اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   خمس نقط اسكالبينج اول ما تفتح الشارت (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=23243)

مدير الموقع 04-08-2012 09:57 PM

رد: خمس نقط اسكالبينج اول ما تفتح الشارت

تسجيل متابعة اخى محمد..
لم تقل اين يكون الستوب..
الهدف خمس نقاط و الستوب امتى ؟؟
قبل ان نتجه الى طريقة فوركس جيدة و رابحة علينا ان نعرف اين يمكننا ان نخرج..
استراتيجية القنوات من الاستراتيجيات الفوق ممتازة و اتذكر ان احد الامريكان ربح مسابقة فوركس ضخمة باستخدام القنوات السعرية..

استراتيجية الاخ جمال ممدوح استراتيجية جيدة و ذائعة الصيت و لكن بدا فيها بعض العيوب بسبب الفارق المفرط بين الستوب و الهدف ..

نصيحتى هو استخدام فلاتر اضافية مع كسر احد اضلاع القناة للدخول فى فرص اكثر تحقيقا للهدف و يكون هناك مكان مناسب لوضع الستوب فيه فلا يمكن ان يكون الهدف 5 نقاط و يكون الستوب مثلا طول القناة كلها..

يمكن ان يكون الهدف 5 نقاط و الستوب اكبر نسبيا و لكن مع وجود فرصة للحساب لتعزيز او تبريد عقود فى حالة الانعكاس..

الان عليك ان تبحث عن افضل الفلاتر التى تضيفها على الشارت لدخول افضل و انصح بالفلاتر السهلة و غير المعقدة و يمكنك اعتبار اى ترند صغير او دعم او مقاومة او فيبوناشى فلتر جيد للدخول

متابع معك الطريقة لاهتمامى الشديد بالقنوات و النماذج السعرية :)

تقبل ودى و تقديرى

ابو شجون 04-08-2012 10:18 PM

1 مرفق
استلم هذا المؤشر

بيرسم القنوات اتوماتيكي وبيشتغل على جميع الفريمات ممكن يفيدك؟

هذا المؤشر ليس من جهدي بل اخذته من هذا الموقع الكبير لا اذكر من اي عضو ؟؟؟؟

ولكن ادعو لي وله بالخير

محمد صالح 05-08-2012 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 374605)
تسجيل متابعة اخى محمد..
لم تقل اين يكون الستوب..
استراتيجية القنوات من الاستراتيجيات الفوق ممتازة و اتذكر ان احد الامريكان ربح مسابقة فوركس ضخمة باستخدام القنوات السعرية..

استراتيجية الاخ جمال ممدوح استراتيجية جيدة و ذائعة الصيت و لكن بدا فيها بعض العيوب بسبب الفارق المفرط بين الستوب و الهدف ..

نصيحتى هو استخدام فلاتر اضافية مع كسر احد اضلاع القناة للدخول فى فرص اكثر تحقيقا للهدف و يكون هناك مكان مناسب لوضع الستوب فيه فلا يمكن ان يكون الهدف 5 نقاط و يكون الستوب مثلا طول القناة كلها..

يمكن ان يكون الهدف 5 نقاط و الستوب اكبر نسبيا و لكن مع وجود فرصة للحساب لتعزيز او تبريد عقود فى حالة الانعكاس..

الان عليك ان تبحث عن افضل الفلاتر التى تضيفها على الشارت لدخول افضل و انصح بالفلاتر السهلة و غير المعقدة و يمكنك اعتبار اى ترند صغير او دعم او مقاومة او فيبوناشى فلتر جيد للدخول

تقبل ودى و تقديرى

مرورك ك يشرفنى يادكتور اسامه وماكنتش متوقعو
انت اول واحد اتعلمت منو ومازلت اتعلم من مداخلاتك مع الاخوه الاعضاء
انا بالنسبالى الترندات والدعومات والمقاومات هى اللى بتتحكم فى اسلوب المتاجره بتاعى على كل الفريمات والقناه بالنسبالى فلسفه سعريه يعنى هى بالنسبه للفريم الصغير حركه سريعه للفريمات الكبيره يعنى الزوج بيمشى داخل مجال معين مده معينه يعنى ال60 شمعه 5 ساعات يعنى الزوج محاصر فى هذا الاتجاه وهذه المسافه طول هذه المده ثم بداء بكسرها هو ممكن يتحرك معايا خمس نقط الانعكاسات معاملتى معاها تبريديه وعلى حسب شكل القناه القنوات الحاده الضيقه مبدخلش عليها خالص وانا برسم القناه لنفسى بطريقه بتلكك للسعر عشان يخرج منها يعنى برسم االطرف التانى من القناه بحيث تكون فيه مسافه بينها وبين الشمعه الاخيره اللى بخليها على طرف القناه عشان تنكسر بسرعه ولوفيه ترند قدام على فريم الخمس دقايق او اربع ساعه بستنا كسرو زياده

محمد صالح 05-08-2012 01:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو شجون (المشاركة 374618)
استلم هذا المؤشر

ولكن ادعو لي وله بالخير

الف شكر ليك يا باشا وربنا يسهللك الحال

محمد صالح 05-08-2012 01:38 AM

اقتباس:

استلم هذا المؤشر

ولكن ادعو لي وله بالخير

على فكره انا شوفت المؤشر على فريم الخمس دقايق والربع ساعه نفس الفكره اللى انا بشتغل بيها انا شاكر جدا لمساعدتك

محمد صالح 05-08-2012 01:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 374605)
تسجيل متابعة اخى محمد..
لم تقل اين يكون الستوب..

تقبل ودى و تقديرى

استاذى احنا ممكن نعمل ترند على زيول الفريم اللى بنشتغل عليه وبيخدم السعر لان السعر بردو بيحترم الفريمات دى حتى فريم الدقيقه السعر بيحترمو لانهم عباره عن ترس صغير بيدورو تروس كبيره ومستنى توجيهاتك استاذنا

ابو شجون 05-08-2012 04:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح (المشاركة 374748)
على فكره انا شوفت المؤشر على فريم الخمس دقايق والربع ساعه نفس الفكره اللى انا بشتغل بيها انا شاكر جدا لمساعدتك

الناس لبعضيها

Mohamed Ahmed Mohamed 05-08-2012 09:50 PM

اقتباس:

استلم هذا المؤشر

ولكن ادعو لي وله بالخير

السلام عليكم

انا شوفت المؤشر على الشارت وشكله قوي بس انا بلاقي ان فيه قناتين في كل فريم كنت عايز اعرف كل قناة بتدل على ايه !؟

محمد صالح 06-08-2012 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Ahmed Mohamed (المشاركة 375110)
السلام عليكم

انا شوفت المؤشر على الشارت وشكله قوي بس انا بلاقي ان فيه قناتين في كل فريم كنت عايز اعرف كل قناة بتدل على ايه !؟

بسيطه القناه الاولى هى لمده اكبر والسعر مشى فيهااكتر وهدفها اقوى اما القناه الصغيره لو الزوج خرج منها ممكن يرد من القناه التانيه لانها هى الاصل

محمد صالح 06-08-2012 01:11 AM

الموقع مبقاش يدعم صيغة الصور اللى عندى ممكن اعرف ايه السبب

الساعة الآن 05:06 AM