اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

Amjad Shadid 14-01-2013 01:27 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قدح (المشاركة 448929)
الاسترالي ين على الديلي
شوفوا يا اخوان وعطونا رايكم

والله يا صديقي الفرصة فنيا قوية جدا ، عدم وجود بائعين في السوق هو بسبب انتظار اجتماع البنك المركزي الياباني في 21 من الشهر الحالي ، الكثير من المتداوليين دخلو صفقات بيع طويلة الاجل

تحياتي

Amjad Shadid 14-01-2013 01:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448941)
السلام عليكم
اخواني الاعزاء .. من منطلق الدال علي الخير كفاعله و من شكر نعمة الله علينا بمنته علينا بهؤلاء الاخوة الرائعين الذين بسطوا و سهلوا فكرة الهارمونيك ..بناءا علي ما تقدم عندي فكرة صغيرة اود طرحها عليكم ..
الهدف من المتاجرة هو المكسب ..و المكسب في الفوريكس هو الترند ...اعتقد كلنا متفقيين علي كده
الفكرة ببساطة اني عايز استغل قوة الهارمونيك في تحديد اتجاه الترند و مناطق الانعكاس في المتاجرة بس مش بالطريقة اللي شايفها معظم الاخوة هنا ( مع احترامي الشديد لوجهة نظرهم)..
معظم الاخوة معتمدين علي فكرة السوينج ( المتاجرة بلوط صغير لايام او اسابيع مستهدف عدد نقاط كبر من 50-200 نقطة) ..
الحقيقة انا كنت بقالي كتير جدا شغال علي السكالبينج بس كنت دايما بصطدم بفكرة عدم معرفة اماكن الانعكاس و هل الترند حاليا ده اتجاهه و لا دي موجه تصحيحية..
مع الهارمونيكس انا بفضل الله ثم الاخوة الكرام عرفت راسي من رجلي :1 (74): و اقدر اتاجر مع الترند الحقيقي و اعرف اماكن الانعكاس و التصحيحات القوية حتحصل امتا...
الفكرة هي اني اختار اقوي الفرص اللي يطلعها الهارمونيك و ابتدي اشتغل علي الترند الجديد بعد تأكيد الزوايا اسكالبينج ....ازاي؟
ببساطة اي زوج المفترض يعدي علي اكتر من نقطة قوية ( فيبو 50 و 61.8و غيرها من النقط القوية اللي اتعرفنا عليها فيي الهارمونيك ) ..اشتري بلوط عالي مع الترند هدف 10 نقط فقط و التاك بروفت قبل مستوي قوي يحترمه السعر ..
اخدت العشر نقط اقفل الصفقة ..و استني الزوج لما يفضي تشبع الصعود و يخبط في مستوي قوي و ينزل منه .. اشتري تاني بهدف المستوي اللي بعده لان الزوج مع افراغ التشبع حيعيد المحاولة علي نفس المستوي و في الغالب حيخترقه عند تاني او تالت محاولة في حالة الترند القوي اللي انتا طلعته من الهارمونيك ..
و هكذا سعادتك لو نفذت القصة دي علي اي زوج فيه فرصه واضحة و اتجاه جيد تقدر تطلع بعدد نقاط اكبر بكتيييير من السونجااات و البروفت كمان اعلي كتير بسبب اللوط العالي ..
ايه رأيكم ؟؟

شكراً صديقي العزيز ، ما تقوله جميل جدا وقد لا يختلف معك احد عليه من حيث المبدأ السوق يقبل كافة وجهات النظر ، واسمحلي ان اطرح عليك التسأول التالي ، ما هو مستوى الخسارة في الصفقات التي تقترحها

تحياتي

مصطفي حلمي 14-01-2013 02:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 448946)
شكراً صديقي العزيز ، ما تقوله جميل جدا وقد لا يختلف معك احد عليه من حيث المبدأ السوق يقبل كافة وجهات النظر ، واسمحلي ان اطرح عليك التسأول التالي ، ما هو مستوى الخسارة في الصفقات التي تقترحها

تحياتي

شرف كبير ل ان اتناقش مع شخص باخلاقك و علمك و لكم استفدت و انبهرت بالمشاركات المتميزة التي تقدمها في المنتدي بارك الله فيك ..
غالبا اضع الستوب 15 هدف 10 و تحديدا لكل حاله مقدارها
علي حسب المستويات القوية اللي تعادها الزوج و نقط البيفوت
ففي الغالب اضعه تحت مستوي قوي تعداه الزوج بما لا يقل عن 10 نقط..
حيث تمثل النقاط القوية اللتي تعداها الزوج نقاط دعم قوية
و الله اعلم

Amjad Shadid 14-01-2013 02:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448966)
شرف كبير ل ان اتناقش مع شخص باخلاقك و علمك و لكم استفدت و انبهرت بالمشاركات المتميزة التي تقدمها في المنتدي بارك الله فيك ..
غالبا اضع الستوب 15 هدف 10 و تحديدا لكل حاله مقدارها
علي حسب المستويات القوية اللي تعادها الزوج و نقط البيفوت
ففي الغالب اضعه تحت مستوي قوي تعداه الزوج بما لا يقل عن 10 نقط..
حيث تمثل النقاط القوية اللتي تعداها الزوج نقاط دعم قوية
و الله اعلم

هذا كلام جميل اي ان الربح 10 الى 15 نقطة والخسارة كذلك ، يعني لودخلنا خمس صفقات لازم تنجح منهم ثلاث على الاقل علشان نكون ربحانين ولو حسبنا الاسبريد عوزين 4 صفقات ناجخة ، طريقتنا تختلف نوعا ما فلو دخلنا خمس صفقات بهدف 150 الى 200 نقطة واستوب 20 الى 25 نقطة نحن بحاجة لصفقة واحدة ناجحة لنكون رابحين ، ارجو ان يكون ذلك مفيدا

واقبل التحية

Amjad Shadid 14-01-2013 02:18 PM

اليورو يبحث عن مشترين لاستئناف الاتجاه الصاعد

Amjad Shadid 14-01-2013 02:20 PM

الفرنك السويسري الاسوأ حظا امام العملات حتى الان رغم عدم وجود اي مؤشرات سلبية في الاقتصاد السويسري الا ان المضاربات في السوق دفعت الزوج للهبوط الحاد امام معظم العملات

Amjad Shadid 14-01-2013 02:23 PM

الأسترالي لا زال يحتفظ بالمكاسب التي حققها وصراع شرس على الثبات لتحقيق مستويات تداول جديدة لهذا العام ومحاولة لوضع حد لمستويات 1.0300 وما دونها وملامح تدخل البنك المركزي الاسترالي واضحة

Amjad Shadid 14-01-2013 02:28 PM

الباوند في حالة وهن تخوفا من اتخاذ البنك المركزي البريطاني مزيدا من التدابير في مطلع شهر شباط / فبراير 2013

Amjad Shadid 14-01-2013 02:33 PM

الدولار يتعافى بعد خطاب السيد / ايفانز المسؤول البارز في البنك الاحتياطي الفيدرالي الامريكي :

Amjad Shadid 14-01-2013 02:41 PM

الباوند فرنك ، يجد صعوبة في الارتفاع

مصطفي حلمي 14-01-2013 02:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 448970)
هذا كلام جميل اي ان الربح 10 الى 15 نقطة والخسارة كذلك ، يعني لودخلنا خمس صفقات لازم تنجح منهم ثلاث على الاقل علشان نكون ربحانين ولو حسبنا الاسبريد عوزين 4 صفقات ناجخة ، طريقتنا تختلف نوعا ما فلو دخلنا خمس صفقات بهدف 150 الى 200 نقطة واستوب 20 الى 25 نقطة نحن بحاجة لصفقة واحدة ناجحة لنكون رابحين ، ارجو ان يكون ذلك مفيدا

واقبل التحية

وضحت و جهه نظرك يا اخي و مشكور اهتمامك و مناقشتك الهادفه المفيده
بارك الله فيك

Amjad Shadid 14-01-2013 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448998)
وضحت و جهه نظرك يا اخي و مشكور اهتمامك و مناقشتك الهادفه المفيده
بارك الله فيك

أنت على الرحب والسعة في كل وقت وبارك الله فيك

Amjad Shadid 14-01-2013 02:53 PM

اليورو باوند يقترب من ملامسة مستو فيبو 1.618

Amjad Shadid 14-01-2013 03:01 PM

اليورو باوند يلامس مستوى 1.618 فيبو

مصطفي حلمي 14-01-2013 04:11 PM

1 مرفق
هو كده اللي انا شايفه و الله اعلم ان اليورو دولار بدأ ينزل و كسر 22 درجة و كون شمعه قفلت تحت الزاوية علي فريم 4 ساعات

و الشمعه التانة شغاله هبوط

انا كنت راسم فيبوناتشي كلاستر ...المنطقه دي صح ولا في خطأ يريد حد يصحح لي..
مع الشكر

Amjad Shadid 14-01-2013 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449056)
هو كده اللي انا شايفه و الله اعلم ان اليورو دولار بدأ ينزل و كسر 22 درجة و كون شمعه قفلت تحت الزاوية علي فريم 4 ساعات

مع الشكر

اخي الكريم ، كنت قد طرحت تصوري لليورو بالامس ، ولكن لم ادعو احد للبيع ، وجهة نظري الشخصية وهي للتقييم وليس للمتاجرة ، اليورو وصل اقصاه في المرحلة الحالية وهو متذبذب بقية الاسبوع ، لاعادة التوازن في حركة سيره ثم سيتقرر مصيره اما الارتفاع او العودة لمستويات 1.290 / 1.2800 ، ولكن كما ترى هناك حاليا صراع كبير على كافة الازواح والدخول يجب ان يكون محسوبا ومتوقع الاحتمالات

واقبل التقدير

COWBOY 14-01-2013 04:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 448806)
شارت ونموذج اخر لليورو فرنك

بالتوفيق استاذ امجد واليورو يعانى بشدة .. لكن زوج اليورو فرنك من اسوء الازواج حركة اتمنى ان تنتهى الصفقة على خير ان شاء الله :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448941)
السلام عليكم
اخواني الاعزاء .. من منطلق الدال علي الخير كفاعله و من شكر نعمة الله علينا بمنته علينا بهؤلاء الاخوة الرائعين الذين بسطوا و سهلوا فكرة الهارمونيك ..بناءا علي ما تقدم عندي فكرة صغيرة اود طرحها عليكم ..
الهدف من المتاجرة هو المكسب ..و المكسب في الفوريكس هو الترند ...اعتقد كلنا متفقيين علي كده
الفكرة ببساطة اني عايز استغل قوة الهارمونيك في تحديد اتجاه الترند و مناطق الانعكاس في المتاجرة بس مش بالطريقة اللي شايفها معظم الاخوة هنا ( مع احترامي الشديد لوجهة نظرهم)..
معظم الاخوة معتمدين علي فكرة السوينج ( المتاجرة بلوط صغير لايام او اسابيع مستهدف عدد نقاط كبر من 50-200 نقطة) ..
الحقيقة انا كنت بقالي كتير جدا شغال علي السكالبينج بس كنت دايما بصطدم بفكرة عدم معرفة اماكن الانعكاس و هل الترند حاليا ده اتجاهه و لا دي موجه تصحيحية..
مع الهارمونيكس انا بفضل الله ثم الاخوة الكرام عرفت راسي من رجلي :1 (74): و اقدر اتاجر مع الترند الحقيقي و اعرف اماكن الانعكاس و التصحيحات القوية حتحصل امتا...
الفكرة هي اني اختار اقوي الفرص اللي يطلعها الهارمونيك و ابتدي اشتغل علي الترند الجديد بعد تأكيد الزوايا اسكالبينج ....ازاي؟
ببساطة اي زوج المفترض يعدي علي اكتر من نقطة قوية ( فيبو 50 و 61.8و غيرها من النقط القوية اللي اتعرفنا عليها فيي الهارمونيك ) ..اشتري بلوط عالي مع الترند هدف 10 نقط فقط و التاك بروفت قبل مستوي قوي يحترمه السعر ..
اخدت العشر نقط اقفل الصفقة ..و استني الزوج لما يفضي تشبع الصعود و يخبط في مستوي قوي و ينزل منه .. اشتري تاني بهدف المستوي اللي بعده لان الزوج مع افراغ التشبع حيعيد المحاولة علي نفس المستوي و في الغالب حيخترقه عند تاني او تالت محاولة في حالة الترند القوي اللي انتا طلعته من الهارمونيك ..
و هكذا سعادتك لو نفذت القصة دي علي اي زوج فيه فرصه واضحة و اتجاه جيد تقدر تطلع بعدد نقاط اكبر بكتيييير من السونجااات و البروفت كمان اعلي كتير بسبب اللوط العالي ..
ايه رأيكم ؟؟

اهلا بافكارك يا صديقى .. لو نظرت لشرحى فى اول الموضوع كنت اتحدث عن حلمى صفقة سونج بلوت سكالبينج :D نظرا لقوة المناطق التى ندخل منها وكان السوق مناسب فى وقتها .. لكن حاليا السوق يحتاج الى استوب فى اماكن قوية نظرا لزيادة التذبذب.. اذا اردت تحقيق اسكالبينج رائع للامانة الرينكو .. رائع :) انا السونج لم اجد افضل من تحليل الهارمونيك قوة ودقة :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449056)

مع الشكر

سيبك من الكلاستر خالص دلوقتى محتاج خبرة ووقت ومعرفة بالشموع وانواعها انا عايزك تشوف النموذج ما اسمة وعلى ذلك تحدد D ومن ثم تتدخل بناء على الزوايا تحياتى :)

مصطفي حلمي 14-01-2013 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 449100)

بالتوفيق استاذ امجد واليورو يعانى بشدة .. لكن زوج اليورو فرنك من اسوء الازواج حركة اتمنى ان تنتهى الصفقة على خير ان شاء الله :)

اهلا بافكارك يا صديقى .. لو نظرت لشرحى فى اول الموضوع كنت اتحدث عن حلمى صفقة سونج بلوت سكالبينج :D نظرا لقوة المناطق التى ندخل منها وكان السوق مناسب فى وقتها .. لكن حاليا السوق يحتاج الى استوب فى اماكن قوية نظرا لزيادة التذبذب.. اذا اردت تحقيق اسكالبينج رائع للامانة الرينكو .. رائع :) انا السونج لم اجد افضل من تحليل الهارمونيك قوة ودقة :)

سيبك من الكلاستر خالص دلوقتى محتاج خبرة ووقت ومعرفة بالشموع وانواعها انا عايزك تشوف النموذج ما اسمة وعلى ذلك تحدد D ومن ثم تتدخل بناء على الزوايا تحياتى :)

مشكورررررررررر:1 (101)::1 (101):

مصطفي حلمي 14-01-2013 05:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449096)
اخي الكريم ، كنت قد طرحت تصوري لليورو بالامس ، ولكن لم ادعو احد للبيع ، وجهة نظري الشخصية وهي للتقييم وليس للمتاجرة ، اليورو وصل اقصاه في المرحلة الحالية وهو متذبذب بقية الاسبوع ، لاعادة التوازن في حركة سيره ثم سيتقرر مصيره اما الارتفاع او العودة لمستويات 1.290 / 1.2800 ، ولكن كما ترى هناك حاليا صراع كبير على كافة الازواح والدخول يجب ان يكون محسوبا ومتوقع الاحتمالات

واقبل التقدير

مشكور يا اخي
كل ما احاول طرحه مين شارتات او اي تحليل فقط للتعليم
و طبعا اقصد تعليمي انا و الاخوه الذين في بدايه طريقهم في الهارامونيك مثلي
احاول ان اصحح معلومة او رؤية او خطأ في رسم حتي اصل لاتقان هذا الفن الجميل
و تقبل شكري و احترامي يا اخي علي مجهودك الممتاز و متابعتك الرائعة
جزاك الله عنا كل الخير

Amjad Shadid 14-01-2013 05:17 PM

اهلا استاذ خالد ، انا الحقيقة دخلت الصفقة وبهدف زمني اسبوع وانشاء الله اتوقع لها نجاح بنسبة عالية بجميع الاحوال اليوم مساءاً اتوقع ان يعود اليورو الى نقطة الدخول وهناك من اراد الاستمرار في الصفقة فليفعل ومن اراد الانسحاب فله ذلك

واقبل الاحترام

Amjad Shadid 14-01-2013 05:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448904)
طب يا اخي الستوب اد ايه
و النموذج المتكون ده شارك ولا ايه ... ونسب الارتداد اد ايه ؟؟
معلش بتقل عليك يا اخي في الاسئلة

اخي العزيز ، وكل من دخل صفقة اليورو فرنك ، الزوج الان قريب من نقطة الدخول 20 نقطة تقريبا ، من اراد اقفال الصفقة على نقطة الدخول انشاء الله خلال ساعة سيتحقق ذلك

تحياتي

Amjad Shadid 14-01-2013 06:58 PM

- على صعيد الأخبار الأساسية، إن التناقض يأتي من استمرار الاقتصادي الأوروبي إظهار مؤشرات ضعيفة كما وردت بيانات الإنتاج الصناعي عن إيطاليا ومنطقة اليورو، وفقاً لما يراه كيت جوكس المحلل الاقتصادي بـ سوستيه جنرال.

ويضيف المحلل، " لقد تنحى الدببة جانبا بعد أن أصبح المستوى 1.35 الهدف الفني التالي، وهناك العديد من المستثمرين الذين يتحدثون عن بلوغه النقطة 1.40، الآن. وكلما ازدادت حدة ذلك الاتجاه، ازداد اعتقادي بأن أوروبا سوف تلجأ للبنوك المركزية في محاولة لكبح تقدم اليورو."

مصطفي حلمي 14-01-2013 07:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449188)
- على صعيد الأخبار الأساسية، إن التناقض يأتي من استمرار الاقتصادي الأوروبي إظهار مؤشرات ضعيفة كما وردت بيانات الإنتاج الصناعي عن إيطاليا ومنطقة اليورو، وفقاً لما يراه كيت جوكس المحلل الاقتصادي بـ سوستيه جنرال.

ويضيف المحلل، " لقد تنحى الدببة جانبا بعد أن أصبح المستوى 1.35 الهدف الفني التالي، وهناك العديد من المستثمرين الذين يتحدثون عن بلوغه النقطة 1.40، الآن. وكلما ازدادت حدة ذلك الاتجاه، ازداد اعتقادي بأن أوروبا سوف تلجأ للبنوك المركزية في محاولة لكبح تقدم اليورو."

و الله يا استاذ أمجد كل مشاركة من حضرتك بتعلم منها حاجه جديده
الله يبارك فيك

مصطفي حلمي 14-01-2013 07:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 449100)

هو النموذج اكيد crab لاني مفيش d اعلي من 2.75 فايبو من ab غير الكراب
d تعدت بقليل 2.75 و تكونت زاويه هبوط 22 و رجع طلع تاني

Amjad Shadid 14-01-2013 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449244)

صدبقي العزيز ، الزوج بأذن الله هابط اليوم او غدا وهو قريب الان من نقطة الدخول ولو عملت تبريد يمكن تخرج من الصفقة الان بدون ربح او خساره او بخسارة شديدة ، لا يوجد اخبار اقتصادية تضعف الفرنك ما يحدث هو مضاربه صرفة ، ولا بد ان يتوازن السعر عاجلا او اجلا ، انا اوضحت في مشاركاتي السابقة ضرورة الاستعداد النفسي للعامل الزمني لانك لو نظرت الى الشارت اليومي ستجد التجربة السابقة للزوج تسير في مسارات مشابهة ، سؤالي هو هل دخلت الصفقة بلوت مناسب او عالي ؟

تحياتي

Amjad Shadid 14-01-2013 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449296)
صدبقي العزيز ، الزوج بأذن الله هابط اليوم او غدا وهو قريب الان من نقطة الدخول ولو عملت تبريد يمكن تخرج من الصفقة الان بدون ربح او خساره او بخسارة شديدة ، لا يوجد اخبار اقتصادية تضعف الفرنك ما يحدث هو مضاربه صرفة ، ولا بد ان يتوازن السعر عاجلا او اجلا ، انا اوضحت في مشاركاتي السابقة ضرورة الاستعداد النفسي للعامل الزمني لانك لو نظرت الى الشارت اليومي ستجد التجربة السابقة للزوج تسير في مسارات مشابهة ، سؤالي هو هل دخلت الصفقة بلوت مناسب او عالي ؟

تحياتي

عفوا خسارة بسيطة ما قصدته في السطر الثاني

nabil_bobo 14-01-2013 09:04 PM

السلام عليكم يا اخوان
انا حتى الان بتعلم طريقة الهيرمونك وتمام الحمد لله بدات افهم جزء كبير منها
بس مشكلتى الان فى الفايبو انا سجلت النسب المكتوبه ولكن مش موجوده مش عارف ليه ؟
حد ممكن يشرحلى نوع الفايبو وطريقة تركيب النسب عليه ؟
ولكم جزيل الشكر

مصطفي حلمي 14-01-2013 09:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449296)

تحياتي

اولا اشكرك شكرا جزيلا علي محاولتك الاطمنان علي اخوك :1 (58)::1 (58):
الحقيقة دخلت الصفقة الصبح بلوت صغير و استوب صغير ...وطبعا ضربت ستوب و الحمد لله الخساير مش كبيرة
جزاك الله كل الخير يا اخي و اشكرك مرة اخري علي اهتمامك :1 (21)::1 (21):
انا غال مع الصفقة اللي قلتلك عليها الصبح بتاعت الدولار فرنك و الحمد لله محققة ربح كويس و انا لسه معاها ..

Amjad Shadid 14-01-2013 11:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449322)
اولا اشكرك شكرا جزيلا علي محاولتك الاطمنان علي اخوك :1 (58)::1 (58):
الحقيقة دخلت الصفقة الصبح بلوت صغير و استوب صغير ...وطبعا ضربت ستوب و الحمد لله الخساير مش كبيرة
جزاك الله كل الخير يا اخي و اشكرك مرة اخري علي اهتمامك :1 (21)::1 (21):
انا غال مع الصفقة اللي قلتلك عليها الصبح بتاعت الدولار فرنك و الحمد لله محققة ربح كويس و انا لسه معاها ..

طيب الحمد لله طمنتني وبالتوفيق دائما والله يعوض عليك بالصفقة اللي راحت

COWBOY 14-01-2013 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449244)

:1 (53)::1 (53)::1 (53): يا صديقى .. اولا يجب يا صديقى ان تحدد نوع النموذج بناء على تصحيح B من XA وليس تصحيح D وهكذا يكون تحليلك اما فكرة ان D اعلى من 2.75 يبقى النموذج كراب فكرة مبنية على اساس خاطى ء.. لعدة اسباب اولا ما ادراك ان النموذج صحيح ودقيق مش ممكن يكون فى فريم اكبر علية نموذج اخر او يمكن نفس الفريم بس اختيارك للاضلاع خاطىء وعلى فكرة انا بتكلم بشكل عام مش على تحليلك السابق .. يجب انك تبقى فاهم طريقة التحليل الصحيحة .. وهو توقع النموذج بناء على B ويجب ان تضع فى الحسبان ان النقطة D ليس شرطا ان تحترم نسب النموذج لذلك وجدت اشكال ونماذج وجديدة .. او يمكن ان تعتبر ان نسبة نجاح النماذج معتمدة على النسب .. اكبر من الشكل العشوائى اتمنى يكون كلامى واضح :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 449306)
السلام عليكم يا اخوان
انا حتى الان بتعلم طريقة الهيرمونك وتمام الحمد لله بدات افهم جزء كبير منها
بس مشكلتى الان فى الفايبو انا سجلت النسب المكتوبه ولكن مش موجوده مش عارف ليه ؟
حد ممكن يشرحلى نوع الفايبو وطريقة تركيب النسب عليه ؟
ولكم جزيل الشكر

افتح اعدادت الفايبو عندك .. واعملها ريست .. ثم ضيف نسبة 78.6 فقط كما شرحت انا سابقا فى شرحى لاضافة النسب ثم ارفع لنا صورة حتى نتاكد انك تقوم بتطبيق الخطوات بشكل صحيح :)

nabil_bobo 15-01-2013 12:22 AM

افتح اعدادت الفايبو عندك .. واعملها ريست .. ثم ضيف نسبة 78.6 فقط كما شرحت انا سابقا فى شرحى لاضافة النسب ثم ارفع لنا صورة حتى نتاكد انك تقوم بتطبيق الخطوات بشكل صحيح :)
[/QUOTE]

هذه صورة لنسب الفايبو العندى وانا منزل فيها النسب

COWBOY 15-01-2013 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 449384)

هذه صورة لنسب الفايبو العندى وانا منزل فيها النسب

هذا ما اتحدث عنة عندما اذكر الاعدادات يا صديقى
ارفق لنا صورة من الاعدادت !!

Amjad Shadid 15-01-2013 12:44 AM

برنانكي يدعو الكونغرس لرفع سقف الدين العام لتجنب عجز الحكومة عن سداد ديونها

Amjad Shadid 15-01-2013 12:45 AM

برنانكي رفع سقف الدين العام لا يعني دفع الحكومة الى مزيد من الانفاق

Amjad Shadid 15-01-2013 12:48 AM

خطاب برنانكي لم يأتي بجديد وكالعادة غذى المخاوف الاقتصادية ، عادة يكون ذلك محبطا للاسواق ويدفع شهية المخاطر للادنى اللعبة المتعارف عليها لنتابع ونرى اي اثار لخطاب برنانكي على الاسواق

nabil_bobo 15-01-2013 12:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 449396)

هذا ما اتحدث عنة عندما اذكر الاعدادات يا صديقى
ارفق لنا صورة من الاعدادت !!

على ما اعتقد كده مضبوط ؟

Amjad Shadid 15-01-2013 01:11 AM

تراجع الباوند اليوم امام معظم العملات بما فيها الين الياباني ولم يصعد الا امام الفرنك علشان حبيبنا النجم ابو ياسر ناويله هناك

تحياتي

COWBOY 15-01-2013 01:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449408)
برنانكي يدعو الكونغرس لرفع سقف الدين العام لتجنب عجز الحكومة عن سداد ديونها

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449411)
برنانكي رفع سقف الدين العام لا يعني دفع الحكومة الى مزيد من الانفاق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 449412)
خطاب برنانكي لم يأتي بجديد وكالعادة غذى المخاوف الاقتصادية ، عادة يكون ذلك محبطا للاسواق ويدفع شهية المخاطر للادنى اللعبة المتعارف عليها لنتابع ونرى اي اثار لخطاب برنانكي على الاسواق

متابعة رائعة استاذ امجد .. اعتقد دائما على حسب خبرتى القليلة بالامور الاقتصادية .. ان برنابكى تخصص ذبذبة :D يعنى دائما خطابة يكون تأثيرة فى السوق على مدى قصير ولحظى وتلك هى السياسة الامريكية لا يوجد شفافية .. .. اما ماريو دراجى خطابة يحدد فى بعض الاحيان الاتجاة بوضوح وفى البعض الاخر يكون الخطاب سلبى جدا ومتوقع مثل ما حدث فى بداية الازمة فى منطقة اليورو .. اما الياباني ماساكي شيراكاوا فهو دكتور الشر :D مش فاهم لية حاجة :D
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 449413)
على ما اعتقد كده مضبوط ؟

تمام ويمكنك اضافة الرموز بجانب النسب ($%) كما فى الصورة السابقة حتى تظهر لك قيمة السعر فى هذا المستوى :)

Amjad Shadid 15-01-2013 01:17 AM

تمام استاذ خالد هي لعبة ادوار زي مانت شايف واحد بيودي السوق لفوق وواحد لتحت وبرنانكي بيلعب عالحبلين

nabil_bobo 15-01-2013 02:14 AM

السلام عليكم يا شباب انا اول مره اتعامل مع الهارمونيكا وحبيت انى اشوف هل اتعلمت شئ ولا لسه
الصورة دى على aud cad مكان الدخول 1.03952 الهدف الاول عند1.04180 نقطة B الاستوب 1.03586 عند نقطة A

طبعا دى اول مره استخرج منها فرصه فا لو خطأ ياريت توضحولى خطأ ليه وايه الافضل
ولكم جزيل الشكر

الساعة الآن 12:29 AM