اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   السهل الممتنع (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18612)

gadnor 17-04-2013 01:13 AM

رد: السهل الممتنع

انا اعتقد ان وضع الاستوب علي الدخول بيبقه عند تحقيق مكسب وتخاف من الارتداد فبتحجز جزء من المكسب وتخرج كسبان انما هتضعها الان فما هو المكسب اذا ارتد هيضرب دون مكسب

طبعا كلامك صح بس انا قلت ناوى ولم اقل وضعت يعنى بعد مايتحرك السعر ونترك له مساحه للتحرك نضع الاستوب على نقطة الدخول اما ربح او خروج بدون خساره بس ربنا يهديه ويتحرك

gadnor 17-04-2013 01:19 AM

أنا عملت استوب على 30 نقطه

استوب معقول وان شاء الله السعر لا يصل اليه فى الفتره الاسيويه وتعيد النظر والتحليل مع بداية الفتره الاوربيه لاستيعاب مستجدات السوق بالتوفيق ان شاء الله

gadnor 17-04-2013 01:23 AM

بالنسبه للباوند ايه نظرتك ليه انا بعت وهو الان فى المنطقه الموجبه

mmxxmm 17-04-2013 10:26 AM

يا جماااعة ممكن التمبلت الشغال دلوقتى للاستراتجية لان فى بعض الموشرات ناقصة عندى
ممكن التمبلت كامل شكرا انا طلبتها قبل كده ؟؟؟

mhk720 17-04-2013 10:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 497542)
بالنسبه للباوند ايه نظرتك ليه انا بعت وهو الان فى المنطقه الموجبه

الباوند فى طريقه فعلا للهبوط و الاخبار تدعم الهابوط ايضا
متوقع الوصول الى 1.5250 هناك دعم قوى
حد القناه مع خطوط الفيبو

oshee 17-04-2013 11:52 AM

مبرووك صفقه الاسترليني 35 نقطه لانه خدعني بعد الخبر ونزل وطلع فقفلتها علي هذا الربح الحمد لله فيما رزق

oshee 17-04-2013 11:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmxxmm (المشاركة 497665)
يا جماااعة ممكن التمبلت الشغال دلوقتى للاستراتجية لان فى بعض الموشرات ناقصة عندى
ممكن التمبلت كامل شكرا انا طلبتها قبل كده ؟؟؟

انا رديت امبارح وقلتلك التمبلت للسهل الممتنع في الصفحه 11 تقريبا نحن الان نعمل بعده استراتيجيات غير متروحه في الموضوع

oshee 17-04-2013 12:46 PM

الصفقات اللي معنا ان شاء الله ربنا يكرم

mhk720 17-04-2013 12:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 497740)
الصفقات اللي معنا ان شاء الله ربنا يكرم

عايز اسال حضرتك سوال
ليه الصفقات عندك فيها
swap

oshee 17-04-2013 12:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 497742)

عايز اسال حضرتك سوال
ليه الصفقات عندك فيها
swap

ده حساب تجريبي مربوط بالميروتريد لتنفيذ الصفقات

mhk720 17-04-2013 01:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 497745)
ده حساب تجريبي مربوط بالميروتريد لتنفيذ الصفقات

شكرا للتوضيح

oshee 17-04-2013 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 497760)

شكرا للتوضيح

ربنا يكرمك ويعزك انت دائما تبغي الخير بارك الله لك

oshee 17-04-2013 01:58 PM

مبروك صفقه اليورو 40 انا خدهم ليقل بأصله هههههههههههههههههههههه

oshee 17-04-2013 02:49 PM

مبروووووك صفقه استرليني 30 نقطه حجزناهم لحسن اللي بيتلسع من الشوربه ينخف في الزبادي ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

oshee 17-04-2013 02:55 PM

خليكو شاهدين بقاله نص ساعه الباوند واقف حاير ولما اقفل ينزل بس هيروح مني فين ههههههههههههههههههههههههههههههههه

oshee 17-04-2013 05:24 PM

مبرووووووووووووووووووووووووووك صفقه اليورو 57 نقطه

oshee 17-04-2013 05:26 PM

مبروووووووك صفقه الاسترليني 35 نقطه

oshee 17-04-2013 06:11 PM

مبروووووووووووووووك صفقه استرالي ب45 نقطه هو مفيش حد فرحان معايا ليه

zezo10 17-04-2013 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 497983)
مبروووووووووووووووك صفقه استرالي ب45 نقطه هو مفيش حد فرحان معايا ليه

بسبب اني الخساره اكبر من المكسب بكتيرررر

oshee 17-04-2013 06:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zezo10 (المشاركة 497992)
بسبب اني الخساره اكبر من المكسب بكتيرررر

ازاي حضرتك واحنا بنعوضها دائما بالصفقات الكسبانه والتعزيز كما انه هناك من
يدخل الصفقات ويتصرف بها حسب تحليله
وهو ما قد يضيع عليه ما نحن نحققه من مكسب

oshee 17-04-2013 06:23 PM

كما ان الصفقات وارد بها الخساره والمكسب

oshee 17-04-2013 06:47 PM

لايوجد احد معه صكوك الارباح الدائم الاهم من الارباح هو عندما تحدث خساره تعرف كيف انك تعوضها وتعاود نجاحك بفضل الله وتوفيقه

oshee 17-04-2013 06:50 PM

وتطور من نفسك كي لا تقع مره اخري وهذا ما سيحدث بأذن الله

oshee 17-04-2013 07:09 PM

لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم استغفر الله العظيم

Well 17-04-2013 07:17 PM

أحب أهنيكى على رؤيتك للباوند أنا دخلت معاكى والحمد لله حققت ربح ... أنا متابع معاكى فى الورشة من فترة بس دى كانت اول مرة ادخل معاكى فى صفقة وشكلها بداية مبشرة ان شاء الله .... نسأل الله التوفيق لكى وكل المشاركين فى السهل الممتنع

oshee 17-04-2013 07:33 PM

مبروك 25 نقطه يورو يا تامر

thussayn 17-04-2013 07:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 498051)
مبروك 25 نقطه يورو يا تامر

يباركلنا في عمرك يا كبيييييره....

الحقيقة أنا عندي مشكلة نفسية... ليه المكسب بالدولارات والخسائر بالعشرات وأحياناً بالمئات... سبحان الله ولا إله إلا الله والله أكبر ولله الحمد ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

عارفين يا أولاد نفسي في إيه... نفسي في صفقة كدا تكسب لها 5000 دولار وللا حاجه....

يا سلام،،، أهي دي تبقي صقفه الواحد يعملها ويريح بعدها وينام ييجي 4 ساعات كدا

oshee 17-04-2013 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thussayn (المشاركة 498059)
يباركلنا في عمرك يا كبيييييره....

الحقيقة أنا عندي مشكلة نفسية... ليه المكسب بالدولارات والخسائر بالعشرات وأحياناً بالمئات... سبحان الله ولا إله إلا الله والله أكبر ولله الحمد ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

عارفين يا أولاد نفسي في إيه... نفسي في صفقة كدا تكسب لها 5000 دولار وللا حاجه....

يا سلام،،، أهي دي تبقي صقفه الواحد يعملها ويريح بعدها وينام ييجي 4 ساعات كدا

ان شاء لن نري الا الارباح ان شاء الله وزمن الخسائر العليه خلص خلاص بعون الله انت مش وصلك56 نقطه من شويه هههههههههههههههههههههههههههههه

gadnor 17-04-2013 08:54 PM

مبررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررروك اليوم مهرجان الارباح

oshee 17-04-2013 09:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Well (المشاركة 498036)
أحب أهنيكى على رؤيتك للباوند أنا دخلت معاكى والحمد لله حققت ربح ... أنا متابع معاكى فى الورشة من فترة بس دى كانت اول مرة ادخل معاكى فى صفقة وشكلها بداية مبشرة ان شاء الله .... نسأل الله التوفيق لكى وكل المشاركين فى السهل الممتنع

شكرا ربنا يكرمك ويعزك

oshee 17-04-2013 09:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 498090)
مبررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررروك اليوم مهرجان الارباح

الحمد لله ربنا استجاب لي وهد اليورو ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

oshee 18-04-2013 12:10 AM

الله لا اله الا هو له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير كله وهو علي كل شيء قدير ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

gadnor 18-04-2013 12:25 AM

اوشى تامر الاخوه الاعزاء الموجودين معنا السلام عليكم ومبروك عليكم الارباح وان شاء الله دايما رابحين بعد تعويض جزء من خسائرنا نطلب من الاخت اوشى شرح الاستراتجيه التى تعمل عليها وطريقة ادارة راس المال والاستوب ولنجعل الامر مطروح للنقاش ليستفيد منه الجميع سواء المشارك او المتابع

gadnor 18-04-2013 12:39 AM

البعض يناسبه الصفقات القصيره تمتد لعدة ساعات اويوم والبعض الاخر تناسبه الصفقات الطويله تمتد عدة ايام او اسابيع البعض حسابه يحتمل والاخر لايحتمل تناسب الهدف مع المده مع الحساب سوف يريح الجميع هدف صغير مده طويله حساب صغير يساوى خساره اكيده مهما اتبع ادارة راس مال صارمه ارجو ان تكون الفكره واضحه

gadnor 18-04-2013 12:48 AM

فى الاسبوعين السابقين كانت هناك اخطاء فى ورشتنا نسعى الى عدم تكرارها مستقبلا عشان كده انا طلبت من الاخت اوشى طريقة العمل التى سوف تسير عليها لها ولمتابعى ورشتها ليعرف كلا منا قدرته على الاستمرار او الانسحاب كلا حسب رؤيته وحجم حسابه

thussayn 18-04-2013 01:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gadnor (المشاركة 498259)
فى الاسبوعين السابقين كانت هناك اخطاء فى ورشتنا نسعى الى عدم تكرارها مستقبلا عشان كده انا طلبت من الاخت اوشى طريقة العمل التى سوف تسير عليها لها ولمتابعى ورشتها ليعرف كلا منا قدرته على الاستمرار او الانسحاب كلا حسب رؤيته وحجم حسابه

حبيبي جادنور... رغم اني أوافقك تماماً في أن من الأفضل أن تقوم أوشي بشرح الاستراتيجيات التي تعمل بها حتى نتعلم ونشاركها ولكن هناك عدة نقاط أحاول أو أفكر فيها بدلاً منها وأرد نيابة عنها فقد تخجل من الصراحة التي سأقول هذا الكلام به:

1- لماذا أشارككم في استراتيجياتي ... ألا يكفيكم أنني أشارككم في الأرباح وأقوم بالعبء بدلاً منكم ؟!!!
2- لما أشرح الاستراتيجيات مش كل الناس هتفهمها زي بعضها... وبالتالي هتتقلب الورشه إلى انت صح لا إنت غلط لا دا أوشي غلط ... إلخ... وبالتالي فمبدأ المخابرات "المعرفة على قدر الحاجة أحسن"
3- لماذا أقفل دماغكم باستراتيجياتي... ما جايز كل واحد فيكم عنده استراتيجياته وبالتالي لما يفكر بيها يمكن يعطينا رأي آخر مفيد.

أما بالنسبة لصفقات صغيرة طويله... أنا برده بفكر معاك بصوت عالي... صفقات صغيرة نعم... ودي كل واحد حر في تحديد حجم الصفقة... وأعترف بأننا كلنا فاشلين نوعاً ما في إدارة الحسابات... أما حكاية صفقات طويلة فلا... فلا أعتقد أن أحد منا يطيق صبراً على صفقات طويلة وكلنا نفضل ربح صغير متكرر أفضل من ربح كبير متباعد الفترة ويمر بمئات اللحظات العصيبة من الهبوط والصعود... ولذلك فأرجو أن تكون صفقات صغيرة بفترات صغيرة وأرباح معقولة ولكن متكررة.

نقطة أخيرة، صحيح نحن نعاني منذ أكثر من أسبوعين من ظروف صعبة، ولكن أنا مريت على باقي ورش إخواتنا في المنتدى،،، الحقيقة حالهم مش أحسن منا كثير.. واضح إنها حالة عامة في السوق...

في النهاية أنا بحاول أقول رأيي... وكل الشكر لك لاستماعك لي وأنا حقاً بدأت أحس أنكم جميعاً إخواتي وشركائي في شركه... وكل شكري لك لأنى أعتز حقاً بك.. وطبعاً شكرنا الجزيل للكبيييييره أوشي اللي جمعتنا هنا

gadnor 18-04-2013 02:32 AM

تامر شكرا على كلماتك الطيبه لا اعتقد ان الاخت اوشى سوف تبخل علينا بشرح الاستراتيجه وهى تقدم الخير والجهد للجميع ويكفيها دعوه بظهر الغيب اما موضوع الخساره فهو امر مقبول ومتوقع فى اى لحظه بس الخساره المعقوله والمتناسبه مع الهدف والمده والحساب اما عن الاختلاف فمن لا يقتنع بالاستراتجيه اوالطريقه فهناك الاف الاستريجيات فى المواقع الاخرى ممكن يشتغل عليها وكتبت لاوشى قبل كده ووعدتى عدت مرات انها تعيد النظر فى الاخطاء ومحاولة الاستفاده منها كما قلت هدف صغير استوب صغير ايهماتحقق خير ونصيب ورزق مكسب او خساره انا ايضا بفكر بصوت عالى مش اكتر من كده

gadnor 18-04-2013 02:48 AM

عرفان بالجميل دخلت صفقه على زوج الدولار ين باستخدام استراتجية السهل الممتنع والصفقه فى المنطقه الخضراء الا تستحق صاحبة الاستراتجية ان اقول لها جزاك الله خير ا وبارك الله فيك

oshee 18-04-2013 12:15 PM

انا سعيده جدا بالتفاعل والاراء لكن ان شاء ارد عليكم في اجازه الاسبوع للسوق اسمحولي بذلك لاني منشغله وسأفكر في كل مقتراحتكم ان شاء الله

oshee 19-04-2013 01:25 PM

الله لا اله الا هو له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير كله وهو علي كل شيء قدير ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

الساعة الآن 09:37 PM