المتاجرة الأساسية ليا مش هستخدمها كتحليل يدعم متاجرتي بتحليل تاني ، يا ريت لو تساعد في توضيح النقطة دي ، ويجازيك ربنا خير عننا كلنا ان شاء الله.

اهم نقطة يا صديقى .. توقع الشكل الهندسى الصحيح .. ومنه ياتى توقع الزمن الصحيح وتستطيع معرفة افضل توقيت للسيكل لاين بفضل الله :)

أبو ياسر 08-02-2013 03:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462671)

باداة السيكل لاين مع الزويا .. تقدر تحدد دورة السعر وميعاد الانعكاس بفضل الله :)

تمام طبعا يا ريس ... منور ورشة اليورو/دولار كلها ، قال يعني أنا من الأعضاء المؤسسين :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):

ايه رأيك في الكلام ده يا ريس ، معايا في ان الأهم من التوقع الزمني ، هو المستويات والترندات التي بيتم رسمها على الشكل الهندسي وبيكون ليها تأثير قوي جدا على حركة السعر والتوقعات على المستوى القريب ، ولا ايه رأيك ؟!

النسر الذهبى 08-02-2013 03:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة helw (المشاركة 462668)

منا قولتلك ياحلو ابحث بجوجل عن
المتاجرة السعرية الزمنية بمفهوم جديد

وهتلقي كل حاجة مشروحة إن شاء الله

COWBOY 08-02-2013 04:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462675)

تمام طبعا يا ريس ... منور ورشة اليورو/دولار كلها ، قال يعني أنا من الأعضاء المؤسسين :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):

ايه رأيك في الكلام ده يا ريس ، معايا في ان الأهم من التوقع الزمني ، هو المستويات والترندات التي بيتم رسمها على الشكل الهندسي وبيكون ليها تأثير قوي جدا على حركة السعر والتوقعات على المستوى القريب ، ولا ايه رأيك ؟!

تمام بس انت هترسم ازاى .. الترندات الوهمية على الشكل الهندسى من غير السيكل لاين !! حتى تخرج بأدق نقاط ..

النسر الذهبى 08-02-2013 04:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462670)

وعلى فكرة الأربعاء الساعة 6 صباحا هو نفس التوقيت المتوقع على الشكلين عندي وعند نفس المستوى السعري 1.3246 ... بس برضه الأهم اللي قلتلك عليه فوق :1 (82):

مهو يا ابو ياسر الأهم ليس الترندات ولكن الزمن لان الترندات والقنوات معتمده علي الزمن فالأساس هو رسم الزمن بشكل صحيح ثم رسم الترندات الناتجة عن الزمن والزوايا وكما قلت لك الزمن مشكلة محتاجة مرونة عالية جدا وخبرة طويلة وعن نفسي لا اهتم بالزمن بالشكل الكبير لذلك لا تجدني ارسم القنوات في شارتاتي

بصراحة مش فاهم ايه اللي انته عايز توضحه ياريت تظبطلي السؤال عشان اظبتلك الأجابة علي ما تعلمته :)

النسر الذهبى 08-02-2013 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462681)

تمام بس انت هترسم ازاى .. الترندات الوهمية على الشكل الهندسى من غير السيكل لاين !! حتى تخرج بأدق نقاط ..

اصبت كبد الحقيقة يا ريس الزوايا ثم الزمن السليم ثم الترندات

أبو ياسر 08-02-2013 04:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462681)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 462682)

مهو يا ابو ياسر الأهم ليس الترندات ولكن الزمن لان الترندات والقنوات معتمده علي الزمن فالأساس هو رسم الزمن بشكل صحيح ثم رسم الترندات الناتجة عن الزمن والزوايا وكما قلت لك الزمن مشكلة محتاجة مرونة عالية جدا وخبرة طويلة وعن نفسي لا اهتم بالزمن بالشكل الكبير لذلك لا تجدني ارسم القنوات في شارتاتي

بصراحة مش فاهم ايه اللي انته عايز توضحه ياريت تظبطلي السؤال عشان اظبتلك الأجابة علي ما تعلمته :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 462683)

اصبت كبد الحقيقة يا ريس الزوايا ثم الزمن السليم ثم الترندات

مش عارف انتوا صعبتوا الموضوع ليه كده ؟!!! :1 (82)::confused::1 (106)::1 (87):

طبعا يا ريس مش هرسم ترندات من من غير السيكل لاين ، وطبعا يا هيما السيكل لاين مهمتها الأساسية الزمن (وأفتكر اني قلت كده برضه في المشاركة بتاعتي) ، انما أنا بس كنت أقصد أوضح باقي امكانيات طريقة المتاجرة بالدورات السعرية للدكتور حمادة سلام للي ميعرفهاش ، فالموضوع مش بس مستويات الزوايا اللي بيكون ليها عامل قوي جدا في اظهار مناطق الارتداد المتوقعة ، انما كمان فيه التوقع الزمني بصورة قوية جدا اذا اترسم بالطريقة الصحيحة ، وكمان الترندات المستقبلية اللي بيتم رسمها على الشارت والسعر بيحترمها جدا بطريقة ملفتة للنظر ، ومن وجهة نظري (اللي ملهاش أي لازمة ههههه) الترندات دي اذا اترسمت صح ممكن تساعد المتاجر جدا في انه يستفيد من كل حركة للسعر خاصة اذا حصل تذبذب بين مستويات الزوايا لاتساع المستويات دي في بعض الأحيان ... بس كده آدي كل قصدي ومعلش اذا مكنتش واضحة من الأول ... أرجع بقى للسؤال اللي هيما رد عليه خلاص (محدش يعرف طريقة واضحة ومؤكدة لرسم الـ Cycle Lines ؟)

bkتولعت 08-02-2013 04:29 AM

بتوفيق يارب

wael0102003 08-02-2013 04:31 AM

:1 (90):

أبو ياسر 08-02-2013 04:34 AM

لتوضيح الصورة أكثر ، الشارت يتكلم أحسن :1 (114):

COWBOY 08-02-2013 04:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462685)

مش عارف انتوا صعبتوا الموضوع ليه كده ؟!!! :1 (82)::confused::1 (106)::1 (87):

طبعا يا ريس مش هرسم ترندات من من غير السيكل لاين ، وطبعا يا هيما السيكل لاين مهمتها الأساسية الزمن (وأفتكر اني قلت كده برضه في المشاركة بتاعتي) ، انما أنا بس كنت أقصد أوضح باقي امكانيات طريقة المتاجرة بالدورات السعرية للدكتور حمادة سلام للي ميعرفهاش ، فالموضوع مش بس مستويات الزوايا اللي بيكون ليها عامل قوي جدا في اظهار مناطق الارتداد المتوقعة ، انما كمان فيه التوقع الزمني بصورة قوية جدا اذا اترسم بالطريقة الصحيحة ، وكمان الترندات المستقبلية اللي بيتم رسمها على الشارت والسعر بيحترمها جدا بطريقة ملفتة للنظر ، ومن وجهة نظري (اللي ملهاش أي لازمة ههههه) الترندات دي اذا اترسمت صح ممكن تساعد المتاجر جدا في انه يستفيد من كل حركة للسعر خاصة اذا حصل تذبذب بين مستويات الزوايا لاتساع المستويات دي في بعض الأحيان ... بس كده آدي كل قصدي ومعلش اذا مكنتش واضحة من الأول ... أرجع بقى للسؤال اللي هيما رد عليه خلاص (محدش يعرف طريقة واضحة ومؤكدة لرسم الـ Cycle Lines ؟)

متفق معاك ابو ياسر على اهمية الترندات المعتمدة على السيكل لاين .. بالنسبة لفكرة ادق طريقة هى بالطرق اللى اعتمدتها من الدكتور حمادة .. اذا كان الزوج مثلا .. يسير فى شكل هندسى رباعى .. اذا الاعتماد على الزاوية 90 .. وتحديد السيكل يكون بناء على مضاعفتها او مقسومتها .. واعتقد انك عارف الجزء .. وهى دى ادق طريقة .. المهم اختيار الشكل الهندسى الصحيح .. مثال سريع على اليورو .. وسبحان الله السيكل مع الزاويا .. رسمت الترند الوهمى .. واخترت ترند مركز الثقل فقط .. سبحان الله هو بردة نفس الترند الكلاسيك والسعر ماشى علية مسطرة :1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):

لكن ركز الزوج ..ارتد من 108 .. المفروض انة يصل الى 216 خلال زمن 54 .. حسب الطريقة وفعلا وصل فى الميعاد المطلوب .. وتمحور حول الزاوية .. بحثا عن الزاوية القادمة .. لكن داخل الدائرة البيضاء وصل الزمن كان هنا مفروض يحدث انعاكس .. لكن واصل الزوج صعودة حتى لامس 324 احترمها بتذبذب .. واغلق وذهب بالقرب من 432 .. ودة المكان اللى انا بعت منة فى ورشة المحاربين .. وطبعا مدمج مع اسلوبى فى العمل ودى الفكرة سريعا

أبو ياسر 08-02-2013 04:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462691)

متفق معاك ابو ياسر على اهمية الترندات المعتمدة على السيكل لاين .. بالنسبة لفكرة ادق طريقة هى بالطرق اللى اعتمدتها من الدكتور حمادة .. اذا كان الزوج مثلا .. يسير فى شكل هندسى رباعى .. اذا الاعتماد على الزاوية 90 .. وتحديد السيكل يكون بناء على مضاعفتها او مقسومتها .. واعتقد انك عارف الجزء .. وهى دى ادق طريقة .. المهم اختيار الشكل الهندسى الصحيح .. مثال سريع على اليورو .. وسبحان الله السيكل مع الزاويا .. رسمت الترند الوهمى .. واخترت ترند مركز الثقل فقط .. سبحان الله هو بردة نفس الترند الكلاسيك والسعر ماشى علية مسطرة :1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):

لكن ركز الزوج ..ارتد من 108 .. المفروض انة يصل الى 216 خلال زمن 54 .. حسب الطريقة وفعلا وصل فى الميعاد المطلوب .. وتمحور حول الزاوية .. بحثا عن الزاوية القادمة .. لكن داخل الدائرة البيضاء وصل الزمن كان هنا مفروض يحدث انعاكس .. لكن واصل الزوج صعودة حتى لامس 324 احترمها بتذبذب .. واغلق وذهب بالقرب من 432 .. ودة المكان اللى انا بعت منة فى ورشة المحاربين .. وطبعا مدمج مع اسلوبى فى العمل ودى الفكرة سريعا

أحلى وأكبر تحية يا ريس ... كده انت فاهمني صح ... الليلة كلها بقى في الحتة بتاعت (وتحديد السيكل يكون بناء على مضاعفتها او مقسومتها) دي اللي أحيانا بيحصل فيها مشاكل ... أحيانا ايه ، ده غالبا :1 (82)::1 (82)::1 (82):
وكمان موضوع (اذا جاء الزمن ولم ياتي السعر ينعكس الاتجاه) مش دايما بيحصل زي ما انت وضحت دلوقتي ، ربنا يوفق والدكتور حمادة يراجع نفسه ويرجع يشرح من تاني النقط دي

moda 08-02-2013 05:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 462687)

على اي اساس

ehab1602 08-02-2013 08:39 AM

يا جماعة فيه امل نشوف ال 1.3460 النهاردة ؟؟

wael0102003 08-02-2013 08:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moda (المشاركة 462694)
على اي اساس

azmmat 08-02-2013 10:33 AM

السلام عليكم و رحمة الله
الزوج الآن محصور بين 1.3416 و 1.3364
نحط أمر شراء معلق من 1.3420
و أمر بيع معلق من 1.3357
أرجح كفة البيع لأن السوق قد يستمر بتأتره بأخبار البارحة
و الله المعين

mohamedlee 08-02-2013 11:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 462687)

تمام هو دة الكلام برنس يا استاذ وائل تحليل فعلا ممتاز

COWBOY 08-02-2013 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab1602 (المشاركة 462707)
يا جماعة فيه امل نشوف ال 1.3460 النهاردة ؟؟

اتقفنا امس على 3388 كفيصل بين الصعود والهبوط ومازال السعر يحترمها .. الان لدينا نموذج Flag صغير .. والكسر الى اعلى هيكون سبب فى وصولة 3460 ان شاء الله

wael0102003 08-02-2013 12:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 462745)

تمام هو دة الكلام برنس يا استاذ وائل تحليل فعلا ممتاز

تسلم يا محمد باشا

أمير سعيد 08-02-2013 01:08 PM

اسف علي الازعاج
اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ( من قرأ سورة ( الكهف ) في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين )

Mr-trader 08-02-2013 01:30 PM

جزاك الله خيرا

wael0102003 08-02-2013 02:06 PM

لاحظوا احترام السعر للشبكة

أبو ياسر 08-02-2013 02:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 462797)

لاحظوا احترام السعر للشبكة

فعلا أستاذ وائل ... شبكة جان من الأدوات السحرية أيضا في المتاجرة ويمكن بناء استراتيجية متاجرة كاملة باستخدامها ... وعلى الرغم انها من الأدوات الأساسية المتوفر في الميتاتريدر بس للأسف مش واضح طريقة استخدامها لناس كتير ... على الرغم من ان اذا تم رسمها بطريقة صحيحة الأقطار العرضية اللي بترسمها بايديك بتكون قوية جدا وغالبا ما بيحترمها السعر ... اذا كان لديك الوقت وتجيد استخدامها يا ريت تعمل مشاركة توضح فيها الطريقة المثلى لرسمها كي يستفيد الجميع ... تحياتي يا أستاذنا :1 (114)::1 (114)::1 (114):

محمد امين 08-02-2013 03:03 PM

انا ملاحظ ان الحركه النهارده هاديه في اليورو مش بتاعت يوم الجمعه .. في حد عنده تفسير ؟

الساعة الآن 02:15 AM