اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

mahmoud0711 18-01-2013 02:48 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

جمعة مباركة على الجميع و بامر الله نهاية اسبوع سعيدة

مصطفي حلمي 18-01-2013 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 451571)
ثلاثة من الأربعة أزواج كسرت حاجز النقطة A وارتفعت عنها وارتد الثلاثة معا من تصحيح 128% فيبوناتشي (عدا زوج الاسترليني/ين ، فهو الوحيد الذي ارتد من تصحيح 88.6% فيبوناتشي كما هو مفترض) ... أعتقد أن سيناريو الهبوط مازال قائما ... يمكن أن يتخد الثلاث أزواج نماذج شارك بينما احتفظ الاسترليني/ين بنموذج الجارتلي ؟!!!
متابعة شارت الأزواج الأربعة حاليا هام جدا لكل من يؤمن بأن أزواج الين سوف تتربع على عرش التداولات خلال الاسبوع القادم.

ما شاء الله عليك يا ابو ياسر
وحشتنا و الله
متابعينك و تحليلاتك القوية
مشكوووور

أبو ياسر 18-01-2013 03:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 451590)
ما شاء الله عليك يا ابو ياسر
وحشتنا و الله
متابعينك و تحليلاتك القوية
مشكوووور

الله يخليك يا مصطفى باشا ... ده انت اللي نورت الورشة كلها ... ومشاركاتك كلها أجمل من بعض ، سواء على مستوى التحليل والرسم أو على مستوى مناكشة الأعضاء ... مش عايز أقولك ضحكت قد ايه لما كتبت ...

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 450205)
تنوري ..ان شاء الله الموضوع حيعجبك جدا
و عموما غالبا جنجيب شباب الرينكو و نحتل الصفحة لان واضح ان جيش المحاربين طلع غزوة و اتأسرو هناك http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...%20%282%29.gifhttp://www.fx-arabia.com/vb/images/s...%20%282%29.gif

عموما الحمد لله هربت من الأسر وحررت نفسي ورجعتلكوا ... ومليون مرحب بكل شباب الرينكو (على فكرة أنا بلعب رينكو برضه بس في الخباثة من غير ما حد يعرف :1 (5): :1 (5): :1 (5):)

Ahmedomran81 18-01-2013 03:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 451569)

جمعة مباركة عليكم جميعا أخواني وأخواتي ... يا رب يكون الاسبوع اللي بيخلص ده كان اسبوع خير وأرباح على الجميع

أحمد باشا ... فرصة موفقة ان شاء الله ... اليورو/دولار احترم النموذج اللي رفعته امبارح وبالفعل ارتد من مستويات 97% فيبوناتشي (1.3398) وكسر الزاوية وعمل 40 نقطة هبوط بعد الزاوية... أعتقد أنه بيعيد اختبار الزاوية مرة أخرى الآن في حال الارتداد هبوطا دون اغلاق اربع ساعات أعلى مستويات 1.3375 سوف يكون مؤشر قوي لاندفاع اليورو/دولار نحو 1.3170 مبدئيا

بالتوفيق ان شاء الله
:1 (21)::1 (21)::1 (21):

شكرًا أخي أبوياسر
وأيه اخبار أخونا خالد مش باين الاسبوع ده!!
لعل المانع خير إن شاء الله

Amjad Shadid 18-01-2013 03:35 PM

احتمال رفع البنك الوطني السويسري المستوى المستهدف للـEUR/CHF عند 1.25 - بنك Rabo

يرتفع الفرنك السويسري بنحو ملحوظ خلال تعاملات اليوم الجمعة مما دفع الزوج EUR/CHF للهبوط عن مستويات فوق النقطة 1.2570 للمستوى 1.2480 مع ارتفاع موجة العزوف عن المخاطرة في السوق.

من جانبه يرى كريستيان لورنس الخبير الفني والاسترتيجي للعملة ببنك Rabo أن الاجتماع الأخير للبنك المركزي الأوروبي كان العامل الأساسي وراء انخفاض الفرنك ، وأن تطبيق معدلات فائدة سلبية على ودائع الفرنك قد أثرت بالسلب على الطلب على عملات الملاذ الآمن.

وأضاف في تقرير له :" ونظراً للحركة السعرية الأخيرة ، طرأت بعض التساؤلات حول إن كان البنك الوطني السويسري قد يقرر رفع المستوى المستهدف للـEUR/CHF إلى 1.25 أم لا. فقد تحدثت بعض الاتحادات التجارية السويسرية حول دعمهم لمثل هذه الخطوة. ونعتقد أنها ستكون خطوة مناسبة وقد يقوم البنك بالفعل بإقرار هذا التغيير إن ارتفع الزوج عن النقطة 1.25".

Amjad Shadid 18-01-2013 03:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 451636)
احتمال رفع البنك الوطني السويسري المستوى المستهدف للـEUR/CHF عند 1.25 - بنك Rabo

يرتفع الفرنك السويسري بنحو ملحوظ خلال تعاملات اليوم الجمعة مما دفع الزوج EUR/CHF للهبوط عن مستويات فوق النقطة 1.2570 للمستوى 1.2480 مع ارتفاع موجة العزوف عن المخاطرة في السوق.

من جانبه يرى كريستيان لورنس الخبير الفني والاسترتيجي للعملة ببنك Rabo أن الاجتماع الأخير للبنك المركزي الأوروبي كان العامل الأساسي وراء انخفاض الفرنك ، وأن تطبيق معدلات فائدة سلبية على ودائع الفرنك قد أثرت بالسلب على الطلب على عملات الملاذ الآمن.

وأضاف في تقرير له :" ونظراً للحركة السعرية الأخيرة ، طرأت بعض التساؤلات حول إن كان البنك الوطني السويسري قد يقرر رفع المستوى المستهدف للـEUR/CHF إلى 1.25 أم لا. فقد تحدثت بعض الاتحادات التجارية السويسرية حول دعمهم لمثل هذه الخطوة. ونعتقد أنها ستكون خطوة مناسبة وقد يقوم البنك بالفعل بإقرار هذا التغيير إن ارتفع الزوج عن النقطة 1.25".

يعني هذا الخبر كان عليه تعتيم كبير ، اجتماع البنك المركزي الاسبوع الماضي يوم الخميس ، حد فيكو عرف عن هذا الموضوع ومهو بيلغي كل التحليلات

تحياتي

أبو ياسر 18-01-2013 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 451639)
يعني هذا الخبر كان عليه تعتيم كبير ، اجتماع البنك المركزي الاسبوع الماضي يوم الخميس ، حد فيكو عرف عن هذا الموضوع ومهو بيلغي كل التحليلات

تحياتي

وحشتنا متابعة تقاريرك يا أمجد باشا :1 (21)::1 (21)::1 (21):

Amjad Shadid 18-01-2013 03:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 451646)
وحشتنا متابعة تقاريرك يا أمجد باشا :1 (21)::1 (21)::1 (21):

اهلا بالنجم الساطع ، ياراجل انتو فين ، على كل حال مفتتكوش حاجة السوق لازال يعمل باجندات سرية مستويات مستهدفة للعملات واحنا ولاعندنا خبر " يعني حرامية باسم بنوك مركزية "

تحياتي واهلا وسهلا

Amjad Shadid 18-01-2013 03:53 PM

ارتفع الـUSD/CHF مسجلاً أعلى مستوياته اليوم عند 0.9379 مباشرة قبل افتتاح جلسة التداول الأوروبية لكنه تراجع بيما بعد حينما تم كبح ارتفاعه دون المنطقة 0.9335/40 ليجد الدعم عند 0.9310. وبالرغم من تراجعه للمنطقة 0.9330 فما زال الزوج مرتفعاً بنسبة +0.10% مقابل سعره الافتتاحي اليوم الجمعة.

هذا وقد ذكرت بعض الصحف السويسرية أنباء حول رغبة الحكومة في رفع المستوى المستهدف للزوج EUR/CHF إلى 1.2500 عن المستوى الحالي 1.2000. هذا ومن المنتظر على صعيد المفكرة الاقتصادية صدور مؤشر ثقة المستهلك الأمريكي رويترز/ميتشجن التي تحوز على انتباه المستثمرين مع توقعات بارتفاعها من 72.9 إلى 75.0 في يناير.

وأخيراً أوضح بيجوي كار المحلل الفني ببنك MIG أن الزوج USD/CHF يستهدف المقاومة الأساسية 0.9383 في ظل وجود الدعم على إطار زمني مدته ساعة واحدة عن 0.9286 والذي يمثل أدنى نقطة سجلها في الـ16 من يناير 2013.

Amjad Shadid 18-01-2013 04:02 PM

والله يااصدقائي المحاربين اسمحولي اقولكم انه العملات المرتبطة بالبنك المركزي الاوروبي غير امنه ، وهناك احتمال كبير بتغيير مواقع ، اليورو والدولار بالامس كانو مرتفعين ، والباوند والفرنك في الحضيض ، مع انه الكل بيعرف الشراكة الثلاثية بين اليورو والباوند والفرنك ، الفرنك تقرر هبوطه 500 نقطة امام اليورو ، وياترى الباوند كام نقطة لانه ماشي لفوق ومفيش اي حاجة قدامه ، اذا قرارات هامة بدعم اليورو واضعاف العملات الاخرى .

تحياتي

مصطفي حلمي 18-01-2013 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 451627)
الله يخليك يا مصطفى باشا ... ده انت اللي نورت الورشة كلها ... ومشاركاتك كلها أجمل من بعض ، سواء على مستوى التحليل والرسم أو على مستوى مناكشة الأعضاء ... مش عايز أقولك ضحكت قد ايه لما كتبت ...

عموما الحمد لله هربت من الأسر وحررت نفسي ورجعتلكوا ... ومليون مرحب بكل شباب الرينكو (على فكرة أنا بلعب رينكو برضه بس في الخباثة من غير ما حد يعرف :1 (5): :1 (5): :1 (5):)

حبيبي يا ابو ياسر حمد الله علي السلامة :1 (77):
مشكور يا حبي كلامك اللي ذي العسل و متابع معاك

Amjad Shadid 18-01-2013 04:17 PM

الباوند استرالي

لاحظنا جميعا الأداء السيء للباوند امام معظم العملات ، الشارت المرفق للباوند استرالي اسبوعي ، الزوج اخترق مستوى 61 فيبو من اعلى قمة في شهر 9 2012 ، ولامس مستوى 113 فيبو من اخر موجه ، النموذج شارك ولكن سنعتبر هذا ضمن محاولاتنا لفهم تطبيقات الشارك ، يعتي لاتداول على هذا الزوج

تحياتي

Amjad Shadid 18-01-2013 04:20 PM

خلف الاسترليني وراءه المستوى النفسي 1.6000 وانزلق مستكملاً الاتجاه الهابط الذي تسارع عقب صدور بيانات بريطانية ضعيفة لمؤشر مبيعات التجزئة في ديسمبر.

وقال المحلل الاستراتيجي الكبير للعملات بمؤسسة Currencies Direct فيل هيوز في تقرير فني له :" واجه الاسترليني مصاعب جمه هذا الأسبوع. فقد تم دمج شركتي HMV and Blockbuster و Jessops & Comet مما يعني احتمال تسريح نسبة كبيرة من العمالة. هذا وقد تمتعت البيانات الصادرة اليوم باهتمام كبير على غير المعتاد نظراً لسوء الأوضاع التجارية في المملكة المتحدة. حيث كان تجارة التجزئة يأملون في أن تتلقى التجارة بعض الدعم في فترة عيد الميلاد المجيد... لكن إنفاق المستثمرين انخفض بينما أصابت حالة من الركود معدلات النمو. وبالتالي فقط هبط الاسترليني بنحو كبير بما قد يسمح لبنك انجلترا بالتدخل في السوق لدعم الاقتصاد المتباطئ والذي أخفق في الاستفادة من الخطط السابقة التي يتم تطبيقها بالفعل".

هذا ويتم التداول على الزوج GBP/USD في الوقت الراهن عند النقطة 1.5931 بانخفاض بلغت نسبته 0.37% مقابل سعره الافتتاحي. وتقع نقاط الدعم المحتملة على الاتجاه الهابط عند كل من 1.5920 (أدنى مستوى له في الـ22 من نوفمبر) و 1.5828 (أدنى مستوى له في الـ15 من نوفمبر) و 1.5826 (أدنى مستوى له في الـ5 من سبتمبر).
أما عن الاتجاه الصاعد فتتركز المقاومة المتوقعة عند كل من 1.6060 (المتوسط الحسابي لـ10 أيام) و 1.6112 (المتوسط الحسابي لـ21 يوم) و 1.6156 (أعلى مستوى له في الـ14 من يناير).

COWBOY 18-01-2013 04:26 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedomran81 (المشاركة 451633)
شكرًا أخي أبوياسر
وأيه اخبار أخونا خالد مش باين الاسبوع ده!!
لعل المانع خير إن شاء الله

انا بخير الحمد لله يا صديقى .. والحمد لله انتهت الامتحانات .. ومبروك اليورو انا اقتنصت اليورو للبيع ايضا .. وقبل ذلك كنت داخل فرصة شراء معتمد على مؤشر جديد احب ان ارفقة للمحاربين :)

المؤشر اساسا لفريم الساعة بس انا اوقات كتير بشتغل بية على فريم 4 ..
الفكرة بسيطة جدا .. المؤشر هيظهر ليك النماذج .. ونقط الدخول المناسبة والاستوب والهدف
طبعا انا بعتمد علية بشكل مساعد مش اكتر حابب بس يكون اضافة جديدة .. لانى دائما ببحث عن كل جديد .. يخص الهارمونيك حتى اقدمة لكم
دة الاصدار الاول من المؤشر .. يوجد اصدار اخير ولكنة مدفوع وان شاء الله احاول احصل عليه
تحياتى :)

Amjad Shadid 18-01-2013 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 451684)

انا بخير الحمد لله يا صديقى .. والحمد لله انتهت الامتحانات .. ومبروك اليورو انا اقتنصت اليورو للبيع ايضا .. وقبل ذلك كنت داخل فرصة شراء معتمد على مؤشر جديد احب ان ارفقة للمحاربين :)

الفكرة بسيطة جدا .. المؤشر هيظهر ليك النماذج .. ونقط الدخول المناسبة والاستوب والهدف
طبعا انا بعتمد علية بشكل مساعد مش اكتر حابب بس يكون اضافة جديدة .. لانى دائما ببحث عن كل جديد .. يخص الهارمونيك حتى اقدمة لكم
دة الاصدار الاول من المؤشر .. يوجد اصدار اخير ولكنة مدفوع وان شاء الله احاول احصل عليه

اهلا استاذ خالد وانشاء الله تكون اتوفقت في امتحاناتك وشكرا على المؤشر الجميل

COWBOY 18-01-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 451690)
اهلا استاذ خالد وانشاء الله تكون اتوفقت في امتحاناتك وشكرا على المؤشر الجميل

الحمد لله استاذ امجد وتحياتى لكل المحاربين

http://www.youtube.com/watch?v=2voZqLmqNyI

أبو ياسر 18-01-2013 04:59 PM

اقتباس:

يعني هوه أنا لازم أرجع الورشة عشان تظهر يا خالد ؟!!!
أنا عارف ان غيابي مؤثر بس مش كده برضه :p:p:p
عموما حمد الله ع السلامة يا باشا ... ويا رب نتيجة الامتحانات تكون كلها (خضراء) ان شاء الله ، و1000 شكر على مؤشراتك الجامدة

فارس السعوديه 18-01-2013 05:41 PM

الحمد لله اكملت قرائت الموضوع

وان شاء الله اكون متابع معكم اذا سمحتولي

سواالى بسيط
الان اليورو هبط من القمه 1.3403 الى مستوى 38%
وصعد الى قرب القمه وهو الان عند مستوى 23%
هل هدفه المبدائ عند50% ومن ثم العوده الى مستوى 23%
قبل تحقيق هدفه الاخير عند 61%

هل انا كذا شغلى صح
على فريم 4 ساعات بتكلم
وضعت عند القمه 0%
وعند القاع 100% القاع عند 1.2996

وتقبلو مروري

مصطفي حلمي 18-01-2013 05:48 PM

اقتباس:

استاذنا الغالي حمد الله علي السلامة
و نتمني تكون وفقت في الامتحانات عايزنها تحقق 100% بروفيت في النتيجة
و مشكووور علي التمبلت
و ننتظر مشاركاتك القوية و طريقة السكالبينج اللي كنت وعدتنا بيها ..
تحياتي

Ahmedomran81 18-01-2013 06:22 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •§( Harmonic Art )§• ®

اقتباس:

الله يبارك فيك.. وربنا يكرمك فى نتيجة الامتحانات :1 (77)::1 (77):

اما بالنسبة للمؤشر الجديد فياريت تشرح لنا فكرة عملة وازاى نشتغل عليه
وهناك بعض التساؤلات يعنى فى اى وقت يعطينا اشارة للدخول بعد اكتمال النموذج مباشرة ولا مع بداية الانعكاس
وهو لوحدة كافى ولا محتاج زوايا ودايفرجنس
ولكم جزيل الشكر

Amjad Shadid 18-01-2013 06:31 PM

يرى الخبراء الفنيون بمؤسسة Brown Brothers Harriman أن تقلص مدى الموجة الهابطة للدولار الأمريكي كان من أهم العوامل المؤثرة على الحركة السعرية في السوق هذا الأسبوع.

وقالوا أن تلك التطورات الفنية محدودة فقط بسعر تبادل الدولار الأمريكي مقابل اليورو والذي يبدو أنه قد توقف عن صعوده قرب المستوى 1.3400. أما عن الاسترليني الذي تأثر ببيانات مبيعات التجزئة السلبية الصادرة اليوم فقد كسر خط الاتجاه الصاعد وعاد لأدنى مستوى سجله في يونيو الماضي قرب المنطقة 1.5270. ويعتقد الخبراء أن الدعم الأول المتاح للزوج GBP/USD يقع عند 1.5900 لكن الهدف الأهم على الاتجاه الهابط سيكون أدنى مستوياته في منتصف نوفمبر عند 1.5830. أما عن المنطقة 1.6000 التي كانت تمثل دعماً من قبل فقد تحولت بالفعل إلى مقاومة في الوقت الراهن.

COWBOY 20-01-2013 12:44 AM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •§( Harmonic Art )§• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 451705)
يعني هوه أنا لازم أرجع الورشة عشان تظهر يا خالد ؟!!!
أنا عارف ان غيابي مؤثر بس مش كده برضه :p:p:p
عموما حمد الله ع السلامة يا باشا ... ويا رب نتيجة الامتحانات تكون كلها (خضراء) ان شاء الله ، و1000 شكر على مؤشراتك الجامدة

ههههههههههههههههه يا هلا ابو ياسر .. :1 (77)::1 (77)::1 (77): تحياتى يا صديقى :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس السعوديه (المشاركة 451743)
الحمد لله اكملت قرائت الموضوع

وان شاء الله اكون متابع معكم اذا سمحتولي

سواالى بسيط
الان اليورو هبط من القمه 1.3403 الى مستوى 38%
وصعد الى قرب القمه وهو الان عند مستوى 23%
هل هدفه المبدائ عند50% ومن ثم العوده الى مستوى 23%
قبل تحقيق هدفه الاخير عند 61%

هل انا كذا شغلى صح
على فريم 4 ساعات بتكلم
وضعت عند القمه 0%
وعند القاع 100% القاع عند 1.2996

وتقبلو مروري

اخى الكريم اعذرينى .. اذا اردت ان تتابع معنا .. لاتحرمنا من شارتك موضح عليها وجهه نظرك .. الحوار هنا بالنماذج .. المرسومة لا بالارقام حتى تستوعب الفكرة بشكل افضل ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 451751)
استاذنا الغالي حمد الله علي السلامة
و نتمني تكون وفقت في الامتحانات عايزنها تحقق 100% بروفيت في النتيجة
و مشكووور علي التمبلت
و ننتظر مشاركاتك القوية و طريقة السكالبينج اللي كنت وعدتنا بيها ..
تحياتي

اهلا يا صديقى .. ان شاء الله تفائل خير :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedomran81 (المشاركة 451776)
الله يبارك فيك.. وربنا يكرمك فى نتيجة الامتحانات :1 (77)::1 (77):

اما بالنسبة للمؤشر الجديد فياريت تشرح لنا فكرة عملة وازاى نشتغل عليه
وهناك بعض التساؤلات يعنى فى اى وقت يعطينا اشارة للدخول بعد اكتمال النموذج مباشرة ولا مع بداية الانعكاس
وهو لوحدة كافى ولا محتاج زوايا ودايفرجنس
ولكم جزيل الشكر

المؤشر بسيط جدا بيستخرج النموذج وبيعطيك توصيات زى LAST DREAM بس الفرق انة بيشتغل على النماذج المكتملة . بكل بساطة هو هيظهر ليك النموذج .. والباقى معتمد على تحليلك .. واقوى فرص للمؤشر عندما تكون النقط الخاصة بنقطة الدخول كثيرة .. اى ان السعر مازال محترم تلك المنطقة .. ويوجد فى الجانب عدة نجوم تحدد قوة النموذج دى سيبك منها .. ركز بس ان المؤشر يظهر ليك نموذج متوافق مع تحليلك .. هو مش اساس فى شغلنا طبعا .. يعنى بحاول ارفق كل ما يخص الهارمونيك ويكون مفيد للجميع يعنى مثلا مؤشرات ZUP يوجد الى الان الاصدار 125 .. ونحن نعتمد على 102 .. اخر اصدار انا ارفقتة فى الموضوع .. بس انا شايف انة الافضل من وجهه نظرى ومش عايز ارفق اى اصدار اخر حتى لايحدث تشتيت .. بالتوفيق يا عزيزى :)

canister 20-01-2013 01:01 AM

حد جرب يتعامل من المتاجرة من خلال الموبايل يا جماعة؟؟

COWBOY 20-01-2013 01:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 452329)
حد جرب يتعامل من المتاجرة من خلال الموبايل يا جماعة؟؟

عايز تعرف اية ونوع موبايلك اية !!

canister 20-01-2013 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 452344)

عايز تعرف اية ونوع موبايلك اية !!

النهاردة شالوا النت من عندنا وخلوه لرؤساء الاقسام بس, فمش هعرف اتاجر او اتابع المنتدي وانا في الشغل, فعشان كدة هضطر اشتري موبايل جديد اتعامل بيه لحد اما ابقي اروح البيت واقعد عالجهاز عندي

فعايز اعرف التعامل عليه سهل, الاوامر, رسم الدعوم والمقاومات والتريندات والفايبو, واني ادي اوردر واغير بين لتشارات ما بين العملات, وما بين الفريمات المختلفة, هل ده سهل؟؟؟؟

واكيد مش هعرف انزل المؤشرات بتاعتنا, زي الدايفرجنس مثلا

وهشتري الموبايل ده

Galaxy S Advance I9070 ط³ط¹ط± ط³ط§ظ…ط³ظˆظ†ط¬

جالاكسي اس ادفانسيد

COWBOY 20-01-2013 01:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 452346)
النهاردة شالوا النت من عندنا وخلوه لرؤساء الاقسام بس, فمش هعرف اتاجر او اتابع المنتدي وانا في الشغل, فعشان كدة هضطر اشتري موبايل جديد اتعامل بيه لحد اما ابقي اروح البيت واقعد عالجهاز عندي

فعايز اعرف التعامل عليه سهل, الاوامر, رسم الدعوم والمقاومات والتريندات والفايبو, واني ادي اوردر واغير بين لتشارات ما بين العملات, وما بين الفريمات المختلفة, هل ده سهل؟؟؟؟

واكيد مش هعرف انزل المؤشرات بتاعتنا, زي الدايفرجنس مثلا

وهشتري الموبايل ده

Galaxy S Advance I9070 ط³ط¹ط± ط³ط§ظ…ط³ظˆظ†ط¬

جالاكسي اس ادفانسيد

اها يعنى هتبقى اندوريد .. طيب تمام .. هتقدر تتابع .. وتعمل اللى انت عايزة ان شاء الله .. بس هيبقى ممل طبعا على العموم .. انا اقصى حاجة ممكن اعملها اتابع من علية وادير حسابى لكن كتحليل مش كويس اوى حتى لو توافرت كل الادوات ..
ان شاء الله تشترى الموب .. وتسجل فى متجر جوجل .. وتشوف الموضوع دة لمشرفنا وصديقى العزيز أ/احمد صلاح ..

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=28991

Benisafcom 20-01-2013 01:54 AM

السلام عليكم
اهلا اخي
فيه موضوع مميز للاسف بحث لك عليه ولم اجده
اعتقد كان فاتحه الدكتور اسامة وقال اي حد يتاجر بموبايل يدكر لنا الموبايل نوعه و خصائصه واسمه و و و
وكان موضوع غني بالمعلومات الخاصة بالموبايلات و التجارة بهم
استغرقني وقت في البحث و لم اجده
يمكنك عدم التسرع وفتح موضوع في القسم العام وطرح السؤال ويفيدك الاخوان اصحاب الخبرة بالموبايلات باهم الموبايلات للتجارة و انواعها
ان شاء الله يفيدك ولو بجزء صغير الموضوع ده
ونتاسف للاخ خالد على التدخل في موضوعه :)

سؤال عن التجارة عن طريق الموبايل

أفضل برنامج متاجرة موبايل على الاطلاق ( اندرويد )

canister 20-01-2013 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 452351)

اها يعنى هتبقى اندوريد .. طيب تمام .. هتقدر تتابع .. وتعمل اللى انت عايزة ان شاء الله .. بس هيبقى ممل طبعا على العموم .. انا اقصى حاجة ممكن اعملها اتابع من علية وادير حسابى لكن كتحليل مش كويس اوى حتى لو توافرت كل الادوات ..
ان شاء الله تشترى الموب .. وتسجل فى متجر جوجل .. وتشوف الموضوع دة لمشرفنا وصديقى العزيز أ/احمد صلاح ..

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=28991

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 452355)
السلام عليكم
اهلا اخي
اعتقد كان فاتحه الدكتور اسامة وقال اي حد يتاجر بموبايل يدكر لنا الموبايل نوعه و خصائصه واسمه و و و
يمكنك عدم التسرع وفتح موضوع في القسم العام وطرح السؤال ويفيدك الاخوان اصحاب الخبرة بالموبايلات باهم الموبايلات للتجارة و انواعها

الف شكر يا جماعة وعلي العموم هشوف الدنيا فيها ايه وان شاء الله خير

COWBOY 20-01-2013 02:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Benisafcom (المشاركة 452355)
السلام عليكم
اهلا اخي

تنور مشرفنا العزيز فى اى وقت :)

Benisafcom 20-01-2013 02:19 AM

لا شكر على واجب
بالتوفيق لكم شباب

مصطفي حلمي 20-01-2013 11:52 AM

الفترة بتاعت الامتحانات كان عندنا فيها حوالي 2 طن اسئلة ... فاستحملنا شوية الله يجزيك خير ...:1 (13)::1 (13):
1/ حالة واجهتهتا اكتر من مرة علي اكتر من زوج الاسبوع اللي فات ..و هي تكون نموذج يطابق في اضلاعه حتي النقطة c نموذج الكراب و البات ..
فبالتالي بتاجر علي النقطة d بهدف 1.618 تمام ...و الحمد لله بيوصل الهدف و الدنيا حلوة ....بس و بعدين
نعمل ايه ؟؟؟ نتاجر ازاي بعد النسبة دي و احنا يا اما معرضين للانعكاس اي وقت ( لو كان بات ) .. و لو سيبنا الفرصه ممكن يطلع كراب و هدفنا الاول 2.24 فايبو ...فا ايه التصرف الصح في الحاله دي ؟؟
2/ بالنسبة لكل النماذج و اثناء الارتداد بعد اكتمال النماذج و ظهور الزاويه 22 .. فين الهدف من الارتداد ؟؟ كام فايبو و من اي ضلع ؟؟

مصطفي حلمي 20-01-2013 07:01 PM

4 مرفق
الاسترالي و النيوزيلاندي
رأيكو؟؟

مصطفي حلمي 20-01-2013 07:24 PM

2 مرفق
الدولار ين
رأيكو؟؟

Amjad Shadid 20-01-2013 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 452633)
الدولار ين
رأيكو؟؟

والله يااخ مصطفى الين في اجتماع هام يوم 21-01-2013 للبنك المركزي ، بعديها يا بنشوف الين طالع بجنون يا ذاهب للتصحيح المعقول ، لانه حتى الان يبدو المتداولين غير مقتنعين بشراء الين ، وارتداد اللي حصل اليومين الماضيين وعودته للارتفاع مؤشر غير ايجابي ، طبعا انا لا ادعو لعدم المتاجرة على الين ولكن اذكر بالاخبار الهامة التي قد تفسد اي تحليل ، بالنسبة لباقي العملات ، لازال الفرنك يسير خارج الايقاع بناثير قرارات اعادة التسعيير والمستويات المستدفة كذلك الباوند ، الاسترالي غير مقتنع بالهبوط دون 1.0500 مقابل الدولار ويبدو ان له اهدافا علوية ، اليورو قد بدأت تتضح معالمه شيئا فشيئا وبدون اي مفاجاءت اضافية يبدو انه تقرر ان تكون نقطة 1.300 هي المحور بدلا من 1.2900 وقد تكون النقطة 1.3100 الاسبوع القادم سيضع التصورات في التوجه الصحيح ، اليورو باوند يرتفع بصورة غير اعتيادية تدخل البنوك المركزية واضح على اكثر من مستوى ، فقد تم التدخل يوم الثلاثاء للحفاظ على استمرار انخفاض الفرنك امام اليورو وباقي العملات ، حيث ارتفع ما فوق النقطة 1.2500 بعد ان قادته التداولات دون 1.2400 ، الباوند امام اليورو والاسترالي والنيوزلندي في اسوء مستويات منذ اشهر ، ما هو المستوى المستهدف حتى الان لم تتضح الصورة مع احتمالات غير اكيدة ان يكون المستوى المستهدف امام اليورو هو 8400 وما حولها .

تحياتي واسبوع اخضر للجميع بتوفيق الله

مصطفي حلمي 20-01-2013 07:42 PM

3 مرفق
اليورو دولار و ما ادراك ما اليرو دولار
حيرنا و الله :)
الي 3280 ام 3450؟؟؟
رأيكو ؟؟

مصطفي حلمي 20-01-2013 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 452640)
والله يااخ مصطفى الين في اجتماع هام يوم 21-01-2013 للبنك المركزي ، بعديها يا بنشوف الين طالع بجنون يا ذاهب للتصحيح المعقول ، لانه حتى الان يبدو المتداولين غير مقتنعين بشراء الين ، وارتداد اللي حصل اليومين الماضيين وعودته للارتفاع مؤشر غير ايجابي ، طبعا انا لا ادعو لعدم المتاجرة على الين ولكن اذكر بالاخبار الهامة التي قد تفسد اي تحليل ، بالنسبة لباقي العملات ، لازال الفرنك يسير خارج الايقاع بناثير قرارات اعادة التسعيير والمستويات المستدفة كذلك الباوند ، الاسترالي غير مقتنع بالهبوط دون 1.0500 مقابل الدولار ويبدو ان له اهدافا علوية ، اليورو قد بدأت تتضح معالمه شيئا فشيئا وبدون اي مفاجاءت اضافية يبدو انه تقرر ان تكون نقطة 1.300 هي المحور بدلا من 1.2900 وقد تكون النقطة 1.3100 الاسبوع القادم سيضع التصورات في التوجه الصحيح ، اليورو باوند يرتفع بصورة غير اعتيادية تدخل البنوك المركزية واضح على اكثر من مستوى ، فقد تم التدخل يوم الثلاثاء للحفاظ على استمرار انخفاض الفرنك امام اليورو وباقي العملات ، حيث ارتفع ما فوق النقطة 1.2500 بعد ان قادته التداولات دون 1.2400 ، الباوند امام اليورو والاسترالي والنيوزلندي في اسوء مستويات منذ اشهر ، ما هو المستوى المستهدف حتى الان لم تتضح الصورة مع احتمالات غير اكيدة ان يكون المستوى المستهدف امام اليورو هو 8400 وما حولها .

تحليل حضرتك كالعاده
اقل ما وصف به انه رائع
تحياتي و تقديري استاذ امجد

Amjad Shadid 20-01-2013 07:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 452641)
اليورو دولار و ما ادراك ما اليرو دولار
حيرنا و الله :)
الي 3280 ام 3450؟؟؟
رأيكو ؟؟

مؤشر الدولار ، 4 ساعات يظهر ضعف وتراجع على اداء الدولار عند النقطة 80 ، فنيا اليورو جاهز للتصحيح بحد ادنى عند 1.3180 ، ولكن السوق لم يكن متروكا للتداول الحر الاسبوع الماضي ، اذا ترك لذلك قد يصل اليورو الى 1.3080 ثم اللى مستويات 1.2900 بعد التصحيح ، الله يعينا على البنوك المركزية ولم يرجعوا لشغلهم ممكن نكون قادين نحدد اكثر احنا فين ، الاهداف الكبيرة غير منطقية في الوقت الحالي .

تحياتي

مصطفي حلمي 20-01-2013 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 452646)
مؤشر الدولار ، 4 ساعات يظهر ضعف وتراجع على اداء الدولار عند النقطة 80 ، فنيا اليورو جاهز للتصحيح بحد ادنى عند 1.3180 ، ولكن السوق لم يكن متروكا للتداول الحر الاسبوع الماضي ، اذا ترك لذلك قد يصل اليورو الى 1.3080 ثم اللى مستويات 1.2900 بعد التصحيح ، الله يعينا على البنوك المركزية ولم يرجعوا لشغلهم ممكن نكون قادين نحدد اكثر احنا فين ، الاهداف الكبيرة غير منطقية في الوقت الحالي .

تحياتي

مشكور استاذ امجد
اعتقد ان التحليل الكلاسيكي يكون في الحدود التي نظمها ملوك السوق و غير مسموح باللعب مع الديناصورات ابدااااا...
و علي حسب ما فهمته من حضرتك النقطة 3400 خط احمر لن يسمح الاتحاد الاوروبي بمؤسساته الاقتصادة بالاستقرار فوقه بحال من الاحوال ..
هذا مفهوم و منطقي
سؤال لحضرتك.. راجعت شارت الشهري وجدت الاتي : من شهر مارس و حت سبتمبر 2011 كان التداول فوق المستوي 3400 الي ان وصل في مايو 2011 الي 4939
- من شهر 6 /2009و حتي شهر يناير 2010 كان التداول فوق 3400 ووصل الي 5157 في 11/و كررها في ديسمبر 2009ووصل ال نفس المستو ي في وجود الاتحاد الاوروبي بمؤسساته ..
و هذا علي سبيل المثال لا الحصر
السؤال : كيف تفسر هذه الارتفاعات ( علما بانها استمرت لشهور )؟؟ و ما الذي يؤكد عدم تكرارها ؟

انا فقط اسال لاستفيد من خبرة حضرتك
تحياتي وتقدييري

Amjad Shadid 20-01-2013 08:41 PM

والله استاذ مصطفى انا قبل كل شيء اشكرك على الثقة الكبيرة ، واسمح لي ان اوضح لك الاتي ، الاتحاد الاوروبي جزء من الاقتصاد العالمي ، منذ العام 2007 بدءت سلسلة هزات بضرب المتانة الاقتصادية الهشة للدول الصناعية الكبرى " راجع ما كتبته عن التنين الصيني " ، ظهر ان الاقتصاد العالمي يواجه مخاطر حقيقية وبدءت الثقة في الاقتصاد بالتحول نحو المناطق الحمراء ، هبوط العملات وصعودها ليس هو المحرك الاساسي " هذا المنطقي " اذ ان النتائج الاقتصادية للدول هي المحرك الاساسي لكل ما يتعلق بالاقتصاد ومنها الناتج القومي الاجمالي ومستوى العجز التجاري مرورا بالبطالة ...... الخ ، اذا اين الاقتصاد العالمي الان ، هل تم تجاوز المشكلات والمخاطر الحقيقية ، بالطبع لا اوروبا وضعت خارطة طريق ولكن لم تحل مشاكلها حتى الان ، رفع اليورو يهدف الى خلق اجواء تفاؤل حول مستقبل اوروبا ولكن الذي ينقذ اوروبا فعلا هو النجاح الاقتصادي والذي يجب ان يظهر في تقارير اقتصادية واضحة ، لماذا اذا يتخوف الاقتصاديون الاوربيون من ارتفاع اليورو " ارجو مراجعة ما كتبته عن ذلك منذ ايام قليلة " ، فهل يملك اليورو الفرصة للعودة الى مستويات 1.500 واعلى ، حاليا لا ، اقصى طموح لليورو هو بلوغ مستويات 1.4000 ، شاهد الشارت الشهري المرفق :

وقد تدفعه التداولات فعلا لذلك المستوى ، لكن مالذي سيحدث بعدها ، توسع العجز التجاري ، زيادة البطالة تدهور التضخم .... الخ ، وهذا سيقود اليورو الى الحضيض مرة اخرى نحو مستويات مثل 1.1 لاحظ الحد السفلي للقناة السعرية ، اذا اليورو يملك فرصة الصعود بلا شك ولكن ذلك خطير على الاقتصاد الاوربي ، ومن هنا تأتي المراهنة للبنك المركزي والذي يرى ان خلق اجواء التفاؤل وتعزيز موقع اليورو سيزيد من فرص الاستثمار ويدفع الاقتصاد للتعافي ، ويى الاقتصاديون ان التفاؤل وخلق اجواء كتلك ليس كافيا لوحده بل انه يحمل مخاطر اعلى على المستقبل الاقتصادي وخاصة انهم لا يزالون ما قبل بداية التعافي ، اذا كل شيء ممكن ولكن النتائج مخيفة .

تحياتي

مصطفي حلمي 20-01-2013 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 452640)

معلش سؤال تاني يا استاذ امجد
انا عارف اني بتقل علي حضرتك بس ما تقوله مثير جدا للاعجاب و يثير الكثر من التساؤلات معي كمبتدأ في هذا المجال
حضرتك بتاجر عليي الاخبار ام تتخذها دعما لتحليلك الفني الكلاسيكي ؟؟ ام تحلل كلاسيكا و تتاخذ اشارات فقط من التحليل الاساسي ؟؟...
و تقبل احترامي :1 (77)::1 (77):

الساعة الآن 09:22 PM