اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

oshee 31-08-2013 09:51 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 549294)
السلام عليكم

انا اتدرب على استرتيجية سكالبينج واريد ان ادعمها لبالموفينج افرج السريع والبطيء ارجو ان تساعدونني ماهي الاعدادات اللازمة لفريم 15 دقيقة وشكرا

للموفينج اعدادات كثيره تستخدم في كثير من الاستراتيجيات اهمها ال50 وال100 وال200

bujassim 01-09-2013 08:03 PM

بخصوص شارت 4 ساعات هل اهو أصدق تحليل نعتمد عليه ؟

بحيث

اذا اخترق المقاومة زوج ما وأغلق اعلاها معناتها الى الصعود ؟

او اذا مااستطاع اختراق المقاومة يهبط الزوج ؟

الاحظ المنتدى أكثر شي يعتمد على شارت 4 ساعات !!!

أ.نادر غيث 01-09-2013 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bo7anon (المشاركة 549434)
بخصوص شارت 4 ساعات هل اهو أصدق تحليل نعتمد عليه ؟

بحيث

اذا اخترق المقاومة زوج ما وأغلق اعلاها معناتها الى الصعود ؟

او اذا مااستطاع اختراق المقاومة يهبط الزوج ؟

الاحظ المنتدى أكثر شي يعتمد على شارت 4 ساعات !!!

مساء الخير

الأمر لا يقاس هكذا ، هناك قاعدة كلما كبر حجم الفريم زادت مصداقيته ، يعني الاربع ساعات اصدق من الساعة واليومي اصدق من الاربع ساعات وهكذا ..
الاربع ساعات اكثر شعبية لان اغلبية المتداولين هنا يتداولون بشكل يومي ولا يحتاجون لمتابعة فريمات كبيرة مثل الاسبوعي او المونثلي ..
الاربع ساعات يناسب المتاجرة اليومية وجيد ..

bujassim 01-09-2013 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 549439)

مساء الخير

الأمر لا يقاس هكذا ، هناك قاعدة كلما كبر حجم الفريم زادت مصداقيته ، يعني الاربع ساعات اصدق من الساعة واليومي اصدق من الاربع ساعات وهكذا ..
الاربع ساعات اكثر شعبية لان اغلبية المتداولين هنا يتداولون بشكل يومي ولا يحتاجون لمتابعة فريمات كبيرة مثل الاسبوعي او المونثلي ..
الاربع ساعات يناسب المتاجرة اليومية وجيد ..

اها لاني اشوفه مناسب جدا 4 ساعات

شكرا اخي نادر

noureddine 01-09-2013 10:13 PM

السلام عليكم

فيما يخص استراتيجية ًthv ماهي الأوقات التي تناسب هاته الاستراتيجية وهل هي فعلا الاحسن لتجارة سكالبينج وشكرا

oshee 01-09-2013 10:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureddine (المشاركة 549453)
السلام عليكم

فيما يخص استراتيجية ًthv ماهي الأوقات التي تناسب هاته الاستراتيجية وهل هي فعلا الاحسن لتجارة سكالبينج وشكرا

تفضلي اطلعي علي هذا الموضوع وان شاء الله تجدين الاجابه

T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه

mostafabook 02-09-2013 02:22 PM

انا اتعلمت التحليل و قريت كتير لاكن مشكلتي اني مش عارف ابقي مرن مع السوق مش عارف ليه يعني لما اجي اخش صفقه بحس ان ده غلط و ساعات الاقي تحليلي غير تحليل ورشه اليورو دولار مش عارف ليه الدنيا ابتدت تسود في وشي !!! :1 (26)::1 (26):

علي العلم اني معنديش استراتيجيه انا عايز اشتغل علي التحليل الكلاسيكي الاول !!! :1 (26)::1 (26):

و بخش و بخسر مش عارف ليه !!! :1 (26):

انا قلت بعد ما اتعلم هعرف اتاجر لاكن للاسف خيبه امل راكبه جمل ههه:1 (2)::1 (82):

مش عارف اعمل ايه ياريت تنصحوني !!! :1 (26):

في حاجه نقصاني و مش عارف ايه هي يريت لو تعرفوها تقبوهالي !!

oshee 02-09-2013 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 549573)
انا اتعلمت التحليل و قريت كتير لاكن مشكلتي اني مش عارف ابقي مرن مع السوق مش عارف ليه يعني لما اجي اخش صفقه بحس ان ده غلط و ساعات الاقي تحليلي غير تحليل ورشه اليورو دولار مش عارف ليه الدنيا ابتدت تسود في وشي !!! :1 (26)::1 (26):

علي العلم اني معنديش استراتيجيه انا عايز اشتغل علي التحليل الكلاسيكي الاول !!! :1 (26)::1 (26):

و بخش و بخسر مش عارف ليه !!! :1 (26):

انا قلت بعد ما اتعلم هعرف اتاجر لاكن للاسف خيبه امل راكبه جمل ههه:1 (2)::1 (82):

مش عارف اعمل ايه ياريت تنصحوني !!! :1 (26):

في حاجه نقصاني و مش عارف ايه هي يريت لو تعرفوها تقبوهالي !!

اللي ناقصك يا مصطفي الثقه بالنفس مش معني ان التحليل لورشه اليورو مخالف لتحليلك تبقي غلط حيث ان او جه التحليل تختلف من حيث الفتره الزمنيه للتحليل والمؤشرات هذه الثقه تكتسب بالتجريب والتمرين وهذا يمكن ان تفعله علي الحساب التجريبي وممكن تختار استراتيجيه وتجربها معي في الموضوع الجديد في القسم استراتيجيات تحت الاختبار ....لكل محتار وربنا يوفقك الثقه بالنفس اهم شيء

mostafabook 03-09-2013 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 549595)
اللي ناقصك يا مصطفي الثقه بالنفس مش معني ان التحليل لورشه اليورو مخالف لتحليلك تبقي غلط حيث ان او جه التحليل تختلف من حيث الفتره الزمنيه للتحليل والمؤشرات هذه الثقه تكتسب بالتجريب والتمرين وهذا يمكن ان تفعله علي الحساب التجريبي وممكن تختار استراتيجيه وتجربها معي في الموضوع الجديد في القسم استراتيجيات تحت الاختبار ....لكل محتار وربنا يوفقك الثقه بالنفس اهم شيء

طب و الله يا اوشي انتي بتشجعيني و بشكرك بس تابعي معايا بس

عايز منك طلب رشحيلكي كده استراتيجيه حلوه تكون انتي جربتيها و تكون سهله بدل ما انتعب في البحث انا قارئ ل حد دلوقت بتاع مليون استراتيجيه :1 (26)::1 (26): و حصلي تشتت رهيب و الله ريت ترشحيلي حاجه و انا هجربها معاكي في موضوعك

و شكرا ل مسعدتك و و قوفك بجانبي :1 (50)::1 (50):

ميحرمنيش منك :1 (82)::1 (82):

oshee 03-09-2013 12:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 549712)
طب و الله يا اوشي انتي بتشجعيني و بشكرك بس تابعي معايا بس

عايز منك طلب رشحيلكي كده استراتيجيه حلوه تكون انتي جربتيها و تكون سهله بدل ما انتعب في البحث انا قارئ ل حد دلوقت بتاع مليون استراتيجيه :1 (26)::1 (26): و حصلي تشتت رهيب و الله ريت ترشحيلي حاجه و انا هجربها معاكي في موضوعك

و شكرا ل مسعدتك و و قوفك بجانبي :1 (50)::1 (50):

ميحرمنيش منك :1 (82)::1 (82):

شكرا لثقتك بي بس الموضوع وانا عايزاك تنتقي بوجه نظرك انت وقرأتك للاستراتيجيات وتختار واحده ونجرب مع بعض وليس انا اللي ارشح عشان نتعاون معا ونتعلم سوي ونشوف شد حيلك وانا في انتظارك

الساعة الآن 10:12 AM