اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

معاذ عودات 15-01-2015 04:02 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmalt (المشاركة 760656)
انا لية كل لما باجي اشوف الشارت اول لما السعر بيتغير بيرجعني للأول ومبعرفش اشوف الشارت كلة

اهلا فيك
اضغط على auot scroll
لا تخليها مفعله ، الغي تفعيلها

الشارت ما يرجع للاول يبقى ثابت حسب ما حركته

كما في الصورة

ahmeda 16-01-2015 02:28 AM

السلام عليكم
اليوم و بعد انهيار ازواج الفرنك و قراءة بعض ممن خسروا في ذلك
بعض الافراد قالوا ان الحساب الخاص بهم وصل الي -200 هل يعني ذلك انهم مديونين للشركة ؟
و هل يمكن خسارة اموال اكثر من المارجن ؟
و شكرا

معاذ عودات 16-01-2015 10:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmeda (المشاركة 760802)
السلام عليكم
اليوم و بعد انهيار ازواج الفرنك و قراءة بعض ممن خسروا في ذلك
بعض الافراد قالوا ان الحساب الخاص بهم وصل الي -200 هل يعني ذلك انهم مديونين للشركة ؟
و هل يمكن خسارة اموال اكثر من المارجن ؟
و شكرا

وعليكم السلام ،،
لا يا غالي
انت تخسر الاموال الي في حسابك فقط ،

ahmeda 16-01-2015 01:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 760825)

وعليكم السلام ،،
لا يا غالي
انت تخسر الاموال الي في حسابك فقط ،

شكرا لك

richeomar 16-01-2015 04:16 PM

عندى استفسار بخصوص بنك nsgb عرفت انى ممكن اعمل فيه حساب اقل من 21 سنه لماجيت ابحث عنه لقيت اسمه بقى qnb هو هو البنك ولا ايه وهل فيه حسبات لاقل من 21 سنه
وعندى مشكله تانيه الصراحه انا مش عارف هى مشكله ولا ايه انا دخلت الفوركس عشان حبيته ولقيته مفيد فى الحياه العمليه عموما وبعد متاكد انه حلال انا بقالى تقريبا شهر بتعلم المهم بعد درستى للشارت وحركه السعر لانى ديما فى مبداى الاعتماد على البساطه قدرت انى اتوقع حركة زوج الدولار كندى بنسبة 98 فى الميه وما بخسر بتبقى بس بسبب الدخول غلط المشكله بقى انى لقيت الطريقه دى مشيه مع بقيت العملات ماعدا ال البوند بس بعد فتره لقتله طريقه تانيه عن طريق شكل الشموع المشكله دلوقتى ان الحكايه بقت اسهال مما كنت اتصور وبقيت بقدر اتحكم فى ارباحى زى منا عايز ولو مش عايز اخسر مبخسرش الحكايه دى مقلقانى لانى لسه مبتدا وقدرت اعمل كده الصراحه ضميرى مش مستريح لانى وصلت حساب ديمو فى شهر من 10000 ل 25000 ارجو الرد

معاذ عودات 18-01-2015 10:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة richeomar (المشاركة 760928)
عندى استفسار بخصوص بنك nsgb عرفت انى ممكن اعمل فيه حساب اقل من 21 سنه لماجيت ابحث عنه لقيت اسمه بقى qnb هو هو البنك ولا ايه وهل فيه حسبات لاقل من 21 سنه
وعندى مشكله تانيه الصراحه انا مش عارف هى مشكله ولا ايه انا دخلت الفوركس عشان حبيته ولقيته مفيد فى الحياه العمليه عموما وبعد متاكد انه حلال انا بقالى تقريبا شهر بتعلم المهم بعد درستى للشارت وحركه السعر لانى ديما فى مبداى الاعتماد على البساطه قدرت انى اتوقع حركة زوج الدولار كندى بنسبة 98 فى الميه وما بخسر بتبقى بس بسبب الدخول غلط المشكله بقى انى لقيت الطريقه دى مشيه مع بقيت العملات ماعدا ال البوند بس بعد فتره لقتله طريقه تانيه عن طريق شكل الشموع المشكله دلوقتى ان الحكايه بقت اسهال مما كنت اتصور وبقيت بقدر اتحكم فى ارباحى زى منا عايز ولو مش عايز اخسر مبخسرش الحكايه دى مقلقانى لانى لسه مبتدا وقدرت اعمل كده الصراحه ضميرى مش مستريح لانى وصلت حساب ديمو فى شهر من 10000 ل 25000 ارجو الرد

اهلا فيك اخي الكريم
انا بحثت في جوجل طلعلي نفس الشيء ،
اعتقد انه هو نفسه
ولكن انت هتروح لمكان البنك يعني مش هيفرق معك الاسم وتفتح من هناك

بخصوص طريقه التداول ، معتقدش انو طريقتك تكون قوية لهدرجه ،
جرب حقيقي واحكم بعدها
ويا رب تكون طريقه قوية مثل ما بتقول

midoelooo 19-01-2015 01:25 AM

مساء النور ..
_ ايه الفرق بين الكروسات و الازواج الرئيسية ؟؟ انا عارف ان السيولة اكتر بكتير في الازواج الرئيسية , لكن دة بيفرق في نسبة نجاح الصفقة ؟؟
_ اليورو باوند او اليورو فرنك كنت سمعت انه بطئ و ممل , و الباوند ين سمعت ان حركته سريعة ,,, ممكن صفات و مميزات الكروسات التانية ؟؟ و كنت سمعت مرة ان المتاجرة على الكروسات اخطر من الازواج الرئيسية او حركتها عشوائية الى حد ما , لكن التحليل الفني اثبتلي ان نفس الاستراتيجية تنفع مع الكل
ملحوظة :: انا يهمني الازواج اللي لها اتجاه و اقل تذبذب

معاذ عودات 19-01-2015 11:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoelooo (المشاركة 761339)
مساء النور ..
_ ايه الفرق بين الكروسات و الازواج الرئيسية ؟؟ انا عارف ان السيولة اكتر بكتير في الازواج الرئيسية , لكن دة بيفرق في نسبة نجاح الصفقة ؟؟
_ اليورو باوند او اليورو فرنك كنت سمعت انه بطئ و ممل , و الباوند ين سمعت ان حركته سريعة ,,, ممكن صفات و مميزات الكروسات التانية ؟؟ و كنت سمعت مرة ان المتاجرة على الكروسات اخطر من الازواج الرئيسية او حركتها عشوائية الى حد ما , لكن التحليل الفني اثبتلي ان نفس الاستراتيجية تنفع مع الكل
ملحوظة :: انا يهمني الازواج اللي لها اتجاه و اقل تذبذب

اهلا فيك اخي الكريم ،،

طبعا الكروسات اخطر بكثير من الازواج الرئيسيه

الازواج الرئيسيه مرتبطه ارتباط مباشر مع الدولار وهذا الشيء يسهل علينا عملية التحليل

فاختلاف حركة الازواج (الكروسات) بين سريع وبطيء
هي العملة وما يقابله ـ مثل اليورو باوند ، هو بطئ لان اليورو يسير مع اتجاه الباوند في الازواج الرئيسيه
بس لو قلنا اليورو ين ــ تكون الحركة اسرع بسبب انها عكس الاتجاة

وقوة العلاقة بينهما ليست كبيرة جدا .

طبعا التحليل لا يختلف بين جميع الازواج ـ ولكن الحركات المفاجأة لبعض ازواج الكورسات هي من تقوم بتحطيم التحليل

midoelooo 20-01-2015 09:57 AM

في اي طريقة اعرف بيها شكل التصحيح هيكون ازاي ؟
يعني تصحيح عادي و يكمل اتجاهه ولا تصحيح على شكل تذبذب فترة طويلة ؟؟

معاذ عودات 20-01-2015 10:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoelooo (المشاركة 761523)
في اي طريقة اعرف بيها شكل التصحيح هيكون ازاي ؟
يعني تصحيح عادي و يكمل اتجاهه ولا تصحيح على شكل تذبذب فترة طويلة ؟؟

اهلا فيك اخي الكريم ،،
مفيش طريقة طبعاً ، كل توقعات وتحليل واحتمالات
يعني رح نستخدم نفس الطريقه التي نقوم بالتحليل بها على اي شارت
ادوات التحليل الفني

ولكن معرفه هل هو تذبذب او لا ,, فهذا شيء لا نستطيع معرفته

الساعة الآن 02:26 AM