اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

MoHaMeD EgY 22-12-2012 01:13 AM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Riyadksa (المشاركة 439549)
MoHaMeD EgY

انا وياك نفس المعاناه

بس مابخلي الشارت هذا الا لما افهمه

ويمكن غيرنا سبقني انا وياك هم اجتهدوا ولكل مجتهد نصيب

لاكن لازم نشد حيلنا شوي والشباب هنا مابيقصرون معنا ان شاء الله

وبالتوفيق للجميع ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب

اشكرك ياخى http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2873%29.gif
وجارى التجربة ع الرينكو اكثر من مرة للتعلم >> وربنا يستر

fady 22-12-2012 02:04 AM

ملخص الطريقة
مشاركة رقم1859

مشاركة رقم 2101
مشاركة رقم 2102

عصام 7 22-12-2012 08:01 AM

السلام عليكم إلى من طلب المؤشرات والتمبلت والشرح إلى أبوتراب والإخوة الأعضاء هذه المؤشرات والتمبلت والشرح أرفقته لكم وللأمانة جميعها حملتها من أحد أعضاء هذا المنتدى وهو abp mazen جزاه الله خيرا على جهده وهذا الشرح شرحه والمقال مقاله يقول فيه :
الصورة مع الشرح

أحبابي انا وجدت طريقة رائعة من منتدى روسي عن الرنكو مع اكسبيرت وتيمبلات جاري الشرح و التحميل

في البداية:اعدادات الرنكو كما هي.بعد ذالك ندخل و نشغل التمبلات

رح:
1:TrendLines
على الصورة رقم 1
يعرض على الرسم البياني خطين متوازيين,اللون يختلف حسب اتجاه الترند لون احمر اذا كان هابط ولون ازرق اذا كان صاعد.
BreakOut:2
على الصورة رقم 2
على التشارت يوضح بخطوط الأزرق والبرتقالي المنقط. وتستخدم هذه الخطوط لتحديد نقاط الدخول ووضع وقف الخسائر.
SupportResistance:3
على الصورة رقم 3
هذا مستويات الدعم (الخط الأخضر الفاتح) والمقاومة (الخطوط الحمراء). هذه الخطوط تشكل نفق يسير جنبا إلى جنب مع السعر ويهدف أيضا إلى تحديد نقطة الدخول ووقف الخسارة مجموعة.
Retracement:4
على الصورة رقم 4
يساعد على تحديد أدق نقطة الدخول
ReversalPoints:5
على الصورة رقم 5
يظهر على الرسم البياني للدوائر برتقالية وخضراء مع داخل نقطة. للتجارة، لديه تقريبا أي تأثير، ويستخدم في المقام الأول من أجل الوضوح وتحسين النظرة إلى الرسم البياني.

Signals:6
على الصورة رقم 6
يبين على الرسم البياني بلون البرتقال والازرق.يستخدم لتحديد نقطة الدخول اذا كان ازرق شراء تحت الشمعة وبرتقالي بيع ، إذ اكان فوق الشمعة.

Trend:7
على الصورة رقم 7
مؤشر واضح أعلى أو أسفل.اسفل برتقالي بيع واعلى ازرق شراء

كيف يتم الدخول شراء:
1:مؤشر TrendLines يجب ان يكون ازرق.
2:مؤشر signla يجب ان يكون ازرق.
3:مؤشر Trend يجب ان يكون كمان ازرق.
البيع عكس ذالك تمام يعني احمر
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
أنتهى كلامه جزاه الله خيرا وهذه هي الأستراتيجية على هذا الرابط http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1356151882.rar

أبو_تراب 22-12-2012 09:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام 7 (المشاركة 439676)
السلام عليكم إلى من طلب المؤشرات والتمبلت والشرح إلى أبوتراب والإخوة الأعضاء هذه المؤشرات والتمبلت والشرح أرفقته لكم وللأمانة جميعها حملتها من أحد أعضاء هذا المنتدى وهو abp mazen جزاه الله خيرا على جهده وهذا الشرح شرحه والمقال مقاله يقول فيه :
الصورة مع الشرح

أحبابي انا وجدت طريقة رائعة من منتدى روسي عن الرنكو مع اكسبيرت وتيمبلات جاري الشرح و التحميل

في البداية:اعدادات الرنكو كما هي.بعد ذالك ندخل و نشغل التمبلات

رح:
1:TrendLines
على الصورة رقم 1
يعرض على الرسم البياني خطين متوازيين,اللون يختلف حسب اتجاه الترند لون احمر اذا كان هابط ولون ازرق اذا كان صاعد.
BreakOut:2
على الصورة رقم 2
على التشارت يوضح بخطوط الأزرق والبرتقالي المنقط. وتستخدم هذه الخطوط لتحديد نقاط الدخول ووضع وقف الخسائر.
SupportResistance:3
على الصورة رقم 3
هذا مستويات الدعم (الخط الأخضر الفاتح) والمقاومة (الخطوط الحمراء). هذه الخطوط تشكل نفق يسير جنبا إلى جنب مع السعر ويهدف أيضا إلى تحديد نقطة الدخول ووقف الخسارة مجموعة.
Retracement:4
على الصورة رقم 4
يساعد على تحديد أدق نقطة الدخول
ReversalPoints:5
على الصورة رقم 5
يظهر على الرسم البياني للدوائر برتقالية وخضراء مع داخل نقطة. للتجارة، لديه تقريبا أي تأثير، ويستخدم في المقام الأول من أجل الوضوح وتحسين النظرة إلى الرسم البياني.

Signals:6
على الصورة رقم 6
يبين على الرسم البياني بلون البرتقال والازرق.يستخدم لتحديد نقطة الدخول اذا كان ازرق شراء تحت الشمعة وبرتقالي بيع ، إذ اكان فوق الشمعة.

Trend:7
على الصورة رقم 7
مؤشر واضح أعلى أو أسفل.اسفل برتقالي بيع واعلى ازرق شراء

كيف يتم الدخول شراء:
1:مؤشر TrendLines يجب ان يكون ازرق.
2:مؤشر signla يجب ان يكون ازرق.
3:مؤشر Trend يجب ان يكون كمان ازرق.
البيع عكس ذالك تمام يعني احمر
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
أنتهى كلامه جزاه الله خيرا وهذه هي الأستراتيجية على هذا الرابط http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1356151882.rar

الف شكر لك يا طيب

أبو_تراب 22-12-2012 09:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح (المشاركة 439556)
كلنا فى الهوى سوى
عندى ملحوظه عايز رايكم فيها لو عملنا المعلمات بتاعت الرينكو 30 نقطه ولاستوب 60 + الاسبريد لو دورت فى الشارت هتلاقى الموضوع صعب يضرب الاستوب وكمان ممكن تعزز لو السعر عكس 30 نقطه كه ممكن نبعد عن تذبب العشر نقاط السريع والاتجاه بيكون اوضح وخط السير بيكون سوينجات

صراحة يا حب انا جربت 20 نقطة بدل ال10 على النفط للامانة لقيتها جيدة ولكن المشكلة من يمكنه الانتظار لكي يغلق البوكس تبع ال20 اوقات تحتاج وقت طويل لكي يغلق هنا التحدي مع من صبره اقوى

اعتقد الله اعلم ان احد الاخوة الاخ بهجت وضع اكسبيرت يفتح لك 3 شارتات كل شارت البوكس بتاعه تقدر تحدد له عدد النقاط ولنفس العملة يمكن اذا بحثت عنه تجده في هذا الموضوع

معزز 22-12-2012 09:18 AM

بارك الله فيك وكتب لك الاجر والثواب

fady 22-12-2012 12:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 431898)
بارك الله فيك

BreakEven
movestopto .. خاصية تقديم الستوب بعد تحرك السعر مسافة BreakEven بعد افتتاح الصفقة باتجاه الهدف ، بحيث يحرك الستوب مسافة movestopto

مثلا breakeven=15 و movestopto=2 معناه عتد وصول السعر لربح 15 نقطة ينتقل الستوب التابث إلى ربح نقطين

TrailingStop

TrailingStep .. كلما تحرك السعر مسافة TrailingStop يحرك الستوب مسافة TrailingStep

مثلا trailingstop= 15 و trailingstep=2 معناه عند وصول السعر لربح 15 نقطة ينتقل الستوب المتحرك إلى نقطين وكلما زاد الربح فوق 15 نقطة بنقطين كلما زاد الستوب المتحرك بنقطتين ،، يعني مطاردة الربح كل نقطتين عند تحقق ربح 15 نقطة

ممكن شرح اكثر مع مثال انا مش عارف افهم ايه الفرق

jamalscalper 22-12-2012 04:47 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اقتباس:

رائع انا اشتغل على منصة بتوقيت غرينتش
GMT
ملاحظة رائعة

ياريت اخي وليد وولف تعمل فيديو لشرح طريقتك في اختيار الفرص التي تقسم فيها العقد لعقود تبريد اي توضيح شروط مناطق الدخول وتعطي امتله من الشارت لفرص دخلتها يعني كما يشرح الدكتور اسامه في فيديوهات الشموع ووو لنكون ملمين جيدا بها
فلما تنصحنا باختيار نقطه الدخول جيده وخلاص فكانك تقول لي اقفز من الطاءره ولا تعطيني مضله وتضل الامور مبهمة
تحياتي عليك

ابو شجون 22-12-2012 05:59 PM

ممكن مساعده يا اخوان

انا قمت بحذف المنصة والثتبيت من جديد

وعندا عدت افتح المنصة وذهبت الى الشارت دون اتصال لم اجد M2 ؟؟ وشاهدت الفيديو ولكن ام اسفيد ؟؟

ما الحل ؟

احمد ابوالمجد 22-12-2012 07:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو شجون (المشاركة 439780)
ممكن مساعده يا اخوان

انا قمت بحذف المنصة والثتبيت من جديد

وعندا عدت افتح المنصة وذهبت الى الشارت دون اتصال لم اجد M2 ؟؟ وشاهدت الفيديو ولكن ام اسفيد ؟؟

ما الحل ؟

السوق مغلق انتظر حتى يفتح لان اكسبيرت الرينكو لا يعمل حينما يكون السوق مغلق
ولهذا لم تجد شارت 2m

mustafa26 22-12-2012 08:22 PM

التداول على الذهب مربح جدا لسرعه حركته صعود وهبوط اهم شي يكون دخولك صح

ابو شجون 23-12-2012 02:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ابوالمجد (المشاركة 439801)
السوق مغلق انتظر حتى يفتح لان اكسبيرت الرينكو لا يعمل حينما يكون السوق مغلق
ولهذا لم تجد شارت 2m

سأنتظر شكرا لردك

fady 23-12-2012 02:44 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
بارك الله فيك

BreakEven
movestopto .. خاصية تقديم الستوب بعد تحرك السعر مسافة BreakEven بعد افتتاح الصفقة باتجاه الهدف ، بحيث يحرك الستوب مسافة movestopto

مثلا breakeven=15 و movestopto=2 معناه عتد وصول السعر لربح 15 نقطة ينتقل الستوب التابث إلى ربح نقطين

TrailingStop

TrailingStep .. كلما تحرك السعر مسافة TrailingStop يحرك الستوب مسافة TrailingStep

مثلا trailingstop= 15 و trailingstep=2 معناه عند وصول السعر لربح 15 نقطة ينتقل الستوب المتحرك إلى نقطين وكلما زاد الربح فوق 15 نقطة بنقطين كلما زاد الستوب المتحرك بنقطتين ،، يعني مطاردة الربح كل نقطتين عند تحقق ربح 15 نقطة

ممكن شرح اكثر مع مثال انا مش عارف افهم ايه الفرق

Dawns_Mist 23-12-2012 05:40 PM

يا شباب حد فيكم جرب الـ ADX فقط على تقاطعات ( +DI ) مع (-DI ) على بريود 14 بدون الاهتمام بأي شيء آخر ... فقط بيع و شراء مع التقاطعات
الباكتست مانيوال مطلع نتايج ممتازة جدا ... خلال آخر شهرين مافيش غير 4 صفقات بس خسارة !!!

جربوا و قولولي رأيكم ....

MoHaMeD EgY 23-12-2012 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 439953)
يا شباب حد فيكم جرب الـ ADX فقط على تقاطعات ( +DI ) مع (-DI ) على بريود 14 بدون الاهتمام بأي شيء آخر ... فقط بيع و شراء مع التقاطعات
الباكتست مانيوال مطلع نتايج ممتازة جدا ... خلال آخر شهرين مافيش غير 4 صفقات بس خسارة !!!

ممكن ترفق صورة + المؤشرات ؟ :1 (73):

COWBOY 23-12-2012 09:57 PM

اقتباس:

السلام عليكم باكتيست مانيوال تقصد بالنظر ام باكتيست معتمد على داتا هيستورى !! وعلى مؤشر غير ثابت!! .. زى ال ADX مؤشر repaint يعيد رسم نفسه ياصديقى ... لايمكن الحكم علية ابدا .. كل المؤشرات تنجح عندما تعود بأى شارت الى الخلف .. لكن وقت الجد ترى الحقيقة بعينك .. اسف على التدخل ولك تحياتى :1 (77)::1 (77)::1 (77):

Dawns_Mist 24-12-2012 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 440032)
ممكن ترفق صورة + المؤشرات ؟ :1 (73):

مؤشر الـ ADX مؤشر ثابت في الميتاترادر مش مؤشر خاص ... هلاقيه في قايمة مؤشرات أي ميتاترادر ... و في مشاركاتي اللي فاتت هتلاقي مؤشر بيسهلها عليك و بيظهرلك أماكن التقاطعات على شكل نقط

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440037)

السلام عليكم باكتيست مانيوال تقصد بالنظر ام باكتيست معتمد على داتا هيستورى !! وعلى مؤشر غير ثابت!! .. زى ال ADX مؤشر repaint يعيد رسم نفسه ياصديقى ... لايمكن الحكم علية ابدا .. كل المؤشرات تنجح عندما تعود بأى شارت الى الخلف .. لكن وقت الجد ترى الحقيقة بعينك .. اسف على التدخل ولك تحياتى :1 (77)::1 (77)::1 (77):

أنا شغال على حسابات حقيقية من أكتر من 5 سنين يا أفندم و أعرف أفرق بين مؤشر ريبينت و مؤشر ثابت ..... أنا بتكلم عن ADX الميتاترادر المعتاد اللي الكل عارفه ..... فيه حد في الدنيا بيقول الـ ADX بيعمل ريبينت !!!!
يا أفندم هات الـ ADX من على الميتاترادر و اعمله فيجوال باكتست و اتأكد بنفسك هو بيعيد رسم نفسه ولا لأ ....
لو أثبت المؤشر إنه مش ريبينت يبقى إشاراته ثابتة يبقى الباكتست المانيوال على الداتا واقعي أكتر بكتير كمان من الباكتست الأوتوماتيك لإن مازال عندنا مشاكل مع باكتست الإكسبيرتات على الرينكو ..
اتأكد و قولي رأيك ...

jamalscalper 24-12-2012 02:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 438088)
اعتبر مثلا ان احد دخل بحساب 100 دولار
قال انه يريد التدبيل كم يجب ان يحقق
اشترى يورو دولار برافعة 1:400
المارجن الذي سيحجز هو 32.91 دولار هذا بعقد 1 دولار
ابتدى بجنون
المارجن بعد 65 نقطة اذا خسر بقي في الحساب 32.91 دولار
اذا ربح اصبح الحساب 110 دولار
هدف 10 نقاط و مارجن 32.91 دولار
دخل مرة اخرى
مارجن محجوز 32.91 دولار
كم يحتاج من نقطة قبل ضرب المارجن
75 نقطة
و الهدف سيكون 10 نقاط
اذن الرصيد اصبح 120 دولار
دخل مرة اخرى و غامر
المارجن المحجوز هو نفسه لانه لم يغير اللوت
32.91 دولار
كم عدد نقاط الانعكاس لضرب المارجن
85 نقطة
هدف 10 نقاط اذن اصبح الرصيد 130 دولار
كل مرة يصبح الرصيد اكبر اصبح الستوب بعيد جدا
لما يصل الرصيد ل 1000 دولار يلزم 965 نقطة انعكاس لضرب المارجن
فقط للتوضيح
هذا دون المساس بقيمة اللوت فتخيل لما نلعب مع اللوت و نجعل المارجن كحامي ارباح ليس اكلها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 438126)
تخيلو واحد ذكي و مغامر و همه الربح فقط و لا يهمه الوقت شاف الشارت و رأى ان الشمعة لما تعكس تعمل انعكاس 20 نقطة لتفتح في اتجاه اخر
قال انا مش حدخل اول عقد ب 1 دولار
لا انا راح اترك نسبة تخليني بعيد عن الخطر و لو قليلا
فماذا فعل؟
قسم العقد الى عقود يعني هو في ايده 1 لوت يلزم يتصرف فيه ليكون له كمفتاح لو ان السعر عكس عليه
بدأ بعقد 0.1 شراء
الهامش المحجوز 3.29 دولار
عكس السعر عوض ان يكون شمعة خضراء عمل 10 نقاط لتحت فاشترى كمان بعقد 0.20
الهامش المحجوز 9.87 دولار
عكس كمان يا ويلي ده دخولو غلط اشترى كمان بعد 10 نقاط بعقد 0.40
الهامش المحجوز 26.32 دولار
فضل له 0.2 لوت
فبعد 3 محاولات و لم ينجح في كسب 10 نقاط فاكمل فتح صفقة 0.2 لوت شراء
و الهامش المحجوز اصبح 32.91
يعني اي تذبذب اصبح لصالحه و هو كما قلنا انتحاري بس انصحه انتقاء الفرص لتجنب هذا

ياريت اخي وليد وولف تعمل فيديو لشرح طريقتك في اختيار الفرص التي تقسم فيها العقد لعقود تبريد اي توضيح شروط مناطق الدخول وتعطي امتله من الشارت لفرص دخلتها يعني كما يشرح الدكتور اسامه في فيديوهات الشموع ووو لنكون ملمين جيدا بها
فلما تنصحنا باختيار نقطه الدخول جيده وخلاص فكانك تقول لي اقفز من الطاءره ولا تعطيني مضله وتضل الامور مبهمة
تحياتي عليك

COWBOY 24-12-2012 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 440077)
أنا شغال على حسابات حقيقية من أكتر من 5 سنين يا أفندم و أعرف أفرق بين مؤشر ريبينت و مؤشر ثابت ..... أنا بتكلم عن ADX الميتاترادر المعتاد اللي الكل عارفه ..... فيه حد في الدنيا بيقول الـ ADX بيعمل ريبينت !!!!
يا أفندم هات الـ ADX من على الميتاترادر و اعمله فيجوال باكتست و اتأكد بنفسك هو بيعيد رسم نفسه ولا لأ ....
لو أثبت المؤشر إنه مش ريبينت يبقى إشاراته ثابتة يبقى الباكتست المانيوال على الداتا واقعي أكتر بكتير كمان من الباكتست الأوتوماتيك لإن مازال عندنا مشاكل مع باكتست الإكسبيرتات على الرينكو ..
اتأكد و قولي رأيك ...

اولا اسف اخى انى ضايقتك بمشاركتى .. ثانيا .. التقاطع لاى مؤشر او موفنج لا غبار عليه بمعنى اللى حصل حصل .. ببساطة خطوط مؤشر ال ADX عندما تتقاطع لن تعود مرة اخر وترجع فى كلامها كدة دة طبيعى انة مش اعادة رسم اعتقد اننا كدة متفقين تمام :1 (77): .. انا اقصد باعادة الرسم ان الخطوط بتفضل تمشى مع السعر وبعد كدة مثلا السعر يعمل كام بلوك هابط بالرينكو وبعد كدة تتقاطع اذا فى الاساس التقاطع معتمد على خطوط تسير مع السعر لا تسبق الحدث .. والمقصود من كلمة REPAINT يا صديقى الاعتماد على خطوط تسير مع السعر والدخول بناء على تقاطعاتها و انك عملت باك تيست مانيوال يعنى شوفت التقاطعات السابقة وحكمت منها ان الفكرة ممكن تكون ناجحة واعتقد بخبرتك ال5 سنوات لو كانت الامور بهذا الشكل لكنا اعتمدنا على تقاطعات الموفنج .. وتقاطعات الاستوكاستك والماكد وغيرها من المؤشرات بشكل كامل ولكن وقت التذبذب سواء رينكو او غيرة هتكون النتائج سيئة .. ومش معنى كدة ان طريقتك غير ناجحة بالعكس .. ممكن تكون ناجحة جدا :1 (77)::1 (77)::1 (77):ومنتظر منك التطبيق يا غالى فمجرد طرح فكرتك دليل على حبك للخير ومشاركتنا بالجديد الذى عندك ودة اساس فكرة المنتدى وفكرة الموضوع ايضا المشاركة وحب الخير اسف لطرح راى وتقبل ودى وتقدير .. انا بس حبيت انى اشارك بالرأى واسف على ازعاجك مرة اخرى :)

wolfkamikaz 24-12-2012 03:21 AM

السلام عليكم
ان شاء الله كلكم بالف خير
بالنسبة للاخوة االذين يرون المسألة مبهمة و معقدة
المسألة هو ان المستويات عادية جدا اختراقات و انعكاسات
ليست كل صفقة ناجحة
رأيت من يقول طيب هي اخترقت بس بعد هذا صعد السعر
هل اذا عكست عليك صفقة تشكك في طريقتك
طيب انت ترى صفقة واحدة عاكسة و هل نسيت الصفقات التي ربحتها
اخواني الطريقة تستطيعون ان تتصرفوا فيها كما تريدون
اي طريقة تصبح جيدة على الرنكو
انا وضعت كيف استغليت الرنكو
و جاء دوركم للتطوير
رأيت من دبل حسابه بصفقتين فقط
و هناك اعضاء فعلا يبحثون و يطورون
مشكورين

MoHaMeD EgY 24-12-2012 04:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 440151)
السلام عليكم
ان شاء الله كلكم بالف خير
بالنسبة للاخوة االذين يرون المسألة مبهمة و معقدة
المسألة هو ان المستويات عادية جدا اختراقات و انعكاسات
ليست كل صفقة ناجحة
رأيت من يقول طيب هي اخترقت بس بعد هذا صعد السعر
هل اذا عكست عليك صفقة تشكك في طريقتك
طيب انت ترى صفقة واحدة عاكسة و هل نسيت الصفقات التي ربحتها
اخواني الطريقة تستطيعون ان تتصرفوا فيها كما تريدون
اي طريقة تصبح جيدة على الرنكو
انا وضعت كيف استغليت الرنكو
و جاء دوركم للتطوير
رأيت من دبل حسابه بصفقتين فقط
و هناك اعضاء فعلا يبحثون و يطورون
مشكورين

المشكلة يا اخى ان الصفقات الناجحه بتاخد من 5 الى 10 نقط (بالتريلنج استوب) والصفقه الخسرانه تزيد عن 20 نقطه
فما حل هذة المشكلة ؟:1 (13):

wolfkamikaz 24-12-2012 05:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 440175)
المشكلة يا اخى ان الصفقات الناجحه بتاخد من 5 الى 10 نقط (بالتريلنج استوب) والصفقه الخسرانه تزيد عن 20 نقطه
فما حل هذة المشكلة ؟:1 (13):

يا اخي كلامك يدل على انك ثابت على شيء و السوق يحتاج مرونة اي انك تعتمد ستوب ثابت اذا ضرب فمع السلامة اخي يجب ان تكون مطور و ذكي اشارات الانعكاس كثيرة فبتجمد السعر لفترة اعرف بعدها ان هناك انفجار فحظر ادواتك علق اوامر حماية
اخي انا طرحت كيف ربحت يمكن لن تصلح لكل الناس
الصفقات مرات اخذ منها 1 نقطة و مرات اغلقها قبل الاستوب فهذا الاستوب للحماية اي للطوارئ فقط

Dawns_Mist 24-12-2012 07:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440136)

اولا اسف اخى انى ضايقتك بمشاركتى .. ثانيا .. التقاطع لاى مؤشر او موفنج لا غبار عليه بمعنى اللى حصل حصل .. ببساطة خطوط مؤشر ال ADX عندما تتقاطع لن تعود مرة اخر وترجع فى كلامها كدة دة طبيعى انة مش اعادة رسم اعتقد اننا كدة متفقين تمام :1 (77): .. انا اقصد باعادة الرسم ان الخطوط بتفضل تمشى مع السعر وبعد كدة مثلا السعر يعمل كام بلوك هابط بالرينكو وبعد كدة تتقاطع اذا فى الاساس التقاطع معتمد على خطوط تسير مع السعر لا تسبق الحدث .. والمقصود من كلمة REPAINT يا صديقى الاعتماد على خطوط تسير مع السعر والدخول بناء على تقاطعاتها و انك عملت باك تيست مانيوال يعنى شوفت التقاطعات السابقة وحكمت منها ان الفكرة ممكن تكون ناجحة واعتقد بخبرتك ال5 سنوات لو كانت الامور بهذا الشكل لكنا اعتمدنا على تقاطعات الموفنج .. وتقاطعات الاستوكاستك والماكد وغيرها من المؤشرات بشكل كامل ولكن وقت التذبذب سواء رينكو او غيرة هتكون النتائج سيئة .. ومش معنى كدة ان طريقتك غير ناجحة بالعكس .. ممكن تكون ناجحة جدا :1 (77)::1 (77)::1 (77):ومنتظر منك التطبيق يا غالى فمجرد طرح فكرتك دليل على حبك للخير ومشاركتنا بالجديد الذى عندك ودة اساس فكرة المنتدى وفكرة الموضوع ايضا المشاركة وحب الخير اسف لطرح راى وتقبل ودى وتقدير .. انا بس حبيت انى اشارك بالرأى واسف على ازعاجك مرة اخرى :)

مدام التقاطع ثابت و مش بيعيد رسم نفسه يبقى القياس منطقي جدا ... و كل الأرباح اللي علمها الناس و اللي عملتها أنا كمان كلها مبنيه على تقاطعات موفينج و ستوكاستك و غيره من المؤشرات .. ولو الإكسبيرت لو قوي مع بروكر محترم يقدر ينفذلك الدخول من نفس النقطة بتاعت التقاطع بالظبط مافيش مشكلة أبدا .......... هي إشكالية واحده بس .. لو التقاطعات ثابتة يبقى النتايج منطقية ...... و عموما أنا مش زعلان منك في أي شيء ... انت بتناقشني بطريقة محترمة جدا و أنا فرحان بالكلام معاك ..... لكني بس استغربت من كلمة إن الـ adx بيعيد رسم نفسه حسب فهمي من الريبينت ....

أبو_تراب 24-12-2012 09:19 AM

اقتباس:

صراحة انا من زمان جربتها مع الموفنج افرج سيمبل بيريود 11 ونصحت الجميع بالتجربة ولكن الظاهر ما في احد استمع لي انها ممتازة

sentago 24-12-2012 10:38 AM

اليكم نتائج عملي مع الرينكو على حساب حقيقي بونص بدون ايداع من احدى الشركات..مع ملاحظة ان الدخول قليل جداً بسبب انشغالي ببعض الامور الشخصية

بسم الله ما شاء الله

bachirislam 24-12-2012 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sentago (المشاركة 440206)
اليكم نتائج عملي مع الرينكو على حساب حقيقي بونص بدون ايداع من احدى الشركات..مع ملاحظة ان الدخول قليل جداً بسبب انشغالي ببعض الامور الشخصية

بسم الله ما شاء الله

بسم الله ما شاء الله

RENKO 24-12-2012 01:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sentago (المشاركة 440206)

بسم الله ما شاء الله

ما شاء الله
ممكن اخى تشرح طريقتك
وهل تعتمد على تريلنج ولا لا؟؟

TREND_SEEKER 24-12-2012 01:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440037)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440136)

مرحب أخي الحبيب
في الحقيقه مؤشر ADX من المؤشرات القويه والتي تجمع بين مؤشرات الزخم وكثافة البائعين والمشترين في وقت محدد وهو التقاطعات وكذلك تحديد الترندات الصاعده والهابطه قصيرة المدى وبعيدة المدى , وهو من أعلى قائمة المؤشرات الثابته في أشاراتها سواء كانت أسهم على الشارت أو خطوط وتقاطعات , وهو لا يعيد رسم نفسه أبدا ويمكن الأعتماد عليه وحده كأستراتيجيه للدخول والخروج . وبالنسبه للتقاطعات ليست كلها مربحه ولكن نسبة أرباح تقاطعات مؤشر ADX هي 80% ربح و 20% خساره سواء في أوقات التذبذب او الترندات والأخيره تغطي خسائر التذبذب بشكل مخيف
ولو وضعت معاه خطين موفنج أفرج يبقى هنيئا لك وهتعمل شغل عالي قوي في جميع أحوال السوق ومرفق نتائج العمل بخطين موفنج مع مؤشر ADX .

1200نقطه في أسبوعين تقريبا
ولله الحمد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 440187)
مدام التقاطع ثابت و مش بيعيد رسم نفسه يبقى القياس منطقي جدا ... و كل الأرباح اللي علمها الناس و اللي عملتها أنا كمان كلها مبنيه على تقاطعات موفينج و ستوكاستك و غيره من المؤشرات .. ولو الإكسبيرت لو قوي مع بروكر محترم يقدر ينفذلك الدخول من نفس النقطة بتاعت التقاطع بالظبط مافيش مشكلة أبدا .......... هي إشكالية واحده بس .. لو التقاطعات ثابتة يبقى النتايج منطقية ...... و عموما أنا مش زعلان منك في أي شيء ... انت بتناقشني بطريقة محترمة جدا و أنا فرحان بالكلام معاك ..... لكني بس استغربت من كلمة إن الـ adx بيعيد رسم نفسه حسب فهمي من الريبينت ....

أخي كلامك صحيح 100% المؤشر قوي واشاراته ثابته زي الجبل والشغل بالأسهم افضل من الخطوط لسهولة النظر على الشارت ولكن لو تكرمت ممكن ترفق المؤشر التاني الي حضرتك ارفقته مع مؤشر ADX اكون شاكر ليك جدا وسامحني مش عارف اوصل للمشاركه بتاعتك الي ارفقت فيها المؤشرات .

RENKO 24-12-2012 02:03 PM

الى مستخدمى اف اكس دى دى
هل لو وضعت تريلنج استوب 50 نقطه
هل دا هيدينى 5 نقاط ؟؟؟؟

mustafa26 24-12-2012 02:11 PM

اقتباس:

هو الاخ وليد صاحب الموضوع كان رافض او بمعنى لايستخدم مؤشرات على طريقته لانه المؤشر يتبع السعر وليس السعر يتبع المؤشر , بس لامانع في اعطائنا تاكيد للصفقه

المهم انا سوف اعطيكم طريقه عمل المؤشر وكيف تعرف انه يوجد اتجاه للعمله او رالي واضع عن طريق المؤشر بس ركزو معي :

1-الخط الابيض بساعدنا على وجود ترند او لا اعلمكم كيف استخدامه

2- الخط الاخضر قاطع الخط الاحمر للاعلى شراء

3- الخط الاعمر قاطع الاخضر للاعلى بيع

بس في حاجه في كثيرين من المتداولون يقولون باقي خط غير الاخضر والاحمر لماذا اضافوه او ماذا يساعدنا وكثير يتجاهلوه وهو مهم

طريقه الشراء لاندخل مجرد تقاطع الاخضر على الاحمر واتجاه الاخضر للاعلى , والان جا دور الخط الابيض نضع خطوط على المؤشر 16 و 25 لو جاء من تحت ومخترق خط 25 للاعلى وارتفع للاعلى نقول هنا رالي او اتجاه واضع للعملى

وفي البيع نفس الطريقه بس بالعكس بالنسبه للتقاطع , الاحمر للاعلى والاخضر لتحت ,الخط الابيض نضع خطوط على المؤشر 16 و 25 لو جاء من تحت ومخترق خط 25 للاعلى وارتفع للاعلى نقول هنا رالي او اتجاه واضع للعملى

اتمنا الصوره وضحت وهذا شارت يوضع الطريقه وهو مؤشر جد لمعرفة هل يوجد رالي واتجاه واضح او لا انا وضعت دوائر توضح ذلك

ولا تنسونا من دعواتكم

RENKO 24-12-2012 02:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440225)

مرحب أخي الحبيب
في الحقيقه مؤشر ADX من المؤشرات القويه والتي تجمع بين مؤشرات الزخم وكثافة البائعين والمشترين في وقت محدد وهو التقاطعات وكذلك تحديد الترندات الصاعده والهابطه قصيرة المدى وبعيدة المدى , وهو من أعلى قائمة المؤشرات الثابته في أشاراتها سواء كانت أسهم على الشارت أو خطوط وتقاطعات , وهو لا يعيد رسم نفسه أبدا ويمكن الأعتماد عليه وحده كأستراتيجيه للدخول والخروج . وبالنسبه للتقاطعات ليست كلها مربحه ولكن نسبة أرباح تقاطعات مؤشر ADX هي 80% ربح و 20% خساره سواء في أوقات التذبذب او الترندات والأخيره تغطي خسائر التذبذب بشكل مخيف
ولو وضعت معاه خطين موفنج أفرج يبقى هنيئا لك وهتعمل شغل عالي قوي في جميع أحوال السوق ومرفق نتائج العمل بخطين موفنج مع مؤشر ADX .

ولله الحمد

أخي كلامك صحيح 100% المؤشر قوي واشاراته ثابته زي الجبل والشغل بالأسهم افضل من الخطوط لسهولة النظر على الشارت ولكن لو تكرمت ممكن ترفق المؤشر التاني الي حضرتك ارفقته مع مؤشر ADX اكون شاكر ليك جدا وسامحني مش عارف اوصل للمشاركه بتاعتك الي ارفقت فيها المؤشرات .

ما شاء الله
ربنا يزيدك وصفقات جامده
بس انا ملاحظ ان الصفقات يا بيع متواصل يا شراء متواصل ؟؟
]دا غير مؤشر البايفت الغريب الى عندك
ممكن ترفع المؤشرات والتمبليت مع الشرح؟
واكون شاكر ليك

TREND_SEEKER 24-12-2012 02:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENKO (المشاركة 440236)
ما شاء الله
ربنا يزيدك وصفقات جامده
بس انا ملاحظ ان الصفقات يا بيع متواصل يا شراء متواصل ؟؟
]دا غير مؤشر البايفت الغريب الى عندك
ممكن ترفع المؤشرات والتمبليت مع الشرح؟
واكون شاكر ليك

حاضر حبيبي من عنيه الأتنين
جاري تجهيز شرح وافي بالصور التوضيحيه لعيونك الحلويين مع أرفاق التمبلت والمؤشرات الموجوده في الصوره كلها وكيفية الأستفاده والعمل بها .

الصفقات المتكرره دي لأني بحب ادخل باكثر من صفقه من نفس المكان تقريبا لما بتكون فرصه قويه وشايف ان في حركة سيوله قويه .

أبو_تراب 24-12-2012 02:47 PM

اقتباس:

مرحب أخي الحبيب

ولله الحمد

اخي الكريم ممكن ترفق لنا المؤشرات التي بالصورة كي يستفيد الاخوة منها

COWBOY 24-12-2012 05:34 PM

اقتباس:

يا صديقى والله انا اسعد بالحوار معك .. انا بس حبيت اعرض راى فى انى لم اعترض على التقاطع وفسرت ذلك بان ما حدث حدث وانتهى ولن يعود المؤشرمرة اخرى بعد التقاطع فاعدة الرسم التى انا ذكرتها معتمدة على خطوط المؤشر فى الاساس و اعترض دائما فى تاخر اشارة اى مؤشر فدائما ياتى بعد الحدث وبما ان الاسكالبينج مثلا بالرينكو يبحث عن 5 او 10 نقاط مثلا فلامانع من استخدام اشارة المؤشر للدخول وليس للتحليل اعذرنى متعود على السونج :D .. ولك الحرية فى اخذ راى طبعا بالاعتبار .. الموضوع فى الاساس مبنى على التعاون وبداء بأول بلوك رينكو للتعاون:1 (77): وضعة الغالى الاستاذ وليد وتوالى بعد ذلك جهد باقى الاخوة والاعضاء .. شكرا على مشاركتى الحوار وكل عام وانت بخير واتمنى لك النجاح والتوفيق والصحة والعافية ان شاء الله ولك تحياتى
اقتباس:

مرحب أخي الحبيب

ولله الحمد

السلام عليكم .. عندما كنت اتابع عالم الاكسبيرتات والمؤشرات .. دائما ماكان يتردد اسم ابو يوسف المعروف بى (TREND_SEEKER) .. منورنا يا غالى وكان بيننا حوار بسيط فى احد المنتديات منذ 10 شهور تقريبا اعتقد انك لن تتذكرة ولكن انا اتذكرة وسعدت بة وشكرا على مشاركتك .. وبارك الله لك فى نتائجك وفيما رزق .. استراتيجيتك اتمنى من الله ان تستمر فى نجاحها .. وكان من فترة كبيرة الاستاذ الغالى النجف .. يستخدم ال ADX فى استراتيجية تدعى (حتشبسوت ) فى منتدى مجاور .. وكان لها نجاح باهر .. على الشارت العادى .. واتمنى من الله ان يكتب لك الخيرولكل الاخوة بتلك الطريقة الجديدة موفق دائما ان شاء الله ولك تحياتى

mustafa26 24-12-2012 06:30 PM

سوف اضيف لكم طريقه على شارت الرينكو نفسه اتمنا ان تساعدكم بتخاذ قرار البيع او الشراء

كثير منا يجهل رسم الترند او عدم رسمه بشكل صحيح ليدخل صفقه عند كسر الترند او يدخل بصفقه مع الترند هناك مؤشر بالبرنامج يرسم الترند بشكل صحيح من تلقاء نفسه

هاذي صفقه شراء تمت على اليورو ين تم كسر الترند الهابط لليوم السابق بللون الموف وايضا السعر كسر خط البايفت للاعلى وايضا تم تاكيد الكسر بكسر الترد الهابط باللون الازرق اليوم قبل الماضي وهاذا شارت يوضح طريقه الدخول

نظرو الى اليوم السابق السعر حاول ان يستمر بالنزول كم مره ويرتد وهاذا دليل على استمرار العمله بالصعود

RENKO 24-12-2012 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440244)

حاضر حبيبي من عنيه الأتنين
جاري تجهيز شرح وافي بالصور التوضيحيه لعيونك الحلويين مع أرفاق التمبلت والمؤشرات الموجوده في الصوره كلها وكيفية الأستفاده والعمل بها .

الصفقات المتكرره دي لأني بحب ادخل باكثر من صفقه من نفس المكان تقريبا لما بتكون فرصه قويه وشايف ان في حركة سيوله قويه .

جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
ولكن لماذا لا تدخل بلوت عالى من البدايه بدلا من الدخول باكثر من صفقه ؟؟
انا ارجح انك تفتح صفقه وبعد ان يتحدد الاتجاه وتربح الصفقه الاولى تدخل فى الثانيه
وعايزين نتناقش شويه فى وضع السوق العام مع نهايه العام الميلادى وهل السيوله جيده للتداول الان ام لا ؟؟

TREND_SEEKER 24-12-2012 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 440312)

يا صديقى والله انا اسعد بالحوار معك .. انا بس حبيت اعرض راى فى انى لم اعترض على التقاطع وفسرت ذلك بان ما حدث حدث وانتهى ولن يعود المؤشرمرة اخرى بعد التقاطع فاعدة الرسم التى انا ذكرتها معتمدة على خطوط المؤشر فى الاساس و اعترض دائما فى تاخر اشارة اى مؤشر فدائما ياتى بعد الحدث وبما ان الاسكالبينج مثلا بالرينكو يبحث عن 5 او 10 نقاط مثلا فلامانع من استخدام اشارة المؤشر للدخول وليس للتحليل اعذرنى متعود على السونج :D .. ولك الحرية فى اخذ راى طبعا بالاعتبار .. الموضوع فى الاساس مبنى على التعاون وبداء بأول بلوك رينكو للتعاون:1 (77): وضعة الغالى الاستاذ وليد وتوالى بعد ذلك جهد باقى الاخوة والاعضاء .. شكرا على مشاركتى الحوار وكل عام وانت بخير واتمنى لك النجاح والتوفيق والصحة والعافية ان شاء الله ولك تحياتى

السلام عليكم .. عندما كنت اتابع عالم الاكسبيرتات والمؤشرات .. دائما ماكان يتردد اسم ابو يوسف المعروف بى (TREND_SEEKER) .. منورنا يا غالى وكان بيننا حوار بسيط فى احد المنتديات منذ 10 شهور تقريبا اعتقد انك لن تتذكرة ولكن انا اتذكرة وسعدت بة وشكرا على مشاركتك .. وبارك الله لك فى نتائجك وفيما رزق .. استراتيجيتك اتمنى من الله ان تستمر فى نجاحها .. وكان من فترة كبيرة الاستاذ الغالى النجف .. يستخدم ال ADX فى استراتيجية تدعى (حتشبسوت ) فى منتدى مجاور .. وكان لها نجاح باهر .. على الشارت العادى .. واتمنى من الله ان يكتب لك الخيرولكل الاخوة بتلك الطريقة الجديدة موفق دائما ان شاء الله ولك تحياتى

حبيبي كاوبوي أنا مش ناسيك اخي الحبيب وأعرف من كان متابع معي وليك واحشه اكيد يا قمر
ولكن أنا مش فاكر اكلت ايه امبارح فأكيد مش متذكر الحوار الي كان بينا من 10 شهور وياريت يكون خير بس فكرني على الخاص لو حبيت حبيبي وانا خدامك مفيش كلام
وبالنسبه لحتشبسوت جاهزه في ثوبها الجديد وعلى الرينكو وعامله شغل رهيب ولو عايزها هتكون بين ايديك بس انت أشر .

وبالنسبه لعالم الأكسبرتات لا زال موجود ولكني حاليا أجهز أكسبرتات على الرينكو فقط ومشكلة الباك تست الكاذب في ذيوله وافتتاحات شموعه مسببالي مشكله كبيره وربنا يحلها بفضله .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RENKO (المشاركة 440337)
جزاك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم
ولكن لماذا لا تدخل بلوت عالى من البدايه بدلا من الدخول باكثر من صفقه ؟؟
انا ارجح انك تفتح صفقه وبعد ان يتحدد الاتجاه وتربح الصفقه الاولى تدخل فى الثانيه
وعايزين نتناقش شويه فى وضع السوق العام مع نهايه العام الميلادى وهل السيوله جيده للتداول الان ام لا ؟؟

في الحقيقه لست من محبي الوت العالي وايضا يجب ان افتح صفقات كثيره لأن هذا يفيد عملي اكثر من فتح صفقه واحده بلوت عالي .
وأنا تحت أمرك في اي مناقشه للسوق .

TREND_SEEKER 24-12-2012 09:47 PM

يا جماعه أنا فاتح 9 منصات لشركات مختلفه وفاتح صفقات فيهم كلهم شركة FXDD _AAAFX_EXNESS_HotForex

وجميع المنصات يوجد بها النت شغال ولا يوجد سوق
السوق عندي مغلق في جميع هذه البروكرات
في حد عنده نفس المشكله ولا أنا في عندي شئ غلط؟
من فضلكم حد يرد عليا الدنيا عندي كده هتخرب الله يلعن ابو الفوركس

abolila 24-12-2012 10:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440413)
يا جماعه أنا فاتح 9 منصات لشركات مختلفه وفاتح صفقات فيهم كلهم شركة FXDD _AAAFX_EXNESS_HotForex

يا باشا الاجازة بدأت انت ازا مش اخدت بالك من انهارده

Dr.SeMSeM 24-12-2012 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 440413)

بكرة الكريسماس يا باشا والاسواق قافلة

الساعة الآن 10:57 PM