اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

م.محمد عبد القوى 26-09-2015 03:02 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Egymax3d (المشاركة 829667)
شكرا لحضرتك استاذى الفاضل على ردك وجعله الله فى ميزان حسناتك وبالتوفيق ان شاء الله

العفو اخى الكريم
بالتوفيق ان شاء الله..

youssef new 26-09-2015 05:44 PM

اولا كل عام وحضراتكم كلكم بخير وربنا يعيد علينا وعليكم الايام بخير وسعادة
ثانيا كان عندى استفسار ..انا من مصر ونظرا لان البنك المركزى بتاعنا مانع البنوك من التعامل مع حسابات شركات الفوركس ... بينما فى ناس بتتعامل عادى خالص مش عارف ازاى ..المهم.. كنت بفكر افتح حساب فى المستقبل القريب بعد ماتمكن من الموضوع ... بس مش موضوع الارسال للحساب فى الشركة هو اللى محيرنى لا, موضوع الاستقبال , يعنى هاستقبل ازاى لو قدرلى ربنا انى اربح.....فلنفرض مثلا انى فتحت حساب ب 1000 دولار اسكريل وحولت على حساب الشركة ...مش هاعرف اسحب على الحساب دا الا الالف دولار اللى هى
deposit
ولو طلبت تحويل على حساب بنكى, لو عرفوا انة من شركة فوركس هايوقفوا الحساب والفيزا حسب ماسمعت فياريت حد يفيدنى
وشكرا

م.محمد عبد القوى 26-09-2015 06:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef new (المشاركة 829677)
اولا كل عام وحضراتكم كلكم بخير وربنا يعيد علينا وعليكم الايام بخير وسعادة
ثانيا كان عندى استفسار ..انا من مصر ونظرا لان البنك المركزى بتاعنا مانع البنوك من التعامل مع حسابات شركات الفوركس ... بينما فى ناس بتتعامل عادى خالص مش عارف ازاى ..المهم.. كنت بفكر افتح حساب فى المستقبل القريب بعد ماتمكن من الموضوع ... بس مش موضوع الارسال للحساب فى الشركة هو اللى محيرنى لا, موضوع الاستقبال , يعنى هاستقبل ازاى لو قدرلى ربنا انى اربح.....فلنفرض مثلا انى فتحت حساب ب 1000 دولار اسكريل وحولت على حساب الشركة ...مش هاعرف اسحب على الحساب دا الا الالف دولار اللى هى
deposit
ولو طلبت تحويل على حساب بنكى, لو عرفوا انة من شركة فوركس هايوقفوا الحساب والفيزا حسب ماسمعت فياريت حد يفيدنى
وشكرا

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كل عام وحضرتك بخير
بالنسبة لاستفسارك فى حالة السحب على حسابك البنكى لا يوجد مشكله
طالما الارقام صغيرة اقل من 10 الاف دولار
المشكلة تكمن فى الارسال عن طريق البنوك الارضية وليست الاستقبال
تحياتى..

abdo ahmed 28-09-2015 08:11 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانتم بخير

بالاول اريد طلب كتاب الوافي كنت املكه سابقا ولكن بسبب الحرب في مدينتي انتقلت الي مدينه اخري واخدت حاسوب اخر

وايضا اريد ان استفسر بخصوص استراتيجية الوافي رحمه الله

هل هيا فقط تعتمد علي الارتداد ؟ ام الكسر ايضا ؟؟

وايضا اتذكر انه ذكر رحمه الله الدخول علي الفريمات الصغيرة لا يكون مخالف لترند ابدا

حسنا علي سبيل المثال كان الترند هابط وصعد السعر الي اول مقاومة وكسرها حينها سوف تتحول دعم هل الدخول سوف يكون عند كسرها او انتظار ارتداد السعر منها بعد كسرها ؟ ل انه هذه النقطه لم افهمها بعد

ايضا انا كنت املك حساب حقيقي علي fxdd ولكن للاسف ليس تحت رعاية المنتدي فقد فتحته علي ما اعتقد عن طريق موقع وجدته بالمنتدي

المهم انا كنت مخزن الباسورد في الحاسوب القديم ولكن نظرا لظروف لم استطع الوصول للحاسوب القديم هل يمكنني استعادة كلمة السر ؟ ام افتح حساب جديد ؟؟ وهل ينفع افعله بنفس الهوية ؟

علما حسابي لم اودع به كنت ناوي اودع به بداية شهر 9 ولكن اجلت الامر حتي نهاية السنة ان شاء الله

وشكرا جميعا

أ.نادر غيث 28-09-2015 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo ahmed (المشاركة 829973)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وانتم بخير

بالاول اريد طلب كتاب الوافي كنت املكه سابقا ولكن بسبب الحرب في مدينتي انتقلت الي مدينه اخري واخدت حاسوب اخر

وايضا اريد ان استفسر بخصوص استراتيجية الوافي رحمه الله

هل هيا فقط تعتمد علي الارتداد ؟ ام الكسر ايضا ؟؟

وايضا اتذكر انه ذكر رحمه الله الدخول علي الفريمات الصغيرة لا يكون مخالف لترند ابدا

حسنا علي سبيل المثال كان الترند هابط وصعد السعر الي اول مقاومة وكسرها حينها سوف تتحول دعم هل الدخول سوف يكون عند كسرها او انتظار ارتداد السعر منها بعد كسرها ؟ ل انه هذه النقطه لم افهمها بعد

ايضا انا كنت املك حساب حقيقي علي fxdd ولكن للاسف ليس تحت رعاية المنتدي فقد فتحته علي ما اعتقد عن طريق موقع وجدته بالمنتدي

المهم انا كنت مخزن الباسورد في الحاسوب القديم ولكن نظرا لظروف لم استطع الوصول للحاسوب القديم هل يمكنني استعادة كلمة السر ؟ ام افتح حساب جديد ؟؟ وهل ينفع افعله بنفس الهوية ؟

علما حسابي لم اودع به كنت ناوي اودع به بداية شهر 9 ولكن اجلت الامر حتي نهاية السنة ان شاء الله

وشكرا جميعا

مسا الخير
اهلا و سهلا اخي عبدو احمد .

1- بخصوص كتاب الوافي ستجده في اول مشاركة بالموضوع ادناه .
دورة فوركس لشرح استراتيجية الوافي مع التطبيق العملي و المتاجرة المستمرة .

2- الاستراتيجية تعتمد الارتداد على فريم اليومي فقط ، و الكسر له شروط خاصة مثل تلاث ارتكازات ووالخ..
تجد كل ذلك في الدروس بالموضوع ااعلاه ، تحديداص الدرس السابع في اخره ستجد ملخص لثلاثة اساليب التي يتم العمل بها لطريقة .
3- بخصوص حسابك راجع الشركة و زودهم برقم حسابك و اذا لم تذكره ارسل لهم الايميل الذيي قمت بتسجيل الحساب به ..
تحيتي

abdo ahmed 28-09-2015 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 829985)

مسا الخير
اهلا و سهلا اخي عبدو احمد .

1- بخصوص كتاب الوافي ستجده في اول مشاركة بالموضوع ادناه .
دورة فوركس لشرح استراتيجية الوافي مع التطبيق العملي و المتاجرة المستمرة .

2- الاستراتيجية تعتمد الارتداد على فريم اليومي فقط ، و الكسر له شروط خاصة مثل تلاث ارتكازات ووالخ..
تجد كل ذلك في الدروس بالموضوع ااعلاه ، تحديداص الدرس السابع في اخره ستجد ملخص لثلاثة اساليب التي يتم العمل بها لطريقة .
3- بخصوص حسابك راجع الشركة و زودهم برقم حسابك و اذا لم تذكره ارسل لهم الايميل الذيي قمت بتسجيل الحساب به ..
تحيتي

اهلا بيك استاذ نادر شكرا لك علي التوضيح

بخصوص الحساب ايضا لا اتذكره راح ازودهم بالبريد الالكتروني ان شاء الله

تسلم بارك الله فيك :1 (58):

أ.نادر غيث 28-09-2015 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo ahmed (المشاركة 829987)
اهلا بيك استاذ نادر شكرا لك علي التوضيح

بخصوص الحساب ايضا لا اتذكره راح ازودهم بالبريد الالكتروني ان شاء الله

تسلم بارك الله فيك :1 (58):

تمام ، راسل الشركة في البريد ان كنت تذكره
و بكل بياناتك مثل اسمك و اوراقك ، و ان شاء الله
يتم استعادته ..

Reda12 06-10-2015 01:12 PM

اخواني الكرام هل هناك اي دروس لتعلم التحليل الاساسي و طريقة المتاجرة عليه ؟؟ لتفادي الانعكاسات السعرية... ماهي اهم الامور التي يتم الاستناد عليها من اجل الحصول على تحليل مناسب و صحيح "ترند. دعم. مقاومة. مؤشرات..." ام يتم الاعتماد على كل شيء و شكرا لكم

معاذ عودات 06-10-2015 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Reda12 (المشاركة 831228)
اخواني الكرام هل هناك اي دروس لتعلم التحليل الاساسي و طريقة المتاجرة عليه ؟؟ لتفادي الانعكاسات السعرية... ماهي اهم الامور التي يتم الاستناد عليها من اجل الحصول على تحليل مناسب و صحيح "ترند. دعم. مقاومة. مؤشرات..." ام يتم الاعتماد على كل شيء و شكرا لكم

اهلا فيك اخي الكريم

يمكنك الاطلاع على هذه المواضيع
ويبينار التحليل الاساسي من البداية للاحتراف برعاية اف اكس ارابيا
كتاب تحليل اساسي

بالاضافه الى متابعه المفكرة الاقتصاديه في موقع فوركس فاكتوري

وبخصوص التحليل الفني
يجب التركيز على اهم الادوات مثل /
الترند ، الدعوم والمقاومات ، الفايبو ، الموفنجات

abu azzam 21-10-2015 08:37 AM

1 مرفق
السلام عليكم
أسعد الله صباحكم،،، عندي سؤالين لو تكرمتم
السؤال الأول:
هل توجد طريقة في الميتاتريدر يكون الـ (stop loss) والـ (take profit) متحركان مع السعر قبل فتح الصفقة
يعني مثلاً لو أحدد الـ (stop loss) عشرين نقطة،،، بمجرد فتح الصفقة يكون 20 نقطة من السعر الذي تم فيه فتح الصفقة
ونفس الكلام للـ (take profit)

السؤال الثاني:
فرق التوقيت بين السعودية وجرينتش هو +3 ساعة GMT
يعني السعودية تسبق توقيت جرينتش بثلاث ساعات
وأنا حملت الجدول اللي في المرفقات بتوقيت جرينتش والمفروض أنقص منه ثلاث ساعات ونحصل على توقيت افتتاح البورصات بالنسبة للسعودية بس عندي احساس أنه مش صح وفيه حاجة غلط وكمان ملاحظ على الشارت أنه الفرق ساعة وحدة بس
لو فيه شي غلط عندي وضحولي الله يسعدكم

الساعة الآن 03:23 PM