اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

أ.نادر غيث 16-09-2013 02:53 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 553530)
طب ما في 2008 الدولار اتبهدل بهدله وحشه و نزل نازله وحشه ؟

طب و ايه علاقه مش هتحط فلوسك في بلد فيدتها قليله بقوه العمله ؟؟

انا علي قدي معلش استحملني

انت هنا بتتحدث بحاجة تانية لا تقاس على كل الحالات بالسوق ..
ده تحصيل حاصل يعني الامر نسبي ، مثلا حصلت ازمة هنا وهناك سوريا او فرنسا او اي حته يبقى هذا القانون انه هو الملاذ الامن

لكن لما تتكلم عن ازمة حصلت في قلب بيت الدولار الي هو الولايات المتحدة كانت الاولوية انه ينزل الدولار ويصعد الذهب ..
علشان الاقتصاد يرجع يستعيد عافيته ..
فا الي حصل انه الدولار حينها فقد بريقه لحساب الذهب كون الازمة كانت في بيته وهكذا سوف يحصل مع اي عملة من عملات
الملاذ الامن ال3 لو حصل ازمة في بيتها مثل سوسرا مثلا لو حدث بالمستقبل ذلك ..
---------

على المستوى الشخصي انا لا اؤمن بكل العملات كملاذ أمن لكن انا بتكلم لك على حاصل بالسوق العالمي وايه هذا وهذا ..
الملاذ الامن بنظري هو الذهب لانه بالنهاية شيئ ملموس وقيمة مادية ، لكن العملات ورق يستند لاقتصاد دول واسمه الثمن الرخيص بالاقتصاد ..

----------
سؤالك الثاني مش فاهمة يا ريت توضح اكتر ..

أ.نادر غيث 16-09-2013 02:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bob_bob_bob (المشاركة 553533)
كمان انا عارف ان فيه حاجه اسمها الجاب وعارف شكله على الشارت لكن بصراحه معرفش اسبابه ومعرفش يعني ايه يغلق الجاب ممكن توضوح :D

اسبابه ذكرتها لمصطفى بالمشاركة على الرابط ادناه ..
http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=553519&postcount=6273
اما يعني ايه يغلق ؟
يعني لو افترضنا يوم الجمعة اغلق اليورو على 1.3200 وفتح يوم الاثنين بداية الاسبوع المقبل على 1.3300
طبعاً على الشارت مش حتلاقي شموع صاعدة ل 1.3300 حيكون مكانها فارغ بدون شموع ..
اهو المقصود انه يرجع السعر يغلق الفجوة بمعنى يهبط لسعر الاغلاق الي اغلقه قبل افتتاح السوق او بالقرب منه بنسبة 80% مثلاً ..

bob_bob_bob 16-09-2013 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 553536)

اسبابه ذكرتها لمصطفى بالمشاركة على الرابط ادناه ..
http://www.fx-arabia.com/vb/showpost.php?p=553519&postcount=6273
اما يعني ايه يغلق ؟
يعني لو افترضنا يوم الجمعة اغلق اليورو على 1.3200 وفتح يوم الاثنين بداية الاسبوع المقبل على 1.3300
طبعاً على الشارت مش حتلاقي شموع صاعدة ل 1.3300 حيكون مكانها فارغ بدون شموع ..
اهو المقصود انه يرجع السعر يغلق الفجوة بمعنى يهبط لسعر الاغلاق الي اغلقه قبل افتتاح السوق او بالقرب منه بنسبة 80% مثلاً ..

تسلم يا باشا:1 (109):

mostafabook 16-09-2013 03:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 553535)

انت هنا بتتحدث بحاجة تانية لا تقاس على كل الحالات بالسوق ..
ده تحصيل حاصل يعني الامر نسبي ، مثلا حصلت ازمة هنا وهناك سوريا او فرنسا او اي حته يبقى هذا القانون انه هو الملاذ الامن

لكن لما تتكلم عن ازمة حصلت في قلب بيت الدولار الي هو الولايات المتحدة كانت الاولوية انه ينزل الدولار ويصعد الذهب ..
علشان الاقتصاد يرجع يستعيد عافيته ..
فا الي حصل انه الدولار حينها فقد بريقه لحساب الذهب كون الازمة كانت في بيته وهكذا سوف يحصل مع اي عملة من عملات
الملاذ الامن ال3 لو حصل ازمة في بيتها مثل سوسرا مثلا لو حدث بالمستقبل ذلك ..
---------

على المستوى الشخصي انا لا اؤمن بكل العملات كملاذ أمن لكن انا بتكلم لك على حاصل بالسوق العالمي وايه هذا وهذا ..
الملاذ الامن بنظري هو الذهب لانه بالنهاية شيئ ملموس وقيمة مادية ، لكن العملات ورق يستند لاقتصاد دول واسمه الثمن الرخيص بالاقتصاد ..

----------
سؤالك الثاني مش فاهمة يا ريت توضح اكتر ..

يعني من الاخر كده الدولار اقوي العملات و الناس كلها بالبادي كده بتحوش بيه (بتدخر بيه ) عشان يشتروا اي خاجه او سلاح واو اي حاجه و يبقي احطياطي عنددهم الدول كلها مدخره بالدولار عشان كده لما الازمه حصلت للدولار لم يتاثر امريكا بس بل تارت جميع الدول صح ولا انا غلطان ؟؟؟

بس فيه مشكله لما الدول كلها تتدخر بالدولار اي ازنه للدولار تعتبر ازمه عالميه و هو ده ال حصل في 2008 صح ؟؟

طب ما البلاد تدخر بعملات مختلفه بدل الورطه دي ؟؟؟

kh8113000 16-09-2013 01:03 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استفساري هنا عن التيك بروفيت
كما هو واضح في الصورة ، لقد قمت بعمليتين للبيع و حددت مستوين مختلفين للتيك بروفيت
و رغم ان السعر اجتاز كلا المستويين فان عملية انهاء الصفقتين لم تتم ........ و انما تمت في مستويات منخفضة كثيرا عن المستوى الذي حددته

فكيف لي ان احدد مسبقا السعر الذي سيتم فيه انهاء الصفقة (مع التيك بروفيت المحدد بواسطتي) و ما سبب حدوث هذا الامر

و لكم جزيل الشكر و التحية

معاذ عودات 16-09-2013 01:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kh8113000 (المشاركة 553606)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استفساري هنا عن التيك بروفيت
كما هو واضح في الصورة ، لقد قمت بعمليتين للبيع و حددت مستوين مختلفين للتيك بروفيت
و رغم ان السعر اجتاز كلا المستويين فان عملية انهاء الصفقتين لم تتم ........ و انما تمت في مستويات منخفضة كثيرا عن المستوى الذي حددته

فكيف لي ان احدد مسبقا السعر الذي سيتم فيه انهاء الصفقة (مع التيك بروفيت المحدد بواسطتي) و ما سبب حدوث هذا الامر

و لكم جزيل الشكر و التحية

وعليكم السلام ــ
الصورة مش واضحه كتير
والاوامر مش واضحه كمان ,,
بس احتمال يكون السبريد هو السبب
مثلا لو كانت العمليه بيع
السعر الي ع الشارت بكون بسعر البيد ولازم سعر الاسك هو الي يصل لمنطقه الهدف حتى يتحقق

kh8113000 16-09-2013 01:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 553608)

وعليكم السلام ــ
الصورة مش واضحه كتير
والاوامر مش واضحه كمان ,,
بس احتمال يكون السبريد هو السبب
مثلا لو كانت العمليه بيع
السعر الي ع الشارت بكون بسعر البيد ولازم سعر الاسك هو الي يصل لمنطقه الهدف حتى يتحقق

تمام يا اخي ..... اجابتك افادتني فعلا
فسعر الشارت هو سعر البيد و ليس الاسك .... يفسر لي السبب

جزاك الله كل خير

mostafabook 16-09-2013 02:52 PM

هو ليه الجاب بيقي فيه نسبه كبيره انها تقفل يعني ايه سبب قفلها ؟؟؟

أ.نادر غيث 16-09-2013 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 553538)
يعني من الاخر كده الدولار اقوي العملات و الناس كلها بالبادي كده بتحوش بيه (بتدخر بيه ) عشان يشتروا اي خاجه او سلاح واو اي حاجه و يبقي احطياطي عنددهم الدول كلها مدخره بالدولار عشان كده لما الازمه حصلت للدولار لم يتاثر امريكا بس بل تارت جميع الدول صح ولا انا غلطان ؟؟؟

بس فيه مشكله لما الدول كلها تتدخر بالدولار اي ازنه للدولار تعتبر ازمه عالميه و هو ده ال حصل في 2008 صح ؟؟

طب ما البلاد تدخر بعملات مختلفه بدل الورطه دي ؟؟؟

بالضبط ازمة الرهن العقاري بامريكا اثرت بالعالم اجمع واحدثت زلزال امتدت اثاره لكل دول العالم ..
اما ليه البلاد ما تدخر بعملات اخرى ابقى اسئلهم هههه ، للعلم في دول وضعت احتياطي النقد لديها بغير الدولار او استبدلته بغير الدولار .
عندك ايران والكويت استبدلوه باليورو ..
هناك دول لديها سلة من العملات يعني نسبة من يورو ونسبة من دولار ونسبة من ين الخ..

أ.نادر غيث 16-09-2013 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 553638)
هو ليه الجاب بيقي فيه نسبه كبيره انها تقفل يعني ايه سبب قفلها ؟؟؟

لانها حركة تحدث بوقت اغلاق السوق ، وتفتح بسعر مغاير تمام لسعر الاغلاق ..
فلا بد من اغلاقها ، وبتالي هكذا كان العرف بالسوق ..

للعلم هناك جابات استغرقت سنوات لاغلاقها ، واخطرها في اخر شهر بالسنة قد يحدث جاب ولا يتم اغلاقه لفترة طويلة ..

الساعة الآن 09:38 AM