اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

الفهد الاسمر 04-01-2012 07:24 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو اسكندر (المشاركة 253613)
أستاذ فالكون
بعد التحية
لكم وددت ان اطلب من حضرتك بعض الامور
ولكن حيائي ان اعطلك عن اعمالك حال دون ذلك
وبعدها فكرت ان الحياء من طلب العلم جرم كبير
انا لا اطلب من حضرتك ان تقول من اين ادخل ومن اين اخرج وابيع ولا اشتري
انا اطلب التوضيح والتعلم
وبعد صراع مع نفسي أطرح عليك اسالتي
1-ذكرت بالامس ان الغرب اخطأ في تسمية الدعوم والمقاومات ......كيف ذلك؟
2- تحدثت ايضا في عجالة عن الارتداد والانعكاس والفرق بينهما.........أرجو المزيد
3-نوهت بين سطورك عما اسميته بالنقاط المميزة للسعر وقسمتها الى نقاط رئيسة ونقاط فرعية وقسمت الفرعية الى اساسية وثانوية........من أين اتت هذه النقاط ؟ ولماذا هي مميزة للسعر؟؟ وما هي كيفية استخراجها؟؟
أعلم انني اطلب الكثير ولكن فيض كرمك هو ما دفعني الى هذا
ولا اطلب الاجابة الان ولكن في الوقت الذي تتفرغ فيه سيادتك وبعد هدوء هذه العاصفة السعرية
اذا كان في أسألتي تعد على خصوصيات حضرتك فأنا أقدم اعتذاري مقدما وأسحبها فورا
ونهاية اعتذر لزملائي اذا كانت مشاركتي ليست في مكانها
واتمنى التوفيق للجميع

بصراحة اللى عجبنى فى مشاركتك انك مركز اوى الله اكبر عليك

ودة معناة ان دماغك مش مفوتة الله اكبر وانك حابب تفهم وتتعلم وان مفيش حاجة بتعدى عليك ههههههههههههه

ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا..................تحياتى ليك يا ابو اسكندر

ابو اسكندر 04-01-2012 07:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفهد الاسمر (المشاركة 253625)

بصراحة اللى عجبنى فى مشاركتك انك مركز اوى الله اكبر عليك

ودة معناة ان دماغك مش مفوتة الله اكبر وانك حابب تفهم وتتعلم وان مفيش حاجة بتعدى عليك ههههههههههههه

ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا..................تحياتى ليك يا ابو اسكندر

أشكرك ايها الفهد الاسمر على اطراءك
وهذه هي غاية المنتدى الاولى
التعلم وليس الربح

الفهد الاسمر 04-01-2012 07:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 253616)
وحضرتك مشاركتك عاليه ايه علاقتها بالموضوع
انت بتتسلى حضرتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! سيب الناس تشوف شغلها وربنا يوفقك عيب
للمره المليون انا موش باتعرض لاى شخص بلفظ خارج برجاء الالتزام بالاحترام خصوصا معايا
قله ادب لا معايا انا لا؟
مفهوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟
انا عملت تلات مشاركات وانتهيت طالع تترسم
عيب شوف شغلك وسيب الناس تشتغل تعبان اوى من سطرين اتكتبوا على الباوند
والله حاجه مخجله ولو رديت المره الجايه هتتهزق بجد
لم نفسك والعب فى الكى بورد بتاعك بعيد عنى
قله ادب

مساء الانوار يا غالى روستخ يا فالكون روستخ ركز فى شغلك يا مان مش عاوزك تتعصب تانى

ربنا يباركلك ويوفقك يارب ويوفقنا جميعا ........

husseney 04-01-2012 07:29 PM

ههههههههههههههههه عجبت لحال العرب
انت عارفين فى المنتديات الاجنبية مفيش الكلام اللى انت بتعملوا ده
واحد يغنى والتانى يصقف لية
واحد مش يعجبوا الوضع يرد ويترد علية وتتفتح ساحة المناقشة والخناق

بامانة بقى كل الناس بتجتهد وبتقول وبتحلل وليك انك تتابع فى صمت مش كل واحد يقول توصية برافو عليك انت استاذى انت البرنس انت الكينج
وواحد تانى يقول توصية وربنا ميوفقش فيها
انت عيل انت محلل فاشل انت مش عارف اى
الورشة دى مش معمولة علشان التوصيات معمولة علشان عرض الاراء والتعقيبات
يعنى انا هقول راى بشارت وانت عايز تعاقب رد عليا بشارت
مش الشغل ده ياريت نكبر شوية انا بشوف نص الورشة خناقات وتصقيف وهيجاء
خليكم عمالين شوية

والكلام موجة للكل مش لحد معين علشان اى حد هيفتكر الكلام علية برة منى الموضوع ده

falcon1 04-01-2012 07:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو اسكندر (المشاركة 253613)
أستاذ فالكون
بعد التحية
لكم وددت ان اطلب من حضرتك بعض الامور
ولكن حيائي ان اعطلك عن اعمالك حال دون ذلك
وبعدها فكرت ان الحياء من طلب العلم جرم كبير
انا لا اطلب من حضرتك ان تقول من اين ادخل ومن اين اخرج وابيع ولا اشتري
انا اطلب التوضيح والتعلم
وبعد صراع مع نفسي أطرح عليك اسالتي
1-ذكرت بالامس ان الغرب اخطأ في تسمية الدعوم والمقاومات ......كيف ذلك؟
2- تحدثت ايضا في عجالة عن الارتداد والانعكاس والفرق بينهما.........أرجو المزيد
3-نوهت بين سطورك عما اسميته بالنقاط المميزة للسعر وقسمتها الى نقاط رئيسة ونقاط فرعية وقسمت الفرعية الى اساسية وثانوية........من أين اتت هذه النقاط ؟ ولماذا هي مميزة للسعر؟؟ وما هي كيفية استخراجها؟؟
أعلم انني اطلب الكثير ولكن فيض كرمك هو ما دفعني الى هذا
ولا اطلب الاجابة الان ولكن في الوقت الذي تتفرغ فيه سيادتك وبعد هدوء هذه العاصفة السعرية
اذا كان في أسألتي تعد على خصوصيات حضرتك فأنا أقدم اعتذاري مقدما وأسحبها فورا
ونهاية اعتذر لزملائي اذا كانت مشاركتي ليست في مكانها
واتمنى التوفيق للجميع

هلا بالغالى والله ذوقك يأسر اى انسان فعلا محترم
حضرتك تامرنى ياحبيبى خلال اسبوعين ان شاء الله لانى مسافر ومحتاج ارتاح فعلا جو الورشه هنا رغم ان الاغلبيه افاضل لكن كتير بعتوا ليا ان الافضل صفحه خاصه اللى يشارك فيها يشارك وفق ضوابط اضعها انا اول صفحه فيها ضوابط للمشاركه معايا حافاظا على الموضوع من السفهاء والهذليين وحفظا للاحترام والتقدير لكل من يشارك واذا لم يساعدنى دكتور اسامه فى التخلص من السفهاء ممكن اكتب فى منتدى اخر لان بالفعل فى منتديات ليس بها اطفال الكى بوردات الموجودين هنا مع امساك اللفظ عن الساده المحترمين الافاضل هنا ايضا لهم منى التحيه والتقدير وتحت امر صغيرهم وكبيرهم
لانى عصبى مع قله الذوق اعتقد انسان بمثل اخلاقك الرفيعه العاليه وعزه نفسك فاهمنى واكيد مثلى تعانى من الهذليين سورى من الانفعال خرجت من الموضوع المهم
انا تحت امرك ياغالى بالله

اوراق الخريف 04-01-2012 07:34 PM

في وقت سابق كنت وضعت نظرية نسبة نجاحها تفوق 95 بالمئة
نتيجة اليوم تقول ان اي كسر لنقطة 2906 يعني ذهاب الزوج الى الاسفل حوالي 60 نقطة
الان نرى الزوج قريب منها يستجمع قواه لكي يحاول المواصلة بعد ان كسرها ولامس 2897
فهل ستبقى ناجحة اليوم ام تفشل سنتابع
انصح ببيع الزوج تبعا للنظرية من مستويات 2940 وهدف اول 2874 وثاني 2848 وستوب 2980

وسنرى

ليان 04-01-2012 07:37 PM

والله لازم احد يشرح اسئلة الموجه لفالكون عشان احنا ان شاء الله نفهم بعدين الاجابة ههههههههههههههههههههه
ونصيحة احنا لازم نفهم فالكون بعدين لازم نفهم الفوركس وهذا افضل حل انا اشوفة للتداول والله انا هالاسبوعين كرهت الفوركس بسبب خساراتي المستمرة وضعف التوجية لاني فقط الان لقيييييييت فالكون لانة ماقصر معاي بس كان الديمو شئ مختلف كانت الرؤية واضحة وجميع اللى درسته استطعت ان اطبقة مع فروقات بسيطة ولكن للاسف الحساب الحقيقي شئ محبط للغاية رغم تحديد حسابي في الديمو بنفس الحساب الحقيقي الان وربحت بطريقة خيالية الا بالحساب الحقيقي للاسف صارلي حاطة نفس المبلغ مرتين هل هذا الشئ بس معاي وقصور مني ام يحدث مع الاخرين ياليت احد يخفف عني لكن بصراحتة قي الاجابةكي اتعلم واستمر على نور والله يجزي كل من يجبيني

falcon1 04-01-2012 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفهد الاسمر (المشاركة 253629)

مساء الانوار يا غالى روستخ يا فالكون روستخ ركز فى شغلك يا مان مش عاوزك تتعصب تانى

ربنا يباركلك ويوفقك يارب ويوفقنا جميعا ........

ماى هارت
مستر فهد
واحشنى بجد صحيح
ربنا يخليك حاضر ياحبيبى والله غصب عنى
هو عمل مشاركه وعملت نفسى موش شايف رجع تانى ياغالى وانتى عارفنى
باعشق الاحترام المتبادل
على كل حال خير
تحياتى وتقديرى شكرا

lookout 04-01-2012 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 253630)
ههههههههههههههههه عجبت لحال العرب

انت عارفين فى المنتديات الاجنبية مفيش الكلام اللى انت بتعملوا ده
واحد يغنى والتانى يصقف لية
واحد مش يعجبوا الوضع يرد ويترد علية وتتفتح ساحة المناقشة والخناق

بامانة بقى كل الناس بتجتهد وبتقول وبتحلل وليك انك تتابع فى صمت مش كل واحد يقول توصية برافو عليك انت استاذى انت البرنس انت الكينج
وواحد تانى يقول توصية وربنا ميوفقش فيها
انت عيل انت محلل فاشل انت مش عارف اى
الورشة دى مش معمولة علشان التوصيات معمولة علشان عرض الاراء والتعقيبات
يعنى انا هقول راى بشارت وانت عايز تعاقب رد عليا بشارت
مش الشغل ده ياريت نكبر شوية انا بشوف نص الورشة خناقات وتصقيف وهيجاء
خليكم عمالين شوية

والكلام موجة للكل مش لحد معين علشان اى حد هيفتكر الكلام علية برة منى الموضوع ده

المفروض دي ورشة عمل لليورو دولار فقط والمفروض اي حد يدخل بمشاركة لزوج اخر ان تتدخل الادارة بالحذف

ابو اسكندر 04-01-2012 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوراق الخريف (المشاركة 253632)
في وقت سابق كنت وضعت نظرية نسبة نجاحها تفوق 95 بالمئة
نتيجة اليوم تقول ان اي كسر لنقطة 2906 يعني ذهاب الزوج الى الاسفل حوالي 60 نقطة
الان نرى الزوج قريب منها يستجمع قواه لكي يحاول المواصلة بعد ان كسرها ولامس 2897
فهل ستبقى ناجحة اليوم ام تفشل سنتابع
انصح ببيع الزوج تبعا للنظرية من مستويات 2940 وهدف اول 2874 وثاني 2848 وستوب 2980

وسنرى

وفي حالة تماسك 2906 حتى غدا
ما الوضع حينها؟؟

husseney 04-01-2012 07:39 PM

لم تتضح الروية بعد للهبوط او الصعود لذالك نفضل الانتظار
وانى ارجع الصعود لليورو اكثر من الهبوط

ابو اسكندر 04-01-2012 07:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 253631)
هلا بالغالى والله ذوقك يأسر اى انسان فعلا محترم
حضرتك تامرنى ياحبيبى خلال اسبوعين ان شاء الله لانى مسافر ومحتاج ارتاح فعلا جو الورشه هنا رغم ان الاغلبيه افاضل لكن كتير بعتوا ليا ان الافضل صفحه خاصه اللى يشارك فيها يشارك وفق ضوابط اضعها انا اول صفحه فيها ضوابط للمشاركه معايا حافاظا على الموضوع من السفهاء والهذليين وحفظا للاحترام والتقدير لكل من يشارك واذا لم يساعدنى دكتور اسامه فى التخلص من السفهاء ممكن اكتب فى منتدى اخر لان بالفعل فى منتديات ليس بها اطفال الكى بوردات الموجودين هنا مع امساك اللفظ عن الساده المحترمين الافاضل هنا ايضا لهم منى التحيه والتقدير وتحت امر صغيرهم وكبيرهم
لانى عصبى مع قله الذوق اعتقد انسان بمثل اخلاقك الرفيعه العاليه وعزه نفسك فاهمنى واكيد مثلى تعانى من الهذليين سورى من الانفعال خرجت من الموضوع المهم
انا تحت امرك ياغالى بالله

سفر موفق ان شاء الله
وارجو الا يطول غيابك
:1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96):
:1 (96)::1 (96)::1 (96)::1 (96):

ghlhv 04-01-2012 07:44 PM

انت يافالكون عامل مشاكل ليه الحكاية ايه 0000000 انا بهرج معاك والله انت زى العسل بس ارجوك ابوس راسك اقول كلام سهل شوية وتحياتى لك ولكل الاعضاء وهيه الحياة كده لازم فرفشة شوية لحسن الواحد يطق

اوراق الخريف 04-01-2012 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو اسكندر (المشاركة 253638)
وفي حالة تماسك 2906 حتى غدا
ما الوضع حينها؟؟

النظرية يا صاحبي يومية وهي فقط لليوم وللاسف نقطة 2906 لم تتماسك وانما ذهب السوق الى 2897 يعني من نظري ان السوق سيواصل الهبوط وهي مسالت نصف ساعة ويعود للهبوط

iam2serve 04-01-2012 07:54 PM

شباب ... معتقدش ان حد ممكن يتكلم في اليورو دلوقتي .. علشان لو حد فتح الشارت على فريم الاربع ساعات .. هي شمعه حائرة مثالية ... بعد ما تقفل نقدر نشوف اللي هيحصل بعدها ايه .. لكن مرجع الصعود للمستوى 1.2970 ... وستوب لوز 100 نقطة .. ومتخفوش هو مستحيل يوصل للستوب ده .. إلا أذا حصلت كارثه يعني انا شايف بعد قفل شمعة الاربع ساعات ... لو قفلت في المستوى 1.2931 يبقى هيصعد للمستوى 1.2970 هدف أولى ... 1.3000 هدف ثانوي .. ولا يفضل الشراء من هدف 1.3000 لأنه متذبذب عند عذه النقطة ... فيفضل اللعب على اهداف صغيرة .. لحين استكمال صورة اليورو .... لي تعليق اخر هكتبه بعد ده
موفقين يا شباب

محمد العضيان 04-01-2012 08:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليان (المشاركة 253635)
والله لازم احد يشرح اسئلة الموجه لفالكون عشان احنا ان شاء الله نفهم بعدين الاجابة ههههههههههههههههههههه
ونصيحة احنا لازم نفهم فالكون بعدين لازم نفهم الفوركس وهذا افضل حل انا اشوفة للتداول والله انا هالاسبوعين كرهت الفوركس بسبب خساراتي المستمرة وضعف التوجية لاني فقط الان لقيييييييت فالكون لانة ماقصر معاي بس كان الديمو شئ مختلف كانت الرؤية واضحة وجميع اللى درسته استطعت ان اطبقة مع فروقات بسيطة ولكن للاسف الحساب الحقيقي شئ محبط للغاية رغم تحديد حسابي في الديمو بنفس الحساب الحقيقي الان وربحت بطريقة خيالية الا بالحساب الحقيقي للاسف صارلي حاطة نفس المبلغ مرتين هل هذا الشئ بس معاي وقصور مني ام يحدث مع الاخرين ياليت احد يخفف عني لكن بصراحتة قي الاجابةكي اتعلم واستمر على نور والله يجزي كل من يجبيني

اهلين اخت ليان .. انا كمان زيك لما بدأت على الديمو كل صفقه بتزبط معاي وارباح وخير كتير .. ولكن لما بدات بالجد اااااااااااه حصلت خساير وبهدله بس مع الوقت الواحد يتعلم من الممارسه والإطلاع ومن الأساتذه الكبار وتجاربهم

Elmasry 04-01-2012 08:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 253639)

اليورو كسر الترند اليومي وهو ترند مهم جدا ومرتكز 5 ارتكازات

والان يعمل علي اعاده اختبار

iam2serve 04-01-2012 08:10 PM

السلام عليكم يا شباب ... أنا بصراحه حزين جداً من اللي بيحصل في الورشه!؟ مش عارف السبب ايه .. هل هو الضغط النفسي اللي موجود عندنا كلنا بيخلينا مش مستحملين بعض ولا ايه؟ ولو حد قال تحليل خلال لحظات تدخل علشان تشوف التحليل تفوجء انك لازم ترجع 4 صفحات ورا علشان تشوف التحليل!!!
يا محبوبين .. احنا لازم ناخد بالنا ان الورشة مش شات روم .. يعني صعب قوي نكتب فيها كلام مقطع .... يعني اللي يكتب تحليل ... يفضل انه يرفقه بصورة من الشارت تتدعم التحليل ونظريته ولو ليه توصيه يبقى مشكور بجد ... والكل لازم يحترم وجهة النظر والتحليل ... وطبعاً في الاخر لازم الكل يتحمل مسؤلية دخوله الصفقات ... ولو كنا مركزين مع ويبينار دكتور اسامة .. اكتر حاجة اكد عليها انه قال ... يفضل اننا ندرس الشارت ونقعد قدامة وقت طويل علشان نعرف نحلله ونطلع من عليه توصيتنا بنفسنا .. ومناخدتش توصيات حد من بره وخلاص.
طبعاً في اساتذه في التوصيات وطبعاً ليهم جزيل الشكر حقا
لكن اللي انا عايز اقوله , ان اللي يدخل الورشه محتاج يشوف كلام بناء وكلام يساعده في فهم الوضع الحالي لليورو .. لكن للاسف احنا أسلوبنا مع بعض حاد جداً وفي ناس كتير بتشد على بعضها وفي الاخر يعتذروا لبعضهم .. طيب هو اللي هيدخل الورشة لو شاف تعليق عباره عن اعتذار هيتابع تحليل اليورو ولا هيتابع اصل المشكلة كان فين ويشوف مين اللي غلططان ومين اللي بيعتذر؟؟؟
يا شباب احنا عارفين كويس قوي ان الفوركس ليه تأثير نفسي سلبي قوي جداً .. لو مستحملناش بعض .. الورشه هتفقد قيمتها
وبعدين انا متمرمط في الفوركس ... انا كنت شغال على حساب ديموا زي الصاروخ .. فتحت حساب حقيقي بـ 100 دولار اخدت بونص 30 دولار ... الحمدلله ضاع منهم 96 دولار مش باقي غير 4 دولار والبونص ... وكل التحليل والتوصيات بحاول افهمها من الورشة ومن نفسي .... وبالرغم من كده ... بحاول احافظ على هدوئي في الحوار .. وفي تعاملي مع الناس اللي في البيت عندي .. بالرغم من اني هطق .. بس بحاول بقدر الامكان اكون هادي ... وبعدين الحمدلله ان انا بتاجر بفلوسي .. يعني مافيش حد حاطت فلوس معايا علشان اقلق عليها لو ضاعت ..
خلاصة الكلام
احنا لازم نبقى مدركين ومايكونش فيه اي شك اننا فعلاً بنحترم بعض جداً جداً جداً وبنحب بعض جداً جداً جداً ... وان هدفنا الاول والاخير هنا اننا نساعد بعض على تحقيق الربح او مساعدة الخسران انه يهون من خسارته .. وياريت نساعد بعض على كده .. ونقلل من حساسيتنا شوية تجاه الأمور .. ونوسع صدرنا شوية للأسئلة البسيطة ...
يعني ابسط حاجة .. انا كنت بسأل ازاي اعمل صفقة مؤجلة ... سؤال اهبل بس مكنتش عارف ازاي ... بس في ناس محبوبين وشكرا ليهم بجد فتحوا صدورهم لأنهم يردوا على سؤالي ... وفعلاً استفدت كتير منه وعملت صفقة مؤجلية ونجحت وحققت ارباح ... وكنت فرحان .. لأن من سؤال اهبل عوضت وهونت شوية من الخسارة .. ايه يعني عوضت سنتات بس سنت على سنت هيعمل الدولار

انا بحترم كل اللي المنتدي بجد ... وفعلاً جهودكم جباره ... وعقلياتكم فعلاً ممتازة ... وانا انسان بسيط جداً ولسه بادئ في الفوركس .. ياريت تستحملوني شوية وتستحملوا قله فهمي .. وتعاملوني كأني طفل صغير .. ونفسي اتعلم منكم التحليل.

يارب يكون كلامي مش مزعل حد ... لكن انا حبيت اطلع اللي في قلبي

:1 (58):تحياتي :1 (58):

احمد صلاح 04-01-2012 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled reda (المشاركة 253595)
أعتقد ان البيع حاليا أفضل و أضمن
و الله أعلم

اهلا بكم أعضائنا الاحباء ,,

اليورو دولار حتى الان فقد مكاسب أمس بالكامل بعد كسر القناه السعريه الصاعده على فريم الساعه والاغلاق اسفلها ,
افضل البيع من المناطق 1.2970 وماحولها ,
او بكسر 1.2880

متابعين ,,

husseney 04-01-2012 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة husseney (المشاركة 253639)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 253650)
شباب ... معتقدش ان حد ممكن يتكلم في اليورو دلوقتي .. علشان لو حد فتح الشارت على فريم الاربع ساعات .. هي شمعه حائرة مثالية ... بعد ما تقفل نقدر نشوف اللي هيحصل بعدها ايه .. لكن مرجع الصعود للمستوى 1.2970 ... وستوب لوز 100 نقطة .. ومتخفوش هو مستحيل يوصل للستوب ده .. إلا أذا حصلت كارثه يعني انا شايف بعد قفل شمعة الاربع ساعات ... لو قفلت في المستوى 1.2931 يبقى هيصعد للمستوى 1.2970 هدف أولى ... 1.3000 هدف ثانوي .. ولا يفضل الشراء من هدف 1.3000 لأنه متذبذب عند عذه النقطة ... فيفضل اللعب على اهداف صغيرة .. لحين استكمال صورة اليورو .... لي تعليق اخر هكتبه بعد ده
موفقين يا شباب

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elmasry (المشاركة 253657)

تمام كده لقيت حد رايوا زى وكمان انا شارى باوند وبايع دولار كندى علشان كل دول بيدعموا صعود اليورو والانخفاض حصل على اليورو فقط وما حدث الا وهو ذيل على شارت الاربع ساعات واختراق كاذب على الساعه

احمد اسامه 04-01-2012 08:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Elmasry (المشاركة 253657)

يا مصرى لو سمحت حيعمل اعادة اختبار على اى نقطة بالضبط لو سمحت
يعنى حيصعد ولا حيهبط

ghlhv 04-01-2012 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 253662)
السلام عليكم يا شباب ... أنا بصراحه حزين جداً من اللي بيحصل في الورشه!؟ مش عارف السبب ايه .. هل هو الضغط النفسي اللي موجود عندنا كلنا بيخلينا مش مستحملين بعض ولا ايه؟ ولو حد قال تحليل خلال لحظات تدخل علشان تشوف التحليل تفوجء انك لازم ترجع 4 صفحات ورا علشان تشوف التحليل!!!
يا محبوبين .. احنا لازم ناخد بالنا ان الورشة مش شات روم .. يعني صعب قوي نكتب فيها كلام مقطع .... يعني اللي يكتب تحليل ... يفضل انه يرفقه بصورة من الشارت تتدعم التحليل ونظريته ولو ليه توصيه يبقى مشكور بجد ... والكل لازم يحترم وجهة النظر والتحليل ... وطبعاً في الاخر لازم الكل يتحمل مسؤلية دخوله الصفقات ... ولو كنا مركزين مع ويبينار دكتور اسامة .. اكتر حاجة اكد عليها انه قال ... يفضل اننا ندرس الشارت ونقعد قدامة وقت طويل علشان نعرف نحلله ونطلع من عليه توصيتنا بنفسنا .. ومناخدتش توصيات حد من بره وخلاص.
لكن اللي انا عايز اقوله , ان اللي يدخل الورشه محتاج يشوف كلام بناء وكلام يساعده في فهم الوضع الحالي لليورو .. لكن للاسف احنا أسلوبنا مع بعض حاد جداً وفي ناس كتير بتشد على بعضها وفي الاخر يعتذروا لبعضهم .. طيب هو اللي هيدخل الورشة لو شاف تعليق عباره عن اعتذار هيتابع تحليل اليورو ولا هيتابع اصل المشكلة كان فين ويشوف مين اللي غلططان ومين اللي بيعتذر؟؟؟
يا شباب احنا عارفين كويس قوي ان الفوركس ليه تأثير نفسي سلبي قوي جداً .. لو مستحملناش بعض .. الورشه هتفقد قيمتها
وبعدين انا متمرمط في الفوركس ... انا كنت شغال على حساب ديموا زي الصاروخ .. فتحت حساب حقيقي بـ 100 دولار اخدت بونص 30 دولار ... الحمدلله ضاع منهم 96 دولار مش باقي غير 4 دولار والبونص ... وكل التحليل والتوصيات بحاول افهمها من الورشة ومن نفسي .... وبالرغم من كده ... بحاول احافظ على هدوئي في الحوار .. وفي تعاملي مع الناس اللي في البيت عندي .. بالرغم من اني هطق .. بس بحاول بقدر الامكان اكون هادي ... وبعدين الحمدلله ان انا بتاجر بفلوسي .. يعني مافيش حد حاطت فلوس معايا علشان اقلق عليها لو ضاعت ..
خلاصة الكلام
احنا لازم نبقى مدركين ومايكونش فيه اي شك اننا فعلاً بنحترم بعض جداً جداً جداً وبنحب بعض جداً جداً جداً ... وان هدفنا الاول والاخير هنا اننا نساعد بعض على تحقيق الربح او مساعدة الخسران انه يهون من خسارته .. وياريت نساعد بعض على كده .. ونقلل من حساسيتنا شوية تجاه الأمور .. ونوسع صدرنا شوية للأسئلة البسيطة ...
يعني ابسط حاجة .. انا كنت بسأل ازاي اعمل صفقة مؤجلة ... سؤال اهبل بس مكنتش عارف ازاي ... بس في ناس محبوبين وشكرا ليهم بجد فتحوا صدورهم لأنهم يردوا على سؤالي ... وفعلاً استفدت كتير منه وعملت صفقة مؤجلية ونجحت وحققت ارباح ... وكنت فرحان .. لأن من سؤال اهبل عوضت وهونت شوية من الخسارة .. ايه يعني عوضت سنتات بس سنت على سنت هيعمل الدولار

انا بحترم كل اللي المنتدي بجد ... وفعلاً جهودكم جباره ... وعقلياتكم فعلاً ممتازة ... وانا انسان بسيط جداً ولسه بادئ في الفوركس .. ياريت تستحملوني شوية وتستحملوا قله فهمي .. وتعاملوني كأني طفل صغير .. ونفسي اتعلم منكم التحليل.

مساء الخير عليك ويارب تكون كسبت النهاردة ولو مكسبتش غير الصورة دى لحسن والله كل ما اشوفها قلبى ينقبض ويارب التوفيق ليك دايما

كويتى وبحب مصر 04-01-2012 08:28 PM

انت فين ياجالو والله افتكرت اغنية جالو الهوا جالو...

والله ياجالو اليوم رزقني الله رزقا وفيرا والله سبحانه سخرك لهذا الرزق الوفير .. انا كان حسابي حوالى 19000الف دولار وعملت حركه وسخه بنت وسخه وتسببت بخسارة هالمبلغ وما بقي معى سوا 3700 دولار وكان امس يوم مطين بطين ... والسبب انا ..... المهم دخلت امبارح بعشر لوتات من 3064 .. وصحيت الصبح ولقيتهم زى ما قال الاخ فالكون وصل سعرالورور لغاية 3020 وارتد وبعدين تضايقت جدا جدا وبعديها تذكرت وشفت تعليقاتك على الورور ومشاالله كانك لطيف في زمانه.. وقلت حصبر حصبر وفعلا نزل لغاية ما كسر ال 3018 وزودت خمس لوتات وصارو 15 لوت واعتقد بعت بربح حوالى 14 الف دولار ... ولو ما البروكر قالي صكر كنت حصبر لغاية 29 والله لاكن الحمدلله ...

واشكر كل الاخوه المحللين

ghlhv 04-01-2012 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد اسامه (المشاركة 253682)
يعنى حيصعد ولا حيهبط

فعلا يعنى يامصرى متوقع هبوطه ثانى ولمستوى كام ولاتقصد صعوده

alskndry 04-01-2012 08:44 PM

ياجماعة انا لا حظت ان التعليقات كثرت وكثر الهزار فى الورشة

نرجو من الجميع الالتزام وكل من عنده تحليل او رؤية يضعها ليستفيد الجميع

ومعلش لو كلامى هيزعل ناس منى

المهم

رؤيتى لليور و دولار

ان شاء الله اليورو صاعد مبدئيا الى 1.2980

وعند هذه النقطة سنرى هل سيهبط مرة اخرى ام يكمل صعودا لانها ترند صاعد مكسور واكيد لازم يعيد الاختبار

على العمو م بالتوفيق للجميع

Elmasry 04-01-2012 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد اسامه (المشاركة 253682)
يعنى حيصعد ولا حيهبط

صعود حبيبي

زي مانا موضح في الصوره اليورو يعمل علي اعاده اختبار واغلاق شمعه الاربع ساعات يمكن الدخول بهدف 1.2975

وتنتظر اغلاق شمعه اربع ساعات اعلي مستوي 1.2979
وبهدف : 1.3070

وتنتظر اغلاق شمعه اخري فوق مستوي 1.3075 وتتدخل شراء بهدف 1.3140

يلا كفايه كده لما يوصل للنقط دي اكملك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 253707)
فعلا يعنى يامصرى متوقع هبوطه ثانى ولمستوى كام ولاتقصد صعوده

صعود حبيبي انا بقول كسر ترند هابط ويعمل علي اعاده الاختبار

أحمد الرويني 04-01-2012 09:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله بركاتة ،،،،،،

أري أنة كثرت المشدات و المشاحنات بين الاعضاء و أري بسم الله ما شاء الله وجود نخبة من الاساتذه بيننا هنا كل يدلو بدلوة في التحليلات و في إعطاء التوصيات و لكن للأسف نحن العرب نتميز بالعصبية فلا يقبل أحد منا رأي الاخر و دائماً بطبيعة الظروف و أختلاف القبائل و العادات و التقاليد ما نفهم بعض خطأ و يترجم منا البعض أسلوب ما في الكتابة علي أنة أستهزاء .

يا أصدقاء أستحلفكم بكل ما هو غالي لديكم لا تشوهوا بأيديكم هذا الموضوع و تجعلوة للسخرية و الاستهزاء يقول المولي عز و جل
ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد .
أرجوكم أن تتوقفوا عن الردود الاستفزازية و أجعلوا الموضوع للتعليم و المشاركات البنائة لا تجعلوا الموضوع للسخرية و الاستهزاء
دعونا نثبت لأنفسنا يا عرب و لو لمره واحدة أننا ممكن أن نتفق و أقصد نتفق علي أن نحترم بعض و أراء بعضنا و لا تشمتوا بنا الاعداء

أخواني و أحبائي أدعوا كل من يجد في نفسة مهارات خاصة و أمكانية وضع توصيات و تحليلات
أن يشاهد هذا الموضوع ليثبت فية فعلاً كفائتة اعلان:افتتاح قسم و خدمة الورش المختارة

mohamedibrahim1 04-01-2012 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iam2serve (المشاركة 253662)
خلاصة الكلام

كلام جميل بس بجد ساعات بحس ان الباب ده مفتوح على اخرة بلا رقيب او حسيب

أحمد الرويني 04-01-2012 09:08 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ،،،،،،،،

اليورو دولار كسر مثلث أستمراري علي فريم الاربع ساعات و هو نموذج فني أستمراري يدل كسر الضلع السفلي للمثلث عند مستوي 1.2970 علي أستمرار الهبوط
الاستوكاستيك متشبع في البيع أعتقد قد يكون هناك الأن محاولات لأعادة الأختبار مره لمستويات المقاومة 1.2970 ومن ثم الهبوط مره أخري
يا شباب الزوج طالما يتداول أسفل 1.3000 فهو هابط و لا شئ غير بيعة

يا شباب الزوج كسر مستوي 1.2930 إذن لا رجعة له لأعلي قبل أختراق 1.2897 و تحقيق للو جديد

هذه هي رؤيتي المتواضعة للزوج و الله أعلي و أعلم
اللهم ما بلغت اللهم ما فشهد

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1325700393.png[/URL]

falcon1 04-01-2012 09:11 PM

السلام عليكم
ان شاء الله سارفق لحضراتكم بعد اغلاق اول شمعه اربع الساعه الثالثه مصر
تحليل شامل لليورو دولار مرفق معه 8 شارت توضح رؤيتى للزوج برؤيه شامله ليكون اول تحليل شامل اقدمه لحضراتكم
وساقدم معه توصيه بيع وشراء الغد وتوصيات للشهر كامل وتوصيه سوينج العام بيع وشراء ومن المحتمل ان اقدم توصيات على عملات اخرى ومن يدخل يدخل على مسؤليته
والتحليل دا اهداءا منى للحبيب الغالى ايمى والاخ ابو اسكندر والاخ الفهد ولكل الاخوه الافاضل هنا وهو اول واخر تحليل شامل ساضعه هنا
وتقبلوا ودى
ودمتم حضراتكم بكل خير

كويتى وبحب مصر 04-01-2012 09:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 253719)
السلام عليكم ورحمة الله بركاتة ،،،،،،

أري أنة كثرت المشدات و المشاحنات بين الاعضاء و أري بسم الله ما شاء الله وجود نخبة من الاساتذه بيننا هنا كل يدلو بدلوة في التحليلات و في إعطاء التوصيات و لكن للأسف نحن العرب نتميز بالعصبية فلا يقبل أحد منا رأي الاخر و دائماً بطبيعة الظروف و أختلاف القبائل و العادات و التقاليد ما نفهم بعض خطأ و يترجم منا البعض أسلوب ما في الكتابة علي أنة أستهزاء .

يا أصدقاء أستحلفكم بكل ما هو غالي لديكم لا تشوهوا بأيديكم هذا الموضوع و تجعلوة للسخرية و الاستهزاء يقول المولي عز و جل
ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد .
أرجوكم أن تتوقفوا عن الردود الاستفزازية و أجعلوا الموضوع للتعليم و المشاركات البنائة لا تجعلوا الموضوع للسخرية و الاستهزاء
دعونا نثبت لأنفسنا يا عرب و لو لمره واحدة أننا ممكن أن نتفق و أقصد نتفق علي أن نحترم بعض و أراء بعضنا و لا تشمتوا بنا الاعداء

أخواني و أحبائي أدعوا كل من يجد في نفسة مهارات خاصة و أمكانية وضع توصيات و تحليلات
أن يشاهد هذا الموضوع ليثبت فية فعلاً كفائتة اعلان:افتتاح قسم و خدمة الورش المختارة

كلامك رائع جدا فعلا من لايستحمل لايكتب يا اخوانى كل المنتديات فيها التعليم والتعليقات .. وبارقى الجامعات الدنيا ما تسوا شي وهنا .. نحن اسره واحده:D يجب ان نستحمل بعضينا .. يعم دنتا لو بالبيت بتتخانق وبتضحك وكل حاجه بتعملها بحدود الادب .. واى واحد متضايق من حاجه لايكتب .. لغاية لما تفك ضيقته ويكتب,, بس خلاص:D:D

lookout 04-01-2012 09:21 PM

في نفس الصفحة محلل يقول صعود والاخر يقول هبوط ...ياعيني

ابو اسكندر 04-01-2012 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 253723)
السلام عليكم
تحليل شامل لليورو دولار مرفق معه 8 شارت توضح رؤيتى للزوج برؤيه شامله ليكون اول تحليل شامل اقدمه لحضراتكم
وساقدم معه توصيه بيع وشراء الغد وتوصيات للشهر كامل وتوصيه سوينج العام بيع وشراء ومن المحتمل ان اقدم توصيات على عملات اخرى ومن يدخل يدخل على مسؤليته
والتحليل دا اهداءا منى للحبيب الغالى ايمى والاخ ابو اسكندر والاخ الفهد ولكل الاخوه الافاضل هنا وهو اول واخر تحليل شامل ساضعه هنا
وتقبلوا ودى
ودمتم حضراتكم بكل خير

في الانتظار يااستاذ
وجزاك الله كل الخير
وان كنت اتمنى الا يكون اخر تحليل

الفهد الاسمر 04-01-2012 09:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falcon1 (المشاركة 253723)
السلام عليكم
وتقبلوا ودى
ودمتم حضراتكم بكل خير

الله يوفقك ويعينك ويجزيك خير يارب ومشكور مقدما يا غالى وان شاء الله التوفيق للجميع..........

ابو اسكندر 04-01-2012 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lookout (المشاركة 253726)

لوك اوت
افهم الارقام كويس وبعدين استهزأ
السادة الذين قالوا صعود وضحوا ان الصعود حتى 2970
والسادة الذين قالوا هبوط وضحوا ان الهبوط يكون بعد زيارة 2975
يعني الجميع بيتكلم كلام واحد
انت عقلك فين؟؟
:1 (24)::1 (24)::1 (24)::1 (24):
:1 (24)::1 (24)::1 (24):

husseney 04-01-2012 09:29 PM

اقتباس:

على فكرة دى حاجة جميلة جدا انها تختلف الاراء لانى كل واحد بينظر للشارت من زاوية معينة ويجاهل الاخرة ولكن لما يتعرض قدامك جميع وجهات النظر تستطيع التعامل مع السوق بليونة وسهولة لانى شايف الشارت بعيون الاخرين ايضاء
وليس ان محلل قال السعر هيطلع او هينزل والسعر عكس راى انى هو محلل فاشل لاسمح اللة لانها هى فى الاخر وجهات نظر
وفى مقاولة شهيرة بيقولك لو جميع اللى فى السوق قالوا شراء ادخل بيع (اكيد مش الناس الغلابة اللى هو احنا المقصود بيها تحليلات الشركات والبنوك والمؤسسات )

أحمد الرويني 04-01-2012 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 253722)

اليورو دولار كسر مثلث أستمراري علي فريم الاربع ساعات و هو نموذج فني أستمراري يدل كسر الضلع السفلي للمثلث عند مستوي 1.2970 علي أستمرار الهبوط
الاستوكاستيك متشبع في البيع أعتقد قد يكون هناك الأن محاولات لأعادة الأختبار مره لمستويات المقاومة 1.2970 ومن ثم الهبوط مره أخري

يا شباب الزوج كسر مستوي 1.2930 إذن لا رجعة له لأعلي قبل أختراق 1.2897 و تحقيق للو جديد

اقتباس:

ولو ركزت في الكلام حتعرف أنا بقول هبوط لان الزوج كسر مثلث أستمراري و هو نموذج فني أستمراري من مستوي 1.2970
الزوج الأن سبق و قولت أن الاستوكاستيك متشبع في البيع و هناك محاولات لأعادة أختبار 1.2970 و هي النقطة التي سقط منها الزوج و كون منها اللو الشهري عند مستوي 1.2897
الزوج الأن في محاولة كما قلت لأعادة أختبارها يعني أري أنة صاعد لهذا المستوي و هو ما أتفق فية مع الاخوة المحليلن
و لكن لا أستطيع أن أوصي بالشراء من هذه المناطق قبل أختراقة لمستوي 1.3000
و لكن أفضل البيع طالما هو أسفل هذا المستوي و أنتظر مستوي جيد للبيع و هو الحد السفلي للمثلث عند مستوي 1.2970
و عندنا في الميتاتريدر خاصية جميلة و هي الاستوب لوز إذن نضع أستوب لوز لنا بعد إغلاق الساعة أعلي 1.3000
يبقي إذا أستطاع الزوج من أختراق المقاومة 1.2970 و إغلاق أعلي منها و رجع يتداول مره أخري داخل المثلث أي أعلي الحد السفلي للمثلث نقدر نقول أنة للشراء و أهدافنا 1.3086

هذه رؤيتي يا غالي و الله أعلم

lookout 04-01-2012 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 253722)

دة الراي الاول
صعود حبيبي

زي مانا موضح في الصوره اليورو يعمل علي اعاده اختبار واغلاق شمعه الاربع ساعات يمكن الدخول بهدف 1.2975

وتنتظر اغلاق شمعه اربع ساعات اعلي مستوي 1.2979
وبهدف : 1.3070

وتنتظر اغلاق شمعه اخري فوق مستوي 1.3075 وتتدخل شراء بهدف 1.3140

يلا كفايه كده لما يوصل للنقط دي اكملك
ودة الراي الثاني وطبعا يعيني علي الي فاتح صفقة علي الحقيقى

iam2serve 04-01-2012 09:39 PM

لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم :)
بأمانة يا شباب انتوا مموتني من الضحك
هههههه
هم يبكي وهم يضحك

انا احلى حاجة اني بعمل سكالبينج .. يعني طالع باكل نازل باكل ... واياك مرجعش :)))
اعتقد افضل فرصه هاتيجي بعد مده 201 دقيقة ... يعني بعد ما شمعة الاربع ساعات اللي شغالة تقفل

Elmasry 04-01-2012 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 253735)

ولو ركزت في الكلام حتعرف أنا بقول هبوط لان الزوج كسر مثلث أستمراري و هو نموذج فني أستمراري من مستوي 1.2970
الزوج الأن سبق و قولت أن الاستوكاستيك متشبع في البيع و هناك محاولات لأعادة أختبار 1.2970 و هي النقطة التي سقط منها الزوج و كون منها اللو الشهري عند مستوي 1.2897
الزوج الأن في محاولة كما قلت لأعادة أختبارها يعني أري أنة صاعد لهذا المستوي و هو ما أتفق فية مع الاخوة المحليلن
و لكن لا أستطيع أن أوصي بالشراء من هذه المناطق قبل أختراقة لمستوي 1.3000
و لكن أفضل البيع طالما هو أسفل هذا المستوي و أنتظر مستوي جيد للبيع و هو الحد السفلي للمثلث عند مستوي 1.2970
و عندنا في الميتاتريدر خاصية جميلة و هي الاستوب لوز إذن نضع أستوب لوز لنا بعد إغلاق الساعة أعلي 1.3000
يبقي إذا أستطاع الزوج من أختراق المقاومة 1.2970 و إغلاق أعلي منها و رجع يتداول مره أخري داخل المثلث أي أعلي الحد السفلي للمثلث نقدر نقول أنة للشراء و أهدافنا 1.3086

هذه رؤيتي يا غالي و الله أعلم

ارفع لك القبعه يا رويني ومتفقين في التحليل وربنا يقدم الي في الخير

الساعة الآن 02:12 AM