اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   شرح فيديو فوركس لـ أستراتيجيه سونيك -Sonic R System- (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26284)

احمد صلاح 19-11-2012 08:53 PM

رد: شرح فيديو فوركس لـ أستراتيجيه سونيك -Sonic R System-

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jomana (المشاركة 420094)
شرح رائع ما شاء الله مشكور جداااا وجاري تعلمها وتطبيقهاااا على الديموو الى ان اتمكن منهاااا
شكرااا جزيلااا على الشرح الرائع والوافي جزاك الله خيراااا وكل عام وانت بخير
واستمر بالابداااع كمااا عودتناااا:1 (27):
موفق دائمااااا

شكرا على كلامك الراقى
وتحت امر الجميع فى اى وقت

وبالتوفيق لكم
واتمنى الاستفاده دوما:1 (67):

sese_basha 21-11-2012 06:31 PM

طيب انا حملت الاستراتجيه وكلو تمام بس مش فاهم حاجه السعر طالع نازل على خط الدراجون ومش بيكون اى اشكال من الى اتشرحت الى انا فهمتو ومن الاشكال الى حضرتك رسمتها بالكاريكاتير ان السعر مثلا يطلع وبعيدن يصحح ينزل تانى يلمس اى حته فى خط الدراجون ويطلع تانى واول اغلاق خارج خط الدراجون اعلق امر فوق منو بكام نقطه شراء ويكون هدفى خط البيفوت او اى مقامه جامده جايه الكلام ده بقى مش بيحصل عندى الى بيحصل ان السعر طالع نازل وانا باصص عليه ومش عارف اعمل ايه

احمد صلاح 21-11-2012 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sese_basha (المشاركة 428861)
طيب انا حملت الاستراتجيه وكلو تمام بس مش فاهم حاجه السعر طالع نازل على خط الدراجون ومش بيكون اى اشكال من الى اتشرحت الى انا فهمتو ومن الاشكال الى حضرتك رسمتها بالكاريكاتير ان السعر مثلا يطلع وبعيدن يصحح ينزل تانى يلمس اى حته فى خط الدراجون ويطلع تانى واول اغلاق خارج خط الدراجون اعلق امر فوق منو بكام نقطه شراء ويكون هدفى خط البيفوت او اى مقامه جامده جايه الكلام ده بقى مش بيحصل عندى الى بيحصل ان السعر طالع نازل وانا باصص عليه ومش عارف اعمل ايه

اما ان تنتظر تكوين الشكل لتدخل فى الفرص ,
او ان تشتغل سكالبينج على خط الدراجون

تحياتى

sese_basha 22-11-2012 02:51 AM

يا ريت تقولى ازاى اشتغل اسكابنج على خط الدراجون علشان انا مبتدا او تقولى على استراتجيه اسكالبنج ناجحه علشان انا بحب النوع ده من المتاجره ويا سلام بقى لو عند تجربه شخصيه ليك وتكون غير htc لانى جربتها وعملت معايه نتايج تفجع خساير متتاليه

احمد صلاح 23-11-2012 10:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sese_basha (المشاركة 429105)
يا ريت تقولى ازاى اشتغل اسكابنج على خط الدراجون علشان انا مبتدا او تقولى على استراتجيه اسكالبنج ناجحه علشان انا بحب النوع ده من المتاجره ويا سلام بقى لو عند تجربه شخصيه ليك وتكون غير htc لانى جربتها وعملت معايه نتايج تفجع خساير متتاليه

ماذا تقصد ب HTC ياغالى ,
ياريت توضح

تحياتى لك

S30od 24-11-2012 11:54 AM

الف شكر لك اخي على الاستراتيجية الجميلة

عندي سؤال :
1- تطابق خط الدراجون مع الترند هل تعتبر منطقة خطرة ؟
2- هل لابد اخذ الترند العام بالحسبان ؟ وماهو الترند العام المناسب للفريم الربع ساعة؟

اشكرك

sese_basha 24-11-2012 01:21 PM

الى هيا ديه ..... T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه بس انا كتبت اسمها غلط يا ريت تدعبس كده على جهازك وتجبلى استراتجيه اسكالبنج تكون بتعمل نتايج حلوه ده بعد اذنك طبعا

alsabr.v 24-11-2012 03:33 PM

اعتذر ولكن وجدت ان الفرص الحقيقية بتكون الموجات يا ريت يكون توضيح اكثر لكيفية الدخول لان الشارت المعروض بالاستراتيجية يعطي حالة مثالية للسوق

احمد صلاح 27-11-2012 06:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S30od (المشاركة 430004)
الف شكر لك اخي على الاستراتيجية الجميلة

عندي سؤال :
1- تطابق خط الدراجون مع الترند هل تعتبر منطقة خطرة ؟
2- هل لابد اخذ الترند العام بالحسبان ؟ وماهو الترند العام المناسب للفريم الربع ساعة؟

اشكرك

1- اكيد ياغالى ولا تدخل الا مع التأكيد بالكسر او الاخترق لهذه المنطقه واغلاق شموع ربع ساعه
2-ممكن استبعاد بعض الفرص والتى تكون عكس الاتجاه العام
ولم افهم جيدا الجزء الاخير من السؤال

تحياتى ولو هناك اى استفسار لا تتردد :1 (67):

احمد صلاح 27-11-2012 06:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sese_basha (المشاركة 430029)
الى هيا ديه ..... T H V -- شرح فيديو لـ الاستراتيجيه بس انا كتبت اسمها غلط يا ريت تدعبس كده على جهازك وتجبلى استراتجيه اسكالبنج تكون بتعمل نتايج حلوه ده بعد اذنك طبعا

ههههههههههههه والله تى اتس فى ممتازه بس عايزه متابعه للشارت قويه
ولو عايز استراتيجيات اخرى تستخدم فى الاسكالبينج حاول ان تتبع موضوع الرينكو لصديقنا وليد فى المنتدى

تحياتى

الساعة الآن 12:02 AM