اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

النسر الذهبى 06-02-2013 06:12 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461736)

مساء الفل عليك يا هيما :1 (7)::1 (7): بالنسبة لابو ياسر هو دائما بيحب يعمل كوكتيل :1 (87)::1 (87)::1 (87)::1 (87):

واضح يا خالد باشا :1 (82):

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461746)
:1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82): طيب نعمل ايه بس يا هيما والسوق مش مريح ومحدش مطمن لحاجة ، أدينا بنحاول نعمل نفسنا قال شايفين قدام شوية ، انما الحقيقة ان الوضع حاليا ... Scalping FTW

انما غير (استرليني/فرنك) - (يورو/استرالي) - (يورو/دولار) مش عارف اشوف حاجة تانية ، كلها ضلمة ومش باين الدنيا رايحة فين ، وأساسا التلاتة مجرد ظنون ولحد دلوقتي مفيش تأكيدات عشان الواحد يدخل عليهم ، والريس بعد ما بقى عضو لجنة استشارية (قال يعني انت ملكش دعوة هههه) عمل زي عادل امام في التجربة الدانمركية وقالك (كل مرحلة ليها أسلوبها ومعطياتها ومش عارف ايه كده) وراح عاملنا سيستم زي الفل جامد آخر حاجة ، بس على ما الواحد يظهرله كل مفاتيح دخول الصفقة بيكون نسي الصفقة أساسا :1 (47)::1 (47)::1 (47):

عامة مساء الفل يا باشا ، ومعلش يا ريس بنتفك مع بعض كلمتين أوعى تزعل :1 (82)::1 (82)::1 (82)::1 (82):

والله يا ابو ياسر انا بقالي اسبوعين ماليش غير في الأسكالبنج ونادرا ما ادخل صفقات متوسطة بلوتات رفيعة كده بجرب الوضع :1 (103): ومستني اليورو تحت خالص عند 1.31 كده عشان اشتريه وربنا يسهل ونركب مع الموجه.

وبتهيقلي زياده الفلترة شئ كويس لكن لو زي مبتقول يبقي مش كويس خالص :1 (82): واسيبك انته وخالد تتناقشوا في الموضوع ده لاني ماليش في الهارمونيك زي منتا عارف

تحياتي يا باشا :)

COWBOY 06-02-2013 06:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461760)

والله يا ابو ياسر انا بقالي اسبوعين ماليش غير في الأسكالبنج ونادرا ما ادخل صفقات متوسطة بلوتات رفيعة كده بجرب الوضع :1 (103): ومستني اليورو تحت خالص عند 1.31 كده عشان اشتريه وربنا يسهل ونركب مع الموجه.

وبتهيقلي زياده الفلترة شئ كويس لكن لو زي مبتقول يبقي مش كويس خالص :1 (82): واسيبك انته وخالد تتناقشوا في الموضوع ده لاني ماليش في الهارمونيك زي منتا عارف

فعلا يا صديقى .. زيادة الفلترة سيئة جدا متفق معك لكنى اخترت افضل انواع الفلترة ووضعتها للشباب ولهم حرية الاحتيار بين كل تلك الادوات .. وانا ملتزم بتحليلى فقط .. وبالتعليق على تحليلاتهم .. و انا رفعت السيستم للشباب.. وكتبت ان بة الادوات اللازمة .. لدعم الهارمونيك وشرحت امكانياتة .. وترتيب العمل بة .. ومن يريد دمج او تعديل اى شىء له كافة الحرية فى ذلك .. الادوات كلها متوفرة وانا جاهز للمساعدة فى تقديم اى تعديل .. لكن السيستم بالنسبة لى .. هو طريقة عملى .. وعلى اساسة اضع الصفقات .. والتحليللات .. وللجميع حرية الاختيار والتنقل بين الادوات .. وفى نهاية الاسبوع ساوضح اكثر .. ان مستخدمين النظام هم من يجعلون الامر صعبا .. وليس النظام .. ونظرا للعمل باسلوب السونجات .. فيجب اختيار الفرصة الاقوى .. لتحديد مسار الزوج بشكل جيد .. انا عن نفسى .. قليل الاسكالبينج ومعتمد على السونج بلوت متغير حسب الحاجة .. :)

النسر الذهبى 06-02-2013 06:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461768)

فعلا يا صديقى .. زيادة الفلترة سيئة جدا متفق معك لكنى اخترت افضل انواع الفلترة ووضعتها للشباب ولهم حرية الاحتيار بين كل تلك الادوات .. وانا ملتزم بتحليلى فقط .. وبالتعليق على تحليلاتهم .. و انا رفعت السيستم للشباب.. وكتبت ان بة الادوات اللازمة .. لدعم الهارمونيك وشرحت امكانياتة .. وترتيب العمل بة .. ومن يريد دمج او تعديل اى شىء له كافة الحرية فى ذلك .. الادوات كلها متوفرة وانا جاهز للمساعدة فى تقديم اى تعديل .. لكن السيستم بالنسبة لى .. هو طريقة عملى .. وعلى اساسة اضع الصفقات .. والتحليللات .. وللجميع حرية الاختيار والتنقل بين الادوات .. وفى نهاية الاسبوع ساوضح اكثر .. ان مستخدمين النظام هم من يجعلون الامر صعبا .. وليس النظام .. ونظرا للعمل باسلوب السونجات .. فيجب اختيار الفرصة الاقوى .. لتحديد مسار الزوج بشكل جيد .. انا عن نفسى .. قليل الاسكالبينج ومعتمد على السونج بلوت متغير حسب الحاجة .. :)

بالطبع يا خالد باشا التطوير شئ ضروري جدا وجزاك الله كل خير.

طيب يا استاذ خالد عندي اقتراح وهو تضيف كل الشروحات اللي في الموضوع مع السيستم الجديد في اول الموضوع عشان تسهل علي المتابعين يعني جمع كل حاجة في مشاركة جديده بالأضافة لما ذكر باول مشاركة وراسل الأدارة للتعديل علي اول مشاركة بالموضوع عشان تسهل علي المتابعين.

تحياتي يا قائد :)

أبو ياسر 06-02-2013 06:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 461749)

:1 (82)::1 (82)::1 (82):

براحتك يا صديقى .. بس تعالى نتناقش شوية .. لية شايف الامور بالشكل دة اية اللى مش واضح ليك .. اكتر حاجة اتناقشنا فيها كانت اليورو .. وماشى فى التحليل بتعنا مسطرة .. مستفدتش باى حاجة خالص :1 (106)::1 (106):
واختار كدة اى زوج مش واضح الرؤيا :1 (90)::1 (90): وتعالى نحلله سوا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461760)

اقتباس:

يا جماعة هوه الواحد ميتفكش بكلمتين كده ولا كده :1 (82)::1 (82)::1 (82):

على فكرة يا هيما زيادة الفلترة فعلا شيئ كويس ، وأنا مكنش قصدي أي حاجة ، هية بس القافية حكمت لما لقيت اتنين من اللجنة الاستشارية دفعة واحدة فمعرفش ليه افتكرت موضوع عادل امام في التجربة الدانمركية ، فكنت بهرج

اما موضوع ضبابية الأسواق يا ريس فده أعتقد كلنا متفقين عليه في الورشة وفي المنتدى ، وحتى في نشرات الأخبار اللي في التلفزيون ، الموضوع مش موضوع اننا نمسك زوج دلوقتي ونحاول نشوف أوله ايه وآخره ايه ، الموضوع ان الفرص بقت بتتضرب أكتر من اللازم ، وده عمل نوع من الرهبة والتشويش عند معظم الناس ، والأدوات الجديدة اللي رفعتها باذن الله هيكون ليها دور كبير في انها تقلل الرهبة والحذر من الدخول الخاطئ (اللي بقينا شايفينه خاطئ دلوقتي على الرغم من أنه كان زي الفل قبل كده وكان بيحقق نتائج هايلة انما عشان المراجيح اللي حصلت الفترة اللي فاتت بقى حبة مننا بيلوم نفسه وشايف دخوله كان خطأ رغم ان النماذج معظمها ضربت استوبات وبعدين طلعت حققت الأهداف زي الكتاب ما بيقول وزي ما أخونا الرائع أمجد رصد وقال قبل كده)

أكيد هناخد وقت على ما كل واحد فينا يبدأ يهيأ طريقته في استخدام الفلاتر القوية دي كلها ، وطبعا فينا اللي هيستخدمها كلها وفينا اللي هيلاقي التعامل مع مجموعة منها بس كفاية ليه ، وهكذا ... زي كده ما أنا استمريت لحد اسبوعين فاتوا بستخدم ZUP60 بس (رغم أكتر من مؤشر تاني تم رفعه بعدها) وكنت مرتاح جدا في الشغل عليه وبفضل الله وحده مع اللي اتعلمته على ايديك في الورشة شوفت بنفسك الشغل اللي عملته بيه ونتايجه بتوفيق ربنا كانت كويسة ازاي.

بس كده ، عشان أنا كتبت كتير قوي ، انما خوفي انك تفهم تهريجي اللي فات غلط خلاني أشرح بالتفصيل :1 (52)::1 (52)::1 (52):

النسر الذهبى 06-02-2013 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461798)

على فكرة يا هيما زيادة الفلترة فعلا شيئ كويس ، وأنا مكنش قصدي أي حاجة ، هية بس القافية حكمت لما لقيت اتنين من اللجنة الاستشارية دفعة واحدة فمعرفش ليه افتكرت موضوع عادل امام في التجربة الدانمركية ، فكنت بهرج

اما موضوع ضبابية الأسواق يا ريس فده أعتقد كلنا متفقين عليه في الورشة وفي المنتدى ، وحتى في نشرات الأخبار اللي في التلفزيون ، الموضوع مش موضوع اننا نمسك زوج دلوقتي ونحاول نشوف أوله ايه وآخره ايه ، الموضوع ان الفرص بقت بتتضرب أكتر من اللازم ، وده عمل نوع من الرهبة والتشويش عند معظم الناس ، والأدوات الجديدة اللي رفعتها باذن الله هيكون ليها دور كبير في انها تقلل الرهبة والحذر من الدخول الخاطئ (اللي بقينا شايفينه خاطئ دلوقتي على الرغم من أنه كان زي الفل قبل كده وكان بيحقق نتائج هايلة انما عشان المراجيح اللي حصلت الفترة اللي فاتت بقى حبة مننا بيلوم نفسه وشايف دخوله كان خطأ رغم ان النماذج معظمها ضربت استوبات وبعدين طلعت حققت الأهداف زي الكتاب ما بيقول وزي ما أخونا الرائع أمجد رصد وقال قبل كده)

أكيد هناخد وقت على ما كل واحد فينا يبدأ يهيأ طريقته في استخدام الفلاتر القوية دي كلها ، وطبعا فينا اللي هيستخدمها كلها وفينا اللي هيلاقي التعامل مع مجموعة منها بس كفاية ليه ، وهكذا ... زي كده ما أنا استمريت لحد اسبوعين فاتوا بستخدم ZUP60 بس (رغم أكتر من مؤشر تاني تم رفعه بعدها) وكنت مرتاح جدا في الشغل عليه وبفضل الله وحده مع اللي اتعلمته على ايديك في الورشة شوفت بنفسك الشغل اللي عملته بيه ونتايجه بتوفيق ربنا كانت كويسة ازاي.

بس كده ، عشان أنا كتبت كتير قوي ، انما خوفي انك تفهم تهريجي اللي فات غلط خلاني أشرح بالتفصيل :1 (52)::1 (52)::1 (52):

والله يا ابو ياسر انا عارف انك بتفك عن نفسك بكلمتين وانا معاك والله يا برنس :1 (87): وفعلا كلنا تقريبا مش مرتاحين من السوق اليومين دول :1 (90): وربنا يكرمنا إن شاء الله.

تحياتي يا شباب :)

Modariba 06-02-2013 07:35 PM

اقتباس:

السلام عليكم ورحمة الله

اخي خالد زيادة الفلترة شيء جيد لأنه سيعطي فرص قوية إن شاء الله من خلال الشارتات المرفقة الإرتداد من المستويات الأسبوعية والشهرية شيء رائع لكن كما قال ابو ياسرممكن تنسى الصفقة :1:من كثرة انتظار الضوء الأخضرللدخول لكن أظن الوضع الحالي للسوق يفرض ذلك

جزاك الله خيرا على مد العون دائما للآخرين وفي ميزان حسناتك

السوق اصبح ممل جدا الله يكفيني ويكفي المسلمين شره

اليوم الباوند رينغ 46 نقطة الله يستر من الإنفجار

موفقين للخير إن شاء الله

COWBOY 06-02-2013 08:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة النسر الذهبى (المشاركة 461782)

بالطبع يا خالد باشا التطوير شئ ضروري جدا وجزاك الله كل خير.

طيب يا استاذ خالد عندي اقتراح وهو تضيف كل الشروحات اللي في الموضوع مع السيستم الجديد في اول الموضوع عشان تسهل علي المتابعين يعني جمع كل حاجة في مشاركة جديده بالأضافة لما ذكر باول مشاركة وراسل الأدارة للتعديل علي اول مشاركة بالموضوع عشان تسهل علي المتابعين.

تحياتي يا قائد :)

بالفعل اخى ابراهيم تم تجميع .. شرح الهارمونيك وبعض الاضافات الجانبية ... فى 103 صفحة PDF وتم ارفاقهم فى اول الموضوع على يد احد الاخوة جزاة الله عنا خيرا .. لكن الجزء الاخير من الشرح لم يتم تجميعة .. بعد و ان شاء الله يتم ذلك خلال الايام القادمة .. تحياتى لك :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461798)

فك :1 (71): براحتك يا صديقى:1 (82)::1 (82)::1 (82): .. انا بس بضايق من حاجة 1 بس :1 (47):.. هى ان يكون عندك نقطة او فكرة او راى .. او اى شىء مش فاهمة اوى حاجة .. ولا تشارك بيها .. دة بيضايقنى .. لانى كدة مستمر فى الشرح والتطوير والتحليل .. ومازال البعض عندة مشاكل فى فهم ما سبق .. لان كل الادوات دى انا شغال بيها من فترة كبيرة .. ومحبتش طبعا انى ارفقها مرة واحدة كان لازم يكون فى تدريج .. وشرح وفرص .. وكل اداة ارفقتها ليكم .. ركزت عليها لمدة اسبوع على الاقل .. علشان الصورة توضح ليكم فى طريقة العمل بيها .. يبقى اللى عندة اى مشاكل فى فهم الهارمونيك بكل اداوتة يطرحها .. ودة هدف اساسى للموضوع .. ان الجميع يستفاد ويتعلم .. بالتوفيق ان شاء الله :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Modariba (المشاركة 461831)
السلام عليكم ورحمة الله

اخي خالد زيادة الفلترة شيء جيد لأنه سيعطي فرص قوية إن شاء الله من خلال الشارتات المرفقة الإرتداد من المستويات الأسبوعية والشهرية شيء رائع لكن كما قال ابو ياسرممكن تنسى الصفقة :1:من كثرة انتظار الضوء الأخضرللدخول لكن أظن الوضع الحالي للسوق يفرض ذلك

جزاك الله خيرا على مد العون دائما للآخرين وفي ميزان حسناتك

السوق اصبح ممل جدا الله يكفيني ويكفي المسلمين شره

اليوم الباوند رينغ 46 نقطة الله يستر من الإنفجار

موفقين للخير إن شاء الله

وعليكم السلام ورحمة الله

ياهلا بيكى اختى الكريمة

الفكرة من كل الادوات اللى برفقها ان يبقى فى تنوع .. سهل جدا استمر معاكم بمؤشر 1 .. وارفق الفرص فى الوقت اللى يحلو لى .. بعد ما اتاكد من قوتها بادواتى .. لكن انا حبيت انى ارفق كل ما استعين بة من ادوات .. وكتبت جملة بسيطة جدا .. للجميع حرية الاختيار.. فى عمل التمبيلت اللى يريحة .. المهم يدخل على اساس نماذج الهارمونيك واللى مفيش عندة القدرة لعمل التمبيلت يقولى وانا اعمل تمبيلت لية على مواصفاتة واختيارة ..
على العموم .. انا ارفقت الادوات التى اعمل بها .. وان شاء الله ساقوم بتجميع الشرح .. ولن يبقى امامى الا التحليل .. ووضع الفرص والنقاش معكم .. ومن يحتاج اى شىء مرحبا به فى اى وقت .. وارجوا .. ان يكتب ما يشاء وان شاء الله انا تحت امركم فى اى وقت .. واوعدكم .. لن ارفق اى اداوات جديدة او اى تطوير ساكتفى به لنفسى .. حتى لايحدث تشتيت بينكم فى اختلاف طرق العمل .. وسأحلل باسلوبى معتمد على الهارمونيك والسيستم الذى اعمل به ولكم تحياتى جميعا ..

COWBOY 06-02-2013 08:10 PM

يا شباب من يواجهه اى صعوبة فى التعامل مع اى اداة انا ارفقتها
يتركها ولا يعمل بها .. ويكتفى بفهم الهارمونيك .. ومن لديه اى استفسار يشارك به
معنا ويطرح وجهه نظرة .. هدفنا الاساسى
ان يكون الجميع فاهم ومشارك قوى معنا
ولن اطرح اى اسلوب او اى طريقة جديدة .. او اى اداة
او اى تطوير .. ساكتفى بما طرحت ولن يزيد الموضوع عن ذلك ..

ولم اطرح اى اداة او اى طريقة .. لان الهارمونيك كان ضعيف ويحتاج الى دعم ولكن كان طرحى من باب ان اضيف لكم كل الادوات المتاحة التى تناسب هذا الفن
والدليل على ذلك انى طرحت اكسبيرتات وسكربيتات ومؤشرات خدمية .. ليس لها علاقة بالتحليل ولكن
مفيدة لاى متاجر

ارجوكم لا تتردوا فى طرح اى استفسار

تحياتى لكم جميعا

COWBOY 06-02-2013 08:36 PM

هااااااااااا ياشباب حد عندة اى سؤال

انا بعد كدة هطرح تحليل وفرص فقط .. مش هيكون فى مجال للتطوير
هيكون فى مجال اكبر واكبر لكل سؤال او اى استفسار منكم

nabil_bobo 06-02-2013 08:40 PM

والله يا شباب زى ما استاذ خالد قال فعلا الفلاتر مفيده جده فى تقليل الصفقات الممكن تدخل فيها والسعر يعكس بس مشكلتها وممكن تلاقى كتير من الاعضاء بيعانوا منها ان ممكن يكون فى نقطة دخول لصفقه وتكون نقطه قويه الفلاتر بتأكد نقطة الدخول معادا مثلا فلتر واحد بس فا الواحد ياعينى يبقا ايده بتاكله على انه يضغط ويفتح صفقه فا يبقا امامه حل من اتنين يا اما يدخل الصفقه من غير تاكيد كل المؤشرات وهو ونصيبه
او ينتظر المؤشر الاخير بس بيكون ضيع على نفسه 30او 40نقطه على بال ما المؤشر ات كلها تجتمع
ودى وجهة نظرى

nabil_bobo 06-02-2013 08:44 PM

انا يا استاذ خالد ممكن الحق سؤال معلش
دلوقت انا بلاقى نمازج كتير متكونه مثلا نموزج فراشة صاعد w المفروض ان عند انتهاء النموزج السعر بيهبط بعديها كنت عايز اعرف لو انا دخلت بعد تكون النموزج بحدد الاستوب بتاعى ازاى والهدف بيكون ايه
ولك جزيل الشكر

COWBOY 06-02-2013 09:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 461855)
والله يا شباب زى ما استاذ خالد قال فعلا الفلاتر مفيده جده فى تقليل الصفقات الممكن تدخل فيها والسعر يعكس بس مشكلتها وممكن تلاقى كتير من الاعضاء بيعانوا منها ان ممكن يكون فى نقطة دخول لصفقه وتكون نقطه قويه الفلاتر بتأكد نقطة الدخول معادا مثلا فلتر واحد بس فا الواحد ياعينى يبقا ايده بتاكله على انه يضغط ويفتح صفقه فا يبقا امامه حل من اتنين يا اما يدخل الصفقه من غير تاكيد كل المؤشرات وهو ونصيبه
او ينتظر المؤشر الاخير بس بيكون ضيع على نفسه 30او 40نقطه على بال ما المؤشر ات كلها تجتمع
ودى وجهة نظرى

شوف يا صديقى .. كل الفكرة فى حاجة واحدة بس ان كل الادوات اللى اخترتها اشارتها .. متقاربة وبتتكون فى وقت واحد .. بس لازم نفرق بين التحليل وبين اشارة الدخول بمعنى .. انت الاول بتتوقع النموذج .. بناء على الهارمونيك .. والمستويات البيفوت او مؤشر الاستاذ وضاح .. ودة الجزء اللى فية الخبرة .. انك تعرف تتوقع النموذج وتعرف تستفاد بالمستويات تمام

يتبقى اشارة الدخول اللى هى اية .. زاوية تتكون .. وتغير لون الشموع اغلاق اعلى الموفنج .. طبقا لاستراتيجية EELFRANZ ... ودى انا معاها فى فوركس فكتورى .. من زمان .. وهى طريقة ناجحة .. هنا بقة اهم نقطة .. لو عايز الصفقة تكون اقوى ياسلام لو السعر مع اتجاة سحابة الاشيموكو .. لو مش فى نفس الاتجاة .. يبقى ياسلام لو فى دايفرجنس .. بس يا سيدى هى دى القصة كلها ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 461858)
انا يا استاذ خالد ممكن الحق سؤال معلش
دلوقت انا بلاقى نمازج كتير متكونه مثلا نموزج فراشة صاعد w المفروض ان عند انتهاء النموزج السعر بيهبط بعديها كنت عايز اعرف لو انا دخلت بعد تكون النموزج بحدد الاستوب بتاعى ازاى والهدف بيكون ايه
ولك جزيل الشكر

تحت امرك يا صديقى .. فى اى وقت .. اولا مفيش مفروض فى الفوركس فى توقع واجتهاد وخبرة وتوفيق من عند الله .. شوف الهدف والاستوب .. انا عن نفسى من بداية الموضوع .. وضعت قاعدة كدة ومبنية على الزاويا .. ان الاستوب يكون خط الدورة السعرية بتاع الزاوية .. والهدف .. حسب تحليلك .. صعب جدا انك تختصر التحليل فى انى اقول مثلا الهدف عند فايبو 61 مثلا .. لا انا كل مرة بحدد هدف مختلف .. حسب التحليل ورنج الزوج .. ونسبة المخاطرة .. علشان كدة قولت للشباب هيكون فى فرص الاستوب فيها مختلف وكبير .. المهم ان نسبة الهدف للاستوب تكون معقولة .. تمام كدة يبقى .. الموضوع تحليل مش استراتيجية .. لان نماذج الهارمونيك .. اسلوب تحليل .. واى مؤشر ليها داعم للتحليل .. وفى الطرق التحليلة لايوجد اسلوب معين لتحديد الهدف والاستوب .. ولكن يتم اختيارة حسب رؤية المحلل .. ولو حبيت تضع استوب معين .. ممكن تلتزم باستوب الزوايا ودة مشورح بالتفصيل فى الشرح فى الملف المجمع .. وتحت امرك فى اى نقطة مش واضحة .. :)

nabil_bobo 06-02-2013 09:19 PM

الله ينور عليك يا استاذنا انا كنت فاكر ان الهبوط ليه نسب ثابته بما ان النموزج اتكون يعنى ممكن الموضوع يبقا بين تكون النموزج كانقطة دخول والتحليل الكلاسيكى لتحديد الاهداف والزوايا للاستوب طبعا ما تاكيد الفلاتر لاتجاه السعر

COWBOY 06-02-2013 09:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nabil_bobo (المشاركة 461886)
الله ينور عليك يا استاذنا انا كنت فاكر ان الهبوط ليه نسب ثابته بما ان النموزج اتكون يعنى ممكن الموضوع يبقا بين تكون النموزج كانقطة دخول والتحليل الكلاسيكى لتحديد الاهداف والزوايا للاستوب طبعا ما تاكيد الفلاتر لاتجاه السعر

تمام كدة يا صديقى .. تتقن الهارمونيك وتفهم النسب .. تستخرج المستويات القوية التى تلائم تلك النسب .. وليك بقة الحرية فى استخدام الفلتر اللى يريحك .. الموضوع والله بسيط جدا اهم شىء فية اتقان الهارمونيك .. وتحت امرك فى اى استفسار :)

أبو ياسر 07-02-2013 01:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461633)
اليورو/استرالي قرب يستوي ومستني اللي ياكل - واحنا هنستنى عوامل دعم الصفقة طبقا للسيستم

يورو/استرالي بدأ النموذج مع عدم توافر أي فلاتر داعمة، يا ترى هيكمل ويفاجئنا ولا هيرد تاني ؟!!!

Eng.Hamada 07-02-2013 01:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461992)
يورو/استرالي بدأ النموذج مع عدم توافر أي فلاتر داعمة، يا ترى هيكمل ويفاجئنا ولا هيرد تاني ؟!!!

مساء الفل يا كبيييييير
بيتهيألي التنتين دول هم اللي هيقولوا رأيهم

COWBOY 07-02-2013 01:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 461992)

زى ما اتفقنا بقة :1 (87)::1 (87):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Hamada (المشاركة 462007)
مساء الفل يا كبيييييير

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه :1 (82)::1 (82):

أبو ياسر 07-02-2013 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Hamada (المشاركة 462007)
مساء الفل يا كبيييييير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462009)

مساء الفل يا هندسة ... معاك مليون% ان الخبرين دول هما اللي هيقولوا الكلمة الأخيرة ان شاء الله ... وفكرتنا بأيام بكيزة وزغلول والضحك البسيط من غير تعب :1 (82)::1 (82)::1 (82): ... وزي ما اتفقنا يا ريس ... واحدة واحدة كل حاجة هتبقى زي الفل

انما من غير تشهير بحد ولا هقول المنصة اسمها ايه ، أترك لكم الصورة تتحدث عن نفسها ، عشان تعرفوا أنا كنت هتسوح ازاي :confused::confused::confused:

أبو ياسر 07-02-2013 01:55 AM

وده الفرق بين منصتي ومنصة ويندسور

COWBOY 07-02-2013 01:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462023)
مساء الفل يا هندسة ... معاك مليون% ان الخبرين دول هما اللي هيقولوا الكلمة الأخيرة ان شاء الله ... وفكرتنا بأيام بكيزة وزغلول والضحك البسيط من غير تعب :1 (82)::1 (82)::1 (82): ... وزي ما اتفقنا يا ريس ... واحدة واحدة كل حاجة هتبقى زي الفل

انما من غير تشهير بحد ولا هقول المنصة اسمها ايه ، أترك لكم الصورة تتحدث عن نفسها ، عشان تعرفوا أنا كنت هتسوح ازاي :confused::confused::confused:

:1 (71)::1 (71)::1 (71)::1 (71): لالالا ياريت تقول يا صديقى .. والمنصة 4 ارقام يعنى الاسبريد ثابت بالمنظر دة ..... ولا دى حركة من البروكر !!

م.جوزيف ايهاب 07-02-2013 01:58 AM

اقتباس:

ايه ده يا معلم ؟
بص علي باقي الازواج كمان

COWBOY 07-02-2013 02:01 AM

ابو ياسر لازم تعرفنا الشركة دى .. وبقالك اد اية شغال معاهم اية القصة !!

أبو ياسر 07-02-2013 02:10 AM

أنا بس مش عايز أعمل حاجة تضر حد ... ومستني رد فعل الشركة ، انما لو محصلش تحرك في خلال الساعة دي أوعدكم اني هكتب اسم الشركة ... والشركة دي أنا شغال معاها بقالي سنة بالظبط دلوقتي

COWBOY 07-02-2013 02:17 AM

وحتى لو حصل تحرك يا صديقى !!
دة خطأ كبير .. وانت بتتعامل معاهم بقالك سنة والاسبريدات كلها بالمنظر دة
انا عمرى ما شوفت كدة الا لو المنصة الاسبريد فيها متحرك
ممكن نشوف حاجات زى كدة ..
ولو مش عايز تنشر اسمها على العام ارسل رسالة ليا على الخاص
انت وضعت الصورة ووجب التحذير ومعرفة سبب الخطأ

أبو ياسر 07-02-2013 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462037)
وحتى لو حصل تحرك يا صديقى !!
دة خطأ كبير .. وانت بتتعامل معاهم بقالك سنة والاسبريدات كلها بالمنظر دة
انا عمرى ما شوفت كدة الا لو المنصة الاسبريد فيها متحرك
ممكن نشوف حاجات زى كدة ..
ولو مش عايز تنشر اسمها على العام ارسل رسالة ليا على الخاص
انت وضعت الصورة ووجب التحذير ومعرفة سبب الخطأ

بعتلك الاسم على الخاص يا ريس وهقولك التفاصيل بعدين ان شاء الله

COWBOY 07-02-2013 02:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 462041)
بعتلك الاسم على الخاص يا ريس وهقولك التفاصيل بعدين ان شاء الله

ان شاء الله خير .. يا صديقى .. وان شاء الله يطلع الموضوع عيب فى المنصة او حاجة .. وتنتهى على خير .. بالتوفيق ان شاء الله :)

Eng.Hamada 07-02-2013 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 462009)

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه :1 (82)::1 (82):

اي خدعه

اقتباس:

اي خدعه
انا لسه حاصل معايا موقف لوز لوز خالص من شوية من اف اكس دي دي ساعة خبر النيوزلندي شفت الاسبريد خير اللهم اجعله خير ال ايه بقي 17 نقطة اسبريد متغير عادي خالص
معلق الامر من 0.84382 ويتفعل من 0.84500 وبرضوا عادي خالص هل تقدر تتكلم لا طبعا وده لانك وقت الاخبار
كل ده عادي خالص خالص لا وداخل بلوت سكالبنج ومهدج هههههههههههه والحياة حلوة والمواصلات فاضيه ههههههههههههههه الواحد ياخي حاسس انه من كتر اللي شافه بقت بتحصل الحاجات دي فيه عادي بيضحك ولا بتأثر هههههههههههههه نحسنا من الاخر ههههههههههههههههههه

قول اسم الشركة دي علشان تحذر اخوانك منها بص علي التوقيع بتاعي وشوف انا عامل ايه في انستا هههههههههههههههه
ومستني خبر الاسترالي وربنا يجعل فيه الخير يارب

Amjad Shadid 07-02-2013 03:16 AM

اصدقائي المحاربين ، صباح الخير

اليوم سيكون من اصعب ايام التداول ، اخبار وتقارير وتصريحات في غاية الاهمية ، من نيوزلندا ، استراليا ، بيريطاني ، اوروبا ، كندا ، احركة حتكون اكثر من عنيفة والتقلبات حدث ولا حرج ، انصح الجميع بعدم فتح اي صفقة " باستثناء المغامرين " حتى يبين الخيط الاسود من الابيض .

تحياتي

wolfkamikaz 07-02-2013 03:25 AM

اهلا يا غاليين
بالنسبة للسبريد العلالي عادي لان في بعض الشركات لا تغطي من جيبها فارق السبريد البنكي لان بعض الاحيان بسبب خبر 3 او 4 بنوك يدو اسعار مختلفة جدا بشبب السيولة الهائلة فالشركة تديكم مباشرة السبريد الاقل بين البنوك
في شركات تغطي الفارق و انا اراه غريب هذا الشيء لان الفارق يكون كبير فكيف ستغطيه السبريد في الاصل 17 و الشركة تديك 3 دي كارثة للشركة
و لا اجد لها تفسير
موفقين

Amjad Shadid 07-02-2013 03:26 AM

التقارير النيوزلندية حملت معها اشارات جيدة عن الاقتصاد النيوزلندي اهمها معد البطالة الذي انخفض من 7.3% الى 6.9% ، النيوزلندي اجمالا من العملات الصاعدة في الفترة القادمة امام معظم العملات ، والانخفاض اللي حصل بالسوق الساعة الماضية انخفاض خادع .

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 03:30 AM

[SIZE="6"]التقارير الاسترالية بالمجمل : جيدة جداً

والتفاصيل بعد قليل

تحياتي[/SIZE]

Amjad Shadid 07-02-2013 03:33 AM

معدل التغيير في التوظيف جاء الافضل حيث ارتفع بصورة مضاعفة في حين كانت البطالة على نفس المستوى السابق وافضل من التوقعات التي تنبأت بهبوطه ، التثرير الاسوأ كان مؤشر الثقة الذي سجل -5 مقابل -2

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 03:37 AM

تعليقا على مؤشر الثقة الاسترالي وهو التقرير الوحيد السلبي ، مؤشر الثقة مؤشر خادع واعتقد انه يستخدم لاسباب تتعلق بتحديد مستويات العملة ، اذ انه مؤشر معنوي ولايعكس اي حالة اقتصادية ، من الواضح ان الاسواق قد تتجه للتعامل مع التقارير بصورة متفاوتة ، اقتصاديا تقرير البطالة والتوظيف تقارير جيدة جداً

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 03:49 AM

بالرغم من انخفاض الاسترالي الحالي اتوقع له الارتفاع قريبا ، لامبرر للانخفاض المؤشر السلبي الوحيد والاقل اهمية هو مؤشر الثقة الذي جاء متراجعا بنقطة واحدة وهو تقرير اعلن بالامس ضمن تصريحات البنك المركزي الاسترالي يعني لاجديد فيه ، التقارير الاكثر اهمية كانت عن معدل التغير في التوظيف الذي ارتفع من -3.8 الى 10.4 مقابل التوقعات ب 5 فقط ، ومعدل البطالة بقي عند 5.4 مقابل التوقعات ب 5.5 ، لم تصلني اية تقارير اخرى تبرر الانخفاض

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 04:07 AM

حتى الان يبدو ان هناك تدخلات من محافظ كبيرة لكبح الاسترالي ، الوضع مريب جدا الا اذا كانت هناك تقارير غير التي تصلنا

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 12:30 PM

مساء الخير

انا اتابع الاسواق لكن بدون تداول ، واحاول فهم ما يجري والتنبؤ بما سيحدث ، والحقيقة انني لم اجد اي شيء يدل على ان تغيرا سيحدث ، بل وجدت ان ما سيحدث سيستمر ، حتى تاخذ الاسواق مجراها الجديد ، وامامنا حلين اما ان ندرك ما يحدث ، او ان ننتظر حتى اكتمال الصورة ، دراجي سيتحدث اليوم بالنسبة لي لا اتوقع مفاجئات منه فكل ما سيقوله اصبح معروفا خاصةً في مجال سعر صرف اليورو وسيقول التالي " لايرى البنك المركزي اية خطورة من الاسعار الحالية لصرف اليورو وانه - البنك المركزي - سيتدخل حين يرى ذلك ضروريا وانه تم المبالغة في ارتفاعه " واعتقد ان اليورو بعدها اما سينخفض الى مستويات ما بين الحالية ومستويات 1.3100 او قريبا منها - تصحيح فيبو 88 عند 1.3077 - او سيصعد الى 1.3660 ثم يهبط في النهاية قبل مواصلة الصعود ، حركة اليورو السابقة تشير الى انه متوجه الى 1.4100 / 1.4600 تصحيح فيبو 78 و 88 على الاسبوعي وهو الشارت الوحيد الذي تمكنت من تصور ما حدث وما يحدث ، وحيث اننا مستخدموا هارمونيك ، اي ننتظر القمم والقيعان ، علينا ان نفهم ان ذلك يتطلب منا الصبر والنظر في الفريمات الكبيره - الاسبوعي تحديداً - لكي ندخل من قمم وقيعان صحيحة وهي كما ترون قمم وقيعان جديدة قد يكون معظمنا لم يراها سابقاً ، اذا المخاطر التي تواجهنا هي الفريمات الصغيرة ، ولكي اوضح اكثر فلو اتفقنا على ان اليورو / غيره من الازواج سيصعد صعودا حادا فسنرى ارتفاعاً في المستوى D الى مستويات 1.61 على الاقل وعلينا ان نتوقع احيانا اكثر من ذلك ، الاسترالي اليوم ملك كل مقومات الانعكاس مستويات قوية على اليومي وال 4 ساعات ، دعوم قوية واخبار جيدة ، ومع ذلك تم احباط الصعود ، بسبب التوجه نحو خفض قيمة الاسترالي ، وقد يكون الاسترالي ذاهبا كمرحلة اولى الى 1.0243 / 1.0190 تصحيح 78 و 88 فيبو على الاسبوعي وذلك قريب من مستوى 1.61 على اليومي من الضلع XA رغم ان النموذج المتكون على اليومي اقرب الى الشارك منه الى الكراب ، هو حاليا اسفل 61 اسبوعي ، واعلى من 1.13 يومي ، وان كان اخترق مستوى 61 اسبوعي ( 1.03190 ) الى الاعلى الا انه سرعان ما عاد اسفله .

اتمنى لكم التوفيق ، والتروي وعدم التسرع في فتح اي صفقات والله الموفق

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 12:34 PM

التقارير البريطانية عن الانتاج الصناعي ومعدل الانتاج : جيدة وايجابية

تحياتي

Amjad Shadid 07-02-2013 12:51 PM

حال المستوى 1.5660 زوج الـGBP/USD من التراجع خلال أوائل الفترة الأوروبية. وقبيل صدور البيانات البريطانية، تراجع السعر صوب هذا المستوى، إلا أنه حينما جاءت القراءة أفضل من التوقعات، ارتفع الزوج إلى أعلى.

وعلى صعيد البيانات الاقتصادية، تقلص مؤشر تجارة السلع البريطانية أكثر من التوقعات إلى -8.89 مليار جنيه استرليني (من -9.275 مليار جنيه إسترليني) فضلاً عن إجمالي ميزان التجارة الذي سجل عجزًا (بنحو -3.2 مليار جنيه إسترليني) وسجل العجز في الميزان التجاري خارج دول الاتحاد الأوروبي (-4.23 مليار جنيه إسترليني). وتحسن مؤشر الإنتاج الصناعي البريطاني من -2.4% إلى -1.7% في شهر ديسمبر، في حين ارتفع على أساس شهري بواقع +1.1%. كما جاءت قراءة مؤشر الإنتاج التصنيعي البريطاني متفائلة مسجلاً +1.6% (على أساس شهري) لتحسن القراءة السنوية من -2.0% إلى 1.5%.

ومن المقرر أن يدلي مارك كارني، محافظ بنك إنجلترا، بشهادته في تمام الساعة 09:45 بتوقيت جرينتش. ومن جانبه كتب سلوبدان دريفنكا، الخبير الفني بـWindsor Brokers: "تشير الدراسات على الإطار الزمني اليومي إلى تراجع الزوج في المنطقة الحمراء وذلك هناك احتمالية أن يتراجع السعر في حالة تراجعه دون المستوى 1.5630 ليتجه للنقطة 1.5600، تصحيح فيبونانتشي نسبته 100% من المستوى 1.5804 للـ 1.5530، وتصحيح فيبونانتشي نسبته 76.4% من مسيرة الاتجاه الصاعد عند النطاق 1.5267/1.6380" حيث يتوقع ارتداد الزوج فوق المستوى 1.5700 أن يكون قصير الأجل طالما أنه غير قادر على اختراق النقطة 1.5800.

Amjad Shadid 07-02-2013 02:13 PM

ارتفع زوج الـGBP/USD في ظل اقتراب إدلاء محافظ بنك إنجلترا، كارني، بشهادته أمام مجلس العموم البريطاني هذا الصباح.

وقال للمجموعة إن البنك يجب أن يأتي بسياسات غير تقليدية ويحافظ على الاسترليني. وأضاف أن الحد لتغير إطار السياسة النقدية يجب أن يكون عاليًا وينبغي أن تتمتع البنوك المركزية بالمرونة عند استهداف معدلات التضخم. علاوة على ذلك، يعتقد أن بنك إنجلترا يجب أن يحسن توقعاته بشأن الاقتصاد. وكان رد فعل الأسواق ارتفاع الاسترليني حيث يجري التداول عليه الآن عند المستوى 1.5731، ليأتي بالكاد دون المتوسط المتحرك لإغلاق 200 ساعة، حيث وصل إلى المستوى المرتفع 1.5767. هذا وارتفع مؤشر القوة النسبية إلى 76.

COWBOY 07-02-2013 02:55 PM

اخبار اليوم كثيرة جدا استاذ امجد .. ارى الاسترلينى اكثر زوج متأثر بتلك الاخبار

الساعة الآن 07:15 PM