اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   فرص دقيقة وتوصيات اكيده للفوركس بس انت تابع كل دقيقة-- Extreme Exclusive Forex (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=4381)

bogy_king 25-07-2014 05:55 AM

رد: فرص دقيقة وتوصيات اكيده للفوركس بس انت تابع كل دقيقة-- Extreme Exclusive Forex

تسلم ايدك ودماغك يا ابو بياس نورت واسعدني مرورك الطيب تحياتي ولايك++

bogy_king 25-07-2014 05:57 AM

رد: فرص دقيقة وتوصيات اكيده للفوركس بس انت تابع كل دقيقة-- Extreme Exclusive Forex

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa elgharabawy (المشاركة 725769)
الله ينور عليك

دى الزتونه

مش ناسيك ياغرباوي وعارف انك متابع كل كبيرة وصغيرة

انا مركز معاك اوي

تحياتي

sheto 25-07-2014 06:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bogy_king (المشاركة 725760)
ارتفاع معدلات الفائدة والنشاط الاقتصادي في حالة نمو مستمر ودا اللي واضح في نيوزيلاندا وراع علي التشارت هتلاقي النيوزيلاندي متقدم علي الدولار من حوالي 6 او 7 شهور سابقين

وارتفعت العملة في ارتفاع اسعار الفائدة من 2.0 الي 2.5 ثم 3.0 وبعدها 3.25 كان هناك ضغط علي العملة ولاكن انت ملاحظ ان البنك عمال بيعلي الفايدة

بقالو اكثر من 4 شهور علي هذا الكلام

ولما الفايدة وصلت 3.50 وتأثير الفايدة علي الاسعار ( اسعار العملات ) ظهر سلبي دا هايرجع لان المركزي عايز يصعب الحصول علي العملة

فا لما بيعلي الفايدة هو بيخلي قيمة العملة في الفايدة والعائد عليها عالي فالبتالي الحصول علي العملة هايكون بسعر اعلي واكبر

فالما البنك علي الفايدة الي 3.50 فا في الحالة دي البنك التجاري اللي بياخد قرض من البنك المركزي هايدفع فايدة اعلي

فا يضطر ما يخدش او ياخد ويدفع اكثر

وطبعا لما البنك يدفع اكثر اكيد هايخلي العميل يدفع اكثر واكثر ( سواء عملاء او شركات استثمارية )

فاكل دا مع البنوك اللي بتتوقف عن الاقتراض في هذا الوقت هي ما تدع العملة في هذا المأزق وطبعا تهبط

وتبداء البنوك اللي بتودع بس عند البنك المركزي هي اللي تودع لتستفيد من معدلات الفائدة

يعني البنك بيعلي الفايدة هنا بهدف النمو المعتدل والحفاظ علي التضخم

وزي ما شرحنا اقتصاد نيوزيلاندي ممتاز

تحياتي

:1 (27):
كلامك مش صحيح يا اخى
معدل الفائدة لما يرتقع العملة ترتقع ايضا
ومعدل الفائدة على النيوزلاندى ارتفع لى 3.5
ومحدش خد بالى من
رئيس البنك المركزى النيوزلاندى يقول ان مستوى الدولار النيوزلاندى غير مبرر وغير مستدام وهناك احتمال لانخفاض كبير

bogy_king 25-07-2014 06:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheto (المشاركة 725865)

كلامك مش صحيح يا اخى
معدل الفائدة لما يرتقع العملة ترتقع ايضا
ومعدل الفائدة على النيوزلاندى ارتفع لى 3.5
ومحدش خد بالى من
رئيس البنك المركزى النيوزلاندى يقول ان مستوى الدولار النيوزلاندى غير مبرر وغير مستدام وهناك احتمال لانخفاض كبير

غير صحيح اوووووووووبس طيب خلينا نقطة نقطة مع كلامك

1- هو قال في احتمال بالانخفاض ولاكن هي ارتفعت دي او نقطة

راجع كل مؤشر النيوزيلاندي وخاصتا مؤشر اسعار المستهلكين ومؤشر الانتاج ومؤشر التجارة الجارجية وهاتلاقي الاتي

تقدم ونمو وارتفاع المؤشرات بطرقة جيدة وملحوظة وهو ما ادي لرفع البنك المركزي الفائدة من 2.5 الي 3.00% وشوفنا ارتفاعات قوية علي العملة

طيب الاخبار في الاقتصاد جيدة وفرص الحصول علي العملة سهلة وهناك مزيد من التقدم وبعدين اللي خلاهم يعلو الفايدة من الاساس من 2.0 الي 2.5 و 3.0 كانت بينات التضخم ومؤشرات الانفاق الاستهلاكي عند مستويات 2%
واللي كان داعم لنيوزيلاندا كمان تصاريح البناء الجدية وعارفين لما تكون الفايدة قليلة دا بيفيد البنوك وخاصتا الاستثمارية كثيرا

ولاكن النتائج الجديدة تظهر مدي تأثير ارتفاع الفائدة علي هذا القطاع مما ادي الي تباطئ النمو فيه

طلعا بجانب انخفاض الصادرات بسبب ارتفاع العملة

اعتقد كل هذه الامور كفيلة بأن البنك يعلي الفايدة عشان يقلل من قيمة العملة وعشان يسهل الحصول عليها وتكون في اسعار معتدلة

ارجوا مراجعة معلوماتك قبل ان تحكم بالصح والخطاء

انا لا اتكلم من وحي دماغي

وفي الاخير كل عام وانت طيب

تحياتي

Mostafa elgharabawy 25-07-2014 06:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bogy_king (المشاركة 725873)

راجع كل مؤشر النيوزيلاندي وخاصتا مؤشر اسعار المستهلكين ومؤشر الانتاج ومؤشر التجارة الجارجية وهاتلاقي الاتي

تقدم ونمو وارتفاع المؤشرات بطرقة جيدة وملحوظة وهو ما ادي لرفع البنك المركزي الفائدة من 2.5 الي 3.00% وشوفنا ارتفاعات قوية علي العملة

طيب الاخبار في الاقتصاد جيدة وفرص الحصول علي العملة سهلة وهناك مزيد من التقدم وبعدين اللي خلاهم يعلو الفايدة من الاساس من 2.0 الي 2.5 و 3.0 كانت بينات التضخم ومؤشرات الانفاق الاستهلاكي عند مستويات 2%
واللي كان داعم لنيوزيلاندا كمان تصاريح البناء الجدية وعارفين لما تكون الفايدة قليلة دا بيفيد البنوك وخاصتا الاستثمارية كثيرا

ولاكن النتائج الجديدة تظهر مدي تأثير ارتفاع الفائدة علي هذا القطاع مما ادي الي تباطئ النمو فيه

اعتقد كل هذه الامور كفيلة بأن البنك يعلي الفايدة عشان يقلل من قيمة العملة وعشان يسهل الحصول عليها وتكون في اسعار معتدلة

تحياتي

كل سنه وانت طيب يا كبير

العيد فرحه بردوا

ههههههههههه

Mostafa elgharabawy 25-07-2014 06:51 AM

واكل الجو منك انا فى الاخبار

الاخبار الحصريه متجدده يوميا - الصفحة 17

ههههه وعلى رائ المثل علمناهم الاساسي

سبقونا ع الاخبار

bogy_king 25-07-2014 07:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa elgharabawy (المشاركة 725881)
واكل الجو منك انا فى الاخبار

الاخبار الحصريه متجدده يوميا - الصفحة 17

ههههه وعلى رائ المثل علمناهم الاساسي

سبقونا ع الاخبار

عندك شك ان اقولك ان

دا شئ يشرفني ويسعدني

بس برده يا غرباوي ( انتبه ) لسة شوية عليك

خليك وراي ومتابع تفاصيل الاخبار وي واحدة واحدة وحبة حبة من نظرة هاتعرف دا خبر ايه وبيعمل ومفيد و ايه تأثيرة

تحياتي ايها الفتي العنيد

sheto 25-07-2014 07:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bogy_king (المشاركة 725873)

تحياتي

انا هنا مش عشان اجادل بس انا شوفت حاجة من وجهى نظرى غلط
ممكن تختلف معايا ودة حقك
وفى الاخر ربنا يوفقك بس عايز اوصلك نقطة
ان سبب الهبوط مش الفائدة

sheto 25-07-2014 07:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mostafa elgharabawy (المشاركة 725879)
كل سنه وانت طيب يا كبير

العيد فرحه بردوا

ههههههههههه

وانتا بالصحة والسلامة
الاختلاف في وجهات النظر لا يفسد للود قضية

bogy_king 25-07-2014 07:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheto (المشاركة 725897)

انا هنا مش عشان اجادل بس انا شوفت حاجة من وجهى نظرى غلط
ممكن تختلف معايا ودة حقك
وفى الاخر ربنا يوفقك بس عايز اوصلك نقطة
ان سبب الهبوط مش الفائدة

تحياتي ياغالي ولا يوجد اي مشاكل ولاكن ارجوك تابع معدلات الفائدة وتأثير معدلات الفائدة علي السياسية النقدية للدولة سواء كانت انكماشية او كانت توسعية

وشوف البنك المركزي في عز ما في تقدم ونمو ونشاط اقتصادي ممتاز ولا يحتاج لرفع الفائدة ولاكن في الحالة دي بيتبع سياسة نقدية انكماشية للحد من صعود العملة

ودي الصورة اللي اممنا

رفع الفائدة في هذه الحالة لتهدئة الوضع وللحصول علي عملة اصعب وبتكلفة اصعب وتقليل الاقبال علي الاقتراض وتقيليل كمية الفلوس المعروضة

تحياتي

الساعة الآن 04:11 AM