اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Ahmed114 16-12-2013 04:54 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

السلام عليكم اتمنى ان تكونوا في احسن حال سؤالي هو : في حالة ايداعي بواسطة الفيزا فإن السحب يكون من خلال الفيزا نفسها صحيح؟؟؟ فماذا اذا كانت الفيزا مسبقة الدفع وصلاحيتها سنتين وعند تجديدها بيتم تغير كل ارقامها فما هو الحل لاجراء عملية السحب وشكرا

معاذ عودات 16-12-2013 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed114 (المشاركة 583190)
السلام عليكم اتمنى ان تكونوا في احسن حال سؤالي هو : في حالة ايداعي بواسطة الفيزا فإن السحب يكون من خلال الفيزا نفسها صحيح؟؟؟ فماذا اذا كانت الفيزا مسبقة الدفع وصلاحيتها سنتين وعند تجديدها بيتم تغير كل ارقامها فما هو الحل لاجراء عملية السحب وشكرا

وعليكم السلام
الحمدلله ،، انت ازيك ؟

اعتقد انو بأمكانك ان تسحبها عن طريق الحواله البنكيه
لو كانت الفيزا متوقفه او لا يمكن السحب عليها
ولكن الافضل لك هو مراجعه الشركه بهذه الامور
لانهم رح يفيدوك اكتر :)

الريس 17-12-2013 02:46 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا كنت عاوز اسالكم في سؤال :1 (58):

لو انا دخلت شركة وساطة ايا كانت ازاي اعرف انها شركة قوية لان ممكن تكون كاتبه انها تحت هيئات رقابية و يكون دا مجرد كلام و تكون حيله علشان العملاء يثقوا فيها .. ازاي اعرف بقي ؟ و هل بستعين بمواقع معينه ؟؟

سؤالي التاني هي عن المنصات ذات الاسبريد الثابت 4 ارقام و الاسبريد المتحرك 5 ارقام .. ازاي من غير ما اتكلم مع خدمة العملاء في اي شركة احمل المنصة مثلا الثابته و انا عارف ان دي ذات الاسبريد الثابت قبل ما احملها .. يعني عاوز ابقي داخل الشركة ايا كانت و ابقي عارف انا بعمل ايه مش بجرب و خلاص !

لان في مره دخلت شركه و عاوز احمل منصة اسبريدها ثابت او متحرك و حملت الملف و اعد يتزل في قاعدة البيانات للمنصة و في الاخر لقيت المنصة الغير مطلوبة الي متسطبه و معرفتش الا بعد التواصل مع الدعم :)

معاذ عودات 17-12-2013 09:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الريس (المشاركة 583412)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا كنت عاوز اسالكم في سؤال :1 (58):

لو انا دخلت شركة وساطة ايا كانت ازاي اعرف انها شركة قوية لان ممكن تكون كاتبه انها تحت هيئات رقابية و يكون دا مجرد كلام و تكون حيله علشان العملاء يثقوا فيها .. ازاي اعرف بقي ؟ و هل بستعين بمواقع معينه ؟؟

سؤالي التاني هي عن المنصات ذات الاسبريد الثابت 4 ارقام و الاسبريد المتحرك 5 ارقام .. ازاي من غير ما اتكلم مع خدمة العملاء في اي شركة احمل المنصة مثلا الثابته و انا عارف ان دي ذات الاسبريد الثابت قبل ما احملها .. يعني عاوز ابقي داخل الشركة ايا كانت و ابقي عارف انا بعمل ايه مش بجرب و خلاص !

لان في مره دخلت شركه و عاوز احمل منصة اسبريدها ثابت او متحرك و حملت الملف و اعد يتزل في قاعدة البيانات للمنصة و في الاخر لقيت المنصة الغير مطلوبة الي متسطبه و معرفتش الا بعد التواصل مع الدعم :)

اهلا فيك يا غالي
1- لازم تدخل على موقع الرقابيه ويجب ان يكون لهذه الشركه رقم تسجيل
تبحث عنه داخل موقع الرقابيه .. وهو يكشف لك الامر

2- لا يوجد منصه بسبريد ثابت ومتحرك .. هناك حساب بسبريد ثابت ومتحرك
المنصه واحد لجميع الحسابات

تحياتي

الريس 17-12-2013 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 583460)

اهلا فيك يا غالي
1- لازم تدخل على موقع الرقابيه ويجب ان يكون لهذه الشركه رقم تسجيل
تبحث عنه داخل موقع الرقابيه .. وهو يكشف لك الامر

2- لا يوجد منصه بسبريد ثابت ومتحرك .. هناك حساب بسبريد ثابت ومتحرك
المنصه واحد لجميع الحسابات

تحياتي

استسمحك لو فيه طريقة او شرح مبسط ازاي اجيب الرقم و ابحث عنه في الهيئات الرقابية !!

و بالنسبه للمنصات لو انا شغال علي حساب باسبريد متحرك المنصة هتكون بخمس ارقام و علي نفس المنصة لو فتحت حساب باسبريد ثابت هتتحول ل 4 ارقام ؟

و هو ممكن اتحكم في الموضوع دا كتجربه علي الديمو ؟

مـــتـــــابـــــع مـــعــــاك

معاذ عودات 17-12-2013 07:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الريس (المشاركة 583634)
استسمحك لو فيه طريقة او شرح مبسط ازاي اجيب الرقم و ابحث عنه في الهيئات الرقابية !!

و بالنسبه للمنصات لو انا شغال علي حساب باسبريد متحرك المنصة هتكون بخمس ارقام و علي نفس المنصة لو فتحت حساب باسبريد ثابت هتتحول ل 4 ارقام ؟

و هو ممكن اتحكم في الموضوع دا كتجربه علي الديمو ؟

مـــتـــــابـــــع مـــعــــاك

اهلا فيك
الرقم يتم عرضه من الشركه في معلوماتها
يعني ممكن تاخذه من الشركه نفسها حتى تروح على موقع الهيئه وتتأكد

نعم المتحرك هو 5 خانات والثابت 4 خانات
الديمو هو 5 خانات فقط ولا يوجد فيه 4 خاانات للاسف :)

الريس 17-12-2013 10:45 PM

انا شغال ديمو و الارقام الي بعد العلامة 4 فقط مش خمسه و ده علي منصة غير اف اكس دي دي .. و برضوا موصلتش للمعلومه للاسف :( .. انا عارف الفرق بين الاسبريد الثابت و المتحرك بس الموضوع دا انا كنت حليته بتغير المنصة مش الاكونت
بس انا مش عارف ازاي فا عاوز اعرف الخمس ارقام ليها منصة و الاربعة ارقام ليها منصة ولا الموضوع بيكون في الاكونت نفسه ... انا متلخبط و عاوز توضيح :)

لان الي حصل اني كنت شغال ديمو و المنصة كانت بتنزل باسبريدها و اما احب اغير مكنتش بغير الاكونت كنت بغير المنصة نفسها لان الديمو كله واحد

oshee 17-12-2013 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الريس (المشاركة 583701)
انا شغال ديمو و الارقام الي بعد العلامة 4 فقط مش خمسه و ده علي منصة غير اف اكس دي دي .. و برضوا موصلتش للمعلومه للاسف :( .. انا عارف الفرق بين الاسبريد الثابت و المتحرك بس الموضوع دا انا كنت حليته بتغير المنصة مش الاكونت
بس انا مش عارف ازاي فا عاوز اعرف الخمس ارقام ليها منصة و الاربعة ارقام ليها منصة ولا الموضوع بيكون في الاكونت نفسه ... انا متلخبط و عاوز توضيح :)

لان الي حصل اني كنت شغال ديمو و المنصة كانت بتنزل باسبريدها و اما احب اغير مكنتش بغير الاكونت كنت بغير المنصة نفسها لان الديمو كله واحد

هنا كل شركه لها منصتها الخاصه بها والمنصات نوعان اما اربع خانات او خمسه يعني مثلا شركه اف اكس دي دي منصتها خمس ارقام وشركه نورد اف اكس اربعه وكذلك الاسبيرد يختلف من شركه لاخري

في الحساب الحقيقي فقط يوجد الاسبيرد المتحرك والثابت اما الديموفهو نوع واحد فقط

الريس 18-12-2013 10:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 583725)

هنا كل شركه لها منصتها الخاصه بها والمنصات نوعان اما اربع خانات او خمسه يعني مثلا شركه اف اكس دي دي منصتها خمس ارقام وشركه نورد اف اكس اربعه وكذلك الاسبيرد يختلف من شركه لاخري

في الحساب الحقيقي فقط يوجد الاسبيرد المتحرك والثابت اما الديموفهو نوع واحد فقط

افهم من كدا ان كل شركة ليها منصة واحدة فقط ؟

oshee 18-12-2013 11:56 AM

نعم كل شركه لها منصتها الخاصه اما اربع خانات او خمسه

الساعة الآن 05:12 PM