اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21094)

forex911 09-06-2012 12:34 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

أخي hitcola شكرا لمجهودك بحاول افهم الموضوع كدرس في استخدام البرنامج اما فكرة المضاعفة اعتقد في شي خطاء ، خطوة اولى عقد بيع خطوة ثانية عقدين شراء فكيف الثالثة اربع عقود شراء يعني الخطوة الثانية والثالثة وباقي العقود كلها نفس الأتجاه ؟؟؟ طيب ليه عملنا اول خطوة بيع مثلا ليه مايكونش المضاعفات من البداية اتجاه واحد او مثلا خطوات متعاكسة مرة بيع ومرة شراء بمضاعفات ؟؟؟ وشكرا

حسن الهلالي 09-06-2012 01:23 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 348400)
أخي hitcola شكرا لمجهودك بحاول افهم الموضوع كدرس في استخدام البرنامج اما فكرة المضاعفة اعتقد في شي خطاء ، خطوة اولى عقد بيع خطوة ثانية عقدين شراء فكيف الثالثة اربع عقود شراء يعني الخطوة الثانية والثالثة وباقي العقود كلها نفس الأتجاه ؟؟؟ طيب ليه عملنا اول خطوة بيع مثلا ليه مايكونش المضاعفات من البداية اتجاه واحد او مثلا خطوات متعاكسة مرة بيع ومرة شراء بمضاعفات ؟؟؟ وشكرا

ده فكرة الاكسبيرت الي طرحها الاستاذ محمد على، بصراحة انا شخصيا لا أحبذ المضاعفات اطلاقا ولا الهيدج .

انا عملت الاكسبيرت فقط كمثال عملى حتى يفهم منه البرنامج بشكل افضل

بالنسبة لفكرة الاكسيبرت نفسها ممكن الاستاذ محمد على يفيدك فيها اكتر مني

mohamad ali 10-06-2012 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 348400)

اخي العزيز

فكرة المضاعفات سواء اكان باسلوب الاتجاه الواحد يعني بيع ثم بيع ثم بيع

او الاسلوب الاخر بيع و اذا عكس معه يغلقه و يفتح شراء بلوتات مضاعفة و اذا عكس ايضا

يفتح بيع بلوت مضاعف لعقد الشراء

اخي العزيز

هذه الافكار معروفة في المنتديات و تم صنع الاكسبريتتات لها

و لكن لها عيوبها و النقاط التي تاخد عليها

mohamad ali 10-06-2012 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hitcola (المشاركة 348407)
ده فكرة الاكسبيرت الي طرحها الاستاذ محمد على، بصراحة انا شخصيا لا أحبذ المضاعفات اطلاقا ولا الهيدج .

انا عملت الاكسبيرت فقط كمثال عملى حتى يفهم منه البرنامج بشكل افضل

بالنسبة لفكرة الاكسيبرت نفسها ممكن الاستاذ محمد على يفيدك فيها اكتر مني

شكرا لك استاذي العزيز على تعبك و جهدك

و املي كبير في انه بنهاية عمل الاكسبريت

سوف يكون قد قد توصلنا الى شئ ممتاز و عمل رائع

بس الموضوع بحاجة الى شوية همة و تعب

ربما قد اقول قد تغير فكرتك عن المضاعفات و الهيدج

mohamad ali 10-06-2012 01:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hitcola (المشاركة 348368)
ممكن ترفق الصورة تاني عشان مش ظاهرة

بس الي انا فهمته ان المشكلة عند ( ان الاكسبيرت بيفتح الصفقة التالته من نفس مستوى الصفقة الاولي ) ؟

مهو ده طبيعي اصلا، لأن الاكسبيرت لما يفتح الصفقة التانية ويعكس 50 نقطة هيروح للمستوى الأول تاني ، وبمكا ان شرط الانعكاس الي هو 50 نقطة اتحقق يبقه هيفتح الصفقة التالته ، مهو ده الطبيعي

ولا ايه المطلوب بالظبط

ولا ده مبحصلش عندك

تماما استاذي العزيز هذا الذي يحصل

اي السعر لما يعكس على المستوى الثاني 50 نقطة مقدار الستب

يكون في الواقع قد وصل الى المستوى الاول و يفتح المستوى الثالث عندى المستوى الاول

استاذي العزيز

اسمحلي اوضح لك شكل تسلسل الاحداث في الاكسبريت

يفتح الاكسبريت المستوى الاول و اذا عكس عليه السعر 50 نقطة يفتح المستوى الثاني

و اذا عكس السعر على المستوى الثاني 50 نقطة اخرى اي انه بعد المستوى الثاني ب 50 نقطة

و بعد المستوى الاول ب 100 نقطة يتم فتح المستوى الثالث

و الذي يبعد 100 عن المستوى الاول و 50 نقطة عن المستوى الثاني

و اذا عكس السعر على المستوى الثالث 50 نقطة

يفتح المستوى الرابع و يكون هذا المستوى يبعد عن المستوى الثالث 50 نقطة و الثاني 100 نقطة

و عن المستوى الاول 150 نقطة وهكذا

و عندما يصل السعر الى المستوى يكون الحسبة على الشكل التالي

المستوى الاول _ 150

المستوى الثاني +100 * 2 = +200

المستوى الثالث = +50 *4 =+200

اي انه 150 _ 400 = + 250 صافي الربح

ارجو ان تكو ن تسلسل مجريات الامور في الاكسبريت قد توضحت

mohamad ali 10-06-2012 02:02 AM

استاذي العزيز

شئ اخر يرجى الانتباه اليه و تعديله

و هي ملاحظة ذكرته انت استاذي العزيز

ملحوظة ( فيه اختلاف بالنسبة لصفقة البيع الي بيحصل انه بيتم اغلاقها لو جابت الهدف بتاعها 50 نقطة حتى لو كان فيه صفقات تانية مسلبة ) طبعا لو المطلوب انها تغلق مع الصفقات التانية يمكن تعديل الاكسبيرت بسهولة ليلائم الاحتياجات، طالما ان الفكرة وصلت يبقه هو ده المطلوب الي عايز يعدل اي حاجه بعد كده يقدر بدون تعقيدات

ارجو ان تقوم بالتعديل الذي ذكرته اي انه

اذا جابت الهدف و هنالك صفقات ثانية بالسالب تترك حتى يتحول المجموع الكلى للصفقات الى ايجابي و

تغلق مع الصفقات الثانية

shobra 10-06-2012 12:45 PM

جزاك الله خيرا على الشرح الرائع

حسن الهلالي 11-06-2012 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad ali (المشاركة 348644)
تماما استاذي العزيز هذا الذي يحصل

اي السعر لما يعكس على المستوى الثاني 50 نقطة مقدار الستب

يكون في الواقع قد وصل الى المستوى الاول و يفتح المستوى الثالث عندى المستوى الاول

استاذي العزيز

اسمحلي اوضح لك شكل تسلسل الاحداث في الاكسبريت

يفتح الاكسبريت المستوى الاول و اذا عكس عليه السعر 50 نقطة يفتح المستوى الثاني

و اذا عكس السعر على المستوى الثاني 50 نقطة اخرى اي انه بعد المستوى الثاني ب 50 نقطة

و بعد المستوى الاول ب 100 نقطة يتم فتح المستوى الثالث

و الذي يبعد 100 عن المستوى الاول و 50 نقطة عن المستوى الثاني

و اذا عكس السعر على المستوى الثالث 50 نقطة

يفتح المستوى الرابع و يكون هذا المستوى يبعد عن المستوى الثالث 50 نقطة و الثاني 100 نقطة

و عن المستوى الاول 150 نقطة وهكذا

و عندما يصل السعر الى المستوى يكون الحسبة على الشكل التالي

المستوى الاول _ 150

المستوى الثاني +100 * 2 = +200

المستوى الثالث = +50 *4 =+200

اي انه 150 _ 400 = + 250 صافي الربح

ارجو ان تكو ن تسلسل مجريات الامور في الاكسبريت قد توضحت

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad ali (المشاركة 348651)
استاذي العزيز

شئ اخر يرجى الانتباه اليه و تعديله

و هي ملاحظة ذكرته انت استاذي العزيز

ملحوظة ( فيه اختلاف بالنسبة لصفقة البيع الي بيحصل انه بيتم اغلاقها لو جابت الهدف بتاعها 50 نقطة حتى لو كان فيه صفقات تانية مسلبة ) طبعا لو المطلوب انها تغلق مع الصفقات التانية يمكن تعديل الاكسبيرت بسهولة ليلائم الاحتياجات، طالما ان الفكرة وصلت يبقه هو ده المطلوب الي عايز يعدل اي حاجه بعد كده يقدر بدون تعقيدات

ارجو ان تقوم بالتعديل الذي ذكرته اي انه

اذا جابت الهدف و هنالك صفقات ثانية بالسالب تترك حتى يتحول المجموع الكلى للصفقات الى ايجابي و

تغلق مع الصفقات الثانية

طب ما رأيك انك تحاول تراجع الاكسبيرت وتحاول التعديل عليه كما شئت أعتقد هذا سيكون أفضل وسيكون حافز للتعلم لأكثر
وفي حالة واجهتك متاعب انا تحت أمرك هنا نتناقش سويا

حسن الهلالي 11-06-2012 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 348763)
جزاك الله خيرا على الشرح الرائع

العفو أخي، شكرا لمرورك العطر

forex911 12-06-2012 12:10 PM

2 مرفق
الأكسبيرت من ناحية البرمجة شغال تمام وبيعمل ارباح ممتازة لكن في الأخير بتلاقي عمليتين بخسارة كبيرة تدمر الرصيد مش عارف ليه زي مايكون محتفظ بعمليات خسرانة ماقفلهاش اثناء عملة وبالأخير هي اللي بتنهي الرصيد ولاحظ في صورة الأكسبيرت المربعات المرقمة 16/17/18/19 كلها بتشيك على البيع فهل ده صح ماشفتش بيشيك على الشراء ياريت تعمل تيست سريع من اول السنة يمكن يتضح السبب ؟

الساعة الآن 07:06 AM