اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

كويتى وبحب مصر 05-01-2012 01:07 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

ياجماعه لاتستخفو بهذا النزول .... وتقولو ارتدادات ؟؟؟؟ يمكن النزول اكبر

jallo 05-01-2012 01:08 PM

لا تنسوا تقديم الأستوب

jallo 05-01-2012 01:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كويتى وبحب مصر (المشاركة 254227)
ياجماعه لاتستخفو بهذا النزول .... وتقولو ارتدادات ؟؟؟؟ يمكن النزول اكبر

أقول ورا ما تخل عنك الحسي
هههههههههههههههههه

mihyar 05-01-2012 01:17 PM

هلا بالاستاذ ..........Jallo
دخلت صفقة بيع من 1.28352 ... ماهو الهدف القادم ؟ وماهيه نقطة وقف الخسارة ؟؟
شكرا

heshambluesky 05-01-2012 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254222)
يلا يا حبايب وآدي تأكيد الهبوط شرف اللي عايز يكمل بيع ممكن أستوب 1.1.29355وربنا معانا أنا دخلت من هنا عالأستوب المذكور وشمعة أربع ساعات تانية الى مستوى 1.2780 حتكفيني جدا ولو كسرت الأستوب برضه مش خسران تمنياتي بالتوفيق

اولا احب اوجه لك الشكر كثيرا على مجهودك وحبك لخدم الخريين
واى رجاء حضرتك هنا ذكرت فى المشاركه انا دخلت من هنا (فنارجو توضيح النقطه دى كام وذكر السعر والاستوب لانى ممكن اعمل فرش للصفحه بعد 5 دقائق ومش عارف احدد معنى دخلت من هنا يعنى كام وفين)

م.يوسف 05-01-2012 01:20 PM

ارى اليورو لن يرتفع ارتفاع حقيقي الا بوصوله للترند الاحمر او الاحمر والاصفر معا
والله اعلم

كويتى وبحب مصر 05-01-2012 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254222)
يلا يا حبايب وآدي تأكيد الهبوط شرف اللي عايز يكمل بيع ممكن أستوب 1.1.29355وربنا معانا أنا دخلت من هنا عالأستوب المذكور وشمعة أربع ساعات تانية الى مستوى 1.2780 حتكفيني جدا ولو كسرت الأستوب برضه مش خسران تمنياتي بالتوفيق

الحسي الزين والله حسيك...
البارح جننى بروكر عندى مهبول مجنون ارقام ... محد متوافق في تحليله غيرك .... :1 (48)::1 (48)::1 (48): وششش يودع:D

jallo 05-01-2012 01:21 PM

أول هدف 1.2795وبعده 1.2750 والأهداف مفتوحة حسب الوضع والأخبار أنا حخرج من 1.2780 وحخلى الأستوب دائما في حالة استعداد وتقديم للمحافظة على الأرباح وتفادي المفاجئات والأرتدادات العكسية
وتمنياتي بالتوفيق

ghlhv 05-01-2012 01:21 PM

ايه الاخبار ياجالو فى بداية صعود ولا ايه الان شايف تراجع طمنا

jallo 05-01-2012 01:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshambluesky (المشاركة 254234)
اولا احب اوجه لك الشكر كثيرا على مجهودك وحبك لخدم الخريين
واى رجاء حضرتك هنا ذكرت فى المشاركه انا دخلت من هنا (فنارجو توضيح النقطه دى كام وذكر السعر والاستوب لانى ممكن اعمل فرش للصفحه بعد 5 دقائق ومش عارف احدد معنى دخلت من هنا يعنى كام وفين)

عزيزي
أنا أحب اللي عايز يتابعني يتفرغ لمتابعتي لتحقيق أرباح كبيرة
وصعبة أني أدخل صفقة وفي نفس الوقت أكتب تفاصيلها صعبة جدا والتحليل كان واضح من الصبح ومعاه فريم وشرح أرجو تكلف على نفسك شوية ووقت ما تشوف السوق أتحرك تعمل رفرش أكتر لصفحة المنتدى بس هوا ده اللي عليك تعمله مش اكتر وتاخد مقابله أرباح كبيرة ولا اييييييييييييييييييه!!!

jallo 05-01-2012 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 254239)
ايه الاخبار ياجالو فى بداية صعود ولا ايه الان شايف تراجع طمنا

انسى.....
مادام عامل استوب ويا جماعة اللي خايف ومتردد بس يقدم الأستوب 1.29010 كويس جدا جدا

محمد العضيان 05-01-2012 01:31 PM

ياسلام عليك ياجالو....تستحق بوسه على الدماغ .. وعضويه ذهبيه في ارابيا نشاط وحيويه وتحليل سليم ماشاء الله عليك والله يبارك فيك وينفع بك اخوانك في ارابيا

heshambluesky 05-01-2012 01:33 PM

انا كان قصدى يا اخى جالو انك كده كده كتبت المشاركه فياريت تذكر فيها السعر على الاقل لو السعر راح بعيد عن دخولك ناخد بالنا
وباكرر شكرى لك

jallo 05-01-2012 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshambluesky (المشاركة 254247)
انا كان قصدى يا اخى جالو انك كده كده كتبت المشاركه فياريت تذكر فيها السعر على الاقل لو السعر راح بعيد عن دخولك ناخد بالنا
وباكرر شكرى لك

ححاول مش أقدر أوعدك
ولاحظ حاجة مهمة جدا
أنا مش بدخل حد على توصيات وأكتب أدخل على كده لما يوصل كده واعلق البشر معايا وتعكس التوصية ويخسروا الناس
أنا بدخلك على صفقة لايف ويكون الربح مضمون مية في المية ولا يمكن تخسر لآني بدخلك والصفقة شغالة مش لسه حستنيها تحصل وبعدين انت تقرر تستمر فيها ولا تكتفي بالمكسب وتخرج
تحياتي

الحالم 05-01-2012 01:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254251)
ححاول مش أقدر أوعدك
ولاحظ حاجة مهمة جدا
أنا مش بدخل حد على توصيات وأكتب أدخل على كده لما يوصل كده واعلق البشر معايا وتعكس التوصية ويخسروا الناس
أنا بدخلك على صفقة لايف ويكون الربح مضمون مية في المية ولا يمكن تخسر لآني بدخلك والصفقة شغالة مش لسه حستنيها تحصل وبعدين انت تقرر تستمر فيها ولا تكتفي بالمكسب وتخرج
تحياتي

اخي جالو بارك الله عملك وجهدك

يعني بس لو نقطة الدخول وبعد هيك براحتك على المناورة للخروج والاكتفاء

كويتى وبحب مصر 05-01-2012 01:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحالم (المشاركة 254252)

عزيزى المواطن .. ان كنت كنت محتار ممكن اقولك خش من هالنقطه مثلا 2840 او 50 المهم بيع واجعل استبك 40 نقطه وسلامتك:1 (48): انا لا اتحمل المسؤوليه فقط للاستدلال

jallo 05-01-2012 01:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحالم (المشاركة 254252)

والله ححاول بجد ربنا يعيني

الحالم 05-01-2012 02:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كويتى وبحب مصر (المشاركة 254256)
عزيزى المواطن .. ان كنت كنت محتار ممكن اقولك خش من هالنقطه مثلا 2840 او 50 المهم بيع واجعل استبك 40 نقطه وسلامتك:1 (48): انا لا اتحمل المسؤوليه فقط للاستدلال

شكرا شكرا

wolftaz 05-01-2012 02:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254243)
انسى.....
مادام عامل استوب ويا جماعة اللي خايف ومتردد بس يقدم الأستوب 1.29010 كويس جدا جدا

يا جاللو يا معلم تسلم ايدك انا دخلت الصفقة زيك بالزبط وهانزل اقضى مشواير وان شاء رب العباد الاقى فلووووووووووووس كتيييييييييييييير

ghlhv 05-01-2012 02:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254251)
ححاول مش أقدر أوعدك
ولاحظ حاجة مهمة جدا
تحياتي

ايه اخر الاخبار ياباشا من وجه نظرك دلوقتى

jallo 05-01-2012 02:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 254277)
ايه اخر الاخبار ياباشا من وجه نظرك دلوقتى

من وجهة نظري الخاصة حيفضل يدي هبوط لغاية خبر أمريكا احذروا منه بس
لو ايجابي ممكن تصحيح يبدأ ويارب بالتوفيق قدموا الأستوب أكتر للدخول أو 1.28745
وموفقين ان شاء الله

mihyar 05-01-2012 02:42 PM

الاتجاه العام: هابط
السعر الحالي: 1.2838
اخترق الديورو مقابل الدولار الامريكي المستوى السعري عند 1.3014 لاسفل محققا المستهدفات السعرية التي اشرنا اليها بتقرير الامس وهو حاليا مستمرا في الهبوط وفي طريقه لاختبار المنطقة السعرية بين 1.2730 - 1.2710 التي اذا تم اختراقها والاغلاق ادناها سيكمل الزوج لاختبار المنطقة السعرية بين 1.2590 - 1.2520 وذلك على المدى المتوسط.
اذا تمكن الزوج من الاغلاق ادنى المستوى السعري عند 1.2855 يمكن للمستثمر الاستمرار في البيع لجني الارباح بالقرب من المستهدفات السعرية المشار اليها مع وقف الخسارة باختراق المستوى السعري عند 1.2940 والاغلاق فوقه
------------------------------------------------------------------------------------
من متابعتي للاستاذ Jallo
استنتجت التحليل السابق .............. هل التحليل جيد يا استاذ ؟؟
لك التقدير والاحترام
:1 (50):

ghlhv 05-01-2012 02:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mihyar (المشاركة 254290)
اخترق الديورو مقابل الدولار الامريكي المستوى السعري عند 1.3014 لاسفل محققا المستهدفات السعرية التي اشرنا اليها بتقرير الامس وهو حاليا مستمرا في الهبوط وفي طريقه لاختبار المنطقة السعرية بين 1.2730 - 1.2710 التي اذا تم اختراقها والاغلاق ادناها سيكمل الزوج لاختبار المنطقة السعرية بين 1.2590 - 1.2520 وذلك على المدى المتوسط.
اذا تمكن الزوج من الاغلاق ادنى المستوى السعري عند 1.2855 يمكن للمستثمر الاستمرار في البيع لجني الارباح بالقرب من المستهدفات السعرية المشار اليها مع وقف الخسارة باختراق المستوى السعري عند 1.2940 والاغلاق فوقه
------------------------------------------------------------------------------------
من متابعتي للاستاذ Jallo
لك التقدير والاحترام

انا من وجهة نظرى ان شمعة الساعة غالبا هتقفل صعود متبقى عليها حوالى 10 دقائق
لذلك اعتقد انه اكتفى هبوط ولا ايه رايكم اصل مش هيفضل هبوط مستمر على الاقل فى الفترة الحالية
وبعدين عايزين نعرف خبر امريكا ده امتى

jallo 05-01-2012 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mihyar (المشاركة 254290)
من متابعتي للاستاذ Jallo
لك التقدير والاحترام

تحليل واقعي لا مفر منه
لأن شركات الفوركس بتدي عادة تحليل بوهيمي لا يغني ولا يسمن منجوع بس التحليل ده واقعي لآنه الوضه اتضح ومش حيقدروا يقولوا غير كده والا حيتفضحو تحياتي

jallo 05-01-2012 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 254296)
لذلك اعتقد انه اكتفى هبوط ولا ايه رايكم اصل مش هيفضل هبوط مستمر على الاقل فى الفترة الحالية

خد اعرف الأخبار من هنا
http://www.forexfactory.com/calendar.php#details=38456

خبر أمريكا الساعة 3.30 بتوقيت القاهرة 4.30 بتوقيت السعودية بخصوص تقرير الوظائف غير الزراعية
خبرين آخرين الساعة 5:00 بتوقيت القاهرة 06:00 بتوقيت السعودية تقرير طلبات الأعانة
و تقرير الأنتاج وكلهم في منتهى الأهمية فالحذر وااااجب جدا
تحياتي

jallo 05-01-2012 03:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghlhv (المشاركة 254296)

أنسى........
كلام غير صحيح أبداً الهبوط لا زال مستمر ولو حدث غير كده حيكون في حاجة غلط خصوصا قبل الأخبار
تحياتي

jallo 05-01-2012 03:31 PM

بص على فريم الأربع ساعات وحتشوف ان كل المؤشرات وخصوصا الماكد بتدي هبوط واستمرار الهبوط

احمد صلاح 05-01-2012 03:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254313)
بص على فريم الأربع ساعات وحتشوف ان كل المؤشرات وخصوصا الماكد بتدي هبوط واستمرار الهبوط

بالفعل أخى ,

الزوج الان سجل أدنى سعر جديد عند 1.2818
سعر الزوج مادام أسفل 1.2855 اذن سيكون الهبوط هوه المتوقع حدوثه أكثر

تحياتى

jallo 05-01-2012 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 254319)

بالفعل أخى ,

الزوج الان سجل أدنى سعر جديد عند 1.2818
سعر الزوج مادام أسفل 1.2855 اذن سيكون الهبوط هوه المتوقع حدوثه أكثر

تحياتى

حسب الماكد اللي هنا لازم خط الماكد الأحمر يخرج من الأعمدة وتبدا أعمدة جدية علوية وده شيء لم يحدث وبعيد الحدوث يعني حدوثه معناها انقلاب سعري
وتحياتي ليك أستاذ أحمد صلاح

waelwebas 05-01-2012 03:48 PM

استاذ جاللو ينفع ابيع الان ولا البيع فى خطوره الان تحياتى ليك ولمجهودك الكبير

mihyar 05-01-2012 03:51 PM

اليورو يعود إلى غرفة العناية المركزة عقب نتائج المزاد الفرنسي

هبط اليورو إلى أدنى مستوى له منذ أكثر من عام، حيث على الرغم من البيانات الاقتصادية التي تصدر عن اقتصاد منطقة اليورو إلا أن المستثمرين باتوا يهتمون بالتصريحات أو الأحداث التي باتت هي المحرك الرئيسي لمستويات الثقة في الأسواق، وهذا ما أكسب الدولار الأمريكي قوة اليوم لم يكتسبها منذ عام.
تصاعدت المخاوف في الأسواق من احتمالية فشل البنوك الأوروبية في التصدّي للضغوطات التي تقع على عاتقها إثر أزمة المديونية التي باتت كالطاعون الذي ينتشر في أرجاء أوروبا، ويجب أن لا ننسى بأن العديد من المسؤولين والمحللين على مستوى أوروبا لا يتوقّعون أداءاً أفضل لاقتصاد منطقة اليورو خلال العام 2012 مقارنة بالعام الماضي.
كما أن مستويات الثقة في الأسواق باتت كالبراكين الخامدة التي سرعان ما تنفجر وتسهم في تحوّل المستثمرين إلى الاستثمارات ذات العائد الأدنى كملاذ آمن وذلك وسط القلق الذي ينتابهم، مشيرين إلى أن المخاوف تجددت مساء يوم أمس الأربعاء بعد ارتفاع الودائع لليلة واحدة في البنك المركزي الأوروبي لمستويات قياسية جديدة وصلت إلى 453 مليار يورو مما أشعل فتيل القلق بخصوص مستويات الإقراض بين البنوك الأوروبية من جديد.
وتتوالى هزّات البراكين واحدة تلو الأخرى، حيث أن نتائج المزاد الألماني جاءت غير مرضية بشكل كامل في خضم فشل الحكومة بلوغ المستويات المستهدفة للمزاد، واستمرت حالة القلق في الأسواق اليوم عقب صدور نتائج المزاد الفرنسي والتي أظهرت بيع الحكومة ما قيمته 7.96 مليار يورو من إجمالي السندات الحكومية طويلة الأمد، ولكن يكمن الخبر السيء في أن مستويات الطلب على السندات ذات استحقاق 10 سنوات لتصل إلى 1.64% مقارنة بالمزاد السابق الذي بلغ 3.05%.
اليورو يتلقى ضغوطاً كبيرة جراء هذه البراكين عزيزي القارئ، حيث انخفض اليوم من مستويات افتتاحه اليوم عند 1.2940 دولار ليتداول حالياً بالقرب من مستويات 1.2840 دولار أي بانخفاض يصل إلى 100 نقطة، وهذا كما أشرنا أعلاه بأنه لم تعد البيانات الرئيسية الصادرة تؤثر على مستويات الثقة كتلك الأحداث، إذ على الرغم من صدور بيانات إيجابية عن اقتصاد منطقة اليورو إلا أن النزيف مستمر للعملة الموحدة.
حيث بالنظر إلى أجندة البيانات الرئيسية الصادرة نجد بأن أسعار المنتجين في منطقة اليورو ارتفعت بنسبة 0.2% مقارنة بالقراءة السابقة التي بلغت 0.1% وبأفضل من التوقعات التي بلغت أيضاً 0.1%، وعلى الصعيد السنوي ارتفعت الأسعار بنسبة 5.3% مقارنة بالقراءة السابقة التي بلغت 5.5% وبأعلى من التوقعات التي بلغت 5.2%.
وبالنسبة للمؤشرات الأوروبية فقد انخفضت عقب هذه الأحداث، فقد هبط مؤشر CAC الفرنسي بحوالي 1.0% ليصل إلى مستويات 3163.83 نقطة، في حين انخفض مؤشر DAX الألماني بما يقارب 0.6% ليصل إلى مستويات 6074.83 نقطة، وأخيراً هبط مؤشر FTSE البريطاني بنسبة 0.6% ليصل إلى مستويات 5635.34 نقطة.

jallo 05-01-2012 03:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelwebas (المشاركة 254325)
استاذ جاللو ينفع ابيع الان ولا البيع فى خطوره الان تحياتى ليك ولمجهودك الكبير

أخي
في الترندات اللي زي دي ينبغي اللحاق بالترند في بداياته عشان تقدر تتحكم في الأستوب الان بعد أربعين دقيقة سيصدر أول أخبار أمريكا لو حابب تدخل بلوت صغير وأستوب 1.28405 مش أكتر صفقة مقدار نجاحها 60 في المية في الوقت الحالي ومقارنة بضيق الأستوب غير كده لو حسابك كبير ويتحمل أفتح الأستوب وبيع
تحياتي
عفوا غلطت في الأستوب اللي لازم يكون عند 1.28616
آسف جدا

دعاااني الشوق 05-01-2012 04:04 PM

مسااااء الخير للجميع ..

حبيت اسئل عن تأثير خبر الدولار يعني اذا كان سلبي على الدولار وش النتيجه ؟؟؟ واذا كان ايجابي على الدولار وش النتيجه ؟؟

ياليت احد يفيدني ياشباب

jallo 05-01-2012 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاااني الشوق (المشاركة 254337)
مسااااء الخير للجميع ..

حبيت اسئل عن تأثير خبر الدولار يعني اذا كان سلبي على الدولار وش النتيجه ؟؟؟ واذا كان ايجابي على الدولار وش النتيجه ؟؟

ياليت احد يفيدني ياشباب

لو الخبر سلبي معناها هبوط أكثر لليورو نتيجة انخفاض شهية المخاطرة وتأكيد اللجوءس للدولار كعملة آمنة في ضل تخبط دول اليورو والتهديدات المحيطة باقتصادهم أنا من المؤمنين من فنرة طويلة ان اليونان سبب المصائب لا مفر من عودتها الى الدراخمة البلهاء دولة ديونها عشرين ضعف دخلها القومي كيف لها أن تسدد هذا الدين يا مسلمين والله انا مش عارف المكابرة دي ليه من الأول ما تروزح للدراخمة ونخلص من بدري الان دول وبنوك شبكت نفسها في مشاكل وتهديد اعلان أفلاس مصيبة لو حصل ده حتعم عالعالم كله ربنا يستر

jallo 05-01-2012 04:16 PM

أرجو محدش يدخل شراء أبدا

jallo 05-01-2012 04:17 PM

تاثير الأخبار القادمة من أوروبا أقوى من أي أخبار أخرى الحذر من الشراء

عمر مسلم 05-01-2012 04:23 PM

اليورو للشراء من الآن في نظري حتى و إن هبط إلى 2700 فهو للشراء

دعاااني الشوق 05-01-2012 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jallo (المشاركة 254341)
لو الخبر سلبي معناها هبوط أكثر لليورو نتيجة انخفاض شهية المخاطرة وتأكيد اللجوءس للدولار كعملة آمنة في ضل تخبط دول اليورو والتهديدات المحيطة باقتصادهم أنا من المؤمنين من فنرة طويلة ان اليونان سبب المصائب لا مفر من عودتها الى الدراخمة البلهاء دولة ديونها عشرين ضعف دخلها القومي كيف لها أن تسدد هذا الدين يا مسلمين والله انا مش عارف المكابرة دي ليه من الأول ما تروزح للدراخمة ونخلص من بدري الان دول وبنوك شبكت نفسها في مشاكل وتهديد اعلان أفلاس مصيبة لو حصل ده حتعم عالعالم كله ربنا يستر

يعطيك العاااافيه ياجلووو على ردك ...

والله يستر من هاليورو :(

مشكور على جهودك في الورشه ياغالي

jallo 05-01-2012 04:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مسلم (المشاركة 254346)
اليورو للشراء من الآن في نظري حتى و إن هبط إلى 2700 فهو للشراء

غلطااااااااااااااااان يا صاحبي
رأيك لك لوحدك

z3em 05-01-2012 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دعاااني الشوق (المشاركة 254337)

مسااااء الخير للجميع ..

ياليت احد يفيدني ياشباب

تراجعت جميع الاسواق الاوربية في ظل مخاوف رؤوس الاموال لدي البنوك من الخسائر
وهبط اليورو قصاد معظم منافسية
ولكن من المتوقع ان تثبت العملة الاوربية علي المدي الزمني المتوسط في ظل دعم المركزي الاوربي للبنوك الايطالية وفرض قرض لها بنسبة 1 بالمائة للاستثمار في سندات سيادية ذات عائد اكبر ولهذا السبب يمكن ان تتفشل معظم عمليات البيع في الوقت الراهن علي اليورو في الحيلولة دون المزيد من الهبوط
ومن الصعب التنبوء ببما سيكون الدافع الي المزبد والهبوط
مع فائق احترامي للجميع

الساعة الآن 04:28 PM