اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

m4sry 08-11-2012 08:37 PM

رد: ★ اقتناص بعض النقاط بالتداول علي الاخبار ★

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 423059)
خير الاسترالى الليله مهم وليه تاثير؟؟؟

لا اخى الكريم متشغلش نفسك به مش من الاخبار الى نتاجر عليها
محمد انت الى بشوفك فى موضوع دراغى فى المنتدى الجار صح kimo0 لو تاخد بالك منى هناك .
بالتوفيق للجميع ان شاء الله .

m4sry 08-11-2012 08:47 PM

بص يامحمد خبر الاسترالى اليوم عشان اكون صريح معاك فى اوقات بينفجر ويصعد او يهبط اوى لكن اوقات تانية بيكون تاثيره ضعيف واوقات بيكون متذبذب عشان كدة مش بدخل على الخبر دة مع انه قوى ممكن تشوفه النهارده هيعمل اي وتحكم بنفسك .

m4sry 08-11-2012 08:58 PM

عذرا جوزيف لو تدخلى فى موضوعك ضايقك لكن حسيت ان من واجبى اعرف الناس على الطريقة الصحيحه فى التجاره على الاخبار عشان محدش يحصله الى حصلى فى الاول لانى كنت داخل تجاره الاخبار على اساس ادبل حسابى كذا مرة شهريا وكان رأس مالى وقتها 1400 دولار دخلت اول صفقة ب3 عقود ستاندر طمعان بقى فى المكسب السريع لكن حصل الى مكونتش متوقعه وخسرت الصفقه 390 دولار وطبعا اتهورت بقى وعاوز اعوض بسرعه خسارتى فضلت ادخل صفقات اخبارية فل مارجن لحد ما حسابى وصل 460 دولار من اصل 1400 دولار طبعا اكيد اى حد دخل المجال حس بالاحساس الى كنت فيه وقتها بدأ الاحباط يمتلكنى لدرجة انى قولت خلاص الفوركس دة للى عاوز يخسر امواله لكن فى الاخر بعد ما عدت حسباتى عرفت انى المخطئ لكن بفضل الله عز وجل بدات افكر ازاى اتاجر على الاخبار واطلع اخر الشهر بمكسب ودة الى كتبته فى مشاركات سابقة والحمد لله رب العالمين فى خلال شهر واحد فقط بعد ما اتفقت مع نفسى ان ارباح 50% شهريا ممتازة بدات اطبق دة وفى خلال شهر ونص ال460 دولار وصلوا 935 دولار بمخاطرة قليله جدا لدرجة انى لو خسرت صفقه هتكون الخسارة لا تذكر 7% من راس مالى .
وعذرا مرة اخرى جوزيف فى تدخلى فى موضوعك .

م.جوزيف ايهاب 09-11-2012 04:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 423080)
عذرا جوزيف لو تدخلى فى موضوعك ضايقك لكن حسيت ان من واجبى اعرف الناس على الطريقة الصحيحه فى التجاره على الاخبار عشان محدش يحصله الى حصلى فى الاول لانى كنت داخل تجاره الاخبار على اساس ادبل حسابى كذا مرة شهريا وكان رأس مالى وقتها 1400 دولار دخلت اول صفقة ب3 عقود ستاندر طمعان بقى فى المكسب السريع لكن حصل الى مكونتش متوقعه وخسرت الصفقه 390 دولار وطبعا اتهورت بقى وعاوز اعوض بسرعه خسارتى فضلت ادخل صفقات اخبارية فل مارجن لحد ما حسابى وصل 460 دولار من اصل 1400 دولار طبعا اكيد اى حد دخل المجال حس بالاحساس الى كنت فيه وقتها بدأ الاحباط يمتلكنى لدرجة انى قولت خلاص الفوركس دة للى عاوز يخسر امواله لكن فى الاخر بعد ما عدت حسباتى عرفت انى المخطئ لكن بفضل الله عز وجل بدات افكر ازاى اتاجر على الاخبار واطلع اخر الشهر بمكسب ودة الى كتبته فى مشاركات سابقة والحمد لله رب العالمين فى خلال شهر واحد فقط بعد ما اتفقت مع نفسى ان ارباح 50% شهريا ممتازة بدات اطبق دة وفى خلال شهر ونص ال460 دولار وصلوا 935 دولار بمخاطرة قليله جدا لدرجة انى لو خسرت صفقه هتكون الخسارة لا تذكر 7% من راس مالى .
وعذرا مرة اخرى جوزيف فى تدخلى فى موضوعك .

بالعكس يا معلم
انا بحب كل الاعضاء يساعدوا بعض
عيش يا ريس :)

fady 11-11-2012 01:43 PM

ما هي اهم الاخبار لهذا الاسبوع

ENG93 11-11-2012 04:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 424371)

شكرا يا فادى على المتابعة

اسبوع هادى فى الاخبار نوعا ما

m4sry 11-11-2012 05:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 424371)

CPI Y/Y -GBP دة هيكون تاثيره قوى لو النتيجة الفعليه بقيت2.0% او اقل هيهبط اقل شئ 30 نقطة ولو النتيجة طلعت 2.6 او اكثر هيصعد زوج الباوند 30 نقطة واكتر هو خبر حلو بس نتيجته مش بتيجى قوية دايما حسب النتيجة .
يوم الاربعاء بقى يوم الاخبار خبر البطالة البريطانى خبر قوى وخبر التضخم الصادر من البنك البريطانى دة خبر الاسبوع اقوى خبر وهما دول الى ينفع يتداول عليهم يوم الاربعاء .
يوم الخميس مبيعات التجزئة البريطانى خبر حلو بردو بس عاوز النتيجة تخالف المتوقع بخط ذناد محترم عشان الخبر يكون قوى ويحرك السوق .
الاسبوع دة هو اسبوع الباوند بلا منازع .
ملحوظة :خبر مبيعات التجزئة النيوزلاندى خبر قوى بس لو فى انحراف فى النتيجة كويس .

m4sry 11-11-2012 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG93 (المشاركة 424427)
شكرا يا فادى على المتابعة

اسبوع هادى فى الاخبار نوعا ما

بالعكس ياغالى الاسبوع دة اخباره قوية جدا ولا تنسى اجتماع اللجنة الفدراليه وخطاب برنانكى الاسبوع دى وتقرير التضخم الصادر من البنك البريطانى ال3 اخبار دول كفيله تحرك السوق صعود وهبوط اكتر من 100 نقطة هبوط وصعود او اكثر كمان اخبار من النوع الثقيل فعلا .

fady 11-11-2012 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 424452)
بالعكس ياغالى الاسبوع دة اخباره قوية جدا ولا تنسى اجتماع اللجنة الفدراليه وخطاب برنانكى الاسبوع دى وتقرير التضخم الصادر من البنك البريطانى ال3 اخبار دول كفيله تحرك السوق صعود وهبوط اكتر من 100 نقطة هبوط وصعود او اكثر كمان اخبار من النوع الثقيل فعلا .

ازاي اتاجر علي اجتماع اللجنة الفدراليه وخطاب برنانكى

m4sry 11-11-2012 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 424460)
ازاي اتاجر علي اجتماع اللجنة الفدراليه وخطاب برنانكى

الاخبار دى يفضل الابتعاد عنها لانها كتير بتحصل تذبذبات وقت صدورها وتحصل خساير لا قدر الله ممكن تشتغل على خبر التضخم البريطانى يوم الاربعاء

الساعة الآن 08:28 PM