اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   السهل الممتنع (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18612)

thussayn 16-04-2013 12:23 AM

رد: السهل الممتنع

آه ماهو أنا عملت نفسي مفتح ويوم الخميس دا رحت فاتح صفقه ب 2 لوت مره واحده شراء.. قلت عشان أعوض الصقفات البيع المفتوحة.... وشوفتلك كل ألوان الطيف بعد فتح الصفقه دي... واضح تماما إن كل أعضاء العالم كانوا مستنيين واليورو ما صدق... خد الأسانسير على تحت

:):):)... إنتي مالكيش أي ذنب... دا نصيب والحمد لله

oshee 16-04-2013 01:33 AM

الله لا اله الا هو له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير كله وهو علي كل شيء قدير ولا حول ولا قوه الابالله العلي العظيم

mmxxmm 16-04-2013 01:45 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

موضوع جميل بس للاسف مش عارف اطبقة
ممكن شرح اخوانى او توضيح اكثر لان اول مره اتعمل بماشرات ؟؟
شكرا وتقبلو مرورى

thussayn 16-04-2013 06:51 AM

أوشي... أنا شحنت رصيد ورجعت... ومتابع معاكي في الميرور في اليورو ...قولي لي بقى أعمل إيه عشام ما امرش باللحظات العصيبة دي مره تانيه في حياتي

oshee 16-04-2013 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thussayn (المشاركة 497035)
أوشي... أنا شحنت رصيد ورجعت... ومتابع معاكي في الميرور في اليورو ...قولي لي بقى أعمل إيه عشام ما امرش باللحظات العصيبة دي مره تانيه في حياتي

في الفتره القادمه سنضع استوب ونلتزم به حتي لو ضربه وراح جاب الهدف لانه هو الملاذ الوحيد الذي ينهي هذا التوتر ولا يضيع علينا فرص اتباع السوق من خلال اختلاف الاستراتيجيات نخلص بس صفقتنا هذا الاسبوع بأذن الله

thussayn 16-04-2013 11:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 497080)
في الفتره القادمه سنضع استوب ونلتزم به حتي لو ضربه وراح جاب الهدف لانه هو الملاذ الوحيد الذي ينهي هذا التوتر ولا يضيع علينا فرص اتباع السوق من خلال اختلاف الاستراتيجيات نخلص بس صفقتنا هذا الاسبوع بأذن الله

أحلى ليك على الكلمتين الحلوين دول....

،مساهمة مني ... أنا شايف فرصه على الاسترليني دولار... بيع... بأهداف حوالي 40 نقطة

oshee 16-04-2013 11:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thussayn (المشاركة 497082)
أحلى ليك على الكلمتين الحلوين دول....

،مساهمة مني ... أنا شايف فرصه على الاسترليني دولار... بيع... بأهداف حوالي 40 نقطة

انا سبقت وبعععععععععت ههههههههههههههه بس عليه اخبار الان لما نشوف

oshee 16-04-2013 11:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmxxmm (المشاركة 496962)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

موضوع جميل بس للاسف مش عارف اطبقة
ممكن شرح اخوانى او توضيح اكثر لان اول مره اتعمل بماشرات ؟؟
شكرا وتقبلو مرورى

بالنسبه لشرح السهل الممتنع فهو في اول الموضوع اذا لم تفهم اي شيء قم بالسؤال عليه وسنجيبك ان شاء الله

oshee 16-04-2013 11:44 AM

في انتظار مؤشر ات الزي الالماني لليورو وتقرير التضخم للباوند ربنا يسهل

mmxxmm 16-04-2013 11:59 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا بس ممكن تمبلت الاستراتجية اكون شاكر جدا

oshee 16-04-2013 12:05 PM

يعني مؤشر زي طلع منخفض جدا المفروض يهبط بيعلي ليه بقه عناد وخلاص

oshee 16-04-2013 12:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmxxmm (المشاركة 497097)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا بس ممكن تمبلت الاستراتجية اكون شاكر جدا

التمبلت تقريبا في الصفحه 11 من الموضوع وممكن تشوف امثله من الصفقات المعروضه في اول الموضوع

gadnor 16-04-2013 01:14 PM

في الفتره القادمه سنضع استوب ونلتزم به حتي لو ضربه وراح جاب الهدف لانه هو الملاذ الوحيد الذي ينهي هذا التوتر ولا يضيع علينا فرص اتباع السوق من خلال اختلاف الاستراتيجيات نخلص بس صفقتنا هذا الاسبوع بأذنالله

الحمد لله اخيرا اقتنعتى طيب انا عندى عقدين هيدج على اليورو واثنين على الباوند كنت عاملهم حمايه للحساب والاربعه رابحين اغلقهم ولا استنى لان الاخبار قويه اليوم وربنا يوفقك ان شاء الله

oshee 16-04-2013 01:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 497138)
في الفتره القادمه سنضع استوب ونلتزم به حتي لو ضربه وراح جاب الهدف لانه هو الملاذ الوحيد الذي ينهي هذا التوتر ولا يضيع علينا فرص اتباع السوق من خلال اختلاف الاستراتيجيات نخلص بس صفقتنا هذا الاسبوع بأذنالله

الحمد لله اخيرا اقتنعتى طيب انا عندى عقدين هيدج على اليورو واثنين على الباوند كنت عاملهم حمايه للحساب والاربعه رابحين اغلقهم ولا استنى لان الاخبار قويه اليوم وربنا يوفقك ان شاء الله

لو ربحهم يعادل او يزيد الخساره او يقلص الخسائر بصوره كبيره اغلقهم كلهم وعلي العموم انا لا اتعامل بالهيدج فليس لدي خبره به هذا مجرد رأي

gadnor 16-04-2013 01:42 PM

اخى تامر مرحبا بك اولا المتاجره بنسبة عشره الى خمسة عشره بالمائه من الحساب ثانيا الاستوب او الهيدج لا بد منه لحماية الحساب ثالثا انتظار الفرص المؤكده وهى كثيره ومع الصبر عليها ان شاء الله تحصل على افضل ربح وتضاعف الحساب ان شاء الله اقولك سر بقه متقولش لحد انا مش قادر اعمل كده تقبل تحياتى

oshee 16-04-2013 01:44 PM

انا بصراحه مش لقيه اي مبرر للارتفاع

اسيا 16-04-2013 02:15 PM

اخبار الاسترالى ايه انا اتورطت وبعت امبارح وبعدين عملت هيدج بينهم فرق كبير والسعر

مش عارفه اخرج ازاى خايفه افتح اى صفقه

عندكم نصيحه ؟ اوخطه انقاذللحساب

oshee 16-04-2013 02:20 PM

جاء في رسالة بعثت مؤخرا من يس المفوضية الأوروبية، باروسو إلى الرئيس القبرصي نيكوس أناستاسياديس، أن المفوضية قد قامت بتوسعة حجم المساعدة النقدية لدفع عجلة مستقبل موازنة الاتحاد الأوروبي بالنسبة لقبرص.

وعلى وجه الخصوص، قامت المفوضية الأوروبية وفقا لرسالة باروسوـ قرر تقديم دفعة مقدما من الموازنة المقترحة لقبرص من 2014 حتى 2020، في استهداف تخفيف أزمة البلاد.

وقد عرض باروسو أيضا أسعار أكثر تنافسية من ذي قبل الاضطراب الذي وقع بقبرص، ويمكن زيادة حجم الأموال المقدمة إلى البلاد على مدى السنوات السبع المقبلة، والتي تقدر الآن بـ 945 مليار يورو.

اعتقد هذا سر ارتفاع اليورو ربنا يهده

oshee 16-04-2013 02:26 PM

عندنا اخبار مهمه الساعه2.30و 3 ربنا يجيب العواقب سليمه باذن الله

oshee 16-04-2013 02:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسيا (المشاركة 497175)
اخبار الاسترالى ايه انا اتورطت وبعت امبارح وبعدين عملت هيدج بينهم فرق كبير والسعر

بصراحه لا احسن الهيدج لكن ممكن اقول انه مرجح الهبوط لكن عندنا اخبار مهمه ربنا يستر

thussayn 16-04-2013 02:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 497160)

اخى تامر مرحبا بك اولا المتاجره بنسبة عشره الى خمسة عشره بالمائه من الحساب ثانيا الاستوب او الهيدج لا بد منه لحماية الحساب ثالثا انتظار الفرص المؤكده وهى كثيره ومع الصبر عليها ان شاء الله تحصل على افضل ربح وتضاعف الحساب ان شاء الله اقولك سر بقه متقولش لحد انا مش قادر اعمل كده تقبل تحياتى

أهلا بيك... وأوعدك اني مش هاقول السر دا لأي حد، وأوعدك كمان اني أحاول أعمل كدا وأفشل كالعاده :1 (72):

gadnor 16-04-2013 02:31 PM

اليورو صاعد حتى يضرب القمه السابقه واماكن الاستوب بالنسبه لعقود البيع ثم حيعاود الهبوط مره اخرى شغل صانع السوق لازم يربح هو الاخر

oshee 16-04-2013 02:51 PM

انه يلاقي مقاومات عند 1.3113 ومقاومه اسبوعيه عند1.3133 ربنا يهددددددددددددددددددددددددددددددددددددده

thussayn 16-04-2013 03:36 PM

أخبار 2:30.. ولا أي اندهاش

oshee 16-04-2013 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thussayn (المشاركة 497224)
أخبار 2:30.. ولا أي اندهاش

كفاييييييييه الاندهاش اللي احنا فيه اطول شمعه اربع ساعات رأيتها ربنا يهدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد دددددددددددددددددددده

oshee 16-04-2013 03:54 PM

استغفر الله العظيم ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

thussayn 16-04-2013 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 497246)
استغفر الله العظيم ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

المشكلة مش في اليورو اللي ربنه يهده... المشكله في الدولار اللي ربنا يعز مقامه .

وبعدين انتي مش ملاحظة انه مع ارتفاع اليورو بيرتفع إيمانك وتفضلي تستغفري،،، دا شيء كويس....

thussayn 16-04-2013 03:59 PM

اليورو خلاص ... خرم الشاشه من فوق ... وطالع علي الدور اللي فوقنا

mhk720 16-04-2013 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسيا (المشاركة 497175)

عملت الهيدج بعد ما السعر عكس عليك كام نقطة دى هتفرق جدا فى طريقه فك الهيدج ازاى
و ان شاء الله نفكه سوال بربح عالى
الهيدج مش اى وقته تعمله ومش اى وقت تقفل العقد بتاعه
ده مهم جدا فى الفوركس
بس خالى بالك هو هدفه ايقاف الخسارة وانت عارف دى اول حاجة
ثم بعد ذلك تعمل kat للعملية دى التانيه
ثم تكون اكبر كميه هيدجات موجبه وتحقق ربح
بس الموضوع ده محتاج صبر لانو بيطول ومش سهل

oshee 16-04-2013 04:38 PM

يا مسهل هوبينزلش الا ببركه عم دراجي ولا دولار ولا غيره

thussayn 16-04-2013 11:38 PM

لا إله إلا الله وحده لا سريك له، له الملك وله الحمد، بيده الخير، وهو على كل شي قدير

سؤال يا أوشي، هو الصفقة اللي انتي لسه فاتحاها من 5 دقايق دي كانت بناء على إشارة بيع على أحد الاستراتيجيات وللا لأنك شايفه إنه خلاص مش ممكن يطلع أكثر من كدا وكفايه عليه كدا؟

gadnor 16-04-2013 11:41 PM

توجد فرصة بيع على الباوند دولار باستخدام مؤشر البولجراند والشموع اليابانيه على شارت الربع ساعه

gadnor 16-04-2013 11:44 PM

توجد فرصة بيع على الباوند دولار على شارت الربع ساعه

oshee 16-04-2013 11:54 PM

انا انتظرت حتي تأكدت الاشاره من استراتيجيتان ويارب يكرمنا ان شاء الله

oshee 16-04-2013 11:56 PM

الله لا اله الا هو له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير كله وهو علي كل شيء قدير ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

gadnor 16-04-2013 11:58 PM

سؤال يا أوشي، هو الصفقة اللي انتي لسه فاتحاها من 5 دقايق دي كانت بناء على إشارة بيع على أحد الاستراتيجيات وللا لأنك شايفه إنه خلاص مش ممكن يطلع أكثر من كدا وكفايه عليه كدا؟

تامر باشا مساء الفل على شارت الربع ساعه الشموع اليابانيه اغلقت اعلى خط البولنجراد العلوى وعادت الى الدخول اسفله السعر تحت مؤشر الباربسك اشارة تشبع فى الشراء على مؤشر الاستوكاتيس ومؤشر ار اس اى والله واعلم

gadnor 17-04-2013 12:06 AM

مساء الخير اوشى اتفق معك تمام فى ىيع اليورو والاسترلينى ايضا عليه اشارات بيع بس ناوى اضع الاستوب على نقطة الدخول لان الحساب لايحتمل الانعكاس مره اخرى

thussayn 17-04-2013 12:34 AM

مساء الفل يا معلم...أنا غلط وأنتم صح... شكراً على التوضيح... أنا بس حبيت أتعلم معاكم...

thussayn 17-04-2013 12:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 497498)

مساء الخير اوشى اتفق معك تمام فى ىيع اليورو والاسترلينى ايضا عليه اشارات بيع بس ناوى اضع الاستوب على نقطة الدخول لان الحساب لايحتمل الانعكاس مره اخرى

أنا عملت استوب على 30 نقطه

oshee 17-04-2013 12:37 AM

انا اعتقد ان وضع الاستوب علي الدخول بيبقه عند تحقيق مكسب وتخاف من الارتداد فبتحجز جزء من المكسب وتخرج كسبان انما هتضعها الان فما هو المكسب اذا ارتد هيضرب دون مكسب

الساعة الآن 12:20 AM