اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ★ الشمعة المنحرفة (scalping) ★ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=19285)

Dr.Mohammed Essam 08-02-2016 11:30 PM

رد: ★ الشمعة المنحرفة (scalping) ★

عايزين نشتغل بالإستراتيجية دي تاني يا جو

م.جوزيف ايهاب 08-02-2016 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mohammed Essam (المشاركة 853491)
عايزين نشتغل بالإستراتيجية دي تاني يا جو

المشكلة انها محتاجة متابعة لصيقة للشارت عشان انت ممكن تخرج علي ربح 5 نقاط مثلا
وافضل وقت ليها بيكون في الفترة الاسيوية بس احيانا السبريد بيعلي في الفترة دي لقلة السيولة
كل ده بيضعف الاسترايجية بعض الشئ

Dr.Mohammed Essam 08-02-2016 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.جوزيف ايهاب (المشاركة 853492)

وافضل وقت ليها بيكون في الفترة الاسيوية بس احيانا السبريد بيعلي في الفترة دي لقلة السيولة

بس عموما استراتيجية جميلة جدا ً وبرضو ممكن نشوف أي فرص في وقت الفراخ أو متابعة الشارت .. لو صفقة واحدة ب10 نقاط ومخاطرة 1% هيكون زي الفل

م.جوزيف ايهاب 08-02-2016 11:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mohammed Essam (المشاركة 853493)
بس عموما استراتيجية جميلة جدا ً وبرضو ممكن نشوف أي فرص في وقت الفراخ أو متابعة الشارت .. لو صفقة واحدة ب10 نقاط ومخاطرة 1% هيكون زي الفل

هي دي المشكلة يا صاحبي :)
لما تفتح صفقة سكالبينج بتلغي ادارة رأس المال عشان تحقق ربح
يعني لو مثلا حساب ب500$ بدخل الصفقة النقطة ب3$ :D

Dr.Mohammed Essam 08-02-2016 11:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.جوزيف ايهاب (المشاركة 853496)

هي دي المشكلة يا صاحبي :)
لما تفتح صفقة سكالبينج بتلغي ادارة رأس المال عشان تحقق ربح
يعني لو مثلا حساب ب500$ بدخل الصفقة النقطة ب3$ :D

هههه فاهم قصدك .. خلي السوق يهدى الأسبوع ده ونتناقش بعدين نعمل ايه في الإستراتيجية دي

م.جوزيف ايهاب 08-02-2016 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Mohammed Essam (المشاركة 853498)
هههه فاهم قصدك .. خلي السوق يهدى الأسبوع ده ونتناقش بعدين نعمل ايه في الإستراتيجية دي

تمام :)

mahmoud hosni 17-04-2016 06:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.جوزيف ايهاب (المشاركة 853492)

في البداية انت كنت شغال في الفترة الاوربيةوان دي افضل فتره وهنا بتقول ان افضل فترة الفترة الاسيوية
فكنت عايز اعرف
1- افضل فترة ايه
2- افضل الازواج اللي ممكن نشتغل عليها وبتحترم الاستراتيجية فضلا عن الاسبريد
3- ولو اي نصايح ممكن تضيفها نتيجه خبراتك في الاستراتيجية دي او خبراتك الفوركسيه عموما
لاني ناوي اجربها وشكرا ليك جوزيف باشا

م.جوزيف ايهاب 17-04-2016 07:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud hosni (المشاركة 866380)
في البداية انت كنت شغال في الفترة الاوربيةوان دي افضل فتره وهنا بتقول ان افضل فترة الفترة الاسيوية
فكنت عايز اعرف
1- افضل فترة ايه
2- افضل الازواج اللي ممكن نشتغل عليها وبتحترم الاستراتيجية فضلا عن الاسبريد
3- ولو اي نصايح ممكن تضيفها نتيجه خبراتك في الاستراتيجية دي او خبراتك الفوركسيه عموما
لاني ناوي اجربها وشكرا ليك جوزيف باشا

اهلا يا صديقي
فعلا بعد تجربة الاستراتجية لفترة طويلة اكتشفت ان افضل فترة هي الفترة الاسيوية

بس حاليا انا لا استخدمها كما ذكرت لأنها محتاجة متابعة لصيقة عشان كده انا اتداول بالهارمونيك فقط

mahmoud hosni 17-04-2016 08:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.جوزيف ايهاب (المشاركة 866384)

اهلا يا صديقي
فعلا بعد تجربة الاستراتجية لفترة طويلة اكتشفت ان افضل فترة هي الفترة الاسيوية

بس حاليا انا لا استخدمها كما ذكرت لأنها محتاجة متابعة لصيقة عشان كده انا اتداول بالهارمونيك فقط

اهلا بيك عارف طبعا وورشه الهارمونيك ومرشحها لكثير من اصدقائي الى جانب ورشة الدعوم والمقاموات والترندات والوافي ونشرهم في اكثر من جروب لانهم فعلا يستحقوا المتابعه ولكن اردت ان تجيبني على اسألتي على حسب الخبره اللي اخذتها من شغلك على الاستراتيجية وانا اعرف ان مضى عليها اكثر من 3 سنوات ولكن هل اكملت الاجابه على
2- افضل الازواج اللي ممكن نشتغل عليها وبتحترم الاستراتيجية فضلا عن الاسبريد سواء ان كان الاسبريد عالى او منخفض
شكرا ليك حبيب قلبي

م.جوزيف ايهاب 17-04-2016 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud hosni (المشاركة 866399)
اهلا بيك عارف طبعا وورشه الهارمونيك ومرشحها لكثير من اصدقائي الى جانب ورشة الدعوم والمقاموات والترندات والوافي ونشرهم في اكثر من جروب لانهم فعلا يستحقوا المتابعه ولكن اردت ان تجيبني على اسألتي على حسب الخبره اللي اخذتها من شغلك على الاستراتيجية وانا اعرف ان مضى عليها اكثر من 3 سنوات ولكن هل اكملت الاجابه على
2- افضل الازواج اللي ممكن نشتغل عليها وبتحترم الاستراتيجية فضلا عن الاسبريد سواء ان كان الاسبريد عالى او منخفض
شكرا ليك حبيب قلبي

بص يا صديقي
الاستراتيجية تصلح لجميع الازواج
بس افضل الازواج طالما العمل في الفترة الاسيوية يبقي ازواج الاسترالي والنيزولندي والين
والافضل يكون حسابك سبريد ثابت عشان السبريد احيانا ممكن يوصل ل20 نقطة في هذه الفترة
طبعا السبريد المتحرك افضل في السكالبينج .. بس في الفترة الاوروبية فقط

ابعتد عن اي فرصة فيها انفراجة للبولنجر .. بنسبة 90% الصفقة خاسرة ..
يمكنك استخدام الاستراتيجية علي فريم الربع ساعة والنصف ساعة .. وممكن الفريمات الاكبر بس محتاجة متابعة امام الشاشة

لا افضل ابدا الدخول علي حساب حقيقي قبل تجربة الاستراتيجية لفترة طويلة علي الديمو
الستوب 15 الي 20 نقطة
لا تتوقع اهداف اكثر من 15 نقطة .. معظم الصفقات كنت اغلقها علي ربح من 5 ل8 نقاط .. بس انا كنت بدخل بلوت كبير

عيب الاستراتيجية هي قلة الفرص وهتحتاج تفتح اكثر من 10 ازواج في نفس الوقت للبحث عن فرصة واحدة

اتمني ان اكون افدتك

تحياتي :)

الساعة الآن 08:46 AM