اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

أبو_تراب 26-12-2013 06:16 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مملكة الجروح (المشاركة 586442)
كيف النيوزلندي كندي اللوت اعلى والنقاط اعلى والربح اقل اخي من اليورو ين ودولار ؟

اخي الكريم حركة الكندي والنيوزلندي غير اليورو ين الذي هو اسرع وشديد الحركة

بالنسبة للدرو داون لاحظ معي انه يحسب المارجن + الماينس بالدولار
يعني لو لوت 0.01 فالدرو داون هيكون النصف بالضبط يعني 22%

صحيح يا طيب

كمان سؤال هل كلهم نفس الفترة الزمنية لاني اشوف الباقيين كان ايامهم اقل

نعم نفس الفترة الزمنية

الرد في الاقتباس

monewadea 26-12-2013 06:35 PM

فى سؤال بيطرح نفسه ومن وجهه نظرى انه مهم لاكمال التجربه ومعرفه كل المخاطر
اولا الازواج اللى احنا بنجرب عليها كم هى النسبه لكى يكون الاثنين فى نفس الاتجاه؟ كما حدث فى الكندى والنيوزيلاندى فى يوم الاربعاء لما كانوا الاثنان هبوط فى نفس الوقت
ملحوظه اريد ان نتشاور بها لان فى اول الموضوع استاذى العزيز وليد اذا تتذكرا قال ان فى ازواج كثيره ممكن تجربه الاستراتيجيه عليها ولاكن السر فى تجربته ونجاحها اكثر هى العملتان واذا تتذكرا ايضا هو قد شرح الارتباط الاقتصادى القوى بينهم

أبو_تراب 26-12-2013 06:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 586649)
فى سؤال بيطرح نفسه ومن وجهه نظرى انه مهم لاكمال التجربه ومعرفه كل المخاطر
اولا الازواج اللى احنا بنجرب عليها كم هى النسبه لكى يكون الاثنين فى نفس الاتجاه؟ كما حدث فى الكندى والنيوزيلاندى فى يوم الاربعاء لما كانوا الاثنان هبوط فى نفس الوقت
ملحوظه اريد ان نتشاور بها لان فى اول الموضوع استاذى العزيز وليد اذا تتذكرا قال ان فى ازواج كثيره ممكن تجربه الاستراتيجيه عليها ولاكن السر فى تجربته ونجاحها اكثر هى العملتان واذا تتذكرا ايضا هو قد شرح الارتباط الاقتصادى القوى بينهم

اخي الكريم ما حدث نهار الاربعاء برايي استثناء ولكن ان كنت تريد ان تعرف اي العملات تمشي مع بعض اعتقد يمكنك ان تعرف بسهولة هنالك اليورو ين واليورو دولار

صحيح الاخ وليد مشكورا شرح الارتباط الاقتصادي بينهم وهذه نقطة كتير مهمة اي اقتراح من حضرتك انا على استعداد

monewadea 26-12-2013 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_تراب (المشاركة 586651)
اخي الكريم ما حدث نهار الاربعاء برايي استثناء ولكن ان كنت تريد ان تعرف اي العملات تمشي مع بعض اعتقد يمكنك ان تعرف بسهولة هنالك اليورو ين واليورو دولار

صحيح الاخ وليد مشكورا شرح الارتباط الاقتصادي بينهم وهذه نقطة كتير مهمة اي اقتراح من حضرتك انا على استعداد

انا رأيى ان التجربه مهمه انا قلت الكلام دا لنرى الازواج اللى بنشتغل عليها هل حدث هذا الامر قبل كده ام لا واذا حدث حدث كام مره انا قلت الكلام دا لنفلتر تجاربنا ولتقليل المخاطر علينا
زى ما حضرتك عارف ان احنا رؤوس اموالنا ليست كبيره ولهذا نحن نقوم بالتجارب اكبر فتره ممكنه لنرى المخاطر الموجوده فى الغيب
انا اريد ان اشكر حضرتك على مجهوداتك الجباره فى الموضوع ومساعده الاخرين واسف ان انا لا استطيع الان المشاركه كثيرا وانتظر اراء الاعضاء لنصل لطريقه امنه وفعاله والله معنا

أبو_تراب 26-12-2013 07:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 586654)

انا رأيى ان التجربه مهمه انا قلت الكلام دا لنرى الازواج اللى بنشتغل عليها هل حدث هذا الامر قبل كده ام لا واذا حدث حدث كام مره انا قلت الكلام دا لنفلتر تجاربنا ولتقليل المخاطر علينا
زى ما حضرتك عارف ان احنا رؤوس اموالنا ليست كبيره ولهذا نحن نقوم بالتجارب اكبر فتره ممكنه لنرى المخاطر الموجوده فى الغيب
انا اريد ان اشكر حضرتك على مجهوداتك الجباره فى الموضوع ومساعده الاخرين واسف ان انا لا استطيع الان المشاركه كثيرا وانتظر اراء الاعضاء لنصل لطريقه امنه وفعاله والله معنا

الشكر لكم يا طيب لانكم السبب في اثراء الموضوع

صراحة في بعض الافكار المبعثرة في راسي احاول جمعها وطرحها للاخوة ولكن لا اخفي عليك محتاج شوية تركيز ولا اعرف لماذا التركيز بعيد عني هذا الاسبوع ههههههههه
على كل حال ان شاء الله قريبا ساطرح ما في دماغي من افكار وان شاء الله نصل لطريق النجاح بالتشاور والتجارب

monewadea 26-12-2013 09:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_تراب (المشاركة 586662)
الشكر لكم يا طيب لانكم السبب في اثراء الموضوع

صراحة في بعض الافكار المبعثرة في راسي احاول جمعها وطرحها للاخوة ولكن لا اخفي عليك محتاج شوية تركيز ولا اعرف لماذا التركيز بعيد عني هذا الاسبوع ههههههههه
على كل حال ان شاء الله قريبا ساطرح ما في دماغي من افكار وان شاء الله نصل لطريق النجاح بالتشاور والتجارب

بصراحه الاسبوعين دول الدنيا ملخبطه علشان اخر السنه اعتقد ذلك انا مستنى بعد اول اسبوع فى شهر واحد ولو حضرتك مش قادر تجمع الافكار اللى فى دماغك ممكن تكتب هنا حتى ولو عناويين ونفكر مع بعض

أبو_تراب 26-12-2013 09:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monewadea (المشاركة 586713)

بصراحه الاسبوعين دول الدنيا ملخبطه علشان اخر السنه اعتقد ذلك انا مستنى بعد اول اسبوع فى شهر واحد ولو حضرتك مش قادر تجمع الافكار اللى فى دماغك ممكن تكتب هنا حتى ولو عناويين ونفكر مع بعض

الفكرة هي يا طيب كيف يمكننا ان نخفف الضغط على الحساب

يعني الاستراتيجية قائمة على الشراء كل ربع ساعة على زوجين هذا الشيئ يسبب ضعط على الحساب

الفكرة هل يوجد زوج ممكن نضيفه على الزوجين لتعديل الكفة؟؟؟

Hammer 001 27-12-2013 12:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_تراب (المشاركة 586643)

في هذا الحساب زادت نسبة الدروداون من 8 الى 24 (من 40 دولار الى 120 دولار)

هل تم تغيير طريقة العمل ؟

أبو_تراب 27-12-2013 09:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hammer 001 (المشاركة 586747)
في هذا الحساب زادت نسبة الدروداون من 8 الى 24 (من 40 دولار الى 120 دولار)

هل تم تغيير طريقة العمل ؟

لا يا طيب لم نغير شيئ هي هي ولكن زادت الصفقات

وهذا ما اريد ان اجد له حل في حال الصفقات كثرت ما الحل لكي نخفف الدرو داون وما زال البحث جاري

أبو_تراب 27-12-2013 03:08 PM

هذا اول حساب تجريبي تم زيارة المارجن كول له

الساعة الآن 10:02 PM