اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=55300)

samsommm 02-05-2017 05:51 AM

رد: الحل السحري لمعرفة اتجاه السعر

استاذي العزيز ،بصراحه انا الباوند مش عاجبني ومضابقني ، وعمبفكر ابيع الباوند كندي عندما يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب ،
فما رأيك مع اني عارف انك حتقولي انا ما بشتغل غير على ازواج الدولار

forexhercules 03-05-2017 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 910990)
استاذي العزيز ،بصراحه انا الباوند مش عاجبني ومضابقني ، وعمبفكر ابيع الباوند كندي عندما يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب ،
فما رأيك مع اني عارف انك حتقولي انا ما بشتغل غير على ازواج الدولار

ماتبيعش الباوند دلوقتي و كمان مش قصاد الكندي خالص.
الكندي قصاد الدولار لو منزلش كتير يوم الجمعة ده معناه انه هيمشي أفقي اسبوع و بعدين يطير لفوق و دي تبقي فرصة جميلة للشراء يعني تصبر للجمعة قبل أي قرار ده طبعاً لو مبدأش نزول غداً مع الفيدرالي

samsommm 03-05-2017 03:12 AM

شكرا لك استاذي على الرد ، والذي يحصل على الكندي مقابل الدولار غريب شوي علي فأنا لم اتعلمه قبل ذلك ،حيث المؤشرات
على الديلي وال4 ساعات كانت توحي علي بدايه هبوط الدولار مقابل الكندي ،
سأنتظر ونتعلم منك ما هو حسن التصرف في مثل هذه الأحوال وبعقد البيع الذي عندي
مع اني ملاحظ شمعات انعكاسيه عي الديلي وال 4 ساعات ،فلعل هذه بداية الهبوط

samsommm 03-05-2017 04:54 AM

استاذي انا ملاحظ بالنسبه للباوند على الديلي انحسار الاوسما دون تأثير يذكر على السعر ،فهل هذا معناه سيكون هناك صعود قوي إضافي ،مع انني ملاحظ بداية ضعف الماكد
مع وجود التشبعات على الستوتاستيك السريع والبطيئ

forexhercules 03-05-2017 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911060)
استاذي انا ملاحظ بالنسبه للباوند على الديلي انحسار الاوسما دون تأثير يذكر على السعر ،فهل هذا معناه سيكون هناك صعود قوي إضافي ،مع انني ملاحظ بداية ضعف الماكد
مع وجود التشبعات على الستوتاستيك السريع والبطيئ

بالفعل ممكن الباوند يطلع كتير لكن لسه مش واضح بس عموماً كثف في الكندي لأن لو منزلش هتبقي حركة أفقية هابطة قليلاً لمدة أسبوع و بعدها ارتفاع قوي

forexhercules 03-05-2017 01:04 PM

بس تقريباً كده نزول الكندي هيبقي يوم الجمعة مش النهاردة. هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه بس الستوكاستيك الصغير بيقول ان الحركة القادمة نزول مش أفقية

samsommm 03-05-2017 01:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911096)
بس تقريباً كده نزول الكندي هيبقي يوم الجمعة مش النهاردة. هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه بس الستوكاستيك الصغير بيقول ان الحركة القادمة نزول مش أفقية

استاذي الكريم ، بصراحه جعلتني ابتسم ، أضحكك الله وأعزك .
على العموم انا عامل عقد تبريد عند سعر1.3765 وآخر عند سعر 1.3833 الذي هو يوافق تصحيح فيبو 61.8 لكامل الموجه الهابطه عل الويكلي.
اعتقد انه ممكن الدولار يهبط اليوم اذا لم ترتفع الفائده بالولايات المتحده والتي غالبا لن ترتفع ،والله اعلم .
واعتقد انه اذا ارتفع الدولار بالرغم من بقاء الفائده دون تغيير فأنه سيكون ارتفاع غير قوي وذلك للتجميع السريع وضرب الستوبات ثم سيهبط بقوه.
والله سبحانه وتعالى أجل و أعلم
فارجو وأحب أخذ رأيك بهذا الكلام ،وفقك الله

asifiqbal 03-05-2017 02:43 PM

تحليل الشمعدان هو النمط الذي من خلاله يتم عمل الرسم توضيحي للوضع المالي يُستخدم لتصوير تحركات سعر الأوراق المالية، مشتقها، أو العملة. كل "شمعة"عادة يوضح يوم واحد. على سبيل المثال رسم بياني لمدة شهر واحد قد يمثل الأيام ال 20من تبادل الأموال الى 20 "الشمعدان". شراء الشمعدانات هو النهج المثالي لبناء مجموعة أو للحصول على شيء مناسب للديكور معين.alpari.com/ar

forexhercules 03-05-2017 04:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911102)
استاذي الكريم ، بصراحه جعلتني ابتسم ، أضحكك الله وأعزك .
على العموم انا عامل عقد تبريد عند سعر1.3765 وآخر عند سعر 1.3833 الذي هو يوافق تصحيح فيبو 61.8 لكامل الموجه الهابطه عل الويكلي.
اعتقد انه ممكن الدولار يهبط اليوم اذا لم ترتفع الفائده بالولايات المتحده والتي غالبا لن ترتفع ،والله اعلم .
واعتقد انه اذا ارتفع الدولار بالرغم من بقاء الفائده دون تغيير فأنه سيكون ارتفاع غير قوي وذلك للتجميع السريع وضرب الستوبات ثم سيهبط بقوه.
والله سبحانه وتعالى أجل و أعلم
فارجو وأحب أخذ رأيك بهذا الكلام ،وفقك الله

ضحكني معاك لأن مينفعش تضحك لوحدك.:)
بص لو هتشتغل بالتبريد هقولك طريقة ممتازة هي اللي بنيت بيها الحسابات في الفوركس من زمان.
فريم اليومي لو عملت عليه حساباتك مثلاً في زوج من الأزواج و بعت او اشتريت خلي الأمر التاني كل 190 ثم 170 ثم 150 نقطة و هكذا و اوعي تعمل العكس يعني متدخلش كل 50 ثم 70 ثم 90 و هكذا. جرب الطريقة دي من النهاردة و هتدعيلي.
سينخفض زوج الدولار للكندي هذا الأسبوع و ثق بهذا و سأعلق علي الإنخفاض ان كان سيتبعه حركة صعودية أخري أم هو حركة أفقية.

forexhercules 03-05-2017 04:13 PM

أتوقع انخفاض كبير للدولار اليوم

samsommm 03-05-2017 04:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911122)
ضحكني معاك لأن مينفعش تضحك لوحدك.:)
بص لو هتشتغل بالتبريد هقولك طريقة ممتازة هي اللي بنيت بيها الحسابات في الفوركس من زمان.
فريم اليومي لو عملت عليه حساباتك مثلاً في زوج من الأزواج و بعت او اشتريت خلي الأمر التاني كل 190 ثم 170 ثم 150 نقطة و هكذا و اوعي تعمل العكس يعني متدخلش كل 50 ثم 70 ثم 90 و هكذا. جرب الطريقة دي من النهاردة و هتدعيلي.
سينخفض زوج الدولار للكندي هذا الأسبوع و ثق بهذا و سأعلق علي الإنخفاض ان كان سيتبعه حركة صعودية أخري أم هو حركة أفقية.

استاذي الكريم ،ما ما أضحكني هي جملة "هو هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه" :1 (22): :1 (102):.
بالنسبه لطريقة التبريد سأعمل بطريقتك ولك الشكر في ذلك وأنا دائما بدعيلك بالخير والتوفيق.
وانشاءالله يهبط الدولار اليوم .

forexhercules 04-05-2017 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911127)
استاذي الكريم ،ما ما أضحكني هي جملة "هو هيروح مني فين هجيبه يعني هجيبه" :1 (22): :1 (102):.
بالنسبه لطريقة التبريد سأعمل بطريقتك ولك الشكر في ذلك وأنا دائما بدعيلك بالخير والتوفيق.
وانشاءالله يهبط الدولار اليوم .

الهبوط هيكون يوم الجمعة و من دلوقتي لحد يوم الجمعة هسيب الجهاز و مش هفتح المنصة لأني خلاص مظبط أوامر ضخمة بيع في الزوج ده و محاصره

samsommm 04-05-2017 04:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911179)
الهبوط هيكون يوم الجمعة و من دلوقتي لحد يوم الجمعة هسيب الجهاز و مش هفتح المنصة لأني خلاص مظبط أوامر ضخمة بيع في الزوج ده و محاصره

استاذنا العزيز ،انت قلت انك خلاص مضبط أوامر البيع لهذا الزوج ومحاصره ، وحتسيب الجهاز ومش حتفتح المنصه لحد يوم الجمعه ،
طيب احنا كمان بدنا نتعلم منك كيف نضبط الأوامر ونحاصر الزوج حتى نقدر نسيب الجهاز ونفتحه بعدين ويكون بالنا مرتاح ،بارك الله بك .
ولك جزيل الشكر

forexhercules 04-05-2017 09:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911186)
استاذنا العزيز ،انت قلت انك خلاص مضبط أوامر البيع لهذا الزوج ومحاصره ، وحتسيب الجهاز ومش حتفتح المنصه لحد يوم الجمعه ،
طيب احنا كمان بدنا نتعلم منك كيف نضبط الأوامر ونحاصر الزوج حتى نقدر نسيب الجهاز ونفتحه بعدين ويكون بالنا مرتاح ،بارك الله بك .
ولك جزيل الشكر

اوامر معلقة كل 30 تقطة حتي 1.3500 و من اعلي حتي 1.3800

samsommm 04-05-2017 09:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911197)
اوامر معلقة كل 30 تقطة حتي 1.3500 و من اعلي حتي 1.3800

بس أستاذ مش هاي الطريقه اللي انت اخبرتني بها بالنسبه للتبريد اذا عاكسنا السعر في مشاركه سابقه.

forexhercules 04-05-2017 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911201)
بس أستاذ مش هاي الطريقه اللي انت اخبرتني بها بالنسبه للتبريد اذا عاكسنا السعر في مشاركه سابقه.

دي طريقة استثنائية في الحالة دي بس. مفيش تبريد خلاص أنت لو كنت هتتبعها كان من زمان لأن الكندي هيبدأ رحلة صعود علي كله لو تفتكر كلامنا عن قوة و عدد الشموع هتلاقي الشموع فيه ضعيفة جداً و كمان بقاله 9 أيام طلوع بشموع صاعدة عملت كلها 500 نقطة فقط. توقع أسبوعين من النزول إن شاء الله و كمان كل واحد ليه أسلوب في المتاجرة.

ده فرصة الأسبوع غداً ارتفاع الكندي و تقدر تتابعه مع ازواج هابطة زي الكندي الاسترالي هتاخد منه ترند محترم لكن عموماً أفضل ازواج الدولار.

samsommm 04-05-2017 05:59 PM

شكرا لك استاذي على الرد ،الان فهمت عليك حيث تقصد أن الطريقه التى اخبرتني بها سابقا هي تستعمل عندما يدخل المتداول يشكل مبكر جدا أو بطريقه خاطئه.
وأنا أحب ومقتنع في أسلوبك بالمتاجره ،وعشان هيك متابعك.
انا بعرف اني معذبك معي بكثرة الاسئله ،بس مشكلتي أني بحب أعرف سبب كل ما يكتب .
جزاك الله كل الخير .

samsommm 04-05-2017 06:15 PM

على فكره استاذي أنا دخلت بيع على الدولار ين
السبب هو هبوط الماكد على الويكلي وهبوط قوي للستوتاستيك ،بالاضافه انه على اليومي يوجد تشبع على الستوتاستيك البطئ والسريع ،
وانه على ال4 ساعات يوجد ضعف بالماكد وبدأ هبوط الاوسما وكذلك السعر لامس منطقة مقاومه مهمه.
فهل تحليلي صحيح ،ولك جزيل الشكر

lilbob 05-05-2017 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911256)
السبب هو هبوط الماكد على الويكلي وهبوط قوي للستوتاستيك ،بالاضافه انه على اليومي يوجد تشبع على الستوتاستيك البطئ والسريع ،
وانه على ال4 ساعات يوجد ضعف بالماكد وبدأ هبوط الاوسما وكذلك السعر لامس منطقة مقاومه مهمه.

بما انك فهمت الطريقة يا ريت تلخص لنا الخطوات التي تستطيع بها تحديد الاتجاه و جزاك الله كل خير ...

forexhercules 06-05-2017 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911255)
شكرا لك استاذي على الرد ،الان فهمت عليك حيث تقصد أن الطريقه التى اخبرتني بها سابقا هي تستعمل عندما يدخل المتداول يشكل مبكر جدا أو بطريقه خاطئه.
وأنا أحب ومقتنع في أسلوبك بالمتاجره ،وعشان هيك متابعك.
انا بعرف اني معذبك معي بكثرة الاسئله ،بس مشكلتي أني بحب أعرف سبب كل ما يكتب .
جزاك الله كل الخير .

بالضبط. و جزاكم.
لو دخلت مبكراً أو بدري هتعرف منين؟
هتعرف لما تخلي أول أمر بعد 170 او 190 نقطة في التبريد و ده يتيحلك أنك تحاصره بعدها زي ما أنا عملت.
معذرةً لو كل يوم بضيف جديد بس أنا عايز أنقلك الخبرة بتاعتي في صورة مراحل حتي لاتتشتت

forexhercules 06-05-2017 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911256)

كلام سليم عن نفسي مش بدخل علي الزوج ده لكن بيع بنفس الطريقة هتحقق شغل كويس جداً.
عايز أضيف إن الناس تسيب صفقات الكندي أسبوع أو اتنين علي الأقل لأن هيبقي فيه شغل كويس إن شاء الله.

samsommm 06-05-2017 05:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilbob (المشاركة 911375)
بما انك فهمت الطريقة يا ريت تلخص لنا الخطوات التي تستطيع بها تحديد الاتجاه و جزاك الله كل خير ...

اخي الكريم الطريقه شرحها الأستاذ في الصفحات السابقه ، وانا لا أجرأ ان اعطي فيها أي شرح لانها تحتاج الي متابعه وخبره لا يملكها الا الأستاذ نفسه.
فعليك متابعته والاستفهام منه فهو المتمكن والخبير فيها وهو لا يبخل بالتعليم فيها ،جزاه الله كل الخير وفتح له ابواب رزقه .

samsommm 06-05-2017 05:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911407)
بالضبط. و جزاكم.
لو دخلت مبكراً أو بدري هتعرف منين؟
هتعرف لما تخلي أول أمر بعد 170 او 190 نقطة في التبريد و ده يتيحلك أنك تحاصره بعدها زي ما أنا عملت.
معذرةً لو كل يوم بضيف جديد بس أنا عايز أنقلك الخبرة بتاعتي في صورة مراحل حتي لاتتشتت

الصوره صارت أوضح ، ولك الشكر استاذي

samsommm 06-05-2017 05:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 911408)
كلام سليم عن نفسي مش بدخل علي الزوج ده لكن بيع بنفس الطريقة هتحقق شغل كويس جداً.
عايز أضيف إن الناس تسيب صفقات الكندي أسبوع أو اتنين علي الأقل لأن هيبقي فيه شغل كويس إن شاء الله.

شكرا لك استاذي على الرد ،عسى ان أأخذ رأيك في التحليلات القادمه وانشاءالله تكون صحيحه ،ومنكم نتعلم .
اما الان فقد أغلقت جميع العقود والحمدلله على ربح ،وذلك بسبب الانتخابات الفرنسيه ، والاسبوع القادم بنشوف فرص جديده بعد مشاورتك.
وسأأجل صفقات الكندي لحين الوقت المناسب .
على فكره لقد رفعت معنوباتي عندما قلت لي بيع بنفس الطريقه .
فلك جزيل الشكر وأثابك الله كل الخير .

forexhercules 09-05-2017 06:39 PM

خلي بالك من الدولار للين.
السعر يقترب من مستويات مهمة و هتبدأ بيع عند 114.60

samsommm 09-05-2017 09:11 PM

السلام عليكم استاذنا ، انا كنت واضع اوردر بيع على تفس السعر لهذا انا مبسوط على كلامك ،وانا كنت ناطر الاوسما 4ساعات يخلص صعوده
وكنت بدي اسئلك من قبل عن هذا بس قلت لنفسي انك ما بتحب تشتغل عليه ،كما انني ناطر الكندي يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب وسوف اضع اوردر بيع على سعر1.3835 غالبا
فما رأيك استاذي ولك الشكر

samsommm 09-05-2017 09:26 PM

استاذي الكريم ، عندي سؤال محيرني ،وهو انه عندما الواحد يجهز تحليله من الويكلي الى ال4 سااعات ،ويكون دخوله صحيح ، ثم يجيئ
السعر لصالحه ،ثم نجد ان السوق اعطاني نقاط ليس بكثيره وانه مجرد تصحيح بسيط ، ثم يعكس السوق ،فهل من طريقه لمعرفة ان السوق
سيصحح تصحيح بسيط او انه انعكاس للترند ويعطيتي نقاط كثيره

samsommm 09-05-2017 09:55 PM

استاذي بالنسبه للسؤال السابق انا اعرف ان بالتحليل الكلاسيكي يعتمد على كسر خط الاتجاه وكسر اخر مقاومه مهمه التي أصبحت دعم وعندها غالبا يكون التصحيح عميق او تغيير الاتجاه
ولكن انا اقصد بطريقة تحليلك ،ولك الشكر

samsommm 09-05-2017 11:11 PM

استاذي الم يقترب موعد شراء النيوزيلاندي عند اكتمال هبوط الاوسما 4 ساعات

forexhercules 10-05-2017 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911924)
السلام عليكم استاذنا ، انا كنت واضع اوردر بيع على تفس السعر لهذا انا مبسوط على كلامك ،وانا كنت ناطر الاوسما 4ساعات يخلص صعوده
وكنت بدي اسئلك من قبل عن هذا بس قلت لنفسي انك ما بتحب تشتغل عليه ،كما انني ناطر الكندي يطلع الاوسما 4 ساعات للموجب وسوف اضع اوردر بيع على سعر1.3835 غالبا
فما رأيك استاذي ولك الشكر

أي بيع في الدولار للكندي هو اتجاه صحيح. بس عموماً الأسبوع ده مفيهوش حاجة تستاهل الانتظار و المستوي 1.3800 لو تخطاه السعر هتشوف 1.4000 تقريباً بس أعتقد في نزول قبلها

forexhercules 10-05-2017 01:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911929)
استاذي الكريم ، عندي سؤال محيرني ،وهو انه عندما الواحد يجهز تحليله من الويكلي الى ال4 سااعات ،ويكون دخوله صحيح ، ثم يجيئ
السعر لصالحه ،ثم نجد ان السوق اعطاني نقاط ليس بكثيره وانه مجرد تصحيح بسيط ، ثم يعكس السوق ،فهل من طريقه لمعرفة ان السوق
سيصحح تصحيح بسيط او انه انعكاس للترند ويعطيتي نقاط كثيره

السوق دائماً يعطيك نقاط كثيرة لكنك تتعجل الخروج أو الدخول لتحصل علي فرصة أخري بينما أنت أصلاً في فرصة جيدة. كل الفكرة تتوقف علي نفسيتك كمتاجر لو تقدر تسيب أمر في السوق مدة طويلة عشان تكسب منه كثيراً. عن نفسي بفتح بانتظام كل يومين مثلاً الموجب أقفل عليه

forexhercules 10-05-2017 01:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 911946)
استاذي الم يقترب موعد شراء النيوزيلاندي عند اكتمال هبوط الاوسما 4 ساعات

مش مستريحله هو و الأسترالي

samsommm 10-05-2017 01:47 PM

شكرا استاذي على الرد ومنكم نستفيد

samsommm 11-05-2017 08:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexhercules (المشاركة 912009)
مش مستريحله هو و الأسترالي

استاذي العزيز ،بدي عذبك معي ،ليش مش مستريح للنيوزيلاندي مع انه الشروط تقريبا صارت مكتلمه للشراء من الأسبوعي الى ال4 ساعات
خاصة من سعر 0.666

forexhercules 11-05-2017 10:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 912093)
استاذي العزيز ،بدي عذبك معي ،ليش مش مستريح للنيوزيلاندي مع انه الشروط تقريبا صارت مكتلمه للشراء من الأسبوعي الى ال4 ساعات
خاصة من سعر 0.666

ألق نظرة واحدة علي فريم الشهري هتفهم اللعبة

samsommm 11-05-2017 06:31 PM

استاذنا الكريم ، قرأت الفريم الشهري ولم أجد فيه شيء مميز أو مهم عاجل لكي نبتعد عن الديلي وال 4 ساعات وحتى الويكلي

forexhercules 12-05-2017 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 912199)
استاذنا الكريم ، قرأت الفريم الشهري ولم أجد فيه شيء مميز أو مهم عاجل لكي نبتعد عن الديلي وال 4 ساعات وحتى الويكلي

forexhercules 12-05-2017 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 912199)

لو تفتكر الكلام عن قوة و عدد الشموع هتلاقي الزوج ده هيزور قريباً منطقة 0.5800

samsommm 12-05-2017 11:32 PM

استاذنا العزير ، الالتباس جاء من قراءة الفريم الشهري بسبب الاعدادات ،حيث انت قلت انه بالفريمات الكبره نستعمل فقط الماكد والستوتاستيك حسب المشاركه رقم 265
ثم قلت في المشاركه رقم369 ان الاعدادات هي20-6-6 للستوتاستيك والماكد هو 30-60-30 من الفريم اليومي وانت طالع
ثم نم التصحيح لاعداد الماكد للفريمات الكبيره في المشاركه رقم285 الى 20-26-9
والان استاذي غيرت الاعدادات للماكد الى30-60-30 كما انك أدخلت الاوسما بالموضوع
فأرجو توضيح هذا الالتباس لانه بناء فقط على الماكد 20-26-9 والستوتاستيك 20-6-6 فان الاتجاه هو للصعود على الشهري كما هم مبين بالشارت المرفق
وقد قلت لك استاذي الكريم سابقا انني افهم فقط ما يكتب لي
ولك الشكر

forexhercules 18-05-2017 09:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samsommm (المشاركة 912321)
استاذنا العزير ، الالتباس جاء من قراءة الفريم الشهري بسبب الاعدادات ،حيث انت قلت انه بالفريمات الكبره نستعمل فقط الماكد والستوتاستيك حسب المشاركه رقم 265
ثم قلت في المشاركه رقم369 ان الاعدادات هي20-6-6 للستوتاستيك والماكد هو 30-60-30 من الفريم اليومي وانت طالع
ثم نم التصحيح لاعداد الماكد للفريمات الكبيره في المشاركه رقم285 الى 20-26-9
والان استاذي غيرت الاعدادات للماكد الى30-60-30 كما انك أدخلت الاوسما بالموضوع
فأرجو توضيح هذا الالتباس لانه بناء فقط على الماكد 20-26-9 والستوتاستيك 20-6-6 فان الاتجاه هو للصعود على الشهري كما هم مبين بالشارت المرفق
وقد قلت لك استاذي الكريم سابقا انني افهم فقط ما يكتب لي
ولك الشكر

القيم قريبة من بعضها و مش هتلاقي إختلاف كبير. قوة و عدد الشموع هتبينلك أي حاجة.

الساعة الآن 01:24 AM