اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية للتداول علي الاخبار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18985)

fady 29-01-2013 05:31 PM

رد: ★ اقتناص بعض النقاط بالتداول علي الاخبار ★

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef zeada (المشاركة 457451)
شكرا على المجهود وللبرنس فادي موسس الورشة الغعالة وبارب تبقى اكبر من ورشة ...... والافضل ياترى الورشة وكلنا نايمين الاسبوع ده ولا ما فيش اخبار مهمة

چوزيف هو صاحب الورشة :)

m4sry 29-01-2013 06:34 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اول خبر هندخل عليه هو يوم الجمعه خبر البطاله الامريكى الساعه 3:30 بتوقيت مصر
بالتوفيق ان شاء الله .

m4sry 29-01-2013 06:37 PM

من يريد المخاطرة ويدخل معى خبر الفائدة الامريكى غدا الساعه 9:15 مساءا يقول ويتواجد قبل الخبر بنصف ساعه عشان هيكون الدخول ماركت مش اوامر معلقة .
بالتوفيق ان شاء الله .

youssef zeada 29-01-2013 08:30 PM

شكرا على المجهود
السبب التالت: ودة اهم سبب ان ممكن الخبر يعمل فجوة سعريه كبيرة من 30 الى 40 نقطة ويفتح بعدها السعر من قوة الخبر ودة هيخليك تخسر بسبب تحديد الهدف .
مثال ع اخر سبب نعتبر سعر اليورو 1.3450 قبل صدور الخبر وانت معلق اوامر ع بعد 10 نقاط فوق وتحت سيكون الامر عند 1.3460 للشراء 1.3440 للبيع والخبر كان قوي جدا فتح ع جاب سفلى عند النقطة 1.3410 مثلا فتح ع جاب 40 نقطة هنا هتبدا الصفقه وانت كنت عامل الهدف 20 نقطة يعنى عند 1:3420 والسعر فتح تحت هدفك اصلا الصفقه هتقفل اول ما تفتح ع خسارة الاسبريد بسبب تحديد هدفك .
لذلك الاغلاق اليدوى افضل فى الاخبار مع السرعه .
للتاكيد والتوضيح انا بفتح الصفقة من تعليق امر البيع او الشراء فقط (تقصد كده)لكن هل بدون وقف خسارة ولا بتبقى يدوي مثل الهدف وهل يفضل العمل به ولا بلاش

youssef zeada 29-01-2013 08:37 PM

شكرا على المجهود انا معاك في خبر الفائدة الساعة 9.15 بتوقيت القاهرة بس كنت عايز اعرف هل ننتظر الخبر ولا ممكن قبلها بنصف ساعة ممكن يكون في تحرك قوي على العملة ممكن الدخول معها وهل خبر الفرنك غدا ممكن الدخول عليه

fady 29-01-2013 08:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 457551)
من يريد المخاطرة ويدخل معى خبر الفائدة الامريكى غدا الساعه 9:15 مساءا يقول ويتواجد قبل الخبر بنصف ساعه عشان هيكون الدخول ماركت مش اوامر معلقة .
بالتوفيق ان شاء الله .

يعمي ايه الدخول ماركت و ليه الحركة ده مع الخبر ده؟

• فهد • 29-01-2013 11:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m4sry (المشاركة 457551)
بالتوفيق ان شاء الله .

ممكن تشرح الخبر الدخول ماركت عليه بيبقى ازاى

انا مش هدخل الشهر ده .. هتابع من بعيد وهندخل عليه ان شاء الله الشهر الجاى

انت عارف هى مش ناقصة .. خلينى على الاخبار القوية بس

youssef zeada 29-01-2013 11:23 PM

شكرا على المجهود انا معاك في خبر الفائدة الساعة 9.15 بتوقيت القاهرة بس تقصد ايه قبلها بنص ساعة وتقصد ايه باكون متواجد وفين

م.جوزيف ايهاب 29-01-2013 11:29 PM

ما شاء الله
اغيب يومين الاقي 4 صفحات :)
اشكركم علي التفاعل جميعا

ويا فادي باشا الورشة ورشتنا كلنا :)

youssef zeada 29-01-2013 11:49 PM

شكرا على المجهود حمدلله على السلامة يارب ممكن ترد على كلام كتير ارسلته وكان ليه اقتراح ياريت حد يشاركني فيه وهو اهمية التحليل الاساسي ومدى تاثيره على الشارت ومن وجهه نظري ان التحليل الاساسي هي مفتاح السوق لعدة اسباب 1- وجود بنوك وشركات كبيرة بتقوم بدراسة العملة وقوتها الاقتصادية وكل ما يتعلق بها من النهج الاقتصادي المتبع في الدولة وسياستها النقدية
2-مثلا عملة الين على مدى اكثر من 3 شهور وهي منخفضة رغم انها عملة ملاد اامن لان الانتخابات والخلاف حول وضع السياسة النقدية واسباب اخرى كل ده اكيد ياثر على العملة بالسلبية
3- احيانا يوجد ضخ جامد لعملة معينة في وقت معين وده اكيد مش بياتي من فراغ (اسف على الاطالة او وجهه النظر التي ممكن قد يختلف معي فيها الاخرين)

الساعة الآن 03:36 AM