اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   توصيات اليورو دولار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=8487)

farok 19-10-2011 11:33 PM

رد: توصيات لليورو دولار

سيبك انت يا ميدو من كل الكلام ده وقولى
احط ازاى ملف pdf او وورد او اى نوع من على جهازى الى المنتدى
علشان كل مبحاول انزل ملف فى اى مشاركة يقولى مينفعش اكتر من 200كيلو !!!

أحمد الرويني 19-10-2011 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 220049)
والله يا ميدو انا لو على اديلك العضو المالى بجد
انا احيانا بيبقة لى وجهة نظر قد تكون مختلفة معاك شوية فى التحليل خاصة فى الفترة اللى بتكون مش متواجد فيها
لكن اعرف ناس كتير جدا تقول "الموضوع ده خاص بى واللى ليه وجهة نظر تانيه يكتبها فى موضوع تانى"
وهو كلام مش غلط اوى عشان الناس بتخاف الموضوع يبقه فوضى وتحليلات متضاربه,والناس داخله عشان تحليلات وتوصيات احمد الروينى اللى هو اقدم واشطر منى فى الفوركس 100 مرة
كون انى قليل ما احلل فهو لاعتزازى بموضوعك وبشخصك الجميل مش دايما يعنى عاوز اخد المصلحة واخلع
كلمة على جنب كدة:انت واى محلل او مزود اخر بيعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وكون التحليلات لا تصيب احيانا فهو وارد دائما سواء للاخطاء البشرية او الظروف الخارجه عن الارادة"وما اكثرها فى الفوركس"
واحييك على الورشة اللى مقدرش مفتحهاش اول ما افتح ارابيا

ربنا يخليك يا طارق علي كلام الجميل بس عايز أقف عند موضوع ( عند موضوع خاص بي ) لا في موضوع توصيات لليورو دولار مش كدة خالص

لا أنا فعلا بتمني مشاركة الاعضاء و مش حتبقي فوضي و لا في تحليلات متضاربة و لا حاجة لان موضوعنا محدد توصيات علي اليورو دولار يبقي الي حيدخل و يشارك يقول وجهة نظره و تحليلة أنا مثلا بدخل كل يوم الصبح بكتب تحليل اية المشكلة لو أنت شايف حاجة أنا مش شايفها أنك تتناقش فيها مع صاحب التحليل يا سيدي الله أعلم ممكن تكون رؤيتك أنت الي صح و أنا كنت غلطان يبقي كدة وصلنا للهدف

يا طارق باشا أنت راجل محترم و محترف فوركس و بجد و الله وبدون مجاملات بيعجبني أسلوبك و رؤيتك للشارت و تحليلك للزوج و ببقي مستغرب جداً لما بلاقيك مشارك فقط بدون أي تعليقات فعالة

أتمني يا طارق أشوف مشاركاتك الفعالة و شارتاتك

أحمد الرويني 19-10-2011 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة recardoandy (المشاركة 220056)
بس يا زعيم انت كده الي جبته لنفسك احنا هنشارك بارء وشارتات بس استحملنا في الاخطاء:1 (94)::1 (94):

يا سيدي أغلط براحتك حتلاقي ألف من يصححلك أخطائك و أنت المستفيد طبعاً

:)

بالتوفيق يا غالي

أحمد الرويني 19-10-2011 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 220065)
سيبك انت يا ميدو من كل الكلام ده وقولى
احط ازاى ملف pdf او وورد او اى نوع من على جهازى الى المنتدى
علشان كل مبحاول انزل ملف فى اى مشاركة يقولى مينفعش اكتر من 200كيلو !!!

:)

و بعدين ممكن تضغط الملف

Tarek adel 20-10-2011 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220074)
ربنا يخليك يا طارق علي كلام الجميل بس عايز أقف عند موضوع ( عند موضوع خاص بي ) لا في موضوع توصيات لليورو دولار مش كدة خالص

لا أنا فعلا بتمني مشاركة الاعضاء و مش حتبقي فوضي و لا في تحليلات متضاربة و لا حاجة لان موضوعنا محدد توصيات علي اليورو دولار يبقي الي حيدخل و يشارك يقول وجهة نظره و تحليلة أنا مثلا بدخل كل يوم الصبح بكتب تحليل اية المشكلة لو أنت شايف حاجة أنا مش شايفها أنك تتناقش فيها مع صاحب التحليل يا سيدي الله أعلم ممكن تكون رؤيتك أنت الي صح و أنا كنت غلطان يبقي كدة وصلنا للهدف

يا طارق باشا أنت راجل محترم و محترف فوركس و بجد و الله وبدون مجاملات بيعجبني أسلوبك و رؤيتك للشارت و تحليلك للزوج و ببقي مستغرب جداً لما بلاقيك مشارك فقط بدون أي تعليقات فعالة

أتمني يا طارق أشوف مشاركاتك الفعالة و شارتاتك

بس كده؟وادى شارت بناء على التحليل اليومى لانى متفق معاك فى تحليلك لل 4 ساعات والساعة بكل تفاصيلهم
ونلاحظ ان ستوكاستيك يدعم الهبوط..اظن كل الطرق تؤدى للهبوط غدا:1 (77):
للعلم يا ميدو انا بكون فى العمل اغلب اوقات النهار بلحق الفترة الاسيوية فقط تقريبا ومعنديش ميتاتريدر فى الشغل عشان كده شارتاتى قليلة بصفة عامة

farok 20-10-2011 12:06 AM

تسلم يا غالى انا برضه قلت مفيش الا ميدو اللى هيزبطنى
طيب انا دوست على مركز رفع المعلومات ورفعت الملف ومعايا رابط له
وبعدين فى المشاركة ادوس على ايه علشان ارفقه فيها

أحمد الرويني 20-10-2011 12:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OSKAR (المشاركة 220061)
كل دة كلام جميل جدا وتحليلاتك الى حد كبير كويسة
خدها كلمة منى الفوريكس ليس تحليل فقط هو دمج بين اشياء كثيرة المهم علشان ما اطولش عليك
لو حللت السوق واعطيط توصية والناس الى مش حتدخل السوق الا من غيرك ما نبهتهم ان فى اخبار يا ريت تخلى بالكم او بلاش شغل وقت الاخبار تحليلك ساعتها لا ينفد بل يضر انا مش بهاجمك بل انصحك وعلى فكرة انتا راجل فاهم فوريكس الى حد ما وانا متاكد انك فاهم كلامى كويس ولو انتا يا ميدو او الاخوة الى مش حيخشو السوق من غيرك بكرة حيتاكدو من صحة كلامى ويا ريت يا ميدو تنصحهم لانك مش دايملهم لازم يتعلموا ويعتمدو على نفسهم ورغم زالك انا بقراء تحليلاتك
مع خالص تحياتى بالتحليل والنجاح
اخوك سيف العمارى

كلام جميل يا أستاذ سيف و قريب من الكلام الي عايز أوصلوا للناس و هو أنك خليك مشارك دائماً معانا برأيك و تحليلاتك علشان تستفيد و تفيد

و المشكلة بردة يا أستاذنا مش في الاخبار بس لا أسبوع زي دة من بداياتة و هو ملئ بالمشاكل و المظاهرات في أوربا و أمريكا و دة طبعا بينعكس بشكل كبير جداً علي السوق و الي أكثر من كدة التصريحات الغريبة الي ليس ليها أي مبرر و بقيت بتطلع بشكل متكرر خلال اليوم و كلها أخبار و تصريحات متضاربة و للأسف كلها بتنعكس بشكل فظيع علي السوق و بنلاقي حركات سريعة في السوق

علشان كدة الي أهم كمان من عدم المتاجره وقت الاخبار هو الاستوب لوز الي كثيراً ما يغفل عنة المتاجر بالاضافة إلي إداره رأس المال سلحين في أيدك ملهمش حل بس مين يسمع و مين يطبق صح

يا عم أنت لو بتطبق إداره رأس مال صح عمرك ما حتقفل صفقة خسراتة و برهان :)

و فعلاً زي محضرتك أشرت الفوركس ليس تحليل فني فقط كلام جميل و الله و كتير و الله نصحنا الناس قبل كدة من التداول وقت الاخبار القوية

و إن شاء الله ححاول يومياً أعمل قائمة بأهم الاخبار بتاعة اليوم التالي علشان الناس تبقي متابعة معانا

أشكرك علي مشاركتك و نصائحك الجميلة و أتمني أن تكون معانا مشارك فعال بتعليقاتك و تحليلاتك الجميلة و روؤيتك المستمره للزوج منتظرينك يا أستاذ سيف :)

أحمد الرويني 20-10-2011 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 220094)
تسلم يا غالى انا برضه قلت مفيش الا ميدو اللى هيزبطنى
طيب انا دوست على مركز رفع المعلومات ورفعت الملف ومعايا رابط له
وبعدين فى المشاركة ادوس على ايه علشان ارفقه فيها

لايا باشا في المشاركة حط الرابط دة زي ما هو كوبي و paste و الي حيدخل حيضغط علي الرابط و حيحمل الملف علي طول

بس بتاع أية الملف يا ريس :)

farok 20-10-2011 12:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220102)
لايا باشا في المشاركة حط الرابط دة زي ما هو كوبي و paste و الي حيدخل حيضغط علي الرابط و حيحمل الملف علي طول

بس بتاع أية الملف يا ريس :)

ايوة كده ياوديع
تسلم ايديك
:1 (77):

أحمد الرويني 20-10-2011 12:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexbroker (المشاركة 220058)
سلام عليكم شو رايكم اذا كسر اليورو دولار 1.3620 راح ينزل الى الهوية يعني 1.3100 واذا هو فوق هل دعم اعتقد راح يصعد شو رايكم

1.3620 يا راجل قول 1.3680 الاول مستوي دعم قوي جداً و لم أشاهد أي إغلاق قوي أسفل منة فعلا نقطة قوية علية و الزوج طالما أسفل منة فهو للهبوط و أول مستهدف مستوي 1.3650 ثم 1.3610 و 1.3580

دة رأي و الله أعلم

nani26 20-10-2011 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220109)

1.3620 يا راجل قول 1.3680 الاول مستوي دعم قوي جداً و لم أشاهد أي إغلاق قوي أسفل منة فعلا نقطة قوية علية و الزوج طالما أسفل منة فهو للهبوط و أول مستهدف مستوي 1.3650 ثم 1.3610 و 1.3580

دة رأي و الله أعلم

أ/ ميدو حضرتك تقصد 1.3620 ولا 1.3720 .. اصل الزوج ما وصلش ل 1.3620 دى خالص النهارده !!

أحمد الرويني 20-10-2011 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 220092)
بس كده؟وادى شارت بناء على التحليل اليومى لانى متفق معاك فى تحليلك لل 4 ساعات والساعة بكل تفاصيلهم
ونلاحظ ان ستوكاستيك يدعم الهبوط..اظن كل الطرق تؤدى للهبوط غدا:1 (77):
للعلم يا ميدو انا بكون فى العمل اغلب اوقات النهار بلحق الفترة الاسيوية فقط تقريبا ومعنديش ميتاتريدر فى الشغل عشان كده شارتاتى قليلة بصفة عامة

فعلا يا طارق شمعة يومي مكنتش متوقعة بالمره :) أرتداد قوي من مستوي المقاومة 1.3830 من فيبو 50 الجامد علي اليورو دولار الزوج الان يستهدف المستوي القوي السفلي عند 1.3680

كما أشرنا في التحليل الاسبوعي الزوج لازال يتداول داخل مثلث حدة العلوي يشكل ترند هابط عند مستوي 1.3830 مع مستوي فيبو 50

و الضلع السفلي لة يشكل ترند صاعد يومي مع فيبو 38 عند مستوي 1.3680

أختراق الزوج لأحد أضلاع المثلث سيشكل أنفجار سعري للزوج

علي فريم الاربع ساعات و بعد فشل الزوج في الاستقرار أعلي مستوي المقاومة المشار لة سابقاً أعلي 1.3830 أرتد مره أخري ليستهدف مستوي الدعم القوي عند 1.3680

علي فريم الساعة يتداول الزوج أسفل موفينج 55 ساعة ليستهدف مستوي موفينج 200 ساعة عند مستوي 1.3710 مع الترند الصاعد اليومي و الذي أشرنا إلية سابقاً

إذن أختراق الزوج لهذا المستوي سيدعم هبوط الزوج بشكل مبدئ لمستوي 1.3680 ممكن البيع من إغلاق ساعة أسفل هذا المستوي و هدفك مبدأياً 1.3680 و أستوبك إغلاق ساعة أخري أعلي هذا المستوي

و ننتظر الزوج عند مستوي الدعم 1.3680 إغلاق أسفل منة أربع ساعات يدعم هبوط الزوج حتي مستويات 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

سلبية الاستوكاستيك علي الديلي و الاربع ساعات تدعم الاتجاه الهابط للزوج

OSKAR 20-10-2011 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220097)
كلام جميل يا أستاذ سيف و قريب من الكلام الي عايز أوصلوا للناس و هو أنك خليك مشارك دائماً معانا برأيك و تحليلاتك علشان تستفيد و تفيد

و المشكلة بردة يا أستاذنا مش في الاخبار بس لا أسبوع زي دة من بداياتة و هو ملئ بالمشاكل و المظاهرات في أوربا و أمريكا و دة طبعا بينعكس بشكل كبير جداً علي السوق و الي أكثر من كدة التصريحات الغريبة الي ليس ليها أي مبرر و بقيت بتطلع بشكل متكرر خلال اليوم و كلها أخبار و تصريحات متضاربة و للأسف كلها بتنعكس بشكل فظيع علي السوق و بنلاقي حركات سريعة في السوق

علشان كدة الي أهم كمان من عدم المتاجره وقت الاخبار هو الاستوب لوز الي كثيراً ما يغفل عنة المتاجر بالاضافة إلي إداره رأس المال سلحين في أيدك ملهمش حل بس مين يسمع و مين يطبق صح

يا عم أنت لو بتطبق إداره رأس مال صح عمرك ما حتقفل صفقة خسراتة و برهان :)

و فعلاً زي محضرتك أشرت الفوركس ليس تحليل فني فقط كلام جميل و الله و كتير و الله نصحنا الناس قبل كدة من التداول وقت الاخبار القوية

و إن شاء الله ححاول يومياً أعمل قائمة بأهم الاخبار بتاعة اليوم التالي علشان الناس تبقي متابعة معانا

أشكرك علي مشاركتك و نصائحك الجميلة و أتمني أن تكون معانا مشارك فعال بتعليقاتك و تحليلاتك الجميلة و روؤيتك المستمره للزوج منتظرينك يا أستاذ سيف :)

بجد 10على 10 انتا مش شاطر فى التحليل بس انتا كمان بتعرف تكسب الى قدامك ارفع القبعة بكل تقدير واحترام لك يا ميدو
واحيك على مجهودك الفعال وان شاء الله يبقى بناء للخير
صدقنى يا ميدو يورو دولار فى ايدك ان شاء الله ( كلاسيكى -اخبار - ادارة راس مال - تحديد نقاط قوية - )\
ويسعدى ميدو المتابعة معك دائما شكرا لك
وخالص تحياتى...

أحمد الرويني 20-10-2011 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nani26 (المشاركة 220118)

أ/ ميدو حضرتك تقصد 1.3620 ولا 1.3720 .. اصل الزوج ما وصلش ل 1.3620 دى خالص النهارده !!

لا أنا بعلق علي كلامك لما لقيتك كاتب 1.3620 فبقصد أن قدامة 1.3680 أولا قبل ما يوصل 1.3620 و أن إغلاقة أربع ساعات أسفل 1.3680 سيكون للهبوط فعلا

أحمد الرويني 20-10-2011 12:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OSKAR (المشاركة 220121)
بجد 10على 10 انتا مش شاطر فى التحليل بس انتا كمان بتعرف تكسب الى قدامك ارفع القبعة بكل تقدير واحترام لك يا ميدو
واحيك على مجهودك الفعال وان شاء الله يبقى بناء للخير
صدقنى يا ميدو يورو دولار فى ايدك ان شاء الله ( كلاسيكى -اخبار - ادارة راس مال - تحديد نقاط قوية - )\
ويسعدى ميدو المتابعة معك دائما شكرا لك
وخالص تحياتى...

يزيدنا شرف يا أستاذنا وجودك معانا :)

mohsen 20-10-2011 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 219767)
بالنسبة للأستوب بتاعي أنا بحددة بإغلاق أربع ساعات أيضاً يعني أنا قولت الشراء بأغلاق أربع ساعات أعلي 1.3830 و فعلا أغلق و دخلت شراء و لكن الزوج عكس عليا مهما عكس علشان أنا داخل بأداره رأس مال صح بنتظر إغلاق أربع ساعات أيضاً أسفل هذا المستوي لو أستمر في الهبوط بأغلق الصفقة

و الزوج طالما أستطاع الاغلاق أعلي 1.3830 أربع ساعات يبقي إن شاء الله مهما حدث و هبط أكيد راجع تاني و كل دة كان رد فعل طبيعي للسوق نتيجة أخبار قوية

و الاهم من كل دة هو إداره رأس المال الصحيحة :)

أسف في التأخير في الرد كنت في الطريق مروح من الشغل

انا مشكلتى بقى فى موضوع الاستوب Stop Loss ده , اول ما الصفقه تعكس معايا 40 او 50 نقطه ببيع و بعدين مافيش ساعه و لا اتنين الاقى السعر رجع تانى ... ايه الحل بقى ؟؟

mbh4u 20-10-2011 01:03 AM

يا استاذ احمد امبارح سألتك على موضوع الاخبار الامريكية وتاثيرها على الدولار والحمد لله فهمتها 100 ال 100
انا عايز اسال عن اخبار الدول الاوربية وتاثيرها على اليورو اذا كانت ايجابية زي مثلا بكرة عندنا خبر مبيعات التجزئة البريطاني

ارجو التوضيح؟

أحمد الرويني 20-10-2011 01:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsen (المشاركة 220134)
انا مشكلتى بقى فى موضوع الاستوب Stop Loss ده , اول ما الصفقه تعكس معايا 40 او 50 نقطه ببيع و بعدين مافيش ساعه و لا اتنين الاقى السعر رجع تانى ... ايه الحل بقى ؟؟

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

و الله ثم و الله ثم والله

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

ححكيلك علي موقف حصل معايا

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

الموضوع كلة إداره رأس مال يا صديقي بالتوفيق يا غالي

أحمد الرويني 20-10-2011 01:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u (المشاركة 220136)
يا استاذ احمد امبارح سألتك على موضوع الاخبار الامريكية وتاثيرها على الدولار والحمد لله فهمتها 100 ال 100
انا عايز اسال عن اخبار الدول الاوربية وتاثيرها على اليورو اذا كانت ايجابية زي مثلا بكرة عندنا خبر مبيعات التجزئة البريطاني

ارجو التوضيح؟

لا تأثير الاخبار الاوربية علي اليورو دائما العملة مع الخبر بمعني الخبر إيجابي ترفع العملة و سلبي تنزل العملة مفيش أسهل من كدة :)

الباوند بردة نفس الموضوع أيجابي الخبر يطلع الباوند سلبي الخبر ينزل الباوند

غداً الخميس بالنسبة للباوند أخبار مبيعات التجزئة البيرطاني السابق كان يشير إلي تراجع بنسبة -0.2% و لكن المتوقع لة أن يكون صفر و هو يمثل تقدم في مستوي المبيعات و لكنة ليس جيد علي العملة لانة يشير إلي أن مستويات التضخم لازالت عند الحد غير المسموح بة و لكنها تشير إلي وجود تفائل

أما الفعلي فإذا جاءت نتيجة الخبر أكبر من المتوقع يعني أكبر من الصفر سيكون أيجابي جداً للعملة و نشهد أرتفاع لشهية المخاطره للباوند و إنخفاض للدولار

أما إذا جاءت مثل المتوقع صفر سيكون التأثير ضعيف علي السوق و لكن قد نشهد بعض الهبوط قليلاُ ثم الصعود قليلاً و لكن لن يكون تأثيره قوي علي السوق

أما إذا جاءت الخبر سلبي أي أقل من السابق و المتوقع فسنشهد هبوط قوي علي الباوند و أرتفاع للدولار

بالتوفيق إن شاء الله

mbh4u 20-10-2011 01:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220153)

لا تأثير الاخبار الاوربية علي اليورو دائما العملة مع الخبر بمعني الخبر إيجابي ترفع العملة و سلبي تنزل العملة مفيش أسهل من كدة :)

الباوند بردة نفس الموضوع أيجابي الخبر يطلع الباوند سلبي الخبر ينزل الباوند

غداً الخميس بالنسبة للباوند أخبار مبيعات التجزئة البيرطاني السابق كان يشير إلي تراجع بنسبة -0.2% و لكن المتوقع لة أن يكون صفر و هو يمثل تقدم في مستوي المبيعات و لكنة ليس جيد علي العملة لانة يشير إلي أن مستويات التضخم لازالت عند الحد غير المسموح بة و لكنها تشير إلي وجود تفائل

أما الفعلي فإذا جاءت نتيجة الخبر أكبر من المتوقع يعني أكبر من الصفر سيكون أيجابي جداً للعملة و نشهد أرتفاع لشهية المخاطره للباوند و إنخفاض للدولار

أما إذا جاءت مثل المتوقع صفر سيكون التأثير ضعيف علي السوق و لكن قد نشهد بعض الهبوط قليلاُ ثم الصعود قليلاً و لكن لن يكون تأثيره قوي علي السوق

أما إذا جاءت الخبر سلبي أي أقل من السابق و المتوقع فسنشهد هبوط قوي علي الباوند و أرتفاع للدولار

بالتوفيق إن شاء الله

بس مش برضو هبوط الباوند يؤدي الى هبوط اليورو ؟؟؟؟
يعني من متابعتي للشارت عمري ما شفت هبوط للباوند وصعود لليورو ولا ايه رايك؟؟؟

أحمد الرويني 20-10-2011 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u (المشاركة 220156)
بس مش برضو هبوط الباوند يؤدي الى هبوط اليورو ؟؟؟؟
يعني من متابعتي للشارت عمري ما شفت هبوط للباوند وصعود لليورو ولا ايه رايك؟؟؟

لا لا متهيألك لو الخبر للدولار حتشوف تأثيره علي الاتنين لأنهم عملتين رئيسيتين أمام الدولار

بس في الغالب لما يكون فية أرتفاع لشهية المخاطره للمستثمرين برتفع جميع الاصول مرتفعة العائد مثل اليورو و الباوند و الجولد أمام الدولار و الين

يعني ممكن تكون ملاحظتك دي شفتها في وقت خبر جيد علي الباوند فقط و في نفس الوقت حدث أرتفاع لشهية المخاطره بالصدفة نتيجة ممكن أستقرار الاوضاع في الولايات المتحدة فيصعد اليورو و الباوند مع أمام الدولار

mbh4u 20-10-2011 01:35 AM

مشكور يا ميدو انا صراحة بتعلم الفوركس من مدرستك

OSKAR 20-10-2011 01:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220171)
لا لا متهيألك لو الخبر للدولار حتشوف تأثيره علي الاتنين لأنهم عملتين رئيسيتين أمام الدولار

بس في الغالب لما يكون فية أرتفاع لشهية المخاطره للمستثمرين برتفع جميع الاصول مرتفعة العائد مثل اليورو و الباوند و الجولد أمام الدولار و الين

يعني ممكن تكون ملاحظتك دي شفتها في وقت خبر جيد علي الباوند فقط و في نفس الوقت حدث أرتفاع لشهية المخاطره بالصدفة نتيجة ممكن أستقرار الاوضاع في الولايات المتحدة فيصعد اليورو و الباوند مع أمام الدولار

شغل عالى والله استاذ ورئيس قسم

mohsen 20-10-2011 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220141)
الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

إذا دخلت بإداره رأس مال صحيحة بدون تحليلات ولا وجع دماغ و أنت مغمض مهما عكست عليك الصفقة لازم لازم لازم يرجعلك السعر إن شاء الله و لو بعد سنة حتي حيرجعلك

من شهرين لما بدأ الزوج يوقع من 1.4450 فاكر المهم فضلت مع الزوج لما جاب أخره في الهبوط و أول ما وصل عند مستوي 1.3900 و دة كان مستوي دعم قوي للزوج و كان بيرتد من كثيراً أشتريت و مفيش خمس دقائق و لقيت أستكمال لسلسة الهبوط بتاعة الزوج و فضل عاكس عليا الزوج شهرين مش ساعتين و نزل للمستويات الي شوفناها مع بداةي الشهر عند 1.3144 اللو الشهري

كل دة و الصفقة عاكسة عليا و كل دة بردة و أنا بشتغل عادي و بكسب من الزوج زي الفل و لا ببص للصفقة الي مسلبة عليا دي و لا كأنها موجودة عندي رمتها و نسيتها خالص و تخيل بقي قفلتها أمتي أمبارح و بربح كما 12 نقطة

يعني تخيل صفقة عاكسة عليا شهرين و في الاخر قفلتتها بمكسب أي خدمة عرفت السر فين و لا لسة ؟؟؟؟ إدارة رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان < --- هههههه جامد قوى موضوع - الشارت يطلع من الشاشه -

:1 (31):

mohsen 20-10-2011 02:03 AM

اقتباس:

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

يعني مش بحب أطمع بدخل بأقل لوط عندي و نسبة مخاطرتي 5 في المائة من رأس مالي يعني و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

كلام حضرتك جميل و مشجع جدا ..... وانا بحاول اطبق موضوع راس المال ده بس انا كنت بعمل خطأ فاضح ... لو صفقة عكست عليا ( وده بيحصل دايما :1 (26):) كنت بعمل تعزيز بفرق 5 او 10 بيب و ده طلع خطأ فاضح و كنت بفتح صفقات كتير لو عكس 100 و لا 150 بيب ويضرب الحساب ويبوظ موضوع ادارة راس المال ده :1 (66): ... كنت عايز اعرف بقى التعزيز يكون بفرق قد ايه ؟؟؟؟ حتعبك معايا ( مبتدئ بقى :1 (31): )

أحمد الرويني 20-10-2011 02:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohsen (المشاركة 220203)
كلام حضرتك جميل و مشجع جدا ..... وانا بحاول اطبق موضوع راس المال ده بس انا كنت بعمل خطأ فاضح ... لو صفقة عكست عليا ( وده بيحصل دايما :1 (26):) كنت بعمل تعزيز بفرق 5 او 10 بيب و ده طلع خطأ فاضح و كنت بفتح صفقات كتير لو عكس 100 و لا 150 بيب ويضرب الحساب ويبوظ موضوع ادارة راس المال ده :1 (66): ... كنت عايز اعرف بقى التعزيز يكون بفرق قد ايه ؟؟؟؟ حتعبك معايا ( مبتدئ بقى :1 (31): )

لا ولا يهمك يا غالي أتعبني براحتك :)

التعزيز بيختلف طبعاً علي حسب النقاط الي حتدخل منها للتوضيح حددنا دخولنا من مستوي دعم قوي و أرتكاز قوي و دخلنا شراء السعر طلع معاك شوف أقرب مقاومة حيوصلها فين أول ميوصل عندها عزز بعقد أخري و راقب الزوج طلع أكتر و وصل لمستوي مقاومة جديد عزز مره أخري و هكذا

خلي التعزيز دائماً من مستويات مقاومات أو دعوم قوية يعني من نقط قوية علشان ميقلبش عليك و تخسر كل شئ

recardoandy 20-10-2011 02:18 AM

اقتباس:

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

انا اوفقك الراي في مضوع ادارة راس المال ولي تجربة ممثلة مع زوج اليورو دولا بعته من سعر 1.3033 وبعد ذللك صعد الزوج الي مستويات الخ1.4500 والصفة ديه قعدة سنة كاملة وقفلته مع بداية شهر 10 علي ربح

mohsen 20-10-2011 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة recardoandy (المشاركة 220214)
انا اوفقك الراي في مضوع ادارة راس المال ولي تجربة ممثلة مع زوج اليورو دولا بعته من سعر 1.3033 وبعد ذللك صعد الزوج الي مستويات الخ1.4500 والصفة ديه قعدة سنة كاملة وقفلته مع بداية شهر 10 علي ربح

:1 (20):

mohsen 20-10-2011 02:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة recardoandy (المشاركة 220214)

يا صبرك يا ريس بتكلم فى 1400 نقطه يااااااااااه ...... يعنى لو لوت 0.10$ تبقى خسران 140$ و لو لوت 1$ تبقى خسران 1400$ .. ده موضوع عايز اعصاب تلاجه بقى :1 (54):

forexbroker 20-10-2011 03:35 AM

لله يعتيكون الف عافية

jjoojjoo2005 20-10-2011 06:30 AM

اقتباس:

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

انا مبتدئ و عندي كذا استفسار ارجو من حضرتك تجاوب عليهم :

- حضرتك بتقول انك بتدخل ب 5 % من راس مالك في كل صفقة و قولت ان انت سبت صفقة مسلبة عليك 800 بيب تقريبا .... دا معناه ان ال 800 بيب خسارة اقل من 5 % من راس مالك و دا معناه انك بتدخل بلوت لا يذكر ...... فكيف تحقق مكسب معقول في حين ان ال 800 بيب لا تحقق لك 5 % من راس مالك ؟؟؟؟؟

- حضرتك دايما بتنصحنا بالاستوب لوز ........ فأين وضعت الاستوب لوز في هذه الصفقة ولماذا تركتها كل هذا بعد ما كسرت الدعم الذي كنت مرتكزا عليه في دخولك ؟؟؟

- ما هو الهدف الشهري ( نسبة مئوية ) الذي يمكن تحقيقه من الفوركس من وجهة نظرك ؟؟

- اذا كان لدي حساب ب 500 $ ما هي الادارة السليمة له ( النقطة بكام و عدد نقاط الاستوب لوز ) من وجهة نظرك التي تجعلني اربح او حتى لا اخسر اذا دخلت و انا مغمض زي ما حضرتك بتقول ؟؟؟؟

- ارجو من حضرتك ذكر تجربتك مع الفوركس بايجاز و خاصة طول المدة التي استمرت فيها خسارتك و المبلغ الذي خسرته في البداية و بعد اد ايه من الممارسة بدأت تربح من الفوركس وهكذا .................... وذلك حتى استفييد من خبراتك خاصة انني مللت من الخسارة و احتاج الى تجارب اشخاص ناجحين زي حضرتك حتى اتفاءل مرة اخري

اسف على الاطالة ...........................................
وفي انتظار الرد .....................................
وشكرا ............................. :)

fadyvictor 20-10-2011 09:36 AM

1 مرفق
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير

fadyvictor 20-10-2011 09:38 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadyvictor (المشاركة 220305)
بالنسبه لموقع فوركس فاكتورى وجدت معلومه توضح سيولة السوق, ففى رأى الاعضاء الكرام هل هذه المعلومه يمكن الاعتماد عليها ام هى قيمه تقديريه؟
مرفق صوره للتقرير

هذه الصوره اكثر ايضاحا

Hema 20-10-2011 10:28 AM

الزوج على اعتاب 1.3680 يا مسهل يارب ويخترق النقطه القويه دى

Hema 20-10-2011 10:46 AM

اقتباس:

الحل في إداره رأس المال

إداره رأس المال

إداره رأس المال

هههههه عجبتنى اوى الجمله دى يا ميدو

و الله لو الشارت دة طلع من الشاشة و قعد يتنطط قدامي محبصلة و بردة حقفلها و أنا كسبان

نفسى اعرف ازاى جالك قلب تسيب صفقه مسلبه عليك شهرين بحالهم انا بجد بحييك على ثقتك بنفسك وتحكمك فى اعصابك

احلى لايك يا باشا

أحمد الرويني 20-10-2011 11:02 AM

أستطاع اليورو دولار أغلاق أربع ساعات أسفل الترند الصاعد علي الاربع ساعات عند مستوي 1.3710 ليعيد أختبار نقطة الدعم القوي عند مستوي 1.3680

الزوج الان يواجه أيضاً موفينج 55 أربع ساعات عند مستوي 1.3710 و طالما الزوج أسفل منة فإنة يدعم الاتجاه الهابط للزوج إلي الان الاتجاه اللحظي للزوج هابط و يستهدف مستوي 1.3680 ثم مستوي 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580
و لكن لابد من إنتظار 1.3680 و إغلاق أسفل منها أربع ساعات ليتأكد لنا الاتجاه الهابط

لذلك أنصح بالحيادية في التعامل علي الزوج حيث يشير الاستوكاستيك إلي وجود تشبع بيعي لذلك أعتقد سنشد بعض التذبذب علي الزوج

الزوج الأن محصور بين نقطتين قويتين حيث يواجهة من الاعلي الترند الصاعد المكسور مع موفينج 55 عند 1.3710 و من أسفل يواجه دعم قوي عند مستوي 1.3680 و موفينج 200 أربغ ساعات عند مستوي 1.3660

لذلك أرجوا أتخاذ الحذر من التداول علي الزوج الأن حتي نري أغلاق صريح للزوج سواء اسفل 1.3680 لندخل بيع بأهداف 1.3650 ثم مستوي 1.3610 ثم مستوي 1.3580

أحمد الرويني 20-10-2011 12:15 PM

جاء مؤشر مبيعات التجزئة الخاص بالمملكة المتحده أفضل من المتوقع لذلك نتوقع ارتفاع للباوند

أحمد الرويني 20-10-2011 12:34 PM

OSKAR 20-10-2011 12:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الرويني (المشاركة 220380)

صباح الخير والسعادة عليكم جميعا
اغلاق 4 ساعات كان بتوقيت مصر 11 صباحا عند سعر 3725 قبل ما يطير السعر يا ميدو وطار بعدها الى 3830 فعلا مع اخبار الباوند ما طارش الساعة 1134 صباح الفول مش مشكلة الجيات اكتر يا اكسلانس

Maysta 20-10-2011 12:58 PM

السلام عليكم

يا ريت يا جماعه تدخلوا وتقولولى رأيكم http://fx-arabia.com/vb/showthread.php?p=220389

الساعة الآن 12:22 PM