اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=32125)

shady hamza 21-07-2013 04:26 AM

رد: اتريد 50% شهريا . بهدوء . اتفضل طريقتى الخاصه على حسابتى الحقيقيه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 535833)
الله ينور يا شباب .. بالنسبة لخطر الاخبار مش مشكلة كبيرة ححاول اعدل اكسبرت الاخ كيرا بحيث يفتح الصفقات فى الوقت اللى نختاره احنـــا ..

و لو انى مش شايفها مشكلة كبيرة.. حيث ان الخبر لو حدث و اودى الى خسارة الصفقة فهى لا تزال صفقة واحدة بالأضافة الى وجود ميزة الخبر نفسها فى الصفقات التالية حيث غالبا اذا هبط السعر كثيرا بسبب خبر فغالبا ما سيعود للارتفاع فى بقية الشمعات التالية و هذا سيؤدى الى ربح شبه مضمون للصفقات التالية.

بشكل عام الدخول مع الترند سيزيد نسبة الصفقات الرابحة الى حد جيد حيث انه صعب جدا ان بستمر السوق فى اتجاه هابط مثلا لـ 8 ايام متتالية فى وجود ترند صاعد و العكس..

شئ اخير انا أستخدم ريبيت أنستا فوركس و بيضيف حوالى 2 نقطــة لكل صفقة.. بمعنى ان الحساب سيربح 20 نقطــة مباشرة بدون حساب الربح و الخسارة من الطريقة .. و الميزة هنا هى انه كما نعلم من المفترض ان أقل عدد صفقات لنخرج رابحين هو 4 صفقات مقابل خسارة 6 ليكون الناتج.. 120-90=30 نقطــة

بأضافة الريبيت سيكون الربح فى حالة ربح ثلاث صفقات فقط ايضا..

حيث ان ربح 3 صفقات يعنـــى 90 نقطــة و خسارة 7 يعنـــى 105 نقطــة بأجمالى -15 نقطــة عند اضافة الريبيت عندها يكون المجموع ربح 5 نقاط,, و هذا أعتقد انه جيد جدا حيث اننا نريد فقط ربح 30% من الصفقات..
و تزيد قوة الريبيت مع المضاعفات حيث يمنحنا امان الى حد ما.

أيضا المضاعفات النصفية تفيد فى تقليل المبلغ الذى البدءتستخدمه للمتاجره حيث يمكنك بحساب 100 دولار فقط و لوت 2 سنت للنقطــة..

عامة سأقوم بتجربة الطريقة معكم على حساب ديمو برصيد 500 دولار و الدخول بعشرة سنت للنقطـــة.. و سأحاول تعديل الاكسبرت لتعديل وقت الدخول..

ملحوظــة .. شكرا يا نور على ملف الاكسل ولكن بالنسبة لى حساب أنستا قيمة الرافعة هى 1:1000 ولا تحجز الرقم الذى ذكرته اطلاقا .. فعلى اى رافعة حسبت المارجن و ياريت تقولى اللوت 0.04 على رافعة 1:1000 بتحجز كام دولار؟

حاجو أخيرة .. تكبير الهدف يعنــى ان عدد من الصفقات سبغلق رابحا فى حالة التصحيح الطبعيــة و بالتالى حتى اذا دخلنا عكس الترند فطبيعــى ان نخرج رابحين أيضـــا بنسبة كبيرة جدا ..
و شكرا ليكم.. و ان شاء الل نربح من الطريقة دى..

شكرا يا نور
و شادى
و اسلام
و كل اللى شاركوا فى الورشة..

وعليكم السلام شكرا لك على مجهودك وربنا يوفقنا جميعا واتمنى انك تعدل الاكسبيرت لانى محتاج التعديل ده فعلا

موضوع الخوف من الخبر ده فى نقطة الاخ بيتكلم فيها وهى انه مثلا لو انت حطيت الستوب 15 نقطة مثلا يعنى مثلا خسارة 15 دولار ممكن مع نطات السعر فى الخبر المنصة متلحقش تقفل على الاستوب وتلاقى نفسك خسران فى الصفقة مثلا 20 دولار لا قدر الله مع انك عامل ستوب 15 دولار بس ودى فعلا مشكلة

منتظرين منك تجربتك مع الطريقة الاولى بعد التعديل بالتوفيق

م. نور الدين 21-07-2013 11:02 AM

تمام يا اح404 - File or directory not found. . عارف مشكلة الخبر ديه مش فى خساره الصفقه نفسها . المشكله فى الجابات اللى ممكن تحصل و افرض مثلا 50 نقطه خساره و الشركه ملحقتش تقفل على الاستوب و احنا كنا فى مضاعفه كبيره فلخساره هاتكون كبيره على تعويضها فى الصفقه التاليه . عموما انا حاولت افتح اكسبرت الاخ كيرا بس للاسف اعتقد انه مقفل الكود

بالنسبه للرافعه بارك الله فيك انا نسيت اخلى الرافعه متغيره و حسبت على ان الرافعه 1 400
المارجن المحجوز على الرافعه ديه هو 32 دولار للعقد المينى
و ارافعه انستا هو 13 دولار للعقد المينى
يبقى 4 ميكرو هاييبقى 6 دولار فقط
عموما ارح البيت ان شاء الله و اعدله و ارفقه تانى ان شاء الله

م. نور الدين 21-07-2013 05:57 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535621)
ده ملف اكسل بسيط لحساب عدد الصفقات ال ممكن عملها على الحساب بالورقه و القلم
على الطريقه الاولى ، عدد المضاعفات لكل ساعه بحد ذاتها
بغض النظر يوجد صفقات ساعات اخرى كسبانه او خسرانه

ممكن نوصل للمضاعفه 13 بلوت مبدئى 0.04 لحساب 4000
و لحساب 2000 ممكن نصل المضاعفه 11 فقط

و الربح الصافى بعد الوصول للهدف 9 دولار و يزيد بشىء بسيط كلما وصلنا لمضاعفات اكثر

شرح الجدول : يمكنك تغيير الهدف و الاستوب و حجم الحساب من القائمه الاعلى باليسار
و ما يهمك فى الجدول هو اللوت المبدئى لتمشى عليه الصفقات lot
الربح الصافى total profit
و المتبقى فى الحساب بعد ضرب استوب كل مضاعفه margin available after substract total loss
و امكانيه دخول الصفقه التاليه ام لا محسوبه على ما تبقى فى الحساب و المارجن المحجوز و 90% مساحه قبل ضرب الاستوب Available entry لو Ture ممكنه الدخول

و مرفق ايضا فى ملف الاكسيل شيت لمتابعه الصفقات يدويا

و بالمعطيات ديه شايف ان الطريقه تستحق التجربه و الربح ايضا جيد

تحديث :1
إضافة خانه الرافعه الماليه : Leverage و سيتم حساب المارجن المجوز تلقائيا

kira-h 21-07-2013 07:55 PM

1 مرفق
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رمضان مبارك تقبل الله الطاعات

تم عمل اكسبيرت ينفذ الطريقة الأولى أوتوماتيكيا لكن ليس فيه شرط تغيير نوع الصفقة عند الربح ويمكن تعديلها من المتغيرات الخارجية يدويا)
+ يعمل على جميع انواع البروكر
+ هدف ستوب تريلينغ وبريك ايفن....
+ الهدف والستوب مخفي عن البروكر في حالة عدم تفعيلهما عند تهنج السيرفر أو عند فشل عمل موديفاي الصفقة للبروكر الـ ECN يتم الاغلاق الأوتوماتيكي

شرح خصائص إدارة الصفقات وإدارة المال:

Open_Minute=15 : دقيقة الدخول في جميع الصفقات

Open_Hour1=8; ساعة الدخول في الصفقة 1
OrderBuy1 = true; تحديد نوع الصفقة true تفعيل ; false إلغاء
OrderSell1 = false; تحديد نوع الصفقة true تفعيل ; false إلغاء

اختر الصفقات كما تريد بأي ساعة بباقي السلسلة والاكسبيرت سيقوم أوتوماتيكيا بمضاعفة الصفقة الخاسرة بنفس نوع الصفقة

(يرجى الانتباه عند عمل true && true سيتم تفعيل صفقتين هيدج)
(وعند عمل false && false لن يتم دخول صفقة)

ملاحظة مهمة :
إذا استخدمت شرط الدقيقة فيجب أن يوضع الاكسبيرت بشارت الدقيقة
إلا في حالة :
إذا كانت الدقيقة 5 يمكن استخدام شارت الـ 5 دقائق
إذا كانت الدقيقة 15 يمكن وضع الاكسبيرت بشارت الـ 15 دقيقة
وإذا كانت الدقيقة 30 يمكن وضع الاكسبيرت بشارت النصف ساعة

Lots = 0.01; اللوت الأساسي بجميع الصفقات
LotsMpOnLoss = 2; نسبة المضاعفة

تمت التجربة بالباكتيست بنجاح

الاكسبيرت بالمرفقات مع تمنياتي بالتوفيق

م. نور الدين 21-07-2013 09:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 535981)

تم عمل اكسبيرت ينفذ الطريقة الأولى أوتوماتيكيا لكن ليس فيه شرط تغيير نوع الصفقة عند الربح ويمكن تعديلها من المتغيرات الخارجية يدويا)
+ الهدف والستوب مخفي عن البروكر في حالة عدم تفعيلهما عند تهنج السيرفر أو عند فشل عمل موديفاي الصفقة للبروكر الـ ECN يتم الاغلاق الأوتوماتيكي

اختر الصفقات كما تريد بأي ساعة بباقي السلسلة والاكسبيرت سيقوم أوتوماتيكيا بمضاعفة الصفقة الخاسرة بنفس نوع الصفقة

ملاحظة مهمة :
إلا في حالة :

بارك الله فيك يا غالى ربنا يكرمك ان شاء الله
كده نوع المضاعفه 1 2 4 8 صحيح ؟؟ ، طب ممكن نخلى المضاعفات يدويه بحيث ان اغلبنا الان بيشتغل مضاعفات نصفيه كما فى ملف الاكسيل اللى ارفقته

بالنسبه للهدف و الاستوب يتضمنا الاسبريد صحيح ؟

انا كنت ارسلت لحضرتك طلب على الاكسبرت الاخير على الخاص لو عند حضرتك وقت ممكن تتفقده ، لانى ناوى اشتغل يدويا اخر كل يوم اعدل الصفقات يدويا ، و باقى عليه اضافه حكاية الوقت

انا حاولت اجرب الاكسبرت و اشوف خصائصه لكن حصلت حاجه غريبه معايا ، كل ما اجى اضعه فى ملف اكسبرتس ، اجى اشغل البرنامج بيتم مسح ملف الاكسبرت من مكانه و جربت على كذا بروكر على فكره !!! ، فى حل للحكايه ديه ؟

تحياتى لتعبك و مجهودك معانا

Mido0o 21-07-2013 09:34 PM

طيب تمام بما ان الاخ كيرا نزل اكسبرت جيد فألف شكر ليك الصراحــة رحمتنى من كتابة اكسبرت من البداية.. بالنسبة للأكسيبرت هل يمكنك اضافة خانة لنوعية المضاعفات؟ بمعنى ان تكون خالية و نكتب فيها نوع المضاعفة..
مثل اذا كتبنا 1.5 يقوم الاكسبرت بدخول الصفقة الثانية باللوت الاول *1.5
و اذا جعلناها مثلا 1.7 يدخل باللوت الاول *1.7 و هكذا أعتقد انه بهذه الطريقة سيكون اكسبرت مرن جدا و فى نفس الوقت التعديل سهل ..

شادى: الستوب لوس و التيك بروفيت مبيتاثروش خالص بالجابات.. يعنــى لو انت حاطط الستوب و التيك بورفيت 15 فحيقفل على 15 مهما كانت سرعة الحركة متقلقش .. او على الاقل هذا ما يحدث فى انستا..
اللى ممكن يتأثر بالحركة السريعة هو دخول الصفقة نفسهـــا لو ماركت ..

عامة ان شاء الله بكرة حديكوا اليوزر و الانفزستور باسوورد للحساب الديمو اللى حجرب عليه الطريقة..

Mido0o 21-07-2013 09:39 PM

كيرا: الاكسبرت اللى فى توقيعك دة انت اللى عامله؟
لان ما شاء الله نتائجه أكثر من رائعـــة ؟ هل تدير حسابات به او هو متاح للتحميل؟ حيث انه اعجبنى جدا و نسبة ربحه رائعة بالنسبة للخسارة..
هل يمكنك ان تخبرنى ماذا يفعل الاكسبرت او تراسلنى بما تشاء من معلومات هنا او على الخاص ؟؟ و شكرا لك.

kira-h 21-07-2013 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535994)

بارك الله فيك يا غالى ربنا يكرمك ان شاء الله
كده نوع المضاعفه 1 2 4 8 صحيح ؟؟ ، طب ممكن نخلى المضاعفات يدويه بحيث ان اغلبنا الان بيشتغل مضاعفات نصفيه كما فى ملف الاكسيل اللى ارفقته

بالنسبه للهدف و الاستوب يتضمنا الاسبريد صحيح ؟

انا كنت ارسلت لحضرتك طلب على الاكسبرت الاخير على الخاص لو عند حضرتك وقت ممكن تتفقده ، لانى ناوى اشتغل يدويا اخر كل يوم اعدل الصفقات يدويا ، و باقى عليه اضافه حكاية الوقت

انا حاولت اجرب الاكسبرت و اشوف خصائصه لكن حصلت حاجه غريبه معايا ، كل ما اجى اضعه فى ملف اكسبرتس ، اجى اشغل البرنامج بيتم مسح ملف الاكسبرت من مكانه و جربت على كذا بروكر على فكره !!! ، فى حل للحكايه ديه ؟

تحياتى لتعبك و مجهودك معانا

تمت الجابة على رسالتك الخاصة
LotsMpOnLoss = 2; نسبة المضاعفة معناه ضرب اللوت في 2 يعني 1-2-4-8-16...
الشراء بسعر الأسك والبيع بسعر البيد إذن فالهدف يساوي الستوب متضمنا السبريد
بالنسبة لاختفاء الاكسبيرت راجح مكافح الفيروسات عندك
الاكسبيرت شغال تمام وعملت باكتيستات في 3 بروكرز

kira-h 21-07-2013 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536000)
طيب تمام بما ان الاخ كيرا نزل اكسبرت جيد فألف شكر ليك الصراحــة رحمتنى من كتابة اكسبرت من البداية.. بالنسبة للأكسيبرت هل يمكنك اضافة خانة لنوعية المضاعفات؟ بمعنى ان تكون خالية و نكتب فيها نوع المضاعفة..
و اذا جعلناها مثلا 1.7 يدخل باللوت الاول *1.7 و هكذا أعتقد انه بهذه الطريقة سيكون اكسبرت مرن جدا و فى نفس الوقت التعديل سهل ..

شادى: الستوب لوس و التيك بروفيت مبيتاثروش خالص بالجابات.. يعنــى لو انت حاطط الستوب و التيك بورفيت 15 فحيقفل على 15 مهما كانت سرعة الحركة متقلقش .. او على الاقل هذا ما يحدث فى انستا..

عامة ان شاء الله بكرة حديكوا اليوزر و الانفزستور باسوورد للحساب الديمو اللى حجرب عليه الطريقة..

LotsMpOnLoss = 1.5; نسبة المضاعفة تختار أي رقم تريد يضرب في لوت الصفقة مثلا هنا سيتم ضرب اللوت الصفقة السابقة الخاسرة (أو اللوت لأساسي) في 1.5

أرجو قراءة المشاركة رقم: 325 بعناية
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536002)
كيرا: الاكسبرت اللى فى توقيعك دة انت اللى عامله؟
لان ما شاء الله نتائجه أكثر من رائعـــة ؟ هل تدير حسابات به او هو متاح للتحميل؟ حيث انه اعجبنى جدا و نسبة ربحه رائعة بالنسبة للخسارة..
هل يمكنك ان تخبرنى ماذا يفعل الاكسبرت او تراسلنى بما تشاء من معلومات هنا او على الخاص ؟؟ و شكرا لك.

آسف أخي العمل يدوي وليس اكسبيرت لطريقة رياضية غير قابلة للنشر في الوقت الحالي

بالتوفيق أخي

م. نور الدين 21-07-2013 10:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536000)

ميدو باشا ، حكاية الاستوب و الهدف فى وقت الجابات ديه لو شركه مش ديلندج ديسك ، هتلافى الاستوب بيتفعل عند افضل سعر يصل إليه البروكر اما الهدف فبيغلق عند الهدف
شكلى هافتح حساب فى انستا :1 (114):

يا ريت تجرب الاكسبرت عندك و تقل عرفت تعمله اضافه على الشارت ام لا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 536007)
LotsMpOnLoss = 1.5; نسبة المضاعفة تختار أي رقم تريد يضرب في لوت الصفقة مثلا هنا سيتم ضرب اللوت الصفقة السابقة الخاسرة (أو اللوت لأساسي) في 1.5

أرجو قراءة المشاركة رقم: 325 بعناية

آسف أخي العمل يدوي وليس اكسبيرت لطريقة رياضية غير قابلة للنشر في الوقت الحالي

بالتوفيق أخي

شكرا على ردك على الخاص يا غالى
طب طبعا لو الرقم الناتج عن الضرب بكسور بيتم عمل راوند للرقم الاكبر !؟

و لو امكن ان ندخل المتواليه بايدينا يبقى اسهل ، شكرا لتعبك معانا

kira-h 21-07-2013 10:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536008)

ميدو باشا ، حكاية الاستوب و الهدف فى وقت الجابات ديه لو شركه مش ديلندج ديسك ، هتلافى الاستوب بيتفعل عند افضل سعر يصل إليه البروكر اما الهدف فبيغلق عند الهدف
شكلى هافتح حساب فى انستا :1 (114):

يا ريت تجرب الاكسبرت عندك و تقل عرفت تعمله اضافه على الشارت ام لا

شكرا على ردك على الخاص يا غالى
طب طبعا لو الرقم الناتج عن الضرب بكسور بيتم عمل راوند للرقم الاكبر !؟

و لو امكن ان ندخل المتواليه بايدينا يبقى اسهل ، شكرا لتعبك معانا

نعم يمكن الراوند للرقم الأكبر والتجربة خير برهان
بالنسبة لعمل اللوت يدويا زي ما قلت لك في الرسالة الخاصة فقد ضاع مني كود النسخة v2 ولو عاوزني أعمل التعديل ده بالنسخة v3 فده صعب وكثيرة هي التعديلات
وعلى فكرة أنا عملت تيستات بتغيير الدقائق إلى 5 و 15 و 30 و 45 وطلعت النتائج سيئة نوعا ما وليست أفضل من الدقيقة 00
سبب الخسائر هي التذبذب الذي يحصل في هذه الأزمنة وما ننساش أن الستوب 10 نقاط فقط يعني بالعكس الدخول مع بداية الساعة أفضل حيث الخبر يا إما معك يا إما ضدك ومع المضاعفات أكيد هتنجح
يعني النسخة v2 جيدة حتى الان وكل شيء فيها يدوي كما تريد

منتظر تجاربك

kira-h 21-07-2013 10:26 PM

1 مرفق
تم عمل اكسبيرت للطريقة التانية بسرعة البرق :1 (2):
ويتم دائما فتح أربع صفقات يعني سنواجه مشكلة السبريد الاضافي ولا يمكن برمجة فارق الشراء والبيع مع نوعين من المضاعفات يعني مصفوفة معقدة... والله أعلم
المهم الخصائص معروفة لكن هنا يجب الانتباه :
LotMpOnLoss : نسبة المضاعفة عند الخسارة
LotMpOnProfit : نسبة المضاعفة عند الربح
MaxLotOnLoss : أقصى لوت بمضاعفات خسارة عندما يحاول الاكسبيرت أن يتخطاها سيفتح باللوت الأساسي (افتراضيا 0.03 لأنه توجد مضاعفة واحدة للوت 0.01 اللي هي 0.02 إذن في المضاعفة القادمة لن يستطيع الاكسبيرت فتح اللوت 0.0.4 وبالتالي سيفتح بلوت 0.01 )
MaxLotOnProfit : أقصى لوت بمضاعفات الربح عندما يحاول الاكسبيرت أن يتخطاها سيفتح باللوت الأساسي (افتراضيا 100 لأن مضاعافت الربح هي نصفية وبالتالي سأجعلها لوت غير محدود ويمكن لك أن تحددها كيفما تشاء)

لدينا توقيتين فقط First و Second ثم لدينا خيار الدقيقة Minute بشكل عام

تمت التجربة بالباكتيست ومراجعة الصفقات بنجاح
الاكسبيرت بالمرفقات
وبانتظار نتائجكم
بالتوفيق

م. نور الدين 21-07-2013 11:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 536011)
نعم يمكن الراوند للرقم الأكبر والتجربة خير برهان
بالنسبة لعمل اللوت يدويا زي ما قلت لك في الرسالة الخاصة فقد ضاع مني كود النسخة v2 ولو عاوزني أعمل التعديل ده بالنسخة v3 فده صعب وكثيرة هي التعديلات
وعلى فكرة أنا عملت تيستات بتغيير الدقائق إلى 5 و 15 و 30 و 45 وطلعت النتائج سيئة نوعا ما وليست أفضل من الدقيقة 00
سبب الخسائر هي التذبذب الذي يحصل في هذه الأزمنة وما ننساش أن الستوب 10 نقاط فقط يعني بالعكس الدخول مع بداية الساعة أفضل حيث الخبر يا إما معك يا إما ضدك ومع المضاعفات أكيد هتنجح
يعني النسخة v2 جيدة حتى الان وكل شيء فيها يدوي كما تريد

منتظر تجاربك

تحياتى يا غالى ، انا بالفعل كان قصدى على النسخه الجديده لكن لا مشكله يا غالى و بارك الله فيك اوى
و انا بالفعل عايز اجربها صدقنى ، لكن ملف الاكسبرت بيختفى بمجرد فتح المنصه ، حاجه غريبه اوى اول مره تحصل معايا ، و عشان كده منتظر اى اخ تانى يأكدلى ان الملف اشتغل عشان اتاكد ان المشكله من عندى

، انا فقط متخوف من خبر قوى يحرك السوق نقاط عكس الصفقه و المنصه متلحقش تقفل على الاستوب بالظبط

الف شكر يا غالى و الله تعبت معانا جدا

kira-h 22-07-2013 12:05 AM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536032)

تحياتى يا غالى ، انا بالفعل كان قصدى على النسخه الجديده لكن لا مشكله يا غالى و بارك الله فيك اوى
و انا بالفعل عايز اجربها صدقنى ، لكن ملف الاكسبرت بيختفى بمجرد فتح المنصه ، حاجه غريبه اوى اول مره تحصل معايا ، و عشان كده منتظر اى اخ تانى يأكدلى ان الملف اشتغل عشان اتاكد ان المشكله من عندى

، انا فقط متخوف من خبر قوى يحرك السوق نقاط عكس الصفقه و المنصه متلحقش تقفل على الاستوب بالظبط

الف شكر يا غالى و الله تعبت معانا جدا

بارك الله فيك أخي
مرة أخرى تم رفع الاكسبيرتين للطريقة الأولى والتانية بعد عمل تحليل لهما بمكافح الفايروس NOD32
أرجو من أحد الاخوان عمل تحليل بمكافح فايروس آخر للتأكد من سلامة الملفين من الفايروسات (مثلا ب KasperSky)

بالتوفيق

shady hamza 22-07-2013 12:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 535981)

ملاحظة مهمة :
إلا في حالة :

مجهودك كبير ما شاء الله ربنا يوفقك

م. نور الدين 22-07-2013 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 536043)
بارك الله فيك أخي
مرة أخرى تم رفع الاكسبيرتين للطريقة الأولى والتانية بعد عمل تحليل لهما بمكافح الفايروس NOD32
أرجو من أحد الاخوان عمل تحليل بمكافح فايروس آخر للتأكد من سلامة الملفين من الفايروسات (مثلا ب KasperSky)

بالتوفيق

شكرا لمتابعتك يا غالى
هو مش فيروس انا عندى افيرا و غالبا ملفات ال mql و هى مش تنفيذيه لا تحتوى على فيروسات
هو الملف بيتمسح اول ما ابدا فى تشغيل البرنامج كان مثلا البرنامج هو اللى بيقوم بسمحه اثناء تشغيله

عموما يا ريت يا اخ شادى تجرب و تقلنا اشتغل عندك ام لا

اسلام ابن النيل 22-07-2013 01:17 AM

بسم الله مشاء الله ربنا يوفقكم ياشباب .. متابع مجهوداتكم لكن للاسف مش بستخدم الميتاتريدر كنت استفدت من خبراتكم وشاركتكم الافكار .. ان شاء الله توصلو لشى جيد
لى ملحوظه صغيره عن الاخوه اللى خايفه ان الحساب يتمرجن بعد 8 او 11 مضاعفه .. وهى ضروره اخز الربح وبدأ الدوره من جديد بلوت البدايه الذى تم اعتماده فى حسابكم . ما فى داعى انك تدخل فى مضاعفات كبيره مدام بتربح
بتمنالكم التوفيق

م. نور الدين 22-07-2013 05:34 PM

1 مرفق
انا جربت الاكسبرت رقم-2 الناهرده و كنت مظبط انه يدخل 10 صفقات فقط
و اغلب الصفقات ناجحه مع الترند و الحمد لله و لم احتاج إلى المضاعفات
لكن فتح صفقات اخرى مش عارف السبب
يا ريت الاخ كيرا يلقى نظره كده مع العلم انى حاطط الاكسبرت على سيرفر

و مازال الاكسبرت رقم-3 لا يعمل عندى يا ريت احد الاخوه يجربو و يرد عليا

Mido0o 22-07-2013 10:52 PM

بعد باك يست طويل و مرهق لقيت حاجة مهمة جدا .. غالبا السعر الطريقة مش هتنفع غير بالريبيت او برفع الهدف و الستوب .. لان هى بتعتمد على الخركة اليومية للسعر فستوب 10 او 15 قليل جدا فى وقت الذبذبة .. أخسن حاجة هو ستوب 20 و هدف 40 نقطــة لليورو دولار و الدولار ين أيضــا..

جربت الطريقة على هدف و ستوب 30 و 15 و مخاطرة عالية الى حد ما لو 0.1 لكل الف دولا بمعنى دولار للنقطة لكل الف دولار فى الحساب و لقيت ملاحظات مهمــة ..

اولا الستوب كان بيضب غالبا على فرق نقطــة او اتنين .. و بالتالى رفعه الى 20 سيعطى نتائج أفضل كثيرا..
الريبيت مربح بشكل كبير جدا.. تقريبا هو أساس الطريقة..
غالبية الوقت أحصل على المضاعفة الـ 3 أى 1 - 1.5 - 2.25 و اخرج رابحـــا..

متوسط الربح هو 18% كل 3 أيام بأضافة الريبيت أى اكثر من 120% شهريا و بدرو داون يصل بدون ريبيت الى 12% من الحساب و بالريبيت يصل الى تقريبا 3.5%
فى حالة المخاطرة القليلة اى 20 سنت لكل الف دولار نحثل على متوسط ربح 3.5% كل 3 أيام و متوسط درو داون بدون ريبيت 2.5% و بالريبيت يصل الى اقل من 1% من الحساب..
أفضل زوج فى رأيى للطريقة هو اليورو ين ..

لم اتاجر بالاكسبرت اليوم بسبب مشاكل ف منصتى و أعتمدت على المتابعة النظرية للشارت .. و لكن قمت بتنزيل منصة جديدة لأبدأ من الغد و أسف للتأخير..
الطريقة بالمخطرة الكبيرة مجدية جدا بالنسبة لى و سأقوم بالتجربة بهذه المخاطرة اى لوت دولار لكل االف دولار من الحساب..

و لى عودة قريبا ان شاء الله بتوضيح أكبر.

shady hamza 22-07-2013 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536068)

شكرا لمتابعتك يا غالى
هو مش فيروس انا عندى افيرا و غالبا ملفات ال mql و هى مش تنفيذيه لا تحتوى على فيروسات
هو الملف بيتمسح اول ما ابدا فى تشغيل البرنامج كان مثلا البرنامج هو اللى بيقوم بسمحه اثناء تشغيله

عموما يا ريت يا اخ شادى تجرب و تقلنا اشتغل عندك ام لا

من عيني اول ما اروح هجرب كل الاكسبيرتات و ارد عليك

م. نور الدين 23-07-2013 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536450)
بعد باك يست طويل و مرهق لقيت حاجة مهمة جدا .. غالبا السعر الطريقة مش هتنفع غير بالريبيت او برفع الهدف و الستوب .. لان هى بتعتمد على الخركة اليومية للسعر فستوب 10 او 15 قليل جدا فى وقت الذبذبة .. أخسن حاجة هو ستوب 20 و هدف 40 نقطــة لليورو دولار و الدولار ين أيضــا..

جربت الطريقة على هدف و ستوب 30 و 15 و مخاطرة عالية الى حد ما لو 0.1 لكل الف دولا بمعنى دولار للنقطة لكل الف دولار فى الحساب و لقيت ملاحظات مهمــة ..

اولا الستوب كان بيضب غالبا على فرق نقطــة او اتنين .. و بالتالى رفعه الى 20 سيعطى نتائج أفضل كثيرا..
الريبيت مربح بشكل كبير جدا.. تقريبا هو أساس الطريقة..
غالبية الوقت أحصل على المضاعفة الـ 3 أى 1 - 1.5 - 2.25 و اخرج رابحـــا..

متوسط الربح هو 18% كل 3 أيام بأضافة الريبيت أى اكثر من 120% شهريا و بدرو داون يصل بدون ريبيت الى 12% من الحساب و بالريبيت يصل الى تقريبا 3.5%
فى حالة المخاطرة القليلة اى 20 سنت لكل الف دولار نحثل على متوسط ربح 3.5% كل 3 أيام و متوسط درو داون بدون ريبيت 2.5% و بالريبيت يصل الى اقل من 1% من الحساب..
أفضل زوج فى رأيى للطريقة هو اليورو ين ..

لم اتاجر بالاكسبرت اليوم بسبب مشاكل ف منصتى و أعتمدت على المتابعة النظرية للشارت .. و لكن قمت بتنزيل منصة جديدة لأبدأ من الغد و أسف للتأخير..
الطريقة بالمخطرة الكبيرة مجدية جدا بالنسبة لى و سأقوم بالتجربة بهذه المخاطرة اى لوت دولار لكل االف دولار من الحساب..

و لى عودة قريبا ان شاء الله بتوضيح أكبر.

متابع معاك يا ميدو ،و متفق معاك فى الاستوب و الهدف يحتاج إلى تكبير إلى حد ما و عموما لو على الطريقه الاصليه مش هايفرق معانا غير فى نقص مضاعفه واحده على المارجن ، لكبر الخساره طبعا

وعلى طريقتك ايضا انك بتضاعف يوميا على كل الصفقات لتحقيق ربح و ممكن متضاعفش بكره حسب خساره اليوم

مش قادر احدد مين أأمن بصراحه إلا بالتجربه
عموما انا بجرب بالطريقه الاصليه الان بعقد 1 ميكرو لكل الف دولار
و نشوف ان شاء الله

المهم انا عايز اعرف انت بتتاجر ازاى ؟ بانهى اكسبرت !؟ ، انا جربت الاصدار-2 اليوم بس فتح كذا صفقه زياده عن ال 10
عايز اعرف انت بتشتغل بانهى نسخه ولا شغال يدوى !!؟

م. نور الدين 23-07-2013 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 536467)
من عيني اول ما اروح هجرب كل الاكسبيرتات و ارد عليك

ربنا يكرمك يا رب، انا نزلت نسخه جديده ( اخر نسخه ) و اشتغل الاصادار الثالث و الحمد لله تشكر يا غالى ، و حاطه على حساب الف دولار بلوت مبدئى 1 ميكرو بمضاعفات نصفيه و نشوف يا رب

م. نور الدين 23-07-2013 11:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536501)

ربنا يكرمك يا رب، انا نزلت نسخه جديده ( اخر نسخه ) و اشتغل الاصادار الثالث و الحمد لله تشكر يا غالى ، و حاطه على حساب الف دولار بلوت مبدئى 1 ميكرو بمضاعفات نصفيه و نشوف يا رب

الناهرده الاكسبرت فتح الساعه 10 صباحا الصفقه لكن لم يفتح الساعه 9 و 11 مع ان الجورنال مفهاش اى اخطاء يا ريت الاخ كيرا يلقى نظره كده عليه وعلى الاصدار 2 سبب فتح اكتر من ال 10 صفقات

مع العلم ان الاكسبرت مرفوع على سيرفر

shady hamza 23-07-2013 04:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536635)

الناهرده الاكسبرت فتح الساعه 10 صباحا الصفقه لكن لم يفتح الساعه 9 و 11 مع ان الجورنال مفهاش اى اخطاء يا ريت الاخ كيرا يلقى نظره كده عليه وعلى الاصدار 2 سبب فتح اكتر من ال 10 صفقات

بتحصل معايا كتير ان فى صفقات متتفتحش عن طريق الاكسبيرت معرفش ليه بصراحة يمكن النت فصل او المنصة او تهنيج الله اعلم

kira-h 23-07-2013 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536635)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 536718)
بتحصل معايا كتير ان فى صفقات متتفتحش عن طريق الاكسبيرت معرفش ليه بصراحة يمكن النت فصل او المنصة او تهنيج الله اعلم

الاكسبيرت شغال تمام ولا يوجد أي خطأ من خلال حساب ديمو اليوم

وكما تفضلت قد يكون سببه انقطاع النت أو تهنج المنصة بشكل مفاجئ مما يسبب تلف حسابات الماجيك نمبر للصفقات المفعلة والله اعلم

أيضا لاحظ بالاعدادات بسلسلة الصفقات يوجد True & False
True & True معناه تفعيل هيدج بيع وشراء
False & False معناه لن تتفعل أي صفقة

والسلسلة تحتوي على 13 صفقة يمكنك إلغاء وتفعيل الصفقات كما تريد

أما اكسبيرت الطريقة التانية شغال تمام فقط به إشكالية خسارة السبريد الاضافي من كثرة الصفقات والتي ليس لها حل في الوقت الحالي

م. نور الدين 23-07-2013 07:54 PM

والله مش بعيد يا غالى
طب سؤال هو اللى فى الكشف ده الاصدار كام ؟

انا الاصدار 3 هو اللى فوت ساعتين معايا مفتحش عليهم

طب الاصدار 2 فتح اكتر من صفقه فى ميعاد مختلف زياده هل يوجد حل لذلك يا غالى
تعبك معانا يا غالى والله

بس انا متأكد ان مفيش مشاكل اتصال لانى مشغل اكسبرت اخر على نفس السيرفر و لو قطع الاتصال عنه هايقفل الصفقات برضه و الحمد لله محصلش حاجه
طب مكن نتاكد ازاى انها مشكلة اتصال ولا لأ

Mido0o 23-07-2013 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536481)

متابع معاك يا ميدو ،و متفق معاك فى الاستوب و الهدف يحتاج إلى تكبير إلى حد ما و عموما لو على الطريقه الاصليه مش هايفرق معانا غير فى نقص مضاعفه واحده على المارجن ، لكبر الخساره طبعا

وعلى طريقتك ايضا انك بتضاعف يوميا على كل الصفقات لتحقيق ربح و ممكن متضاعفش بكره حسب خساره اليوم

مش قادر احدد مين أأمن بصراحه إلا بالتجربه
عموما انا بجرب بالطريقه الاصليه الان بعقد 1 ميكرو لكل الف دولار
و نشوف ان شاء الله

المهم انا عايز اعرف انت بتتاجر ازاى ؟ بانهى اكسبرت !؟ ، انا جربت الاصدار-2 اليوم بس فتح كذا صفقه زياده عن ال 10
عايز اعرف انت بتشتغل بانهى نسخه ولا شغال يدوى !!؟

بص يا سيدى ..
اولا انا لحد دلوقتى بدخل يدوى مش بأكسبرت خالص..
ثانيا زى ما قلت الريبيت بيخلينى طالع كسبان حتى لو خسرت سبعة و كسبت تلاتة .. بس انا مش بوقف المضاعفات اعتمادا على ربح الريبيت الا فى حالة انى لقيت المضاعفات زادت على المضاعفة السادسة..
مثال على ربح ثلاثة مقابل خسارة سبعة صفقات بهدف 30 و ستوب 15 و لوت دولار لكل الف دولار فى الحساب..

اليوم الاول =لوت 0.1
صافى الخسارة على الحساب .. 15 دولار
ربح الريبيت 20 دولار..
ربح اليوم.. 5 دولار = 0.5%

اليوم الثانى = لوت 0.15
صافى الخسارة على الحساب .. 22.5 دولار
ربح الريبيت 30 دولار..
ربح اليوم .. 7.5 دولار = 0.75%
الربح الكلى.. 12.5 دولار = 1.25%

اليوم الثالث = لوت 0.23
صافى الخسارة على الحساب ...34.5 دولار
ربح الريبيت 46 دولار..
ربح اليوم .. 11.5 دولار = 1.15%
الربح الكلى.. 24 دولار = 2.4%

اليوم الرابع = لوت 0.35
صافى الخسارة على الحساب .. 52.5 دولار
ربح الريبيت 70 دولار..
ربح اليوم ..17.5 دولار = 1.75%
الربح الكلى.. 41.5 دولار = 4.15%

اليوم الخامس = لوت 0.53
صافى الخسارة على الحساب .. 79.5 دولار
ربح الريبيت 106 دولار..
ربح اليوم .. 26.5 دولار = 2.65%
الربح الكلى.. 68 دولار = 6.8%

اليوم السادس = لوت 0.8
صافى الخسارة على الحساب .. 120 دولار
ربح الريبيت 160 دولار..
ربح اليوم .. 40 دولار = 4%
الربح الكلى.. 108 دولار = 10.8%

هنا فى حالة خسارة المضاعفة السادسة أتوقف و اعود للوت البداية و اكتفى بـ 10.8% ربح.
و لكن فى حالة ربح المضاعفة السادسة أربع صفقات و خسارة 6 صفقات.. بكون الوضع كالتالى

اليوم السادس = لوت 0.8
صافى الربح على الحساب .. 240 دولار
ربح الريبيت 160 دولار..
ربح اليوم ..400 دولار = 40%
الربح الكلى.. 468 دولار = 46.8%

و من هنا تأتى قوة الطريقة حيث ستظل رابحا حتى و انت تضاعف و ستوقف المضاعفات متى تشاء و ليس مضطرا.. علشان كدة انا اعتمدتها يدوى على حسابى علشان احكم عليها الاول و بعدين حشوف أكسبرت.
و طبعا اليوم الذى ستربح فيه اكثر من 5 صفقات كفيل بتدبيل حسابك بمخاطرة قليلة جدا..

Mido0o 23-07-2013 09:30 PM

شئ أخر نسيت أقوله .. انت ممكن جدا فى حالة خسارة سبعة و ربح ثلاثة ممكن متضاعفش أساسا و تستنى تكسب و دة غى اى مرحلة ..

مثلا.. لو انت عايز تكتفى بأقصى لوت يبقى مثلا 2 دولار يعنى المضاعف التانية و هتقف

اليوم الاول =لوت 0.1
ربح الريبيت 20 دولار..

اليوم الثانى = لوت 0.15
ربح الريبيت 30 دولار..

و بعد كدة تستمر فى الدخول بنفس اللوت = 0.15 و تستمر فى جنــى 0.75% يوميا حتى تحصل على يوم رابح أربعة صفقات مقابل خسارة 6 و حتكون النتيجة ربح 45 دولار على الحساب و ربح 30 دولار ربيبت بأجمالى ربح 75 دولار
اى 7.5%

طبعا ممكن تقف فى المضاعفة اللى تريحك سواء الاولى او التانية او التالتة و هكذا .. انا بقف عن السادسة..
ممكن كمان تقف عن اى مضاعفة و تثبت اللوت او ترجعه للوت البداية و فى الحالتين ستكون رابحا..

انا اعتمدت على الطريقة دى بسبب المرونة الكبيرة فيها و بتعتمد على ملاحقة الربح بدون خسائر تذكر..

kira-h 23-07-2013 09:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 536769)
والله مش بعيد يا غالى
طب سؤال هو اللى فى الكشف ده الاصدار كام ؟

انا الاصدار 3 هو اللى فوت ساعتين معايا مفتحش عليهم

طب الاصدار 2 فتح اكتر من صفقه فى ميعاد مختلف زياده هل يوجد حل لذلك يا غالى
تعبك معانا يا غالى والله

بس انا متأكد ان مفيش مشاكل اتصال لانى مشغل اكسبرت اخر على نفس السيرفر و لو قطع الاتصال عنه هايقفل الصفقات برضه و الحمد لله محصلش حاجه
طب مكن نتاكد ازاى انها مشكلة اتصال ولا لأ

ده الاصدار v3 وشغال تمام حتى الان ومثله مثل باقي الاصدارات
انا جربت قطعت الاتصال وأعدت تشغيله فلم يحصل تكرار صفقات... واشتغل عادي
أيضا أغلقت المنصة من الـ Processus الخاصة بالويندوز (يعني إغلاق مفاجئ لن تستطيع المنصة تخزين آخر المعلومات...) وأعدت تشغيل المنصة وبرضو اشتغل الاكسبيرت عادي بدون أي خطأ
انا أستخدم منصة Alpazi NZ بحساب ECN

الخطأ الوحيد الذي قد يحصل هو في بعض المرات لا يستطيع الاكسبيرت عمل موديفاي الصفقة (عند تفعيل خاصية الـ ECN) أي لا يستطيع تعديل الهدف والستوب من الصفر إلى ما هو محدد بالاعدادات وهذا ناتج عن ضعف الاتصال أو تهنج المنصة أو سيولة ضعيفة... وبالتالي يوجد بالاكسبيرت هدف وستوب اوتوماتيكي مخفي ينقذ الموقف

بالتوفيق أخي

Waseem 24-07-2013 12:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 515658)
لاحظت عند غلق المنصة وفتحها يحصل تكرار فتح الصفقات لذلك قمت بإضافة شرط مهم يتفادى هذه المشكلة
الاكسبيرت v2 بالمرفقات
بالتوفيق

السلام عليكم والله يعطيكم العافية على هذا الموضوع الأكثر من رائع .. انا متابع الموضوع من اول ما بلش وقرأت الردود والطريقة اكثر من مرة ..

اخص بالشكر الأخ اسلام صاحب الفكرة الرائعة ... وشكراً لجميع الأخوة الي كان نقاشهم جداً بناء لما فيه مصلحة لجميع الأعضاء ... اخص بالشكر الأخ Kira لبرمجه الأكسبرت

عندي سؤال

عندما اضفت الأكسبرت V2 ما تفعل معي ولا على اي صفقة ... وكنت اضيف الصفقات يدوميا ... فهل المشكلة في المنصه .. مع اني نسخت الأكسبرت الى ملفات الأكسبرت داخل البرنامج وقمت بإغلاق المنصة وفتحها من جديد .. ولكن عبثاً

وهذه صورة

لا اعلم لم لا يتم فتح الصفقات اتوماتكياً

شكراً لكم اخواني ...

Waseem 24-07-2013 01:46 PM

قمت بموضع تك على Allow live trading

واصحب الوجه مبتسم .. فهل يعني هذا ان الأكسبرت يعمل الآن ؟؟

كما في الصورة

Waseem 24-07-2013 08:54 PM

السلام عليكم ... قمت بعمل باك تست للإستراتيجية الأولى للأخ اسلام في التواريخ الموجودة في الأكسل بحساب قيمته 1000 دولار ... حيث تم ايقاف العملية في التضاعف السابع على شمعة الساعة 16:00

حيث كانت النتائج كالتالي ...

علماً بأن

الأخضر موجب تعني شراء + ربح

الأخضر سالب تعني شراء + خسارة

الأحمر موجب تعني بيع + ربح

الأحمر سالب تعني بيع + خسارة

هل تم ايقاف العمليات لأن الرصيد المتبقي لا يحتمل 64 دولار خسارة حيث ان الرصيد المبتقي كان 847.12 ... لا افهم هذهِ النقطة .. ؟؟ علماً بأن الرافعة المالية 1:100

بإنتظار تعليقاتكم ...

م. نور الدين 24-07-2013 11:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535621)
ده ملف اكسل بسيط لحساب عدد الصفقات ال ممكن عملها على الحساب بالورقه و القلم
على الطريقه الاولى ، عدد المضاعفات لكل ساعه بحد ذاتها
بغض النظر يوجد صفقات ساعات اخرى كسبانه او خسرانه

ممكن نوصل للمضاعفه 13 بلوت مبدئى 0.04 لحساب 4000
و لحساب 2000 ممكن نصل المضاعفه 11 فقط

و الربح الصافى بعد الوصول للهدف 9 دولار و يزيد بشىء بسيط كلما وصلنا لمضاعفات اكثر

شرح الجدول : يمكنك تغيير الهدف و الاستوب و حجم الحساب من القائمه الاعلى باليسار
و ما يهمك فى الجدول هو اللوت المبدئى لتمشى عليه الصفقات lot
الربح الصافى total profit
و المتبقى فى الحساب بعد ضرب استوب كل مضاعفه margin available after substract total loss
و امكانيه دخول الصفقه التاليه ام لا محسوبه على ما تبقى فى الحساب و المارجن المحجوز و 90% مساحه قبل ضرب الاستوب Available entry لو Ture ممكنه الدخول

و مرفق ايضا فى ملف الاكسيل شيت لمتابعه الصفقات يدويا

و بالمعطيات ديه شايف ان الطريقه تستحق التجربه و الربح ايضا جيد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nouk_101 (المشاركة 535950)

تحديث :1
إضافة خانه الرافعه الماليه : Leverage و سيتم حساب المارجن المجوز تلقائيا

تمام كده يا غالى لو الحساب الف دولار و رافعه 100 اقصى صفقه تقدر تدخلها هى ال9 تقريبا و ملف الاكسل ده تدخل فيه بيانات الحساب و يظهر لك المارجن بعد كام مضاعفه

، راجع طريقة الاخ ميدو فى الصفحه السابقه لو هاتشتغل بحساب 1000 دولار لكن يا ريت يبقى فى رافعه اكبر شويه

اما لو الطريقه الاساسيه اعتقد مينفعش يقل عن 5000 دولار عشان تبقى قرب الامان

ملف الاكسل فى صفحه 33
تحياتى

م. نور الدين 25-07-2013 12:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536792)
بص يا سيدى ..
اولا انا لحد دلوقتى بدخل يدوى مش بأكسبرت خالص..
ثانيا زى ما قلت الريبيت بيخلينى طالع كسبان حتى لو خسرت سبعة و كسبت تلاتة .. بس انا مش بوقف المضاعفات اعتمادا على ربح الريبيت الا فى حالة انى لقيت المضاعفات زادت على المضاعفة السادسة..
مثال على ربح ثلاثة مقابل خسارة سبعة صفقات بهدف 30 و ستوب 15 و لوت دولار لكل الف دولار فى الحساب..

اليوم الاول =لوت 0.1
ربح الريبيت 20 دولار..

اليوم الثانى = لوت 0.15
ربح الريبيت 30 دولار..

اليوم الثالث = لوت 0.23
صافى الخسارة على الحساب ...34.5 دولار
ربح الريبيت 46 دولار..
ربح اليوم .. 11.5 دولار = 1.15%
الربح الكلى.. 24 دولار = 2.4%

اليوم الرابع = لوت 0.35
صافى الخسارة على الحساب .. 52.5 دولار
ربح الريبيت 70 دولار..
ربح اليوم ..17.5 دولار = 1.75%
الربح الكلى.. 41.5 دولار = 4.15%

اليوم الخامس = لوت 0.53
صافى الخسارة على الحساب .. 79.5 دولار
ربح الريبيت 106 دولار..
ربح اليوم .. 26.5 دولار = 2.65%
الربح الكلى.. 68 دولار = 6.8%

اليوم السادس = لوت 0.8
صافى الخسارة على الحساب .. 120 دولار
ربح الريبيت 160 دولار..
ربح اليوم .. 40 دولار = 4%
الربح الكلى.. 108 دولار = 10.8%

هنا فى حالة خسارة المضاعفة السادسة أتوقف و اعود للوت البداية و اكتفى بـ 10.8% ربح.
و لكن فى حالة ربح المضاعفة السادسة أربع صفقات و خسارة 6 صفقات.. بكون الوضع كالتالى

اليوم السادس = لوت 0.8
صافى الربح على الحساب .. 240 دولار
ربح الريبيت 160 دولار..
ربح اليوم ..400 دولار = 40%
الربح الكلى.. 468 دولار = 46.8%

و من هنا تأتى قوة الطريقة حيث ستظل رابحا حتى و انت تضاعف و ستوقف المضاعفات متى تشاء و ليس مضطرا.. علشان كدة انا اعتمدتها يدوى على حسابى علشان احكم عليها الاول و بعدين حشوف أكسبرت.
و طبعا اليوم الذى ستربح فيه اكثر من 5 صفقات كفيل بتدبيل حسابك بمخاطرة قليلة جدا..

افكارك بنائه يا ميدو جدا
اعتقد ديه ائمن بكتير من المضاعفه على الساعه
هاجرب بكره الطريقه بفكرتك على حساب منفصل و اشوف ان شاء الله

انا اصلا بقالى يومين بجرب بدون مضاعفه و تمام
يحكمنا التجربه ان شاء الله و الهدف ربح 4 صفقات يوميا تبقى حلو اوى

Mohamed_tarek 25-07-2013 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido0o (المشاركة 536795)
شئ أخر نسيت أقوله .. انت ممكن جدا فى حالة خسارة سبعة و ربح ثلاثة ممكن متضاعفش أساسا و تستنى تكسب و دة غى اى مرحلة ..

مثلا.. لو انت عايز تكتفى بأقصى لوت يبقى مثلا 2 دولار يعنى المضاعف التانية و هتقف

اليوم الاول =لوت 0.1
ربح الريبيت 20 دولار..

اليوم الثانى = لوت 0.15
ربح الريبيت 30 دولار..

و بعد كدة تستمر فى الدخول بنفس اللوت = 0.15 و تستمر فى جنــى 0.75% يوميا حتى تحصل على يوم رابح أربعة صفقات مقابل خسارة 6 و حتكون النتيجة ربح 45 دولار على الحساب و ربح 30 دولار ربيبت بأجمالى ربح 75 دولار
اى 7.5%

طبعا ممكن تقف فى المضاعفة اللى تريحك سواء الاولى او التانية او التالتة و هكذا .. انا بقف عن السادسة..
ممكن كمان تقف عن اى مضاعفة و تثبت اللوت او ترجعه للوت البداية و فى الحالتين ستكون رابحا..

انا اعتمدت على الطريقة دى بسبب المرونة الكبيرة فيها و بتعتمد على ملاحقة الربح بدون خسائر تذكر..

فكرتك كويسة فعلا في موضوع الاعتماد علي الريبيت او الكاش باك انا حتي كنت بفكر من كام يوم اني افتح حساب في اف اكس كوميشن واعتمد فقط علي الارباح من الكاش باك
لذلك هافتح حساب 500دولار حقيقي وهدخل عقود كبيرة باجمالي عدد صفقات يومي 10 صفقات فقط الهدف سيكون الخروج بدون ربح او خسارة والاعتماد علي ارباح الكاش باك او العمولة
للعقد الاستاندر 6 دولار 60 دولار يوميا انا شايف انة ربح كويس جدا علي الرغم من ان المخاطرة كبيرة شويةبس بشكل عام الربح جيد

shady hamza 25-07-2013 06:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 537229)

فكرتك كويسة فعلا في موضوع الاعتماد علي الريبيت او الكاش باك انا حتي كنت بفكر من كام يوم اني افتح حساب في اف اكس كوميشن واعتمد فقط علي الارباح من الكاش باك
لذلك هافتح حساب 500دولار حقيقي وهدخل عقود كبيرة باجمالي عدد صفقات يومي 10 صفقات فقط الهدف سيكون الخروج بدون ربح او خسارة والاعتماد علي ارباح الكاش باك او العمولة
للعقد الاستاندر 6 دولار 60 دولار يوميا انا شايف انة ربح كويس جدا علي الرغم من ان المخاطرة كبيرة شويةبس بشكل عام الربح جيد

السلام عليكم

خد بالك من حاجة فى نظام الريبيت اللى الاستاذ ميدو بيستعمله خد بالك ان الشركة مش بترجع ريبيت لو الصفقة اتقفلت على الربح زيرو

ولكن انا معنديش علم هل اف اكس كوميشن كده ولا لا بصراحة اسال الاول وشوف

mehdi werghi 25-07-2013 09:39 AM

موضوع أكثر من رائع،الرجاء مزيد المواصلة والعطاء والله لا يضيع أجر المحسنين
مشكور جد مشكور على مجهودك الجبار الله يديمك

khal1d 25-07-2013 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 537320)
السلام عليكم

خد بالك من حاجة فى نظام الريبيت اللى الاستاذ ميدو بيستعمله خد بالك ان الشركة مش بترجع ريبيت لو الصفقة اتقفلت على الربح زيرو

ماذا تقصد بالريبيت اخوي ؟

Mohamed_tarek 25-07-2013 11:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shady hamza (المشاركة 537320)
السلام عليكم

الموقع بيسمح فعلا باسترجاع قيمة العمولالة سواءكانت الصفقة خاسرة ام رابحة ودة هنا بيكمن قوة الطريقة
لان حتي مع اي استراتجية تانية انت هتستهف قفط الخروج بدون خسار اعتمادا علي ربح الكاش باك

Mohamed_tarek 25-07-2013 11:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khal1d (المشاركة 537356)
ماذا تقصد بالريبيت اخوي ؟

الريبيت هو الحصول علي جزء من قيمة العقد كعمولة مسترجعة
وتتراح من 60%الي 90% من قيمة العقد دون اي شروط سواء ربحت ام خسرت
للمعومات اضغط هنا
الكاش باك

الساعة الآن 09:21 AM