اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Mohamed Rabie 02-05-2013 08:45 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 504681)

بصراحة انا استغربت حيرتك لانه كان متوقع الصعود ده عشان يهبط ونصحتك وقلتلك على مسئوليتي يا عم كنت هشيل الخسارة :1:
وكمان حصل تشبع شرائي على الساعة لما وصل 3200 وعشان كده قلت فى مشاركة ان دى اخر شمعه هتصعد مش صاعدة وقصدت كلامى بالظبط
والحمد لله ربنا وفق وحصل ...
انا الحمد لله كنت بايع بلوت صغير من عند 3170 وبعت تانى من عند 3200 بلوت عالى وبمخاطرة كبير والحمد لله جات كمان اخبار البطالة للدولار اقل من المتوقع
بتأثير ايجابي والحمد لله كسب 118 نقطة فى البيع التانى وكمان 93 فى البيع الاول يعني 211 بفضل من ربنا وحده ..

طيب هتاخد كلامى دلوقتى ولا هتطنش :1:
لو اليوم قفل تحت 3082 بيع وانت مطمن وهدفك 2755 وخد ربحك بإذن الله تعالى على يوم الجمعة الاسبوع الجاى ان شاء الله
ولما السعر يكسر 3030 نزل ستوبك عن الدخول لو كنت داخل من 3080 مثلا

شوف كده معايا الشارت ده وانت كمان تعرف ليه هدي نزوله شويه عند 3082

مش بطنش يا محمد بس انا خسرت حسابى كله و عملت أيداع تانى و خسرت تانى فا ببقى متردد عند دخول اى صفقه يعنى النهاردة كنت شايف السعر طالع ل 1.3217 و متأكد مليون % أنه هيهبط تانى جامد و بردو أيدى مش مطاوعانى أدوس Sell ,, أول صفقه لما الخبر صدر سلبى دخلت بيع معاكوا و طلع ضرب الأستوب فا بقيت متشكك فى أى فرصه ,, و بعد ما نزل ل 1.3100 قولت ياريتنى بس كان فات المعاد :1: ,, المهم دلوقتى انا عاوز مؤشر البايفوت دة أللى بيحدد أول 3 مقاومات و أول 3 دعوم ,, و لو عندك مؤشرات تانيه مش موجودة ع الميتاتردير ياريت ترفعها ضرورى و شكرااااا :1 (91):

simo10madridi 02-05-2013 08:57 PM

سلام شباب في اخبار على اليورو والدولار هل نشتري ام نبيع ام لانفعل شيء بالتوفيق للجميع

Mohamed Rabie 02-05-2013 09:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simo10madridi (المشاركة 504688)
سلام شباب في اخبار على اليورو والدولار هل نشتري ام نبيع ام لانفعل شيء بالتوفيق للجميع

لا تفعل شىء :1: ,, دة هو خبر واحد ع الدولار و مش مهم يعنى تافه ملهوش تأثير ع حركة السعر :D ,, فيه خبر مهم ع الأسترالى الساعة 3:30 ص بتوقيت القاهرة لو ناوى تسهر الحد الفجر :1 (91):

simo10madridi 02-05-2013 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 504689)
لا تفعل شىء :1: ,, دة هو خبر واحد ع الدولار و مش مهم يعنى تافه ملهوش تأثير ع حركة السعر :D ,, فيه خبر مهم ع الأسترالى الساعة 3:30 ص بتوقيت القاهرة لو ناوى تسهر الحد الفجر :1 (91):

هههههه ادا كان فيه ربح يااخي سوف اسهر هههههه

mestery 02-05-2013 09:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mestery (المشاركة 504009)
euro will be down now for 120 pips till friday:1 (48):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 504373)
اتفق معك فى المؤشرات .. ولكن اختلف معك فى الأخبار
فالأخبار الأقتصاديه هى المحرك الرئيسى للسوق :)

news are a big games to make 95% of trader in the wrong way . EURO is up since 27/03/2013 and his target is 1.33400

this is my result for yesterday and today

thinks

ftaelshbab 02-05-2013 09:13 PM

اتوقع اسبوع قادم مرتفع نظرا لتكون شمعه انعكاسية على فريم الويكلى

mohamedlee 02-05-2013 09:16 PM

انا شايف ان الناس كلها اتأثرت بالاخبار جامد بس حابب اعرفكو حاجة الاخبار لها اهمية كبرى فى المقام الاول ولكن التركيز فى الاول وفى الاخر على على التحليل الفنى واكرر التحليل الفنى يا جماعة هو الاساس وعصب المتاجرة منه تقدر تحددو نقاط الدخول فى الصفقات سواء بيع او شراء وايضا تقدر تحددو التارجت للارباح وايضا وقف الخسار كل ما اريد ان اوصلة لحضراتكم هو التركيز على الاخبار كعامل مساعد بجانب التحليل الفنى يعنى تشوف الاخبار متوافقة مع توقعاتك فى التحليل الفنى ام لا وفى نفس الوقت احترام التريندات العامة سواء للمتاجر على الفريمات الصغيرة او الكبيرة
رجاءا من جميع الاخوة لتجنب خسارة الاموال ان يتعلمو ثم يتعلمو التحليل النفى على حسابات تجريبية لمدة كافية حتى يقدرو يحققو ارباح باستمرار واى استفسار فنى اكيد كلنا هانقف بجانب بعض للافادة واتمنى لكم جميعا ان تحققو ارباح وفيرة دائما

COWBOY 02-05-2013 10:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 504041)
EUR-USD
-------------------------
1/5/2013
---
كسر الزوج المستوى النفسى 3200 المشار اليه امس والذى اتفق عليه الكثيرون انه مقاومةجيدة امام اليورو وانا كنت متفائل بها ايضا لرد الزوج بشكل جيد توافقا مع تحليلى .. ووسط التقلبات التى يمر بها اليورو من اخبار وتحاليل.. مازلت ارى ان فكرة الصعود ما زالت غير متاحة .. لتكون نموذج NENSTAR .. الان الزوج مرتكز على 3232 والتى قد تدفعه نحو الاتجاه الهابط المتوقع والطريق مفتوح لمستويات 3130 ومع ذلك لنضع فى الاعتبار ان المستويات الصحيحة والقوية للنموذج تكون من مستويات 3256 حتى مستويات 3298 ان شاء الله
---

EUR-USD
----------------------------
2/5/2013

التزم الكثيرون بالهبوط امس وتحليلى متفق معهم .. وهبط الزوج وضرب منطقة 3130 وواصل الهبوط ليصل الى مستويات 3056 نقاط الدعم الاولى امام الزوج مستويات 3022 .. لتكون موجه خامسة دافعة .. تنتهى الموجة عند مستويات 2954 والتى تمثل الدعم الافضل والاقوى امام الزوج خلال الوضع الحالى .. لااثق فى قوة 3022 .. منطقة 2954 هى الافضل حتى الان تليها منطقة 2877 واصبحت منطقة 3106 مقاومة امام الزوج فى حالة الصعود ويمر اليورو والدولار بعدد من الاخبار والتقلبات القوية وغدا لدينا اخبار مهمة جدا على الدولار بالتحديد
التغير فى التوظيف بالقطاع غير الزراعى وهو خبر شهرى هاااااام جدا وايضا معدل البطالة وايضا المؤشر الهام لقياس صحة الاقتصاد ISM وبالتالى الحذر من تقلبات السوق فى ظل التوقعات الاقتصادية للاتحاد الاوربى
ان شاء الله
---

النسر الذهبى 02-05-2013 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 504676)
أستاذ ابراهيم
انا بقالى بفترة كل لما افتح صفقة بنوي امشي على الطريقة دى بس بخاف فى الاخر والله
يعني مثلا انهردة انا بعت من 3170 وقلت لو كسر 3100 هنزل ستوبي لنقطة دخولى ولو تجاوز 3040 هنزل استوب على 3100 تقريبا
وهكذا واخلى عدفى بعيد شويتين يعني على 2755 مثلا
ولكن لما لقيت السعر وصل ل 3080 خفت يرد وقفلت خصوصا لما لقيت تشبع بيعي على الساعة قلت هيطلع تانى شوية

طيب المرة دى ان شاء الله ناويها الحركة دى وهبيعه من اعلى نقطة ممكن يجيبها اليوم واللى هي ممكن تكون 3085 او 3100
ايه رايك منتظر تعليقك لو فى اى ملاحظة

وشكرا لك

شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

الثقة في نظام عملك وتحليلك مهمة جدا

والقي نظرة علي المواضيع دي ممكن تفيدك
اقوى عشرة صفات نفسية للمتاجر الناجح
من اين تاتي انفعالات المتداولين ؟ وماذا نفعل معها ؟؟
40 خطوه من الكفاح لتحقيق النجاح

بالتوفيق :)

mohsaad86 02-05-2013 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 504744)

شوف عشان تتبع السعر باطمئنان لازم تعمل تحليل كويس علي الشهري والأسبوي واليومي ثم الساعة تنزل من الفريم الكبير للفريم الصغير وتوصل لنقطه دخول قوية واتجاه العملة العام اللي انته حددته علي الفريمات الكبيرة وبعدين تحدد نقطه دخولك واستوب وهتحرك الأستوب كل اما السعر يتحرك قد ايه وتتكل علي الله وتدخل الصفقة لو مشيت معاك وغالبا اما يكون التحليل قوي زي كده انك ربطت بين الفريمات الزمنية المختلفة ومع الأتجاه العام هتمشي معاك الصفقة إن شاء الله ومتقلقش لو مشي معاك ورجع تاني انتظره يرد وتعامل معاه بهدوء تام مدام انته حاسب مخاطرتك وحاطط استوب هتخاف من ايه السوق مش هيقدر عليك لانه مش هيعرف يخسرك اكتر من اللي انته عايزه متخليش السوق يتحكم في حسابك انته اللي بتتحكم فيه لازم تفهم الاساسيات دي وتتعامل مع السوق بقوة ومتخفش ابدا منه لانك انته اللي مسيطر علي حسابك مش السوق

مع الأيمان بطريقة المتاجرة اللي بتشتغل بيها ايا كان نوعها والتعود عليها ولا هيهمك اي حركة يعملها السعر من الأخر هتبقي ثابت ومفيش حركه هتهزك وديما حلل باسلوب الأحتمالات لان كل شئ ممكن يعني حط احتمال الصعود لو حصل كذا واحتمال الهبوط لو حصل كذا وادخل في الأحتمال المرجح بعد ظهور الأشارة اي كان نوعها

شكرا يا استاذ ابراهيم على النصايح الجامدة دى
وانا الحمد لله ماشي بشكل كويس فى الفوركس ولكن تنقصني فقط نقطة الصبر يعني كل شغلي تقريبا يدخل فى شكل الاسكالبنج
ولما بخرج وبعد يوم او يومين اشوف السعر اقول ياريتني سبته كان زمانه جاب كذا وكذا :1: كده يعني

عموما هشوف المواضيع اللى اشرت ليه ومتشكر جدا

وممكن اعرف رؤيتك دلوقتى للزوج

mohsaad86 02-05-2013 11:59 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 504686)
مش بطنش يا محمد بس انا خسرت حسابى كله و عملت أيداع تانى و خسرت تانى فا ببقى متردد عند دخول اى صفقه يعنى النهاردة كنت شايف السعر طالع ل 1.3217 و متأكد مليون % أنه هيهبط تانى جامد و بردو أيدى مش مطاوعانى أدوس Sell ,, أول صفقه لما الخبر صدر سلبى دخلت بيع معاكوا و طلع ضرب الأستوب فا بقيت متشكك فى أى فرصه ,, و بعد ما نزل ل 1.3100 قولت ياريتنى بس كان فات المعاد :1: ,, المهم دلوقتى انا عاوز مؤشر البايفوت دة أللى بيحدد أول 3 مقاومات و أول 3 دعوم ,, و لو عندك مؤشرات تانيه مش موجودة ع الميتاتردير ياريت ترفعها ضرورى و شكرااااا :1 (91):

مرفق استراتيجية CASHU2011 جربها هتعجبك ان شاء الله
بس خلى بالك هى اكثر مصداقية على الفريمات الكبرى

مصطفي حلمي 03-05-2013 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504637)
حبيبى يا نسر
لو فتحت برنامج زيت وغيرت الموقع الى كازابلانكا وهو جرنتش وادخل على الادوات ثم التقويم المجدول وعلم على الكواكب القمر والشمس ووضع النظام العشرى على المطلع ووضع التاريخ والضغط على انشاء

التقرير الذى سوف يظهر سوف تلاحظ درجة الشمس 39 درجة وهو كسوف شمسى وكسوف قمرى ولو لاحظت ةارجعت التاريخ الى الوراء كام سنة سوف ترى ان عندما تكون درجة الشمس 39 يجب ان يهبط السعر

ملحوظة

ايضا عندما يكون القمر 180 درجة او محصور بين هذا الرقم يجب ان يحدث انعكاس راجع هذة المعلومات لعدة سنوات الى الوراء وسوف تلاحظ ذلك

كلام جميل جدااا

بس مش فاهم اي حاجه :)

و ايه علاقه الشمس و القمر باليورو :1 (3):

emad_1398 03-05-2013 12:06 AM

مع احترامي للجميع بس الاجانب ماشيين علي نظام trade what you see وشغلهم علي التحليل الفني مع احترام للاخبار وخصوصا الاخبار المهمة زي سعر الفايدة فيه ناس هنا لسة مبتدئة و مستنية حد يقول اي حاجة عشان تعمل زيها النهاردة ببساطة سعر فايدة البنك المركزي الاوربي تم تقليلها فنزل اليورو بس قبل ما ينزل الحيتان الكبيرة رفعت السعر و ضربت ستوبات للطماعين و المبتدئين و بعدين العملة خدت اتجاهها ما ينفعش بعد ده كله نطلع نقول اصل زحل كان واخد 180 درجة علي القمر فشعاع كوزمو خرج و نزل اليورو يا ريت يا اخونا اللي ملتزم بطريقة تحليل واضحة و صريحة ينزلها للناس بالراحة عشان يفهمو و ميتوهوش و في النهاية تحياتي للجميع و خصوصا الكاوبوي و ابو بشار و محمد ايجي و باعتب علي النسر و باقي منتهجي سياسة التحليل الرقمي لانهم زودوها حبتين يا ريت محدش يزعل مني

Mohamed Rabie 03-05-2013 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 504763)
مرفق استراتيجية CASHU2011 جربها هتعجبك ان شاء الله
بس خلى بالك هى اكثر مصداقية على الفريمات الكبرى

معندكش أستراتيجية ولاد أبو أسماعيل 2013 ,, أو ولاد أبو أبراهيم 2012 ؟ بص يا محمد باشا أنا بفكر أتاجر ع الاخبار الهامة فقط لا غير و أدخل عكس الأتجاه المنطقى للخبر بهدف 30 -40 نقطه و أستوب 10-20 نقطه و كل خبر مهم حيتان الفوركس يدخلوا عكس الخبر و اكون انا داخل معاهم و أكسب و نرتاح بقى من الصداع دة,, مستنى رأيك فى الفكرة العظيمة دى :1 (83)::D:1 (83):

mohsaad86 03-05-2013 12:32 AM

والله فكرة :1: يا محمد بيك
أنا ضفتك في الياهو ياريت تقبل

Mohamed Rabie 03-05-2013 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 504777)
والله فكرة :1: يا محمد بيك
أنا ضفتك في الياهو ياريت تقبل

ياريت أقبل ؟؟ :1: طب أفتح الياهو

عمروعشماوى 03-05-2013 02:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 504580)
لاحظوا انه يوجد عملات مرتبطه مع بعض .. ويربط بينهما علاقه قويه .. سواء عكسها أو معاها
ودى صوره بتوضح العلاقه بين اشهر الأزواج :)

ll;k p] davp hgw,vi ]di

ممكن حد يشرح الصوره ديه علشان مش فاهم منها حاجه

عمروعشماوى 03-05-2013 02:13 AM

بعد اذنكم نتكلم كلام منطقى ومفهوم

هلشان كده ممكن تحضر هنا اروح وعفريت وممكن توهل اللى بيتكلم فى الفلك ماله الفلك ومال التجاره فى الفوركس

عمروعشماوى 03-05-2013 02:19 AM

هلشان كده ممكن تحضر هنا اروح وعفريت وممكن توهل اللى بيتكلم فى الفلك ماله الفلك ومال التجاره فى الفوركس

wael0102003 03-05-2013 02:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 (المشاركة 504765)
مع احترامي للجميع بس الاجانب ماشيين علي نظام trade what you see وشغلهم علي التحليل الفني مع احترام للاخبار وخصوصا الاخبار المهمة زي سعر الفايدة فيه ناس هنا لسة مبتدئة و مستنية حد يقول اي حاجة عشان تعمل زيها النهاردة ببساطة سعر فايدة البنك المركزي الاوربي تم تقليلها فنزل اليورو بس قبل ما ينزل الحيتان الكبيرة رفعت السعر و ضربت ستوبات للطماعين و المبتدئين و بعدين العملة خدت اتجاهها ما ينفعش بعد ده كله نطلع نقول اصل زحل كان واخد 180 درجة علي القمر فشعاع كوزمو خرج و نزل اليورو يا ريت يا اخونا اللي ملتزم بطريقة تحليل واضحة و صريحة ينزلها للناس بالراحة عشان يفهمو و ميتوهوش و في النهاية تحياتي للجميع و خصوصا الكاوبوي و ابو بشار و محمد ايجي و باعتب علي النسر و باقي منتهجي سياسة التحليل الرقمي لانهم زودوها حبتين يا ريت محدش يزعل مني

واضح ان حضرتك مش متابع اية اللى بيحصل فى الخارج المواضيع دى كلها بتتكلم على استهزائك لعلوم جان والفلك
يا اخى اقراء اولا وبعدين احكم واستهزاء
Gann Analysis @ Forex Factory
ASTROLOGY FOR GANN TRADERS--Invest in Ancient Knowledge.
Gann Analyst (with Astro module) - Market Analyst Software
http://www.youtube.com/v/iYF8ih42zKA type=&quot;application/x-shockwave-flash&quot; wmode=&quot;transparent&quot; width=&quot;425&quot; height=&quot;350&quot;></embed></object>http://"]Planetary Price Lines That ...ults - YouTube
http://www.youtube.com/v/D84PJqT5Jxs type=&quot;application/x-shockwave-flash&quot; wmode=&quot;transparent&quot; width=&quot;425&quot; height=&quot;350&quot;></embed></object>"]Jeff Coopers Square Of 9 Wheel - YouTube

على فكرة مش حتلاقى ناس كثيرة بتتكلم على جان والفلك لانة من الصعب فهمة

Samuel 03-05-2013 02:22 AM

اقتباس:

جميل كل الكلام ده انا بحلل لغايه اليومي وبس ممكن نعرف ازاي احلل علي الويكلي انا مش مقتنع اووي بفكره الوكيلي الشمعه بتتكون في اسبوع هو هيفيد الاتجاه لو مثلا عامل نموذج راس وكتفين هيأكد الفرصه مثلا علي اليومي مش كده ولا ايه شكرا

wael0102003 03-05-2013 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504796)

الفلك لا يؤثر فى السعر ولا فى الفوركس ولكنة يؤثر بالاشخاص وهم المتحكمين فى حركة السعر

hassan ebaid 03-05-2013 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504805)
الفلك لا يؤثر فى السعر ولا فى الفوركس ولكنة يؤثر بالاشخاص وهم المتحكمين فى حركة السعر

استاذ وائل
ما هى افضل نقطه بيع لليورو

Mohamed Rabie 03-05-2013 02:32 AM

اقتباس:

يا ريت توضيح من حضرتك تقولنا أزاى الفلك بيأثر فى الأشخاص ؟؟ و بتمنى يكون كلامك منطقى و مقنع و ميكونش زى فوازير رمضان :D

wael0102003 03-05-2013 03:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 504807)
يا ريت توضيح من حضرتك تقولنا أزاى الفلك بيأثر فى الأشخاص ؟؟ و بتمنى يكون كلامك منطقى و مقنع و ميكونش زى فوازير رمضان :D

الرد بالرسائل

عمروعشماوى 03-05-2013 03:11 AM

اقتباس:

يعنى يا حبيب قلبى انتا ناوى تحللنى انا على اساس انى بحرك السوق انتا شربات

بس انا انهارده كسبان حلل ديه انتا بقه

انا تحليلى للسوق واللى حصل فيه انهارده

فى قوه اشترت اليورو امام الين علشان كده اكبر حركه للسوق فى البدايه كانت ارتفاع اليورو 200 نقطه امام الين والارتفاع ده كمان خد معاه كل العمولات التانيه بسبب هبوط الين اللى بيتباع

وده ممكن تتحقق منه على الشارت

وبعديه بخمس دقائق بالظبط اللى اشترى يورو باعه قدام الدولار

فوقع اليور فقط امام الدولار وباقى العملات وتلاحظ ده على الشارت

وكمان انا خت بالى من حاجه مهما جدا

ان نفس شارت الدولار ين هو هو نغسه باقى الشارت زى النيوزلندى ين

ونفس شارت اليورو ين هو هو الفرنك ين

يعنى فى ارتباط وثيق بين النيوزلندى والدولار

ونفس الارتباط بين الفرنك واليورو

وتابع وقولى رايك

wael0102003 03-05-2013 03:19 AM

من الواضح ان هناك من يرفض فكرة الدورات الزمنية والتحليل الفلكى وهذا لا يغير شيئ لان لكل منا عقل وقدرة على الاستيعاب والغهم ولكن هذا علم معترف بة عالميا ويوجد القليل الذى يعمل بة نظرا لصعوبتة
الرجاء من الاخوة عدم التعليق وهذة الورشة للجميع وللتحليلات المختلفة وليست مخصصة لتحليل معين اقراء ما تريد وتغاضى عن ما لا تريدة الحكاية سهلة وليس مطالب منا ان نشرح وندافع محركات البحث موجودة ابحث عن ما تريد معرفتة

وشكرا

مصطفي حلمي 03-05-2013 03:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504808)
الرد بالرسائل

طب يا اخي ما احنا عايزين نفهم وجهة نظرك و تحليلك برضه
ليه ترد برسائل اعرض في العام و نتناقش و نتعلم كلنا
تقبل ودي و احترامي

Mohamed Rabie 03-05-2013 03:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504808)
الرد بالرسائل

أستاذ وائل الفوركس سوق مرن جدا و فى تغير بأستمرار تبعا للأحداث السياسيه و الأقتصادية لكل بلد و لكل عملة ,, مفيش حاجه أسمها قمم و قيعان تاريخيه ليه ؟؟ لان ببساطه ممكن شوية اخبار تيجى سلبيه ع عملة ما تنزل سعرها ل 7 أرض و بعد ها بكام شهر نفس العملة يجى عليها اخبار أيجابيه و أفضل من المتوقعه ترفع سعرها ل 7 سما ,, الخلاصه القمم و القيعان التاريخيه دى مرتبطه بأحوال سوق الفوركس و العملات و الأخبار و السياسة و عوامل تانيه كتيرة بس ما اعتقدش الفلك عامل مؤثر منهم ,, و أنت قولت الفلك بيأثر ع نفسيه المتاجر ,, يمكن يكون الكلام دة صح من زمان مش دلوقتى ,, حاليا كل واحد بيتاجر فى الفوركس أو فى اى تجارة تانيه بيتاجر باللى بيكسب بيه ,, بأللى هو شايفه قدامه ع الشارت ,, بالأخبار الأقتصادية ع العملات و قوة العملة :1 (91)::1 (91)::1 (91):

wael0102003 03-05-2013 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504814)
يعنى يا حبيب قلبى انتا ناوى تحللنى انا على اساس انى بحرك السوق انتا شربات

بس انا انهارده كسبان حلل ديه انتا بقه

انا تحليلى للسوق واللى حصل فيه انهارده

فى قوه اشترت اليورو امام الين علشان كده اكبر حركه للسوق فى البدايه كانت ارتفاع اليورو 200 نقطه امام الين والارتفاع ده كمان خد معاه كل العمولات التانيه بسبب هبوط الين اللى بيتباع

وده ممكن تتحقق منه على الشارت

وبعديه بخمس دقائق بالظبط اللى اشترى يورو باعه قدام الدولار

فوقع اليور فقط امام الدولار وباقى العملات وتلاحظ ده على الشارت

وكمان انا خت بالى من حاجه مهما جدا

ان نفس شارت الدولار ين هو هو نغسه باقى الشارت زى النيوزلندى ين

ونفس شارت اليورو ين هو هو الفرنك ين

يعنى فى ارتباط وثيق بين النيوزلندى والدولار

ونفس الارتباط بين الفرنك واليورو

وتابع وقولى رايك

اخى

فى حاجة اسمها forex correlation pairs
العلاقات بين الازواج ابحث عنها بجوجل

يعنى مثلا لو شارى اليورو دولار يبقى تبيع الدولار فرنك لانهم عكس بعض لو زوج صاعد ستلاحظ ان الزوج الاخر ضرورى هابط

القراءة القراءة القراءة

wael0102003 03-05-2013 03:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 504817)
طب يا اخي ما احنا عايزين نفهم وجهة نظرك و تحليلك برضه
ليه ترد برسائل اعرض في العام و نتناقش و نتعلم كلنا
تقبل ودي و احترامي

اسف اخى مصطفى رسائل علشان روابط منتدايات اخرى

عمروعشماوى 03-05-2013 03:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504816)
من الواضح ان هناك من يرفض فكرة الدورات الزمنية والتحليل الفلكى وهذا لا يغير شيئ لان لكل منا عقل وقدرة على الاستيعاب والغهم ولكن هذا علم معترف بة عالميا ويوجد القليل الذى يعمل بة نظرا لصعوبتة
الرجاء من الاخوة عدم التعليق وهذة الورشة للجميع وللتحليلات المختلفة وليست مخصصة لتحليل معين اقراء ما تريد وتغاضى عن ما لا تريدة الحكاية سهلة وليس مطالب منا ان نشرح وندافع محركات البحث موجودة ابحث عن ما تريد معرفتة

وشكرا

يا اخى انتا زعلت من تفاعلنا فى كلامك ومحولة منقشتك

احنا حاليا بندردش مع بعض فى اللى حصل مش بنتجادل فى استرتجيات او اسلوب عمل

احنا هنا بنفس عن نفسنا نمسك فى بعض شويه نهرج شويه نتجادل شويه

بس منزعلش من بعض ابدا

ولا ايه رايك

wael0102003 03-05-2013 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504827)
يا اخى انتا زعلت من تفاعلنا فى كلامك ومحولة منقشتك

احنا حاليا بندردش مع بعض فى اللى حصل مش بنتجادل فى استرتجيات او اسلوب عمل

احنا هنا بنفس عن نفسنا نمسك فى بعض شويه نهرج شويه نتجادل شويه

بس منزعلش من بعض ابدا

ولا ايه رايك

لا اخى عمرو الزعل مرفوع يا باشا انا بس حبيت اوضح انى ممكن اتابع ما اريد من تحليل ولا انظر الى الباقى ولكنى لا اعلق باستهزاء

hassan ebaid 03-05-2013 03:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504831)
لا اخى عمرو الزعل مرفوع يا باشا انا بس حبيت اوضح انى ممكن اتابع ما اريد من تحليل ولا انظر الى الباقى ولكنى لا اعلق باستهزاء

المهم يا بااااشا ممكن نبيع اليورو من كااااام

wael0102003 03-05-2013 03:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan ebaid (المشاركة 504834)
المهم يا بااااشا ممكن نبيع اليورو من كااااام

اليورو اليوم صاعد اخى لتكوين الكتف الايمن من النموزج استعدادا للهبوط اقراء المشاركة رقم 26760

wael0102003 03-05-2013 03:59 AM

على فكرة يا رجالة انا كل تحليلاتى او الغالبية العظمى تحليل كلاسيكى والبريس اكشن

ولكنى احب القراءة فى التحليلات الاخرى اليوت جان هارمونك فليوم واقوم بالتطبيق وهذا هو المهم ان

تقراء جميع التحليلات وتتطبق

MoHaMeD EgY 03-05-2013 06:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mestery (المشاركة 504694)
news are a big games to make 95% of trader in the wrong way . EURO is up since 27/03/2013 and his target is 1.33400

this is my result for yesterday and today

thinks

وجهة نظر تحترم :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 504699)
انا شايف ان الناس كلها اتأثرت بالاخبار جامد بس حابب اعرفكو حاجة الاخبار لها اهمية كبرى فى المقام الاول ولكن التركيز فى الاول وفى الاخر على على التحليل الفنى واكرر التحليل الفنى يا جماعة هو الاساس وعصب المتاجرة منه تقدر تحددو نقاط الدخول فى الصفقات سواء بيع او شراء وايضا تقدر تحددو التارجت للارباح وايضا وقف الخسار كل ما اريد ان اوصلة لحضراتكم هو التركيز على الاخبار كعامل مساعد بجانب التحليل الفنى يعنى تشوف الاخبار متوافقة مع توقعاتك فى التحليل الفنى ام لا وفى نفس الوقت احترام التريندات العامة سواء للمتاجر على الفريمات الصغيرة او الكبيرة
رجاءا من جميع الاخوة لتجنب خسارة الاموال ان يتعلمو ثم يتعلمو التحليل النفى على حسابات تجريبية لمدة كافية حتى يقدرو يحققو ارباح باستمرار واى استفسار فنى اكيد كلنا هانقف بجانب بعض للافادة واتمنى لكم جميعا ان تحققو ارباح وفيرة دائما

احلى لايك :1 (105):

اقتباس:

مواضيعك دايماً جامده .. انا قرأتهم كلهم :1 (105):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad_1398 (المشاركة 504765)

شكراً يا عماد :)
بس عندى تعليق صغير
اى تحليل اخر قبل ان تحكم عليه .. لازم تتعلمه وبعد كدا
قول رأيك فيه
هعطيك مثال مثلاً .. انا كنت من متابعين الرينكو .. وبدأت اشتغل عليه وادرس آيه ظروفه .. وبعد كدا عرفت انه نظام فاشل ( من وجهه نظرى ) من ناحيه التحليل والمتاجره عليه .. لأنك بتدخل بناءاً على عدد نقاط معينه .. بمعنى ان لو السعر اتحرك 30 أو 50 نقطه لفوق تدخل شراء .. والعكس صحيح :1 (13):
يعنى فى النهايه بتكون رايح مع الرايح وجاى مع الجاى من غير ماتعرف سبب تحرك السعر
وبعد ماوضعت استراتيجيه ( الأسيوطى ) ع الرينكو .. وبعد ماحققت نتايج كويسه و كمان اخدت جائزه افضل ورشه لشهر فبراير
وبعد دا كله .. اكتشفت خطأى .. وهذا كان سبب مطالبه اغلاق موضوعى (أستراتيجيه الأسيوطى) .. لكى امنع الضرر عن الآخرين

انا شخصياً شايف ان التحليل الرقمى و الفلكى هم انواع جديده للتحليل بالنسبه لى .. لكن ما المانع اننا نجربهم ونشوف نتائجهم ؟ .. فالأمور تقاس بالنتائج
وتحياتى لك :1 (72):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروعشماوى (المشاركة 504794)
ll;k p] davp hgw,vi ]di

ممكن حد يشرح الصوره ديه علشان مش فاهم منها حاجه

الصوره شارحه نفسها
شوف الأرقام وانت تفهم آيه العلاقه
يعنى لو السعر اتحرك ع اليورو دولار 100 نقطه هتلاقيه اتحرك ع الدولار فرنك 93-
نقطه وهيتحرك ع الباوند دولار 43 نقطه
وهكذا :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael0102003 (المشاركة 504822)
اخى

فى حاجة اسمها forex correlation pairs
العلاقات بين الازواج ابحث عنها بجوجل

يعنى مثلا لو شارى اليورو دولار يبقى تبيع الدولار فرنك لانهم عكس بعض لو زوج صاعد ستلاحظ ان الزوج الاخر ضرورى هابط

القراءة القراءة القراءة

هذا مارادت توضيحه فى هذه الصوره :)

MoHaMeD EgY 03-05-2013 07:13 AM

توقعى لحركه السعر القادمه :)

أعتقد بعد تكون شمعتين انعاكسيتين على فريم الأربع ساعات فسيكون هدفه التالى هو مستوى 23 فايبو .. ولكن أنا لا افضل الدخول شراء الآن .. انا شخصياً هدخل بمخاطره 1% فقط من الحساب لأنى غير متأكدت للصعود بسبب الأخبار السلبيه اليوم لليورو والأيجابيه للدولار .. ولكن الفرصه القويه هتكون بالدخول بيع عند مناطق مستوى 23 فايبو

احلى حاجه فى اخبار أمس .. بأنها جعلت الزوج يدخل المنطقه العرضيه مره أخرى ( بين مستوى 23 فايبو و مستوى 50 فايبو ) .. وهذه من المناطق المفضله لى .. لأنى بخبط فيها من تحت و فوق :D .. يعنى لو السعر تحت اشترى .. ولو فوق ابيع :1 (80):
والله اعلى واعلم :)

wael0102003 03-05-2013 07:47 AM

هدية لكل من يتسائل عن علاقة الكواكب والدورات الزمنية بالفوركس كتاب سعرة 2300 دولار

QOOY - Pick your file host - Download - mikula_patrick_-_gann_s_scientific_methods_unveiled_volume_2.pdf

QOOY - Pick your file host - Download - Patrick_20Mikula_20-_20Gann_20Scientific_20Methods_20Unveiled_20-_20Volume_20I._pdf_.rar

mestery 03-05-2013 08:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 504853)
توقعى لحركه السعر القادمه :)

أعتقد بعد تكون شمعتين انعاكسيتين على فريم الأربع ساعات فسيكون هدفه التالى هو مستوى 23 فايبو .. ولكن أنا لا افضل الدخول شراء الآن .. انا شخصياً هدخل بمخاطره 1% فقط من الحساب لأنى غير متأكدت للصعود بسبب الأخبار السلبيه اليوم لليورو والأيجابيه للدولار .. ولكن الفرصه القويه هتكون بالدخول بيع عند مناطق مستوى 23 فايبو

احلى حاجه فى اخبار أمس .. بأنها جعلت الزوج يدخل المنطقه العرضيه مره أخرى ( بين مستوى 23 فايبو و مستوى 50 فايبو ) .. وهذه من المناطق المفضله لى .. لأنى بخبط فيها من تحت و فوق :D .. يعنى لو السعر تحت اشترى .. ولو فوق ابيع :1 (80):
والله اعلى واعلم :)

i think we are still in a down market and his target is 1.29880
the most profitable sell point is 1.31125
good trade.

الساعة الآن 12:21 PM