اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

rtkwar 18-09-2013 08:23 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

هو قيمة اللوت فى كل الصفقات 10 سنت
والحساب 200 دولار هل ده ماتقصده

معاذ عودات 18-09-2013 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 554332)
هو قيمة اللوت فى كل الصفقات 10 سنت
والحساب 200 دولار هل ده ماتقصده

عندك المتاح 163 والنقطه ب10 سنت
يعني معك 1630 نقطه لحتى تتمرجن

rtkwar 18-09-2013 08:39 PM

اقتباس:

عندك المتاح 163 والنقطه ب10 سنت
يعني معك 1630 نقطه لحتى تتمرجن
الحمد الله عموما مجموع الاستوبات 600 نقطة كل صفقة من 100 الى 200 ستوب
بس فى مشكلة اخرى محتاج رايك فيها استاذ معاذ
دلوقتى انا ال200 دولار دول اللى خلانى اتاجر بيهم انى كنت واخدهم بونص من شركة اثناء رمضان لمدة شهرين بعد كده يتسحبوا وتبقى الارباح بس بالحساب
وتقريبا الفترة قربت تخلص وال3 صفقات اللى انا داخل بيهم صفقات طويلة المدى ممكن تاخد اسبوع او اسبوعين او شهرين وللاسف لسة مقدرتش اسلح نفسى باستراتيجيات يومية او سكاليبنج
بس انا الاسبوع ده وجدت استراتيجية اسكالبنج تتناسب مع نفسيتى وفيها الخصائص اللى انا عايزها ونسبة الربح للخسارة لابأس بها
بس للاسف مجربتهاش غير الاسبوع ده فقط واغلب الصفقات تم الدخول بها و حققت اهدافها على الفجر كده بتوقيت مصر (بتهيالى الفترة دى بيبقى السوق نايم فيها شوية) يعنى هى الصفقات مش كتير كانت هما اتنين كسبانين واتنين خسرانين والهدف بحطه 20 نقطة والستوب ممكن يبقى 5 او 8 او حسب الشروط مابتتحقق
دلوقتى انا مش عارف اعمل ايه عشان احقق ربح فى الحساب عشان لو سحبه ال200 دولار يبقى معاايا فلوس اتاجر بيها هل مثلا ادخل بالاستراتيجية دى الاسبوع الجى واخلى النقطة بدولار؟
وبالنسبة للهدف هل اسيبه 20 زى ماهو ولا اقلله واخليه مساوى للاستوب عشان ازود فرص تحقيق الهدف؟ولا اسيبنى من الفكرة دى واقضيها سوينجات وانا وحظى؟ ولا اتابع التوصيات مؤقتا حتى ارفع الحساب فقط

معاذ عودات 18-09-2013 08:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 554343)
الحمد الله عموما مجموع الاستوبات 600 نقطة كل صفقة من 100 الى 200 ستوب
بس فى مشكلة اخرى محتاج رايك فيها استاذ معاذ
دلوقتى انا ال200 دولار دول اللى خلانى اتاجر بيهم انى كنت واخدهم بونص من شركة اثناء رمضان لمدة شهرين بعد كده يتسحبوا وتبقى الارباح بس بالحساب
وتقريبا الفترة قربت تخلص وال3 صفقات اللى انا داخل بيهم صفقات طويلة المدى ممكن تاخد اسبوع او اسبوعين او شهرين وللاسف لسة مقدرتش اسلح نفسى باستراتيجيات يومية او سكاليبنج
بس انا الاسبوع ده وجدت استراتيجية اسكالبنج تتناسب مع نفسيتى وفيها الخصائص اللى انا عايزها ونسبة الربح للخسارة لابأس بها
بس للاسف مجربتهاش غير الاسبوع ده فقط واغلب الصفقات تم الدخول بها و حققت اهدافها على الفجر كده بتوقيت مصر (بتهيالى الفترة دى بيبقى السوق نايم فيها شوية) يعنى هى الصفقات مش كتير كانت هما اتنين كسبانين واتنين خسرانين والهدف بحطه 20 نقطة والستوب ممكن يبقى 5 او 8 او حسب الشروط مابتتحقق
دلوقتى انا مش عارف اعمل ايه عشان احقق ربح فى الحساب عشان لو سحبه ال200 دولار يبقى معاايا فلوس اتاجر بيها هل مثلا ادخل بالاستراتيجية دى الاسبوع الجى واخلى النقطة بدولار؟
وبالنسبة للهدف هل اسيبه 20 زى ماهو ولا اقلله واخليه مساوى للاستوب عشان ازود فرص تحقيق الهدف؟ولا اسيبنى من الفكرة دى واقضيها سوينجات وانا وحظى؟ ولا اتابع التوصيات مؤقتا حتى ارفع الحساب فقط

اهلا فيك اخوي
حتكلم معك واقول لو انا مكانك شو رح اعمل
لو الفتره قربت تنتهي
رح اكبر العقد واعمل سكالبينج .. يا بتصيب يا بتخيب
لو ربحت وتجمع عندك رصيد كويس .. الحمدلله
لو خسرت لا سمح الله .. مش خسران شي من جيبك
لانو لو تضل تتاجر ب10 سنت وهيك امور .. ما رح تحقق ارباح كبيره ورح تنتهي المده
وانت مكانك

rtkwar 18-09-2013 08:49 PM

اقتباس:

اهلا فيك اخوي
حتكلم معك واقول لو انا مكانك شو رح اعمل
لو الفتره قربت تنتهي
رح اكبر العقد واعمل سكالبينج .. يا بتصيب يا بتخيب
لو ربحت وتجمع عندك رصيد كويس .. الحمدلله
لو خسرت لا سمح الله .. مش خسران شي من جيبك
لانو لو تضل تتاجر ب10 سنت وهيك امور .. ما رح تحقق ارباح كبيره ورح تنتهي المده
وانت مكانك
يعنى انتا رايك اشتغل اسكالبينج مش توصيات
بس هى المشكلة ان الاستراتيجية مش مجربة هل اتوكل على الله واشتغل بيها وانا ونصيبى؟

معاذ عودات 18-09-2013 08:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 554353)
يعنى انتا رايك اشتغل اسكالبينج مش توصيات
بس هى المشكلة ان الاستراتيجية مش مجربة هل اتوكل على الله واشتغل بيها وانا ونصيبى؟

اه لانو ما ظل وقت معك تجرب وتشوف استراتيجيه
اشتغلو توكل ع الله :)

rtkwar 18-09-2013 08:51 PM

وايه رايك فى تحديد الهدف ك20 نقطة هل اقلله واخلىه مساوى للستوب اضمن ام اتركه 20 نقطة كما هو؟

معاذ عودات 18-09-2013 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 554355)
وايه رايك فى تحديد الهدف ك20 نقطة هل اقلله واخلىه مساوى للستوب اضمن ام اتركه 20 نقطة كما هو؟

مش عارف والله
الاستراتيجيه انا ما بعرفها والطريقه ما عمرني جربتها
بس انت شوف الي يناسبك واشتغل عليه

rtkwar 18-09-2013 08:56 PM

اقتباس:

مش عارف والله
الاستراتيجيه انا ما بعرفها والطريقه ما عمرني جربتها
بس انت شوف الي يناسبك واشتغل عليه
خلاص راح اشتغل بالحب والاحساس وربنا يستر
وكان فيه برضه استراتيجية الاخ وولف اللى فى موضوع استراتيجيات من اصحاب الملايين بتاعت شموع الرينكو ونظرية داو المطورة بس عيبها انا الستوب 20 والربح 10

rtkwar 18-09-2013 09:02 PM

عموم هجرب الاستراتيجية بقية الاسبوع ده واجرب لايف الاسبوع المقبل لو ماكنتش النتائج طيبة قد الجأ لاستراتيجية الاخ وولف + الزوايا لاستاذى cowboy

الساعة الآن 03:52 AM