اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استراتيجيه الصقر (اقوي استراتيجيه اسكالبينج) (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=38922)

fady 21-05-2014 11:41 PM

رد: استراتيجيه الصقر (اقوي استراتيجيه اسكالبينج)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prince borsa (المشاركة 707915)
السلام عليكم
يا اخوان انا شغال سكالبينج بالاستوكاستك وشوية ادوات تانيه حوالي سنه
احسن فريم شفته هو الربع ساعه
بصراحه اي اشارة فيه بتجيب 10 بيب بسهولة
اما فريم الخمس دقائق مشكلته انه متذبذب كتيير
ده رأي المتواضع حبيت اشاركم به
بالتوفيق

ممكن شرح

fady 21-05-2014 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shamel-fx (المشاركة 707909)
و انا ايضا خسرت 10% من رصيدى اليوم
و انا اعتقد ان اللى زود الخساير هى المضاعفات

Mohamed_Amr 22-05-2014 12:05 AM

إن شاء الله تتعوض الخساير
بس لى تعليق اولا ازواج الباوند الاسترالى واليورو استرالى مينفعش
فيها 10 نقاط استوب تانى حاجه
ياريت نركز يدوى مع الاكسبريت مينفعش نعتمد على الاكسبريت
اعتماد كلى عموما انا مركز مع الاستراتيجيه
وحبدأ الاسبوع الجاى افتح حساب واشتغل يدوي
وبالتوفيق للجميع

shady hamza 22-05-2014 02:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 707942)
إن شاء الله تتعوض الخساير
بس لى تعليق اولا ازواج الباوند الاسترالى واليورو استرالى مينفعش
فيها 10 نقاط استوب تانى حاجه
ياريت نركز يدوى مع الاكسبريت مينفعش نعتمد على الاكسبريت
اعتماد كلى عموما انا مركز مع الاستراتيجيه
وحبدأ الاسبوع الجاى افتح حساب واشتغل يدوي
وبالتوفيق للجميع

هو ايه الفرق بين اليدوي و الاكسبرت المفروض انه هو هو
وبعدين تشتغل يدوي علي شارت 5 ده متعب اوي
الحاجه التانيه ستوب 10 نقط يبقي مينفعش سبريد اكتر من 3 نقط لانه مطنفعش تشتغل علي زوج مثلا سبريد 7 نقط

akram19 22-05-2014 03:01 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا متابع معاكم من أول الموضوع وعلى طول رحت عامل باك تست ورأيت أن الإستراتسجية ناجحة إلى حد كبير واشتغلت عليها على الحقيقي وجبت أرباح كويسة
شكر وعرفان للأخت أوشي
شكر وتقدير للأخ كريم والأخ فادي
شكر لكل من تفاعل مع الإستراتيجية
يا إخوة أنا عملت فلترة للإستراتيجية وأضفت لها مؤشرات أخرى وكمان وجدت حل يقضي على مشكلة الصفقات التي بتفتح تحت الخطين شراء أو فوق الخطين بيع ووجدت أيضا زوجين الإستراتيجية ناجحة معاهم كثير بهدف 12 وستوب 12
وكمان أنا بجرب عليها بهدف 25 وستوب 12 وسأوافيك بكل جديد ويبدو أن في حل أيضا يجعلها ناجحة بنسبة 98 في المية
أكمل تجاربي وأرجعلكم وإن شاء الله نصل لأفضل النتائج
سلام

prince borsa 22-05-2014 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 707933)

ممكن شرح

ستوكاستك مع بولينجر باند وهي هي نفس الفكره تقريبا
الفرق اني مثلا لما السعر يصعد الى الباند العلوي و اشوف اشارة بيع من الاستوكاستك (( على الربع ساعه ))
بستنى شمعه عاكسه او شمعي توحي بالهبوط على فريم ال5 دقائق او تكون عند فيبو او بفيوت واحيانا بدخل علطول
يعني فريم ال5 د لزيادة تأكيد فقط لا اكثر .

انا بجرب بردو الطريقة اللي بتشتغلوا بيها هنا يمكن اوصل لحاجه جديده .

prince borsa 22-05-2014 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 707984)
أنا متابع معاكم من أول الموضوع وعلى طول رحت عامل باك تست ورأيت أن الإستراتسجية ناجحة إلى حد كبير واشتغلت عليها على الحقيقي وجبت أرباح كويسة
شكر وعرفان للأخت أوشي
شكر وتقدير للأخ كريم والأخ فادي
شكر لكل من تفاعل مع الإستراتيجية
يا إخوة أنا عملت فلترة للإستراتيجية وأضفت لها مؤشرات أخرى وكمان وجدت حل يقضي على مشكلة الصفقات التي بتفتح تحت الخطين شراء أو فوق الخطين بيع ووجدت أيضا زوجين الإستراتيجية ناجحة معاهم كثير بهدف 12 وستوب 12
وكمان أنا بجرب عليها بهدف 25 وستوب 12 وسأوافيك بكل جديد ويبدو أن في حل أيضا يجعلها ناجحة بنسبة 98 في المية
أكمل تجاربي وأرجعلكم وإن شاء الله نصل لأفضل النتائج
سلام

ما شاء الله منتظرينك اخي ,, انا احب كل جديد :)

محمد عواد 22-05-2014 03:53 AM

هههه استراتجية الشمعه المنحرفه

انتا ذكرتني بأيام سوده بتعرف يا صديقي اول ما دخلت السوق بدأت بالبولينجر والستوكاستيك خسرت 2000 دولار بأقل من اسبوع

طبعا ما كنت اعرف اشي عن الفوركس لا ادارة راس مال ولا غيره بس عملت باك تست يدوي وشفت النتائج فكرة حالي شاطر ورح اعمل مبلغ كبير باقل وقت ممكن

ومن بعدها اعرفت انه السوق اكبر من مؤشر وبنصح كل الاعضاء ما حد يشتغل بحساب حقيقي الي بعد ما يفهم سر الاستراتجيه او المؤشر ويتمرن عليهم على الاقل 3 شهور

والله ومن تجربه الكلاسيكي بالسكالبينغ في خير والحمد لله وتابع ويبينارات الدكتور اسامه للسكالبينغ افضل من الف مؤشر

تحياتي

محمد عواد 22-05-2014 04:13 AM

تفضلو استراتجية الشمعه المنحرفه بس لا تعيدو غلطتي اتمرن عليها وضيفو استراتجية اوشي معها وبالتوفيق
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=38922

prince borsa 22-05-2014 05:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 707989)
هههه استراتجية الشمعه المنحرفه

انتا ذكرتني بأيام سوده بتعرف يا صديقي اول ما دخلت السوق بدأت بالبولينجر والستوكاستيك خسرت 2000 دولار بأقل من اسبوع

طبعا ما كنت اعرف اشي عن الفوركس لا ادارة راس مال ولا غيره بس عملت باك تست يدوي وشفت النتائج فكرة حالي شاطر ورح اعمل مبلغ كبير باقل وقت ممكن

ومن بعدها اعرفت انه السوق اكبر من مؤشر وبنصح كل الاعضاء ما حد يشتغل بحساب حقيقي الي بعد ما يفهم سر الاستراتجيه او المؤشر ويتمرن عليهم على الاقل 3 شهور

والله ومن تجربه الكلاسيكي بالسكالبينغ في خير والحمد لله وتابع ويبينارات الدكتور اسامه للسكالبينغ افضل من الف مؤشر

تحياتي

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 707990)
تفضلو استراتجية الشمعه المنحرفه بس لا تعيدو غلطتي اتمرن عليها وضيفو استراتجية اوشي معها وبالتوفيق
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=38922

حلوه الشمعه المنحرفه دي :)
انا تجربتي الى الآن حلوه مع البولينجر ويارب تفضل كدا ... :)
فيديوهات الدكتور اسامه اتفرجت عليها كلها وبصراحه قوية جدا
بس هعمل ايه اتعودت على البولينجر وبكسل ارسم ترندات والشغل ده
ربنا يوفقنا :)

أبو ريماس 22-05-2014 11:56 AM

اسمح لي يا اخ فادي
الافضل حالياً نشتغل على استراتيجية الاخت اوشي يدوي
بصراحة الاكسبيرت عامل معايا شغل زي الفل من امبارح ( صفقة خضراء وصفقتين تلاتة حمر:1 (26)::1 (26): )
وياريت لو الاخ اسلام او اي حد له خبرة في الاكسبيرتات يحاول يظبطه اكتر مع الاستراتيجية

fady 22-05-2014 12:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ريماس (المشاركة 708057)
اسمح لي يا اخ فادي
الافضل حالياً نشتغل على استراتيجية الاخت اوشي يدوي
بصراحة الاكسبيرت عامل معايا شغل زي الفل من امبارح ( صفقة خضراء وصفقتين تلاتة حمر:1 (26)::1 (26): )
وياريت لو الاخ اسلام او اي حد له خبرة في الاكسبيرتات يحاول يظبطه اكتر مع الاستراتيجية

الاكسبيرت مش محتاج تظبيت هو بيدخل حسب الاستراتجية بالظبط المشكلة ان احنا نعرف نختار افضل عملة و افضر لوت

أبو ريماس 22-05-2014 12:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 708059)

الاكسبيرت مش محتاج تظبيت هو بيدخل حسب الاستراتجية بالظبط المشكلة ان احنا نعرف نختار افضل عملة و افضر لوت

اذا كده انا هسيبه شغال على الديمو لمدة اسبوعين كمان ونشوف ايه الاخبار
واي عملة عمل عليها نتائج افضل
وبالتوفيق ان شاء الله

fady 22-05-2014 12:23 PM

سوال مهم ارجو التفاعل
ما هي انسب ادارة راس المال للسكالبينج مع المضاعفات او بدون

لو الحساب ب ١٠٠٠
هل نكتفي ب ربح معين او خسارة معينة و نقفل المنصة
او مضاعفة في حالة الخسارة

أبو ريماس 22-05-2014 12:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 708063)
سوال مهم ارجو التفاعل

لو الحساب ب 1000

عن نفسي اقصى مخاطرة هي 0.20 لوت لكل الف دولار
واسلوب المضاعفات ده انا بكرهه جملة وتفصيلاً لانه ممكن السعر ياخد ترند عكسك ويفضل ماشي في الترند ده اسابيع وميرجعش لنقطة الدخول
وقتها بيكون عندك مشكلة كبيرة في الحساب

انا بستخدم اسلوب التبريد كل 100 نقطة في حالة العكس وبنفس اللوت بدون اي مضاعفات وبستنى الحساب يرجع تاني و ده في عملة اليورو / دولار بس لان العملات التانية بتسحب زي الصاروخ وبرضه ممكن تعمل مشكلة في الحساب

Mohamed_Amr 22-05-2014 12:46 PM

اقتباس:

سوال مهم ارجو التفاعل

لو الحساب ب ١٠٠٠

الافضل ان نحدد هدف واستوب والهدف لايقل عن الاستوب
والهدف والاستوب يختلف من عمله الى اخرى ووقت الدخول يختلف ايضا
مش معقول زوج صعد 200 نقطه فى يوم ثم صعد 120 نقطه وادخل مع اول اشارة
زى ماحصل مع باوند استرالى كمثال وفى نفس الوقت مينفعش الاستوب
يكون 10 نقاط عشان كدة انا بقول يدوى ونحاول نتناقش
مع كل فرصه تضرب استوب او هدف
وبالتوفيق للجميع

fady 22-05-2014 01:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 708073)
الافضل ان نحدد هدف واستوب والهدف لايقل عن الاستوب
والهدف والاستوب يختلف من عمله الى اخرى ووقت الدخول يختلف ايضا
مش معقول زوج صعد 200 نقطه فى يوم ثم صعد 120 نقطه وادخل مع اول اشارة
زى ماحصل مع باوند استرالى كمثال وفى نفس الوقت مينفعش الاستوب
يكون 10 نقاط عشان كدة انا بقول يدوى ونحاول نتناقش
مع كل فرصه تضرب استوب او هدف
وبالتوفيق للجميع

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ريماس (المشاركة 708068)

عن نفسي اقصى مخاطرة هي 0.20 لوت لكل الف دولار
واسلوب المضاعفات ده انا بكرهه جملة وتفصيلاً لانه ممكن السعر ياخد ترند عكسك ويفضل ماشي في الترند ده اسابيع وميرجعش لنقطة الدخول
وقتها بيكون عندك مشكلة كبيرة في الحساب

انا بستخدم اسلوب التبريد كل 100 نقطة في حالة العكس وبنفس اللوت بدون اي مضاعفات وبستنى الحساب يرجع تاني و ده في عملة اليورو / دولار بس لان العملات التانية بتسحب زي الصاروخ وبرضه ممكن تعمل مشكلة في الحساب

انا قصدي لو الحساب ب 1000
و بشتغل بالاستراتجية ده الستوب من 10 الي 15
انسب مخاطرة مثلاً 5٪ من الحساب يعني اللوت ب 5 لو الستوب 10 و لوت 3.5 لو الستوب 15
و الهدف من 7 الي 10

لو مضاعفة المخاطرة ب 1٪ لو خسرت الفرصة البعديها ادخل ب 2٪
او لو هدفي في اليوم اكسب او اخسر 3٪ لو خسرت يبقي تاني يوم اكسب او اخسر 6٪
بغض النظر عن النسب المفروض نمشي ازاي و المنطقي نحدد هدف او خسارة في اليوم
نفتح كذا صفقة ولا لو انا محرر مثلاً ٥٪ مكسب لو كسبتهم من اول صفقة اقفل و اقوم من المنصة

Mohamed_Amr 22-05-2014 02:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 708078)

انا قصدي لو الحساب ب 1000
و بشتغل بالاستراتجية ده الستوب من 10 الي 15
انسب مخاطرة مثلاً 5٪ من الحساب يعني اللوت ب 5 لو الستوب 10 و لوت 3.5 لو الستوب 15
و الهدف من 7 الي 10

لو مضاعفة المخاطرة ب 1٪ لو خسرت الفرصة البعديها ادخل ب 2٪
او لو هدفي في اليوم اكسب او اخسر 3٪ لو خسرت يبقي تاني يوم اكسب او اخسر 6٪
بغض النظر عن النسب المفروض نمشي ازاي و المنطقي نحدد هدف او خسارة في اليوم
نفتح كذا صفقة ولا لو انا محرر مثلاً ٥٪ مكسب لو كسبتهم من اول صفقة اقفل و اقوم من المنصة

اتفق معاك بحيث تكون المخاطرة 1% لو خسرت تبقى مضاعفه بى 2%
بس فى حاله دى عاوزين الهدف ضعف الاستوب
الاسبوع الجاى نتمرن اكتر ونشوف افضل الحلول
وعلى فكرة احيانا مش لازم نستنى ظهور السهم
وياريت كل المهتم يجيب شارت الباوند دولار ونشوف الفرصه اللى تكونت
لانى بعتبرها من الفرص القويه
وحتى قبل ظهور السهم
وربنا يوفق الجميع

Mohamed_Amr 22-05-2014 02:46 PM

بعد النور ماوصل شفت اكتر من فرصه على الاسترالى دولار
ولاقيت كل الفرص فشلت حتى الان ياريت نتناقش فى الفرصه دى
ونشوف ايه سبب فشل الطريقه مع الاسترالى اليوم
فى انتظار تعليقاتكم
تحياتى

fady 22-05-2014 11:54 PM

خسارة 15%
السوال هنا انسب العملات و انسب ادارة راس المال
فينك يا اوشيييييي

fady 22-05-2014 11:57 PM

انا بفكر اشتغل كل يوم صفقة وحدة بس علي الفرنك ين او النيوزلندي ين 5% هدف و ستوب 10 10 او 15 15

Mohamed_Amr 23-05-2014 12:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 708219)
انا بفكر اشتغل كل يوم صفقة وحدة بس علي الفرنك ين او النيوزلندي ين 5% هدف و ستوب 10 10 او 15 15

انا مش متفق معاك ياريت تراجع كلامى فى الردود السابقه
وياريت لو حد مهتم بجد نتناقش فى الاستراتيجيه
وربنا ييسر الامور

fady 23-05-2014 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 708097)
اتفق معاك بحيث تكون المخاطرة 1% لو خسرت تبقى مضاعفه بى 2%
بس فى حاله دى عاوزين الهدف ضعف الاستوب
الاسبوع الجاى نتمرن اكتر ونشوف افضل الحلول
وعلى فكرة احيانا مش لازم نستنى ظهور السهم
وياريت كل المهتم يجيب شارت الباوند دولار ونشوف الفرصه اللى تكونت
لانى بعتبرها من الفرص القويه
وحتى قبل ظهور السهم
وربنا يوفق الجميع

الهدف ضعف الاستوب
اظن صعب

akram19 23-05-2014 12:58 AM

اقتباس:

سوال مهم ارجو التفاعل

لو الحساب ب ١٠٠٠

سلام خاص للأخ محمد العورتاني وللأستاذ نادر مشرف القسم التعليمي.

يا أخ فادي أنا مبتدأ بالفوركس ومن شهرين أو ثلاثة كنت أسأل ما معنى دعم ومقاومة ولكني حققت بعدها بالإسكالبينج أكثر من 1000 في المئة في أقل من 5 أيام بدأت بـ 430 دولار وحققت أكثر من 5000 دولار في 5 أيام
ثم خسرت المبلغ كله بسبب المضاعفة وحط ألف خط تحت المضاعفة وألف خط تحت إدارة رأس المال
برأيي (وأنا مبتدأ وكلامي لا يؤخذ على أنه دقيق مئة في المئة):
- نعمل باستراتيجية واحدة دائما ولا نغيرها مادامت ناجحة بنسبة أكثر من 80 في المئة.
- في الإسكالبينغ لا نعمل بالمضاعفات إطلاقا ومطلقا، حجم العقود الذي نبدأ به نستمر به حتى نحقق المئة في المئة بعدها نضاعف، بمعنى في حساب 1000 دولار لو ستوب لوز 10 نقاط ندخل بحجم 10 دولار للنقطة ولو جبت هدف وأصبح لديك 1100 دولار لا تدخل بعشرة بالمئة منها ولكن ننتظر حتى تصبح 2000 دولار بعدها ندخل بحجم عقود 20 دولار للنقطة حتى تصبح 4000 دولار بعدها ندخل بحجم عقود 40 دولار للنقطة حتى نصل إلى 8000 دولار وهكذا.
- المخاطرة تكون بـــ 10 في المئة للصفقة ولا نفتح أكثر من ثلاث صفقات في نفس الوقت والأفضل لو تكون الاستراتيجية تقبل التايك بروفيت أكبر من أو يساوي الستوب لوز.
- الإستراتيجية يجب أن تكون ناجحة بنسبة تفوق الثمانين في المئة فلو عندك 10 صفقات في اليوم ستكون 08ناجحة و 2 خاسرة وبالتالي لو الستوب كان مساوي للهدف ستكون لديك مجموع 6 صفقات ناجحة في اليوم أي ربح 60 في المئة في اليوم إذا دخلت 10 صفقات في اليوم.

فيما يخص الإستراتيجية التي نحن بصددها أنا أرى أن الإكسبرت أفضل من اليدوي لسرعة تنفيده للأوامر ولأننا لا نستطيع أن نحصي كل الفرص يدويا، فقط عندي مشكل لو تم حله ربما يكون الإكسبرت ناجح بنسبة 98 في المئة أنا حققت هذه النسبة بالجمع بين الإكسبرت والعمل اليدوي حيث أن الإكسبرت عندما يفتح صفقتين متتاليتين يجعل الستوب للصفقة الأولى هو ستوب الصفقة الثانية ولو فتح ثلاثة الجميع على ستوب الأخيرة(عادة السفلى شراء والعلوية بيعا) سؤالي للأخ فادي والأخ كريم وكل من يفهم بالإكسبرت هل نستطيع أن نجعل الستوب لوز منفصل كل صفقة لوحدها وهل نستطيع أن نجعل العكس أي الهدف للصفقة ألأولى يتحول بعد فتح الثانية إلى نفس هدف الثانية ولو فتحت الثالثة يصبح الهدف موحد على هدف الثالثة.
أنا الإستراتيجية بجرب عليها على فريمات أخرى غير الخمس دقائق وجابت معاي في الباك تست بإعدادات معينة أكثر من 300 في المئة في يومين على زوج واحد يعني لو نجحنا بضبطها ستكون النتائج رهيبة إذا اشتغلنا على أكثر من زوج.
أرجو من جميع الإخوة التفاعل والإجتهاد في عمل الباك تست ونجرب بإعدادات مختلفة وعلى كل الأزواج حتى نصل لأفضل النتائج وعن نفسي أرجو إزالة اللبس حول التساؤلات التي طرحتها وحينها سأعطيكم النتائج الرهيبة التي توصلت إليها وسأوضح الفلتر الذي أستعمله لأتفادى الصفقات الخاسرة.
شكرا جميعا

shady hamza 23-05-2014 05:35 AM

السلام عليكم
فى كام نقطة عايز اقولهم ياريت تتقبلوهم منى وهما
اول حاجة مينفعش نشتغل مضاعفات سكالبينج انا شايفها مشكلة كبيرة والله اعلم احنا ممكن نحدد نسبة معينه لكل صفقة يعنى 1 او 2 فى المية
تانى حاجة لاااااااااااااااااااااااااازم الهدف يساوى الستوب مش هنقول اكبر منه لا يساوويه حلو اوى واعتقد لو اشتغلنا على فريم الربع ساعة هيبقى احلى
رقم تلاتة مينفعش نشتغل على زوج السبريد بتاعه اكتر من 3 نقط والا ميبقاش سكالبنج
رقم 4 بما ان نسبة نجاح الاستراتيجية فوق 50 فى المية يبقى ان شاء الله فيها امل ممكن نستبعد العملات اللى سبريدها عالى او اللى حركتها مش سريعة وا اعتقد انه لازم تكون الحركة سريعة شوية فى السكالب يعنى مش زى يورو كيبل مثلا
ياريت متفقدوش الامل وان شاء الله نوصل لتركيبه كويسة

kareem19 23-05-2014 07:27 AM

السلام عليكم....اعتذر عن عدم المشاركة خلال اليومين السابقين لاني كنت مسحول في الشغل وسارفق الردود علي اخواني الكرام حالا

kareem19 23-05-2014 08:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 708253)

سلام خاص للأخ محمد العورتاني وللأستاذ نادر مشرف القسم التعليمي.

يا أخ فادي أنا مبتدأ بالفوركس ومن شهرين أو ثلاثة كنت أسأل ما معنى دعم ومقاومة ولكني حققت بعدها بالإسكالبينج أكثر من 1000 في المئة في أقل من 5 أيام بدأت بـ 430 دولار وحققت أكثر من 5000 دولار في 5 أيام
ثم خسرت المبلغ كله بسبب المضاعفة وحط ألف خط تحت المضاعفة وألف خط تحت إدارة رأس المال
برأيي (وأنا مبتدأ وكلامي لا يؤخذ على أنه دقيق مئة في المئة):
- نعمل باستراتيجية واحدة دائما ولا نغيرها مادامت ناجحة بنسبة أكثر من 80 في المئة.
*كلامك صحيح 100% اشتغل بحاجة تانية ليه مادام معايا استراتيجية بتجيب اللي انا عايزة
- في الإسكالبينغ لا نعمل بالمضاعفات إطلاقا ومطلقا، حجم العقود الذي نبدأ به نستمر به حتى نحقق المئة في المئة بعدها نضاعف، بمعنى في حساب 1000 دولار لو ستوب لوز 10 نقاط ندخل بحجم 10 دولار للنقطة ولو جبت هدف وأصبح لديك 1100 دولار لا تدخل بعشرة بالمئة منها ولكن ننتظر حتى تصبح 2000 دولار بعدها ندخل بحجم عقود 20 دولار للنقطة حتى تصبح 4000 دولار بعدها ندخل بحجم عقود 40 دولار للنقطة حتى نصل إلى 8000 دولار وهكذا.
- المخاطرة تكون بـــ 10 في المئة للصفقة ولا نفتح أكثر من ثلاث صفقات في نفس الوقت والأفضل لو تكون الاستراتيجية تقبل التايك بروفيت أكبر من أو يساوي الستوب لوز.
- الإستراتيجية يجب أن تكون ناجحة بنسبة تفوق الثمانين في المئة فلو عندك 10 صفقات في اليوم ستكون 08ناجحة و 2 خاسرة وبالتالي لو الستوب كان مساوي للهدف ستكون لديك مجموع 6 صفقات ناجحة في اليوم أي ربح 60 في المئة في اليوم إذا دخلت 10 صفقات في اليوم.
*من وجهة نظري ان انت لو اشتغلت علي عملة واحدة بالمضاعفات بحساب مناسب استحالة تخسر راس المال
يعني لو حسابك 1000 مش لازم تدخل في الاول ب0.1 ممكن تدخل ب0.05 وضاعف بعدها

فيما يخص الإستراتيجية التي نحن بصددها أنا أرى أن الإكسبرت أفضل من اليدوي لسرعة تنفيده للأوامر ولأننا لا نستطيع أن نحصي كل الفرص يدويا، فقط عندي مشكل لو تم حله ربما يكون الإكسبرت ناجح بنسبة 98 في المئة أنا حققت هذه النسبة بالجمع بين الإكسبرت والعمل اليدوي حيث أن الإكسبرت عندما يفتح صفقتين متتاليتين يجعل الستوب للصفقة الأولى هو ستوب الصفقة الثانية ولو فتح ثلاثة الجميع على ستوب الأخيرة(عادة السفلى شراء والعلوية بيعا) سؤالي للأخ فادي والأخ كريم وكل من يفهم بالإكسبرت هل نستطيع أن نجعل الستوب لوز منفصل كل صفقة لوحدها وهل نستطيع أن نجعل العكس أي الهدف للصفقة ألأولى يتحول بعد فتح الثانية إلى نفس هدف الثانية ولو فتحت الثالثة يصبح الهدف موحد على هدف الثالثة.
*يا جماعة والله التعديل ده من الديلنج ديسك اللي في الشركة بتاعتك وبيحصل في كل الشركات ولو راجعت الجورنال عندك هتلاقيه كاتبلك order modified والمشكلة دي تتحل بانك تعمل الاستيب بين الاوردرات 10 نقط
أنا الإستراتيجية بجرب عليها على فريمات أخرى غير الخمس دقائق وجابت معاي في الباك تست بإعدادات معينة أكثر من 300 في المئة في يومين على زوج واحد يعني لو نجحنا بضبطها ستكون النتائج رهيبة إذا اشتغلنا على أكثر من زوج.
*لو ممكن تحطلنا صورة الباك تيست او تقولي ايه هي العملات والاعدادات ونسبة جودة الباك تيست كام لاني كده مش هقدر احكم
أرجو من جميع الإخوة التفاعل والإجتهاد في عمل الباك تست ونجرب بإعدادات مختلفة وعلى كل الأزواج حتى نصل لأفضل النتائج وعن نفسي أرجو إزالة اللبس حول التساؤلات التي طرحتها وحينها سأعطيكم النتائج الرهيبة التي توصلت إليها وسأوضح الفلتر الذي أستعمله لأتفادى الصفقات الخاسرة.
شكرا جميعا

الرد داخل الاقتباس
اتمني ان اكون قدرت اجاوب علي تساؤلاتك ومنتظر ردك الكريم ان شاء الله

kareem19 23-05-2014 08:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady (المشاركة 708219)

والله يا فادي ده اللي كنت بفكر اعمله
في كلمة كان قالها cow boy الله يمسيه بالخير ويجزيه خيرا...كان بيقول ان يكفيني 5 نقط مضمونين بلوت مناسب ومش بدخل باقي اليوم
بس ده cow boy ياجماعة محدش ليه دعوة:1 (31):
احنا مستمرين لايجاد الفلتر المناسب و افضل عملة والناس متزهقش لان الاستراتيجية علي حالها ده بتكسب فماذا لو تطورت اكثر؟
تحياتي

akram19 23-05-2014 07:07 PM

شكرا لك أخ كريم19
سأحاول بعد حل مشكلة الستوب وإنشاء الله تكون النتائج مبهرة
تستطيع أن تجرب على فريم الدقيقة والفرص فيه أكثر من الخمس دقائق ولكن يحتاج لفلترة أكثرة وإعدادات مناسبة وممكن يكون أحيانا أفضل من الخمس دقائق ولكن الخمس دقائق أبسط وفرصه أدق
أنا لا زلت أعدل وأجرب خصوصا على منصة EXNESS لأن الاسبريد عليها قليل جدا جدا
هناك أيضا تجارب أقوم بها على زوج المجنون بفلترة معينة واستطعت أن أكسب في كلا الاتجاهين بنسبة كبيرة وأيضا على زوج العروس
الاستراتيجية حققت معي على زوج الساحر أكثر من مئة في المئة في أسبوع تقريبا بمخاطرة 10 في المئة للصفقة وحققت 400 في المئة في نفس المدة بمخاطرة 40 في المئة للصفقة ويتمرجن الحساب بمخاطرة أكبر والتجارب لا زالت قائمة وسأوافيك بأفضل الإعدادات عند ضبطها.
ملاحظة:
الاستراتيجية تعطي فرص دخول صادقة بنقاط كبيرة تتعدى المئة نقطة على الفريمات الكبيرة.

eng-samir 24-05-2014 12:36 AM

الاستراتيجية جيدة .. و هى قيد التجربة الان معى .. لكنى افضل الدخول على فريم الربع ساعة .. و اضافة البولينجر باعداداته الافتراضية لتحديد نقطة الدخول .. خاصة ان الاسهم تتكون بعد اغلاق الشمعة مما يضيع الكثير من النقاط

akram19 24-05-2014 01:15 AM

لا أرى تجاويا كبيرا
بعض الناس يشتغلون بجد والبعض يأتي فقط ليقطف الثمار
نرجو من الجميع التفاعل والعمل بجد في الباك تست لضبط الاستراتيجية
شكرا لجميع الإخوة الذين تفاعلوا مع الاستراتيجية وهم بالفعل يتعبون من أجل ضبطها
لحدا الآن لدي زوج قوي أرباحه خيالية تيك بروفيت ضعف الستوب لكن أشتغل عليه بالاكسبرت زائد اليدوي ونسبة أرباح خيالية
والآن وصلت لإعدادت مع زوج آخر وهو زوج الساحر حققت في أسبوعين نتائج خيالية ويشتغل عليها الإكسبرت لوحده وسأرفق النتائج والإعدادات إذا وجدت تفاعلا من الأعضاء
خلاصة القول أن السوق إذا كان دائما على حسب الأسبوعين الذين جربت عليهما فإنها ثورة في حياة كل متداول النتائج مطيرة النوم من عيني أنا لو تعبت مع المصحف اليومين دول مثل ما تعبت مع دراسة الاستراتيجية كنت حفظته
ربنا يهدينا ويغنينا برحمته عمن سواه ويجعلنا من سعداء الدنيا والآخرة. آمين

akram19 24-05-2014 01:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng-samir (المشاركة 708446)
الاستراتيجية جيدة .. و هى قيد التجربة الان معى .. لكنى افضل الدخول على فريم الربع ساعة .. و اضافة البولينجر باعداداته الافتراضية لتحديد نقطة الدخول .. خاصة ان الاسهم تتكون بعد اغلاق الشمعة مما يضيع الكثير من النقاط

فيما يخص فريم الربع ساعة هي ناجحة وكما قلت من قبل الإستراتيجية ناجحة على كل الفريمات ولكن فريم الخمس دقائق به كل المميزات وفرصه أكبر من الربع ساعة أيضا الستوب لوز بتاعو صغير وبالتالي هو مثالي للسكالبينغ بالاستراتيجية وهذا لا يمنع أن تبحث لنا أنت يا أخ سمير حول فريم الربع ساعة وما هي الإعدادات والأزواج المناسبة للعمل من خلالهما.
أنا لا زلت أبحث حول فريم الخمس دقائق وفريم الدقيقة وعلى فكرة الاستراتيجية ناجحة أيضا في الراليات على ما يبدو وسنبحث في ذلك مع الوقت.
سلام

محمد عواد 24-05-2014 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 708451)
لا أرى تجاويا كبيرا
لحدا الآن لدي زوج قوي أرباحه خيالية تيك بروفيت ضعف الستوب لكن أشتغل عليه بالاكسبرت زائد اليدوي ونسبة أرباح خيالية
والآن وصلت لإعدادت مع زوج آخر وهو زوج الساحر حققت في أسبوعين نتائج خيالية ويشتغل عليها الإكسبرت لوحده وسأرفق النتائج والإعدادات إذا وجدت تفاعلا من الأعضاء
خلاصة القول أن السوق إذا كان دائما على حسب الأسبوعين الذين جربت عليهما فإنها ثورة في حياة كل متداول النتائج مطيرة النوم من عيني أنا لو تعبت مع المصحف اليومين دول مثل ما تعبت مع دراسة الاستراتيجية كنت حفظته

السلام عليكم

والله يا ريت بقدر أخدمك بالمؤشرات متابع بصمت ممكن نستفيد من اهل الخبره بالمؤشرات

بس بحلل كلاسيكي وبراقب بالأستراتجيه يوميا ولو أكتشفت السر على طول بخبركم

تحياتي ...:1 (58):

محمد عواد 24-05-2014 03:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng-samir (المشاركة 708446)

على فكره البولينجر ممتاز لتحديد الستوب

Mr.GooDMaN 24-05-2014 03:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العورتاني (المشاركة 708464)

على فكره البولينجر ممتاز لتحديد الستوب

لتحدد الاستوب والهدف ايضا
اراها اضافة رائعة للاستراتيجية
واسجل حضوري معكم بعد ان قرأت كافة الردود

بالتوفيق للجميع ...

piphacker 24-05-2014 10:49 AM

تسجيل حضور و متابعة

piphacker 24-05-2014 11:10 AM

استراتيجية جميلة و تصلح للفريمات الكبيرة ايضا , يرجى الانتباه لاوقات صدور الاخبار

Mohamed_Amr 24-05-2014 12:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akram19 (المشاركة 708451)
لا أرى تجاويا كبيرا

عندك حق اخى للاسف مفيش تجاوب
وكنت طرحت اكثر من مرة نتناقش فى الصفقات
خصوصا اللى ضربت استوب وحطيت مثال
بس للاسف مفيش تجاوب مما جعلنى اعمل فى صمت
حتى اصل الى افضل فلترة للاستراتيجيه
وحتى الان الامور تمام وربى يوفق
والله يوفق الجميع

Mohamed_Amr 24-05-2014 12:29 PM

مستعد الان للمناقشه

kareem19 24-05-2014 01:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 708485)
عندك حق اخى للاسف مفيش تجاوب
وكنت طرحت اكثر من مرة نتناقش فى الصفقات
خصوصا اللى ضربت استوب وحطيت مثال
بس للاسف مفيش تجاوب مما جعلنى اعمل فى صمت
حتى اصل الى افضل فلترة للاستراتيجيه
وحتى الان الامور تمام وربى يوفق
والله يوفق الجميع

السلام عليكم اخي محمد...جايز المشاركة السابقة بتاعت حضرتك فاتت عليا انا اسف
ممكن تضع لي الفرص اللي عايز تتناقش فيها وانا جاهز للنقاش مع حضرتك
بالنسبة لاخونا اكرم لو ممكن يوضحلنا اكتر لو وجد فلتر مناسب لاني مش قادر احكم علي الكلام كده..يعني لو امكن ان تضع لنا النتائج و الفريم المستخدم اكون شاكر جدا لاني فعلا مش قادر احكم علي مدي النجاح او الفشل من الكلام فقط وجزاكم الله خيرا علي تعبكم
تحياتي

الساعة الآن 11:06 PM