اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

abolila 14-01-2013 08:48 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

حد يلحقنى بالموقع اللى ابو يوسف كان بينزل من عليه البيانات التاريخية الدنيا باظت عندى فى الميتا تريدر

Lama-FX 14-01-2013 09:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abolila (المشاركة 449302)
حد يلحقنى بالموقع اللى ابو يوسف كان بينزل من عليه البانات التاريخية الدنيا باظت عندى فى الميتا تريدر

تفضل

Badr 14-01-2013 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek (المشاركة 449300)
اهلا بيك اخ بدر وطبعا تفضل بشرح الاستراتجية واعتذر عن التاخير نظرا لظروف العمل القهرية

اهلا بيك يا محمد .. ربنا يعينك ويقويك على ظروف العمل

جاري عمل الشرح
و أعتذر منك اذا كنت قد سلبت منك شرح هذة الطريقة .. لكن ما قصدتة هو أني وجت الأعضاء يستعجلوك و أنت مشغول

abolila 14-01-2013 09:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 449304)

بارك الله فيك

Lama-FX 14-01-2013 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 449126)

تمام اختى الكريمة اكثر من رائع :)

مبروك اختى الكريمة .. وتلك ارباحى على حسابى الشخصى من الرينكو امس واليوم .. منذ 10 شهور تقرييا وصفقات الاسكالبينج على حسابى يمكن حوالى 10 صفقات :D والعشرات من السونجات ويمكن اكثر من ذلك والحمد لله بعد الرينكو عدت مرة اخرى للاسكالبينج وبقوة .. جزاك الله خيرا اخى وليد :) اعمل حاليا بطريقتى على اكثر من زوج وتابعى اسعار الصفقات هتفهمى مناطق الدخول المعتمدة على الزويا .. حتى فى ازواج ما ينفعش اتاجر عليها لكبر الاسبريد .. وتاجرت واخذت ربح سريع الحمد لله :)
و لم افتح عقد السونج لانى لست اتابع الماركت حاليا بصورة مستمرة نظرا لظروف امتحاناتى .. وان شاء الله لى عودة وطرح كل الافكار تحياتى :)

شكرا COWBOY

لاحظت كبر الستوب انا بالسكلبنج اعتمد نفس المنطق لكن اضع 30 نقطة
لطالما شكل الستوب تحدي ومصدر خسارتي لان دائما بعد ما يضرب ستوب يتجة مباشرتا للهدف

abolila 14-01-2013 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 449311)
شكرا COWBOY

لطالما شكل الستوب تحدي ومصدر خسارتي لان دائما بعد ما يضرب ستوب يتجة مباشرتا للهدف

نفس الحال دائما ما يضرب ستوب ويتجه بعدها مباشرة الى الهدف
ابسط القصص يوم 10/1/2013 الساعة 4 اليورو ين ضرب لى ستوب كنت حاطه عند 116.05 وصل الى 116.03 وبعدين طلع جاب الهدف
وهذه ليست المرة الاولى ولكنى اتمنى من الله ان تكون الاخيرة

ابو شجون 14-01-2013 11:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 449304)

شكرا لك لوضع الموقع ولكن لدي سؤال لما احمله على اي مسار اضعه ؟؟

وشكرا

ayaz 14-01-2013 11:38 PM

الاخ الفاضل ابو شجون
اعذرني للتدخل , الاخ ابو يوسف فعلا وضع هذا الموقع لتحميل الداتا و لكن للاسف الداتا ديه فيها سنه ناصقه و مش بتضبط على الشارت , هوة بعد كدة شرح طريقه تانيه افضل و احسن و انا عملتها على 11 زوج و فتحت عليهم الرينكو , بس هي متعبه شويه , انت بتفتح الشارت و تدوس على زرار الباك في الميتاتريدر و بعدين تدوس على زرار الهوم و تفضل دايس على زرار home هتلاقي الشارت بدا يرجع معاك بس بطي , لو عايز الهيستوري عشان الرينكو يبقي كفايه ترجع لحد اول ديسمبر و لو لقيت بردو الشموع قليله تعمل نفس الموضوع على شارت 5 دقايق و ربع ساعه و الساعه و دول هيبقوا اسرع شويه في التحميل فممكن ترجع شهرين و ثلاثه للخلف , جرب على عمله و ان شاء الله خير , ديه اخر حاجه رد بيها الكينج ابو يوسف و مشيت معايا زي الفل
عذرا اخ ابو يوسف اني رديت مكانك , قلت بس اساعد
السلام عليكم

ابو شجون 15-01-2013 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayaz (المشاركة 449361)
الاخ الفاضل ابو شجون
اعذرني للتدخل , الاخ ابو يوسف فعلا وضع هذا الموقع لتحميل الداتا و لكن للاسف الداتا ديه فيها سنه ناصقه و مش بتضبط على الشارت , هوة بعد كدة شرح طريقه تانيه افضل و احسن و انا عملتها على 11 زوج و فتحت عليهم الرينكو , بس هي متعبه شويه , انت بتفتح الشارت و تدوس على زرار الباك في الميتاتريدر و بعدين تدوس على زرار الهوم و تفضل دايس على زرار home هتلاقي الشارت بدا يرجع معاك بس بطي , لو عايز الهيستوري عشان الرينكو يبقي كفايه ترجع لحد اول ديسمبر و لو لقيت بردو الشموع قليله تعمل نفس الموضوع على شارت 5 دقايق و ربع ساعه و الساعه و دول هيبقوا اسرع شويه في التحميل فممكن ترجع شهرين و ثلاثه للخلف , جرب على عمله و ان شاء الله خير , ديه اخر حاجه رد بيها الكينج ابو يوسف و مشيت معايا زي الفل
عذرا اخ ابو يوسف اني رديت مكانك , قلت بس اساعد
السلام عليكم

تسلم اناملك الحلوة يعطيك العافية

شكرا زبطت معاي الله يحفظك:1 (77):

hassanarfa 15-01-2013 12:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lilbob (المشاركة 448243)
بارك الله فيك أخي على هذا المجهود و شكراً أيضاً إلى الاساتذه الكرام على دعمهم للأعضاء و مساعدتهم و ربنا يوفقكم .

شكرا يا اخى وجزاك الله خيرا
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 448255)

جزاك الله خيرا يا غالى .. مشاركة هامة جدا ومرجع سهل وبسيط لكل المتابعين الجدد معنا .. بالتوفيق ان شاء الله

شكرا يا اخى الكريم وبالتوفيق للجميع
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 448306)

تجميع اكثر من رائع اخي الفاضل
لايك :)
لو وليد يحب ممكن اضع لينك هذه المشاركة في اول الموضوع للتسهيل

تحياتي

بارك الله فيك وشكرا لكم جميعا
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 448317)

هذه مشاركه متعوب عليها واخذت منك وقت بالساعات لكي تجمعها وانا أعرف هذا ولا تقولي انك اخذتها كوبي وبيست لأن تجميع هذا الملخص ليس فقط كوبي وبيست
وانت من الناس المجتهدين وهذا واضح وسوف تحقق في القريب العاجل مكاسب قويه لأن شيم الناجحين لها صفات وانت تتمتع بها اخي بارك الله لك .

..

بارك الله فيك استاذ ابو يوسف وشكرا على هذه الكلامات الجميله التى ترفع من معنوياتى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abolila (المشاركة 449333)
نفس الحال دائما ما يضرب ستوب ويتجه بعدها مباشرة الى الهدف
ابسط القصص يوم 10/1/2013 الساعة 4 اليورو ين ضرب لى ستوب كنت حاطه عند 116.05 وصل الى 116.03 وبعدين طلع جاب الهدف
وهذه ليست المرة الاولى ولكنى اتمنى من الله ان تكون الاخيرة

كنت اواجه هذه المشكلة سابقا ولكنى تغلبت عليها بان اادخل من منتصف المسافة بين نقطة الدخول والاستوب وابعد الاستوب قليلا وماشى الحال معى

COWBOY 15-01-2013 01:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 449311)
شكرا COWBOY

الاستوب كما ذكرت سابقا معتمد على خط الدورة السعرية الذى يسبق الزاوية .. اما فكرة تحديد الاستوب بشكل عام فى الاسكالبينج .. صعبة جدا وتختلف عن السونج كتير جدا وخصوصا لكبر حجم اللوت ولايوجد صفقة سكالبينج تحقق ريسك جيد .. لان الهدف لا يتعدى ال10 نقاط .. اذا الاستوب يكون على اقل تقدير 10 نقاط ايضا اذا الريسك 1:1 وطبعاهذا الرقم صعب جدا .. مع اسبريد يتعدى ال2 نقطة وفى ظل تذبذب الماركت .. لذا لوت معقول ودخول من مناطق قوية .. واختيار اوقات المتاجرة عامل اساسى وهام .. لذا اغلب المتاجرين الاسكالبينج فى الغالب يعتمدوا الهيدج والمضاعفات .. وهذا لاانصح به فى حالة صغر راس المال .. :1 (77):

• فهد • 15-01-2013 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة opera (المشاركة 449176)
انت منصتك اربع ارقام حتخلى المستويات فى الموفينج بدل 50 و -50 حتخليهم 5 و -5

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 449287)
غير الترافيل من -50 و 50
الي -5 و 5

شكرا يا رجالة .. جارى التعديل

opera 15-01-2013 03:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 449423)

الاستوب كما ذكرت سابقا معتمد على خط الدورة السعرية الذى يسبق الزاوية .. اما فكرة تحديد الاستوب بشكل عام فى الاسكالبينج .. صعبة جدا وتختلف عن السونج كتير جدا وخصوصا لكبر حجم اللوت ولايوجد صفقة سكالبينج تحقق ريسك جيد .. لان الهدف لا يتعدى ال10 نقاط .. اذا الاستوب يكون على اقل تقدير 10 نقاط ايضا اذا الريسك 1:1 وطبعاهذا الرقم صعب جدا .. مع اسبريد يتعدى ال2 نقطة وفى ظل تذبذب الماركت .. لذا لوت معقول ودخول من مناطق قوية .. واختيار اوقات المتاجرة عامل اساسى وهام .. لذا اغلب المتاجرين الاسكالبينج فى الغالب يعتمدوا الهيدج والمضاعفات .. وهذا لاانصح به فى حالة صغر راس المال .. :1 (77):

بارك الله فيك اخى الفاضل كاو بوى على ما تقدمه و لكن لى سؤال بحكم تجربتك للتمبلت الخاص بالزوايا كم تبلغ نسبة نجاحه

Moh'd Issa 15-01-2013 03:32 AM

اخواني فتحت حساب حقيقي ولكن سبريد ثابت وانا اخترت متحرك مدري احوله متحرك ولا اخليه علما اني رح اتاجر بطريقة اخونا وليد او بتمبلت الساحر المهم انو شغلي حيكون رنكو
يعني اضع اوامر باتجاه كل بوكس هابط او صاعد ف ايش نصيحتكم وجزاكم الله خير

احمد ابوالمجد 15-01-2013 10:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 449499)
اخواني فتحت حساب حقيقي ولكن سبريد ثابت وانا اخترت متحرك مدري احوله متحرك ولا اخليه علما اني رح اتاجر بطريقة اخونا وليد او بتمبلت الساحر المهم انو شغلي حيكون رنكو

اهم حاجه تمشى مع الترند العام ولا تدخل اثناء التفريغ او التصحيح

Creep.Foxy 15-01-2013 10:40 AM

شكرا على الافادة يا اخي العزيز .. جعله الله فى ميزان حسناتك

Badr 15-01-2013 12:28 PM

ممكن حد يديني رابط مشاركة أبو يوسف الي فيها الموقع الخاص بالبيانات التاريخية للعملات و طريقة اضافتها .. للأني بدور على المشاركة و مش لاقيها

• فهد • 15-01-2013 01:12 PM

انا دخلت الصفقات دية .. وعاوز اشوف انا داخل صح ولا لأ

أبو_تراب 15-01-2013 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449662)

الصورة الاولى اعتقد الله اعلم دخول صحيح بس كان لازم تكتفي ب 10 نقاط ربح

الثانية غلط

الثالثة صح

TREND_SEEKER 15-01-2013 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 449499)

اعتقد ان الأسبريد لو نقطتين هيكون افضل ليه انه يكون ثابت
أما لو تاجرت بتمبلت وليد أو تمبلت الساحر أو باي استراتيجيه معروضه في هذا الموضوع على حسابك الحقيقي هتخسر حسابك عن بكرة أبيه .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449662)

الأولى صح
ولكنك أتاخرت شمعه المفروض كنت تدخل مع اغلاق شمعة التقاطع الي هي كسرت الموفنج وأعلقت
الثانيه غلط
الثالثه غلط

• فهد • 15-01-2013 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 449723)

أما لو تاجرت بتمبلت وليد أو تمبلت الساحر أو باي استراتيجيه معروضه في هذا الموضوع على حسابك الحقيقي هتخسر حسابك عن بكرة أبيه .

الأولى صح
ولكنك أتاخرت شمعه المفروض كنت تدخل مع اغلاق شمعة التقاطع الي هي كسرت الموفنج وأعلقت
الثانيه غلط
الثالثه غلط

الثانية غلط لية .. داخل بعد ما ظهور السهم وكسر الشمعة للموفينج !

• فهد • 15-01-2013 04:57 PM

طيب انا عندى فكرة اكسبيرت غالبا انتوا فكرتوا فيها .. بس انا للاسف مكنتش متابع موضوع الاكسبيرتات نهائى

الفكرة اننا مع كل شمعة جديدة ندخل شراء او بيع

لو الشمعة حمراء ندخل بيع ونغلق كل عقود الشراء

ولو الشمعة خضراء ندخل شراء ونغلق كل عقود البيع

انا معايا مؤشر بيعطى تنبية مع كل شمعة جديدة

ابو شجون 15-01-2013 05:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449762)
طيب انا عندى فكرة اكسبيرت غالبا انتوا فكرتوا فيها .. بس انا للاسف مكنتش متابع موضوع الاكسبيرتات نهائى

الفكرة اننا مع كل شمعة جديدة ندخل شراء او بيع

لو الشمعة حمراء ندخل بيع ونغلق كل عقود الشراء

ولو الشمعة خضراء ندخل شراء ونغلق كل عقود البيع

انا معايا مؤشر بيعطى تنبية مع كل شمعة جديدة

انا فكرت مثلك تماما ولكن هناك مشكلة كبييييرة جدا

وهي السبريد ؟ كل شمعة بتديك اقل شيئ 3 نقاط مضمونة ولكن هذه النقاط الثلاثة مش ليك بل للسبريد وبعدها السعر يعكس ويضرب 20 نقطة وبكذا تكون خسرت كلللل الارباح اللي جمعتها في الايام الماضية لو انت تعمل بهذه الطريقة

الحل لو لقيت شركة ما تأخذ سبريد خبرني :1 (101):

تقبل تحياتي :1 (77):

• فهد • 15-01-2013 05:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو شجون (المشاركة 449781)
انا فكرت مثلك تماما ولكن هناك مشكلة كبييييرة جدا

وهي السبريد ؟ كل شمعة بتديك اقل شيئ 3 نقاط مضمونة ولكن هذه النقاط الثلاثة مش ليك بل للسبريد وبعدها السعر يعكس ويضرب 20 نقطة وبكذا تكون خسرت كلللل الارباح اللي جمعتها في الايام الماضية لو انت تعمل بهذه الطريقة

الحل لو لقيت شركة ما تأخذ سبريد خبرني :1 (101):

تقبل تحياتي :1 (77):

طيب الفكرة اننا لو اعتبرنا المتوسط ان الاسبريد 3 نقاط والشمعة 10 نقاط .. يبقى لما انا ادخل شراء يبقى انا كسبت 7 نقاط لو الشمعة اكملت الصعود

انما لو اغلقت على خسارة ابقى خسرت 17 نقطة .. بس الفكرة اننا هنا بنتكلم ان فرصة ان الشمعة تكمل صعود اكبر .. لو اشتغلنا فى السوق الاوربى والامريكى

التذبذب فقط اللى هيخسرنا .. انما اى اتجاة هيبقى مكسب

ابو شجون 15-01-2013 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449788)

طيب الفكرة اننا لو اعتبرنا المتوسط ان الاسبريد 3 نقاط والشمعة 10 نقاط .. يبقى لما انا ادخل شراء يبقى انا كسبت 7 نقاط لو الشمعة اكملت الصعود

انما لو اغلقت على خسارة ابقى خسرت 17 نقطة .. بس الفكرة اننا هنا بنتكلم ان فرصة ان الشمعة تكمل صعود اكبر .. لو اشتغلنا فى السوق الاوربى والامريكى

صدقت ولكن الخسارة مو 17 بل 20 نقطة لا تنسى السبريد

ابو شجون 15-01-2013 06:18 PM

يا اخوااااني الرجاء المساعدة انا حاب اعمل باك تسيت للرنكو ومش عارف تابعت الفيديو لأاستاذي وليد ولم ينفع معي ؟

ما الحل محتاج اعمل باك تيست ضرووووري

• فهد • 15-01-2013 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو شجون (المشاركة 449794)
صدقت ولكن الخسارة مو 17 بل 20 نقطة لا تنسى السبريد

تمام الكلام صح .. بس انت بتتكلم على عدد الصفقات المكسب للخسارة .. انت لو اشتغلت على الفترات اللى فيها سيولة فى السوق

هتلاقى ان المكسب كبير جدا

والفكرة هنا ان انت لما تشوف شمعة صاعدة وتفتح شراء وتيجى شمعة جديدة هتفتح شراء تانى .. يعنى عند صفقة كسبانة +10 نقاط وصفقة جديدة ولما تيجى شمعة هابطة يبقى انت كده خسرت 20 نقطة للصفقة الجديدة و 3 نقاط اسبريد للشمعة القديمة .. يبقى 23 نقطة او 20 نقطة لو شمعة واحدة

بس لو اكملت الصعود يبقى كده انت كسبان +20 & +10 والشمعة التالتة .. لو ظهرت شمعة هبوط هنخسر .. 20 + 3 .. وهنكسب +10 وهكذا

ابو شجون 15-01-2013 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449799)

تمام الكلام صح .. بس انت بتتكلم على عدد الصفقات المكسب للخسارة .. انت لو اشتغلت على الفترات اللى فيها سيولة فى السوق

هتلاقى ان المكسب كبير جدا

والفكرة هنا ان انت لما تشوف شمعة صاعدة وتفتح شراء وتيجى شمعة جديدة هتفتح شراء تانى .. يعنى عند صفقة كسبانة +10 نقاط وصفقة جديدة ولما تيجى شمعة هابطة يبقى انت كده خسرت 20 نقطة للصفقة الجديدة و 3 نقاط اسبريد للشمعة القديمة .. يبقى 23 نقطة او 20 نقطة لو شمعة واحدة

بس لو اكملت الصعود يبقى كده انت كسبان +20 & +10 والشمعة التالتة .. لو ظهرت شمعة هبوط هنخسر .. 20 + 3 .. وهنكسب +10 وهكذا

هي الفكرة جيدة ولكن تحتاج الى توفيق من رب العالمين في دخول صحيح وسليم لكي نتجنب الخسارات المتكررة

mohammed saady 15-01-2013 06:41 PM

السلام عليكم اخوتي
هل هذه فرصة صحيحة على usdjpy

• فهد • 15-01-2013 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed saady (المشاركة 449806)
السلام عليكم اخوتي
هل هذه فرصة صحيحة على usdjpy

تمام .. صحيحة وبالتوفيق

Moh'd Issa 15-01-2013 07:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TREND_SEEKER (المشاركة 449723)

السبريد ثلاث نقاط لمن يكون ثابت ونقطتين بالمتحرك في اغلب الوقت اما بخصوص كلامك اني حخسر هل تقصد ان الطرق المعروضة بالموضوع قيد التجربة ؟ مع اني اشوف انها ناجحة
انا كنت اقصد المتاجرة بطريقة الاخ وليد الي شرحها بالبداية يعني ادخل مع كل بوكس هل هذي الطريقة برضة حتخسرني طبعا قبل لا ابدا اتمرن ع ديمو شويتين ايه رايك

Moh'd Issa 15-01-2013 07:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة • فهد • (المشاركة 449788)

صحيح التذبذب حيخسرك ولكن بعد التذبذب لابد انو السعر يعمل ترند لنفترض انو كان في تذبذب شديد والسعر كون 10 شمعات وحدة هابطة و وحدة صاعدة وهكذا لعشرات كذا انت تكون خسرت 200 نقطة وجاء بعدها ترند من 7 بوكسات فقط رح تعوض كل الخسارة مع ربح 80 نقطة :1 (105):

wolfkamikaz 15-01-2013 07:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 449818)
السبريد ثلاث نقاط لمن يكون ثابت ونقطتين بالمتحرك في اغلب الوقت اما بخصوص كلامك اني حخسر هل تقصد ان الطرق المعروضة بالموضوع قيد التجربة ؟ مع اني اشوف انها ناجحة
انا كنت اقصد المتاجرة بطريقة الاخ وليد الي شرحها بالبداية يعني ادخل مع كل بوكس هل هذي الطريقة برضة حتخسرني طبعا قبل لا ابدا اتمرن ع ديمو شويتين ايه رايك

اهلا اخي جميل اني لحقتك
مين قال ان طريقتي الدخول مع كل بوكس
احنا جربنا فقط الطريقة و لم تثبت نجاحها
طريقتي
هي فتح شارت الرنكو
رسم الترند الواضح و ياحبذا يكون قناة واحد علوي و الاخر سفلي
وضع البيفوت الدعوم و المقاومات
بعد هذا فتح فوركس فاكتوري و قراءة كل الاخبار
و هنا يكون اختيار الوقت و الزوج للمتاجرة
بعدها ادخل مع الاقتراب من البيفوت الدعم و المقاومة لاقتناص الانعكاس او الكسر
و احيانا يتم الدخول على الاخبار كقنص نقاط
لان لو كان الخبر قوي فستتكون شمعة تلو الاخرى بسرعة و بعدها ندخل نطاق الذبذبة
اما الدخول مع كل شمعة فلن تنجح لان الانعكاس يأكل كل الربح

wolfkamikaz 15-01-2013 07:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 449825)
صحيح التذبذب حيخسرك ولكن بعد التذبذب لابد انو السعر يعمل ترند لنفترض انو كان في تذبذب شديد والسعر كون 10 شمعات وحدة هابطة و وحدة صاعدة وهكذا لعشرات كذا انت تكون خسرت 200 نقطة وجاء بعدها ترند من 7 بوكسات فقط رح تعوض كل الخسارة مع ربح 80 نقطة :1 (105):

استغربنا كثيرا لان الطريقة خسرت
قمنا بتجربتها و قد برمج الاخ كيرا اكسبرت لها و خسرنا 50 بالمئة من الحساب في يوم

TREND_SEEKER 15-01-2013 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Moh'd Issa (المشاركة 449818)

يبقى خليك في السبريد المتحرك 2 نقطه طبعا هو الأفضل
اما انك هتخسر فده مش بسبب اي استراتيجيه
ولكن بسبب انك لم تتدرب عليها وتدبل بيها حساب ديمو مره واتنين قبل الحقيقي
ولازم تختار استراتيجيه واحده فقط فقط فقط فقط هتتقنها هتفهمها هتعمل بيها شغل غير عادي
التشتيت بين أكثر من استراتيجيه هيخسرك كل شئ

RENKO 15-01-2013 07:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 449830)
اهلا اخي جميل اني لحقتك
مين قال ان طريقتي الدخول مع كل بوكس
احنا جربنا فقط الطريقة و لم تثبت نجاحها
طريقتي
هي فتح شارت الرنكو
رسم الترند الواضح و ياحبذا يكون قناة واحد علوي و الاخر سفلي
وضع البيفوت الدعوم و المقاومات
بعد هذا فتح فوركس فاكتوري و قراءة كل الاخبار
و هنا يكون اختيار الوقت و الزوج للمتاجرة
بعدها ادخل مع الاقتراب من البيفوت الدعم و المقاومة لاقتناص الانعكاس او الكسر
و احيانا يتم الدخول على الاخبار كقنص نقاط
لان لو كان الخبر قوي فستتكون شمعة تلو الاخرى بسرعة و بعدها ندخل نطاق الذبذبة
اما الدخول مع كل شمعة فلن تنجح لان الانعكاس يأكل كل الربح

كنت مستنى المشاركه دي من زمااااااااااااااااااااااااان
لو تسمح اخى وليد ممكن مثال بالصور للترند المرسوم عالرنكو
:1 (93):

Badr 15-01-2013 07:50 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

تم الحمد لله من الشرح
و أتمني أن اكون قد وفقت فى الشرح

ملحوظة
أحب أن أنوه الي أن هذا الطريقة تم اعدادها
على اعدادت رينكو بحيث أن حجم البوكس = 5 نقاط
و تم وضع فرص من السوق بهذة الأعدادات
لذا يتوجب على من سيجرب هذة الطريقة أن يغير حجم البوكس الي 5 نقاط

أولا : شرح المؤشرات المستخدمة

ثانيا : طريقة التداول و الدخول شراء او بيع

ثالثا : فرص حية و حديثة

يوم 15\1\2013

يوم 14/1/2013

يوم 13/1/2013

رابعا : تحميل المؤشرات و التمبلت

http://www.fx-arabia.com/vb/uploaded...1358268501.rar

المؤشرات توضع فى الملف الخاص بها

التمبلت يوضع فى الملف الخاص بة

Lama-FX 15-01-2013 07:51 PM

مرحبا بالشباب
اولا نتائج اليوم

علما ان الخسارة الوحيدة بسبب الدول المتأخر (الطمع)
ويوجد 3صفقات لسا مفتوحة يلا ربنا يسهل

طيب قبل ما نبلش نتناقش بافكار الاكسبرت ليش ما نتعود على العمل على الرنكو ونطور عملنا
على سبيل المثال انا كنت اواجة مشكلة عدم معرفة متى يغلق البوكس فدورت الى ان وجدت مؤشر التنبية الصوتي
ثم لاحظت اني لدي مشكلة بالدخول مرة ثانية فوجدت مؤشر الـ 123Patterns
الان اشعر انني يجب ان اخذ كل الموجة واحاول ان اجرب واجرب لان السعر يتحرك حوالي 70 الى 80 نقطة انا البارحة امبسط انو اخذت من الجنية 30 نقطة بس هو عمل نزول حوالي 90 نقطة ثم صعود 40 وطبعا هذا من دون احتساب شموع التذبذب

ما احاول ان اقولة ان بين ايدينا شيء مهم وطريقة كلها خير بس علينا ان نتعود العمل بها ونطوررها

ردود على الماشي:
الاستراتيجية الي عم تتعزمو على شرحها انا جربتها والي بين ادينا احسن واوضح
الي مصمم يعمل باك تست على الاكسبرت الباك تست ليس دقيق ولا ينفع بشهادة الكل

يلا يا شباب
MOVE IT

Moh'd Issa 15-01-2013 07:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 449835)
استغربنا كثيرا لان الطريقة خسرت
قمنا بتجربتها و قد برمج الاخ كيرا اكسبرت لها و خسرنا 50 بالمئة من الحساب في يوم

اخ وليد هل كان سبب الخسارة من الاكسبرت ام من الطريقة نفسها لاني ارى ان العمل بنفس الطريقة بشكل يدوي اي بوضع اوامر معلقة باتجاه بوكس صاعد او هابط ناجحة الى حد ما

Lama-FX 15-01-2013 07:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Badr (المشاركة 449862)
بسم الله الرحمن الرحيم

تم الحمد لله من الشرح
و أتمني أن اكون قد وفقت فى الشرح

ملحوظة
أحب أن أنوه الي أن هذا الطريقة تم اعدادها
على اعدادت رينكو بحيث أن حجم البوكس = 5 نقاط
و تم وضع فرص من السوق بهذة الأعدادات
لذا يتوجب على من سيجرب هذة الطريقة أن يغير حجم البوكس الي 5 نقاط

أولا : شرح المؤشرات المستخدمة

ثانيا : طريقة التداول و الدخول شراء او بيع

ثالثا : فرص حية و حديثة

يوم 15\1\2013