اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

أبو ياسر 21-01-2013 04:13 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453068)
توضحلي ايه اكتر من كده يا استاذنا ده كلام كبيييير و شغل عالي :1 (101)::1 (101):
بس فيه حاجه صغيره
اخر النموذج اللي حضرتك رسمه مش المفروض يحصل انعكاس بعد النموذج كحركة تصحيحية .. حضرتك شايف ان التصحيح اللي حصل كافي و لا لسه ممكن يصحح اكتر
و اقل نسبة تصحيح بعد اكتمال النموذج في حدود كام ؟

طبعا الريس والرائع (خالد وأمجد) أحسن مني بكتير في موضوع المتاجرة على النماذج المكتملة ، أنا في الحتة دي أصعب عليك خالص ، بفضل أستخدم عبارة (الزوج للمتابعة وليس المتاجرة ، مش الحمد لله ربنا كرمنا وكسبنا منه في النموذج يبقى الحمد لله على كده) وأفضل في انتظار نموذج جديد واضح المعالم أدخل وأنا مطمن ومرتاح ، واذا الموضوع (تار شخصي مع الزوج) ساعتها بلجأ لطريقة الاسكالبنج وأخطف منه نازل طالع بطريقة الريس في الرينكو سكالبنج مع اعتبار النقط الأقوى على النموذج المنتهي زي ما شوفت في الشارت اللي فات.

أبو ياسر 21-01-2013 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453077)
مشكور يا استاذنا يا غالي :1 (58)::1 (58):http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358773536.png

أيوة كده يا درش خلينا نشوف بقى ، فاضل حتة كمان صغيرة يا ريت تظبطها ... استخدم برنامج Snagit اللي كان اداهولنا الريس قبل كده ... ممكن تلاقيه في الموضوع ده الاصدار الاخير من برنامج Snagit ... البرنامج هيريحك أكتر في التقاط صور الشارت والكتابة والتعليق عليها وكمان هيحافظلك على شوية خصوصية لأنه مباشرة هيحددلك الشارت بس من غير أي حاجة تانية على الشاشة ، جرب وادعي للريس :1 (5)::1 (5)::1 (5):

COWBOY 21-01-2013 05:03 PM

السلام عليكم يا شباب . اسبوع اخضر عليكم جميعا ان شاء الله
المجنون مر فترة ولم اتاجر عليه لذا
ارى الاتى
الاغلاق اسفل 141.90
يدعم هبوط الزوج الى 141.82

ومن هنا نقطة دخول شراء باستوب 140.49 والهدف ان شاء الله 143.68

اما اذا ارتفع السعر من المستوى الحالى الى 143.68 تكون فرصة بيع من ذلك المستوى والاستوب 144.22

والهدف هو المستوى 141.90
الاستوبات بسيطة وفرصة الشراء اراها اقوى من البيع
وخلال الفترة القادمة ان شاء الله سيكون شكل تحليلى بدائى جدا حتى اسهل عليكم .. الافكار ونقاط الدخول
بالتوفيق ان شاء الله

مصطفي حلمي 21-01-2013 05:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 453069)
خالد - ابو ياسر - استاذ امجد - مصطفي حلمي
اسبوع اخضر ان شاء الله :)

عليك و علينا يا استاذنا يا غالي
متابع حضرتك في ورش الشمعة المنحرفة ( لا مؤاخذه يعني :p ربنا يهديها )و اقتناص بعض النقاط مع الاخبار :1 (101):
مجهود مشكور يا غالي :1 (77)::1 (77):

COWBOY 21-01-2013 05:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 453069)
خالد - ابو ياسر - استاذ امجد - مصطفي حلمي
اسبوع اخضر ان شاء الله :)

منور يا جو :) اسبوع اخضر عليك ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexone (المشاركة 453046)
[COLOR="rgb(0, 100, 0)"]

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexone (المشاركة 453046)
استاذنا العزيز خالد اريد ان اسال عن النماذج الجديدة
عن نسب الفيبو وعن مكان وضع الستوب لوز في النماذج لانك في الحقيقية اتحفتني في هذة النماذج لانها كانت تدور في خاطر واتسال هل بمكن ان تكون c اعلى a لان الاسبوع الماضي كان هناك كثير من هذة النماذج [IMG]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358768026.png[/IMG]
انا اسف عل كثرة الاسئالة بس لانك كنت غيب فترة ودي فرصتي الوحيدة بسبب الامنحاناتك وانشالله كل اخضر زي الفوركس

طبق النسب يا صديقى .. واعتمد فى دخولك على الفلاتر ولو كنت قرات شرحى لدمج الزويا ستفهم اين تضع الاستوب واين يكون الهدف .. على العموم انتظرنى ان شاء الله خلال شرحى القادم .. فى الموضوع اوضح كل شىء
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 452883)
السلام عليكم أخواني وزملائي
أسبوع جديد أدعو الله أن يوفقنا جميعا فيه ، ويكون اسبوع أخضر كله أرباح للجميع ان شاء الله
وأكرر تقديري وتحياتي لكل من :
الريس المتجدد "Cowboy سابقا " و "خالد أسبقا" - الراااااائع أمجد (أقوى تحليل أساسي في المنتدى) - المتألق الجديد مصطفى حلمي - الحاضر دوما مصطفى
canister - البشمهندس حمادة - صاحب الرسم الأنيق أحمد بك عمران - قليل الظهور حسن باشا عبيد - .... وكل المحاربين (القدامى والجدد اللي منورين الورشة ومستنيين شغلكم)
واعذروني أخواني اذا كنت نسيت حد بس كلكم غاليين عليا والله ... وان شاء الله يكون أسبوع موفق لنا جميعا.

منورنا يا نجم وان شاء الله اسبوع اخضر عليك يا صديقى :)
[/COLOR]

مصطفي حلمي 21-01-2013 05:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 453080)
طبعا الريس والرائع (خالد وأمجد) أحسن مني بكتير في موضوع المتاجرة على النماذج المكتملة ، أنا في الحتة دي أصعب عليك خالص ، بفضل أستخدم عبارة (الزوج للمتابعة وليس المتاجرة ، مش الحمد لله ربنا كرمنا وكسبنا منه في النموذج يبقى الحمد لله على كده) وأفضل في انتظار نموذج جديد واضح المعالم أدخل وأنا مطمن ومرتاح ، واذا الموضوع (تار شخصي مع الزوج) ساعتها بلجأ لطريقة الاسكالبنج وأخطف منه نازل طالع بطريقة الريس في الرينكو سكالبنج مع اعتبار النقط الأقوى على النموذج المنتهي زي ما شوفت في الشارت اللي فات.

يا استاذنا انا بدعيلك من غير اي حاجه و الله ربنا يبارك في حضرتك :1 (77):
انا لقطها بالسناج ايت
باشا انتا حبيبيييييييي انا بعمل اللي بتعمله بالظبط
باخد نقط الدخول من الهرمونك و بحط عقد صغير سوينج
الزوج اللي بلاقيه ماشي في ترينده زي ما انا توقعت بنزل افترسه سكالبينج علي الرينكو بلوط عالي بس في اتجاه الترند بس طبعا :1 (5)::1 (5):
بس عندي مشكلة :1 (37)::1 (37):
بخاف اصبر عليه في السكالبينج و بقفل علي ارباح قليلة علشان بقلق السعر يعكس عليا و انا بلوط عالي اتبهدل
مش عايز اقولك كام حساب اتمرجن بسبب الحركه الهباب دي:1 (26)::1 (26):
عموما يا ريسنا انا مبسوط كدا بالمكس بتاع الرنكو هارمونيك و ان شاء الله ندل بعض علي الخير و نتابع الازواج
يمكن ربنا يرزقنا برالي ننسي بيه الل فاااات كله :1 (29)::1 (29):
تحياتي يا استاذنا و تقبل حبي و تقديري

أبو ياسر 21-01-2013 05:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 453102)
ارى الاتى
الاغلاق اسفل 141.90

اما اذا ارتفع السعر من المستوى الحالى الى 143.68 تكون فرصة بيع من ذلك المستوى والاستوب 144.22

والهدف هو المستوى 141.90
وخلال الفترة القادمة ان شاء الله سيكون شكل تحليلى بدائى جدا حتى اسهل عليكم .. الافكار ونقاط الدخول
بالتوفيق ان شاء الله

عليكم السلام يا ريس ، خلصت امتحانات وبقيت تصحى متأخر ... متسجل تأخير النهاردة خلاص :1 (53)::1 (53)::1 (53):
المجنون كنت رفعته مع شارتات الين الأربعة في المشاركة دي اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ® فن المحاربين القدماء ® •• ®
ولحد دلوقتي الراجل محترم وماشي على النموذج (هبوووووووووووووط) ، هتخوفني ليه بقى وتقول شراء !!!

أبو ياسر 21-01-2013 05:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453113)
يا استاذنا انا بدعيلك من غير اي حاجه و الله ربنا يبارك في حضرتك :1 (77):
انا لقطها بالسناج ايت
باشا انتا حبيبيييييييي انا بعمل اللي بتعمله بالظبط
باخد نقط الدخول من الهرمونك و بحط عقد صغير سوينج
الزوج اللي بلاقيه ماشي في ترينده زي ما انا توقعت بنزل افترسه سكالبينج علي الرينكو بلوط عالي بس في اتجاه الترند بس طبعا :1 (5)::1 (5):
بس عندي مشكلة :1 (37)::1 (37):
بخاف اصبر عليه في السكالبينج و بقفل علي ارباح قليلة علشان بقلق السعر يعكس عليا و انا بلوط عالي اتبهدل
مش عايز اقولك كام حساب اتمرجن بسبب الحركه الهباب دي:1 (26)::1 (26):
عموما يا ريسنا انا مبسوط كدا بالمكس بتاع الرنكو هارمونيك و ان شاء الله ندل بعض علي الخير و نتابع الازواج
يمكن ربنا يرزقنا برالي ننسي بيه الل فاااات كله :1 (29)::1 (29):
تحياتي يا استاذنا و تقبل حبي و تقديري

يا باشا تدعيلي أنا على ايه بس ... أنا عملت حاجة !!! ... بقولك ادعي للريس (اللي هوه خالد باشا) :1 (2)::1 (2)::1 (2):
بالنسبة لموضوع الاسكالبنج ده هيظبط معاك واحدة واحدة ... عشان الهارمونيك هتخليك تصبر أكتر على الأهداف واكتشاف أقوى مناطق للدخول باذن الله

COWBOY 21-01-2013 06:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 453115)

عليكم السلام يا ريس ، خلصت امتحانات وبقيت تصحى متأخر ... متسجل تأخير النهاردة خلاص :1 (53)::1 (53)::1 (53):
المجنون كنت رفعته مع شارتات الين الأربعة في المشاركة دي اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - ® فن المحاربين القدماء ® •• ®
ولحد دلوقتي الراجل محترم وماشي على النموذج (هبوووووووووووووط) ، هتخوفني ليه بقى وتقول شراء !!!

هههههههههههه انا سعيد انك سئلت السؤال دة .. شوف نموذج كبير بيدعم كلامك

تمام .. لكن الفرصة اللى فاتت تطبيق صريح لفن الاحتمالات .. اللى تحدثت عنة امس .. وبناء على ذلك الفرصة اصبحت 2 والاستوب صغير .. وانا رجحت الشراء كنوع من التصحيح .. لان المربع الازرق ... فى التحليل الاول دليل على اختناق السعر وان شاء الله يحدث انفجار . ومن الانفجارات تصنع الفرص :1 (2)::1 (2)::1 (2):

أبو ياسر 21-01-2013 07:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 453157)

هههههههههههه انا سعيد انك سئلت السؤال دة .. شوف نموذج كبير بيدعم كلامك

تمام .. لكن الفرصة اللى فاتت تطبيق صريح لفن الاحتمالات .. اللى تحدثت عنة امس .. وبناء على ذلك الفرصة اصبحت 2 والاستوب صغير .. وانا رجحت الشراء كنوع من التصحيح .. لان المربع الازرق ... فى التحليل الاول دليل على اختناق السعر وان شاء الله يحدث انفجار . ومن الانفجارات تصنع الفرص :1 (2)::1 (2)::1 (2):

الكبير كبير برضه يا جدعان ... يا باشا ربنا يكتر من الانفجارات ... أنا أساسا ميت مرتين قبل كده :1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5):
انما موضوع (أنا سعيد انك سألت السؤال ده) ليه علاقة بحازمون ولا دي وساوس اننا قربنا من 25 يناير :1 (2)::1 (2)::1 (2):

COWBOY 21-01-2013 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 453174)
الكبير كبير برضه يا جدعان ... يا باشا ربنا يكتر من الانفجارات ... أنا أساسا ميت مرتين قبل كده :1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5)::1 (5):
انما موضوع (أنا سعيد انك سألت السؤال ده) ليه علاقة بحازمون ولا دي وساوس اننا قربنا من 25 يناير :1 (2)::1 (2)::1 (2):

:1 (77)::1 (77)::1 (77): حازمون ستايل :1 (2)::1 (2)::1 (2)::1 (2): ..

nabil_bobo 22-01-2013 01:06 AM

السلام عليكم يا شباب
انا حملت التمبلت الفى الصفحه 129
وكنت عايز اعرف الزاويه 22.5 دى استخدمها ازاى
ولكم جزيل الشكر

COWBOY 22-01-2013 01:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453317)
السلام عليكم يا شباب
انا حملت التمبلت الفى الصفحه 129
وكنت عايز اعرف الزاويه 22.5 دى استخدمها ازاى
ولكم جزيل الشكر

اخى الكريم هل قرأت شرح الهارمونيك !!

nabil_bobo 22-01-2013 01:14 AM

بالضبط قرأته وكان فاضل موضوع الفلاتر وانت قولتالى على الصفحه 129
وحملت منها التمبلت

COWBOY 22-01-2013 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453324)
بالضبط قرأته وكان فاضل موضوع الفلاتر وانت قولتالى على الصفحه 129
وحملت منها التمبلت

... هل قرأت الشرح من ملف ال PDF !! لان مجمع به شرح كل مايخص الفلاتر والهارمونيك !!

nabil_bobo 22-01-2013 01:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 453333)

... هل قرأت الشرح من ملف ال PDF !! لان مجمع به شرح كل مايخص الفلاتر والهارمونيك !!

لا انا مقرأتش ملف البى دى اف
ده مع التمبلت ولا احمله منين ؟

COWBOY 22-01-2013 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453337)
لا انا مقرأتش ملف البى دى اف
ده مع التمبلت ولا احمله منين ؟

التحميل من المشاركة الاولى فى الموضوع

Amjad Shadid 22-01-2013 02:27 AM

الدولار اندكس

يقف الدولار عند مفترق طرق هام ، ستكون الايام القادمة صعبة في التداول بسبب الحيرة الكبيرة التي يخلقها سوق العملات الحالي ، المستويات الفنية هارمونيك / فيبو يتم دائما التعدي على براءتها فنرى الازواج تنعكس بعد النقطة 101 / 102 / 103 بدلا من 99 وما دون ، ونراها ايضا تنعكس عند 47 بدلا من 50 ، هذا لتفادي المشترين او البائعين المنتظرين عند تلك النقاط ، الدولار امام احتمالين ، لنرى الشارت الاول على اليومي :

في هذا النموذج الدولار يسير نحو نقطة 81 فما فوق ، وهو السيناريو الصعب حاليا ، لكن هذا سيوضح الكثير من الامور عن الفترة القادمة ، لماذا هو صعب لانه ببساطة سيدفع الباوند الين الفرنك وبالطبع اليورو وباقي العملات الى هبوط غير بسيط ابدا ، شاهدوا اثر الانخفاض المحتمل على الباوند مثلاً :

لاحظو حجم الهبوط الممكن ، ولنرى ماذا يمكن ان يحدث للفرنك :

الين :

السيناريو الثاني هو الشارت التالي :

السيناريوهات الاثنين تتحدث عن مستويات جديدة في التداول بعيدة عن تصوراتنا الحالية ، اذا لنتابع بحذر ، علما ان الوضع الاقتصادي الامريكي لا يدعم السيناريو الاول ، كذلك الوضع الاقتصادي الاوروبي لايدعم السيناريو الثاني

تحياتي

Amjad Shadid 22-01-2013 02:33 AM

- يذكر تشارلز أرنود المحلل الاقتصادي بـ Nomura أن بنك كندا يعقد اجتماعه للسياسة النقدية في الـ 23 من يناير.

وفي اجتماع الرابع من ديسمبر، أبقى البنك على سعر الفائدة عند %1.00 وكرر قوله، " قد يتطلب الأمر خفض حجم التسهيلات النقدية."

ويعتقد المحلل أن خلال اجتماع شهر يناير، سيترك البنك السياسة النقدية عند %1.00 مرة أخرى وسيبقي على عبارته المكررة بأن رفع سعر الفائدة من المحتمل أن يكون مطلوب. ويعتقد المحلل أن البيان قد يشير إلى الفروق السعرية للنفط ويوضح تأثيره السلبي على الاقتصاد. وعلاوة على ذلك، يختم المحلل، " نعتقد أن بنك كندا قد يقوي نبرته بشأن ارتفاع القيمة السعرية للدولار الكندي بما أن المستوى الحالي لا يستقبل دعماً كاملاً من قبل أسعار السلع."

Amjad Shadid 22-01-2013 02:34 AM

استأنف اليورو اتجاهه الهابط اليوم الاثنين حيث استمر تكالب موجات البيع عليه ليهبط إلى أدنى مستوياته منذ أواخر شهر أغسطس قبيل المستوى 1.5800.

وقد فقد الزوج GBP/USD ما يزيد عن 80 نقطة دون ذروة ارتفاعه اليوم وبعدما كسر دون المنطقة 1.5820 (أدنى مستوياته في نوفمبر) تسارعت وتيرة تراجعه إلى 1.5804 قبيل أن يتوقف عن تراجعه. وفي الوقت الحالي يتم التداول عليه قرابة المنطقة 1.5810 متراجعاً بنحو %0.4 دون سعره الافتتاحي.

وعلى الاتجاه الهابط، قد يلاقي الزوج الدعم عند المستوى النفسي، 1.5800 ومن ثم 1.5770 (أدنى نقطة سجلها الزوج في 30 أغسطس، وبينما في الاتجاه الصاعد، قد يواجه المقاومة عند المنطقة 1.5820/30 (دعم سابق) قبيل 1.5870 و 1.5900 (المستوى النفسي).

Amjad Shadid 22-01-2013 02:54 AM

ما هي سياسات اعادة التسعيير التي اتحدث عنها والتي اعتقد انه المحرك الاساسي لوضى السوق الحالية :

تحدثنا سابقا عن مستويات سعرية جديدة للعملات ، اليورو 1.3400 كما وصل قبل ايام ، الفرنك ، الين ، الباوند ، الاسترالي ، النيوزلندي . الخ ، فما هي سياسة اعادة التسعير ، عندما يتغيير سعر عملة ما هبوطا او نزولا ، على باقي العملات ان تحدد المستوى المقابل لهذا الارتفاع ، ساضرب مثلا ، عندما كان الدولا عند النقطة 80 يوم 10-10-2012 كان اليورو 1.2825 ، اليوم الدولار عند 80 اليورو 1.3310 ، هل وضحت الصورة نفس الدولار ونفس اليورو خلال ثلاث اشهر باسعار مختلفة ، كنا سنفترض منطقيا ان الدولار يجب ان يكون تحت مستوى 78 ليصل اليورو الى 1.3400 ، لكن هناك اعادة تسعير ، اذا ما الذي سيساويه الباوند امام كل من اليورو والدولار ، لنعد لنفس التاريخ ، كان الباوند امام الدولار في 10-10-2012 يساوي 1.5975 وامام اليورو 8030 ، اليوم امام الدولار 1.5800 وامام اليورو 8400 ، وهذا ينطبق على باقي العملات ، يجب ان تحدد البنوك المركزية المستويات المستهدفة لعملاتها امام العملات الاخرى ليعود التوازن الى السوق اذا ما الذي يمنع الاعلان عن ذلك وينتهي الامر ؟ ببساطة المضاربات والمتداولين بسلوكهم لن يروا ما تراه البنوك ، بل قد يستمر المتادوليين في البيع والشراء حسب المستويات المعروفة لديهم ، وستقع البنوك المركزية في ورطة تقييم سلة العملات الخاصة بها ، اذا الحل تدخل البنوك المركزية بصورة مباشرة او غير مباشرة لخلق حالة نفسية جديدة لدى المتداولين تقبل المستويات الجديدة وتتعامل معها على انها امر واقعي ومقبول ، اليورو حتى الان نجح في مسح ارقام 1.2400 وما دون من عقول المتداوليين - هذا لا يعني ان اليورو لن يزور تلك المناطق ، ولكن ليزورها يجب ان تحدث ارتفاعات متوازنة للعملات الاخرى - ، الين من يتذكر حاليا المستويات السابقة ، نحن بحاجة للعودة الى الشارتات لتذكر ذلك مع اننا نتحدث عن اشهر بسيطة ، الفرنك يبدو انه قد اعاد التسعيير والنقاط الحالية هي نقاطه المحورية اي بزيادة حوالي 300 نقطة على الاقل عن المستويات السابقة ، اين الباوند ، النيوزلندي ... الخ ، يبدو الاسترالي يتطلع لجعل مستويات 1.0600 هي النقاط المحورية له ، لذا نشاهد تدخلا غريبا يرفع سعره كلما انخفض عن 1.0500 ، الايام القادمة هي التي ستحدد ذلك وستكون متعبة كان الله في المستعان

واقبلوا التحية

Amjad Shadid 22-01-2013 03:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 453391)
استأنف اليورو اتجاهه الهابط اليوم الاثنين حيث استمر تكالب موجات البيع عليه ليهبط إلى أدنى مستوياته منذ أواخر شهر أغسطس قبيل المستوى 1.5800.

وقد فقد الزوج GBP/USD ما يزيد عن 80 نقطة دون ذروة ارتفاعه اليوم وبعدما كسر دون المنطقة 1.5820 (أدنى مستوياته في نوفمبر) تسارعت وتيرة تراجعه إلى 1.5804 قبيل أن يتوقف عن تراجعه. وفي الوقت الحالي يتم التداول عليه قرابة المنطقة 1.5810 متراجعاً بنحو %0.4 دون سعره الافتتاحي.

وعلى الاتجاه الهابط، قد يلاقي الزوج الدعم عند المستوى النفسي، 1.5800 ومن ثم 1.5770 (أدنى نقطة سجلها الزوج في 30 أغسطس، وبينما في الاتجاه الصاعد، قد يواجه المقاومة عند المنطقة 1.5820/30 (دعم سابق) قبيل 1.5870 و 1.5900 (المستوى النفسي).

استأنف الباوند هبوطه

فارس السعوديه 22-01-2013 03:10 AM

انا دخلت شرا على فريم الساعه على نفس الاستراتجيه عند 1.3300

واستوبي 1.3279

Amjad Shadid 22-01-2013 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 453102)
ارى الاتى
الاغلاق اسفل 141.90

والهدف هو المستوى 141.90
بالتوفيق ان شاء الله

استاذ خالد اعتقد انك تقصد نقطة الدخول 140.82 وليس 141.82 ارجو التوضيح

تحياتي

مصطفي حلمي 22-01-2013 09:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453060)
الدولار فرنك
دايلي و اربع ساعات

الدولار فرنك في طريقه للهدف :1 (77):

مصطفي حلمي 22-01-2013 09:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453040)
استاذ ابو ياسر حبيبي
شوف كده ده فرم الساعة و الاربع ساعات
انا متفق معاك في الدايلي تماما
لكن حسب ما فهمت ان الدايلي للتاكيد فقط و ليس للتحليل او المتاجرة
علي اساس ان الاهداف بتبقا بعيده
يعني بوضوح اكتر
ايوه هو اتجاهه العام خلال الفترة اللي جايه ممكن يكون هابط و ممكن تتفعل النماذج اللي علي شارت الاربعة و الساعه كتصحيحات للنموذج الكبير اللي في الساعة و الاربع ساعات .

ولا انا فاهم غلط ؟؟؟ يارييت تصححلي ده حضرتك استاذنا و انا دايما بتعلم من مشاركتك
و برضه الاقدمية في جيش المحاربين ليها احترام و خبرة :1 (21):
بالنسبة للصور الصغيرة قينوبك فيا و في استاذ خالد ثواااب كبير لو تعرفني ازاي ارفعها كصور كبيرة لاني مش عارف ....
مشكور استاذي و لك بالغ الاحترام :1 (77)::1 (77):

النيوزيلاندي اصاب الهدف ..
عليك عزومة علي الغدا يا ابو ياسر يا غالي :1 (77)::1 (77):

مصطفي حلمي 22-01-2013 09:17 AM

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358835366.png[QUOTE=مصطفي حلمي;453049]الاسترالي دولار في الطريق للاهداف
استاذي ابو ياسر ...ايه رايك
حفضل معذبك بالصور الصغيرة لغاية اما تقولي تبقا كبيرة ازاي :1 (2)::1 (2):[/QUOT

الاسترالي حقق 50 نقطة و باقي 12 نقطة علي مستوي 88 :1 (77)::1 (77):

مصطفي حلمي 22-01-2013 09:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 452936)
لم يخيب الدولار ين الظن و ارتد من مستوي فوق 127 فايبو مباشرة و يتجه لتصحيح 50 لاكمال النموذج bullish shark عند مستويات السعر 88.7

الدولار ين محقق علي النموذج المتوقع 70 نقطة و ننتظر مزيد من الهبوط ..http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358836072.png

COWBOY 22-01-2013 09:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 453428)
استاذ خالد اعتقد انك تقصد نقطة الدخول 140.82 وليس 141.82 ارجو التوضيح

تحياتي

صباح الخيرات استاذ امجد كلامك تمام .. اسف على الخطأ :1 (77)::1 (77)::1 (77):

COWBOY 22-01-2013 10:01 AM

بيع الكندى من سعرة الحالى 9912
هدف 9877
استوب 9945
وكذلك الاسترلينى
من سعرة الحالى
1.5855
هدف 1.6007
استوب 1.5805

بالتوفيق ان شاء الله

COWBOY 22-01-2013 10:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس السعوديه (المشاركة 453413)
انا دخلت شرا على فريم الساعه على نفس الاستراتجيه عند 1.3300

واستوبي 1.3279

اهلا يا غالى .. لا يوجد لدينا استراتيجيات او عمل على فريم الساعة!! .. الموضوع للتحليل بالهارمونيك واقل فريم معتمد 4 ساعات نصيحتى اقرا الشرح فى اول مشاركة .. ولك تحياتى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453493)
الدولار فرنك في طريقه للهدف :1 (77):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453495)
النيوزيلاندي اصاب الهدف ..
عليك عزومة علي الغدا يا ابو ياسر يا غالي :1 (77)::1 (77):

[QUOTE=مصطفي حلمي;453498]http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358835366.png
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453049)
الاسترالي دولار في الطريق للاهداف
استاذي ابو ياسر ...ايه رايك
حفضل معذبك بالصور الصغيرة لغاية اما تقولي تبقا كبيرة ازاي :1 (2)::1 (2):[/QUOT

الاسترالي حقق 50 نقطة و باقي 12 نقطة علي مستوي 88 :1 (77)::1 (77):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453505)
الدولار ين محقق علي النموذج المتوقع 70 نقطة و ننتظر مزيد من الهبوط ..http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358836072.png

مجهود رائع اخى الكريم موفق ان شاء الله

فارس السعوديه 22-01-2013 12:22 PM

هل تكون نموذج دبليو هلى اليورو على فريم 4 ساعات

بهدف اختراق الهاي

1.3402

فارس السعوديه 22-01-2013 12:28 PM

الان حسب الاستراتجيه اختراق الزاويه 22.5 لليورو
طريقه حسبتي الجذر التربيعي ل 13265 زود عليها 0.126 ضربتها بنفسها طلع الناتج 1.3293

هل حسابي صحيح

nabil_bobo 22-01-2013 01:11 PM

السلام عليكم
انا داخل صفقه بيع للفرنك ين الهدف لنقطه C عند مستوى 88.6 فايبو من الضلع AB
ومن النقطه C الى النقطة D صفقة شراء

فا هل كده صح ولا فيه شئ غلط
ياريت توضحلى الاخطاء فين والمفروض كنت اعمل ايه
وانا اسف على الازعاج يا بطل

nabil_bobo 22-01-2013 01:15 PM

ومعلش سؤال ثانى هل هذا نموزج من نمازج الهارمونيك

طيب لو نموزج كيف اتعامل معاه

qnet_mansoura 22-01-2013 01:27 PM

سلام عليكم و رحمه الله و بركاته يوجد عندى استفسار هل من الممكن للمجنون اختراق النقطه b للتصحيح ؟؟؟؟ على فريم الاربع ساعات

مصطفي حلمي 22-01-2013 02:23 PM

[QUOTE=COWBOY;453522]

اهلا يا غالى .. لا يوجد لدينا استراتيجيات او عمل على فريم الساعة!! .. الموضوع للتحليل بالهارمونيك واقل فريم معتمد 4 ساعات نصيحتى اقرا الشرح فى اول مشاركة .. ولك تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453498)

مجهود رائع اخى الكريم موفق ان شاء الله

شهاده اعتز بيها و الله يا استاذي
بس عايز من حضرتك تمارس سلطاتك علي ابو ياسر علشان اترهنا علي النيوزيلاندي و انا اللي كسبت
و هو من ساعتها محدش سمع عنه لاحس و لا خبر:1 (53)::1 (53):
حد يقولو خلاص مش عايز حاجه
ازازة بيبس حتي :p:p

مصطفي حلمي 22-01-2013 02:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 453610)
سلام عليكم و رحمه الله و بركاته يوجد عندى استفسار هل من الممكن للمجنون اختراق النقطه b للتصحيح ؟؟؟؟ على فريم الاربع ساعات

و عليكم السلام يا اخي
مرفق النماذج المعتمده اللي شغالين عليها في الورشة بنسب كل ضلع
تحياتي

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358854649.pnghttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358854541.jpg

مصطفي حلمي 22-01-2013 02:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453603)
السلام عليكم

ميه ميه يا استاذي الفاضل بس في ملاحظات تقبلها من اخوك :
1/ الدخول بهدف النقطة c يكون مباشرة بعد كسر الزاوية 22 للضلع bc و يكون الستوب علي النقطة a.
في الورشة يُعتمد الدخول علي الصفقان بنسبة ستوب الي بروفيت من 1 الي 3 او 5 يعني الهدف من 3 الي 5 اضعاف الستوب
لذلك دخولك الصفقة قد يكون متاخر اوي لكبر الستوب و قرب الهدف

2/نصيحة غاليه جدا نصحها لي استاذ خالد صاحب الموضوع ( ربنا يبارك فيه ) ..سيبك من المؤشرات خالص يا اخي
ارسم بايديك الاشكال السعرية و قارن النسب بالفايبوناتشي ..و الله ستجد متعة لا توصف و لن تحتاج الا اي شيء الا توفيق المولي عز و جل ..

استعن بالمؤشرات لتاكيد تحليلك بعد الرسم ...حلل علي فريم 4 ساعات و انظر الي الدايلي للتاكيد ..
و بالتوفيق يا اخي و شكرا علي نصيحتك ليا في ورشة حلوتها في بساطتها جزاك الله خير
و انا تحت امرك في اي حاجه
تحياتي

COWBOY 22-01-2013 05:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس السعوديه (المشاركة 453569)
هل تكون نموذج دبليو هلى اليورو على فريم 4 ساعات

بهدف اختراق الهاي
1.3402

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس السعوديه (المشاركة 453573)
الان حسب الاستراتجيه اختراق الزاويه 22.5 لليورو
طريقه حسبتي الجذر التربيعي ل 13265 زود عليها 0.126 ضربتها بنفسها طلع الناتج 1.3293
هل حسابي صحيح

اخى الكريم انا نصحتك بقرائة شرح الهارمونيك نحن لا نعمل باستراتيجية .. ولا نعمل بالزويا فقط .. ولا يوجد شىء فى الهارمونيك اسمة WMN د ى حروف من اختراعى علشان اسهل عليكم الشرح .. يوجد فقط نماذج .. مكتملة ولها الاسماء الخاصة بيها ونماذج غير مكتملة .. ولها طريقة تعامل مختلفة .. والزويا ما هى .. الا فلتر وليس اكثر من ذلك .. ياريت تقرا الشرح وتضع اسئلتك بالصور .. انا لما شرحت الموضوع هل شرحى كان عبارة عن كتابة ام موضح كل ىشء بالصور حتى يستفاد الجميع .. اعذرينى يا غالى انا بس عايزك تستفاد بجد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453603)
السلام عليكم

تمام يا بطل :1 (29): .. :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 453605)
ومعلش سؤال ثانى هل هذا نموزج من نمازج الهارمونيك

طيب لو نموزج كيف اتعامل معاه

اها نموذج طبعا . بس الاول انت قرات الشرح اللى فى الPDF فى المشاركة الاولى .. لانى ملاحظ ان الجميع بيقرا اول صفحتين من الموضوع .. ويطرح اسئلة طيب .. انا شرحت لية بقة .. ياريت بجد تقرا الشرح لو عايز تستفاد لان سهل جدا اكتبلك اجابة كلمتين .. واريح نفسى لانى مش كل شوية هشرح اللى شرحتة قبل كدة .. اقرا الشرح وهتلاقى فية اجابتك لكل الاسئلة دى والسؤال اللى مفيش لية اجابة فى الشرح اسئلة هنا تانى .. وانا اجبهولك من الشرح ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qnet_mansoura (المشاركة 453610)

.. انا هسالك سؤال تانى بردة .. ياترى فى كام B عندك على المجنون .. طبعا ممكن انت تشوف نموذج وغيرك يشوف حاجة تانية وهكذا .. بالصور الله يخليك وعلى فكرة انا عارف انت تقصد اية انت تقصد 140.49 .. لكن الفكرة .. مش هتخسر حاجة لو وضعت صورة ووضحت وجهه نظرك !!

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453623)
شهاده اعتز بيها و الله يا استاذي
بس عايز من حضرتك تمارس سلطاتك علي ابو ياسر علشان اترهنا علي النيوزيلاندي و انا اللي كسبت
و هو من ساعتها محدش سمع عنه لاحس و لا خبر:1 (53)::1 (53):
حد يقولو خلاص مش عايز حاجه
ازازة بيبس حتي :p:p

ههههههههههه سلطات اية بس... وطى صوتك هيسمعنا :1 (77)::1 (77): ابو ياسر بيكون فى عمله فى الوقت دة والله اعلم :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453630)
و عليكم السلام يا اخي
مرفق النماذج المعتمده اللي شغالين عليها في الورشة بنسب كل ضلع
تحياتي

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358854649.pnghttp://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358854541.jpg

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 453640)
ميه ميه يا استاذي الفاضل بس في ملاحظات تقبلها من اخوك :
1/ الدخول بهدف النقطة c يكون مباشرة بعد كسر الزاوية 22 للضلع bc و يكون الستوب علي النقطة a.
في الورشة يُعتمد الدخول علي الصفقان بنسبة ستوب الي بروفيت من 1 الي 3 او 5 يعني الهدف من 3 الي 5 اضعاف الستوب
لذلك دخولك الصفقة قد يكون متاخر اوي لكبر الستوب و قرب الهدف

2/نصيحة غاليه جدا نصحها لي استاذ خالد صاحب الموضوع ( ربنا يبارك فيه ) ..سيبك من المؤشرات خالص يا اخي
ارسم بايديك الاشكال السعرية و قارن النسب بالفايبوناتشي ..و الله ستجد متعة لا توصف و لن تحتاج الا اي شيء الا توفيق المولي عز و جل ..

استعن بالمؤشرات لتاكيد تحليلك بعد الرسم ...حلل علي فريم 4 ساعات و انظر الي الدايلي للتاكيد ..
و بالتوفيق يا اخي و شكرا علي نصيحتك ليا في ورشة حلوتها في بساطتها جزاك الله خير
و انا تحت امرك في اي حاجه
تحياتي

جزاك الله خيرا

الساعة الآن 04:09 AM