اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

معاذ عودات 07-11-2014 05:51 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 747971)
بالنسبة للتاك بروفيت هو ليه بيتحدد لو انا قاعد مثلا قدام شاشة الكمبيوتر يعنى انا ينفع اسيبة يزيد لو وصل مثلا للهدف طول م انا شايفة بيطلع مثلا ولا ايه الفكرة انى احددة عشان اضمن مثلا الصفقة ولا ايه ولا عايز اشتغل على المغمارة انا طول ما انا شايفة بيطلع اسيبة لحد ما يرتد تانى اقفل الصفقة

حاجة تانية بالنسبة لو السعر ضرب الستوب لوز يبقى انا دلوقتى خارج الصفقة يعنى الصفقة كدة بتقفل ولا لو السعر رجع تانى اكسب كدة يعنى ياسلام لوكدة يبقى 100/100

اهلا وسهلا فيك ،

طبعا ينفع انو ما تضع هدف وتبقى تراقب السعر ولحين وصول السعر الي المناطق التي تريدها تقوم باغلاق الصفقه يدويا، فالهدف وجد حتى لو اغلقت جهازك وابتعدت عنه ، يقوم باغلاق الصفقه
يعني هو امر فقط

وبالنسبه للستوب ، لو اغلق يبقى خلاص انت خارج الصفقه لو رجع السعر ما رح تستفيد شي

hamsat36 07-11-2014 10:10 PM

يا جماعة انا بقالى يومين بخسر مش عارف ليه والسوق بيتحرك ببطء اوى هو فية حاجة مش مظبوطة من 3 ايام ولا انا دماغى ساحت

عدي المومني 07-11-2014 11:53 PM

السلام عليكم ...
بالنسبة للإيداع , بزبط يكون عن طريق محلات الصرافة اللي بتودي حوالات ولا شرط يكون في حساب بنكي بإسمي ؟

oshee 08-11-2014 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عدي المومني (المشاركة 748057)
السلام عليكم ...
بالنسبة للإيداع , بزبط يكون عن طريق محلات الصرافة اللي بتودي حوالات ولا شرط يكون في حساب بنكي بإسمي ؟

حسب الشركه التي تتعامل معها في بتقبل حولات

وفي يكون شرط التحويل من حسابك البنكي لحسابها

وده ممكن تعرفه من موقع الشركه في طرق الايداع

عدي المومني 08-11-2014 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 748127)

حسب الشركه التي تتعامل معها في بتقبل حولات

وفي يكون شرط التحويل من حسابك البنكي لحسابها

وده ممكن تعرفه من موقع الشركه في طرق الايداع

بالنسبة لشركة FXDD بتقبل حوالات بدون حساب بنكي ؟

midoelooo 08-11-2014 10:08 PM

كمان سؤال عن التحليل الاساسي و يا رب افهم بقى :D
المحلل الاساسي بيحدد ازاي الترند القادم على (الفريم اليومي)
يعني على اي اساس تنبأ المحللين بارتفاع الدولار امام جميع العملات الفترة اللي فاتت
انا حاولت اتابع الاخبار و اشوف تأثيرها على العملات لقيت ان مفيش تأثير تقريبا .. او بيحصل تأثير عكسي (يعني اخبار ايجابية على الدولار لكن الدولار يهبط امام العملات _قصدي الترند العام مش شمعة الخبر_)
السؤال بمعنى اخر : انا كمحلل اساسي ايه الحاجات اللي ببحث عنها عشان احدد انا هخش شراء أو بيع (و اخش في الترند من أوله مش مجرد شمعة الخبر) ؟؟

- انا لاحظت ان مستحيل تيجي الاخبار كلها ايجابية على العملة يعني مثلا البطالة تيجي ايجابية و العاملين في المجالات الغير زراعية سلبي .. في الوقت دة بتكون نظرة المحلل الاساسي ايجابية ولا سلبية للدولار ؟
و مشكورييين

oshee 09-11-2014 12:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عدي المومني (المشاركة 748174)
بالنسبة لشركة FXDD بتقبل حوالات بدون حساب بنكي ؟

الرابط للايداع بالحواله البنكيه
ط¥ظٹط¯ط§ط¹ ط§ظ„ط£ظ…ظˆط§ظ„ ظپظٹ ط*****ط³ط§ط¨ طھط¯ط§ظˆظ„ ط§ظ„ظپظˆط±ظƒط³ | ط§ظ„طھط*****ظˆظٹظ„ط§طھ ط§ظ„ط¨ظ†ظƒظٹط© | FXDD

وهو بيقول ان تتصل بالبنك الخاص بك غير واضح هل يجب ان يكون لك حساب ام لا ممكن تسأل البنك اللي هتبعت منه

والصوره التاليه توضح ذلك والسهم يشير لطرق اخري للايداع

hamsat36 09-11-2014 05:28 PM

هلى هذا الماركت للازكياء فقط بمعنى ازاى احنا بنكسب بناءا عن الاستراتجية والتوقعات مثلا ولا على اخطاء او خسارة الاخر يعنى انا بقول لنفسى مثلا انا لسة داخل بتعلم انا هكون اشطر من اللى شغال فيها ولا على سهو منه مثلا ولا ايه ولا انا شغال مع اللى طالعواللى نازل فين الشطارة بتاعتى هنا مثلا انا مش عايز ادخل اتعلم بس انا عايز اكون محترف يعنى اكسب

ahmedamz 10-11-2014 09:58 AM

كيف يحسب الهامش فى صفقات البترول علما بانة يختلف تماما عن حساباتة فى العملات
ابحث عن شركة توفر اقل حجز للهامش فما هى افضل شركة بحيث انها تتوافر بها رافعة كبيرة ونظام الهدج

معاذ عودات 10-11-2014 11:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 748282)
هلى هذا الماركت للازكياء فقط بمعنى ازاى احنا بنكسب بناءا عن الاستراتجية والتوقعات مثلا ولا على اخطاء او خسارة الاخر يعنى انا بقول لنفسى مثلا انا لسة داخل بتعلم انا هكون اشطر من اللى شغال فيها ولا على سهو منه مثلا ولا ايه ولا انا شغال مع اللى طالعواللى نازل فين الشطارة بتاعتى هنا مثلا انا مش عايز ادخل اتعلم بس انا عايز اكون محترف يعنى اكسب

اهلا فيك اخي الكريم ،،
الفوركس يحتاج الى خبرة فيه ، لا اخفيك ان الحظ يلعب معك في بعض المرات ـ ولكن ليس كل مره
ولكن نهايه الشغل الغير مبني على الخبره هو الخسارة
الفوركس كأي مجال يحتاج الى التعلم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedamz (المشاركة 748432)
كيف يحسب الهامش فى صفقات البترول علما بانة يختلف تماما عن حساباتة فى العملات
ابحث عن شركة توفر اقل حجز للهامش فما هى افضل شركة بحيث انها تتوافر بها رافعة كبيرة ونظام الهدج

اهلا فيك يا غالي
تفضل هذه حاسبه تحسب لك ما تريد
FXDD Forex PIP Calculators Position, Pivot Fibonacci Calculation Tools

الساعة الآن 07:16 PM