اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

atef11111 11-07-2013 02:53 PM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

بالتوفيق ان شاء الله

shady hamza 11-07-2013 08:06 PM

السلام عليكم
رمضان كريم عليكم جميعا وشكرا اسلام على مجهودك معنا
سؤال بسيط بس فى الاضافة الجديدة اللى ذكرتها اللى هى يتزود الامان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minismsm http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اخي اسلام ياريت تقولنا الإضافة الآمنة الي حضرتك قلت عليها الخاصة بالطريقة الثانية ؟

اهلا بك ياغالى . اذا فهمت الطريقه جيدا . فالاضافه هى انك تركب فترتين على بعض يعنى مثلا لو انتى بتشتغل على توقيت الساعه 10 صباحه و5 مساء ضيف فترتين تانى فى الحاله دى شبه المستحيل ان يتكرر ما حدث امس فى اليوم او غدا . يعنى امان فوق ما تتصور .

-----------------------------------------
هى الفكرة جت فى بالى وانا كنت ناوى اعملها فعلا بس هل انت رايك انه لما اعملها هل مثلا اذا كانت الفترتين الاولى ليهم مثلا 2000 دولار
هل لما اضيف الفترتين التانيين الجدد هل اضيف 2000 دولار كمان ولا بنفس الرصيد عادى

اسلام ابن النيل 14-07-2013 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 532348)
السلام عليكم
رمضان كريم عليكم جميعا وشكرا اسلام على مجهودك معنا
سؤال بسيط بس فى الاضافة الجديدة اللى ذكرتها اللى هى يتزود الامان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة minismsm http://www.fx-arabia.com/vb/fx-arabi...s/viewpost.gif
اخي اسلام ياريت تقولنا الإضافة الآمنة الي حضرتك قلت عليها الخاصة بالطريقة الثانية ؟

اهلا بك ياغالى . اذا فهمت الطريقه جيدا . فالاضافه هى انك تركب فترتين على بعض يعنى مثلا لو انتى بتشتغل على توقيت الساعه 10 صباحه و5 مساء ضيف فترتين تانى فى الحاله دى شبه المستحيل ان يتكرر ما حدث امس فى اليوم او غدا . يعنى امان فوق ما تتصور .

-----------------------------------------
هى الفكرة جت فى بالى وانا كنت ناوى اعملها فعلا بس هل انت رايك انه لما اعملها هل مثلا اذا كانت الفترتين الاولى ليهم مثلا 2000 دولار
هل لما اضيف الفترتين التانيين الجدد هل اضيف 2000 دولار كمان ولا بنفس الرصيد عادى

اهلا بك ياشادى عامل ايه
الافضل انك تضيف 2000 كمان يعنى كان كل فترتين مستقلين فى راس المال .. ميزه النقطه دى ان الامان بيرتفع جدا جدا جدا . لانه مستحيل ان السوق يكرر اربع حركات بنفس النمط اكتر من يوم او يومين متتالين
وممكن برضه مش تضيف 2000 بس فى الحاله دى لازم كل ما يتوفر فى الحساب ربح تقفل كله وترجع تبتدى من الاول . لان ممكن السوق يتغير كل يوم ويبدل بين الاحتمالات وانتى تبقى مبسوط . لكن ناسى انه ممكن احتمال ما مش يتكرر لمده عشره ايام مثلا يعنى مثلا السوق الساعه 10 صباح والساعه 7مساء يوم طالع طالع وتانى ويوم طالع نازل وتالت يوم نازل طالع . وهكذا انتى بتربح من التلات احتمالات وناسى ان فى احتمال نازل نازل بتخسر .
يعنى لو بتكسب من تلات احتمالات يبقى بلاش تسيب الاحتمال الرابع يوصل لمضاعفات عاليه . اكتفى بالربح وابدا النظام من جديد

shady hamza 14-07-2013 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 533105)
اهلا بك ياشادى عامل ايه
الافضل انك تضيف 2000 كمان يعنى كان كل فترتين مستقلين فى راس المال .. ميزه النقطه دى ان الامان بيرتفع جدا جدا جدا . لانه مستحيل ان السوق يكرر اربع حركات بنفس النمط اكتر من يوم او يومين متتالين
وممكن برضه مش تضيف 2000 بس فى الحاله دى لازم كل ما يتوفر فى الحساب ربح تقفل كله وترجع تبتدى من الاول . لان ممكن السوق يتغير كل يوم ويبدل بين الاحتمالات وانتى تبقى مبسوط . لكن ناسى انه ممكن احتمال ما مش يتكرر لمده عشره ايام مثلا يعنى مثلا السوق الساعه 10 صباح والساعه 7مساء يوم طالع طالع وتانى ويوم طالع نازل وتالت يوم نازل طالع . وهكذا انتى بتربح من التلات احتمالات وناسى ان فى احتمال نازل نازل بتخسر .
يعنى لو بتكسب من تلات احتمالات يبقى بلاش تسيب الاحتمال الرابع يوصل لمضاعفات عاليه . اكتفى بالربح وابدا النظام من جديد

تمام يا باشا وشكرا لك على مساعدتك لينا وياريت لا تحرمنا من جديدك ومن اطلالتك علينا
شكرا ورمضان كريم

wolf101 15-07-2013 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 514290)
اخى انت تضاعف يوميا يعنى راسيا وليس افقيا . ثم حتى لو وصلت الى المضاعفه 14 لا مشكله اطلاقا . لانه فقط لكى يتعادل الحساب ويتوازن تحتاج الى صفقتين كسبو من المضاعفه 13 او 12 . وقبلهم صفقتين مكسب . لا تنسى ان الصفقات الرباحه تعادل الصفقات الخاسره وتعمل توازن للحساب ..

فى نقطه مهمه يجب عندما تجد ربح فى حساب مثلا 10 او 20 او 30 % تنهى الموضوع وتبدأ من اول وجديد . وهذا يعنى انك سوف تصل له قبل المضاعفه رقم 14 الى اصلا لم تصادفى حتى الان

11 يوم يا اخى . وكانت مكسبها رهيب مقاارنه بالمكسب المفترض فى اول لوت

معلش انا عايز توضيح للمشاركات دي
1- لو حضرتك وصلت للمضاعفة 11 يعني
0.01
0.02
0.04
0.08
0.16
0.32
0.64
1.28
2.56
5.12
10.24
يعني اخر مضاعفة محتاجه تقريبا 3300 هامش محجوز
طبعا احنا بدانا من 0.01 فقط

اسلام ابن النيل 15-07-2013 02:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 533148)
تمام يا باشا وشكرا لك على مساعدتك لينا وياريت لا تحرمنا من جديدك ومن اطلالتك علينا
شكرا ورمضان كريم

الله اكرم ياشادى . بتمنالك التوفيق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolf101 (المشاركة 533267)

0.01
0.02
0.04
0.08
0.16
0.32
0.64
1.28
2.56
5.12
10.24

اهلا بك اخى مش فاهم سؤالك حاول تعيد صياغه السؤال .. اذا كنت تقصد الطريقه الثانيه فالمضاعفات نصفيه يعنى مش بنضاعف زى مكتبت . اذا كنت تقصد الطريقه الاول ففى صفقات بتربح بتغطى الصفقات الخاسره لانك بتدخل 10 صفقات او عشرين صفقه كل على حسب رغبته . والشباب اتفقو انهم مع كل زياده فى الارباح التوقف عن المضاعفات والبدأ من جديد

shady hamza 15-07-2013 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolf101 (المشاركة 533267)

0.01
0.02
0.04
0.08
0.16
0.32
0.64
1.28
2.56
5.12
10.24

السلام عليكم يا غالى

الطريقة التانية اامن كتير ان شاء الله اكتر من الاولى ركز فى الطريقة التانية احسن

فايز محمود 17-07-2013 04:28 AM

افكار رائعة من شخص مميز اتمنى لك التوفيق يااسلام واتمنى ان تستمر فى طرح مزيد من هذا الافكار الغير معتاده تحياتى

Mido0o 17-07-2013 10:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فايز محمود (المشاركة 534181)
افكار رائعة من شخص مميز اتمنى لك التوفيق يااسلام واتمنى ان تستمر فى طرح مزيد من هذا الافكار الغير معتاده تحياتى

السلام عليكم..

طبعا عايز أشكر كل الشباب اللى شاركوا هنا و كفاية بالنسبة لى انى طلعت بأستراتيجة جديدة بطبقها على خساب حقيقــــى..
لكن انا الصراحة غيرت شوية فى الطريقة ..

انا بستخدم الطريقة الاولى بطريقة مختلفة شويــة ..

يعنـــى انا بدخل عشر صفقات من الساعة الـ 9 صباحا بتوقيت مصر و حتى الـ 3 مساء ..

بدخل الصفقات كلها فى اتجاه واحد فقط هو اتجاه الترند العام على الدايلـــى بتحليل بسيط جدا هو رسم ترند ايا كان على الدايلى و الدخول فى اتجاهه و أستمر هكذ حتى يتم كسره فأدخل اليوم التالى فى اتجاه الترند الجديد..

بستخدم طريقة الربح الكلى لليوم يمعنـــى هدفى 30 و ستوبى 15 لكل صفقة و فى حالة الخروج بستة صفقات خاسرة و أربعة رابحـــة على الاقل يكون الاجمالى ربح 120 نقطة و خسارة 90 نقطــة أى ربح 30 نقطــة.. عندها ادخل اليوم التالى بلا مضاعفات..

و فى حالة تسجيل خسارة أكثر من 6 صفقات و لنقل 8 صفقات خاسرة و ربح 2 فقط .. يكون الاجمالى .. هو خسارة 60 نقطـــة عندها ادخل اليوم الثانى بمضاعفات نصفية على كل الصفقات حتى الخروج بربح ..

مثال فى حالة خسارة 8 صفقات اول يوم بلوت 0.1 يكون المجموع -60 نقطـــة .. اى -60 دولار
اليوم الثالى ادخل كل الصفقات بلوت 0.15
و فى هذه الحالة احتاج الى 5 صفقات رابحة على الاقل من أصل 10 صفقات .. عندها يكون الربح +75 نقطــة .. أى 112.5 دولار و من ثم أعود للوت الاول..

فى حالة خروجى فى اليوم الثانى مثلا بربح و لكنه غير كافى كربح 4 صفقات من أصل 10 .. يكون الصافى لهذا اليوم +30 نقطــة .. أى +45 دولار عندها ادخل اليوم التالى بنفس المضاعفة و هى 0.15 مرة اخرى ختى تسجيل ربح..

اللوت الذى اعتمده هو لوت 0.1 لكل 5000 دولار.. او بمعنى اخر النقطة بعشرة سنت لكل 500 دولار..

و ساشارككم النتائج بعد فنرة صقصيرة ان شاء الله حيث اقوم حاليا بتجهيز اكسبرت للطريقة..
رمضان كريم

م. نور الدين 18-07-2013 05:32 AM

السلام عليكم يا شباب
بما انى عاشق المضاعفات ، انا كنت تابعت مع اخونا الكريم اسلام الطريقه الاول و لكن رايتها مرهقه بعض الشىء و احسست بخطر ما فيها

اراكم الان تتكلمون عن طريقه تانيه ، ممكن لينك لطريقه شرحها
لان يظهر و لله الحمد كل واحد غير فيها

تحياتى لكم

smeirat86 18-07-2013 10:27 AM

اخ اسلام شكرا لمجهودك :) عندي سوال اول صفقة بتكون عقدين بيع شراء بقيمة 10 سنت للعقد الواحد؟وشكرا

shady hamza 18-07-2013 04:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 534688)
السلام عليكم يا شباب
بما انى عاشق المضاعفات ، انا كنت تابعت مع اخونا الكريم اسلام الطريقه الاول و لكن رايتها مرهقه بعض الشىء و احسست بخطر ما فيها

تحياتى لكم

الشرح الطريقة التانية هنا برده فى نفس الموضوع
من اول الصفحة رقم 21 ركز فيها كويس وهى احلى من الطريقة الاولى واامن كتير

shady hamza 18-07-2013 04:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smeirat86 (المشاركة 534722)
اخ اسلام شكرا لمجهودك :) عندي سوال اول صفقة بتكون عقدين بيع شراء بقيمة 10 سنت للعقد الواحد؟وشكرا

ايوة يا غالى 10 سنت للصفقة الواحدة يعنى
10 سنت بيع
10 سنت بيع
10 سنت شرا
10 سنت شرا
وكده معناها هيدج يعنى متدخلش صفقات خالص اصلا اول يوم وكذلك مساء
وبعدين تشوف الصفقات اللى خسرت وتدخلها تانى يوم مضاعفات نصفية
اذا فى اى حاجة مش فاهمها قولى وانا هشرحهالك بالتفصيل طبعا بعد اذن المعلم بتاعنا اسلام انا بس عايز اساعده

shady hamza 18-07-2013 04:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 534485)
السلام عليكم..

طبعا عايز أشكر كل الشباب اللى شاركوا هنا و كفاية بالنسبة لى انى طلعت بأستراتيجة جديدة بطبقها على خساب حقيقــــى..

بدخل الصفقات كلها فى اتجاه واحد فقط هو اتجاه الترند العام على الدايلـــى بتحليل بسيط جدا هو رسم ترند ايا كان على الدايلى و الدخول فى اتجاهه و أستمر هكذ حتى يتم كسره فأدخل اليوم التالى فى اتجاه الترند الجديد..

بستخدم طريقة الربح الكلى لليوم يمعنـــى هدفى 30 و ستوبى 15 لكل صفقة و فى حالة الخروج بستة صفقات خاسرة و أربعة رابحـــة على الاقل يكون الاجمالى ربح 120 نقطة و خسارة 90 نقطــة أى ربح 30 نقطــة.. عندها ادخل اليوم التالى بلا مضاعفات..

و فى حالة تسجيل خسارة أكثر من 6 صفقات و لنقل 8 صفقات خاسرة و ربح 2 فقط .. يكون الاجمالى .. هو خسارة 60 نقطـــة عندها ادخل اليوم الثانى بمضاعفات نصفية على كل الصفقات حتى الخروج بربح ..

مثال فى حالة خسارة 8 صفقات اول يوم بلوت 0.1 يكون المجموع -60 نقطـــة .. اى -60 دولار
و فى هذه الحالة احتاج الى 5 صفقات رابحة على الاقل من أصل 10 صفقات .. عندها يكون الربح +75 نقطــة .. أى 112.5 دولار و من ثم أعود للوت الاول..

فى حالة خروجى فى اليوم الثانى مثلا بربح و لكنه غير كافى كربح 4 صفقات من أصل 10 .. يكون الصافى لهذا اليوم +30 نقطــة .. أى +45 دولار عندها ادخل اليوم التالى بنفس المضاعفة و هى 0.15 مرة اخرى ختى تسجيل ربح..

اللوت الذى اعتمده هو لوت 0.1 لكل 5000 دولار.. او بمعنى اخر النقطة بعشرة سنت لكل 500 دولار..

و ساشارككم النتائج بعد فنرة صقصيرة ان شاء الله حيث اقوم حاليا بتجهيز اكسبرت للطريقة..
رمضان كريم

هى الطريقة الاولى بتكسب اكتر بس مخاطرها اعلى شوية بس كده نسبة امانها زادت
مستنيين النتايج
بالتوفيق

اسلام ابن النيل 18-07-2013 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فايز محمود (المشاركة 534181)

اهلا بك اخى فايز . شكرا لكلماتك الجميله .. شرفننى مرورك .
اقتباس:

السلام عليكم..

رمضان كريم

اهلا بك اخى .. . افرحتنى كثيرا بتطويعك للطريقه حسب رغبتك . لان دائما ما اردد يجب على كل شخص ان يطوع الاستراتيجه حسب وقته وقناعته . الفوركس ما به قوالب جاهزه كل شى قابل للتطوير والتطبيع اهم شى ما تخل بالمضمون . بتمنالك التوفيق وان شاء الله نتائجك تكون مرضية
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 534688)
السلام عليكم يا شباب

تحياتى لكم

اتفضل اخى
http://www.fx-arabia.com/vb/showthre...=32125&page=21

بتمنالك التوفيق

اسلام ابن النيل 18-07-2013 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smeirat86 (المشاركة 534722)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 534886)
10 سنت بيع
10 سنت بيع
10 سنت شرا
10 سنت شرا
اذا فى اى حاجة مش فاهمها قولى وانا هشرحهالك بالتفصيل طبعا بعد اذن المعلم بتاعنا اسلام انا بس عايز اساعده

اذيك ياشادى عامل ايه . انا لسه برد على الاخوه لقيتك بسم الله مشاء الله ردودك سريعه . ربنا يوفقك وان شاء الله فى ميزان حسناتك

smeirat86 18-07-2013 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 534886)
10 سنت بيع
10 سنت بيع
10 سنت شرا
10 سنت شرا

اخ شادي انا اول يوم دخلت بيع شراء ... هيك غلط؟؟

م. نور الدين 18-07-2013 10:22 PM

بسم الله ز السلام عليكم جميعا
انا قرأت الموضوع من اوله و صراحه لم اتوقع تفاعل الاخوه مع اخونا الكريم اسلام بتلك الطريقه و ظهرت افكار فعلا ممتازه و ستنفع كل من يعمل بالمضاعفات باى طريقة كانت
ووصلت ل صفحه 21 و لقيت الموضوع قلب جد و عايز تركيز ، و إن شاء الله اكمل للطريقه الثانيه و فهمها و من ثم بعدها القرار بالعمل على ايهما

احب بس اشكر كل من صاحب الموضوع و الاخ شادى و الاخ ميدو و الاخت لاما على افكارهم و مساعدتهم للبعض ، و فعلا احسست بروح حب الخير و عدم كتم العلم السائده بينكم خلال تصحفى للموضوع

دعائى تحياتى الخاصه لصاحب الموضوع طبعا الفكره جباره و ما شاء الله طريقة تطبيقك للرياضيات ممتازه ، انا للعلم خريج كلية الهندسه لكن لم احاول تطبيق ما درست على الفوركس ، فعلا ممتاز
و للاخ ميدو ربنا يباركلك اعجبنى تطويرك جدا للمضاعفات النصفيه و البدء ب عقد مينى شعورا بالربح ، حسيت انى بقرأ افكارى من حيث البحث عن الامان ، و لى رجعه بعد فهم اخر تطوير للخروج بربح يومى و ليس ربح ساعه منفرده ، اعتقد ده هايقلل المضاعفات بشكل كبير

هل احد فكر فى ذلك قد يكون الحل تغيير وقت الدخول بعد 5 دقائق من بدايه الساعه فى اعدادات الاكسبرت المرفق من الاخ كيرا او الطريقه اليدويه
ما رايكم !!!

تحياتى و لى رجعه

Mohamed_tarek 19-07-2013 12:31 AM

انا عندي بس استفسار بخصوص الطريقة الثانية
هو المفروض الدخول بيكون هيدج
علي مرحلتين في اليوم او تويتان اولا الساعة 10 والساعة 5 مساء
الدخول شراء وبيع في الساعة 10 بلوت 10 سنت للنقطة الواحدة الصفقة التي تربح ادخل بلوت مضاعف للصفقة التي ربحت
والصفقة الخاسرة انتظر اليوم الثاني للدخول بمضاعفات نصفية لحين تحقيق الربح
يعني هيدج الساعة 10 في بداية اليوم وعلي اساس الصفقة الناجحة هي التي بتحدد نوعية الصفة التي ساقوم بفتحها الساعة 5
والهدف بيكون ضعف الاستوب

م. نور الدين 19-07-2013 01:16 AM

اقتباس:

السلام عليكم..

رمضان كريم

ممتاز تفكيرك يا غالى
طبعا انت بتدخل كل الصفقات فى اليوم على اساس الترند ، صاعد يبقى ال 10 صفقات شراء ، هابط تانى يوم يبقى ال 10 صفقات بيع
طب لو حدث و تم كسر الترند فى منتصف اليوم ؟ ، باقى الصفقات بتعدلها مع اتجاه الكسر !!!
انا بسأل طبعا فى حال انك متمرس بالطريقه و وواجهت ذلك بالفعل

و تم تغيير المبدا ان الساعه اللى اخسرها ادخل فى نفس اتجاهها
انا بس بتأكد منك على فهمى

طب ما المضاعفه اليوميه اللى وصلت إليها لكى تحقق صافى ربح الايام الماضيه ؟

و بتحدد الربح الصافى اللى تقبله و بعدين تبدا تانى يوم من اول عقد باد ايه !!!؟!؟
ممكن نقول 50 دولار مثلا ؟؟ لحساب 5000 دولار

و واجهت حكاية ان الخبر بيظهر مع اول ثوان فى الساعه فى مشاركتى السابقه ؟

و اخر نقاش ، ايه سبب تغيير الهدف و الاستوب عن الطريقه الاصليه !!! و شركتك السبريد فيها كام على اليورو
والله بفكر افتح حساب فى Dukascopy خصوصا للطريقه لانها محتاجه سبريد نص نقطه نقطه بالكتير
لكن بعد مشورة الاعضاء

تحيات لك يا غالى

ehab1602 19-07-2013 03:37 AM

متابع معاااك

Mido0o 19-07-2013 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535161)

ممتاز تفكيرك يا غالى
طبعا انت بتدخل كل الصفقات فى اليوم على اساس الترند ، صاعد يبقى ال 10 صفقات شراء ، هابط تانى يوم يبقى ال 10 صفقات بيع
طب لو حدث و تم كسر الترند فى منتصف اليوم ؟ ، باقى الصفقات بتعدلها مع اتجاه الكسر !!!
انا بسأل طبعا فى حال انك متمرس بالطريقه و وواجهت ذلك بالفعل

فى الحالة دى الأفضل طبعا تغيير نوع الصفقات حال اغلاق الساعة كاسرة للترند أو أنتظار أعادة الاختبار, و لكنى لا انتظره بل ادخل مباشرة بعد كسر الترند فى اتجاه الترند الجديد..

و تم تغيير المبدا ان الساعه اللى اخسرها ادخل فى نفس اتجاهها
انا بس بتأكد منك على فهمى

طب ما المضاعفه اليوميه اللى وصلت إليها لكى تحقق صافى ربح الايام الماضيه ؟

لم اجرب الطريقة كثيرا و لكن قمت فقط بعمل باكتيست للتأكد من جدواها .. و قمت بتجربتها فعليا 3 أيام فقط . و حصلت على ربح من اول يوم 6 صفقات رابحة و 4 خاسرة بفضل الدخول فى اتجاه الترند بأجمالى ربح 120 دولار
و اليوم الثانى كنت خاسر 7 صفقات و رابح 3 بأجمالى خسارة 15 دولار تم تعويضها اليوم الثالث بريح 4 صفقات مقابل خسارة 6 بأجمالى ربح 45 دولار.. وصلت فقط للمضاعفة الثانية (1.5) و لكن كما قلت هى فقط 3 أيام كان ربحها 150 دولار من أصل 5000 أى 3% من الحساب و لم بتجاوز الدرو داون 0.2% من الحساب.

ان شاء الله من الاثنين القادم سلأقوم بمتابعة يومية بنتائج حية للطريقة و نرى ماذا يحدث.

و بتحدد الربح الصافى اللى تقبله و بعدين تبدا تانى يوم من اول عقد باد ايه !!!؟!؟
ممكن نقول 50 دولار مثلا ؟؟ لحساب 5000 دولار

بالنسبة للربح الصافى لاحظ اننا فى مرحلة ربح يومـــى فمادمت رابحا فى اخر اليوم عندها ستعود للوت البداية مباشرة .. بشكل عام أقل مكاسب يمكنك تحقيقها فى يوم هو حالة خسارة 6 صفقات و ربح أربعة و هو 30 دولار و يزيد بمقدار 45 دولار لكل صفقة رابحة اخرى بمعنـــى:
خسارة 6 صفقات و ربح 4 = ربح 30 دولار
خسارة 5 صفقات و ربح 5 = 75 دولار
خسارة 4 صفقات و ربح 6 = 120 دولار

و هكذا تضيف 45 دولار لكل صفقة رابحة اخرى..
طبعا افضل الحالات هو ربح 300 دولار و أسوأها هو خسارة 150 دولار فى اليوم..

و واجهت حكاية ان الخبر بيظهر مع اول ثوان فى الساعه فى مشاركتى السابقه ؟

بالنسبة للخبر انا عندى منصة أنستا فوركس و ممكن أفتح الصفقات حتى وقت الاخبار, لكن ممكن تعدل وقت الدخول بحيث يكون بعد 10 دقايق مثلا من الشمعة و حتتلافى المشكلة دى..

و اخر نقاش ، ايه سبب تغيير الهدف و الاستوب عن الطريقه الاصليه !!! و شركتك السبريد فيها كام على اليورو
والله بفكر افتح حساب فى Dukascopy خصوصا للطريقه لانها محتاجه سبريد نص نقطه نقطه بالكتير
لكن بعد مشورة الاعضاء

دكسكوبى يعتبر فى رأيى أفضل خيار لتجار الفوركس من ناحية الامان و السبريد و التنفيذ السريع..
انا شركتى أنستا فوركس و السبريد 3 نقاط و دة سبب رفع الهدف و الستوب .. لكن انا بستفيد من أنستا بسبب الريبيت لانى مشترك فيه.
و حاليا بفكر فى شركة mayzus.

تحيات لك يا غالى

الاجابة فى الاقتباس

Mohamed_tarek 19-07-2013 05:42 PM

يا جماعة انتوا اية رايكم في فكرة موقع اف اكس كوميشن
اللي بيقدم نسب من اللوت الخاص بكل صفقة كعمولة مستردة
ممكن نستفاد منها في الاستراتجية بتاعنا وهي اننا نفتح مثالا حساب باسبريد ثابت ومن ثم الدخول في الصفقات الهدف صغير والاستوب لوز ايضا وطبعا الاعتماد هيكون علي الكاش باك من الموقع

shady hamza 19-07-2013 10:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام ابن النيل (المشاركة 534892)
اذيك ياشادى عامل ايه . انا لسه برد على الاخوه لقيتك بسم الله مشاء الله ردودك سريعه . ربنا يوفقك وان شاء الله فى ميزان حسناتك

العفو يا باشا ان بس بحاول اساعدك

shady hamza 19-07-2013 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 535443)
ممكن نستفاد منها في الاستراتجية بتاعنا وهي اننا نفتح مثالا حساب باسبريد ثابت ومن ثم الدخول في الصفقات الهدف صغير والاستوب لوز ايضا وطبعا الاعتماد هيكون علي الكاش باك من الموقع

معنديش فكرة عن الحكاية دى بس انت قصدك يعنى اننا مثلا نعمل ستوب وتيك بروفت مثلا مثلا نقطتين تلاتة ولا ايه مش فاهمك بحيث اننا ندخل هيدج و اللى هنكسبة فى الباى هنخسرة فى السيل بالظبط ونعتمد على المكسب من اللى هيرجع من الشركة

shady hamza 19-07-2013 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 535418)
الاجابة فى الاقتباس

ماشاء الله كفيت ووفيت
بس فى نقطة مهمة اوى لفتت انتباهى وهى وقت بداية الساعة مع الخبر ممكن تكون مشكلة فعلا وهنا هل هنضطر نعدل الدخول لانه الستوب مثلا لو 15 نقطة مع الخبر ممكن يضرب على 20 نقطة مثلا صح
وبالتالى نشوف الخبر مثلا لو 10 ندخل احنا 10 وخمسة

م. نور الدين 19-07-2013 10:50 PM

تمام يا احمد باشا
الفكره وصلت ، و ان شاء الله التجربه خير اثبات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 535443)

انا بالفعل مشترك مع موقع اف اكس كوميشن
و طبعا ده نظام فعال جدا لكن هى ارباح جانبيه مش اساسيه
الاساس هو ارباح الطريقه ان شاء الله

م. نور الدين 19-07-2013 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535550)
معنديش فكرة عن الحكاية دى بس انت قصدك يعنى اننا مثلا نعمل ستوب وتيك بروفت مثلا مثلا نقطتين تلاتة ولا ايه مش فاهمك بحيث اننا ندخل هيدج و اللى هنكسبة فى الباى هنخسرة فى السيل بالظبط ونعتمد على المكسب من اللى هيرجع من الشركة

الاخ الكريم قصده ان موقع اف اكس كوميشن و هو برعايه ارابيا ، بيقدم كاش باك يعنى مثلا على كل عقد ساتاندرد تفتحه على الحساب تحتهم يعطيك جزء من العموله 6 دولار على الاسبريد المتحرك و 10 على الثابت
معلومات اكتر هنا
عروض اف اكس كوميشن في 2013 شكل تاني

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535552)
ماشاء الله كفيت ووفيت
بس فى نقطة مهمة اوى لفتت انتباهى وهى وقت بداية الساعة مع الخبر ممكن تكون مشكلة فعلا وهنا هل هنضطر نعدل الدخول لانه الستوب مثلا لو 15 نقطة مع الخبر ممكن يضرب على 20 نقطة مثلا صح
وبالتالى نشوف الخبر مثلا لو 10 ندخل احنا 10 وخمسة

حكاية اول الساعه ديه اصلا انا عانيت منها من قبل و كنت بسأل فى احد من الاخوه حصلت معاه مشكله بسببها ، فا كنت بقترح مثلا ان النظام ككل يبقى بالدخول مثلا xx:15 يعنى بعد بدء الساعه ب 15 دقيقه بعد ان تكون هدأت الاحوال
و ليس فى اوقات الخبر فقط ، لان فى ساعات بيبقى اخبار تصدر على راس الساعه مش معلن عنها
و ايضا انا مش هاتاجر كل ساعه بيدى انا هاستخدم اكسبرت الاخ كيرا فا هايبقى مبدا عام عندى تجنبا لقفزات الاخبار
و طبعا احنا بنتشاور

تحياتى

shady hamza 19-07-2013 11:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535557)

الاخ الكريم قصده ان موقع اف اكس كوميشن و هو برعايه ارابيا ، بيقدم كاش باك يعنى مثلا على كل عقد ساتاندرد تفتحه على الحساب تحتهم يعطيك جزء من العموله 6 دولار على الاسبريد المتحرك و 10 على الثابت
معلومات اكتر هنا
عروض اف اكس كوميشن في 2013 شكل تاني

حكاية اول الساعه ديه اصلا انا عانيت منها من قبل و كنت بسأل فى احد من الاخوه حصلت معاه مشكله بسببها ، فا كنت بقترح مثلا ان النظام ككل يبقى بالدخول مثلا xx:15 يعنى بعد بدء الساعه ب 15 دقيقه بعد ان تكون هدأت الاحوال
و ليس فى اوقات الخبر فقط ، لان فى ساعات بيبقى اخبار تصدر على راس الساعه مش معلن عنها
و ايضا انا مش هاتاجر كل ساعه بيدى انا هاستخدم اكسبرت الاخ كيرا فا هايبقى مبدا عام عندى تجنبا لقفزات الاخبار
و طبعا احنا بنتشاور

تحياتى

المشكلة فى الاكسبيرت انى جربت احاول اخلى الصفقات مثلا 10 وربع منفعش لازم تبقى الساعة 10 بس او 11 بس وكده (ممكن اكون انا غلطت الله اعلم )

shady hamza 19-07-2013 11:15 PM

ليا استفسار نتشاور فيه عد اذنكوا (زى ما قال اسلام فى ملحوظة زيادة الامان ) وهى اضافة فترة تانية
ايه رايك مثلا لو اكونت فيه 6000 دولار
اولا هل الامن انى اشتغل ب لوت 30 سنت للنقطة ولا اشتغل ب لوت 10 للنقطة ( مع اضافة 4 فترات يعنى مثلا احنا بندخل الساعة 5 والساعة 12 نزودها كمان فترتين الصبح وفترتين بالليل ) بالنسبة للامان ايهما اامن
وايضا بالنسبة للمكسب ان شاء الله هل لما نقسم اللوت عن طريق اضافة الفترات هل نفس الربح ام لا

م. نور الدين 19-07-2013 11:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535559)
المشكلة فى الاكسبيرت انى جربت احاول اخلى الصفقات مثلا 10 وربع منفعش لازم تبقى الساعة 10 بس او 11 بس وكده (ممكن اكون انا غلطت الله اعلم )

قصدك فى اكسبرت الاخ Kira ? ام فى الاكسبرت اللى بتصممه انت ؟!!

عموما برمجيا هى سهله و محتاجه مبرمج

هو احد جرب اكسبرت الاخ كيرا !؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535560)
ليا استفسار نتشاور فيه عد اذنكوا (زى ما قال اسلام فى ملحوظة زيادة الامان ) وهى اضافة فترة تانية
ايه رايك مثلا لو اكونت فيه 6000 دولار
اولا هل الامن انى اشتغل ب لوت 30 سنت للنقطة ولا اشتغل ب لوت 10 للنقطة ( مع اضافة 4 فترات يعنى مثلا احنا بندخل الساعة 5 والساعة 12 نزودها كمان فترتين الصبح وفترتين بالليل ) بالنسبة للامان ايهما اامن
وايضا بالنسبة للمكسب ان شاء الله هل لما نقسم اللوت عن طريق اضافة الفترات هل نفس الربح ام لا

انا اصلا مازلت حتى الان مقتنع بالطريقه الاولى مع الرغم من شبه انتهاء فهمى للطريقه الثانيه
مرتاح للطريقه الاولى اكتر

تحياتى

walid roub 20-07-2013 02:03 AM

أرجو المشاركة في هذا الموضوع

المشاركة مهمة جدا

على هذا الرابط

موضوع مخيف و مربك قد يجعلك تعيد التفكير مع مشاركة أصحاب الخبرة ( أرجو من لديه الخبرة ان يشارك )

أو

http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=33270

smeirat86 20-07-2013 02:27 AM

اخي اسلام في الطريقة الثانية الحساب يتمرجن بعد المضاعفة السادسة مما يجعل الطريقة خطيرة ؟؟ فكيف ممكن نقلل المخاطرة

م. نور الدين 20-07-2013 02:56 AM

1 مرفق
ده ملف اكسل بسيط لحساب عدد الصفقات ال ممكن عملها على الحساب بالورقه و القلم
على الطريقه الاولى ، عدد المضاعفات لكل ساعه بحد ذاتها
بغض النظر يوجد صفقات ساعات اخرى كسبانه او خسرانه

ممكن نوصل للمضاعفه 13 بلوت مبدئى 0.04 لحساب 4000
و لحساب 2000 ممكن نصل المضاعفه 11 فقط

و الربح الصافى بعد الوصول للهدف 9 دولار و يزيد بشىء بسيط كلما وصلنا لمضاعفات اكثر

شرح الجدول : يمكنك تغيير الهدف و الاستوب و حجم الحساب من القائمه الاعلى باليسار
و ما يهمك فى الجدول هو اللوت المبدئى لتمشى عليه الصفقات lot
الربح الصافى total profit
و المتبقى فى الحساب بعد ضرب استوب كل مضاعفه margin available after substract total loss
و امكانيه دخول الصفقه التاليه ام لا محسوبه على ما تبقى فى الحساب و المارجن المحجوز و 90% مساحه قبل ضرب الاستوب Available entry لو Ture ممكنه الدخول

و مرفق ايضا فى ملف الاكسيل شيت لمتابعه الصفقات يدويا

و بالمعطيات ديه شايف ان الطريقه تستحق التجربه و الربح ايضا جيد

shady hamza 20-07-2013 04:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535568)

قصدك فى اكسبرت الاخ Kira ? ام فى الاكسبرت اللى بتصممه انت ؟!!

عموما برمجيا هى سهله و محتاجه مبرمج

هو احد جرب اكسبرت الاخ كيرا !؟

انا اصلا مازلت حتى الان مقتنع بالطريقه الاولى مع الرغم من شبه انتهاء فهمى للطريقه الثانيه
مرتاح للطريقه الاولى اكتر

تحياتى

اقصد اكسبيرت الاخ كيرا
انا بصراحة معرفش اعمل الحاجات دى :1 (18):

بص من الاخر وباختصار شديد الطريقة الاولى بتجيب حوالى 40 - 50 % فى الشهر ولكنها نسبة امانها مش عالية اوى

الطريقة التانية بتجيب حوالى 10 - 15 % فى الشهر ولكن نسبة امانها اعلى كتير
طبعا كله مع التجربة انت هتشوفه ربنا يوفقك واطلعنا على النتايج

shady hamza 20-07-2013 04:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smeirat86 (المشاركة 535611)
اخي اسلام في الطريقة الثانية الحساب يتمرجن بعد المضاعفة السادسة مما يجعل الطريقة خطيرة ؟؟ فكيف ممكن نقلل المخاطرة

السلام عليكم

من فضلك راجعها تانى كده على رواقة بالورقة والقلم وحاول تشوف الحاجات اللى فيها خطا بالنسبة لك

المضاعفة السادسة تكون ب 0.12 والستوب وتيك بروفت 15 نقطة (مثلا ) يعنى 18 دولار

راجعها يا غالى و شوف لو فى اى حاجة مش فاهمها انا فى الخدمة

WaylDz 20-07-2013 06:24 AM

لي عودة لقراءة الموضوع مرارا وتكرارا

smeirat86 20-07-2013 11:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 535671)
اقصد اكسبيرت الاخ كيرا
انا بصراحة معرفش اعمل الحاجات دى :1 (18):

بص من الاخر وباختصار شديد الطريقة الاولى بتجيب حوالى 40 - 50 % فى الشهر ولكنها نسبة امانها مش عالية اوى

الطريقة التانية بتجيب حوالى 10 - 15 % فى الشهر ولكن نسبة امانها اعلى كتير
طبعا كله مع التجربة انت هتشوفه ربنا يوفقك واطلعنا على النتايج

صديقي اذا لم لم تتكرر نفس الحركة BS مثلا خلال 15 يوم فان الحساب يتمرجن. حاولت ارفاق اكسل ولكني لم اعرف
ارجو تصحيحي لو اخطات

smeirat86 20-07-2013 11:49 AM

على فرض انه النقطة 5 سنت لكل 2000 دولار اما اذا 10سنت فان الحركة يجب ان تعاد كل 8 ايام على الاكثر

Mido0o 21-07-2013 02:11 AM

الله ينور يا شباب .. بالنسبة لخطر الاخبار مش مشكلة كبيرة ححاول اعدل اكسبرت الاخ كيرا بحيث يفتح الصفقات فى الوقت اللى نختاره احنـــا ..

و لو انى مش شايفها مشكلة كبيرة.. حيث ان الخبر لو حدث و اودى الى خسارة الصفقة فهى لا تزال صفقة واحدة بالأضافة الى وجود ميزة الخبر نفسها فى الصفقات التالية حيث غالبا اذا هبط السعر كثيرا بسبب خبر فغالبا ما سيعود للارتفاع فى بقية الشمعات التالية و هذا سيؤدى الى ربح شبه مضمون للصفقات التالية.

بشكل عام الدخول مع الترند سيزيد نسبة الصفقات الرابحة الى حد جيد حيث انه صعب جدا ان بستمر السوق فى اتجاه هابط مثلا لـ 8 ايام متتالية فى وجود ترند صاعد و العكس..

شئ اخير انا أستخدم ريبيت أنستا فوركس و بيضيف حوالى 2 نقطــة لكل صفقة.. بمعنى ان الحساب سيربح 20 نقطــة مباشرة بدون حساب الربح و الخسارة من الطريقة .. و الميزة هنا هى انه كما نعلم من المفترض ان أقل عدد صفقات لنخرج رابحين هو 4 صفقات مقابل خسارة 6 ليكون الناتج.. 120-90=30 نقطــة

بأضافة الريبيت سيكون الربح فى حالة ربح ثلاث صفقات فقط ايضا..

حيث ان ربح 3 صفقات يعنـــى 90 نقطــة و خسارة 7 يعنـــى 105 نقطــة بأجمالى -15 نقطــة عند اضافة الريبيت عندها يكون المجموع ربح 5 نقاط,, و هذا أعتقد انه جيد جدا حيث اننا نريد فقط ربح 30% من الصفقات..
و تزيد قوة الريبيت مع المضاعفات حيث يمنحنا امان الى حد ما.

أيضا المضاعفات النصفية تفيد فى تقليل المبلغ الذى البدءتستخدمه للمتاجره حيث يمكنك بحساب 100 دولار فقط و لوت 2 سنت للنقطــة..

عامة سأقوم بتجربة الطريقة معكم على حساب ديمو برصيد 500 دولار و الدخول بعشرة سنت للنقطـــة.. و سأحاول تعديل الاكسبرت لتعديل وقت الدخول..

ملحوظــة .. شكرا يا نور على ملف الاكسل ولكن بالنسبة لى حساب أنستا قيمة الرافعة هى 1:1000 ولا تحجز الرقم الذى ذكرته اطلاقا .. فعلى اى رافعة حسبت المارجن و ياريت تقولى اللوت 0.04 على رافعة 1:1000 بتحجز كام دولار؟

حاجو أخيرة .. تكبير الهدف يعنــى ان عدد من الصفقات سبغلق رابحا فى حالة التصحيح الطبعيــة و بالتالى حتى اذا دخلنا عكس الترند فطبيعــى ان نخرج رابحين أيضـــا بنسبة كبيرة جدا ..
و شكرا ليكم.. و ان شاء الل نربح من الطريقة دى..

شكرا يا نور
و شادى
و اسلام
و كل اللى شاركوا فى الورشة..

الساعة الآن 05:18 AM