اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Ahmed114 31-10-2013 08:07 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

امس واليوم في اخبار كثيرة في هذة الحالة هل اتجنب السوق حتى تضح معالم حركة العملات بعد الاخبار ام اتاجر بناء على التوقعات وشكرا

معاذ عودات 31-10-2013 08:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed114 (المشاركة 567406)
امس واليوم في اخبار كثيرة في هذة الحالة هل اتجنب السوق حتى تضح معالم حركة العملات بعد الاخبار ام اتاجر بناء على التوقعات وشكرا

هاد الشي انت الي بتقرره

ولكن الافضل ان تبتعد عن السوق لو كانت خبرتك بالاخبار مش قويه

الريس 31-10-2013 02:07 PM

السلام عليكم و رحمة الله ♥

مع اول مشاركاتي عندي استفسارات بسيطه هكتبها كلها مره واحدة ..

• اول حاجه و انا في قسم التوصيات لقيت حاجه اسمها (الجاب) و عرفت معناها انها فجوة فا عاوز توضيح اذا سمحتم عنه

• • بالنسبة للازواج عندي سؤال كدا من اول ما بدات اتعلم و هو محيرني الصراحة و هو مثلا علي عملة اليورو دولار الشارت او الاتجاه لما بيكون صاعد
هل ده معناه ان فيه قوة في اليورو و ضعف في الدولار ؟ يعني اليورو بيكون هوا الي صاااعد و الدولار هابط بس علشان اليورو في الباست بيكون الشارت صاعد !! و لو الشارت في اتجاه هابط ده معناه ان الدولار هو الي صاعد و اليورو هابط ؟؟ ارجو التوضيح لهذه النقطة

• • • اخر نقطه عن الصفقات : هل كل فريم و ليه اتجاه ؟ يعني انا شغال مثلا علي فريم الاربع سعات بيع مثلا هل ممكن في نفس الزوج علي فريم اليوم يكون الاتجاه معاكس اني اخش مثلا شرااء ولا الاتجاه بيكون واحد في كل فريمات الزوج و لكن الفرق في الفريمات هو الي بيغير شكل الشارت ؟

شكرا ليكم علي المجهود الرائع دا و دايما متابعين معاكم ♥

mazoo 31-10-2013 02:37 PM

صحيح عندكم فى الحساب الاسلامى ممكن تلغى الاسبريد انا على ما عتقد انه ميقدرش يلغى الاسبريد
او يكون فى فرق بين الحساب الاسلامى والحساب العادى
وارجو الافاده

mazoo 31-10-2013 03:10 PM

الصوره رقم 1
الصوره رقم 2
اخى عندما يكون الاسترلينى صاعد يكون الدولار هابط والعكس وهذا شكل مؤشر مثلا فى شكل العمله اذا كان الدولار امام الاسترلينى واذا كان الاسترلينى اما الدولار
مع العلم USD\GBP غير موجود فى منصه تداول وانما هذا الرسم للتوضيح فقط وانما موجود GBP\USD
فى الصوره رقم واحد الاتجاه هابط ولان الدولار اابتدى يضعف امام الاسترلينى اذا الاستريلنى بيبتدى يقوى
فى الصوره رقم 2 الاتجاه صاعد لان الاسترلينى ابتدى يضعف اما الدولار اذا الدولار بيبتدى يقوى
فبدل ما يعملك وش وتتابع مؤشرين هما الاتنين مجمعين فى مؤشر واحد تشترى وتبيع الوشراء فى الصعود يكون بشترى دولار ووبيع استرلينى
وفى البيع ببيع استرلينى واشترى دولار
من الاخر فى اى عمله انته بتشترى اذا انته بتشترى اللى على اليمين وبتبيع اللى على الشمال
بتبيع بتبيع اللى على اليمين وتشترى اللى على الشمال

ثالثا موضوع الفريم
اخى انا مثلا على المدى القصير ببص الاول على الفريمات الاكبر كى اتاكد من الاتجاه لان الاتجاه الاكبر بيكون اقوى
ممكن تلاقى على الفريم الصغير اتجاه هابط وعلى الفريم الكبير يكون الاتجاه صاعد هذا مجرد تصحيح ولاكن الاتجاه على الفريم الكبير صاعد
مثال
صوره 1
صوره 2
اتمنى تكون استفادت

oshee 31-10-2013 03:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الريس (المشاركة 567471)
السلام عليكم و رحمة الله ♥

مع اول مشاركاتي عندي استفسارات بسيطه هكتبها كلها مره واحدة ..

• اول حاجه و انا في قسم التوصيات لقيت حاجه اسمها (الجاب) و عرفت معناها انها فجوة فا عاوز توضيح اذا سمحتم عنه

• • بالنسبة للازواج عندي سؤال كدا من اول ما بدات اتعلم و هو محيرني الصراحة و هو مثلا علي عملة اليورو دولار الشارت او الاتجاه لما بيكون صاعد
هل ده معناه ان فيه قوة في اليورو و ضعف في الدولار ؟ يعني اليورو بيكون هوا الي صاااعد و الدولار هابط بس علشان اليورو في الباست بيكون الشارت صاعد !! و لو الشارت في اتجاه هابط ده معناه ان الدولار هو الي صاعد و اليورو هابط ؟؟ ارجو التوضيح لهذه النقطة

• • • اخر نقطه عن الصفقات : هل كل فريم و ليه اتجاه ؟ يعني انا شغال مثلا علي فريم الاربع سعات بيع مثلا هل ممكن في نفس الزوج علي فريم اليوم يكون الاتجاه معاكس اني اخش مثلا شرااء ولا الاتجاه بيكون واحد في كل فريمات الزوج و لكن الفرق في الفريمات هو الي بيغير شكل الشارت ؟

شكرا ليكم علي المجهود الرائع دا و دايما متابعين معاكم ♥

بالنسبه للجاب تفضل

(((((((سر ظهور الفجوات السعريه واهميتها))))))))))

muhamadebrahim 31-10-2013 08:07 PM

رسالة من القلب الي كل مبتدئ يريد ان يخسر رصيده بسرعة
اسال مجرب ولا تسال طبيب
اليكم النصائح الذهبية لتخسر رصيدك بسرعة البرق:(النصائح التي اقصدها ليست هي توصيات التداول لا تخلط بينهما)
النصيحة الاولى خالف تعليمات الدكتور اسامة كليا يقول يمين تروح شمال
النصيحة الثانية: لا تستمع ولا تصدق نصائح القائمين على هذا المنتدي ( انهم يعملون للحفاظ على اموالك)
النصيحة الثالثة: تداول بمبدا المقامرة ولا تتداول بمبدا الاستثمار
النصيحة الرابعة: لا تحاول ان يكون لك استراتيجية تتعامل بها خليها بالبركة
النصيحة الخامسة: لا تصدق من يقول لك اتدرب على الديمو اولا افتح حساب حقيقي بسرعة متضيعش وقت
النصيحة السادسة: متسمعش كلام اللي يقولك استعمل مبدا وقف الخسارة
اخيرا هنا للاسف في ناس مخلصة هدفها تعليمك والمحافظة على اموالك
اخيرا ماذا ترى ايها المبتدئ
هذه التعليمات هي طريقك لخسارة راس مالك في يومين على الاكثر

معاذ عودات 31-10-2013 08:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamadebrahim (المشاركة 567596)
رسالة من القلب الي كل مبتدئ يريد ان يخسر رصيده بسرعة
اسال مجرب ولا تسال طبيب
اليكم النصائح الذهبية لتخسر رصيدك بسرعة البرق:(النصائح التي اقصدها ليست هي توصيات التداول لا تخلط بينهما)
النصيحة الاولى خالف تعليمات الدكتور اسامة كليا يقول يمين تروح شمال
النصيحة الثانية: لا تستمع ولا تصدق نصائح القائمين على هذا المنتدي ( انهم يعملون للحفاظ على اموالك)
النصيحة الثالثة: تداول بمبدا المقامرة ولا تتداول بمبدا الاستثمار
النصيحة الرابعة: لا تحاول ان يكون لك استراتيجية تتعامل بها خليها بالبركة
النصيحة الخامسة: لا تصدق من يقول لك اتدرب على الديمو اولا افتح حساب حقيقي بسرعة متضيعش وقت
النصيحة السادسة: متسمعش كلام اللي يقولك استعمل مبدا وقف الخسارة
اخيرا هنا للاسف في ناس مخلصة هدفها تعليمك والمحافظة على اموالك
اخيرا ماذا ترى ايها المبتدئ
هذه التعليمات هي طريقك لخسارة راس مالك في يومين على الاكثر

اهلا فيك اخوي
بالضبط كلام جميل
شكرا لك على النصائح
وان شاءالله ما حدا بقع باي خسارة

muhamadebrahim 31-10-2013 08:28 PM

اخي الكريم
تقول عليى ايه لو قلت لك دي ملخص وخلاصة اخطائي
لا ونسيت نصيحة اخيرة هامة
النصيحة الذهبية لخسارة راس مالك بسرعة
وانت منفعل من الخسارة بسرعة ادخل في صفقة تانية اكبر علشان تعوض الخسارة
النصيحة التالية: لا يكون عندك هدف خليك دايما طماع وضاعف راس مالك بسرعة لا تتانى خلينا نخلص ونخسر بسرعة

م.جمانه 31-10-2013 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamadebrahim (المشاركة 567601)
اخي الكريم
تقول عليى ايه لو قلت لك دي ملخص وخلاصة اخطائي
لا ونسيت نصيحة اخيرة هامة
النصيحة الذهبية لخسارة راس مالك بسرعة
وانت منفعل من الخسارة بسرعة ادخل في صفقة تانية اكبر علشان تعوض الخسارة
النصيحة التالية: لا يكون عندك هدف خليك دايما طماع وضاعف راس مالك بسرعة لا تتانى خلينا نخلص ونخسر بسرعة

بالفعل الغضب من خسارة صفقة والتسرع في دخول اخرى ، يودي لقتل الحساب، والطمع بالطبع اكبر غلط باي متاجره فما بالكم بسوق عالمي عنيف مثل الفوركس

الساعة الآن 01:12 PM