اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   فوركس : الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=37066)

elmalt 26-06-2015 04:59 AM

رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

الي سهران معانا الاسترالي ين كسر لما نشوف الاغلاق هيعمل اية

ahmeda 26-06-2015 05:05 AM

رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt (المشاركة 811474)
الي سهران معانا الاسترالي ين كسر لما نشوف الاغلاق هيعمل اية

سهرانين اهو مفيش نوم المرة دي مش كل مرة ننام هههههه :1 (90):
بس ده كسر و طاير نستنى الاغلاق

elmalt 26-06-2015 05:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmeda (المشاركة 811477)
سهرانين اهو مفيش نوم المرة دي مش كل مرة ننام هههههه :1 (90):
بس ده كسر و طاير نستنى الاغلاق

لا بدأ يطلع دلوقتي شوية الاسترليني زعيم برضك ومبيموتش:D علي العموم الي هيحدد الموضوع دا كلة الاغلاق

ENG.Bandar 26-06-2015 05:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811444)
السلام عليكم

شباب ايه رايكم نعمل رحلة المليون دولار على الطريقة وتحت اشراف صاحب الطريقة ابو بشار
سمعونا رايكم يا شباب حتى ندرس الموضوع ونسأل المعلم

معاك بس مو المليون بعيد ياصاحبي
ومااظنتى ابوبشار يوافق كلمو بعد رمضان الحين قاعد يفطر ويتسحر مو فاضي :1 (82):
ماشاءالله تبارك اللهمو بكره تاكل من مطعم وتقولى اعطيتنى عين هههههههههههههاى

ENG.Bandar 26-06-2015 05:11 AM

الترند تكسر ياقماعه الخير بس شخصيامو مطمن الاسترالي ين

محمد عواد 26-06-2015 05:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.Bandar (المشاركة 811479)
معاك بس مو المليون بعيد ياصاحبي
ومااظنتى ابوبشار يوافق كلمو بعد رمضان الحين قاعد يفطر ويتسحر مو فاضي :1 (82):
ماشاءالله تبارك اللهمو بكره تاكل من مطعم وتقولى اعطيتنى عين هههههههههههههاى

والله ياصاحبي مش صعبه ولا حاجه مطلوب منك كل يوم 20نقطة بالاسبوع 100نقطه-بالشهرح 400نقطة = %80

محمد عواد 26-06-2015 05:52 AM

اعتبروها تفكير بصوت عالي
وياريت الناس المتابعه بصمت اتسمعنا رايها مجرد فكره ممكن انطورها ونعمل عليها ونستفيد ونتعلم من بعض

mesh 26-06-2015 05:53 AM

الطيبين الي سهرانين معانا استرالي ياباني. كسر وابتعد عن الترند!!! الى الان لم يغلق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811482)

والله ياصاحبي مش صعبه ولا حاجه مطلوب منك كل يوم 20نقطة بالاسبوع 100نقطه-بالشهرح 400نقطة = %80

ايام الورش والزمن الجميل. شي جميل الواحد يحاول والاجمل هندما يصبح الشغل جماعي. اذا كنتم عازمين لا محالة، فحبذا لو نبتعد عن مسمى المليون لان مع كثرت المنادين بالمليونية اصبح هناك حزازية.ونسميها رحلة ال عشرة الاف مثلا :) لماذا لانكون قنوعين حتى يجينا المليون ويصبح حب من طرفين :1 (58):

ما هي احجام اللوتات بالنسبة للنقاط؟

محمد عواد 26-06-2015 06:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesh (المشاركة 811484)
الطيبين الي سهرانين معانا استرالي ياباني. كسر وابتعد عن الترند!!! الى الان لم يغلق

ايام الورش والزمن الجميل. شي جميل الواحد يحاول والاجمل هندما يصبح الشغل جماعي. اذا كنتم عازمين لا محالة، فحبذا لو نبتعد عن مسمى المليون لان مع كثرت المنادين بالمليونية اصبح هناك حزازية.ونسميها رحلة ال عشرة الاف مثلا :) لماذا لانكون قنوعين حتى يجينا المليون ويصبح حب من طرفين :1 (58):

ما هي احجام اللوتات بالنسبة للنقاط؟

بالاول محتاجين بيئة فعالة حتى نستخرج افكار اما بالنسبة لقيمة النقطة والخطة هذا الكلام بالاخر بنحكي فيه وبالنسبة للاستاذ نادر مافي مجال يعترض عادي يترك ارابيا ويفضالنا هههه

elmalt 26-06-2015 06:14 AM

انا من اول يوم دخلت فية الفوركس ومواضيع راحلة المليون دي مليانة في المنتديات الموضوع ميش صعب انتا لو دخلت ب1000 دولار ونسبة الربح كل شهر 20% في خلال 5 سنين هتبقي مليونير بس الغريب ان لما توصل للمليون هتبقي سهل جداً انك توصل ل2 مليون و4مليون بس ميش عارف لية الناس حاسس ان الناس طموحها اول لما توصل للمليون هتقوم سحباها وخلاص علي العموم الي بيوصل للمليون للأسف ميتكلمش بيبقي تقريباً خايف من العين:D ان شاء الله نوصل لل10 مليون كمان كلنا ان شاء الله

محمد عواد 26-06-2015 06:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt (المشاركة 811488)
انا من اول يوم دخلت فية الفوركس ومواضيع راحلة المليون دي مليانة في المنتديات الموضوع ميش صعب انتا لو دخلت ب1000 دولار ونسبة الربح كل شهر 20% في خلال 5 سنين هتبقي مليونير بس الغريب ان لما توصل للمليون هتبقي سهل جداً انك توصل ل2 مليون و4مليون بس ميش عارف لية الناس حاسس ان الناس طموحها اول لما توصل للمليون هتقوم سحباها وخلاص علي العموم الي بيوصل للمليون للأسف ميتكلمش بيبقي تقريباً خايف من العين:D ان شاء الله نوصل لل10 مليون كمان كلنا ان شاء الله

وعندك واحد شاي للمعلم الملط
هذا الكلام الصحيح خلينا نحلم هو ورانا حاجة نهايتنا تحت التراب وهذا الكلام من اخوك العورتاني ما دام الموت اكيد فلا تمت جبانا
انا بكتب من الموبايل مش عارف اكتب خليني اطلع اخلص مع هالزبون الرخم وبنرجع انكمل

elmalt 26-06-2015 06:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811489)

وعندك واحد شاي للمعلم الملط
هذا الكلام الصحيح خلينا نحلم هو ورانا حاجة نهايتنا تحت التراب وهذا الكلام من اخوك العورتاني ما دام الموت اكيد فلا تمت جبانا
انا بكتب من الموبايل مش عارف اكتب خليني اطلع اخلص مع هالزبون الرخم وبنرجع انكمل

اكيد زبون في الساعة دي لازم يبقي رخم :D ربنا يوفقك ياعورتاني حبيبي

ENG.Bandar 26-06-2015 07:12 AM

الله يعينك على هالزبون اللى سته الفجر
برضك فكره حلوه وانا اويدها بس فريق عمل مجتهد ومتعاون
وربك يجيب الخير ومااظنتى حبيبنا الغالي استاذ نادر يرفض مثل هيك طلب

ahmeda 26-06-2015 01:08 PM

الاسترالي ين حقق حوالي 34 نقطة لغاية دلوقتي
اخدت منه حوالي 40 نقطة على عقدين الحمدلله ان شاءالله الجميع يحقق اهدافه

محمد عواد 26-06-2015 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 811391)
طيب ضيفوا هالفرصة رغم وجود اعاقة باحد أعضاء الجسد .
زوج الاسترالي ين AUD-JPY فريم الاربع ساعات H4 يتواجد عليه ترند صاعد و به التالي :-

1- وجود ثلاثة ارتكازات و اكثر .
2- التباعد بين الارتكازات لا بأس به .
3- العمر الزمني اكثر من اسبوعين .
4- الميل منفرج بعض الشيئ حوالي 20 درجة وهذه الاعاقة
الوحيدة التي يعاني منها الترند .

لو تحفظنا على مشكلة الميل بحالة كسر للاسفل و اغلاق اربع ساعات ادناه
بيع بهدف 30 الى 40 نقطة .

الاسترالي ين كسر وهبط 70 بيب
الدولار كندي ضرب ستوب -25

abusarah 27-06-2015 04:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmeda (المشاركة 811528)
الاسترالي ين حقق حوالي 34 نقطة لغاية دلوقتي
اخدت منه حوالي 40 نقطة على عقدين الحمدلله ان شاءالله الجميع يحقق اهدافه

صباح الخير
ايش الهدف من الدخول بعقدين ومن نفس المكان
مثلا كل عقد 0.10
يصير مجموع العقدين 0.20
طيب ليش ما يتم الدخول بعقد واحد 0.20
واذا حبيت تقفل نصفه عند ربح معين وتترك النصف الأخر يكمل
مجرد رأي

ahmeda 27-06-2015 04:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abusarah (المشاركة 811710)

صباح الخير
ايش الهدف من الدخول بعقدين ومن نفس المكان
مثلا كل عقد 0.10
يصير مجموع العقدين 0.20
طيب ليش ما يتم الدخول بعقد واحد 0.20
واذا حبيت تقفل نصفه عند ربح معين وتترك النصف الأخر يكمل
مجرد رأي

صباح النور
كلامك صح و تمام كل الحكاية ان انا بقلق من يوم الجمعة شوية علشان اخر الاسبوع و تصفية المراكز
فبحط هدف اقل مثلا الهدف من 30 الي 40 انا خرجت من الصفقة ب 20 انما حكاية الدخول بعقدين
دي كان مجرد ان انا نسيت و فتحت العقد ب 0.10 بدلا من 0.20 فهي غلطة مش اكتر و جابت الهدف
على العموم على حسب الورشة الصفقة جابت اهدافها و اكتر 70 نقطة تقريبا
و رأيك يحترم :1 (58):
و زي ما وضحت هي غلطة مش اكتر المهم انت دخلت معانا فيها ولا كنت نايم ياريس ؟:1 (88):

هيثم 27-06-2015 01:49 PM

جمعه مباركه عليكم وبالنسبه لموضوع المليون انا معاكم فيه جدا وعلى فكره هو مش صعب لكن محتاج خطه وصبر اصعب خطوه فيه هو ضربه البدايه لكن اول مبتوصل لمبلغ كبير بيبقى الامل اكبر والموضوع اسهل وبرده الربح اكبر من وجهه نظرى ايلى فشلو فى جميع رحلات المليون مش بسبب تنظيمهم او عدم اصرارهم لكن بسبب استراتيجيتهم فاشله وطالما فى استراتيجيه ناجحه يبقى ان شاء الله الباقى اسهل بس برده عايزة تنظيم جيد وفى ميزه تانيه انك حتى لو موصلتش لمليون اكيد ان شاء الله توصل لمبلغ محترم

wagdi2002 27-06-2015 03:46 PM

1 مرفق
العورتاني عنده افكار عفريتية :D

موضوع المليون كثير نسمع عنه وماادري هل تم تحقيقه ام لا سمعت عن فريق السلاحف والله اعلم

عندي ملف لجدول منزله عندي من زمااان لسنة كاملة لو عندك استراتيجية تحقق لك 20 نقطة فقط يوميا ستصل بنهاية السنة لاكثر من مليون و 600 الف دولار

الجدول يبدا برصيد 250 دولار وبحجم لوت 0.08 وينتهي بحجم لوت 50 هههه

الجدول مرفق بس التطبيق العملي والسوق صعب يا معلم انت مش كل يوم تقدر تجيب 20 نقطة بشكل مضمون في هالسوق اللئيم

أ.نادر غيث 27-06-2015 04:26 PM

مساء الخير جميعاً
انا مناوب اليوم و ان شاء الله سوف ارد على الجميع ..

abusarah 27-06-2015 04:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 811779)
مساء الخير جميعاً
انا مناوب اليوم و ان شاء الله سوف ارد على الجميع ..

مساء النور
هو انتم بتعملوا موظفين بالمنتدى برواتب حتى يصير عندكم شفتات ومناوبات
واذا كان صحيح متوظفونا معكم :1 (31):

محمد عواد 27-06-2015 06:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wagdi2002 (المشاركة 811773)

موضوع المليون كثير نسمع عنه وماادري هل تم تحقيقه ام لا سمعت عن فريق السلاحف والله اعلم

عندي ملف لجدول منزله عندي من زمااان لسنة كاملة لو عندك استراتيجية تحقق لك 20 نقطة فقط يوميا ستصل بنهاية السنة لاكثر من مليون و 600 الف دولار

الجدول مرفق بس التطبيق العملي والسوق صعب يا معلم انت مش كل يوم تقدر تجيب 20 نقطة بشكل مضمون في هالسوق اللئيم

هلا مستر وجدي

صعب اتحقق يوميا 20 نقطة ربح صافي ؟

طيب بلاش يا سيدي كل يوم 5 نقاط فقط هدفك الاسبوعي 25 نقطة اخر شهر بتعمل 10% بمخاطرة معدومة وبشكل مستمر

انا بداية طريقي لما كنت اشوف موضوع اسمه رحلة المليون كنت اضحك واحكي مستحيل يصلو
قائد فريق السلاحف بالبداية لما طرح الفكرة اتهمو انه ببحث عن ادارة حسابات بس لما نجح الكل اتمنى يدخل فريقه
واغلب الشباب الي بدء رحلة وما كمل السبب مش من الاستراتجية اي استراتجية ادمجها مع خطة وادارة بضمنلك تربح منها

السبب ما في بيئة فعالة مافي فريق عمل محنك وعدم التزام وخوف والحمد لله بالورشة كل الشباب ملتزمة ومتفاهمة وفريق ممتاز واستراتجية جيده و بقيادة ابو بشار لانه صاحب الاستراتجية

مبدئيا في شباب بتأيد الفكرة والشباب الي بتابع بصمت مش عارف ليه الخجل سمعونا صوتكم و الناس الي دائما معترضين رايكم بهمنا :1 (114):
ونسمع راي المعلم ابو بشار كمان لا بوافق لا انه بطردني من الورشة هههه

أ.نادر غيث 27-06-2015 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abusarah (المشاركة 811784)

مساء النور
هو انتم بتعملوا موظفين بالمنتدى برواتب حتى يصير عندكم شفتات ومناوبات
واذا كان صحيح متوظفونا معكم :1 (31):

مساء الورد
هههه ، اهم نقاط نجاح و انتشار ارابيا
كموقع و منتدى ان المدير زي ادنى موظف هنا .
الكل بيشتغل بالتساوي و اتخاذ القرارات يكون ديمقراطي ..
وطبعاً اكيد في مقابل مادي هذا موقع كبير وبزنس كبير ، تعتقد يعني نشتغل ونتعب
ونسوق وووالخ كده علشان عندنا فراغ زيادة ههه ..

وحياك الله اشغلك بس وين احطك .
عايزين طباخ للمشرفين لو بتعرف تطبخ يا ابو ساره ههه
--------

الرد على على جميع الاستفسارات السابقة ان شاء الله بعد الافطار ..
تحيتي

abusarah 27-06-2015 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 811795)

مساء الورد
هههه ، اهم نقاط نجاح و انتشار ارابيا
كموقع و منتدى ان المدير زي ادنى موظف هنا .
الكل بيشتغل بالتساوي و اتخاذ القرارات يكون ديمقراطي ..
وطبعاً اكيد في مقابل مادي هذا موقع كبير وبزنس كبير ، تعتقد يعني نشتغل ونتعب
ونسوق وووالخ كده علشان عندنا فراغ زيادة ههه ..

وحياك الله اشغلك بس وين احطك .
عايزين طباخ للمشرفين لو بتعرف تطبخ يا ابو ساره ههه
--------

الرد على على جميع الاستفسارات السابقة ان شاء الله بعد الافطار ..
تحيتي

نسفت ام الجبهه هههه:1 (31):
اذا كان بتضمن لي اجتماع الروس الكبيرة بما فيهم احضرتك على اكل الطبخة مع ضمان توصيه تحقق لي كل يوم اقل شي 100 نقطة ربح صافي طبع اخذها منكم مباشرة وانتم على المائدة مافي مشكلة نشتغل طباخ :1 (31):

abdo ahmed 28-06-2015 04:18 PM

السلام عليكم

واخيرا تم حل مشكلة الكهرباء نسبيا :D

انا لدي استفسار بخصوص كسر هذا الترند والاغلاق

الاغلاق كان يوم اغلاق الاسواق يلي هوا يوم الجمعه

هل ينفع ندخل معا الافتتاح ؟

ل انه السوق ربما يغير اتجاهه عند الافتتاح

أ.نادر غيث 28-06-2015 04:25 PM

مساء الخير يا حلوين
ان شاء الله سأرد الان على كل استفسارات الاسبوع الماضي
و اهمها ما يتعلق برحلة المليون .. :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesh (المشاركة 811413)
شكرا على التوضيح و الله يعوضنا خير.
انوه اني من اشد المعجبين بطريقتك وماعرفت الربح الا عندما التزمت بطريقتك بعد الله طبعا. وبعد ماتركت الاستراتيجيات الي ماتوكل خبز

حياكم الله يا مش

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811427)

والله انتا حبيبي يا معلمي انا من غيرك ما بسوى بصلة
وصحتيــــــــــــــــن وعافية ابن عمــــــــــــــي (بالهجة السورية يا ابن عمي )

شارت الكندي فرنك للأخ حبيبنا اعتقد (الملط )

الكندي فرنك كانت لي يا صاحي ..
الصيام عامل عمايله ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811436)

اعتقد هيك متابعين الاسترالي ين واليورو كندي
بالنسبة للباوند استرالي حصل كسر من ارتكازين و لو حد عرف يقنصه كان جاب 40 نقطة
خلينا انتابع على الديلي في ترند ثاني من ارتكازين خلينا ننتظر الارتكاز 3 على خير ان شاء الله

شارت اليورو كندي

الباوند استرالي خلاص انسوه لانه لم ينجح بتكون ارتكاز الثالث رغم الكسر ..
اليورو كندي رغم انه كسر وجاهز للبيع ، لكن حذارررري الاسبوع هذا اخطر اسبوع وحاسم لليونان ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811444)
السلام عليكم

شباب ايه رايكم نعمل رحلة المليون دولار على الطريقة وتحت اشراف صاحب الطريقة ابو بشار
سمعونا رايكم يا شباب حتى ندرس الموضوع ونسأل المعلم

شوف موضوع المليون مشروع كبير وعايز تنظيم وجهد وخطط وكوادر .
بغض النظر وافقت او لا ، انت بحاجة لفريق شبه متفرغ ومستعد للالتزام حتى النهاية و الا الفشل ..

- تحتاج لفريق بالحد الادنى يتكون من 3 افراد شبه متفرغين ، لانك لو قسم اليوم الى 3 فترات بواقع 8 ساعات

لتغطية 24 ساعة باليوم ، لانك لو وضعت فرصة في ساعات الصباج ، قد يحصل الكسر او الاختراق في منتصف الليل
وبتالي ينفذها شفت او صاحب الفترة الاخر المناوبة ..

- ايضاً تحتاج الى خطة ادارة مالية نلتزم بها تتكيف مع الطريقة ..
- تحتاج لمتابعة لفرصة الطريقة و هذه سهلة طالما نحن متابعين .
- يفضل ان تكون اي رحلة تشكل فرص الورشتين سواء الترندات او الدعم و المقاومة ..

اما فيما يتعلق بموافقتي او رفضي ، انا لا استطيع الالتزام بأي شيئ للاسف لضيق وقتي ..
يا دوب المنتدى قادر اتابع فيه ، لكن سوف ادعم بكل شيئ استطيع تقديمه حسب وقتي بحال
قررتكم المضي بهذا المشروع الكبير وهو ليس سهل بالمناسبة ، الالتزام ليس امر سهل كما تتصورون .
لكن لديكم الادوات (الاستراتيجية الناجحة) و لديكم الارادة و الكادر و الوقت متوفر لدى بعضكم ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811482)

في الفوركس مفيش حاجة اسمها كل يوم ..
يمكن تقعد ثلاث او اربع ايام ما تعمل ولا نقطة لانه هذا سوق وحسب توفر الفرص و الحركة ..
وممكن تعمل بيوم واحد 100 نقطة شغل الاسبوع كله بفرصتين على اليومي ..
لذلك بناء خطط على عدد نقاط ثابت يفشل غالباً على المدى البعيد ..
بينما يمكن رقم متوسط او رقم شهري فكلما كبر الوقت يعطيك مساحة للحركة لتحقيق النقاط
و احيانا قد لا تحققها بالكامل وبعض الاحيان قد تحقق اكثر من المطلوب ، لا ثواب بهذا الامر ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.Bandar (المشاركة 811494)
الله يعينك على هالزبون اللى سته الفجر
برضك فكره حلوه وانا اويدها بس فريق عمل مجتهد ومتعاون
وربك يجيب الخير ومااظنتى حبيبنا الغالي استاذ نادر يرفض مثل هيك طلب

اهل الشام وخصوصا الاردنية شمسهم عاليه ، بفتحوا محلاتهم الظهر وطول الليل سهر ههه ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811585)

الاسترالي ين كسر وهبط 70 بيب
الدولار كندي ضرب ستوب -25

صحيح الاسترالي كسر بقوة ونززل
الدولار كندي مش عارف هو كان اصلا عليه فرصة بالاصل ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wagdi2002 (المشاركة 811773)

اعتقد جاوبت على مثل هذه الافكار بالرد على العورتاني اعلاه ..
لكن لاول مره افصح عن امر اكراماً لكم ..
انا لدي طريقة ادارة مالية تحقق 1000% في خمس صفقات فقط .
يعني الـ 100$ تتحول في الى 1000 دولار و بحال بدأت بألف تحولها الى 10 الاف في خمس صفقات فقط ..
طبعاً شيئ خرافي ومجنون لكن من يدخلها عليها ان يعرف انه وضع ماله و99% قد لا يعود لان فشل صفقة واحدة
من الخمسة تعني انتهاء الامر ، يجب ان يتم تحقيق الخمس صفقات بشكل متتالي للوصول الى 10 اضعاف الحساب .
يعني لو ضحى الواحد بـ 100 دولار من اجل الحصول عل 1000 دولار مثلا شيئ جيد و الـ 100 دولار مش فلوس يعني ..
لذلك هي لمبالغ صغيرة ممكنه ، لكن لو حتدخل بمبلغ 10 الاف بهدف مضاعفتها الى 100 الاف دولار بخمسة صفقات شيئ
جنوني ان تضع احتمال خسارة هكذا مبلغ بسهولة لانة نسبة الخطورة بها مرتفعة حتى النخاع ..
مجرد فضفضة من مخزن الافكار الفوركسية لدي ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abusarah (المشاركة 811809)

نسفت ام الجبهه هههه:1 (31):
اذا كان بتضمن لي اجتماع الروس الكبيرة بما فيهم احضرتك على اكل الطبخة مع ضمان توصيه تحقق لي كل يوم اقل شي 100 نقطة ربح صافي طبع اخذها منكم مباشرة وانتم على المائدة مافي مشكلة نشتغل طباخ :1 (31):

بضمن لك امسح كل المائدة لوحدي .
محسوبك بطيني من لنخاع ..
بس حكاية 100 نقطة باليوم ، ما بنفع معنا ، خلص بنروح بناكل بحق الـ 100 بوفيه مفتوح
احس ما تجرب فينا ونقضيها في الحمام تقيئ ههههه .
تحيتي

محمد عواد 28-06-2015 06:05 PM

السلام عليكم

والله ياغالي الله يعطيك العافية مجهودك واضح بالمنتدى
انا عرضت عليك الفكرة لانك صاحب الاستراتجية والك الحق تكون قائد الرحلة بس ضروفك ما بتسمح واكيد لو كملنا انتا حتكون المشرف تبعنا واستاذنا

على العموم انا ما زلت عند كلامي حتى الشباب الي طلبت مني اعرض الفكرة ما تزعل مني وربنا يعلم عن ضروفي ومشاغلي بس برضو معاكم للموت ان شاء الله لا اما بنخسر او بنصل للهدف
الي حاب يكمل معنا يتواصل معي حتى نحدد الاستراتجية اونرتب امورنا
وبعد ما نجهز نفسنا بندخل عالم المنتديات
تحياتي ...

wagdi2002 28-06-2015 10:13 PM

نعم ما قاله الزعيم ابو بشار هو ما قصدته بالضبط مش لازم كل يوم نربح 20 نقطة السوق فرص وارزاق وممكن تلاقي باليوم اكثر من فرصة وبعض الايام ولا اي فرصة واضحة
ممكن نعمل على تحقيق 100 نقطة اسبوعيا بمخاطرة كاملة على فرص اليومي والاربع ساعات مثلا وبنصف اللوت لفريم الساعة
وانا مؤيد للرحلة ان شاء الله :D

mohskikda 28-06-2015 10:53 PM

بالنسبة للرحلة
انا معها و من الجميل مشاهدة رحلة على استراتيجية احاول تعلمها
و سوف اساعد بقدر المستطاع

abusarah 28-06-2015 11:13 PM

مساء الخير
سعر اليورو دولار الأن في حدود
1.1012

هذا يعني انه سوف يفتح على جاب للأسفل
كيف نستفيد منه ؟

محمد عواد 28-06-2015 11:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abusarah (المشاركة 811984)
مساء الخير
سعر اليورو دولار الأن في حدود
1.1012

هذا يعني انه سوف يفتح على جاب للأسفل
كيف نستفيد منه ؟

مع مشكلة اليونان لا تفكر تستفيد منه والله السوق هذا الاسبوع حركته حتكون شبه عشوائية والله اعلم

محمد عواد 28-06-2015 11:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wagdi2002 (المشاركة 811968)
نعم ما قاله الزعيم ابو بشار هو ما قصدته بالضبط مش لازم كل يوم نربح 20 نقطة السوق فرص وارزاق وممكن تلاقي باليوم اكثر من فرصة وبعض الايام ولا اي فرصة واضحة
ممكن نعمل على تحقيق 100 نقطة اسبوعيا بمخاطرة كاملة على فرص اليومي والاربع ساعات مثلا وبنصف اللوت لفريم الساعة
وانا مؤيد للرحلة ان شاء الله :D

رح نشتغل على ال 15 ساعة كمان ورح انشوف كيف كل يوم رح تحقق 20 نقطة
مش كل الاستراتجيات دعم ومقاومة :1 (114):

وجدي شوف الشباب انا هذا الاسبوع اجازة
لو الامور تمام ابعتلي خاص حتى نتوكل على الله وما انثقل على استاذ نادر ونزل مشاركات عددية مثل ما بسميها المعلم :1 (114):

elmalt 29-06-2015 12:05 AM

السوق فتح علي جاب عالمي اكتر من 100 نقطة

elmalt 29-06-2015 12:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 811985)

مع مشكلة اليونان لا تفكر تستفيد منه والله السوق هذا الاسبوع حركته حتكون شبه عشوائية والله اعلم

صح كلامك + الجابات الي بتكون كبيرة الواحد يخاف منها وفعلا معظمها ماشي دلوقتي عكس الحركة

wagdi2002 29-06-2015 12:25 AM

هههههههه السوق سلطة الان اليورو جاب هابط والين جاب صاعد ومنظر اليورو ين بجاب 300 نقطة حلو جدا وشكله مستمر بالهبوط
شكله المدرجات حلوة الاسبوع هادا
بخصوص الرحلة عالخاص ان شاء الله
:D

forex.sniper 29-06-2015 01:03 AM

سلام يا حلوين ,, من اول ما جيت الاجازة والله وكيلكم ضغط غير طبيعي بين مشاغل الوالدين والاولاد والله يعينك ياللي تتزوج ثنتين :) ,, من 12 يوم ما فتحت الميتا تردير و والله يادوبك ادخل اريبا مرة او اثنين من الموبايل لانكم ادمان وربي واحس انكم جزء من اهلي. عموما هذي فرصة الوالدين مشغولين بضيوف والمدام واولادها عند حماتي واخيرا صفى الجو امسك اللابتوب:1 (18): واعذروني على هالمقدمة لكن والله من وحشتكم ابرر غيابي.

استأذنك اخي محمد على تطفلي ولكن اسمح لي اشارك بالتالي

قضية المليون شغلتني فترة وقريت عنها الى ان تشبعت وهي مش مستحيلة اذا بدأنا من حيث انتهى الاخرون , واذا تغلبنا على الطمع, الخوف (تحتها الف خط "بدل ما ادبل الحساب خسرتني 2000$ لخروجي الدائم خلال كم ساعة وعوضتهم اول ما طار الخوف والحمد لله"), واخيرا ادارة راس مال ممتازة .

طبعا ما تطرقت للاستراتيجية لسبب وهو ان الورشتين (دعوم ومقاومات والترندات) اضافة لطريقة الوافي نجاحهم جدا عالي واحصائياً (يا ويلي من نادر بيك بس هيك تعلمنا نشتغل يا معلمي) نسبة نجاحهم من خلال الفرص المطروحة فقط فوق 94% والستة بالمية الباقية ما بين فرص ضائعة "وهي الاغلب" وضرب ستوب وارباحهم الاسبوعية بمتوسط 120-140 نقطة ونادرا ما يعدي اسبوع ما نستخرج 3 فرص وبالتالي تؤدي الغرض على الاقل مبدئيا لا الاغلب يعرفها الا رغبتم باستراتيجية اخرى او نجمع اكثر من استراتيجية.

انا بدأت المشوار من الاساس مع اختلاف المسمى طبعا وباهداف حاعرضها لاحقا واشاركها الاخوة والاخوات الراغبين بالانضمام خاصة اني استقريت بالبلد والتوقيت اصبح مقارب من توقيت المنصة.

طالما ان انكم عزمتم وانا واحد منكم لنضيف انجاز لمنتدانا بتحقيق نتيجة لهدف من اهدافه اللي اتعمل من اجلها "تعليم وتثقيف المتاجر العربي" وانا مستعد ابدأ بمحاولة اعداد الخطة الاساسية ولكم حرية الاضافة والتعديل وان تمت الموافقة سيتم فتح موضوع مستقل حتى ما نشتت الاخوة ونخرج عن الهدف الاساسيس من الموضوع.
شخصيا حكون معكم من بعد العيد لكن بما اني بعيد عن التداول "العادة برمضان اجازة من العمل واترك كل اشغالي "فالان ممكن اخلص الخطة قبل العشر الاواخر وبما ان الايميل ممنوع ممن ابو بشار ومحمد والاخوة والاخوات يرسلواعلى الخاص من شان اضيفها بالملف ومن شان ما نشتت الاعضاء ونخرج من الهدف الاساسي للموضوع

بعد موافقة وتوجيهات صاحب الفكرة أولا "محمد العورتاني" وابو بشار مستعد اخدمكم باللي تؤمروا فيه

كتبت الرد قبل افتتاح السوق بكل جوانبه وقفل المتصفح وطار كل شي والان رجعت بعد فورة الدم وكتبت اللي متذكره من جديد واعذروني اذا فكرة المشاركة غير مرتبة بسبب فقدان المشاركة الاساسية

محمد عواد 29-06-2015 01:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex.sniper (المشاركة 812013)
سلام يا حلوين ,, من اول ما جيت الاجازة والله وكيلكم ضغط غير طبيعي بين مشاغل الوالدين والاولاد والله يعينك ياللي تتزوج ثنتين :) ,, من 12 يوم ما فتحت الميتا تردير و والله يادوبك ادخل اريبا مرة او اثنين من الموبايل لانكم ادمان وربي واحس انكم جزء من اهلي. عموما هذي فرصة الوالدين مشغولين بضيوف والمدام واولادها عند حماتي واخيرا صفى الجو امسك اللابتوب:1 (18): واعذروني على هالمقدمة لكن والله من وحشتكم ابرر غيابي.

استأذنك اخي محمد على تطفلي ولكن اسمح لي اشارك بالتالي

قضية المليون شغلتني فترة وقريت عنها الى ان تشبعت وهي مش مستحيلة اذا بدأنا من حيث انتهى الاخرون , واذا تغلبنا على الطمع, الخوف (تحتها الف خط "بدل ما ادبل الحساب خسرتني 2000$ لخروجي الدائم خلال كم ساعة وعوضتهم اول ما طار الخوف والحمد لله"), واخيرا ادارة راس مال ممتازة .

طبعا ما تطرقت للاستراتيجية لسبب وهو ان الورشتين (دعوم ومقاومات والترندات) اضافة لطريقة الوافي نجاحهم جدا عالي واحصائياً (يا ويلي من نادر بيك بس هيك تعلمنا نشتغل يا معلمي) نسبة نجاحهم من خلال الفرص المطروحة فقط فوق 94% والستة بالمية الباقية ما بين فرص ضائعة "وهي الاغلب" وضرب ستوب وارباحهم الاسبوعية بمتوسط 120-140 نقطة ونادرا ما يعدي اسبوع ما نستخرج 3 فرص وبالتالي تؤدي الغرض على الاقل مبدئيا لا الاغلب يعرفها الا رغبتم باستراتيجية اخرى او نجمع اكثر من استراتيجية.

انا بدأت المشوار من الاساس مع اختلاف المسمى طبعا وباهداف حاعرضها لاحقا واشاركها الاخوة والاخوات الراغبين بالانضمام خاصة اني استقريت بالبلد والتوقيت اصبح مقارب من توقيت المنصة.

طالما ان انكم عزمتم وانا واحد منكم لنضيف انجاز لمنتدانا بتحقيق نتيجة لهدف من اهدافه اللي اتعمل من اجلها "تعليم وتثقيف المتاجر العربي" وانا مستعد ابدأ بمحاولة اعداد الخطة الاساسية ولكم حرية الاضافة والتعديل وان تمت الموافقة سيتم فتح موضوع مستقل حتى ما نشتت الاخوة ونخرج عن الهدف الاساسيس من الموضوع.
شخصيا حكون معكم من بعد العيد لكن بما اني بعيد عن التداول "العادة برمضان اجازة من العمل واترك كل اشغالي "فالان ممكن اخلص الخطة قبل العشر الاواخر وبما ان الايميل ممنوع ممن ابو بشار ومحمد والاخوة والاخوات يرسلواعلى الخاص من شان اضيفها بالملف ومن شان ما نشتت الاعضاء ونخرج من الهدف الاساسي للموضوع

بعد موافقة وتوجيهات صاحب الفكرة أولا "محمد العورتاني" وابو بشار مستعد اخدمكم باللي تؤمروا فيه

كتبت الرد قبل افتتاح السوق بكل جوانبه وقفل المتصفح وطار كل شي والان رجعت بعد فورة الدم وكتبت اللي متذكره من جديد واعذروني اذا فكرة المشاركة غير مرتبة بسبب فقدان المشاركة الاساسية

والله كلامك بفتح النفس يا قناص
وبعدين من غير لا موافقة صاحب فكرة ولا غيره ياريت كلنا نعمل بجد ونجتهد ونحاول وحتى لو ما وصلنا للهدف اقل ما فيها حاولنا والارزاق من عند ربنا
الاستراتجيات كثيرة بس لو حابين نشتغل مع الدعوم والمقاومات والوافي برضو افضل وبنختصر على نفسنا وقت انعلم الاعضاء استراتجية تانية
وبعدين مين حكالك ممنوع الايميلات عادي الاستاذ نادر بنمون عليه يعمل نفسه مش شايف :1 (90):

ENG.Bandar 29-06-2015 02:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 812024)

وبعدين من غير لا موافقة صاحب فكرة ولا غيره ياريت كلنا نعمل بجد ونجتهد ونحاول وحتى لو ما وصلنا للهدف اقل ما فيها حاولنا والارزاق من عند ربنا
الاستراتجيات كثيرة بس لو حابين نشتغل مع الدعوم والمقاومات والوافي برضو افضل وبنختصر على نفسنا وقت انعلم الاعضاء استراتجية تانية
وبعدين مين حكالك ممنوع الايميلات عادي الاستاذ نادر بنمون عليه يعمل نفسه مش شايف :1 (90):

داىما مبدع اخوي محمد وأهنيك على الفكرة الروعة واحنا حاضرين لعيون منتدانا العزيز
وبجد لو الله ثم هذا المنتدى شخصيا ماكان عرفت اساسيات التداول
طيب نرجع للموضوع كم لازم يكون رصيد الحساب وكم لوت للصفقات
وتقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال والصيام
واعذروني اذا طولت عليكم

ENG.Bandar 29-06-2015 02:18 AM

وبالنسبه للتفرغ أنا شخصيا متفرغ تمام وإذا حابين أقدملكم المساعد أنا جاهز

forex.sniper 29-06-2015 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 812024)

الله محييك ,, يا زلمة بدنا نحلم ويا ما احلام تحققت بفضل الله ثم الهمة العالية والمحاولة احسن من الجلوس نتفرج ,, اشكرك يا غالي وبالله فضي شوي من الخاص لانه فل بدي ارسل لك

اما بخصوص نشر الايميل على قولة اخوتنا "انت بالَك " نادر بيك بيشطبنا شطب وعلى وحيقول على ما قال المثل "القانون قانون ,, ارحد يركب فوق القانون http://www.fx-arabia.com/vb/images/smilies/1%20(71).gif"

عموما بنشوف اذا حصلنا على موافقة او يتم التواصل عالخاص لاني بدي ابلش شغل فياليت ترسل لي من شان اضيف الافكار ,, وعلى قولة العجم بنعمل باخر الملف credit للناس اللي ساهمت بالافكار

الساعة الآن 10:30 AM