اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

معاذ عودات 15-07-2015 03:05 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirkhatab (المشاركة 816052)
السلام عليكم
كنت حابب أسأل انا كنت عايز اتعامل مع شركة بتشتغل بفروق اسعار ثابتة فى سوق العملات فواحد صديقى نصحنى بشركة اسمها fxstations فياريت لو سمحت لو اى حد يعرف عنها اى حاجة يقولهالى وميبخلش عليا باى معلومة ولو كانت صغيرة عشان كنت عايز استثمر فيها بعد كلام صديقى الكويس جدا عنها بس قلت اسال الاول اهل الخبرة يمكن ينصحونى نصيحة تفيدنى وانا بتعامل مع الشركة دى وشكرا ليكم

وعليكم السلام ،
والله الشركة الي حكيت عنها اول مره اسمع فيها ،
ولكن لو صديقك ثقه وجربها بنفسه ، أودع وتاجر وسحب منها يبقى الامر كويس

ولكن هناك شركات ثقه اكثر مثل fxdd تتعامل بسبريد ثابت ،
ويمكنك فتح حسابك معها ان شاءالله

amirkhatab 16-07-2015 12:32 PM

شكرا لردك اخى معاذ واسمحلى اجرب الشركة واتابع معاك للافادة مش اكتر وشكرا مرة تانية

adam graich 17-07-2015 04:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adam graich (المشاركة 815877)
العفو اخي عندي xp

المرجوا الرد اخي

g00 17-07-2015 07:45 PM

السلام عليكم
ممكن حد يقلى اعرف عدد النقاط ازى لانى بحسب فلوس كسبت كام وخسرت كام ولما بقيس المسافه بيطلعلى 600 وسعات 500
تقريبا بب النقطه تساوى كام فى المؤشر الى فى الميتا تريدر الى بتقيس بيه عدد الشمعات بالعرض وارتفاع الشمعات يعنى 3 شمعات طلعو 600 دول يعادلو كام نقطه

فراس الشيخ 19-07-2015 10:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة g00 (المشاركة 816418)
السلام عليكم
ممكن حد يقلى اعرف عدد النقاط ازى لانى بحسب فلوس كسبت كام وخسرت كام ولما بقيس المسافه بيطلعلى 600 وسعات 500
تقريبا بب النقطه تساوى كام فى المؤشر الى فى الميتا تريدر الى بتقيس بيه عدد الشمعات بالعرض وارتفاع الشمعات يعنى 3 شمعات طلعو 600 دول يعادلو كام نقطه

اخي الكريم

اتوقع عدد النقاط بكون حسب نوع الحساب وحجم كل صفقة بتفتحا...
حجم الصفقة هو الذي يحدد قيمة النقطة بصفقتك
والله اعلم

hamada1228 19-07-2015 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة g00 (المشاركة 816418)
السلام عليكم

مسائك ورد اخي الكريم
طبعاً اداة حساب النقاط اللي بتستخدمها ؛هي اللي بتحسب مقدار النقاط بالفعل ولكن شوف اخي افتح شارت اليورو دولار
لو كان السعر عندك اربع اعداد بعد الفاصلة يعني مثلاً 1.0000 يبقى انتا بتحسب تمام ,, يعني لما بتقيس وبتطلعلك 600 يبقى 600 نقطة كاملين
بينما لو كان السعر خمسة اعداد بعد الفاصلة يعني مثلاً 1.00000 يبقى انتا لما بتحسب مقدار النقاط وبيطلعلك 600 يبقى اعتبرها 60 لان اخر عدد هو جزء عشري من النقطة وليس نقطة يعني لو كان بيطلعلك 655 يبقى معناها ان مقدار النقاط هو خمس وستين ونص
واتمنى انك تسمع مني نصيحة لله من اخ لاخوه بالله ؛ لا تدخل حالياً بمالك الشخصي لانك غالباً رح تخسره لذلك اتعلم قبل ما تخسر عشان ان شاء الله تبني خبرة بأقل الاضرار الممكنة
بالتوفيق يارب وان شاء الله تجارتك رابحة دائماً بإذن الله

g00 21-07-2015 05:49 AM

السلام عليكم
شكرا اخى hamada1228
جزاك الله خير على النصيحه

amirkhatab 21-07-2015 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada1228 (المشاركة 816699)

مسائك ورد اخي الكريم
طبعاً اداة حساب النقاط اللي بتستخدمها ؛هي اللي بتحسب مقدار النقاط بالفعل ولكن شوف اخي افتح شارت اليورو دولار
لو كان السعر عندك اربع اعداد بعد الفاصلة يعني مثلاً 1.0000 يبقى انتا بتحسب تمام ,, يعني لما بتقيس وبتطلعلك 600 يبقى 600 نقطة كاملين
بينما لو كان السعر خمسة اعداد بعد الفاصلة يعني مثلاً 1.00000 يبقى انتا لما بتحسب مقدار النقاط وبيطلعلك 600 يبقى اعتبرها 60 لان اخر عدد هو جزء عشري من النقطة وليس نقطة يعني لو كان بيطلعلك 655 يبقى معناها ان مقدار النقاط هو خمس وستين ونص
واتمنى انك تسمع مني نصيحة لله من اخ لاخوه بالله ؛ لا تدخل حالياً بمالك الشخصي لانك غالباً رح تخسره لذلك اتعلم قبل ما تخسر عشان ان شاء الله تبني خبرة بأقل الاضرار الممكنة
بالتوفيق يارب وان شاء الله تجارتك رابحة دائماً بإذن الله

شكرا على نصايحك اخى الكريم وياريت كلنا نتعلم منها :1 (105):

harissi 22-07-2015 05:12 PM

أريد معلومات عن الذهب هل من المحبذ التداول بالمعادن في هذه الفترة أو مفضل التداول بالعملات ؟

أ.نادر غيث 22-07-2015 05:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة harissi (المشاركة 817245)
أريد معلومات عن الذهب هل من المحبذ التداول بالمعادن في هذه الفترة أو مفضل التداول بالعملات ؟

اهلاً اخي
هذا السؤال يعود لك حسب رغبتك بالمتاجرة بالعملات او المعادن .
فكلاهما يصلح لتداول هذه الفترة ، لكن اذا اردت معلومات اكثر عن الذهب
و التحليل بشكل شبه يومي له عليك بمتابعة الورشة بالموضوع ادناه ..

تحليل الذهب مقابل الدولار بالشارت و متابعة مستمرة (XAU/USD (GOLD

تحيتي

الساعة الآن 10:11 AM