اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=34344)

قاسم أمين 22-10-2013 06:56 PM

رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 564777)
انا شايف يا قاسم ان الأخبار النهارده مأثرتش قوى على السوق..غير بس على الدولار كندى اتحرك 25 نقطه بسرعه..على الدولار ين ماشى طبيعى جدا..على اليورو طلع فوق وده كان الطبيعى أصلا..وانا كنت شايف من امبارح ان هيطلع وجه النهارده طلع..هو بس زود وتيرة السوق شويه فى الدولار بس..باقى العملات كمن ماشيه طبيعى..انت بس عشان بعد يوم امبارح السوق كان ميت وجه النهارده مشى بسرعه شويه على كل العملات..افتكرت انت انه بسبب الأخبار..بالعكس العملات كلها ماشيه مش الدولار بس..والأخبار كانت على الدولار بس..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 564777)
وطبعا متابعة الأخبار المهمه مهم جدا جدا جدا فى السوق ده..انت ميهمكش تعرف تفاصيل الخبر..المهم تعرف انه ايجابى ولا سلبى بس عشان تاخد حذرك مش أكتر..وياما اخبار مهمه كتير جدا مأثرتش على السوق خالص..
المهم انك تتعلم من الغلط وخلاص..ده اهم حاجه..وان شاء الله اللى جاى خير.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 564781)
وارجع اقولك برده السبب شويه فى ان الستوب بتاعك بيبقى صغير والهدف كمان صغير..يعنى اى خبر تافه ممكن يحرك السوق 20 نقطه عكسك ويضربلك ستوب ويرجع فى ثانيه يمشى طبيعى زى ما انت كنت عايز اصلا..والحمدلله يعنى اهو احنا بنتعلم..

ممكن عشان الاستوب صغير بس المتاجرة اليومية استوبها بيبقي كام

يعني في حدود ايه

الحمد لله علي كل شئ فانا لا اكترث للعقبات طالما شايف هدف عايز احققه

وطالما انتو معايا يا جدعان مش شايل ليها هم

بس يا ريت تساعدوني في موضوع الاستوب و المتاجرة اليومية

ولا اخلي كل شغلي سوينجات و سكالبينج يعني الغي المتاجرة اليومية دي

تحياتي

Hosni Elshobaki 22-10-2013 07:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 564797)
انا صراحة مبتابعش اخبار خالص بس للامان بحاول اختار مناطق بعيدة عن السعر الحالى واحط الاوامر المعلقة عشان لو حصلت انفجارات

كان فى واحد سمعته فى فيديو على يوتيوب قال على حركه الناس بتعملها وقت الأخبار..
قالك لو انت محلل السوق مثلا ومتوقع ان التريند صاعد مثلا يعنى تيجى قبل الأخبار بدقيقه واحده وتعلق أمر شرا فوق السعر الحالى بـ10 نقط..لو الأخبار طلعت السعر بسرعه هتاخد صفقتك معاها..ولو نزلت يبقى انت مخسرتش حاجه وتلغى الأمر..لكن المهم ان تعليق الأمر يكون فى الاتجاه اللى انت محلله أصلا مش عكس التريند..بس هو قال انه نفسه مبيعملش الحركه دى..بس قال فى ناس كتير بتعملها..وانا كمان مش بحب الحركات دى..تحس انك بتلعب بوكر وبتشرب جونى ووكر :D

Hosni Elshobaki 22-10-2013 07:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قاسم أمين (المشاركة 564798)

يعني في حدود ايه

تحياتي

بص ياقاسم انا شغال يوم بيوم..انتراديى يعنى..صفقاتى كلها بيبقى الهدف بين 40 و 70 نقطه..والستوب لوز بيبقى بين 30 و 50 نقطه بالكتير..المهم انك تكون تحليلك صح بنسبه عاليه..والهدف يكون سهل السعر يوصله والستوب يكون صعب السعر يوصله..وكله على الله يعنى.

rtkwar 22-10-2013 07:06 PM

اقتباس:

يعني في حدود ايه

تحياتي
انتا لو الطريقة اللى انتا ماشى بيها ارباحها اكتر من خسايرها خليك زى مانتا لحد ماتتقنها عشان بس متوترش نفسك بعد كده بقى تشوف طرق لزيادة الاستوب

rtkwar 22-10-2013 07:09 PM

اقتباس:

قالك لو انت محلل السوق مثلا ومتوقع ان التريند صاعد مثلا يعنى تيجى قبل الأخبار بدقيقه واحده وتعلق أمر شرا فوق السعر الحالى بـ10 نقط..لو الأخبار طلعت السعر بسرعه هتاخد صفقتك معاها..ولو نزلت يبقى انت مخسرتش حاجه وتلغى الأمر..لكن المهم ان تعليق الأمر يكون فى الاتجاه اللى انت محلله أصلا مش عكس التريند..بس هو قال انه نفسه مبيعملش الحركه دى..بس قال فى ناس كتير بتعملها..وانا كمان مش بحب الحركات دى..تحس انك بتلعب بوكر وبتشرب جونى ووكر :D
انا برضه شفت الواحد ده :)
بس مش مقتنع

muhamadebrahim 22-10-2013 09:35 PM

لي سؤال بسيط
متى نستخدم البولينجر باند والموفينج افريدج

Hosni Elshobaki 22-10-2013 09:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamadebrahim (المشاركة 564855)
لي سؤال بسيط
متى نستخدم البولينجر باند والموفينج افريدج

لازم ياأستاذ محمد تتفرج على الفيديوهات الأول كل الأسئله دى الاجابه بتاعتها فى الفيديوهات..انا شايفك مستعجل جدا ومش هتعرف تتعلم كده وهتشوش على نفسك..وترجع فى الآخر لا قدر الله تخسر..متستعجلش وشوف الفيديوهات الأول واحنا موجودين هنا مش هنروح فى اى مكان يعنى..

mostafabook 23-10-2013 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Safwat (المشاركة 564800)

يابن الايه يا صاروخ طب ما انا اعمل امر شراء فوق السعر ب 10 نقط و امر بيع تحت السعر ب 10 نقط و ال السعر هيفتحه ساعت الخبر هو ال ناخد منه الأهداف
ايه عيوب الموضوع ده يمكن انا مش شايف العيوب
يعني كان زمان النهارده لو كنت عامل امر شراء كان زماني كسبت
ليه كنت متوقع ان اليورو هيطلع :1 (74)::1 (74)::1 (74):

Hosni Elshobaki 23-10-2013 06:10 AM

يا فتاح ياعليم يارزاق يا كريم
نهارنا أبيض ان شاء الله :D

Hosni Elshobaki 23-10-2013 06:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 564889)
يابن الايه يا صاروخ طب ما انا اعمل امر شراء فوق السعر ب 10 نقط و امر بيع تحت السعر ب 10 نقط و ال السعر هيفتحه ساعت الخبر هو ال ناخد منه الأهداف
ايه عيوب الموضوع ده يمكن انا مش شايف العيوب
يعني كان زمان النهارده لو كنت عامل امر شراء كان زماني كسبت
ليه كنت متوقع ان اليورو هيطلع :1 (74)::1 (74)::1 (74):

انا مش شايفلها عيوب غير انها مقامره بس..اما حاكية انك تحط أمرين دى فا أكيد واحد فيهم هيبقى عكس التريند يعنى ممكن السعر ينزل يفعل الأمر ويطلع فى اتجاهه الأولانى عادى..
انا كنت متوقع اليورو يطلع لأنه كان تريند صاعد أصلا وكاسر مقاومه مهمه على الديلى عند مستوى 1.3650 يامعلم :D والمقاومه دى كانت اعلى مستوى له من فبراير 2012..وكسرها وادى اشارات انه طالع كمان

الساعة الآن 07:58 PM