اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

mghorab 13-06-2014 07:04 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

سلام عليكم ورحمة الله
انا تابعت فديوهات د.اسامة ربنا يكرمه وفهمتها الحمد لله لكن المشكله فى التطبيق فى رسم الترندات هل هناك ما يساعد فى رسم الترندات

oshee 14-06-2014 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mghorab (المشاركة 712433)
سلام عليكم ورحمة الله
انا تابعت فديوهات د.اسامة ربنا يكرمه وفهمتها الحمد لله لكن المشكله فى التطبيق فى رسم الترندات هل هناك ما يساعد فى رسم الترندات

ممكن حضرتك تطلع علي تلك الورشه وان شاء الله تستفيد

الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

moroco 14-06-2014 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 712336)

وعليكم السلام
صعب جدا ان تقوم بفتح حساب بدون رافعه ماليه
لانو 99% من الشركات تقدم الرافعه ، لو تريد المتاجره بدون رافعه ستذهب الي البنوك

نعم رافعه 1:1 يعني بدون رافعه لان الدولار = دولار

ولشرح الرافعه وفهمها بشكل كامل ، انصحك بمراجعه هذا الموضوع
الرافعة المالية Leverage فـ سوق الفوركس ؟ -للمبتدئين

واي سؤال لا تتردد

تمام يعنى الرافعة بتدينى سيولة اقدر ادخل بيها بقيمة عقود اكبر من راس مالى والمكسب كلوا لية والخسارة كلها عليا طيب يعنى لو حساب بقيمة 100 دولار رافعة مالية 1:100 كانى بتاجر براس مال 10000 دولار فيسمح لى الدخول بعقد اكبر تمام كدا ؟ اية هو اقصى عقد مسموحلى دخولوا هنا (0.1)؟ صح كدا ولا غلط؟

معاذ عودات 15-06-2014 10:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moroco (المشاركة 712525)
تمام يعنى الرافعة بتدينى سيولة اقدر ادخل بيها بقيمة عقود اكبر من راس مالى والمكسب كلوا لية والخسارة كلها عليا طيب يعنى لو حساب بقيمة 100 دولار رافعة مالية 1:100 كانى بتاجر براس مال 10000 دولار فيسمح لى الدخول بعقد اكبر تمام كدا ؟ اية هو اقصى عقد مسموحلى دخولوا هنا (0.1)؟ صح كدا ولا غلط؟

نعم كل 1 دولار بتضربه بحجم الرافعه

انت بتقدر تدخل عقود مثل ما بدك ،
0.01 = 10 سنت
0.10 = 1 دولار
1.00 = 10 دولار
وانت ممكن تزيد حسب رصيدك

Hamouda1992 15-06-2014 05:44 PM

السلام عليكم اخواني،
دائما ما اضع اسئلة كثيرة في هذا الموضوع ، و الحمد لله دائما هناك من يرد على الاستفسارات مثل الاخ " معاذ عودات " و كل العاملين على مساعدتنا نحن المبتدئين.
سؤالي هذه المرة متعلق بمنصات التداول :
اريد اجابة شخصية منك الاستاذ معاذ، ماهي المنصة التي تتداول بها شخصيا ؟
و ما الافضل ميتاتريدر 4 او ميتاتريدر 5 ؟
وهل هناك موضوع خاص حول جميع المنصات الموجودة في الفوركس من غير الميتاتريدر ؟
و شكرا

معاذ عودات 15-06-2014 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hamouda1992 (المشاركة 712591)
السلام عليكم اخواني،
دائما ما اضع اسئلة كثيرة في هذا الموضوع ، و الحمد لله دائما هناك من يرد على الاستفسارات مثل الاخ " معاذ عودات " و كل العاملين على مساعدتنا نحن المبتدئين.
سؤالي هذه المرة متعلق بمنصات التداول :
اريد اجابة شخصية منك الاستاذ معاذ، ماهي المنصة التي تتداول بها شخصيا ؟
و ما الافضل ميتاتريدر 4 او ميتاتريدر 5 ؟
وهل هناك موضوع خاص حول جميع المنصات الموجودة في الفوركس من غير الميتاتريدر ؟
و شكرا

اهلا وسهلا فيك اخي الكريم ،،
طبعا نحن موجودين عشان خدمة الناس الطيبه امثالك

انا شخيصا اتداول مع شركة fxdd واستخدم منصتها لتحليل

هناك اكثر من برنامج لتداول وكل شركة تقريبا لديها برنامج خاص
مفيش موضوع يحصر هذه البرامج

انت ممكن تدخل موقع اي شركة ، وتشوف ما هي البرامج المقدمه فيها
مثلا fxdd
منصات التداول

Hamouda1992 15-06-2014 08:17 PM

شكرا لك اخي على التوضيح

moroco 15-06-2014 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 712551)

نعم كل 1 دولار بتضربه بحجم الرافعه

انت بتقدر تدخل عقود مثل ما بدك ،
0.01 = 10 سنت
0.10 = 1 دولار
1.00 = 10 دولار
وانت ممكن تزيد حسب رصيدك

شكرا جدااااا استاذ معاذ على ردك واهتمامك الدائم :) انا عارفة حجم العقود انا اقصد الاقصى المسموح ليا بمعنى مثلا انا حسابى 250 دولار استخدم رافعة 1:50 هنا اقصى حد ليا الدخول باد اية ؟؟؟؟؟ نفس المثال حساب 250 ورافعة 1:100 اقصى حد اد اية ؟؟؟ سؤال كمان ( اسفة لكثرة اسالتى ) اختلاف عمولة الشركة من رافعة لرافعة يتحسب ازاى يعنى لو انا رافعة 1:100 الفائدة اد اية ؟؟ ولو انا 1:50 هتكون الفائدة اد اية ؟؟؟؟بمعنى نفس المثال حساب 250 دولار رافعة 1:100 دخول العقد ب0.05 ربحت 10 نقاط هنا الشركة هتاخد منى اد اية فائدة ؟ طب ولو 1:50 ؟ بتحسب على اى اساس ارجو ان يكون طريقتى فى سرد السؤال واضحة وشكرا جدا على الاهتمام وسرعة الرد:)

معاذ عودات 16-06-2014 09:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moroco (المشاركة 712612)
شكرا جدااااا استاذ معاذ على ردك واهتمامك الدائم :) انا عارفة حجم العقود انا اقصد الاقصى المسموح ليا بمعنى مثلا انا حسابى 250 دولار استخدم رافعة 1:50 هنا اقصى حد ليا الدخول باد اية ؟؟؟؟؟ نفس المثال حساب 250 ورافعة 1:100 اقصى حد اد اية ؟؟؟ سؤال كمان ( اسفة لكثرة اسالتى ) اختلاف عمولة الشركة من رافعة لرافعة يتحسب ازاى يعنى لو انا رافعة 1:100 الفائدة اد اية ؟؟ ولو انا 1:50 هتكون الفائدة اد اية ؟؟؟؟بمعنى نفس المثال حساب 250 دولار رافعة 1:100 دخول العقد ب0.05 ربحت 10 نقاط هنا الشركة هتاخد منى اد اية فائدة ؟ طب ولو 1:50 ؟ بتحسب على اى اساس ارجو ان يكون طريقتى فى سرد السؤال واضحة وشكرا جدا على الاهتمام وسرعة الرد:)

اهلا وسهلا فيكي ،،
ولا يهمك اسئلي براحتك

بالنسبه لاكبر حجم عقد يمكنك تنفيذه فهو يختلف من زوج الى زوج لانه سيختلف المارجن المحجوز
تفضلي هذه الحاسبه لتعرفي كم قيمه المارجن المحجوز على كل عقد ، ومنها ستعرفي كم هو مسموح لكي الدخول
حاسبه

بخصوص العمولة ، هي لا تختلف بختلاف الروافع
يعني رافعه 1:500 نفس الشي برافعه 1:50
الشركة تأخذ السبريد فقط ، حتى لو انك لم تتداول برافعه
فالشركة ستأخذ عمولتها وهي السبريد ( الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء )

moroco 17-06-2014 12:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 712683)

اهلا وسهلا فيكي ،،
ولا يهمك اسئلي براحتك

بالنسبه لاكبر حجم عقد يمكنك تنفيذه فهو يختلف من زوج الى زوج لانه سيختلف المارجن المحجوز
تفضلي هذه الحاسبه لتعرفي كم قيمه المارجن المحجوز على كل عقد ، ومنها ستعرفي كم هو مسموح لكي الدخول
حاسبه

بخصوص العمولة ، هي لا تختلف بختلاف الروافع
يعني رافعه 1:500 نفس الشي برافعه 1:50
الشركة تأخذ السبريد فقط ، حتى لو انك لم تتداول برافعه
فالشركة ستأخذ عمولتها وهي السبريد ( الفرق بين سعر البيع وسعر الشراء )

اها تمام فهمت الحمد لله يعنى عمولة الشركة ملهاش اى علاقة بحجم الرافعة المستخدمة يعنى مش كل ما كانت اكبر كل ما العمولة اكبر تمام كدا والحاسبة وفرت عليا حسابات كتيرة كنت متلخبطة فى حسابها لانى مكنتش قادرة احسب اقصى حد ليا اد اية شكرا جدا لحضرتك :) طيب سؤال كمان مش بخصوص الرافعة لية المنصة مش بتنفذ صفقات الشراء المؤجلة اقصد (fxdd) لانى بدرب عليها وانا بعت لخدمة العملاء وموصلنيش منهم اى رد قبل ما انام حدت نقطة الشراء صحيت لقيت السعر جاب نقطة الشراء واوشكت على نقطة جنى الارباح والمنصة منفذتش اى حاجة :( من اية الخطا دا http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1402952351.png

الساعة الآن 11:25 AM