اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

m4sry 08-06-2013 05:19 AM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EmadHamdy56 (المشاركة 521167)
الله يعوضنا .. هعمل تحويل لحسابي تاني يوم الاحد و ربنا يقدرنا و نسد ، و نبدأ من جديد و ربنا يعوضنا ان شاء الله ..

انا النهاردة كنت عصبي جداً و اعذروني لو كنت اتكملت كتير بس غصب عني .. من التوتر و تعب الاعصابي اللي شوفته ،،

شرفني مرورك ..

ملحوظة جيدةً أستاذنا الفاضل و هدونها عندي في الملاحظات و إن أمكن تساعدني بأي شيء يفيدني عشان أتمرس في المتاجره ع الأخبار و أزود معلوماتي يبقي كتر ألف خيرك ..

شرفني مرورك الكريم ،، و شكراً مرة تانيه ع الملحوظة الهامة ..

الخساره فى حد ذاتها هى بتعلمك ازاي تدير راس مالك بعد كدة لازم فى الاول تخسر لانك متعرفش خطورة السوق ودة حصل لكل الناس الى اعرفها وانا منهم لكن مع الوقت هتتعلم ازاي تدير راس مالك ودى اهم نقطة لانك لو معندكش اداره راس مالك جيدة هتخسر دايما انما بالنسبه للاخبار اختار 4 او 5 اخبار شهريا فقط يكونوا اخبار قوية تاجر عليهم مش كل خبر فرصة للربح بالعكس دخولك الكثير هو هيكون سبب خسايرك عشان كدة شوف الاخبار المناسبه للتجاره عليها .

jamalscalper 08-06-2013 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EmadHamdy56 (المشاركة 521168)
المستطيل يترسم ع أي فريم يا أستاذنا ، لو فرضنا مثلاً انه يترسم ع فريم 4 ساعات ..

معنى ذلك ان لو شمعه 5 دقائق قفلت فوق او تحت السعر بيمشي في اتجاهها و يكمل سواء صعود او هبوط ..

و شكراً ع الافاده ،،

السلام اخي اغلاق الخمس دقايق بالضبط هو المشروح في الطريقه وهدا فيديو للاخ الدي شرحها
https://www.youtube.com/watch?v=MAhB5SCbymo
وربي تعالى يعوضك خير وادا استفدت من الاخطاء التي سببت المارجن لك تكون هته التجربه مفيده لك اكتر من مما عرضتك له واضن سبب الخساره انك ضننت والاخ الفاضل كان له رأي تاني لكن نتيجه الخبر هي في الاخير من تقرر وفي قوله مهمه هي سبب معضم خسارتي مهمه جدا والله ## تاجر كما ترى وليس كما تعتقد ##
وخبراليوم انا ايضا مرجن لي حساب في السابق انضر للهبوط الحآاد :1 (80):والله يعينك على الاتر النفسي لما حدت صعبه جدا لكن شاء الله الخير فيما اختاره الله
و معوضة باذن الله

EmadHamdy56 08-06-2013 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gastro (المشاركة 521238)

السلام اخي اغلاق الخمس دقايق بالضبط هو المشروح في الطريقه وهدا فيديو للاخ الدي شرحها
https://www.youtube.com/watch?v=MAhB5SCbymo
وربي تعالى يعوضك خير وادا استفدت من الاخطاء التي سببت المارجن لك تكون هته التجربه مفيده لك اكتر من مما عرضتك له واضن سبب الخساره انك ضننت والاخ الفاضل كان له رأي تاني لكن نتيجه الخبر هي في الاخير من تقرر وفي قوله مهمه هي سبب معضم خسارتي مهمه جدا والله ## تاجر كما ترى وليس كما تعتقد ##
وخبراليوم انا ايضا مرجن لي حساب في السابق انضر للهبوط الحآاد :1 (80):والله يعينك على الاتر النفسي لما حدت صعبه جدا لكن شاء الله الخير فيما اختاره الله
و معوضة باذن الله

يسلموا استاذنا الغالي .. كتر الف خيرك ،،

تحيـــاتي ،،

EmadHamdy56 08-06-2013 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 521175)
الخساره فى حد ذاتها هى بتعلمك ازاي تدير راس مالك بعد كدة لازم فى الاول تخسر لانك متعرفش خطورة السوق ودة حصل لكل الناس الى اعرفها وانا منهم لكن مع الوقت هتتعلم ازاي تدير راس مالك ودى اهم نقطة لانك لو معندكش اداره راس مالك جيدة هتخسر دايما انما بالنسبه للاخبار اختار 4 او 5 اخبار شهريا فقط يكونوا اخبار قوية تاجر عليهم مش كل خبر فرصة للربح بالعكس دخولك الكثير هو هيكون سبب خسايرك عشان كدة شوف الاخبار المناسبه للتجاره عليها .

الله المستعان و اهو الواحد يتعلم من أخطأه و ربنا يعوضنا خير ..

شرفني مرورك ،

ابو شجون 09-06-2013 06:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EmadHamdy56 (المشاركة 521069)
اللي حصل اليوم يا أبو شجون يقولك أن خبر التوظيف أهم بكثير جداً .. و بان تأثيره على الشارت ..

لانه كان جاي إيجابي .. المتوقع اليوم توظيف 167 ألف جت النتيجة إيجابية 175 ألف ..

لذلك تعافى الدولار بشكل يراه الأعمى قبل المُبصر ..

أخونا تاجر فوركس جزاه الله عنا كل خير وضّح كدا كمان اليوم و دخل في نقاش مع ( المفتي - أبو علي ) ..

أبو عل قعد يقاوح و يقولك معدل البطالة سيء إذا دا خبر الدولار سيء و أنظروا الي الشارت و البطيخ و طلع في الأخر ( بؤ و لا يفقه شيء في الفوركس ) و بسببة خسرت 850 $

ملخصاً و من خلال تجربة فعليه أقولك ان خبر التوظيف أهم (( و تأثيره لحظي على الشارت ) ثم بعد ذلك يبان بقا تأثير خبر المعدل ..

أنا هعلقها في الأوضهى عندي ( خبر التوظيف لو جه إيجابي و معدل البطالة سلبي ) يبقي أدخل مع الخبر بتاع التوظيف الأول لانه الأهم ..

معلش طولت عليك و اتكلمت كتير .. بس عشان مخنووووووووووووووووووق أووووي و قرفان من اللي اسمه ابو علي دا لانه دمرلي الدنيا .. بشعاراته

ان الدولار ماااااااااااات و الدولار ينهار و الخبر سلبي و اليورو هيطير و يحلق في السماء و مبروك للمشترين و في الاخر طلع فشنك

شكرا على ردك و التوضيح

والله يعوض علينا وعليك

jode1200 09-06-2013 07:29 PM

اخبار سيئة جائت السبت على الصيني لذا تتوقع مواقع الفوركس الاجنبية ان يفتح الاسترالي على فجوة للاسفل

اتمنى للجميع اسبوع اخضر اقوى خبر ننتظره هذا الاسبوع هو خبر النيوزيلندي ليله الخميس

SalaDinHo 09-06-2013 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 521780)
اخبار سيئة جائت السبت على الصيني لذا تتوقع مواقع الفوركس الاجنبية ان يفتح الاسترالي على فجوة للاسفل

اتمنى للجميع اسبوع اخضر اقوى خبر ننتظره هذا الاسبوع هو خبر النيوزيلندي ليله الخميس

من رأيك نتاجر على الفجوة دي ولا لا

jode1200 09-06-2013 10:05 PM

كل واحد حر انا لن اتاجر عليها

هيثم جاب الله 09-06-2013 10:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EmadHamdy56 (المشاركة 521167)
الله يعوضنا .. هعمل تحويل لحسابي تاني يوم الاحد و ربنا يقدرنا و نسد ، و نبدأ من جديد و ربنا يعوضنا ان شاء الله ..

انا النهاردة كنت عصبي جداً و اعذروني لو كنت اتكملت كتير بس غصب عني .. من التوتر و تعب الاعصابي اللي شوفته ،،

شرفني مرورك ..

ملحوظة جيدةً أستاذنا الفاضل و هدونها عندي في الملاحظات و إن أمكن تساعدني بأي شيء يفيدني عشان أتمرس في المتاجره ع الأخبار و أزود معلوماتي يبقي كتر ألف خيرك ..

شرفني مرورك الكريم ،، و شكراً مرة تانيه ع الملحوظة الهامة ..

اخى الفاضل نصيحة فى الله لاتخطئ كما فعلت تدخل بحساب جديد حقيقى قبل اعتماد طريقة محددة للدخول بمعنى اخر جرب استراتيجية لمدة معينة ديمو لمدة لاتقل عن شهر
والله المستعان السوق مش حيخلص فلوسنا هى اللى بتخلص

yasser81 09-06-2013 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SalaDinHo (المشاركة 521804)

من رأيك نتاجر على الفجوة دي ولا لا

نصيحة مني لا تدخل من اجل اغلاق الفجوة لان الاخبار من الصين جاءت في غاية السوء بل كارثية لذا اتوقع استمرار الهبوط للعملات الاسيوية عدا الين الباوند نيوزيلندي اتوقع ان يلامس 2.040 اليوم او غدا

hussien86 09-06-2013 11:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 521839)
نصيحة مني لا تدخل من اجل اغلاق الفجوة لان الاخبار من الصين جاءت في غاية السوء بل كارثية لذا اتوقع استمرار الهبوط للعملات الاسيوية عدا الين الباوند نيوزيلندي اتوقع ان يلامس 2.040 اليوم او غدا

مش فاهم عمله شو اللي ستلامس 2.040؟؟

jode1200 10-06-2013 12:03 AM

فتحت الفجوة مئة نقطة للاسفل على الاسترالي

jode1200 10-06-2013 12:05 AM

فتحت فجوة على الين 30 نقطة وهنالك اخبار هامة بعد ساعتين ونصف

fady 10-06-2013 12:07 AM

ازاي نعرف نستفيد من الخبر اللي جاي

jode1200 10-06-2013 12:10 AM

ببساطة تعليق اوامر ياغالي وانت سيد العارفين ...............زز طبعا اوامر يدوية وبدون اكسبيرت وبهدف 30 نقطة

yasser81 10-06-2013 12:16 AM

لا انصح بتعليق الاوامر.. احسن شيء تستنى نزول الخبر لو ايجابي و النيكي اخضر بيع الين و العكس صحيح

yasser81 10-06-2013 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 521881)
لا انصح بتعليق الاوامر.. احسن شيء تستنى نزول الخبر لو ايجابي و النيكي اخضر بيع الين و العكس صحيح

اتمنى تكونو استفدتوا .......
غدا ستكون هناك حركة قوية جدا على الين قد تتجاوز 200 نقطة مع اليورو و خصوصا الدولار و الباوند لانو فيه حديد كورودا عن السياسة النقدية اليابانية المقبلة .... لكن المشكل انو عندي في الرزنامة لا يظهر التوقيت ارجو من اللي عندو توقيت الخطاب ان يفيدنا حتى نتحضر جيدا و اتوقع انو خطابو سيكون مع بيع الين

michael thabet 11-06-2013 08:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser81 (المشاركة 522326)
اتمنى تكونو استفدتوا .......
غدا ستكون هناك حركة قوية جدا على الين قد تتجاوز 200 نقطة مع اليورو و خصوصا الدولار و الباوند لانو فيه حديد كورودا عن السياسة النقدية اليابانية المقبلة .... لكن المشكل انو عندي في الرزنامة لا يظهر التوقيت ارجو من اللي عندو توقيت الخطاب ان يفيدنا حتى نتحضر جيدا و اتوقع انو خطابو سيكون مع بيع الين

ولكن حدث العكس وصعد الين بشكل قوى ولا انت قصدك BOJ press conference
لو ده اتوقع انه يكون خلال ساعة لساعتين
ماذا عن خبر الباوند 10.30 AM

agent3bood 11-06-2013 09:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 522427)
ولكن حدث العكس وصعد الين بشكل قوى ولا انت قصدك BOJ press conference
لو ده اتوقع انه يكون خلال ساعة لساعتين
ماذا عن خبر الباوند 10.30 AM

البنك الياباني لم يغير شي في سياستة وهذا سبب قوة الين لان اليابان عدهم خطة واضحة اكثر من الولايات المتحدة
انتظر المؤتمر الصحفي وبعد انتهائة حدد المسار واقرا ماذا قالوا في المؤتمر وادخل صفقتك

والله يوفقك و يوفق الجميع

agent3bood 11-06-2013 10:49 AM

Will make policy adjustments as appropriate; Still high degree of uncertainty for Japan economy; BOJ is watching long-term yields; BOJ to discuss longer fund operations when needed;

agent3bood 11-06-2013 11:29 AM

لا تغييرات في اليابان

fady 11-06-2013 11:45 AM

اهم اخبار غد من وجهة نظري ارجو التصحيح

fady 11-06-2013 11:48 AM

10:30 GBP
معدل التغير في الشكاوى من البطالة في بريطانيا
يحدد التغير في مستوى الأشخاص المشتكين من البطالة والمطالبين بمعاشات التعويض عن ذلك خلال الشهر السابق. يؤلف الاستهلاك جزء كبير من الإنتاج المحلي الإجمالي. للاتجاه الهبوطي تأثير إيجابي على عملة البلاد، لأن عمل المزيد من الأشخاص يعني إنفاق المزيد من المال.

23:00 NZD
إعلان البنك المركزي عن البيان الخاص بسعر الفائدة
يجتمع البنك الاحتياطي النيوزلندي ثماني مرات كل عام لتحديد سعر الفائدة قصيرة المدى . وبعد الاجتماع ينشر البنك بيانًا يحتوي على القرار الخاص بسعر الفائدة، وعلى تعليق مختصر على الأوضاع الاقتصادية والتي أثرت على قرارهم، والأكثر أهمية من ذلك، أنه يحتوي على إشارات فيما يتعلق بنتيجة الاجتماعات في المستقبل. يعتمد قرار تحديد سعر الفائدة في الغالب على التضخم. لأن الهدف الأساسي للبنك المركزي هو تحقيق استقرار السعر؛ وبالتالي عندما يرتفع التضخم فوق مستوى 2% تقريبًا، فإن البنك يقدم على رفع سعر الفائدة في محاولة لتخفيض الأسعار. للاتجاه الصعودي في أسعار الفائدة تأثير إيجابي على عملة البلاد. تعتبر أسعار الفائدة قصيرة المدى عامل مؤثر على ارتفاع العملة، وبالتالي يراقب التجار أغلب المؤشرات الأخرى لمجرد التنبؤ بالكيفية التي يمكن أن تتغير بها أسعار الفائدة في المستقبل. تجذب أسعار الفائدة المرتفعة الأجانب الذين يبحثون عن أفضل عائد بأقل مخاطرة على أموالهم، الأمر الذي يؤدي إلى تزايد الطلب على عملة البلاد.

03:30 AUD
معدل التغير في التوظيف
يحدد مستوى التغير في مستوى الناس الموظفين خلال الشهر الماضي. يعتبر خلق الوظائف مؤشر هام للتعافي الاقتصادي حيث يؤلف الاستهلاك، والذي يرتبط بشكل كبير بأوضاع الموارد البشرية، جزء كبير من الإنتاج المحلي الإجمالي. يعتبر هذا التقرير من أولى التقارير التي يتم نشرها في بداية الشهر والتي تتعلق بأوضاع الموارد البشرية، مما يجعل السوق حساسًا للمفاجآت الكبيرة منه. للاتجاه الصعودي تأثير إيجابي على عملة البلاد

SalaDinHo 11-06-2013 12:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agent3bood (المشاركة 522465)
لا تغييرات في اليابان

طب ايه اللي بيحصل من نص ساعة لعند دلوقت

agent3bood 11-06-2013 02:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SalaDinHo (المشاركة 522473)

طب ايه اللي بيحصل من نص ساعة لعند دلوقت

السلام عليكم
اولا بنك اليابان لم يغير اي من سياساته وقال انه راض عن المستوى الاقتصادي الذي تسير به اليابان
وهذا ايجابي للاقتصاد الياباني
ثانيا البيانات من الصين كانت سيئة جدا وهذا اثر على الاسترالي بشكل كبير
ورفع الين

ثالثا الاقتصاد الامريكي لم ينتعش بشكل جيد خصوصا بعد خبر التوضيف الذي لم يكن جيدا جدا

وايضا الذهب في نزول حاد جدا بما ان الين في صعود

الين سيعود الى مستوى المئة ولكن ليس بعد مزيد من الهبوط

agent3bood 11-06-2013 02:49 PM

ملاحظة انا لم ادخل اي صفقة لان الذي يحصل حركة تجار كبار
مئة نقطة كل ساعة
هذه الحركة كبيرة جدا على حسابي
سوف انتظر تصحيح الاسترالي ين ثم ادخل بيع ان شاء الله

agent3bood 11-06-2013 03:15 PM

التوقيع

michael thabet 12-06-2013 08:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 522469)
10:30 GBP
معدل التغير في الشكاوى من البطالة في بريطانيا
يحدد التغير في مستوى الأشخاص المشتكين من البطالة والمطالبين بمعاشات التعويض عن ذلك خلال الشهر السابق. يؤلف الاستهلاك جزء كبير من الإنتاج المحلي الإجمالي. للاتجاه الهبوطي تأثير إيجابي على عملة البلاد، لأن عمل المزيد من الأشخاص يعني إنفاق المزيد من المال.

23:00 NZD
إعلان البنك المركزي عن البيان الخاص بسعر الفائدة
يجتمع البنك الاحتياطي النيوزلندي ثماني مرات كل عام لتحديد سعر الفائدة قصيرة المدى . وبعد الاجتماع ينشر البنك بيانًا يحتوي على القرار الخاص بسعر الفائدة، وعلى تعليق مختصر على الأوضاع الاقتصادية والتي أثرت على قرارهم، والأكثر أهمية من ذلك، أنه يحتوي على إشارات فيما يتعلق بنتيجة الاجتماعات في المستقبل. يعتمد قرار تحديد سعر الفائدة في الغالب على التضخم. لأن الهدف الأساسي للبنك المركزي هو تحقيق استقرار السعر؛ وبالتالي عندما يرتفع التضخم فوق مستوى 2% تقريبًا، فإن البنك يقدم على رفع سعر الفائدة في محاولة لتخفيض الأسعار. للاتجاه الصعودي في أسعار الفائدة تأثير إيجابي على عملة البلاد. تعتبر أسعار الفائدة قصيرة المدى عامل مؤثر على ارتفاع العملة، وبالتالي يراقب التجار أغلب المؤشرات الأخرى لمجرد التنبؤ بالكيفية التي يمكن أن تتغير بها أسعار الفائدة في المستقبل. تجذب أسعار الفائدة المرتفعة الأجانب الذين يبحثون عن أفضل عائد بأقل مخاطرة على أموالهم، الأمر الذي يؤدي إلى تزايد الطلب على عملة البلاد.

03:30 AUD
معدل التغير في التوظيف
يحدد مستوى التغير في مستوى الناس الموظفين خلال الشهر الماضي. يعتبر خلق الوظائف مؤشر هام للتعافي الاقتصادي حيث يؤلف الاستهلاك، والذي يرتبط بشكل كبير بأوضاع الموارد البشرية، جزء كبير من الإنتاج المحلي الإجمالي. يعتبر هذا التقرير من أولى التقارير التي يتم نشرها في بداية الشهر والتي تتعلق بأوضاع الموارد البشرية، مما يجعل السوق حساسًا للمفاجآت الكبيرة منه. للاتجاه الصعودي تأثير إيجابي على عملة البلاد

يا ابو فادى يا نجم
يا جماعة انا حطيت رابط الاسبوع الماضى عن احتمال ارتفاع الفائدة فى نيوزيلندا وبالتالى بقاء الفائدة كما هى قد يحدث تذبذب
خلى بالكو
ايه رايكو فى اخبار الباوند 10.30

SalaDinHo 12-06-2013 11:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 522841)
يا ابو فادى يا نجم
يا جماعة انا حطيت رابط الاسبوع الماضى عن احتمال ارتفاع الفائدة فى نيوزيلندا وبالتالى بقاء الفائدة كما هى قد يحدث تذبذب
خلى بالكو
ايه رايكو فى اخبار الباوند 10.30

انا من رأيي المتواضع ان الخبر مالوش تأثير جامد والله اعلم

fady 12-06-2013 12:08 PM

ماذا عن البوند بعد اخبار اليوم

smarteng99 12-06-2013 12:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 522894)
ماذا عن البوند بعد اخبار اليوم

يسعدني الانضمام اليكم في هذه الورشة
اعتقد الباوند الي مزيد من الصعود بعد ن اتت الاخبار ايجابية كما انه علي وشك اختراق المقاومة عند 1.5685

michael thabet 12-06-2013 05:41 PM

يا شباب بعض المواقع تتوقع حركة قوية على النيوزيلندى اليوم
خالو بالكو

hussien86 12-06-2013 06:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 523005)
يا شباب بعض المواقع تتوقع حركة قوية على النيوزيلندى اليوم
خالو بالكو

انا شفته بيعمل من 70-100 نقطة في الاشهر السابقة :1 (20):

michael thabet 12-06-2013 10:48 PM

Ya regala eih afdal zog
Eldollar wa2e3 awi elyoumen dol
Sorry elaraby baz 3andy fi elmobile

SalaDinHo 12-06-2013 11:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michael thabet (المشاركة 523118)
Ya regala eih afdal zog
Eldollar wa2e3 awi elyoumen dol
Sorry elaraby baz 3andy fi elmobile

هو افضل زوج الدولار فعلا بس هل هيبقى فيه تذبذب ولا لأ

jode1200 12-06-2013 11:40 PM

20 دقيقة على خبر النيوزيلندي وتحدي كبير للمارجن كوووووول

michael thabet 12-06-2013 11:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 523146)
20 دقيقة على خبر النيوزيلندي وتحدي كبير للمارجن كوووووول

Leih margin call bs

jode1200 12-06-2013 11:55 PM

حسابي صغير ومستغني عنه لذا سادخل فول مارجن

مصطفي حلمي 13-06-2013 12:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 523153)

عملت ايه طمنا عليك
السعر فتح علي جاب كبير و فعل الاوامر بعد الجاب
اول مرة يحصل عندي الكلام ده
بس الحمد لله
خساره قليله
ايه اخبار الناس

jamalscalper 13-06-2013 12:19 AM

مبروووووووووووووك جاب جميل
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 523153)

الساعة الآن 08:17 PM