اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

zeoo torkt 06-03-2013 12:03 AM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 475034)

مرحبا zeoo torkt

الرنكو على رائي شخص اعرفة اذا وضعت تاريخ ميلادك اعدادات للموفنج فسوف تربح (و بعض الاخوة على طول بيدبل حسابة فيه :1 (54):)

مؤشر البولت الذي يعطي ارقام ممتاذ على الباك تست بالهو عظيم لكن على العمل اليدوي سيء جدا وقد يسبب بخسارة
لانة يعتمد على مؤشر الزيجزاج

مؤشر الانفجار السعري هو ممتاذ لكن لا يمكن الاعتماد علية في الدخول (خاصا في الرنكو) بصراحة استعملتة انا لاقتناص دخول سريع وهو جيد
والقناة الموجودة في الاستراتيجية تلحق السعر وهي مفيدة لتحديد الدعوم والمقاومة

انا لا اكسر من حماسك
اختبار الاستراتيجية خاصا للرنكو (او حتى مؤشر) يجب ان يكون بشكل مباشر(على الديمو) ولا تعتمد ابدا على الباك تست

وشكرا لك اخي وتقبل مروري

مشكور لمرورك ولملاحظاتك... اول نقطة اعتمادنا كله ع الرينكو + الماجيك البار + الانفجار السعري 4 ساعات + الانفجار السعري للساعة .. وليس انفجار سعري لفريم واحد فقط كزيادة تاكيد + طبعا لازم اتابع الدعوم والمقاومات

دي الحاجات الاساسية الي بنعتمد عليها

*الموفنج افرج ع هئية كور دا انا واضعة عادي مش هياثر لكن بصي ع اي شارت هتلاقي الموفنج افرج لازق فيه :1 (41):

**بالنسبة لاختبار الاستراتيجية اي فرصة بتظهر بنزلها صور للشارت لايف هنا هل دا باك تيست ؟؟؟!!! لو بصيتي ع شارت اليورو ين الاخير الي منزلة هتلاقي مكتوب فرصة شغالة دلوقتي وفعلا الفرصة حققت التارجت وزيادة كمان ما اعتقدتش دا يكون باك تيست

** بالنسبة لمؤشر البولت مش بعتمد عليه اصلا ولا جبت سيرته اني اعتمد عليه ابدا لكن زي ما حضرتك قولتي بياخد اشارتة من مؤشر الزجزاج يعني بنشوف القمم والقيعان طبعا وعارف انه بيعيد رسم نفسه لتكوين قمة اوقاع

متشكر لحضرتك وسعيد للملاحظات دي

COWBOY 06-03-2013 12:48 AM

يا شباب .. ارى الاستراتيجيات
ما شاء الله كثرت بينكم .. وايضا المؤشرات .. وهذا ما يجعلنى اكتب مشاركتى الان لاتهملوا التحليل مع الرينكو.... فهو يحترم التحليل بشكل ممتاز والافضل لا تسير خلف المؤشر فقط حتى لو اشارتة ثابتة
ادمج تحليلك مع مؤشراتك .. هنا تتدخل الدخول الصحيح وكل اداة .. تكون فى مكانها وتصبح رؤيتك اقوى من اى مؤشر .. وتحياتى لكم على مجهودكم الرائع .. والنشط وان شاء الله ربنا يكرمكم جميعا :)

Lama-FX 06-03-2013 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام 7 (المشاركة 475051)

(و بعض الاخوة على طول بيدبل حسابة فيه http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2854%29.gif)
يعني مين يعني فيه حد غيري هههههههه :1::1::1:
والحمدالله على رجوعك في الوشه يالاما .

:1:
اهلا يا عصام

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 475065)
مشكور لمرورك ولملاحظاتك... اول نقطة اعتمادنا كله ع الرينكو + الماجيك البار + الانفجار السعري 4 ساعات + الانفجار السعري للساعة .. وليس انفجار سعري لفريم واحد فقط كزيادة تاكيد + طبعا لازم اتابع الدعوم والمقاومات

دي الحاجات الاساسية الي بنعتمد عليها

*الموفنج افرج ع هئية كور دا انا واضعة عادي مش هياثر لكن بصي ع اي شارت هتلاقي الموفنج افرج لازق فيه :1 (41):

**بالنسبة لاختبار الاستراتيجية اي فرصة بتظهر بنزلها صور للشارت لايف هنا هل دا باك تيست ؟؟؟!!! لو بصيتي ع شارت اليورو ين الاخير الي منزلة هتلاقي مكتوب فرصة شغالة دلوقتي وفعلا الفرصة حققت التارجت وزيادة كمان ما اعتقدتش دا يكون باك تيست

** بالنسبة لمؤشر البولت مش بعتمد عليه اصلا ولا جبت سيرته اني اعتمد عليه ابدا لكن زي ما حضرتك قولتي بياخد اشارتة من مؤشر الزجزاج يعني بنشوف القمم والقيعان طبعا وعارف انه بيعيد رسم نفسه لتكوين قمة اوقاع

متشكر لحضرتك وسعيد للملاحظات دي

شكرا على ردك ملاحظة انا وجدت صعوبة بتحديد الهدف في استراتيجيتك او متى الخروج
بشكل عام
اتمنى لك التوفيق في عملك واهلا بك بينانا

zeoo torkt 06-03-2013 01:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 475103)

:1:
اهلا يا عصام

شكرا على ردك ملاحظة انا وجدت صعوبة بتحديد الهدف في استراتيجيتك او متى الخروج
بشكل عام
اتمنى لك التوفيق في عملك واهلا بك بينانا

انا مبسوط والله اني اكون بينكم وربنا يديم المحبة ان شاء الله

**بالنسبة للخروج يا اما بتارجت ثابت 20 بيب مع تشغيل التريلينج استوب او لو سبت الصفقة من غير تحديد الهدف الخروج مع ظهور بوكس رينكو معاكس وانت وحظك بقي يا اما السعر يرووووح ويا اما تكتفي ب 10 نقط

MoHaMeD EgY 06-03-2013 06:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 475034)

مرحبا zeoo torkt

الرنكو على رائي شخص اعرفة اذا وضعت تاريخ ميلادك اعدادات للموفنج فسوف تربح (و بعض الاخوة على طول بيدبل حسابة فيه :1 (54):)

مؤشر البولت الذي يعطي ارقام ممتاذ على الباك تست بالهو عظيم لكن على العمل اليدوي سيء جدا وقد يسبب بخسارة
لانة يعتمد على مؤشر الزيجزاج

مؤشر الانفجار السعري هو ممتاذ لكن لا يمكن الاعتماد علية في الدخول (خاصا في الرنكو) بصراحة استعملتة انا لاقتناص دخول سريع وهو جيد
والقناة الموجودة في الاستراتيجية تلحق السعر وهي مفيدة لتحديد الدعوم والمقاومة

انا لا اكسر من حماسك
اختبار الاستراتيجية خاصا للرنكو (او حتى مؤشر) يجب ان يكون بشكل مباشر(على الديمو) ولا تعتمد ابدا على الباك تست

وشكرا لك اخي وتقبل مروري

والله يا لاما انتى جبتى المفيد
انا كنت عايز اقول الكلام دا .. وخصوصاً انى عندى حساسيه من المؤشرات التى تعيد نفسها ع الرينكو:D
لاكن محبيتش اعطى رأيى فى الاستراتيجيه احسن
zeoo torkt يزعل منى .. وخفت اول رد منى ليه يكون نقد له :1 (65):

(اذا وضعت تاريخ ميلادك اعدادات للموفنج فسوف تربح)
صحيح يالاما انا عيد ميلادى 13\4 احطه فين الرقم دا فى الموفنج عشان اربح :D :D :D

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 475085)
يا شباب .. ارى الاستراتيجيات
ما شاء الله كثرت بينكم .. وايضا المؤشرات .. وهذا ما يجعلنى اكتب مشاركتى الان لاتهملوا التحليل مع الرينكو.... فهو يحترم التحليل بشكل ممتاز والافضل لا تسير خلف المؤشر فقط حتى لو اشارتة ثابتة
ادمج تحليلك مع مؤشراتك .. هنا تتدخل الدخول الصحيح وكل اداة .. تكون فى مكانها وتصبح رؤيتك اقوى من اى مؤشر .. وتحياتى لكم على مجهودكم الرائع .. والنشط وان شاء الله ربنا يكرمكم جميعا :)

بالفعل ياخالد ;)
التحليل الكلاسيكى ممتاز .. وعشان كدا وضعته شرط من شروط الاسيوطى version 2

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 473617)
كيفيه تجنب بعض الفرص الخاطئه ؟
1- الابتعاد عن الفرص القريبه من خطوط الـ
Pivot لأن غالباً يرتد منها لسعر
2- افضل رسم الترندات .. لكى تستطيع اخراج النماذج السعريه مثل نموذج القناه والمثلث .. الخ
3- الابتعداد عن المقومات القريبه فى فرص الشراء .. وكذلك الدعوم القريبه فى فرص البيع

احمد ابوالمجد 06-03-2013 11:01 AM

محمد الاسيوطى الف مبروك جائزة افضل ورشه
رفعت راسنا والله
تستاهل كل خير .

mustafa26 06-03-2013 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zeoo torkt (المشاركة 474984)
** شرط الدخول شراء / لو اتكون شمعة رنكو صاعدة وشمعة ماجيك بار صاعدة وشمعة انفجار سعري 4 ساعات صاعدة وشمعة انفجار سعري للساعة صاعدة
علي الاقل 3 منهم صاعدين هاندخل شراء ع طوووول ولو ال 4 نفس النوع هايكون التارجت كبييييييير
** الخروج من الشراء /عند تكون بوكس رينكو معاكس او عند تغير لون ال super trend الي اللون المعاكس

** شرط الدخول بيع / لو اتكون شمعة رينكو هابطة وشمعة ماجيك بار هابطة وشمعة انفجار سعري 4 ساعات هابطة وشمعة انفجار سعري للساعة هابطة
برضة زي ماقولنا لازم ع الاقل 3 منهم هابطين ولو برضة ال 4 زي بعض هايكون التارجت كبيييييييييير
** الخروج من البيع / عند تكون بوكس رينكو صاعد او عند تغير لون ال super trend الي اللون المعاكس

الهدف // ع الاقل بوكسين رينكو 20 نقطة وان شاء الله الطريقة دي فرصها كتير فاليوم

الاستوب لوووز / 20 + الاسبريد وان شاء الله فاشد الايام تذبذب لم يتم ضرب الاستوب لوووز

هاذي فرصه تكونت الان

بس سؤالي هل الدخول يكون بقفل الشمعه لمن يكون الانفجار السعري ل4 ساعات و 1ساعه , ولا حتى لو اصبح الانفجار السعري في وسط الشمعه يعني لم تغلق هل ندخل في هذا الوقت

وشكرا لك على الاستراتيجيه هيا قويه لانها تعتمد على الانفجار السعري بشكل كبير

MoHaMeD EgY 06-03-2013 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ابوالمجد (المشاركة 475201)
محمد الاسيوطى الف مبروك جائزة افضل ورشه
رفعت راسنا والله
تستاهل كل خير .

شكراً لك يا احمد ابوالمجد وربنا يبارك فيك .. وبالتوفيق لك http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2873%29.gif

zeoo torkt 06-03-2013 12:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mustafa26 (المشاركة 475212)
هاذي فرصه تكونت الان

بس سؤالي هل الدخول يكون بقفل الشمعه لمن يكون الانفجار السعري ل4 ساعات و 1ساعه , ولا حتى لو اصبح الانفجار السعري في وسط الشمعه يعني لم تغلق هل ندخل في هذا الوقت

وشكرا لك على الاستراتيجيه هيا قويه لانها تعتمد على الانفجار السعري بشكل كبير

هو بص الانفجار السعري بيحصل في اي وقت في تكوين شمعة الرينكو يبقي كدة اخدنا اول شرط سواء للاربع ساعات او للساعة فايدة الانغجار السعري كمان للساعة بالذات لو حصل فاول تكوين الشمعة اعرف ان الشمعة الرينكو دي هاتقفل في وقت قليل

بعد ما تقفل برضة هاتبص لو في مقاومة او دعم وتطابق الشروط بقي حاجة من التلاتة زي بعض رنكو ماجيك بار انفجار سعري 4 ساعات انفجار سعري للساعة

zeoo torkt 06-03-2013 01:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 475153)
والله يا لاما انتى جبتى المفيد
انا كنت عايز اقول الكلام دا .. وخصوصاً انى عندى حساسيه من المؤشرات التى تعيد نفسها ع الرينكو:D
لاكن محبيتش اعطى رأيى فى الاستراتيجيه احسن
zeoo torkt يزعل منى .. وخفت اول رد منى ليه يكون نقد له :1 (65):

لا ياباشا هازعل منك ليه بس انت تعمل الي انت عايزة :1 (73):

**لكن والله ما بعتمد ع المؤشرات الي الاخت لاما بتقولها خالص انا كل اعتمادي ع الرينكو والانغجار السعري 4 ساعات والساعة والماجيك بار فقط وطبعا معاهم الدعوم والمقاومات علشان زي ماحضرتك قولت ماينفعش تبقي مع تطابق الشروط مثلا للشراء واروح اشتري من مقاومة :1 (70): دول ال بعتمد عليهم

(اذا وضعت تاريخ ميلادك اعدادات للموفنج فسوف تربح)
صحيح يالاما انا عيد ميلادى 13\4 احطه فين الرقم دا فى الموفنج عشان اربح :D :D :D

بالفعل ياخالد ;)
التحليل الكلاسيكى ممتاز .. وعشان كدا وضعته شرط من شروط الاسيوطى version 2

:1 (62): :1 (62): :1 (62):

الساعة الآن 02:26 AM