اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

ftaelshbab 13-05-2013 12:05 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fankora (المشاركة 508842)
نعم اخي بالفعل

و كما تعلم كل شيء ممكن و مرتكز على الخبرين المهمين على 12.30 gmt

بالفعل عندك حق والله يااخى احنا نقعد نحلل ويجي الخبر يضرب بالتحليل عرض الحائط:1 (64)::1 (64)::1 (64)::1 (64):

fankora 13-05-2013 12:11 PM

هههههههه :1 (83):

اللي فيها خير ستكون اخي فقط حاول وضع الستوب عند نقطة الدخول

ftaelshbab 13-05-2013 12:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fankora (المشاركة 508845)
هههههههه :1 (83):

اللي فيها خير ستكون اخي فقط حاول وضع الستوب عند نقطة الدخول

انا هحط الاستوب على باب البلكونه عشان لو خسرت يلحقنى قبل ما ارمى نفسى:1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83)::1 (83):

بينى وبينك انا الايام دى قلقان من الزوج ده وحابب اتفرج عليه من بعيد شوية:1 (88)::1 (88)::1 (88)::1 (88)::1 (88)::1 (88):

fankora 13-05-2013 12:23 PM

و الله يا غالي من يوم الخميس في المساء و الأزواج كلها امقلقتني لا اعرف السبب و لأول مرة تحدث معي

ftaelshbab 13-05-2013 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fankora (المشاركة 508847)
و الله يا غالي من يوم الخميس في المساء و الأزواج كلها امقلقتني لا اعرف السبب و لأول مرة تحدث معي

السوق متقلب جدا الفترة الى فاتت وفية تضارب كبير خليك فى المضمون وقلل اللوت بتاعك علي قد ماتقدر مش مهم الايام دى تكسب كتير الاهم تحافظ علي فلوسك:1 (21)::1 (21)::1 (21): ومتفكرش انى نجحت الاسبوعين الى فاتو انى احافظ على راس مالى بالعكس بس الاسبوع ده حاطط قواعد صارمة والله المستعان

Anonymous 13-05-2013 03:32 PM

الاخبار ايجابية للدولارا الحمدلله
اليورو في هبوط

bujassim 13-05-2013 03:35 PM

نزل اليورو بالدولار بعد خبر الايجابي للدولار الامريكي

Mohamed Rabie 13-05-2013 03:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508907)
الاخبار ايجابية للدولارا الحمدلله
اليورو في هبوط

هو ملهوش مزاج ينزل ولا ايه يا حسام ؟؟ :1: ,, تحس أنه عاوز يطلع تانى

simo10madridi 13-05-2013 03:41 PM

هههههههه يارب يطلع تاني لاني داخل في صفقة شراء

Anonymous 13-05-2013 03:43 PM

هههههههههههههه انا دخلت بيع من تحت و عكس عليا مخسرني 20 نقطة لحد دلوقت بس ان شاء الله مسيره ينزل

simo10madridi 13-05-2013 03:45 PM

ههههههه انا كنت خاسر 50 نقطة والحمجدلله الان طلع اليورو والان انا رابح 10 نقاط ههههه دعوتي مستجابة يااخي ههههه

Anonymous 13-05-2013 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simo10madridi (المشاركة 508918)
ههههههه انا كنت خاسر 50 نقطة والحمجدلله الان طلع اليورو والان انا رابح 10 نقاط ههههه دعوتي مستجابة يااخي ههههه

طيب يا عم مبروك خد المكسب بقال و ادعيلنا ينزل تاني علشان انا كده خسران اكتر من 30 نقطة:1 (56):

MoHaMeD EgY 13-05-2013 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Rabie (المشاركة 508910)
هو ملهوش مزاج ينزل ولا ايه يا حسام ؟؟ :1: ,, تحس أنه عاوز يطلع تانى

هو ارتد حالياً من مستوى 61 فايبو .. عشان كدا خرجت بسرعه بربح 42+ نقطه :)

انت ادعيله بس يخترق مستوى 61 فايبو وانت تلاقى هدفه التالى 1.2880 :1 (72):

Mohamed Rabie 13-05-2013 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508921)
طيب يا عم مبروك خد المكسب بقال و ادعيلنا ينزل تاني علشان انا كده خسران اكتر من 30 نقطة:1 (56):

أنا خرجت من صفقه البيع دى يا حسام ,, المشكلة أن الخبران واحد جه أيجابى و التانى سلبى و المهم فيهم هو أللى جه سلبى ,, خلى بالك جدا عشان اليورو مبيهزرش :1:

simo10madridi 13-05-2013 03:54 PM

انا قفلت الصفقة والحمدلله على مكسب 20 نقطة ان شاءلله ينزل وتكسب انت ايضا

Mohamed Rabie 13-05-2013 03:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoHaMeD EgY (المشاركة 508922)
هو ارتد حالياً من مستوى 61 فايبو .. عشان كدا خرجت بسرعه بربح 42+ نقطه :)

انت ادعيله بس يخترق مستوى 61 فايبو وانت تلاقى هدفه التالى 1.2880 :1 (72):

ولا أدعيله ولا يدعيلى :1:,, الطيب احسن يا أيجى أنا خرجت منها بناقص الصفقه القلق دى :1 (91):

fankora 13-05-2013 04:04 PM

اليور دولار يشكل موجة تصحيحية و هو لن يرتد بل سوف يرتفع

فلو لاحضتم بعد لخبر لقد واجه نقطة مقاومة قوية اعادته للأعلى مرة اخرى

الشامي 13-05-2013 04:16 PM

السلام عليكم
اليورو ان شاء الله للصعود واخر اهدافه 3145 ثم الهبوط دا هيكون ان شاء الله هذا الاسبوع او الاسبوع القادم طبعا في اخبار نارية لليورو الاسبوعين المقبلين لو ايجابيه هطيير اليورو لفوق ولو سلبية بردوا هيطير لفوق طيب ازاي شغل بقا بنوك هههههههههه

MoHaMeD EgY 13-05-2013 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشامي (المشاركة 508926)

لم تفهمني ايضا على العموم تابعني
شباب سنلغي البيع من 3004 لماذا لان الهدف اللي المفروض ينزله 2936 وصله السعر الاول ودا كان منطقة دعم وكان الشراء منه انا عن نفسي لم اشتري بسبب العقود اللي عندي ان شاء الله نشوف صفقة تانية غدا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشامي (المشاركة 508934)
السلام عليكم
اليورو ان شاء الله للصعود واخر اهدافه 3145 ثم الهبوط دا هيكون ان شاء الله هذا الاسبوع او الاسبوع القادم طبعا في اخبار نارية لليورو الاسبوعين المقبلين لو ايجابيه هطيير اليورو لفوق ولو سلبية بردوا هيطير لفوق طيب ازاي شغل بقا بنوك هههههههههه

بسم الله ماشاء الله .. اصبحنا نتكلم عن الدعوم والأخبار!!!!! :1 (80):

Anonymous 13-05-2013 04:27 PM

اللي بعمله في اسبوع متاجرة باهداف صغيرة بيضيع في حركة وسخة زي اللي عملها اليورو دولار دلوقتي:(

Madridista 13-05-2013 04:27 PM

فى خبر عن الدولار خاص بمخزونات الشركات كمان نص ساعة (4 بتوقيت القاهرة) هل ده خبر مهم؟
ياريت الإفادة

Don Samir 13-05-2013 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Madridista (المشاركة 508938)
فى خبر عن الدولار خاص بمخزونات الشركات كمان نص ساعة (4 بتوقيت القاهرة) هل ده خبر مهم؟
ياريت الإفادة

مخزونات الشركات التي ينشرها مكتب الإحصاء تقيس النسبة المئوية للتغير في المخزون في مراحل التصنيع. هذا المؤشر لا يولد ارتفاع في معدل التذبذب في سوق الفوركس لأنها لا تعكس اتجاه الاستهلاك الشخصي.

radwangerr 13-05-2013 04:47 PM

وبعدين في الشموع اللي مش باينلها عدلة م قلبة دي :( هو مين رايح فين ؟حد يفسرلنا السعر اللي بيتمرجح ده يا اخوننا ينوبكم ثواب .

Eng.Hagag 13-05-2013 05:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508937)
اللي بعمله في اسبوع متاجرة باهداف صغيرة بيضيع في حركة وسخة زي اللي عملها اليورو دولار دلوقتي:(

انا زيك بالظبط انا كنت 120 دولار الوقتى بقيت 76 دولار بسبب الحركات الغريبة دى
اخبار ايجابية جدا للدولار ومع ذلك ارتفاع اليورو شكلها فية لعب من البنوك فى السوق

أ.نادر غيث 13-05-2013 05:14 PM

13-5-2013 EUR/USD

استمد الدولار ثباته اليوم امام العملات وعلى رأسها اليورو بعد اخبار امكانية تقليص برنامج التيسر الكمي بوقت ابكر او حتى انهاءه
باسرع من المدة المحدد ، بالاضافة لارتفاع احتياطي الصين من الدولار ، هذه الاخبار اعطت الدولار القوة لثبات امام العملات الاخرى
خصوصاً عد موجة الصعود العنيفه يوم الجمعة نهاية الاسبوع الماضي ..

فنياً ، زوج اليورو دولار يتدال داخل مستطيل على فريم الساعة محصور ين فايبو 61 و 50 حيث الضلع السفلي له (الدعم) حول
اسعار 1.2935 حيث فايبو 61 القوي ، اما الضلع العلوي له (المقاومة) حول اسعار 1.2995 حيث فايو 50 وعليه ارى ان الخروج
من هذا النموذج السعري يحدد وجهة الزوج القادمة سواء للاعلى او للاسفل ، الان السعر مستقر قرب الضلع العلوي حيث
المقاومة على 1.2995 لو فشل باختراقها سيرتد للاسفل لذهاب اتجاه دعم 1.2935 تقريباً وارجح ذلك اليوم باذن الله .
اما لو نجح باختراق مقاومة 1.2995 سوف يذهب للاعلى باتجاه المقاومة التالية حول 1.3050 تقريباً .

radwangerr 13-05-2013 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 508953)
13-5-2013 EUR/USD

استمد الدولار ثباته اليوم امام العملات وعلى رأسها اليورو بعد اخبار امكانية تقليص برنامج التيسر الكمي بوقت ابكر او حتى انهاءه
باسرع من المدة المحدد ، بالاضافة لارتفاع احتياطي الصين من الدولار ، هذه الاخبار اعطت الدولار القوة لثبات امام العملات الاخرى

فنياً ، زوج اليورو دولار يتدال داخل مستطيل على فريم الساعة محصور ين فايبو 61 و 50 حيث الضلع السفلي له (الدعم) حول
اسعار 1.2935 حيث فايبو 61 القوي ، اما الضلع العلوي له (المقاومة) حول اسعار 1.2995 حيث فايو 50 وعليه ارى ان الخروج
من هذا النموذج السعري يحدد وجهة الزوج القادمة سواء للاعلى او للاسفل ، الان السعر مستقر قرب الضلع العلوي حيث
المقاومة على 1.2995 لو فشل باختراقها سيرتد للاسفل لذهاب اتجاه دعم 1.2935 تقريباً وارجح ذلك اليوم باذن الله .
اما لو نجح باختراق مقاومة 1.2995 سوف يذهب للاعلى باتجاه المقاومة التالية حول 1.3050 تقريباً .

بوركتم استاذنا .

النسر الذهبى 13-05-2013 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Anonymous (المشاركة 508937)

لانك مبتحسبش مخاطرتك يعني بتدخل عايز 10 او 20 نقطه وتقفل عليهم ولو اتحرك ضدك بتسيبه يسرح وتقفله بعد خسارة 50 او اكتر فاكيد خسارة واحده هتضيع تعب اسبوع واحيانا يعكس 50 او اكتر وتستناه يرجع ولما يرجع تقفل علي 10 او 20 نقطه برده رغم انه بيكمل ويجب 100 نقطه ... يعني انته قبل متخش الصفقة مش بتحسب انته عايز ايه وممكن تخسر قد ايه .. من الأخر السوق هوه اللي بيتحكم في حسابك مش انته اللي بتتحكم فيه

احسب مخاطرتك والهدف قبل متخش الصفقة ومتخليش المخاطرة اكبر من الهدف.

Madridista 13-05-2013 05:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بشار (المشاركة 508953)
13-5-2013 EUR/USD

التحليل الذى أنتظره كل يوم .. سهل وواضح وبسيط .. أشكرك

Anonymous 13-05-2013 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fankora (المشاركة 508837)
لا أعتقد ذلك اخي فحاليا يوجد تشبع للبيع في شمعة الدايلي

لذلك كل التوقعات ترجح للإرتفاع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 508959)

لانك مبتحسبش مخاطرتك يعني بتدخل عايز 10 او 20 نقطه وتقفل عليهم ولو اتحرك ضدك بتسيبه يسرح وتقفله بعد خسارة 50 او اكتر فاكيد خسارة واحده هتضيع تعب اسبوع واحيانا يعكس 50 او اكتر وتستناه يرجع ولما يرجع تقفل علي 10 او 20 نقطه برده رغم انه بيكمل ويجب 100 نقطه ... يعني انته قبل متخش الصفقة مش بتحسب انته عايز ايه وممكن تخسر قد ايه .. من الأخر السوق هوه اللي بيتحكم في حسابك مش انته اللي بتتحكم فيه

احسب مخاطرتك والهدف قبل متخش الصفقة ومتخليش المخاطرة اكبر من الهدف.

صح كلامك والله:1 (88):
ان شاء الله بصلح اخطائي و انا يوم بعد يوم بتعلم منكم كلكم
و شكرا اخي علي الرد :1 (21):

mohamedlee 13-05-2013 06:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 501392)
مساء الورد على الجميع
حبيت بس اضيف تحليلى المتواضع واتمنى ان الكل يستفيد منه

السعر بالفعل فى طريقة لهبوط قوى جدا نتيجة تكون نموذج رأس وكتفين على الفريم الويكلى ولكن الهبوط من الممكن ان لا يحدث بين ليلة وضحاها ولكن يمكن ان يكون خلال الاسابيع القادمة باذن الله المهم ان السعر فى طريقة لزيارة سعر 1.2100 ويمكن ان يكون اسفل من ذلك وهذا شارت للتحليل على الفريم الويكلى وبالتوفيق للجميع

بحمد الله السعر يسير وفقا للتحليل الفنى الذى قمت بوضعة منذ اسبوعين او اكثر ولكن ارى الكثير لم يستجيب لذلك على العموم مازال السعر فى طريقة لانهاء تكون الكتف الايمن والاخير من نموذج الرأس والكتفين على الفريم الويكلى وبذلك نحن فى انتظار كسر عنق النموذج والثبات اسفلة ثم الوصول الى تارجيت النموذج باذن الله فى خلال الاسابيع القادمة وبالتوفيق للجميع

http://store2.up-00.com/Apr13/sqw56938.png مركز تحميل الصور

النسر الذهبى 13-05-2013 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 508974)
بحمد الله السعر يسير وفقا للتحليل الفنى الذى قمت بوضعة منذ اسبوعين او اكثر ولكن ارى الكثير لم يستجيب لذلك على العموم مازال السعر فى طريقة لانهاء تكون الكتف الايمن والاخير من نموذج الرأس والكتفين على الفريم الويكلى وبذلك نحن فى انتظار كسر عنق النموذج والثبات اسفلة ثم الوصول الى تارجيت النموذج باذن الله فى خلال الاسابيع القادمة وبالتوفيق للجميع

http://store2.up-00.com/Apr13/sqw56938.png مركز تحميل الصور[/CENTER]

ملحوظه اخي الكريم لا يمكن اتخاذ قرار بالبيع علي المدي الطويل علي اساس نموذج لم يكتمل بعد علي الأسبوعي

mohamedlee 13-05-2013 07:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 509002)

ملحوظه اخي الكريم لا يمكن اتخاذ قرار بالبيع علي المدي الطويل علي اساس نموذج لم يكتمل بعد علي الأسبوعي

اذأ. لم. ينوى السعر الهبوط فلماذا كلما يرتفع الى 1.3200 يرند ويهبط مرة اخرى والنموذج يعتبر اكتمل. كما تلاحظ والجميع يلاحظون ان الكتف الايمن تكون للنموذج على الفريم الويكلى . اذا فاى ارتفاع سوف يكون فرصة من ذهب للبيع

momobanker 13-05-2013 09:00 PM

mohsaad86 13-05-2013 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 509002)

أخي ابراهيم النموذج مكتمل بالفعل على فريم الديلي
وعشان كده أنا بعت وهدفي 1.2760 ان شاء الله

النسر الذهبى 13-05-2013 09:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 509004)
اذأ. لم. ينوى السعر الهبوط فلماذا كلما يرتفع الى 1.3200 يرند ويهبط مرة اخرى والنموذج يعتبر اكتمل. كما تلاحظ والجميع يلاحظون ان الكتف الايمن تكون للنموذج على الفريم الويكلى . اذا فاى ارتفاع سوف يكون فرصة من ذهب للبيع

اخي ارجع إلي اساس القاعده هنا ولا تضع استنتاجات

النموذج غير مكتمل وكل من درس الفني بشكل صحيح يعرف هذا واكتمال النموذج بالوصول إلي كسر خط العنق

وتعليقك عليه ومتابعتك له منذ الفتره الماضيه لا تعني انه نموذج راس وكتفين ولا تعني بالضرورة ان اليورو سيكمل رسم النموذج ثم يكسر خط العنق لانه لا يمكن البيع علي شكل قد يكون نموذج راس وكتفين وقد يكون تصحيح للاتجاه الصاعد او تذبذب علي الفريم الاسبوعي او الأدهي واللي يضحك بجد انه عبارة عن اعادة اختبار لعنق نموذج الراس والكتفين الصاعد اللي وصل فقط إلي نصف هدفه وهدفه الأصلي عند 1.4300

فلا تستعجب عندما ترا النموذج الهابط اكمل الكتف الأيمن ومره واحده لقيته عمال يطلع ومكسرش خط العنق لانه بالأساس هيكون عند نفس المنطقة اختبر عنق نموذج الراس والكتفين الصاعد النموذجي

فيا اخي لا تسبق السعر إذا كانت طريقة تعتمد علي تكون النموذج ثم الكسر لا تشبه علي اي حركة انه سيكون هذا نموذج معين إلا علي الأقل بعد تكون الكتف الأيمين كاملا والتوقف عند خط العنق ثم تنتظر كسر صحيح وعندها تكون الفرصة

مش رواد الكلاسيكي برده بيقولوا تاجر بما تري وليس بما تعتقد :)

لذا يا اخي اقول لك البيع علي هذا النموذج قرار خطأ إلا بعد ان يكتمل وحتي إن تم البيع قبل ان يكتمل وهبط فهذا لا يعني ان المحلل علي صواب والعجيب اني وجدت الكثير من الأخوة في مناطق مختلفة يتوقعون هذا النموذج ويتكلمون عليه قبل تكونه من الأساس وياتي شخص مثلي لا يعمل بالفني اصلا لكي يصحح لكم

تحياتي :)

النسر الذهبى 13-05-2013 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsaad86 (المشاركة 509033)
أخي ابراهيم النموذج مكتمل بالفعل على فريم الديلي
وعشان كده أنا بعت وهدفي 1.2760 ان شاء الله

ياريت تضع صورة عشان افهم اي نموذج تقصد اخي

mohsaad86 13-05-2013 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 509036)

ياريت تضع صورة عشان افهم اي نموذج تقصد اخي

اقصد نموذج الرأس والكتفين مكتمل على الديلي
وان شاء الله ارفعلك الصورة بعدين اسف بس لأني بره وشغال من الموبايل

mohamedlee 13-05-2013 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 509035)

اخي ارجع إلي اساس القاعده هنا ولا تضع استنتاجات

النموذج غير مكتمل وكل من درس الفني بشكل صحيح يعرف هذا واكتمال النموذج بالوصول إلي كسر خط العنق

وتعليقك عليه ومتابعتك له منذ الفتره الماضيه لا تعني انه نموذج راس وكتفين ولا تعني بالضرورة ان اليورو سيكمل رسم النموذج ثم يكسر خط العنق لانه لا يمكن البيع علي شكل قد يكون نموذج راس وكتفين وقد يكون تصحيح للاتجاه الصاعد او تذبذب علي الفريم الاسبوعي او الأدهي واللي يضحك بجد انه عبارة عن اعادة اختبار لعنق نموذج الراس والكتفين الصاعد اللي وصل فقط إلي نصف هدفه وهدفه الأصلي عند 1.4300

فلا تستعجب عندما ترا النموذج الهابط اكمل الكتف الأيمن ومره واحده لقيته عمال يطلع ومكسرش خط العنق لانه بالأساس هيكون عند نفس المنطقة اختبر عنق نموذج الراس والكتفين الصاعد النموذجي

فيا اخي لا تسبق السعر إذا كانت طريقة تعتمد علي تكون النموذج ثم الكسر لا تشبه علي اي حركة انه سيكون هذا نموذج معين إلا علي الأقل بعد تكون الكتف الأيمين كاملا والتوقف عند خط العنق ثم تنتظر كسر صحيح وعندها تكون الفرصة

مش رواد الكلاسيكي برده بيقولوا تاجر بما تري وليس بما تعتقد :)

لذا يا اخي اقول لك البيع علي هذا النموذج قرار خطأ إلا بعد ان يكتمل وحتي إن تم البيع قبل ان يكتمل وهبط فهذا لا يعني ان المحلل علي صواب والعجيب اني وجدت الكثير من الأخوة في مناطق مختلفة يتوقعون هذا النموذج ويتكلمون عليه قبل تكونه من الأساس وياتي شخص مثلي لا يعمل بالفني اصلا لكي يصحح لكم

تحياتي :)

اخى الكريم كلنا هنا بنجتهد وانا لم الزم احد بالبيع وكل فرد له حرية اتخاذ القرار سواء بالبيع او الشراء ولا اتفق معك فى نقطة ان هذا لا يمثل النموذج المشار اليه مع احترامى الكامل لتحليلك الفنى فلن تستطيع فى مرة واحدة التأكد بان السعر صاعد او هابط لان هذا السوق مبنى على التوقعات وانا ذكرت توقعى وليس معنى ذلك انه بنسبة 100% ولكن راجع انت التحليل الفنى سوف تجد ان نموذج الرأس والكتفين من اهم النماذج فى التحليل الفنى وارى ايضا ان بعض من تحليلاتك بتضرب استوب فيا عزيزى يجب ان نتاجر كما نرى السعر كما قلت فى ردك ونحن جميعا نرى نموذج من النماذج التى لها مصداقية كبيرة وهى الرأس والكتفين وليس من الضرورى وصول السعر كما قلت الى 1.4300 فانى ارى ان هذا السعر من الصعب وصولة فى الفترة الحالية واخر السعر وصولة الى 1.38 او 1.39 دة لو صعد اصلا فى الوقت الحالى ولكن كل وقت وله اذان فالسعر يمر بموجة الهبوط الان

النسر الذهبى 13-05-2013 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedlee (المشاركة 509056)

اخى الكريم كلنا هنا بنجتهد وانا لم الزم احد بالبيع وكل فرد له حرية اتخاذ القرار سواء بالبيع او الشراء ولا اتفق معك فى نقطة ان هذا لا يمثل النموذج المشار اليه مع احترامى الكامل لتحليلك الفنى فلن تستطيع فى مرة واحدة التأكد بان السعر صاعد او هابط لان هذا السوق مبنى على التوقعات وانا ذكرت توقعى وليس معنى ذلك انه بنسبة 100% ولكن راجع انت التحليل الفنى سوف تجد ان نموذج الرأس والكتفين من اهم النماذج فى التحليل الفنى وارى ايضا ان بعض من تحليلاتك بتضرب استوب فيا عزيزى يجب ان نتاجر كما نرى السعر كما قلت فى ردك ونحن جميعا نرى نموذج من النماذج التى لها مصداقية كبيرة وهى الرأس والكتفين وليس من الضرورى وصول السعر كما قلت الى 1.4300 فانى ارى ان هذا السعر من الصعب وصولة فى الفترة الحالية واخر السعر وصولة الى 1.38 او 1.39 دة لو صعد اصلا فى الوقت الحالى ولكن كل وقت وله اذان فالسعر يمر بموجة الهبوط الان

اخي الكريم لاحظ تعليقاتي جيدا انا لا اتكلم في الأحتمالات انا اتكلم في الأساس الذي بنيت عليه وجهت نظرك فكلنا نعرف الأحتمالات وانه سوق احتمالات

انا اقول لك ببساطه
انته سبقت السعر ولا يوجد نموذج من الأساس لكي تتوقع علي اساسه الهبوط

وممكن نجيبلك كبار المحللين الفنيين ولا واحد هيقول ولا كتاب جون ميرفي هيقولك انه نموذج راس وكتفين ويلا بيعوا علي اساسه

هذا ليس نقص في شخصكم الكريم وانما مجرد ملحوظة كما ذكرت في اول رد احببت ان انبهكم اليها وطبعا كلنا نعلم انه سوق الأحتمالات

واعتذر لك للتدخل بتحليلك وكنت امل انك لست تاخذ خطأ تحليل تتبناه كخطأ في شخصك كما يفعل الكثير من الأخوة هدانا الله واياهم

تحياتي

mohamedlee 13-05-2013 10:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 509060)

اخي الكريم لاحظ تعليقاتي جيدا انا لا اتكلم في الأحتمالات انا اتكلم في الأساس الذي بنيت عليه وجهت نظرك فكلنا نعرف الأحتمالات وانه سوق احتمالات

انا اقول لك ببساطه
انته سبقت السعر ولا يوجد نموذج من الأساس لكي تتوقع علي اساسه الهبوط

وممكن نجيبلك كبار المحللين الفنيين ولا واحد هيقول ولا كتاب جون ميرفي هيقولك انه نموذج راس وكتفين ويلا بيعوا علي اساسه

هذا ليس نقص في شخصكم الكريم وانما مجرد ملحوظة كما ذكرت في اول رد احببت ان انبهكم اليها وطبعا كلنا نعلم انه سوق الأحتمالات

واعتذر لك للتدخل بتحليلك وكنت امل انك لست تاخذ خطأ تحليل تتبناه كخطأ في شخصك كما يفعل الكثير من الأخوة هدانا الله واياهم

تحياتي

اذا كان هذا ليس نموذج راس وكتفين من وجهة نظرك ممكن توضح ايه هو نموذج الرأس والكتفين واظن ان كلنا هنا عشان نفيد بعضنا البعض وليس لاستعراض العضلات

الساعة الآن 02:22 PM