اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

أبو_تراب 16-12-2013 07:31 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FXDD30 (المشاركة 583267)
ابو تراب كم الباسكت لكل شارت من ال 4 شارتات تضعه لحساب الف دولار ؟؟؟؟؟؟؟؟

اخي الكريم انا واضع 200 باسكت بروفتولكن هدفي في كل مرة اقفل فيها الصفقات 5% يعني ان كنت جالس على الجهاز وحقق 5% اغلق كل شيئ هذا اولا

اما ثانيا انا واضع البروفت200 في حال كنت بعيد عن الجهاز وصار انزلاق للسعر

مملكة الجروح 16-12-2013 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 583271)

انا شفت الاول مكسب 35 دولار بس انا سبتها لانى كنت عاوز اشوف ايه اللى هيحصل وبعدين شفت هذه الخساره العائمه
انا اللى بدور عليه مش ان انا اقفل اول ما اشوف الموجب انا من وجهه نظرى ان احنا شفنا مكاسب كبيره نعم بس احنا مشفناش لو السعر قلب علينا ايه اللى ممكن نعمله

انا لا اطلب منك ان تغلق اول ما ترى الموجب
ولكن ان تضع باسكت بروفت مناسب لحسابك
يعني لو حسابك 1000 دولار ووضعت باسكت بروفت 200 دولار فتوقع ان الصفقات ستفتح بكثرة وتظهر لك خسارة عائمة كبيرة جدا وممكن الكول مارجن
لكي تسيطر على عدم فتح صفقات كثيرة يجب ان تضع باسكت بروفت مناسب لقيمة البالنس عندك والا ستكثر الصفقات ومعها تكثر الخسارة العائمة

مملكة الجروح 16-12-2013 07:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_تراب (المشاركة 583276)
اخي الكريم انا واضع 200 باسكت بروفتولكن هدفي في كل مرة اقفل فيها الصفقات 5% يعني ان كنت جالس على الجهاز وحقق 5% اغلق كل شيئ هذا اولا

اما ثانيا انا واضع البروت200 في حال كنت بعيد عن الجهاز وصار انزلاق للسعر

200 كثير جدا ابو تراب على حساب 1000 دولار
كده ممكن يوصل ل -600 قبل ان يعود للموجب ولو حصل رالي هينادي الكول مارجن

اشوف 50 دولار ممتاز ( 5% من الحساب ) بعدها يقفل الصفقات ويعيد العمل من البداية فلا تكثر علينا
عموما جاري تركيب المنصة على سيرفر ويندوز مع تشغيلها 24 ساعة
الحساب هيكون 1000 دولار ديمو
نيوزلندي كندي شراء وبيع مع تيك بروفت 50 دولار وحجم لوط 0.01

وساوافيكم بكل النتائج مع الخسائر العائمة بالدولار لاني جالس 15 ساعة يومياً على الجهاز بسبب طبيعة عملي
لكن اريد فقط معرفة معنى experts و lotsDivider ؟ لانها قد تكون مفيدة لنا

monewadea 16-12-2013 07:38 PM

هنا السؤال اللى يطرح نفسه لو انت من الاول مشفتش الموجب والسعر وصل بي زى ما شفت الاسبوع اللى فات هل هذه المخاطره لابد ان يكون مكسبها عالى او اول ما اشوف الموجب اغلق الصفقات
مخاطره عاليه = مكسب عالى
مخاطره عاليه = مكسب متوسط
مخاطره عايه =مكسب قليل
هنا محتاج ارائكم ونتناقش
يعنى انا لما كان عندى خساره عائمه 590 بعد كده اقبل ب 50 دولار ولا كام

مملكة الجروح 16-12-2013 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 583281)
هنا السؤال اللى يطرح نفسه لو انت من الاول مشفتش الموجب والسعر وصل بي زى ما شفت الاسبوع اللى فات هل هذه المخاطره لابد ان يكون مكسبها عالى او اول ما اشوف الموجب اغلق الصفقات
مخاطره عاليه = مكسب عالى
مخاطره عاليه = مكسب متوسط
مخاطره عايه =مكسب قليل
هنا محتاج ارائكم ونتناقش
يعنى انا لما كان عندى خساره عائمه 590 بعد كده اقبل ب 50 دولار ولا كام

الخسارة العائمة هذه لم تدلنا على تفاصيل لنعرف سببها
يعني كام صفقة كانت مفتوحة وهل تعمل شراء فقط ام شراء وبيع وهل حدث رالي مفاجئ على عملة تسبب بها وكم نقطة كان ؟
كمان ممكن في مقابله السعر تجاوز ال 100 دولار بالموجب ولكنك لم تكن موجود
وبالتالي افضل حل هو الباسكت بروفت ليغطي غيابك

monewadea 16-12-2013 07:46 PM

انا كان فاتح كام عمليه انا مش كتذكر بالضبط لكن اعلى حاجه وصل بالموجب لها لا يتعدى ال 50 دولار بس كان فاتح عمليات كتير وهى شراء فقط وعلى فكره انا قفلت العمليات على مكسب 220 دولار

مملكة الجروح 16-12-2013 07:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 583285)
انا كان فاتح كام عمليه انا مش كتذكر بالضبط لكن اعلى حاجه وصل بالموجب لها لا يتعدى ال 50 دولار بس كان فاتح عمليات كتير وهى شراء فقط وعلى فكره انا قفلت العمليات على مكسب 220 دولار

تمام يعني انت في مقابل 590 دولار خسارة عائمة حصلت على 220 دولار ارباح

shady hamza 16-12-2013 07:53 PM

بالنسبة للرالى بتاع الاسبوع اللى فات والخسارة العائمة الكبيرة
اولا انا كنت داخل زى الاستاذ وليد شرا بس ولكن بلوت 10 سنت لالف دولار اقصى خسارة وصلت معايا كانت موصلتش ل 400 دولار ده فى الرالى كله و بعدين لما صحح جاب مكسب مش اقل من 300 دولار ( ده كان شرا بس ) ما بالك لو شرا وبيع هتاخده وهو نازل و وهو طالع
ثانيا الشرا والبيع اامن كتير واكبر خسارة عائمة شفتها موصلتش ل 40 او 50 ددددولار ب اللوت اللى احنا متفقين عليه كلنا
ثالثا بلاش حد يشتغل حقيقى دلوقتى خلينا كلنا نبدا ان شاء الله نص يناير باذن الله
الاخ صحفى اقتصادى جاوبتك فى اول البوست ده واتمنى من الله انك تعوض خسارتك باذن الله
رابعاا الباسكت بروفت ده خاص بكل زوجج لوحده يعنى حذارى انه مثلا النيوزلاندى يوصل لرقن الباسكت ويقفل وساعتها الكندى هيفضل مفتوح لا بد من استخدام باسكت لكل الحساب
خامسا انسب حاجة من وجهة نظرى هى الالتزام باللوت المتفق عليه والاغلاق على 5 % ممن الحساب وان فعلت هذا ممكن تجيب ما بين 5 - 10 % فى اليوم من الحساب لانك ممكن تغلق الصفقات مرتين ( هل احنا عايزين اكتر من كده ) ؟
سادسا فى حاجة مهمة وهى lots divider ودى معانا اللوت المفرق يعنى انت نثلا حاططها .10 يبقى كل اللوتات اللى هتتفتح فى هذا الشارت اللى عليه الاكسبيرت .10 مش هتعديه يعنى من الاخر زى استوب فى كمية اللوت او عدد الصفقات اللى بتفتحها
اما كلمة expert فمعرفش بتاعه ايه بس انا سايبها زى ما هى
سابعا وزى ما قال ابو تراب ان النتايج بالدولار
حساب النيوزلاندى كندى شرا وبيع اغلق الصفقات اليوم على ربع 50 دولار ( 5 % ) وفتحت غيرهم وبكده الحساب يكون عمل 10 % من اغلاقين كل اغلاق 5 % ( اقصى خسارة عائمة موصلتش 40 دولار )

أبو_تراب 16-12-2013 07:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مملكة الجروح (المشاركة 583280)
200 كثير جدا ابو تراب على حساب 1000 دولار
كده ممكن يوصل ل -600 قبل ان يعود للموجب ولو حصل رالي هينادي الكول مارجن

اشوف 50 دولار ممتاز ( 5% من الحساب ) بعدها يقفل الصفقات ويعيد العمل من البداية فلا تكثر علينا
عموما جاري تركيب المنصة على سيرفر ويندوز مع تشغيلها 24 ساعة
الحساب هيكون 1000 دولار ديمو
نيوزلندي كندي شراء وبيع مع تيك بروفت 50 دولار وحجم لوط 0.01

وساوافيكم بكل النتائج مع الخسائر العائمة بالدولار لاني جالس 15 ساعة يومياً على الجهاز بسبب طبيعة عملي
لكن اريد فقط معرفة معنى experts و lotsDivider ؟ لانها قد تكون مفيدة لنا

اخي الكريم كلامك سليم مئة بالمئة ولكن انا اغلب الاوقات على الجهاز يعني عندما ارى 50 دولار اقفل بسرعة الى الان كل شيئ ماشي بالسليم باذنه تعالى

FXDD30 16-12-2013 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_تراب (المشاركة 583276)

اما ثانيا انا واضع البروفت200 في حال كنت بعيد عن الجهاز وصار انزلاق للسعر

تمام تحيه ليك علي فكرتك الجميلة انا رفعت المنصه علي السيرفر وفتحت 4 شارتات بيع وشرا كل واحد بماجيك نمبر وبلوت 10 سنت لالف دولار والباسكت 50 دولار ..

الساعة الآن 02:15 AM