اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

hussein gamal 16-07-2013 02:59 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار

وفى الحالة دى المفروض الاستراتيجية تكون ازاى ؟؟ الله اكرم ورمضان مبارك على الجميع

walid roub 16-07-2013 09:36 PM

أهم الأخبار الني قد تأثر على زوج اليورو دولار غدا EUR/USD

- بن برنانكي ، رئيس الاحتياطي الفيدرالي في الولايات المتحدة ، سوف يدلي بشهادته في واشنطن العاصمة ، بشأن التوقعات الاقتصادية الأمريكية ، والأسواق المالية.
تصريحاته قد تحدد الاتجاه على المدى القصير إيجابية أو سلبية.

- تصاريح البناء (شهريا) USD

- المشاريع الجديدة، حجم التغير (شهريا) USD

- Building Permits USD

- Fed Chairman Bernanke Testifies USD

- FOMC Member Raskin Speaks USD

ملاحضة المواقيت المذكورة بيتوقيت +1 GMT

agent3bood 17-07-2013 05:36 AM

السلام عليكم ورحمة الله

اليوم شهادة برنانكي اهم خبر
هناك ملاحظتين
الاولى : سيتم اصدار نص الشهادة قبل ٩٠ دقيقة من حديث برنانكي
الثاتية : الدخول باستخدام نفس الطريقة قد يسبب خسائر وذلك بسبب التذبذب
ممكن ان تنتضر الاتجاه ثم تدخل صفقتك
العملة المستهدفة هي الين
زوج الدولار ين لم يتحرك كثيرا هذا الاسبوع لانه ينتضر برنانكي

hussein gamal 17-07-2013 11:25 AM

فى اخبار كمان شوية على الاسترلينى معدل التغير في الشكاوى من البطالة في بريطانيا -8.0K -8.6K
10:30 GBP أهميه كبيره محضر اجتماع لجنة السياسة النقدية

hussein gamal 17-07-2013 11:34 AM

الخبر عمل 120 نقطة الى الان مبروك للى دخل انا لسة بشتغل تجارب :1 (50):

Marven 17-07-2013 11:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534246)
الخبر عمل 120 نقطة الى الان مبروك للى دخل انا لسة بشتغل تجارب :1 (50):

اه انا راقبت الحركه زيك و لقيته عمل اكتر من 100 نقطه , بس المشكله ان انا اعرف ان قبل الخبر بنحط اوردرات bye stop & sell stop بفرق 10 نقط من السعر الحالى و استوب 10 نقط , هنا السعر نزل حوالى 20 نقطه قبل ما يطلع , فكده اوردر ال sell اتفعل , فبيكون ايه الحل ؟؟
هل نعتبر ان الاوردر اتفتح و الستوب بتاعه اتضرب و كده يبقى فى خساره 20 نقطه من المكسب بتاعنا ولا ايه بالظبت؟؟

hussein gamal 17-07-2013 12:00 PM

هو كدا فعلا ودى المشكلة لانها حصلت تانى امبارح برضه عشان التذبذب قبل السوق فبيضرب ال2 ستوب بتاع البيع والشرا يعنى كدا فيها خسارة للصفقتين ومش عارف ايه حلها بصراحة والمشكلة انك لو دخلت فى اول دقيقة من الخبر على الشمعة الجديدة يعنى هيكون القطر فات :1 (26):

Marven 17-07-2013 12:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534250)
هو كدا فعلا ودى المشكلة لانها حصلت تانى امبارح برضه عشان التذبذب قبل السوق فبيضرب ال2 ستوب بتاع البيع والشرا يعنى كدا فيها خسارة للصفقتين ومش عارف ايه حلها بصراحة والمشكلة انك لو دخلت فى اول دقيقة من الخبر على الشمعة الجديدة يعنى هيكون القطر فات :1 (26):

طيب وبعدين ؟؟ هنفضل نراقب القطر كده كتير ولا ايه ؟؟ D:

hussein gamal 17-07-2013 12:09 PM

فى كمان خبر على ال usd 16:00 CAD أهميه كبيره إعلان البنك المركزي عن البيان الخاص بسعر الفائدة 1.00% 1.00%
16:00 USD أهميه كبيره شهاده رئيس البنك الاحتياطى الفيدرالى برنانكي
16:30 USD أهميه منخفضه مخزونات النفط الأمريكي الخام -2.007M -9.874M
16:30 CAD أهميه كبيره تقرير السياسه النقديه للبنك الكندي
fبس طبعا لمفروض على حد علمى مش هينفع تدخل ال2 مع بعض يعنى الcad تاخد قصاده اليورو مش الدولار لان فى الوقت دة مفيش اخبار لليورو فاcad اما انو يهبط او يصعد دا لو فى تغيير طبعا بالسالب او الموجب

hussein gamal 17-07-2013 12:10 PM

ههههههههههههههه لو هنراقب القطر يبقى مش هنركبه خالص وعلى فكرة انا كنت بجرب امبارح على استوب لوز 20 نقطة مش 10 وكمان بلعهم ال2 دا افترى والله

Marven 17-07-2013 12:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534256)
ههههههههههههههه لو هنراقب القطر يبقى مش هنركبه خالص وعلى فكرة انا كنت بجرب امبارح على استوب لوز 20 نقطة مش 10 وكمان بلعهم ال2 دا افترى والله

loooooooooooooooooooooll
بس مانركبش احسن ما نتدهس تحته D:

hussein gamal 17-07-2013 12:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534257)

loooooooooooooooooooooll
بس مانركبش احسن ما نتدهس تحته D:

طب ايه هنقضيها فرجة عليه او ديمو ولا ايه وبس

Marven 17-07-2013 12:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534258)
طب ايه هنقضيها فرجة عليه او ديمو ولا ايه وبس

مش عارف والله , ممكن نحط الاوردر ابعد شويه , 30 نقطه مثلا ؟؟ بس المشكله ان لو الخبر كان مش جامد و طلع او نزل 30 نقطه و خلاص على كده !!!!!

naitsi 17-07-2013 02:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534250)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534247)

اه انا راقبت الحركه زيك و لقيته عمل اكتر من 100 نقطه , بس المشكله ان انا اعرف ان قبل الخبر بنحط اوردرات bye stop & sell stop بفرق 10 نقط من السعر الحالى و استوب 10 نقط , هنا السعر نزل حوالى 20 نقطه قبل ما يطلع , فكده اوردر ال sell اتفعل , فبيكون ايه الحل ؟؟
هل نعتبر ان الاوردر اتفتح و الستوب بتاعه اتضرب و كده يبقى فى خساره 20 نقطه من المكسب بتاعنا ولا ايه بالظبت؟؟

السلام عليكم هو انتم تقومون بوضع السطوب لذي طريقتي في التجارة علا الاخبار بدون سطوب وبدون هدف يتم وضع الاوردرين كما العادة المعروفة تحت السعر ب 10 نقاط وفوق ب 10 نقاط يعني المسافة بين الاوردران هي 20 نقطة ننتظر الخبر إن اتى إيجابي فسيصعد ويفعل الشراء ونبقى نتبع السعر بالترلينج سطوب وفي حالت اتى سلبي سيفعل البيع ونبقى نتبع السعر إلى ان ينتهي من حركته لاكن في حالت اتى متذبذب تكون هناك إحتمالان اولا لابد في حالة التذبذب ان يكون هناك عدة اخبار على نفس الزوج يعني خبر سيأتي إيجابي والاخر سلبي او العكس يعني انه سيتم إما تفعيل اروردر الشراء تم ينزل للبيع بقوة او يفعل اوردر البيع ويصعد بقوة نحن لا يهمنا ما يفعل المهم هو بعد ذالك التذبذب السريع سيتم تفعيل الاوردر البيع والشراء وسيبقى يسير في إتجاه واحد إما الصعود او النزول ودائما الخسارة ستكون 20 نقطة بين الاوردران لاننا نكون داخلين هيدج بعد مرور دقيقة سنرى اي الصفقات الرابحة هل البيع ام الشراء إن كانت الشراء سنغلق حينها البيع وننتظر صعود 20 نقطة ونغلق العقد على تعادل والعكس في حالة كانت صفقة البيع رابحة سنغلق صفقة الشراء وننتظر هبوط السعر 20 نقطة ونغلق صفقة البيع على التعادل وستكون على هاذا الشكل متلا دخلنا النقطة ب 1 دولار بعد صدور الاخبار تفعل عقد البيع والشراء ننتظر مدة دقيقة تقريبا المهم إلى ان يظهر اي إتجاه قوي علا الاخر لانه لابد وان يكون إتجاه إما صاعد بقوة او نازل بقوة نفترظ تفعل الاوردران وبعد دقيقة وجدنا + 80 في صفقة الشراء و - 100 في صفقة البيع سنغلق صفقة البيع ونترك صفقة الشراء تصعد 20 نقطة وستكون +100 ونغلق علا التعادل وهاكذا نريح انفسنا من تلك التذبذبات جربوها ديموا حتا تتقنوها والاخبار كلها ارباح رغم انها فقط تمثيل علا الشارت بتوفيق

Marven 17-07-2013 03:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naitsi (المشاركة 534287)
السلام عليكم هو انتم تقومون بوضع السطوب لذي طريقتي في التجارة علا الاخبار بدون سطوب وبدون هدف يتم وضع الاوردرين كما العادة المعروفة تحت السعر ب 10 نقاط وفوق ب 10 نقاط يعني المسافة بين الاوردران هي 20 نقطة ننتظر الخبر إن اتى إيجابي فسيصعد ويفعل الشراء ونبقى نتبع السعر بالترلينج سطوب وفي حالت اتى سلبي سيفعل البيع ونبقى نتبع السعر إلى ان ينتهي من حركته لاكن في حالت اتى متذبذب تكون هناك إحتمالان اولا لابد في حالة التذبذب ان يكون هناك عدة اخبار على نفس الزوج يعني خبر سيأتي إيجابي والاخر سلبي او العكس يعني انه سيتم إما تفعيل اروردر الشراء تم ينزل للبيع بقوة او يفعل اوردر البيع ويصعد بقوة نحن لا يهمنا ما يفعل المهم هو بعد ذالك التذبذب السريع سيتم تفعيل الاوردر البيع والشراء وسيبقى يسير في إتجاه واحد إما الصعود او النزول ودائما الخسارة ستكون 20 نقطة بين الاوردران لاننا نكون داخلين هيدج بعد مرور دقيقة سنرى اي الصفقات الرابحة هل البيع ام الشراء إن كانت الشراء سنغلق حينها البيع وننتظر صعود 20 نقطة ونغلق العقد على تعادل والعكس في حالة كانت صفقة البيع رابحة سنغلق صفقة الشراء وننتظر هبوط السعر 20 نقطة ونغلق صفقة البيع على التعادل وستكون على هاذا الشكل متلا دخلنا النقطة ب 1 دولار بعد صدور الاخبار تفعل عقد البيع والشراء ننتظر مدة دقيقة تقريبا المهم إلى ان يظهر اي إتجاه قوي علا الاخر لانه لابد وان يكون إتجاه إما صاعد بقوة او نازل بقوة نفترظ تفعل الاوردران وبعد دقيقة وجدنا + 80 في صفقة الشراء و - 100 في صفقة البيع سنغلق صفقة البيع ونترك صفقة الشراء تصعد 20 نقطة وستكون +100 ونغلق علا التعادل وهاكذا نريح انفسنا من تلك التذبذبات جربوها ديموا حتا تتقنوها والاخبار كلها ارباح رغم انها فقط تمثيل علا الشارت بتوفيق

تمام فكره كويسه جدا و هنجربها , بس لو حبيت انى ابدل موضوع الدقيقه ده بعدد النقط , يعنى لو السعر عكس 80 نقطه فى خلال الدقيقه صعب ان ده يكون تذبذب و حينزل تانى فممكن انى اقفل الخسرانه بعد من 40 الى 60 نقطه مثلا حتى لو لسه شمعة الدقيقه شغاله , ولا انت شايف ان ممكن بعد مايطلع 80 نقطه ينزلهم تانى فى خلال دقيقه ؟؟
و شكرا علىالمساعده ردك و اهتمامك يا باشا :)

hussein gamal 17-07-2013 03:04 PM

شكرا جزيلا سيد Naisti لكن فى مشكلة ان كتير ممنا مش بيعرف ايه نتيجة الاخبار يعنى مثلا من يومين اخبار سلبية واليورو صاعد حاجة غريبة اوى ولا انت بتعتمد على الشمعة نفسها فى اول دقيقة للخبر ؟

naitsi 17-07-2013 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534292)

تمام فكره كويسه جدا و هنجربها , بس لو حبيت انى ابدل موضوع الدقيقه ده بعدد النقط , يعنى لو السعر عكس 80 نقطه فى خلال الدقيقه صعب ان ده يكون تذبذب و حينزل تانى فممكن انى اقفل الخسرانه بعد من 40 الى 60 نقطه مثلا حتى لو لسه شمعة الدقيقه شغاله , ولا انت شايف ان ممكن بعد مايطلع 80 نقطه ينزلهم تانى فى خلال دقيقه ؟؟
و شكرا علىالمساعده ردك و اهتمامك يا باشا :)

نعم يعطيك الصحة كل الطرق تاذي لروما كما يقولون ههههه الهم الإتجاه يكون واضح بعد الاخبار رغم التذبذب طالع نازل لاكن لابد وان يظهر لك ماهو اقوى إتجاه في الاخبار فهناك اخبار ينزل السعر 30 إلى 40 نقطة وبعدها يصعد 150 نقطة وتكون تلك اللقطة متل الاكشن تمر كسرعة الرصاصة نزول وصعود بقوة وبعدها نعرف ان الحالة هي الصعود سهل جدا تحديد الإتجاه القوي بعد الاخبار الشارت يعطيك الجواب والصفقات ايضا كما قلت فانا ايضا اعتمد علا النقاط لما ارى ان صفقة الشراء رابح اكثر من البيع اعرف ان الإتجاه صاعد لانه لابد وان يكمل 20 نقطة بعد ذلك واغلق علا التعادل وانتظر خبر اخر يكون قوي

naitsi 17-07-2013 03:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534293)
شكرا جزيلا سيد Naisti لكن فى مشكلة ان كتير ممنا مش بيعرف ايه نتيجة الاخبار يعنى مثلا من يومين اخبار سلبية واليورو صاعد حاجة غريبة اوى ولا انت بتعتمد على الشمعة نفسها فى اول دقيقة للخبر ؟

انا قلت مرارا وتكرارا إن الاخبار مجرد تمثل فقط هم يقومون بالتمثل امامنا يكون خبر سالب وتجد العملة صاعدة بقوة وكانه إيجابي ههههه انا لا اكثرت للاخبار في تجارتي لانها كلها تمثيل ودراما فقط اقوم بقتناص تلك النقاط في بعض الاخبار القوية متل البطالة وغيرها وايضا برنناكي لما يتكلم يجعل العملة تصعد او تنزل بسرعة البرق الهم هو اخد الإحتياطات والقيام بالطريقة التي قلت لك ولا يهمك سواء صعد او هبد المهم نحن إما سنربح او نتعادل

naitsi 17-07-2013 03:21 PM

خبر Building Permits غالبنا بنسبة 80 % سأتي حسب المتوقع 1.00M
او سيزيد عنه بقليل 1.02M - 1.05M

naitsi 17-07-2013 03:25 PM

خبر Housing Starts ايضا سيكون اكثر من المتوق 0.99M او 1.00M او المتوقع 0.96M لانه لابد وان يفوق نسبة الشهر الماضي التي كانت 0.91M
لاكنه غالبا سيكون اكثر من المتوقع بنسبة 90%

naitsi 17-07-2013 03:27 PM

نترقب ونرى هل توقعاتي حول المسلسل المكسيكي ستكون صحيحة

hussein gamal 17-07-2013 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة naitsi (المشاركة 534301)
خبر Building Permits غالبنا بنسبة 80 % سأتي حسب المتوقع 1.00M
او سيزيد عنه بقليل 1.02M - 1.05M

طب هى ايه اهم اخبار على كل عملة تديك رالى فوق 100 نقطة ؟

baidovich 17-07-2013 03:36 PM

0.91M

naitsi 17-07-2013 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534308)
طب هى ايه اهم اخبار على كل عملة تديك رالى فوق 100 نقطة ؟

لا يمكن ان تظمن في اي خبر رالي ب 100 نقطة او حتى 50 نقطة فهناك اخبار قوية لا تحرك السعر إلى 10 نقاط لهاذا يصعب تحديد الاخبار التي يمكن ان تقوم بالرالي المهم في الاخبار هو ان هناك اخبار البطالة هي القوية

baidovich 17-07-2013 03:39 PM

كم في نظرك سيكون تاتير برنكاكني ?

naitsi 17-07-2013 03:39 PM

أخبار الدولار اتت سالبة لاكن رغم ذلك مازال لا يريد النزول ههههه الاخبار عالافلام فقط إما يحدت هناك تفاعل بين البطل والمشاهد او تبقى اللقطة كما هي

naitsi 17-07-2013 03:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة baidovich (المشاركة 534311)
كم في نظرك سيكون تاتير برنكاكني ?

حسب اقواله هههههه ذلك السيد انا لا احبه لانه كان سبب في خسائر لعدة حسابات فهو إن قال جملة واحدة يبدء الشارت في الصعود ب 100 نقطة ههههه لاكن في بعض الحالات حتى وإن تكلم 10 ساعات لا يأتر على شيء فمتلا إن قال إن الاقتصاد الامريكي يسير في الإرتفاع وهناك تحسن في كذا وكذا يبدء الدولار في الصعود الصاروخي يعني كل شيء حسب كلامه

hussein gamal 17-07-2013 03:46 PM

جزاك الله خيرا

kingofnights 17-07-2013 05:26 PM

برنانكى ولا كأنه موجود أصلا هوا هوا

naitsi 17-07-2013 05:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingofnights (المشاركة 534372)
برنانكى ولا كأنه موجود أصلا هوا هوا

لا يا صديقي تأتيره بدء يضهر في الشارت لانه الان هو يتكلم عن مستقبل الدولار وغير تلك الاشياء الخاصة بالإقتصاد الامريكي

ابو شجون 17-07-2013 09:39 PM

يا اخواني ممكن حد يوضح لي ماهي علاقة التيسير الكمي او التحفيز الكمي على الذهب؟؟؟؟

لأن برنانكي قبل كم اسبوع ذكر بأنه سيقلل التحفيز الكمي

على طول الذهب انهااااااار ؟

انا اريد اعرف ليش كل ما قل التحفيز الذهب يخسر ؟

اريد اجابة علمية اقتصادية وليست تخمينية

وشكرا لكم

michael thabet 18-07-2013 11:09 AM

خبر الباوند بعد 20 دقيقة بهدف 20 - 30 نقطة
بالتوفيق

Marven 18-07-2013 11:35 AM

الاوردرين اتفعلوا و الاوردرين ضربوا ستوب , بس ديمو الحمد لله D:

ronaldinno1 18-07-2013 11:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534729)

الحمد لله حققت 15 نقطة من صفقة هذي

Marven 18-07-2013 11:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ronaldinno1 (المشاركة 534731)
الحمد لله حققت 15 نقطة من صفقة هذي

ازاى بقا ؟؟ ماكنتش حاطت ستوب ولا عملت ايه عشان نا لسه بتعلم الدخول وقت الاخبار

ronaldinno1 18-07-2013 11:52 AM

أنا وضعت أمرين موعلقين وقعدت اغير في اماكنهم حتي قبل دقيقة كل ما سعر يعلي اكيفهم الى ان تفعل الشراء واغلقت البيع

hussein gamal 18-07-2013 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534729)

انا عملتها على الديمو بس استوب لوز 30 نقطة للصفقتين وطلعت بسبع نقط ( ربنا يستر لما نشتغل على الحقيقى ):1):

Marven 18-07-2013 12:06 PM

taieb weba3den ya 3am 7essen , 7anfdal 3ala el 7al dah kol yom wala a???????? :D:D

hussein gamal 18-07-2013 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marven (المشاركة 534740)
taieb weba3den ya 3am 7essen , 7anfdal 3ala el 7al dah kol yom wala a???????? :D:D

قصدك على الديمو ولا على ضرب الاستوبات هههههههه . انا رأيى نقضيها ديمو . انا عامل واحد امبارح ب 100000 باقى فيه 9000 بس .

محترف نت 18-07-2013 12:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hussein gamal (المشاركة 534756)
قصدك على الديمو ولا على ضرب الاستوبات هههههههه . انا رأيى نقضيها ديمو . انا عامل واحد امبارح ب 100000 باقى فيه 9000 بس .

بسم الله ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك امبارح كانوا 100000 النهارده بقوا 9000 قال وانا اللي زعلان اني قفلت صفقه بخساره 3 دولار

الساعة الآن 10:49 PM