اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Ahmed Mohamed Said 24-02-2015 07:23 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

السلام عليكم. كان عندى سؤال هو ممكن السعر يعدى على ال stop loss و الصفقه متقفلش لأى سبب من الاسباب او عمرها حصلت قبل كده يعنى فى تاريخ الفوركس

أ.نادر غيث 24-02-2015 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mohamed Said (المشاركة 767648)
السلام عليكم. كان عندى سؤال هو ممكن السعر يعدى على ال stop loss و الصفقه متقفلش لأى سبب من الاسباب او عمرها حصلت قبل كده يعنى فى تاريخ الفوركس

وعليكم السلام أحمد
نعم تحصل بحالات معينة مثل لحظة صدور بيانات اخبارية قووية جدااً
فبتالي حينها يحدث ما يسمى بانزلاق سعري ، يتخطى الاستوب وحينها
يزودك البنك بأفضل سعر متاح له وقد يكون قد تعدى الاستوب او بحالة افتتاح السوق
على جاب (فجوة سعرية) يوم الاثنين اي بعد الاجازة .

لذلك ينصح بأمرين لتفادي ذلك
1- عدم العمل وقت الاخبار البيانات القوية كالوظائف الامريكية الشهرية واسعار الفائدة ووالخ .
2- اغلاق الصفقات يوم نهاية يوم الجمعة قبل اغلاق السوق بوقت قصيرة ، بحيث لا يتم
تبيتها للاسبوع القادم خوفاً من الجااااب GAP

Ahmed Mohamed Said 24-02-2015 08:09 PM

لا انا مش قصدى على المتاجره وقت الاخبار انا بتكلم لو انا عامل صفقه مثلا طويله على فريم اليوم مثلا و مش فاتح الميتاتريدر و خلاص نايم مثلا بس كنت حاطط stop loss ممكن افتح المنصه و الاقى السعر عدى عليها عادى و الصفقه مقفلتش ؟

أ.نادر غيث 24-02-2015 08:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mohamed Said (المشاركة 767658)
لا انا مش قصدى على المتاجره وقت الاخبار انا بتكلم لو انا عامل صفقه مثلا طويله على فريم اليوم مثلا و مش فاتح الميتاتريدر و خلاص نايم مثلا بس كنت حاطط stop loss ممكن افتح المنصه و الاقى السعر عدى عليها عادى و الصفقه مقفلتش ؟

ايوا انا قاصد كده بالشرح يا اخ أحمد ..
نفس الاسباب التي ذكرتها لك اعلاه تعيق تفعيل الاستوب لو
بحالة كانت صفقة مفتوحة قبل الاخبار وبقيت مفتوحة لحظة صدور خبر
او تم تبيتها للاسبوع القادم خوفا من الجاب ..

Ahmed Mohamed Said 24-02-2015 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 767664)

ايوا انا قاصد كده بالشرح يا اخ أحمد ..
نفس الاسباب التي ذكرتها لك اعلاه تعيق تفعيل الاستوب لو
بحالة كانت صفقة مفتوحة قبل الاخبار وبقيت مفتوحة لحظة صدور خبر
او تم تبيتها للاسبوع القادم خوفا من الجاب ..

المعلومه دى بجد ازعجتنى و هتخلينى افكر كتير قبل ما ادخل المجال ده و كنت ممكن اقول انى اقضيها سكالبينج بس النت فى مصر ميسعفش

أ.نادر غيث 24-02-2015 09:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mohamed Said (المشاركة 767667)
المعلومه دى بجد ازعجتنى و هتخلينى افكر كتير قبل ما ادخل المجال ده و كنت ممكن اقول انى اقضيها سكالبينج بس النت فى مصر ميسعفش

فعلاً مزعجة ، بس انت بتتكلم عن حالات شاذة لا تتكرر الا ناادراً و يمكن تجنبها بعدم التبيت
وتجنب البيانات القوية التي لا تدرج مره بالشهر مثلاً فليس كل يوم قرار سعر الفائدة او الوظائف بل مره شهرياً مثلاً .
انا لي 9 سنوات لم تحصل معي بتاتاً ربما مره او اثنين وصدفه على غفله مني .
الموضوع يحتاج فقط لتركيز و اخذ الاحتياطات اللازمة وليس كما تتصور او ترسم بذهنك تلك الصورة السوداء ..
تحيتي

Ahmed Mohamed Said 25-02-2015 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 767675)

فعلاً مزعجة ، بس انت بتتكلم عن حالات شاذة لا تتكرر الا ناادراً و يمكن تجنبها بعدم التبيت
وتجنب البيانات القوية التي لا تدرج مره بالشهر مثلاً فليس كل يوم قرار سعر الفائدة او الوظائف بل مره شهرياً مثلاً .
انا لي 9 سنوات لم تحصل معي بتاتاً ربما مره او اثنين وصدفه على غفله مني .
الموضوع يحتاج فقط لتركيز و اخذ الاحتياطات اللازمة وليس كما تتصور او ترسم بذهنك تلك الصورة السوداء ..
تحيتي

طيب معلش اخر سؤال انا عارف انى تاعبك معايا هى الاخبار او البيانات القويه دى بيبقى ليها ميعاد مسبق هكون عارف هتصدر امتى و لا بعرفها بعد ما تحصل

أ.نادر غيث 25-02-2015 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mohamed Said (المشاركة 767967)
طيب معلش اخر سؤال انا عارف انى تاعبك معايا هى الاخبار او البيانات القويه دى بيبقى ليها ميعاد مسبق هكون عارف هتصدر امتى و لا بعرفها بعد ما تحصل

اهلاً أحمد ، لا بالعكس مش تاعبني اسئل ما تقلق .
الاخبار بتم وضعها على موقع فوركس فاكتوري وبكون امامها ايقونة
باللون الاحمر المتوسط القوة برتقالي والخفيف اصفر .

لكن لازم تعرف انه مش اي خبر باللون الاحمر بحصل فيه انزلاق سعري لانها شبه يومي هذه البيانات
ولا يحدث اثناء صدورها اي انزلاق ، نحن نتكلم عن حالات شاذة وليس شيئ مستمر ، مثلا خبر الوظائف
الامريكية الذي يصدر كل شهر مره او قرار مفاجئ برفع اسعار الفائدة بشكل مفاجئ او بعكس التوقعات .
يعني انت بتتحدث عن حاجة ممكن بتحصل مرتين ثلاثة بالسنة بعدد اصابع اليد الواحدة و ممكن ببساطة تتجنبها
وتكون خارج السوق قبل خبر قوي يصدر بالشهر مره مثلاً متوقع حدوث معه انزلاق وغالباً لا يحدث انزلاق الا اذا كانت النتيجة قاسية ..

اي سؤال اخر رجاءاً لا تتردد بطرحه
تقبل تحيتي ابو احميد . :)

Ahmed Mohamed Said 25-02-2015 08:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 767974)

اهلاً أحمد ، لا بالعكس مش تاعبني اسئل ما تقلق .
الاخبار بتم وضعها على موقع فوركس فاكتوري وبكون امامها ايقونة
باللون الاحمر المتوسط القوة برتقالي والخفيف اصفر .

لكن لازم تعرف انه مش اي خبر باللون الاحمر بحصل فيه انزلاق سعري لانها شبه يومي هذه البيانات
ولا يحدث اثناء صدورها اي انزلاق ، نحن نتكلم عن حالات شاذة وليس شيئ مستمر ، مثلا خبر الوظائف
الامريكية الذي يصدر كل شهر مره او قرار مفاجئ برفع اسعار الفائدة بشكل مفاجئ او بعكس التوقعات .
يعني انت بتتحدث عن حاجة ممكن بتحصل مرتين ثلاثة بالسنة بعدد اصابع اليد الواحدة و ممكن ببساطة تتجنبها
وتكون خارج السوق قبل خبر قوي يصدر بالشهر مره مثلاً متوقع حدوث معه انزلاق وغالباً لا يحدث انزلاق الا اذا كانت النتيجة قاسية ..

اي سؤال اخر رجاءاً لا تتردد بطرحه
تقبل تحيتي ابو احميد . :)

تمام شكرا جدا يا استاذ نادر بصراحه الواحد استفاد منكم كتير اوى و بدون اى مقابل بالعكس ده انتوا اللى بتزودونا بالمسابقات ربنا يجعله فى ميزان حسانتكوا

الاءالعراقيه 25-02-2015 09:52 PM

مساء الخير .... اني مشتركه جديده بالمنتدى وحتى صارلي ساعتين اريد اعرف وين اكتب استفسار ما اعرف وبالاخير انفتحلي هاي النافذه وكتبت بيها ... المهم سؤالي ممكن متداولين عراقيين بالمنتدى يكدرون يساعدوني بالنسبه عن طريق فتح حساب بالنسبه للعراقيين وشكرا:1 (16):

الساعة الآن 09:30 PM