اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   ما حكم الشرع فى الفوركس forex (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=604)

moo6967 02-05-2011 10:58 PM

رد: ما حكم الشرع فى الفوركس

بجد الواحد ارتاح لما اتاكد انه حلال

Dr_aHmaaaaaD 03-05-2011 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moo6967 (المشاركة 138031)
بجد الواحد ارتاح لما اتاكد انه حلال

طيب الحمد لله

بس انا بستغرب ان كان في ناس مستحرماه

خالدمصطفى 23-05-2011 01:05 AM

حسب فتوى أحد أساتذة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في القصيم وهو أستاذ مساعد متخصص في الأحكام الفقهية في الأسهم والسندات وأحكامها:

فإن التعامل في بيع وشراء العملات عن طريق المارجن وهو أن البنك أو البوركر يمولك بمبالغ تشتري بها مقابل ما يستفيده منك من نقاط الفارق بين صرف العملة (بين سعر قيمة البيع وسعرقيمة الشراء) وهي 4 أو 5 نقاط أو أكثر.

هو تعامل ربوي.

وذلك لأن البنك وهو المقرض انتفع منك. ونفعه هو تلكم النقاط التي استفادها منك.
والقاعدة الشرعية : [وكل قرض جر نفعا فهوربا].

وهذه الفتوى مبنية على أن البنك يأخذ هذه النقاط لصالحه، أما إذا كان البنك لا يأخذها لصالحه فالأمر يختلف
ارجو الافاده من ياخذ هذه النقاط

Herr.Omar 18-06-2011 02:28 AM

ياجماعه لو سمحتم انا كنت بضارب علي حساب حقيقي وخده بونص من شركة نيوزلنديه كان 15 دولار انا لسه جديد يعني في الفوركس وصراحه بحب اشتغل علي الحساب الحقيقي اكتر من الديمو عشان بحس فيه بالجديه بس في مشكلة دلوقتي انهم

بيخدوا كومشن علي كل صفقه بعملها بس مفيش سواب :1 (13):

دلوقتي الحساب ده انا اساسا بضارب عليه من اجل التعلم يعني مفكرتش اني اسحب منه او حاجه بس هل كده يبقي حلال ولا حرام ولا ايه حتي لو ممكنتش حسحب ياريت حد يفدني وشكرا

jamalscalper 18-06-2011 03:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarito (المشاركة 156958)
ياجماعه لو سمحتم انا كنت بضارب علي حساب حقيقي وخده بونص من شركة نيوزلنديه كان 15 دولار انا لسه جديد يعني في الفوركس وصراحه بحب اشتغل علي الحساب الحقيقي اكتر من الديمو عشان بحس فيه بالجديه بس في مشكلة دلوقتي انهم

بيخدوا كومشن علي كل صفقه بعملها بس مفيش سواب :1 (13):

دلوقتي الحساب ده انا اساسا بضارب عليه من اجل التعلم يعني مفكرتش اني اسحب منه او حاجه بس هل كده يبقي حلال ولا حرام ولا ايه حتي لو ممكنتش حسحب ياريت حد يفدني وشكرا

نفس السؤال تسجيل تبليع فوري ووا اخي في طريقة وممكن تخرج بيها من باب واسع انا اتاجر مع شركة غير اسلامية لاكن اتفادي الساعة 10ليلا غرينتش فهو موعد اخذ ال comission و swap ويمكن اقفال الصفقة واعادة فتحلها وتحياتييييي

Herr.Omar 18-06-2011 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gastro (المشاركة 157017)
نفس السؤال تسجيل تبليع فوري ووا اخي في طريقة وممكن تخرج بيها من باب واسع انا اتاجر مع شركة غير اسلامية لاكن اتفادي الساعة 10ليلا غرينتش فهو موعد اخذ ال comission و swap ويمكن اقفال الصفقة واعادة فتحلها وتحياتييييي

انا اسف بس الاجابة مش باينة مش واضحه ممكن تيضاح اكتر وشكرا

jamalscalper 20-06-2011 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarito (المشاركة 157046)
انا اسف بس الاجابة مش باينة مش واضحه ممكن تيضاح اكتر وشكرا

نعم اخي ما اقصده ان تريح بالك من هدا الاشكال (شغلات السواب والكميشن) بتجنب ما امكن التداول في ال10 ليلا بتوقيت غرنتش أو اقفال الصفقات واعادة فتحها في هاد الموعد
اما عن سؤالك عن الشركة انو بيخدوا كومشن علي كل صفقه بس مفيش سواب ... انو في شركات ياخدون السواب مع اقفال السوق فقط اي الجمعة مساء ا وتحياتيييييي

Benisafcom 25-06-2011 05:31 AM

اللهم اغننا بحلالك عن حرامك
تحية كبيرة لكاتب الموضوع
و اكبر تحية للاخ الذي ثبث الموضوع لاهميته

بالتوفيق للجميع من ربنا ما دمنا نعمل على الحلال.

Ahmed H 29-06-2011 04:43 PM

يارب اغننا عن حرامك وبارك لنا فى رزقنا

Ahmed H 29-06-2011 04:46 PM

لي سؤال حيرنى بالفوركس يخص الروافع المالية
دلوقتى يا جماعه شركة البروكر بتعمل تسويات مع البنك كل يومين ودى ملناش دعوة بيها
بس اللى عاوز اقولة ان التسوية مع البنك مش فوريا !!!!!!!
والشركة بدورها بتعمل تسويات داخلية لعدم الاحتياج لطلبات من الخارج
طيب همة لية بيعملو كدة
هل دة نوع من انواع التحايل على العملاء لانهم متاكدين ان 80% من المضاربين خسرانين
وبكدة تبقة مصيبة لانها ممكن تكون شكل من اشكال دخولهم كبنك ومتحدى للعملاء !!!!!!!!! ودة اكبر حرام فى الفوركس
ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟ وياريت اللى يرد يكون عارف لان مش كل الناس عارفة موضوع التسويات دى

وياريت جزاكم الله خيرا باحضار اى فتاوى تخص الروافع المالية

الساعة الآن 11:50 PM